سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
مشعل: نمي خواهند حماس در تصميم گيري ها مؤثرتر باشد
007833.jpg
گروه بين الملل - ديدار محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين با ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل نه تنها مورد توجه جدي نيرو هاي مقاومت فلسطين قرار نگرفت بلكه رسانه هاي عربي از اين ملاقات به منزله تلاشي براي تقويت عباس در مقابل اقتدار حماس نام برده و وعده هاي اولمرت به عباس را نوعي رشوه گيري بيان داشته اند و به اين طريق به تحقير او پرداختند.
در اين باره ديروز روزنامه اماراتي اخبارالعرب نوشت: موافقت اولمرت با اعطاي مبلغ 100 ميليون دلار از درآمد هاي مالياتي به تشكيلات خودگردان نوعي رشوه دهي به محمود عباس است.
به گزارش واحد مركزي خبر اين روزنامه با كم اهميت دانستن اين اقدام نخست وزير اسرائيل نوشت اين اقدام تنها براي متقاعدكردن فلسطينيان به اعطاي امتيازهايي به اسرائيل و اتخاذ تدابيري براي برهم زدن اتحاد ميان آنها صورت گرفته است.
در همين حال شبكه خبري فاكس نيوز نيز از هديه غير منتظره اولمرت به محمود عباس خبر داد.به گزارش اين شبكه خبري نزديك به وزارت دفاع آمريكا، نخست وزير اسرائيل به اعضاي كابينه اش گفته كه قصد دارد برخي از اسراي فلسطيني را در روزهاي آينده آزاد كند.
از سوي ديگر محافل فلسطيني از ديدار مجدد اولمرت و عباس در آغاز سال نو مسيحي خبر دادند.بنا براين گزارش قرار است دومين ديدار آنها در خلال سفر رايس به خاورميانه در آغاز سال جديد ميلادي صورت بگيرد.
مشعل: غرب بايد فهميده باشد كه حماس هرگز اسرائيل را به رسميت نمي شناسد
خالد مشعل در مصاحبه با روزنامه يونگه ولت چاپ برلين درباره به تيرگي گراييدن روابط جنبش فتح و حماس و چشم انداز تشكيل دولت وحدت ملي نيز گفت: درباره تشكيل دولت وحدت ملي جو مثبتي بين جنبش حماس و فتح وجود دارد چرا كه ما موافقت خود را با تشكيل چنين دولتي اعلام كرده ايم.اما مشكل اصلي كه در اينجا وجود دارد اين است كه برخي نيروها هستند كه نمي خواهند ما در دولت با توجه به آنكه از اكثريت پارلماني برخورداريم اعمال نفوذ بيشتري در تصميم گيري ها داشته باشيم.
به گزارش فارس خالد مشعل درباره مسئله شناسايي حق موجوديت اسرائيل با توجه به آنكه غربي ها تحقق اين امر را شرط لازم و ضروري خود براي لغو محاصره ها قرار داده اند نيز گفت: من فكر مي كنم جهان غرب بايد اكنون فهميده باشد كه حماس هرگز اسرائيل را به رسميت نمي شناسد.
اصلا واقعا چگونه ممكن است من موجوديتي را به رسميت بشناسم كه كشور من را اشغال كرده است؟ غير منطقي است كه از حماس خواسته شود اسرائيل را به رسميت بشناسد.موجوديتي كه افرادي مثل من قرباني آن هستند.افرادي مثل من حق ندارند در سرزمين خود زندگي كنند.
اسرائيل اكنون نوعي كشور به دست آورده است كه توسط سازمان ملل به عنوان عمل انجام گرفته بر ما تحميل شد.
اين اقدام سازمان ملل باعث شد تا ما اكنون كشور نداشته باشيم و بيش از نيمي از فلسطيني ها در خارج از فلسطين زندگي كنند و نكته شگفت آور آنكه اين گروه حق بازگشت به موطن خود را ندارند.
آيا با همه اين شرايط ما بايد اسرائيل را به رسميت بشناسيم؟ خالد مشعل در ادامه اين مصاحبه درباره نظريه تشكيل كشور مستقل فلسطيني در كنار اسرائيل كه آمريكا سنگ آن را به سينه مي زند گفت: حماس تنها زماني حاضر به تشكيل كشور مستقل فلسطين است كه در چارچوب مرزهاي سال 1967 باشد كه بخش بيت المقدس شرقي و كرانه باختري رود اردن را دربر مي گيرد كه البته تاكنون اسرائيل با چنين درخواستي مخالفت كرده است و همچنان حقوق فلسطيني ها را نقض مي كند و اين در حالي است كه غرب نيز همچنان از اين رژيم در ادامه سياست هاي سركوبگرانه اش حمايت مي كند.
حمله افراد مسلح به منزل
محمود الزهار
در ادامه  ناامني ها در نوار غزه، افراد مسلح به سمت منزل وزير خارجه فلسطين تيراندازي كردند. غازي حمد سخنگوي دولت حماس در بيانيه اي گفت: هدف از اين امر ايجاد آشوب و ناامني بيشتر در فلسطين است.

ژاپن در فكر ساخت تسليحات هسته اي است
آسوشيتدپرس: مطبوعات ژاپن ديروز با استناد به يك سند داخلي دولت ژاپن نوشتند، دولت اين كشور به تازگي موضوع امكان ساخت يك كلاهك هسته اي را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده است.
اين مطبوعات به نقل از كارشناسان سازمان ها و ارگان هاي مختلف دولت ژاپن نوشتند، ساخت اولين كلاهك هسته اي دست كم سه تا پنج سال به طول خواهد انجاميد.اين در حالي است كه ياسوهيشا شيموزاكي سخنگوي ارشد دولت ژاپن وجود چنين سندي را در دولت اين كشور كه مبناي گزارش مطبوعات قرار گرفته رد كرد.
به نوشته مطبوعات ژاپن، كارشناسان ژاپني تخمين زده اند كه پروژه  ساخت كلاهك هسته اي 1/68 تا 2/52 ميليارد ين هزينه دربر خواهد داشت و به صدها مهندس و متخصص براي تكميل پروژه  مذكور نياز است.
كارشناسان در خصوص اين كه اساساً آيا ژاپن بايد به ساخت و توليد تسليحات هسته اي بپردازد يا خير اظهارنظري نكرده و تنها به الزامات پروژه  ساخت كلاهك هسته اي اشاره كرده اند.
ژاپن كه تنها كشوري است كه مورد حمله اتمي قرار گرفته از دهه هاي پيشين به سياست عدم توليد و ساخت و تكميل تسليحات هسته اي پايبند باقي مانده است. اين رويكرد البته در پي آزمايش هسته اي كره  شمالي در تاريخ نهم اكتبر كه موجب برانگيخته شدن نگراني ها در توكيو شد مورد چالش قرار گرفته است.
برخي سياستمداران معتقدند كه ژاپن دست كم بايد بحث ها در خصوص آغاز برنامه  ساخت تسليحات هسته اي را به دنبال آزمايش هسته اي پيونگ يانگ در دستور كار قرار دهد.

اعلام جنگ اتيوپي به اسلام گرايان سومالي
آسوشيتدپرس: ساعاتي بعد از اين كه اتيوپي با هواپيماهاي جنگنده  خود فرودگاه موگاديشو در سومالي را بمباران كرد، نخست وزير اتيوپي اعلام كرد كه كشورش مجبور شده وارد اين جنگ شود.
اين اولين بار است كه دولت اتيوپي به طور علني اعلام مي كند نيروهايش در حمايت از دولت موقت سومالي كه تحت حمايت سازمان ملل است، مي جنگند. اين در حالي است كه شاهدان معتقدند كه حضور چند هفته اي اين نيروها خطر محاصره شدن و تشديد بحران ها در منطقه  شاخ آفريقا را افزايش مي دهد.
مليس زناوي، نخست وزير اتيوپي ديروز در نطقي تلويزيوني اعلام كرد كه كشورش در جنگ با اسلام گرايان سومالي است. اتيوپي، كشوري كه مسيحيان زيادي در آن زندگي مي كنند، از دولت موقت سومالي كه چند ماه است از مواضع خود در برابر حملات نيروهاي اتحاديه  دادگاه هاي اسلامي سومالي عقب نشيني كرده اند، حمايت كرده است.از سوي ديگر كشور اريتره، رقيب اتيوپي، از شبه نظاميان اسلام گرا حمايت مي كند و كارشناسان از اين موضوع هراس دارند كه اين مناقشات منطقه  شاخ آفريقا را بي ثبات كند.

تأثير راهبردي كمك آمريكا به اسرائيل
واحد مركزي خبر: آمريكا از سال 1992 سالانه دو ميليارد دلار افزون بر مبالغ پيشين در قالب تضمين هاي وام به اسرائيل پيشنهاد كرده است اين درحالي است كه محققان كنگره فاش كرده اند بين سال هاي 1974 تا 1989، 16 ميليارد و 4 ميليون دلار از وام هاي نظامي آمريكا به اسرائيل به كمك بلاعوض تغيير ماهيت يافته و اين اقدامي بوده است كه از آغاز برنامه ريزي شده بود سياست آمريكا از سال 1984 تاكنون بر اين مبنا استوار بوده است كه كمك اقتصادي به اسرائيل بايد برابر يا بيش از بازپرداخت بدهي آن به آمريكا باشد.
به نوشته استفان زونز در پايگاه اينترنتي گزارش هاي واشنگتن در امور خاور ميانه ،آمريكا علاوه بر اين كمك ها، بيش از يك ميليارد و 5 ميليون دلار نيز هر سال در قالب معافيت هاي مالياتي به اسرائيل كمك كرده است. به اين ترتيب حجم كلي كمك آمريكا به اسرائيل تقريبا يك سوم بودجه كمك هاي خارجي اين كشور را تشكيل مي دهد. اين درحالي است كه اسرائيل فقط يك هزارم درصد جمعيت جهان را دارد و ازجمله مناطقي با درآمد سرانه بالا به شمار مي رود. درآمد سرانه حدوداً 14 هزار دلار در اسرائيل آن را در جايگاه شانزدهمين منطقه مرفه جهان قرار مي دهد.از اين  رو كمك به اسرائيل نمي تواند به عنوان كمكي اقتصادي تعبير شود بلكه براي آن بيشتر عبارت حمايت اقتصادي به كار مي رود. باتوجه به رفاه اسرائيل، كمك آمريكا به آن به طور روزافزون بحث انگيز مي شود. در ادامه اين مقاله درباره آنچه ماليات دهندگان آمريكايي بايد درباره كمك هاي اين كشور به اسرائيل بدانند، آمده است اكثر آمريكايي ها از اين موضوع آگاه نيستند كه دولت چه ميزان از درآمدهاي مالياتي شان را براي اسرائيل مي فرستد. در سال مالي كه سي ام سپتامبر 1997 پايان يافت، آمريكا 6 ميليارد و 72 ميليون دلار به اسرائيل داده بود و سازمان هايي چون وزارت بازرگاني، سازمان اطلاعات آمريكا و پنتاگون در تأمين آن نقش داشتند. اين رقم 6 ميليارد و 72 ميليون دلاري،تضمين هاي وام و ديگر كمك هايي را دربرنمي گيرد كه آمريكا سالانه به اسرائيل مي دهد. به عبارت ديگر با احتساب همه انواع كمك هاي آمريكا به اسرائيل، هزينه اين كمك ها براي ماليات دهندگان اين كشور به بيش از 10 ميليارد دلار بالغ مي شود.
آمريكا از سال 1949 رقم كلي 83 ميليارد و 205 ميليون دلار به اسرائيل داده است. اين رقم با احتساب هزينه هاي بهره اي كه به ماليات دهندگان آمريكايي تحميل شده است، به 133 ميليارد و 132 ميليون دلار بالغ مي شود. اين آمار ممكن است به اين معنا باشد كه دولت آمريكا كمك بيشتري به شهروندان اسرائيل ارائه داده است تا به شهروندان آمريكايي.
استفان زونز در ادامه مقاله خود با توصيف كمك آمريكا به اسرائيل به عنوان رابطه اي راهبردي مي نويسد، رابطه آمريكا با اسرائيل و كمك هايي كه به تل آويو مي كند، با هيچ كشور ديگري در جهان قابل مقايسه نيست. وي با اشاره به علت راهبردي پنهان در پشت اين كمك ها مي نويسد اين كمك ها با نيازهاي صادركنندگان اسلحه آمريكا و نقشي كه اسرائيل مي تواند در پيشبرد منافع راهبردي آمريكا در منطقه داشته باشد، همسو است. مسئولان دولت آمريكا اين مسئله را مطرح مي كنند كه اين وجوه به عللي اخلاقي لازم است و حتي برخي مي گويند نظام اسرائيل مردم سالاري است كه براي بقاي خود بسيار در تكاپوست. زونز مي گويد: اگر چنين علتي اساسي بود بايد كمك ها در نخستين سال هاي شكل گيري اسرائيل بيشتر مي بود و با ريشه دارتر شدن آن كاهش مي يافت اما الگوي موجود كاملا برعكس است، به گونه اي كه 99 درصد همه كمك هاي آمريكا به اسرائيل پس از جنگ 1967 و زماني صورت گرفته است كه اسرائيل خود را از دشمنان عرب خود قدرتمندتر مي ديد.
آمريكا از برتري اسرائيل حمايت مي كند و اسرائيل مي تواند به عنوان حامي منافع آن در منطقه حساس خاورميانه عمل كند. اسرائيل به مهار جنبش هاي ملي گراي تندرو كمك كرده و بوته آزمايشي براي تسليحات آمريكا بوده است. در همين حال سازمان هاي اطلاعاتي هر دو كشور با هم همكاري كرده اند و اسرائيل تسليحات آمريكا را به كشورهاي ثالثي چون آفريقاي جنوبي، گواتمالا و گروه هاي مخالف كشورها انتقال داده است كه آمريكا نمي تواند مستقيما به آنها سلاح بدهد.زونز مي نويسد: گرچه آمريكا با كشورهاي حوزه خليج فارس روابط راهبردي دارد، در سال هاي اخير اين مسئله آشكار شده است كه اين كشورها به اندازه اسرائيل ثبات سياسي و توسعه تكنيكي لازم را براي تأمين منافع آمريكا ندارند، در همين حال حمايت آمريكا از اسرائيل تقاضاي روزافزون تسليحات آمريكا را در كشورهاي عربي ايجاد مي كند. در پاييز 1993 سناتورهاي آمريكايي طي نامه اي به بيل كلينتون رئيس جمهور وقت آمريكا، از وي خواستند سطح كمك ها به اسرائيل در حدي ثابت باقي بماند و علت اين تقاضا به راه افتادن رقابت گسترده تسليحاتي در كشورهاي عربي بود.

كوتاه از سياست جهان
تصميم مقامات تركمنستان
درباره آينده سياسي كشورشان
ايسنا: قرار است امروزبيش از 2500 مقام محلي در شوراي خلق تركمنستان گردهم بيايند و تاريخ انتخابات رياست جمهوري و نامزد هاي احتمالي جانشيني صفر مرادنيازاف، رئيس جمهور متوفي تركمنستان را مشخص كنند.
نيازاف رهبر تركمنستان پنجشنبه هفته گذشته پس از دو دهه حكومت در سن 66 سالگي درگذشت. وي هيچ جانشيني براي خود تعيين نكرده يا روش مشخصي را براي انتخاب جانشين تعيين نكرده بود. شوراي خلق تركمنستان اصلي ترين نهاد حاكم در تركمنستان است؛ اما در زمان حكومت نيازاف اين مجلس عملا يك نهاد تشريفاتي صرف بود كه تصميمات نيازاف را تاييد مي كرد. نيازاف همانند ديگر اهرم هاي قدرت در تركمنستان، رياست مجلس خلق را نيز در دست داشت. در اولين و آخرين انتخابات رياست جمهوري تركمنستان در سال 1992، نيازاف تنها كانديداي انتخابات بود و بيش از 99 درصد آرا را به خود اختصاص داد. پارلمان تركمنستان در سال 1999 نيازاف را رئيس جمهور مادام العمر كشور تعيين كرد.

2006، سال پايان رژيم منع توليد و گسترش
تسليحات هسته اي بود
ايسنا: يكي از كارشناسان مركز پژوهش هاي استراتژيكي بين الملل، سال 2006 را به دليل شكست مذاكرات هسته اي غرب، سال پايان رژيم منع توليد و گسترش تسليحات هسته  اي دانست. به نوشته روزنامه الاهرام - چاپ مصر- مارك فيتزجرالد، يكي از كارشناسان مركز پژوهش هاي استراتژيكي بين الملل در مقاله اي كه از سوي خبرگزاري فرانسه منتشر شد، عنوان داشت:  سال 2006 جامعه جهاني شاهد شكست فاحش تلاش هايي بود كه براي منع توليد و گسترش تسليحات هسته اي صورت گرفت. وي افزود: با توجه به آزمايش هاي هسته اي كره شمالي و موضع گيري ايران در قبال درخواست هاي غرب مبني بر عدم تعليق فعاليت هاي هسته اي اش، در سال 2007 نيز با وضعيت بهتري رو به رو نخواهيم بود. اين كارشناس مسائل بين الملل خاطرنشان كرد: تلاش هاي ايران براي دستيابي به فناوري هسته اي و پيشرفت هايش در اين زمينه موجب شده كه برخي از همسايگان اين كشور نيز چنين شيوه اي اتخاذ كنند.

يورش نيروهاي انگليسي به يك مقر امنيتي در بصره
واحد مركزي خبر - ديروز در يكي از عجيب ترين عمليات نظامي در عراق نيرو هاي انگليسي مستقر در بصره به مقر جرايم بزرگ پليس اين شهر حمله كردند.
در پي اين عمليات انگليسي ها مدعي شدند كه مسئولان مديريت اين نهاد نظامي- امنيتي عراقي در بصره تروريست هستند.اين مديريت از مراكز مهم وابسته به وزارت كشور عراق است. انگليسي ها مدعي شدند كه مسئولان مذكور در اجراي تعدادي از عمليات تروريستي در اين استان دست داشته اند.در اين خصوص تان دانلوب سخنگوي نظاميان انگليسي در بصره گفت: تعداد 147 زنداني اين مركز به پليس بصره تحويل داده شدند.

درخواست واشنگتن براي عمليات
در مناطق قبيله نشين وزيرستان
ايسنا: روزنامه  نيشن - چاپ پاكستان- به نقل از منابع ديپلماتيك پاكستان اعلام كرد: آمريكا از پاكستان درخواست كرده است كه عمليات هاي نظامي جديدي را در مناطق قبيله نشين استان وزيرستان در مرز اين كشور با افغانستان عليه شبه نظاميان مظنون وابسته به القاعده و طالبان ترتيب دهد.
بنا بر گزارش خبرگزاري شينهوا، اين منابع ديپلماتيك اعلام كردند كه واشنگتن تصاوير ماهواره اي و همچنين مدارك اطلاعاتي درباره پنهان شدن شبه نظاميان داخلي و خارجي وابسته به القاعده و نيروهاي طالبان در جنوب و شمال استان وزيرستان به پاكستان ارائه كرده است و اين در حالي است كه بلافاصله پس از اين اقدام مقامات امنيتي پاكستان در حال بررسي اين تصاوير و مدارك هستند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |