سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم رونمايي شاهنامه:
انتقال فرهنگ گذشته به آيندگان مسأله  همگاني است
007749.jpg
گرو ادب و هنر- مراسم رونمايي از كتاب شاهنامه فردوسي به خط عمادالكتاب، هنرمند خوشنويس دوره قاجار كه به همت غلامحسين اميرخاني انتشار يافته، در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.
فريدالدين حداد عادل دبير سلسله جشن هاي رونمايي كتاب سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران در اين مراسم گفت: عماد  الكتاب هنرمند برجسته دوران قاجار، سراسر شاهنامه فردوسي را در چهار قسمت به زيبايي تحرير كرده كه اين تحرير زيبا اينك به همت غلامحسين اميرخاني به زيور طبع آراسته شده و استاد اميرخاني خود نيز شرحي جامع و ارزشمند در احوال و آثار مهم عمادالكتاب بر اين اثر افزوده است.
اين شاهنامه با كتاب آرايي استاد اردشير مجرد تاكستاني آراسته شده و در آن تصاوير زيبايي از شاهنامه بايسنقري، دموت، شاه طهماسبي و شاه اسماعيلي كه مربوط به دوره هاي مختلف هنر نقاشي ايراني است را همراه متن كرده و جلد سوم اين شاهنامه به طور خاص به تصاوير برگرفته از شاهنامه هاي مذكور اختصاص داده شده است.
استاد ترابي در ادامه اين مراسم به اجراي برنامه نقالي پرداخت و پس از آن علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران با ابراز تأسف از كم توجهي به شاهنامه فردوسي گفت: در جامعه امروز ما كمتر درباره شاهنامه، اين اثر ارزنده فردوسي سخن گفته مي شود و تنها به ساخت تنديس فردوسي اكتفا شده است كه بسياري از كودكان آن را هم نمي شناسند. فرزندان ما امروز از هنر كتابت و خوشنويسي سررشته اي ندارند و در مدارس نيز نسبت به آن كم توجهي مي شود. مسئله انتقال فرهنگ غني گذشته به آيندگان از جمله مسائل مشترك ميان همه كشورهاي دنياست و حداقل كاري كه مي توان كرد تقدير از كساني است كه در اين زمينه فعاليت مي كنند.
غلامحسين اميرخاني مدير انتشارات اميرخاني و رئيس انجمن خوشنويسان ايران نيز در اين مراسم گفت: هنرمندان ايران به صورت مجموعه و مكمل در كنار يكديگر در زنده نگه داشتن فرهنگ و ادب ايران و ساختن زيربناي جزئي از فرهنگ و تمدن دنيا انجام وظيفه كرده اند و عماد الكتاب يكي از اين هنرمندان است كه در شرايط دشوار زندگي خود حق هنر خوشنويسي را به خوبي ادا كرده است.
او با اشاره به دوران زندگي اين هنرمند گفت: عما دالكتاب دوران پيري خود را در حمايت از آزاديخواهان و مشروطيت در زندان سپري كرد و در همين دوران نيز آثار بسيار ارزنده اي را پديد آورد كه تا امروز نمونه آن را نداريم.
استاد اميرخاني همچنين در پايان مراسم در باره حمايت از آثار هنري گفت: پنج سال پيش بر اساس مصوبه هيئت وزيران قرار شد نيم درصد بودجه عمراني كشور به هنرمندان و خريد آثار هنري اختصاص يابد. اما اين نيم درصد حذف شد و اگر به مرحله عمل مي رسيد مي توانست به عنوان قدم اول تاثيرگذار باشد.
وي افزود: انجمن هاي صنفي هنري بايد در هر شكلي تقويت شوند و جايگاه خود را به عنوان نهادهاي مستقل در اجتماع بيابند. گذشته از اينكه دولت بايد به حمايت جدي و نه شعارگونه از اين انجمن ها بپردازد. مقوله فرهنگ و هنر بايد به عنوان اولويت در برنامه هاي كلان جامعه جايگاهي مستقل داشته باشد و نقش كليدي ايفا كند. اما متاسفانه دولت مسئله فرهنگ و هنر را در حاشيه قرار داده و تا زماني كه به اين حيطه بهاي كافي داده نشود، هر چه در اين وادي بگوييم در حد حرف است.
در پايان اين مراسم شاهنامه فردوسي به خط عمادالكتاب رونمايي شد و هدايايي به پديدآورندگان آن غلامحسين اميرخاني ، اردشير مجرد تاكستاني دربخش تذهيب و جلال خالقي مطلق، شاهنامه شناس اهدا شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
هنرمندان به ماندگاري فرهنگ و هنر مي انديشند
ايسنا: محمدحسين صفار هرندي، در مراسم بزرگداشت هفتادمين سال تاسيس هنرستان هنر هاي زيباي اصفهان در پيامي كه توسط مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان خوانده شد، عنوان كرده است، در گذشته و تاريخ فرهنگ و هنر ايراني اسلامي همواره اهل هنر به ماندگاري سرزمين شان مي انديشيده اند و اين هنرمندان در هر دوره اي به سبك و سياق تجربه و دانش خود هنرشان را به آيندگان سپردند تا نقش و خطوط هنر ايران پايدار بماند. در بخش ديگري از اين پيام آمده است: نزديك به سه ربع قرن پيش، هنرستان هنر هاي زيبا در ايران شكل يافت و به سرعت به جايگاه هنرمندان تبديل شد و بسياري از هنرمندان برجسته را كه مايه افتخار اين سرزمين هستند، پرورش داد و هنرستان اصفهان نيز نمونه اي از اين مراكز بود كه در قلب هنر ايران افتتاح شد. اصفهان از ديرباز منزل و مأواي مردماني اهل ذوق و فرهنگ دوست بوده كه در هنروري شهره آفاق است و همين خصلت ها بود كه اين شهر را به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلامي برگزيد. در پايان اين پيام آمده است: 70سال از تاسيس هنرستان هنر هاي زيبا در اصفهان مي گذرد، مركزي كه شايسته است امروز به مركز هنرو تكيه گاهي امن براي نوآموزان و آموزشي آنان تبديل شود. محمود فرشچيان نيز در پيامي به مناسبت بزرگداشت هفتادمين سال  تاسيس هنرستان هنر هاي زيبا در اصفهان ، با يادي از مدرسان اين هنرستان از جمله عيسي بهادري، جواد رستم شيرازي، حاجي مصورالملكي، ابوعطا، حاج حريري، شهامت پور، تمدن سنگي و زريباف، آورده است: توجه و رسيدگي به برنامه هاي عملي و علمي در امر آموزش در هنرستان هنر هاي زيباي اصفهان مي تواند در پرورش استادان بزرگ نقش مهمي را ايفا كند و نه تنها موجب اعتلاي هنر، بلكه موجب بالا رفتن كيفيت صنايع دستي از هر قبيل خواهد شد و علاوه بر افتخار جهاني كمك هاي موثري نيز به كشور خواهد كرد.

حضور 25 پژوهشگر جهاني
در سمينار بين المللي نمايش و دين
فارس: 25 محقق و پژوهشگر ايراني و خارجي از كشورهاي آمريكا، انگلستان، كانادا، آلمان، هند، آفريقاي جنوبي، پاكستان و مصر در سمينار دو روزه نمايش و دين شركت مي كنند.
مجيد سرسنگي، دبير نخستين سمينار نمايش و دين گفت: سمينار نمايش و دين شانزدهم و هفدهم دي ماه و در آستانه برپايي جشنواره بين المللي تئاتر فجر با حضور صاحب نظران برجسته اي از سراسر جهان در تهران برگزار مي شود. در اين همايش دو روزه صاحب نظران و اساتيد دانشگاه از كشورهايي چون آمريكا، انگلستان، كانادا، آلمان، هند، آفريقاي جنوبي، پاكستان، مصر و ايران حضور دارند. در آستانه برگزاري بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر 25 شخصيت علمي تئاتر جهان با موضوع نمايش و ارتباط دين با اين هنر اصيل سخنراني مي كنند. وي به برخي از افراد اشاره كرد و بيان كرد: كريستوفر اينس از كانادا ، سم ولز از آمريكا، پيتر چلكوفسكي از آمريكا، كلاوس هوفمان از آلمان، راوي چاتو رودي از هند، تري برنزد از آمريكا، بت پيسي از آفريقاي جنوبي، هانس تي يس لمان از آلمان، كلر پمنت از پاكستان، عبداهادي از مصر، در اين سمينار سخنراني مي كنند.

ياد
سالروزدرگذشت ايرج بسطامي
ديگر بمي نيست
اسدالله اشرفي
007752.jpg
دگر شعر مرا زير و بمي نيست
غم عالم به دل دارم، غمي نيست
دگر شيرين نگردد از رطب كام
كه خرما بر نخيل است و بمي نيست
به آني شهر بم زير و زبر شد
كه آن را سايبان ماتمي نيست
چنان باد خزان بيداد كرده
كه روي برگ گلها شبنمي نيست
از اين خشم طبيعت عبرت آموز
كه عمر آدمي غير از دمي نيست
از بم مي نويسم، از شب و گريه ها، از قصه پرغصه مرگ ايرج، ايرج بسطامي كه اكنون در دل كوير به خاموشي ابدي رفته است و چه شورهايي كه با او ساعت 5 و 36 دقيقه صبح 5 دي ماه 82 در دل سياه خاك مدفون شدند. به حق فقدان او خود زلزله اي بود بر پيكر ارگ با شكوه فرهنگ و ادب اين مرز و بوم. آري بسطامي در شهر خشت آرميد اما صداي او يادگاريست ماندگار در اين گنبد دوار .
ايرج بسطامي در سال 1336 در بم متولد شد. اولين استاد او عمويش يدالله بسطامي بود، كه مباني آواز را از وي آموخت. بعد به تهران آمد و 6 سال نزد استاد محمدرضا شجريان به تحصيل آواز پرداخت. دو سال بعد، به گروه چاووش پيوست. بسطامي فطرتاً هنرمند بود. اولين كارش اجراي برنامه مركب افشاري در تالار رودكي بود و به دليل استقبال بيش از حد به جاي 5 شب 7 شب اجرا شد. اين برنامه را گروه عارف و به سرپرستي پرويز مشكاتيان اجرا نمود و كاست آن نيز به بازار عرضه شد و يك شبه ره صد ساله را پيمود. با همين گروه به اروپا رفت و يك دوره كنسرت اجرا نمود و كاست اين برنامه ها 2 سال بعد با نام مژده بهار به بازار آمد. پس از بازگشت به ايران در كنگره جهاني خواجوي كرماني كه در شهر كرمان برگزار شد به چند دليل از جمله كرماني بودنش به عنوان خواننده اشعاري از خواجوي كرماني انتخاب شد و كاست آن اجراها به نام افق مهر منتشر شد.
بعد از آن كاست وطن من با كاري كه آقاي مشكاتيان بر روي اشعار ملك الشعراي بهار ساخته بود خوانندگي كرد.به گفته اهل هنر و كساني كه از نزديك با وي دوستي داشته اند وي بسان تمامي اهالي كوير مهربان بود. خضوعي بيش از حد داشت، ساكت، آرام و بسيار حساس بود.بسطامي وسعت صداي خوبي داشت، نت هاي زير را خوب ادا مي كرد. چالاكي مشخصي در چرخش صدا و تحريرها داشت. ملاحتي كه در صدايش بود كارش را دوست داشتني و دل نشين مي كرد. فردي بي ريا و بي تكلف و با صفا و صميمي بود. حجب و حيا و صداقتي كويري داشت. چپ كوك بودن صداي بسطامي بي همتا بود و صداي او آواز مرحوم ظلي را در خاطر زنده مي كرد.

كوري ايتاليايي در جشنواره تئاتر فجر
فارس: جي حي دلاليو كارگردان ايتاليايي با انتخاب بازيگران ايراني خود نمايش كوري نوشته ژوزه ساراماگو را همه روزه در مجموعه تئاترشهر و براي حضور در جشنواره تئاتر فجر تمرين مي كند. چندي پيش منيژه محامدي، نمايشنامه كوري را در تالار اصلي تئاترشهر اجرا كرد كه بر اساس رمان كوري نوشته ژوزه ساراماگو بود، حال جي جي دلاليو كارگردان ايتاليايي است كه به ايران آمده و قرار است نمايش كوري را در تئاترشهر اجرا كند و اين اجرا در بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر است. اين كارگردان ايتاليايي گلچهره سجاديه، فرهاد شريفي و ايرج راد را به همراه چندين دانشجوي تئاتر انتخاب كرد تا در اين نمايش بازي كنند. گروه تئاتر جي جي دلاليو همه روزه از ساعت 10 الي 17 در تئاترشهر نمايش كوري را تمرين مي كنند.

شهرام ناظري  درقونيه اول شد
همشهري آنلاين: گروه شهرام ناظري در هشتصدمين سالگرد تولد مولانا در قونيه به عنوان بهترين گروه موسيقي معرفي شد.گروه شهرام ناظري كه با دعوت دولت و وزارت فرهنگ تركيه براي اجراي موسيقي در هشتصدمين سالگرد تولد مولانا شنبه 25 آذر به قونيه رفته بود، به عنوان بهترين گروه موسيقي شناخته و معرفي شد.شهرام ناظري ضمن اعلام اين خبر به همشهري آنلاين گفت: گروه ما همان گروهي بود كه در ورزشگاه انقلاب به اجراي برنامه پرداخت به علاوه شهرام غلامي كه به عنوان نوازنده عود گروه را همراهي مي كرد درميان 16 گروهي كه براي اجراي برنامه به قونيه آمده بودند بهترين اجرا را داشت و در اختتاميه اين مراسم هم به مدت دو ساعت به اجراي برنامه پرداخت .وي درباره قطعات اجرا شده در اين كنسرت گفت: آهنگها تمامي بر اشعاري از ديوان شمس و مثنوي مولوي تكيه داشت و تمامي قطعات را خود من ملودي پردازي كرده بودم . قطعاتي چون تكيه بر اين جهان مكن، يا قفل زندان بشكنم و نيز يك مثنوي هم با همراهي ني اجرا كردم كه بسيار مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت.ناظري كه پيش از اين نيز كنسرت هايي را با محوريت مولانا در آمريكا و برخي شهرهاي اروپا برگزار كرده بود درباره ميزان استقبال مردم از اين كنسرت گفت: كنسرت در سالن اتاق بازرگاني قونيه انجام شد و استقبال به حدي بود كه چند برابر ظرفيت سالن مردم سرپا ايستاده بودند .

اخبار كوتاه
پيش فروش بليت  جشنواره موسيقي : پيش فروش بليت  هاي جشنواره از امروز آغاز شد. علاقه مندان مي توانند از امروز به گيشه هاي اعلام شده مراجعه و بليت هاي برنامه هاي مورد نظر را خريداري كنند.  طي امروز و فردا دانشجويان و دانش آموزان با مراجعه به خانه هنرمندان مي توانند بليت نيم  بها خريداري كنند. روزهاي پنجشنبه و جمعه 7 و 8 دي ماه نيز از ساعت 9 صبح تا 18 گيشه تالار وحدت آماده ارائه بليت پيش فروش به شهروندان است.
داوران فيلمنامه جشنواره پليس : انسيه شاه حسيني، فريدون فرهودي، احمد مرادپور، علي اكبر قاضي نظام، حسين داميار، محمدعلي باشه آهنگر، عليرضا كاظمي پور و عطا سلمانيان، داوران بخش مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي فيلم هاي بلند دومين جشنواره فيلم پليس هستند كه كار بررسي فيلمنامه هاي رسيده به دفتر جشنواره را آغاز كرده اند.
تعطيلي تئاتر شهر :تالارهاي نمايشي مجموعه تئاتر شهر چهارشنبه اين هفته به مناسبت فرا رسيدن سالروز شهادت امام محمد باقر تعطيل است و برنامه ها پس از توقف يك روزه از پنج شنبه 7دي ماه در تالارهاي مختلف از سر گرفته مي شود.
جايزه گلشيري :مراسم اهداي ششمين دوره جايزه هوشنگ گلشيري 13دي ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. اين مراسم پس از دو بار به تعويق افتادن چهارشنبه هفته آينده در سالن فريدون ناصري خانه هنرمندان برگزار مي شود.
007746.jpg
ركورد شب در موزه : فيلم شب در موزه به كارگرداني شاون لوي و نقش آفريني بن استيلر توانست فروش  ۸‎/۳۰ ميليون دلار ي را در تعطيلات قبل از كريسمس بدست آورد. اين فيلم كمدي داستان موزه اي است كه شب ها باز است و نگهباني آن برعهده استيلر است.
برترين هاي جشنواره  عكس آسمان : در اين جشنواره  از ميان دوهزار و 568 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره، در دو بخش آزاد و موضوعي با موضوع فردا از ديدگاه جوانان دانشجوي كشور، 105 اثر براي انتشار در كتاب جشنواره و شش عكاس برتر در دو بخش آزاد و موضوعي معرفي شدند.
جشنواره خوشنويسي زنجان: پنجمين جشنواره خوشنويسي استان زنجان روز يازدهم اسفند 85 با محوريت سال پيامبر اعظم (ص) به همت انجمن خوشنويسان زنجان در فرهنگسراي اشراق شهرستان خدابنده برگزار مي شود.
سه زن و جشنواره: سه زن تازه ترين ساخته منيژه حكمت كه در مراحل پاياني فيلمبرداري در كاشان قرار دارد به جشنواره فيلم فجر نمي رسد. منيژه حكمت كارگردان گفت: با توجه به شرايط جوي و برف و باران فيلمبرداري با مشكلاتي مواجه شده و به جشنواره نمي رسد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |