سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
گزارش همشهري از يك بازسازي بزرگ
بم؛۳ سال
پس از آوار
عكس:جواد گلزار
007815.jpg
گروه اجتماعي- سه سال از زلزله شهر بم گذشت، زلزله اي مرگبار و ويرانگر كه جان بيش از 40 هزار نفر را گرفت، 60 هزار خانه را ويران و هزاران نفر را بي خانمان و آواره كرد.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به بم، با وجود آنكه برنامة زمان بندي شده بازسازي بم به طور كامل تحقق نيافته اما تلاش  بسياري در اين سه سال انجام شده تا ويراني و رنج به جاي مانده از قهر طبيعت جبران شود.
مشروح اين گزارش را در صفحات 9 و 12 بخوانيد.

جزئيات پيش نويس آيين نامه
كار حرفه اي روزنامه نگاري اعلام شد
عكس: اميد پارسانژاد
007785.jpg
فارس: جزئيات پيش نويس آيين نامه كار حرفه اي روزنامه نگاري از سوي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شد.
بنابراين گزارش در اين آيين نامه، روزنامه نگار حرفه اي كسي است كه شغل اصلي و مستمر او فعاليت اساسا فكري در زمينه تهيه، تنظيم، ارايه اخبار و وقايع جاري و تحليل و تفسير آن ها در يك نشريه روزانه، دوره اي، خبرگزاري يا رسانه ديگر تعريف شده است.
براساس آيين نامه پيشنهادي جست وجو، بررسي ودسترسي آزاد به اطلاعات و اخبار و انتقال و انتشار آن به جز موارد مغاير با قانون همچنين تماس و ملاقات با مسوولان براي كسب اطلاعات و اخبار و دسترسي به اسناد و مدارك مختلف به استثناي مواد طبقه بندي شده ازجمله حقوق حرفه اي روزنامه نگاران محسوب مي شود.
حضور در محل سوانح طبيعي و حوادث غيرمترقبه، بي نظمي هاي عمومي، محل هاي اعلام حالت فوق العاده و گردهمايي ها،  تظاهرات و راهپيمايي ها به جز مواردي كه منع قانوني دارد ازجمله ديگر حقوق روزنامه نگاران است.
امتناع از تهيه و تدوين گزارش ها يا مطالب ديگر با نام خود، حذف امضاي خود از گزارش و مطالب تحريف شده يا مغاير با قانون و نيز انتشار گزارش ها و مطالب با امضاي شخصي يا نام مستعار يا بدون امضاء ديگر حقوق روزنامه نگاران را تشكيل مي دهد.
اين گزارش حاكي است انتشار اطلاعات و اخبار مربوط به تصميمات و اقدامات مخالف مصالح و منافع عمومي و انواع مفاسد و سوءاستفاده ها به جز موارد مغاير با قانون نيز از ديگر حقوق تصريح شده در اين آيين نامه است.
از سوي ديگر براساس اين آيين نامه، روزنامه نگاران ضمن برخورداري از حقوق مذكور درمورد احترام به اصول قانون اساسي و مقررات تقنيني و بين المللي مصوب جمهوري اسلامي ايران، حصول اطمينان از صحت اطلاعات و اخبار و انعكاس عيني و بي طرفانه آن،عدم انتشار شايعات در قالب هرگونه خبر و گزارش و همچنين رعايت حقوق، حيثيت و منزلت افراد، سازمان ها و مؤسسات دولتي و خصوصي مسئولند.
براساس آيين نامه پيشنهادي، روزنامه نگاران مي توانند از كميسيون مخصوص صدور كارت هويت حرفه اي روزنامه نگاران در معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد كارت شناسايي دريافت كنند و از مزايا و تسهيلات ويژه روزنامه نگاران حرفه اي برخوردار شوند.
بنابر اين آيين نامه اعتبار كارت هويت حرفه اي روزنامه نگاران حداقل يك سال و حداكثر 5 سال قابل تمديد است و روزنامه نگاران حرفه اي براساس رتبه هايي كه به دست مي آورند در 6 مرتبه خبرنگار كارآموز، خبرنگار، خبرنگار متخصص، روزنامه نگار، روزنامه نگار متخصص و روزنامه نگار ارشد رتبه بندي مي شوند.

ثبت نام مشمولان ديپلمه  و پيش دانشگاهي
سال 84 در دانشگاه
با تاريخ اعزام همان سال ، بلا مانع است
007782.jpg
گروه اجتماعي - سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي اعلام كرد: مشمولاني كه در سال 84 موفق به اخذ مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي شده و تاريخ اعزام آنها در طول سال 84 بوده و تا كنون به خدمت اعزام نشده اند، مي توانند بدون غيبت به خدمت اعزام و يا در دانشگاه ثبت نام كنند.
در پي چاپ خبري در همشهري مورخه 2/10/85 ، سازمان وظيفه عمومي ناجا در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط تعدادي از مشمولان ، اعلام داشت: تنهامشمولاني كه در سال 84 موفق به اخذ مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي شده و تاريخ اعزام آنها نيزدر طول سال 84 بوده وبه هر دليلي تا كنون به خدمت اعزام نشده اند، مي توانند بدون غيبت به خدمت اعزام و يا در دانشگاه ثبت نام كنند

بانك اطلاعات مراكز خدماتي، تشكيل مي شود
گروه اجتماعي- بانك اطلاعاتي موسسات خدماتي ايجاد مي شود.سيد حسين خادم حسيني مديركل دفتر توسعه گسترش و نظارت بر مراكز غيردولتي سازمان بهزيستي درباره اين بانك اطلاعاتي گفت: در ايجاد اين بانك سعي مي شود اطلاعات مورد نياز مردم از موسساتي كه زير نظر سازمان بهزيستي فعاليت مي كنند در اختيار آنان قرارگيرد.
خادم حسيني با اشاره به فعاليت غير مجاز بسياري از مراكز خدماتي افزود: مردم غالبا با مراكزي روبرو مي شوند كه به صورت غيرمجاز فعاليت دارند. اين موسسات كارهايي نظير پرستاري و نگهداري از كودكان و سالمندان را به مردم ارايه مي دهند.
وي افزود: با توجه به فعاليت غيرمجاز برخي موسسات و ناتواني مردم در دسترسي به اطلاعات موثق در مورد صحت و سقم ادعاي مراكز خدماتي، سازمان بهزيستي تا پايان سال جاري اسامي تمامي مراكزي را كه رسما زير نظر اين سازمان به فعاليت مشغولند اعلام خواهد كرد.
به اعتقاد خادم حسيني معرفي مراكز مجاز سبب مي شود تا مردم در مراجعه به اين مراكز و استفاده از خدمات پرستاري سالمند و كودك دچار مشكلات كمتري شوند.

حوادث شغلي نيمه نخست امسال  ۱۴ درصد رشد يافت
گروه اجتماعي - مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي گفت: آمار شش ماهه نخست سال جاري بيانگر اين است كه 10هزار و 677 نفر دچار حادثه ناشي از كار شده اند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/14 درصد افزايش داشته است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان تأمين اجتماعي سياوش قراگزلو افزود: بيشترين آمار حادثه ديدگان در نيمه نخست سال جاري مربوط به شهرستانهاي تهران با يك هزار و 103 مورد و كمترين آن نيز مربوط به خراسان جنوبي برابر 29مورد است. قراگزلو افزود: از تعداد۱۰ هزار و 677 كارگر مصدوم در نيمه نخست سال جاري، 153 كارگر زن (معادل 43/1 درصد) و 10هزار و۵۲۴ حادثه را كارگر مرد (معادل 57/98 درصد) تشكيل مي دهند. همچنين 43/25 درصد از حادثه ديدگان مجرد و 57/74 درصد متأهل بوده اند.
مدير كل دفتر آمار و محاسبات اقتصادي و اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه۵۰ درصد حادثه ديدگان نيمه نخست سال جاري از ناحيه دست و انگشتان دست دچار حادثه شده اند، گفت: بررسي آماري نشان مي دهد كه همانند دوره هاي گذشته از كل حادثه ديدگان در مدت ياد شده بيشتر فراواني عضو حادثه ديده معادل 5هزار و 318 مورد مربوط به ناحيه دست و انگشتان دست و كمترين آن با 143 مورد مربوط به مغز بوده است. به گفته وي بيشترين آمار حوادث در گروه سني 25 تا 29سال بالغ بر۴۴‎/۲۶ درصد و كمترين آن نيز مربوط به گروه سني كمتر از 14سال برابر۰۷‎/۰ درصد و گروه سني 65 تا 69سال معادل 18/0درصد است.

رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي خبر داد :
ارسال نامه به مسئولان كشور براي افزايش
حقوق بازنشستگان به 200 هزار تومان
فارس: رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي استان تهران از ارسال 6 نامه به مسئولان كشور براي پرداخت حداقل 200 هزار تومان مستمري به بازنشستگان اين سازمان خبر داد.
علي اكبر خبازها گفت: كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي استان تهران  6 نامه براي مسئولان مختلف كشور شامل رهبري، رئيس جمهوري، وزير رفاه و تأمين اجتماعي، رئيس مجلس، رئيس كميسيون  اجتماعي و يكي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس فرستاده است. وي در ادامه افزود: نامه ها درباره مشكلات معيشتي و مطالبات بازنشستگان و مستمري بگيران اين سازمان از جمله افزايش حداقل مستمري به 200 هزار تومان و افزايش عائله مندي است. رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر منتظر جواب اين نامه ها از سوي مسئولان كشور هستيم. خبازها تصريح كرد: به گفته مسئولان سازمان تأمين اجتماعي تاكنون درخواست هاي متعددي از سوي سازمان نيز به مجلس و دولت براي تأمين اعتبار ارائه شده است.

استفاده از عنوان خبرگزاري بدون اخذ مجوز ممنوع است
گروه اجتماعي- هيات نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي اعلام كرد: استفاده از عنوان خبرگزاري بدون اخذ مجوز ممنوع است.
هيات نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي استفاده سايت ها و پايگاه هاي اطلاع رساني از عنوان خبرگزاري، پيش از دريافت مجوز از اين هيات را ممنوع كرد.به گزارش روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني،براساس مصوبه هيات نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي، اين پايگاه ها موظفند به سرعت عناوين مذكور را از نشان (لوگوي) خود حذف كنند تا مشمول برخورد و پيگيري هاي قانوني نشوند

افزايش 59 درصدي توليد مواد مخدر در افغانستان
گروه اجتماعي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار شفقت سعيد، سفير پاكستان در تهران گفت: افزايش 59 درصدي توليد مواد مخدر نسبت به سال گذشته در افغانستان يك فاجعه براي جهان است.
به گزارش همشهري، فدا حسين مالكي در ادامه نگراني كشورمان در مورد حضور برخي قاچاقچيان و تروريست ها در پاكستان خواستار برخورد جدي دولت پاكستان با  آنان شد. شفقت سعيد سفير پاكستان نيز در اين ديدار، گفت: ايران و پاكستان در وضعيت فعلي نياز به همكاري بيشتر با يكديگر دارند. وي افزود: نيروهاي غربي در افغانستان مسئول امنيت در آن كشور هستند و انگشت اشاره نبايد به سمت ايران و پاكستان باشد.

با مردم
حقوق اجتماعي دانش آموختگان
@ مصوبه اخير نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مبني بر الزام كانديداهاي نمايندگي به مجلس به دارا بودن مدرك كارشناسي ارشد، بخش وسيعي از دانش آموختگان جامعه را كه از تجارب كافي براي ورود به حيطه خدمت به مردم در مجلس شوراي اسلامي برخوردارند، از اين حق محروم مي سازد نبايد نه تفريط و اغماض دهه هاي گذشته مبني بر ناديده گرفتن ميزان تحصيلات دانشگاهي در مورد نامزدها ملاك باشد، نه افراط كه تنها دارندگان مدرك كارشناسي ارشد به بالا را واجد شرايط بدانيم.
عبدالمحمد صادقيان- تبريز
مشكلات خوابگاه دانشجويي
@ پس از حل مشكل خوابگاه دانشجويان دختر دانشگاه خواجه نصير  طوسي و استقرار آنها در خوابگاه سهروردي واقع در خيابان سهروردي، از روز شنبه 2 ديماه، از ورود دانشجوياني كه هزينه تابستاني خوابگاه را نپرداخته اند، به خوابگاه جلوگيري مي شود، در حالي كه در سال هاي پيش، با اين مسئله به ويژه در مورد دانشجويان كم بضاعت با سعه صدر برخورد مي شد. علاوه بر اين، مشكلاتي مثل كمبود سرويس بهداشتي، فضاي ناكافي و نبود فضاي همكف و حياط خوابگاه در اختيار دانشجويان از مسائلي است كه ظاهراً به آن توجه نمي شود. تعدادي از دانشجويان توان پرداخت هزينه هاي تابستاني را ندارند كه بهتر است به اين مشكل نيز عنايت شود.
جمعي از دانشجويان دختر خوابگاه سهروردي
با مردم: اسامي پيام دهندگان در همشهري محفوظ است.
گراني مسكن و...
@ پس از موجي از گراني كه بر بازار مسكن كشور به ويژه تهران حاكم شد، اينك دوباره دوره ركود جديدي براي اين بازار پيش آمده است و اين نشانه بيماري اقتصاد ماست كه يكي از دلايل اصلي، نقدينگي هنگفت و سرگرداني است كه براي معالجه اقتصاد كشور بايد براي اين نقدينگي مسئله ساز، چاره انديشي شود.
مصطفي همتي زاده- كرج
بناها را هجو نكنيد
به سازندگان برنامه آقاي ايمني   در سيما، پيشنهاد مي كنم، همه بناها را به اصطلاح به يك چوب ندانند. بسياري از ساختمان هاي سربرافراشته امروز در تهران و شاهكارهاي معماري و ميراث هاي فرهنگي حاصل زحمت بنايان است. نويسندگان برنامه بايد در انتخاب تيپ ها دقت كافي به خرج دهند.
محمد حسن دشتي رحمت آبادي- تهران
آهن زنگ زده در خيارشور
پس از خريد يك بسته شكيل محتواي خيارشور متعلق به يكي از گروه هاي غذايي، متوجه شدم در داخل خيارشورها يك تكه آهن زنگ زده وجود دارد، كنترل كيفيت اين محصولات برعهده كدام دستگاه است؟!
صادقي پور- تهران
اجاره بهاي قانونمند
اگر اجاره بهاي مسكن در تهران قانونمند شود و تحت ضوابط خاصي درآيد اين همه فشار متوجه مستأجران بخصوص اقشار كم درآمد نمي شود.
مونا رستمي- تهران
پزشكان غايب!
بنابه قاعده وقتي نام يك پزشك در فهرست پزشكان درمانگاه بيمارستان هاي بزرگ درج مي گردد، آنان بايد طبق زمانبندي انجام شده در بيمارستان حضور يابند، اما در بيمارستان شهداي تجريش اين اصل رعايت نمي شود.
عاليه سليمي سوادكوهي تهران
اطلاع رساني كنيد
در مورد طرح هاي عمراني پيرامون دانشگاه تهران اطلاع رساني دقيق انجام نمي شود تا مشخص گردد، كسبه و پيشه وران اين محدوده تكليف خود را بدانند. علاوه بر اين، هرگونه طرحي در اين محدوده بايد با توجه به بناي ارزشمند دانشگاه به عنوان يك ميراث فرهنگي با دقت و ظرافت لازم صورت گيرد.
حميد حسيني- تهران
پيشنهاد به مدارس
به آموزش و پرورش و مديران محترم مدارس پيشنهاد مي كنم در زمان هايي مثل روز جهاني كودك كه كودكان نياز به تماشاي برنامه هاي شاد تلويزيوني دارند، از واگذاري مشق و تكليف سنگين به آنها خودداري كنند تا چنين فرصتي برايشان باقي بماند.
سعيد مشيري- تهران
كمبود چراغ راهنمايي
در شهرك ژاندارمري- تقاطع بلوار مرزداران و دانش به علت نبود چراغ راهنمايي، ترافيك سنگين موجب سردرگمي رانندگان مي شود و گاهي برخوردهايي بين رانندگان خودروها به وجود مي آورد. اميد است راهنمايي رانندگي به اين موضوع توجه خاص كرده و با اتخاذ تصميم مقتضي، مشكل موجود را برطرف كند.
علي شهرم- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |