شنبه ۲ دي ۱۳۸۵
ساخت موتور دوزمانه بدون دود
008157.jpg
گروه علمي فرهنگي-يك مبدع ايراني موتور دوزمانه اي ساخته كه مشكل دودزايي موتورهاي فعلي را ندارد . ايده ساخت پروژه موتور دوزمانه بدون دود در اثر توقف توليد موتورهاي دوزمانه در سطح جهان به علت دودزايي و آلودگي هوا به وجود آمد.
البته بحث موتور دوزمانه بدون دود از سال ها قبل مطرح شده و تازگي ندارد؛ تا آنجا كه در دهه آخر قرن اخير، طرفداران محيط زيست موفق به توقف توليد و تردد اين گونه موتورها شدند و توليدكنندگان و مصرف كنندگان كه نمي توانستند به راحتي از قدرت و شتاب اين نوع موتور بگذرند، اقدام به فيلتركردن گازهاي خروجي كردند كه تا حدودي موفق بوده اما رضايت بخش نبوده و همچنين تعويض و نگهداري فيلترها هزينه هاي بسياري به  همراه داشت.
تمامي تلاش ها براي جداكردن روغن قبل از عمل احتراق بي نتيجه بوده و به سرانجام نرسيده و اين در حالي است كه بازده زياد اين موتور، آن را از تمامي انواع خود برتر قرارداده (منظور موتورهاي بنزيني و ديزلي معمولي است) و بين دوست داران قدرت و سرعت از پرطرفدارترين آنهاست. كشورهاي زيادي از جمله ژاپن و آلمان در اين زمينه پيش قدم هستند.
به گزارش همشهري، پروژه ساخت موتور دوزمانه بدون دود در كشور، در بهمن سال۸۲ شروع شده و پس از انجام آزمايش هاي گوناگون و طي كردن مراحل ساخت، سرانجام در تير۸۵ به پايان رسيد و ثبت آن تا مهر امسال طول كشيد.
نحوه عملكرد
آقاي سعيد جوانمردي -مبدع اين موتور- درباره نحوه عملكرد اين موتور به خبرنگار همشهري گفت كه اين موتور داراي اكثر خاصيت هاي موتور هاي چهارزمانه و دوزمانه است كه به روش مشروحه زير حاصل شده است:
كمپرسور مكانيكي تهيه و نصب شده كه به وسيله مكش، هوا را از كاربراتور گذرانده و فشار سوخت آماده احتراق را بالا برده و آماده تزريق داخل سيلندر مي كند تا در كمترين زمان، جايگزين سوخت داخل سيلندر شده و آماده براي احتراق مجدد شود. از مزيت هاي اين كمپرسور استفاده از سوپاپ هاي خودهدايت شونده است (يك طرفه) كه باعث مي شود كمتر از نيروي موتور استفاده كند و همچنين نياز به زمان بندي ندارد.
جوانمردي افزود: توجه داشته باشيد كه انواع كمپرسورهاي ديگر كه تاكنون به كار برده شده اكثراً از نيروي خروجي اگزوزها استفاده كرده (توربوشارژر) و كمتر مكانيكي بوده و همچنين فقط به منظور بازخوراني مورد استفاده قرار گرفته. نوع مكانيكي با دور موتور كاملا ً هماهنگ بوده و در دورهاي خيلي پايين هم نيروي لازم براي موتور را فراهم مي كند. البته مي توان از انواع ديگر كمپرسورهايي كه نيروي كمتري از موتور مي گيرد (با توجه به علم روز) استفاده كرد.
خاصيت هاي موتور
از ويژگي هاي استفاده از كمپرسور مكانيكي، اين است كه دماي سوخت آماده احتراق را تا حد مناسبي افزايش داده، در نتيجه حاصل آن، احتراق بهتر است.
از ديگر ويژگي هاي آن اين است كه امكان بازخوراني به راحت ترين نحو ممكن است كه اين امر باعث مي شود نيروي مورد استفاده خود را جبران كند و حتي از دوزمانه هاي پيشين جلو زده و يك پله بالاتر قرارگيرد زيرا موتورهاي دوزمانه نسل قديم، قابليت بازخوراني به علت سوخت گيري از محفظه پايين سيلندر و خروج دود از همين مكان (سوراخ هاي پايين سيلندر) را نداشته و عدم وجود سوپاپ، اين امكان را از بين برده در حالي كه در اين موتور، سوخت گيري از بالاي سيلندر انجام مي شود و اين كار توسط دو سوپاپ كه يكي براي دود و ديگري براي سوخت است انجام مي پذيرد.
از خواص ديگر آن، قابليت زمان بندي است كه امروزه ثابت شده كه زمان بندي جداگانه سوپاپ ها تاثير به سزايي در مصرف سوخت و كاركرد آن ايجاد مي كند.
