شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
با ابلاغ مصوبه دولت آغاز شد
جايگزيني يورو به جاي دلار در سبد ارزي كشور
007431.jpg
گروه اقتصادي- با ابلاغ مصوبه جايگزيني يورو و ارزهاي ديگر به جاي دلار، زمينه اجرايي شدن تغيير سبد ارزي و معاملاتي كشور فراهم شد. به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، مصوبه تغيير فعاليتهاي ارزي از دلار به يورو در جلسه مورخ 11/9/1385 شوراي اقتصاد به رياست رئيس جمهور به تصويب رسيده بود. بر اساس اين مصوبه، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف شد نسبت به تبديل ارز مندرج در كليه مصوبات قبلي و آتي شوراي اقتصاد از دلار به يورو يا ساير ارزهاي مورد عمل خود، با رعايت نرخ برابري دلار با ارز مورد نظر نرخ تسعير ارز اقدام كند.
پيش از اين نيز بر اساس مصوبه دولت استفاده از پايه پولي ريال، يورو از جمله ويژگي هاي بودجه سال 1386 كل كشور تعيين شده بود. در حال حاضر اقداماتي در زمينه استفاده از ارزهاي غير از دلار در فعاليتها و سرمايه گذاري هاي نفتي ايران در دست انجام مي باشد. بررسي ها از استقبال بين المللي از اقدام ايران و آغاز فعاليت هاي ديگر كشورهاي جهان در اين رابطه حكايت دارد.
مؤسسه فاينانس بين المللي نماينده 355 بانك خصوصي در جهان از قصد كشورهاي عربي خليج فارس در متنوع ساختن ذخاير ارزي خود و تبديل اين ذخاير به يورو با هدف افزايش فرصت هاي سرمايه گذاري خبر داده است. خبرگزاري رويتر نيز به نقل از سلطان ناصر السوئدي از جدي شدن بحث تبديل 25 ميليارد دلار، 10 درصد از ذخاير ارزي دولت امارات متحده عربي از دلار به يورو و طلا خبر داد و رئيس بانك مركزي اين كشور تاكيد كرد: يكي از دلايل اين تصميم روند رو به كاهش ارزش دلار در برابر يورو است. نشريه الكترونيكي سيريا نيوز نيز به نقل از يك مقام سوري از تبديل نيمي از نقدينگي اين كشور بالغ بر 20 ميليارد دلار از دلار به يورو خبر داده است. پيش از اين در شانزدهمين كنگره بانكداري اتحاديه اروپا رؤساي بانك هاي مركزي امارات و سوئد از پيش بيني هاي خود در خصوص اين كه يورو تا سال 2015 با كنار زدن دلار به مهم ترين ارز جهان تبديل خواهد شد، سخن گفته بودند.
در همين حال، خبرگزاري رويترز به نقل از غلامحسين نوذري مديرعامل شركت ملي نفت ايران اعلام كرد كه۵۷درصد از درآمدهاي نفتي در حال حاضر به يورو صورت مي گيرد. بر اساس اين گزارش، شركت ملي نفت ايران كه بر اساس سياست هاي بانك مركزي ايران فعاليت مي كند، بند جديدي را در قراردادهاي عرضه نفت گنجانده است كه به اين شركت اجازه مي دهد مبلغ دريافتي خود را به يورو يا ديگر ارزهاي رايج درخواست كند.
حجت الله غنيمي فرد، مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران، در اين خصوص به رويترز گفته است: بند پرداخت ارزي به شركت ملي نفت به عنوان فروشنده امكان مي دهد كه بر اساس سياست مالي ايران با توجه به كاهش ارزش دلار، پرداخت مالي را بر اساس ارزهاي ديگر خواستار شود. وي با اين حال افزوده است: ولي قراردادهاي نفتي ما همچنان بر اساس دلار است، چرا كه مقررات و دارايي هاي بازارهاي بين المللي بر اساس دلار است. در حالي كه ايران در حدود 63 درصد از نفت خود را به آسيا صادر مي كند، رويترز به نقل از يك منبع آگاه در صنعت نفت ايران اعلام كرده  است كه به غير از خريداران نفت ايران در اروپا، برخي از خريداران آسيايي نيز پرداخت هاي خود را بر اساس يورو انجام مي دهند. منابع مطلع اعلام كرده اند كه تغيير سياست هاي مالي ايران، مي تواند سهم دلار در ذخاير ارزي ايران را از 40 درصد به كمتر از 33 درصد كاهش داده  باشد.
بر اساس اين گزارش، ارزش دلار در اوايل ماه جاري ميلادي به پايين ترين ميزان خود در مقابل يورو در 20 ماه اخير رسيد كه اين امر قدرت خريد ايران و ديگر توليدكنندگان نفت كه نفتشان را به دلار مي فروشند و در ازاي آن خدمات و كالاهاي خود را به يورو از اروپا تامين مي كنند، پايين مي آورد. بر اساس يك گزارش بين المللي، به نظر مي رسد برخي ديگر از صادركنندگان بزرگ نفت نيز از اقدام ايران پيروي كرده و ذخاير ارزي مانند يورو و ين را به تدريج جايگزين دلار خواهند كرد. برخي بانك هاي بين المللي به علت فشارهاي واشنگتن، تراكنش هاي دلاري با ايران را قطع كرده اند و اكثر تراكنش هاي مالي ايران به يورو يا ديگر ارزهاي غيردلار صورت مي گيرد.

سخنگوي كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام:
بودجه سال 86 براساس سند چشم انداز 02 ساله تنظيم شود
ايرنا: آيت الله دري نجف آبادي سخنگوي كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: بودجه سال 86 كشور بايد در چارچوب برنامه چهارم و در راستاي سند چشم انداز 20 ساله كشور بسته شود.
دري نجف آبادي كه روز چهارشنبه گزارش هجدهمين جلسه كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي خبرنگاران تشريح مي كرد، با بيان اينكه بعضي از بخش ها و برخي از عملكردها منطبق با برنامه چهارم و سند چشم انداز نيست، افزود: شايد بگوييم كه دولت سال اول يا دوم با مشكلاتي روبرو بوده ولي تقاضاي ما اين است كه دولت در پايان سال دوم و در آستانه آغاز سال سوم برنامه با عزم و اراده جدي تري در جهت تحقق سند چشم انداز اقدام كند و بودجه سال آينده را برهمين اساس تنظيم كند.
سخنگوي كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: قرار است دبيرخانه مجمع فعال تر برخورد كرده و كميته مربوطه بودجه سال 86 كشور را پيگيري كند تا ان شاء الله بتوانيم اهداف سند چشم انداز و برنامه توسعه چهارم كشور را مورد توجه جدي قرار دهيم. دري نجف آبادي با بيان اينكه تاكنون تقاضايي از طرف دولت براي تغيير برخي از مفاد برنامه چهارم به مجمع ارائه نشده، افزود: كشور ظرفيت هاي لازم را براي تحقق سند چشم انداز دارد و احتياج به عزم و اراده ملي همه جانبه است و اگر قرار است تغييري در برنامه چهارم داده شود، حتما بايد پيشنهاد اصلاحي به مجلس داده شود و براساس آن و با تغيير قوانين بتوانيم سياست ها را اعمال كنيم و اكنون اين برنامه، قانون است و براي همه لازم الاجراست.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي:
تخصيص بودجه به وزارت اقتصاد واگذار شد
ايسنا: معاون توسعه مديريت و منابع نيروي انساني وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: با تغييرات صورت گرفته در سازمان مديريت و برنامه ريزي وظايف وزارت امور اقتصادي ودارايي به ويژه در استان ها حساس تر شده و در سال جاري نيز تخصيص بودجه به اين وزارت واگذار شده است.
علي نقي بروجردي با بيان اينكه از اين به بعد تخصيص بيش از موجودي در كشور نخواهيم داشت تأكيد كرد: با برنامه ريزي صورت گرفته 94 درصد تخصيص بودجه جاري مصوب و ابلاغ مي شود و در اسفند در صورت نياز دستگاه ها ميزان باقيمانده تخصيص داده خواهد شد. وي كه در مراسم توديع و معارفه رئيس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان يزد سخن مي گفت با اينكه بخش اعظم درآمد كشور از محل نفت تامين مي شود و درآمدهاي مالياتي تنها 30 درصد درآمدهاي عمومي را شامل مي شود خاطرنشان كرد: مردم بيشتر سازمان اقتصاد و دارايي را به نام سازمان مالياتي مي شناختند كه به همين دليل سازمان مالياتي با وظايف جداگانه شكل گرفت كه ان شاءالله با تصويب لايحه ماليات بر ارزش افزوده تا پايان سال جاري در مجلس، نظام مالياتي در كشور شفاف خواهد شد.

مديرعامل مخابرات اعلام كرد
قيمت سيمكارت هاي جديد حداقل؛۲۵۰ هزارتومان
ايرنا: مديرعامل شركت مخابرات ايران بر عزم دولت در تقويت بخش خصوصي و واگذاري امور تصدي گري در اين بخش در آينده تاكيد كرد.
به گزارش همشهري صابرفيضي درمراسم بهره برداري از خدمات شركت خصوصي خدمات ارتباط سيار خواستار مشاركت جدي بخش خصوصي در طرح هاي خدمات رساني ارتباطات سيار و ثابت شد. وي اظهاراميدواري كرد: ثبت نام از متقاضيان تلفن همراه طي زمان بندي اعلام شده قبلي با قيمت هاي كمتر از سه ميليون و ???هزار ريال آغاز شود. وي ميزان آن را اعلام نكرد. به گفته فيضي، سيمكارت هاي ثبت نام شده در آينده كمتر از يك سال به متقاضيان واگذار مي شود. وي پيش از اين اعلام كرده بودكه واگذاري سيمكارت هاي جديد با قيمت كمتراز 250 هزارتومان ممكن نيست .
فيضي در اين مراسم، آغاز به كار اپراتور دوم در عرصه خدمات مخابراتي در ايران را تحولي بزرگ در جهت تحقق اهداف اصل ??قانون اساسي در زمينه خصوصي سازي و آزادسازي اين بخش ارزيابي كرد.

در هفته جاري
۳۸۰ صندلي به ظرفيت ناوگان هوايي كشور
افزوده مي شود
گروه اقتصادي بيش از۹۵ درصد سوانح هوايي ناشي از خطاي انساني است. رئيس سازمان هواپيمايي در حاشيه نمايشگاه بين المللي حمل و نقل و ترانزيت با بيان اينكه۹۵ درصد سوانح هوايي ناشي از خطاي انساني است در زمينه بررسي وعلل سوانح هوايي در كشور، گفت: تعجب مي كنم مردم چرا بايد به دنبال بررسي علل سوانح هوايي باشند، بايد علت اين سوانح را متخصصان و كساني بدانند كه با اين مبحث مرتبط هستند.
نورالله رضايي نياركي، بروز برخي مشكلات همچون ايجاد اشكال در سيستم ناوبري و يا برخورد پرنده با هواپيما را برخي علل بروز نقص هاي فني هواپيماها دانست و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر تاثير سوانح هوايي بر ايجاد ذهنيت منفي براي سفر با هواپيما هاي ساخت كشورهاي شرقي، گفت: تمامي هواپيماهاي كشور تابع استانداردهاي جهاني است و هيچ تفاوتي ميان هواپيماهاي ساخت كشورهاي شرقي و غربي وجود ندارد.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، از تحويل 7 فروند هواپيماي ايران - ??? طي دو هفته آينده به شركت ايران ايرتور خبر داد و گفت: مجموع هواپيماهايي كه قرار است تحويل ايران ايرتور شود ?? فروند است كه مابقي نيز به زودي تحويل مي شود. وي درباره روند اجرايي شدن خصوصي سازي در بخش حمل و نقل هوايي گفت: شركتهاي دولتي هواپيمايي پيام، ايران ايرتور و هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در حال انجام مراحل مطالعات و انجام مقدمات در جهت اجراي سياست هاي خصوصي سازي هستند.
وي با اشاره به آماري درباره اضافه شدن يك هزارو ??? صندلي به ناوگان هوايي كشور طي روزهاي اخير، افزود: هفته جاري نيز ??? صندلي به ناوگان هوايي كشور اضافه مي شود. همچنين به كار گيري۴ فروند هواپيماي دور پرواز بين قاره اي و تا پايان امسال ?? فروند هواپيماي آموزشي مدل ???? تا ???? از ديگر اقدامات انجام شده براي تجهيز ناوگان هوايي كشور است.

شركت ارتباطات سيار اعلام كرد
كپي سيمكارت براي مشتركان مشكلي ايجاد نمي كند
درپي درج مطلبي با عنوان فقط سيمكارت هاي دولتي قابل كپي هستند در شماره 4162 روزنامه همشهري شركت ارتباطات سيار اعلام كرد كه كپي سيمكارت براي مصرف كنندگان شبكه كشور مشكلي ايجاد نمي كند.
در اين پاسخ تاكيد شده: دولتي بودن نقشي در امكان كپي سيمكارت ندارد و قدمت فناوري در اين مسئله موثر است. كپي سيمكارت يك نقطه ضعف يا قوت سيمكارت است و مشكل امنيتي در شبكه ايجاد نمي كند.درادامه آمده است: تاكنون كپي سيمكارت از تعداد انگشتان دست نيز تجاوز نكرده و به همين دليل به امنيت شبكه ربطي ندارد. دراين پاسخ تاكيد شده كه تعداد سيمكارت هاي قديمي در شبكه دولتي مخابرات كه امكان كپي شدن را دارد حدود 500 هزار عدد است و اين ميزان نيز به دليل اينكه به دلايل مختلف سيمكارت هاي قديمي درطول سالهاي اخير تعويض شده است كاهش يافته و پيش از انتشار گزارش هايي درمورد كپي سيمكارت برنامه تعويض سيمكارت هاي قديمي در دستوركار شركت ارتباطات سيار بوده است.
همشهري: پاسخ شركت ارتباطات سيار به نحوي تاييد مشكل در بخشي از سيمكارت هاي اين شركت است. اعلام تعويض آن ها از مدتي قبل و در حال حاضر با هزينه مشتركان درواقع ضمن تاييد اين مشكل اين سئوال را مطرح مي كند كه : آيا ارايه دهندگان خدمات مي توانند هزينه به روزنبودن تكنولوژي خود را از مصرف كنندگان بگيرند؟ آيا بكارگيري تكنولوژي روز در يك خدمت عمومي از وظايف يك شركت خدماتي نيست. متاسفانه چون خدمات ارتباطات سيار درايران بر مبناي يك بازار انحصاري شكل گرفته است نوسازي و بهسازي آن براساس نياز هاي خدماتي مردم شكل نمي گيرد بلكه اجبار فناوري هاي روز و يا بروزبحران يا فشارافكارعمومي اين تحول را الزام آورمي كند.اين مسئله به روشني وبدون كم وكاست ناكارآمدي مديريت دولتي در اين بخش وبسياري از بخش هاي ديگر را نشان مي دهد.

گفت و گو
ايران از گزينه هاي مهم اروپا براي كاهش وابستگي
به گاز روسيه است
گروه اقتصادي- بازار جهاني انرژي طي سال هاي اخير با مسائل سياسي و اقتصادي پيچيده اي آميخته شده است. پس از چهار سال روند صعودي بهاي نفت خام، طي سال جاري بازار نفت تاحدودي به ثبات رسيده است و انتظار كاهش بهاي آن در سال آينده زياد است. با پيتر اودل استاد مطالعات بين المللي انرژي در دانشگاه اراسموس هلند در رابطه با بازار جهاني نفت و نقش ايران در امنيت انرژي اروپا گفت وگو كرده ايم.
***
پيش بيني شما نسبت به بازار جهاني انرژي در سال هاي آينده و سهم نفت از سبد انرژي جهان چيست؟
به عقيده من سهم 60 درصدي فعلي نفت و گاز از سبد انرژي مصرفي جهان تا اواسط قرن حاضر به طور محدودي كاهش خواهد يافت و پيش بيني مي كنم تا سال 2100 بالغ بر 40 درصد انرژي مصرفي جهان را هيدروكربن ها تشكيل دهند. طي سال هاي آينده مصرف گاز طبيعي در سبد انرژي جهان از نفت پيشي خواهد گرفت اما نفت همچنان در صنايع بزرگ، انرژي غالب باقي خواهد ماند. گاز طبيعي از سال 2025 به تدريج به انرژي نخست جهان تبديل خواهد شد.
طي چند سال اخير افزايش بهاي نفت موجب تشديد فشار كشورهاي مصرف كننده بر توليدكنندگان شده است. با اين شرايط، پيش بيني شما از آينده بازار نفت و قيمت  آن چيست؟
كشورهاي غير صنعتي 80 درصد ذخاير نفت جهان و توليد آن را در اختيار دارند و اكنون ديگر به شركت هاي چندمليتي نفتي متعلق به كشورهاي صنعتي، پروژه هاي بزرگ خود را نمي دهند چرا كه شركت هاي داخلي آنها از توان و فناوري لازم براي انجام اين پروژه ها برخوردارند. اكنون عمده نفت توليدي در جهان بر عهده شركت هاي داخلي توليدكنندگان نفت است و شركت هاي چندمليتي بزرگ نفت جهان ديگر قادر به دريافت امتيازهاي عظيم توليد نفت و گاز از توليدكنندگان نفت نيستند. به نظر نمي رسد كه اين رويه، تغيير كند چرا كه كشورهاي در حال توسعه مصرف كننده نفت نيز اكنون در پي استقلال بيشتر در انرژي مصرفي خود هستند. بنابراين، آينده بازار نفت به واكنش هاي توليدكنندگان و مصرف كنندگان بستگي خواهد داشت اما كاهش تقاضا در سال آينده قابل پيش بيني است و اين امر كاهش بهاي نفت را به دنبال خواهد داشت.
اتحاديه اروپا از ابتداي سال جاري ميلادي با مشكل امنيت انرژي روبرو شده است و به دنبال كاهش وابستگي به گاز روسيه و جلوگيري از ايجاد انحصار توسط اين كشور است. ايران چه نقشي مي تواند در اين روند داشته باشد؟
ايران از گزينه هاي مهم اتحاديه اروپا براي جايگزيني گاز روسيه و كاهش وابستگي به آن است. البته معتقد نيستم كه اروپا تا سال 2015 به منابع جديد گاز نياز دارد بعلاوه، روسيه نخواهد توانست بازار گاز اتحاديه اروپا را به انحصار خود درآورد. اروپا مي تواند براي كاهش وابستگي به گاز روسيه به كشورهاي ديگري همچون ايران، عربستان و خاورميانه روي بياورد، زيرا امكان انتقال گاز طبيعي از طريق خط لوله از اين منطقه به اروپا وجود دارد. بعلاوه، اتحاديه اروپا امكان واردات گاز طبيعي مايع فشرده ال.ان.جي را از خاورميانه، آفريقا، آمريكاي لاتين نيز دارد.

دايره شمول بيمه بيكاري گسترش مي يابد
ايسنا: مديركل پيشگيري از بيكاري كارگران و بيمه بيكاري وزارت كار و امور اجتماعي با اشاره به تدوين پيش نويس جديد قانون بيمه بيكاري گفت: براساس اين پيش نويس افرادي كه داراي حرفه و در سن كار بوده و يك سال در مراكز كاريابي و ادارات كار براي يافتن شغل ثبت نام كرده اند، تحت پوشش بيمه بيكاري قرار مي گيرند. فيروز كريمي بيان كرد: براساس اين پيش نويس فارغ التحصيلان دانشگاهي كه شش ماه پس از ثبت نام در دفاتر كاريابي نيز شاغل نشده اند، تحت پوشش بيمه بيكاري قرار مي گيرند. وي تصريح كرد: اين پيش نويس در دو فصل بيكاران آماده به كار و شاغلان بيكار تدوين شدن است و مراحل پاياني اين پيش نويس در حال طي شدن است كه در روزهاي آينده به دولت ارائه مي شود. كريمي همچنين گفت: 20 هزار كارگر داراي قراداد موقت و در كارهاي با ماهيت مستمر مشمول بيمه بيكاري شدند. وي افزود: براساس تفاهم نامه اي كه در اسفندماه ميان وزارت كار و سازمان تامين اجتماعي امضا شد، مقرر شد كه كارگران قرارداد موقتي كه فعاليت آن ها جنبه مستمر دارد، مشمول بيمه بيكاري شوند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |