نگاهي به بهسازي طولاني ترين خيابان خاورميانه؛ وليعصر
قدم زدن در پياده روهاي استاندارد
|
|
|
|
گروه شهري- دهمين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري با موضوع بررسي سيماي شهري با تأكيد بر بهسازي خيابان وليعصر در حالي برگزار شد كه مخالفان و موافقان پروژه پياده روهاي خيابان وليعصر دعوت شده بودند تا در سالن همايش نيز شاهد مواجهه اين دو گروه با يكديگر شويم.
از يك سو دكتر حجت الله ملاصالحي، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران و مهندس بيژن مسعودي، مدير پروژه بهسازي خيابان وليعصر در دفاع از طرح هاي خود برآمدند و از سوي ديگر دكتر جهانشاه پاكزاد و دكتر حسنعلي بقايي از استادان دانشگاه به نقد برخي از حركت هاي صورت گرفته در اين راستا پرداختند.
آغاز كننده همايش، دكتر بقايي بود كه به بيان تاثيرات زيست محيطي پروژه خيابان وليعصر پرداخت. وي با اشاره به سوابق مرتبط خود با اين پروژه همچون عضويت در كميته فني سازمان پارك ها و حضور در جلسات توسعه پايدار به مطالعات چندين ساله خود در اين ارتباط اشاره كرده و به تبيين جايگاه اين خيابان پرداخت. بقايي گفت: تهران به عنوان پايتخت و خيابان وليعصر به عنوان يك خيابان قديمي و باسابقه همواره از اهميت خاصي نزد مردم تهران و كارشناسان مسايل شهري برخوردار بوده است؛ تا جايي كه تنها براي قطع كردن 182 اصله درخت به دليل انجام پروژه عمراني تقاطع چمران و وليعصر، ده ها نامه به دفتر رئيس جمهور وقت ارسال شد . اين استاد دانشگاه، جدي ترين نگراني موجود پيرامون فعاليت هاي صورت گرفته در اين خيابان را نگراني مردم از قطع شدن يا از بين رفتن درختان دانسته و تصريح كرد: من آينده تهران را چندان مناسب نمي بينم؛ چرا كه بر طبق آمارهاي موجود، ايران در سال 1400 هجري شمسي جمعيتي بالغ بر 125ميليون نفر خواهد داشت كه از اين تعداد بيش از 20درصد جمعيت كل كشور، در تهران سكونت خواهند داشت و طبيعي است كه در چنين فضايي هر گونه تخريب زيست محيطي يا حركتي در جهت گسترش آلودگي توجيه پذير نخواهد بود .
بهسازي پياده روها، گامي در جهت ايجاد فرهنگ پياده روي
در ادامه همايش، دكتر ملاصالحي، مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نقد مديريت شهري گذشته تهران پرداخته و گفت: ما بايد جايگاه انسان را در شهر بشناسيم. متاسفانه اين مسئله در شهر تهران فراموش شده بود و همه مديران شهري تنها متوجه حل مسئله ترافيك ماشين ها بودند؛ در حالي كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان، با وضعيت موجود، احداث ده ها پل و خيابان نيز راهگشاي وضعيت ترافيكي موجود نخواهد بود .
وي به اهداف شهرداري در گسترش پياده راهها و همچنين پياده روها با كيفيت مطلوب در سطح شهر تهران اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: ما به اين جمع بندي رسيديم كه اگر بخواهيم مردم را تشويق به پياده روي كنيم، چاره اي به جز اصلاح پياده رو نخواهيم داشت. بنابراين موظف خواهيم بود تا به بهترين شكل ممكن به اصلاح اين مسيرها بپردازيم تا پياده روها حتي به تفرجگاه هايي براي مردم تبديل شود .
اين مقام مسئول در شهرداري تهران، علت انتخاب خيابان وليعصر براي اين كار را اهميت ويژه اين خيابان دانسته و افزود: به دليل همين اهميت، تمامي مشكلات را به جان خريديم تا اينكه الان مي توانيم به صراحت بگوييم فاز يك اين طرح تا پايان هفته ديگر افتتاح خواهد شد. البته در اين راه مشكلات بسياري پيش روي شهرداري بود؛ تا جايي كه تنها در مسير 500 متري ميان انقلاب و طالقاني با مشكلات بسياري حتي در مجموعه شهرداري مواجه شديم .
وي علت انجام اين طرح به صورت يك باره را زمان بسيار زياد مورد نياز براي انجام طرح به صورت جزبه جز دانسته و تصريح كرد كه در صورت انجام كار به صورت مرحله به مرحله، زماني بالغ بر ده سال نياز بود .
ملاصالحي با رد شايعات موجود پيرامون افزايش هزينه اين طرح گفت: از ابتداي پروژه نيز با انجام كارشناسي هاي متعدد اعلام كرديم اين طرح 17 ميليارد تومان هزينه خواهد داشت. الان هم اين هزينه شايد كمتر از رقم اعلام شده باشد اما به طور حتم چيزي بيشتر از اين رقم نخواهد بود .
وي در پايان از شروع فاز دوم اين طرح كه همان همسطح كردن پياده روهاست خبر داده و خاطرنشان ساخت: اين فاز از طرح نيز تا سه ماه آينده به پايان خواهد رسيد تا از اين پس خيابان وليعصر، الگويي براي ديگر خيابان هاي شهر تهران همچون شريعتي و انقلاب و معابر ديگر شهرهاي ايران شود .
پياده روهاي وليعصر، تفرجگاه مي شوند!
ديگر مدعو اين نشست، مهندس مسعودي، مدير پروژه بهسازي خيابان وليعصر بود كه به دفاع از پروژه خود پرداخت.
وي پرداختن به پياده روها را موجب ساماندهي شهر و آرام سازي محيط و نظم شهر دانسته و افزود: اگر متوليان شهر به انضباط اعتقاد داشته باشند، موجب خواهد شد تا مردم را به انجام كارهاي درست عادت دهيم. به طور حتم براي پياده روي نياز به فضاي مناسب شهري است؛ حال آن كه تا به حال چنين چيزي در سطح شهر تهران وجود نداشته است .
مسعودي با اشاره به گذشته خيابان وليعصر، از اين خيابان به عنوان تفرجگاهي براي مردم ياد كرده و افزود: محيط زيبا و جذاب پياده روهاي اين خيابان در كنار درختان و پرندگان موجب شده بود تا خيابان وليعصر تبديل به تفرجگاه و مركزي تفريحي براي مردم تهران شود .
مدير پروژه بهسازي خيابان وليعصر به اقدامات صورت گرفته در كف پياده روهاي اين خيابان اشاره كرده و گفت: علاوه بر يكسان سازي كف خيابان، تمامي عناصر مزاحم حذف شده و مبلمان شهري و صندلي ها به بهترين شكل ممكن نصب شده است. همچنين مسير به بهترين نحو ممكن ايمن سازي شده است تا عبور ناتوانان و نابينايان به بهترين شكل ممكن تسهيل شود .
مسعودي از وجود هنرمندان در اين پروژه به عنوان گامي در جهت بازگشت اين خيابان به دوران گذشته ياد كرده و از خيابان وليعصر به عنوان تفرجگاهي دوباره به مردم تهران خبر داد. وي همچنين به اقدامات صورت گرفته براي به هم نخوردن كف پياده روها به واسطه كندن مجدد آن اشاره كرده و خاطرنشان ساخت: پياده رو به صورت خشكه چيني و قابل برداشت است؛ تا جايي كه به راحتي براي حفاري ها مي توان كف را برداشته و بدون هزينه اي دوباره آن را نصب كرد .
اين مقام مسئول در پايان سخنان خود، عمر مفيد كف پوش پياده رو خيابان وليعصر را از سوي كارخانه سازنده آن 15 سال دانسته و افزود: به اعتقاد ما عمر اين كف پوش ها حتي بسيار بيشتر از آن چيزي است كه مسئولان كارخانه سازنده ادعا كرده اند .
وقتي وليعصر جايگزين لاله زار مي شود
با پايان يافتن سخنان مسئولان و مديران اين پروژه، اين بار نوبت دكتر پاكزاد بود تا به نقد سياست هاي شهرداري پيرامون اين خيابان بپردازد. وي ابتدا وجود بحث پيرامون نقد اين حركت را به تعبيري نوش دارو پس از مرگ سهراب دانسته و در ادامه الگو كردن اين طرح در ديگر مناطق را اشتباه محض دانست. او گفت: اينكه اين طرح در خيابان شريعتي با الگوبرداري از وليعصر انجام شود اشتباه محض است؛ چه برسد به اينكه اين طرح به شهرهاي ديگر نيز سرايت كند؛ چرا كه هيچ خياباني همچون وليعصر ويژگي تفريحي ندارد تا پياده روهاي آن تبديل به تفرجگاه شود .
وي اجراي چنين پروژه اي در طول 18 كيلومتر خيابان وليعصر به عنوان بلندترين خيابان خاورميانه را نوعي حركت تبليغاتي دانسته و افزود: چند مشكل در اين خيابان وجود دارد؛ اول اينكه در بخش هايي از خيابان آنقدر شيب بالاست كه كسي پياده روي نمي كند، دوم اينكه به دليل ترافيك شديد، آلودگي تا به حدي است كه پياده روي مضرات بيشتري نسبت به سوار شدن در ماشين دارد .
وي به كنايه از مسئولان خواست تا از اين پس در مسيرهاي شرقي- غربي اقدام به ساخت پياده رو كنند تا در عمل امكان پياده روي به دليل شيب كمتر وجود داشته باشد.
|