عملكرد اين سوپاپ ها به  نحوي است كه در زمان احتراق ( نقطه مرگ بالا) كاملاً بسته است و در زمان تخليه و بارگيري ( نقطه مرگ پايين) با كمي اختلاف، تقريبا به طور هم زمان باز مي شود. اين اختلاف براي كاهش فشار حاصل از احتراق، قبل از ورود سوخت است كه باعث مي شود سوخت آماده تزريق، آسان تر وارد سيلندر شود و به اصطلاح پس نزند و اين كار توسط سوپاپ خروجي با كمي زودتربازشدن، به سهولت انجام مي پذيرد.
بايد در نظر داشته باشيد براي اولين بار در جهان عمل سوخت گيري و تخليه در موتورهاي دوزمانه، از بالاي سيلندر انجام مي شود و اين عمل، منحصر به موتورهاي چهارزمانه است و اين موتور، اولين موتور دوزمانه است كه از اين خاصيت استفاده مي كند.
همچنين زائده هايي در سرسيلندر و سوپاپ به  وجود آورده شده كه باعث مي شود سوخت، مستقيم از سيلندر خارج نشود و درون سيلندر دور بزند و دود را كاملا ً خارج كند. تمامي عوامل فوق ضربه كار را به وجود آورده و خود را براي سيكل بعدي آماده مي سازد.
ويژگي هاي موتور
اين موتور ويژگي هايي به شرح مطروحه زير كه بسيار جالب توجه است را به  وجود آورده است.
همان طور كه گفته شد اين موتور از اكثر ويژگي هاي مثبت موتور هاي چهارزمانه و دوزمانه بهره جسته است؛ به نحوي كه شايد به همين دليل بتوان اين نسل را از لحاظ كارايي و خاصيت موتور سه زمانه معرفي كرد زيرا بيشتر مزيت هاي موتورهاي فوق را دارد و حد وسطي در بين آنهاست.
اهم خواص آن به شرح زير است:
۱ - عدم آلودگي هوا (عدم دودزايي و سوزاندن روغن به همراه بنزين)
۲ - شتاب و قدرتي نزديك به موتورهاي دوزمانه (و حتي بالاتر در صورت بازخوراني)
۳ - قابليت بازخوراني و زمان بندي سوپاپ ها
۴ - استقامت، استهلاك و عمر مفيدي برابر با موتورهاي چهارزمانه
۵ - قابليت ساخت موتور هاي سنگين تر بدون محدوديت تعداد سيلندر براي موتورهاي بنزيني و ديزلي
۶ - سازگاري با سيستم انژكتور و گازسوز (يك موتور گازسوز دوزمانه مي تواند شتاب و قدرت قابل قبولي داشته باشد)
جوانمردي در ادامه گفت كه همان طور كه مي دانيد يكي از خاصيت هاي مورد توجه موتورهاي دوزمانه، وزن پايين آن نسبت به موتورهاي چهارزمانه است كه اين اختلاف وزن در اثر نبود سوپاپ ها و روغن در محفظه موتور است؛ حال آن كه موتور دوزمانه جديد (بدون دود) سوپاپ و روغن دارد. براي كم كردن وزن يك موتور از دو نوع تغيير مي توان بهره جست؛ يكي تغيير در آلياژ اجزاي تشكيل دهنده آن (كه مورد بحث ما نيست) و ديگري تغيير در ساختار موتور. چون كه حذف روغن (بدون تغيير اساسي در آلياژها) منطقي نيست، راه حل مناسبي براي حذف سوپاپ ها در نظر گرفته شده و آن هم برگرداندن محل تخليه و بارگيري به همان مكان قبلي است يعني در پايين سيلندر.
براي عملي شدن اين كار بايد از تراوش روغن به محفظه احتراق جلوگيري كرد تا احتراق بدون دودي داشته باشيم و اين كار، نياز به طراحي سوپاپ هاي جديد دارد. سوپاپي كه در ادامه مورد بحث قرار مي گيرد وزن موتور را به ميزان قابل توجهي كم كرده و همچنين در صورت لزوم، قابل هدايت خواهد بود (جهت بازخوراني).
اين سوپاپ توسط پيستون هدايت مي شود و اين كار باعث حذف شدن انگشتي ها، بادامك، ميل بادامك چرخ دندهاي لازمه و... مي شود كه در مجموع، باعث كاهش وزن قابل توجهي مي شود. از طرف ديگر از آنجا كه روي اين سوپاپ ها فشار تراكم و انفجار نيست، نيازي به فنرهاي قوي جهت آب بندي نيست و انرژي بسيار پاييني جهت بازوبسته شدن از پيستون دريافت مي كند كه به راحتي مانع تراوش روغن به محفظه سوخت مي شود كه كاملا ً با پيستون هماهنگ بوده و از سرعت خوبي در هنگام بازوبسته شدن برخوردار است.

همايش ها
همايش بررسي تفاوت نسل ها والدين و فرزندان
۱ - زمان برگزاري: 9-8 فوريه 2007.
۲ - مكان برگزاري: انگليس‎/ پريستون
۳ - پست الكترونيكي: ejkelly@uclan.ac.uk
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.uclan.ac.uk/face/health/bdu/events/conferences.htm
۵ - مسئولان برگزاري: دانشكده بهداشت انگليس‎/ دانشكده علوم اجتماعي و روانشناسي انگليس‎/ دانشگاه هاي بخش روانشناسي
۶ - نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره تفاوت ديدگاه هاي والدين و فرزندان به ويژه پس از حضور فرزندان در اجتماع، مداخله والدين در تصميم گيري كودكان و نوجوانان و شيوه هاي صحيح اين مداخله، تنبيه و تشويق و راه هاي صحيح آن، بررسي پژوهش هاي انجام شده در زمينه تربيت كودكان، تاثير فرهنگ اجتماعي بر رفتار كودكان، نوجوانان و جوانان، اشتغال والدين به ويژه مادران به ترتيب فرزند، سلامت روحي- جسمي كودكان شاخصي متاثر از عملكرد والدين، آموزش و پرورش كودكان در منزل و مدرسه، شيوه هاي صحيح برقراري ارتباط منطقي و صميمي ميان والدين و فرزندان، رفتار صميمانه راهي جهت موفقيت، الگوهاي ارتباط صميمانه و حدود آن و... برگزار مي شود.

پانزدهمين همايش بين المللي طراحي كنترل و مديريت آلودگي هوا
۱ - زمان برگزاري: 25-23 آوريل 2007
۲ - مكان برگزاري: پرتغال‎/ الگاروي
۳ - پست الكترونيكي: Krobberts@wessex.ac.uk
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.wessaex.ac.uk/conferences/2007/air07/index.html
۵ - نيم نگاه: اين نشست با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون بررسي طرح هاي جديد كنترل آلودگي هوا، مديريت كيفيت هوا، مديريت كيفيت هواي شهرها به ويژه كلانشهرها، حمل و نقل و تاثير آن بر آلودگي هوا، بررسي پژوهش هاي آزمايشگاهي و تجربي در زمينه كنترل هوا، بررسي مطالعات پژوهشگران رشته شيمي در زمينه كنترل آلودگي هواي شهرها، تغييرات آب و هوايي و تاثير آن بر آلودگي هوا، وارونگي هوا و دلايل آن، بررسي ساختار شيميايي هواي شهرها جهت كنترل دقيق تر آلودگي هوا، آلودگي منازل، محل كار و... ناشي از آلودگي هوا،  تاثير آلودگي هوا بر سلامت افراد جامعه، آلودگي هوا و سالخوردگان، آلودگي هوا و كودكان و زنان باردار، استفاده از حسگرهاي هوشمند سنجش آلودگي هوا براي سنجش دايمي كيفيت هوا و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

خبر
ساخت ابررايانه براي اتومبيل هاي فرمول يك
008151.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت اتومبيل سازي بي ام و نسل جديدي از ابررايانه ويژه اتومبيل هاي مسابقه طراحي و ساخته است كه سرعت عملكرد رانندگان را تا 5 برابر افزايش مي دهد.
طراحي اين ابررايانه با هدف به كارگيري آن در رقابت هاي اتومبيل راني فرمول يك صورت گرفته است و موجب ارتقاي سطح رانندگي رانندگان در اين رقابت ها مي شود.
اين ابررايانه Albert 2 نام داشته و مي تواند 12 تريليون و 288ميليارد محاسبه را در هر ثانيه انجام دهد.
به گفته طراحان اين ابررايانه، با استفاده از اين سيستم رايانه اي جديد سرعت عملكرد رانندگان تا 5 برابر افزايش مي يابد.
بر اساس گزارش گراندپريكس، اين ابررايانه محصول مشترك گروه بي ام و، اينتل و چند شركت ديگر متخصص در اين زمينه است.

نخستين ماهواره ترك در سال 2008 به فضا پرتاب مي شود
مهر: شوراي تحقيقات علمي تركيه پرتاب نخستين ماهواره اين كشور در سال 2008 را برنامه ريزي مي كند.
موسسه تحقيقات فناوري هاي فضايي اين شورا مراحل نهايي پرتاب اين ماهواره را تكميل كرده است. اين ماهواره پس از ارسال ماهواره هاي كترك ست» به فضا در سال 1994 ، نخستين ماهواره ترك ها به شمار مي رود.
بنا بر گزارش پايگاه اطلاع رساني كزمان»، سازمان برنامه ريزي ايالتي فدرال تركيه با اعطاي مبلغ 10 ميليون دلار از اين پروژه حمايت مي كند. اين ماهواره تصاوير مورد نياز براي سازمان هاي عمومي را تأمين مي كند.
به گفته كاوگور مورات للوگلو» رئيس بخش تحقيقات فضايي تركيه، در صورت موفقيت آميز بودن اين ماموريت از ميزان وابستگي تركيه به كشور هاي ديگر در زمينه تصويربرداري ماهواره اي كاسته مي شود.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |