سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
شهرداري تهران خبر داد
احداث 15 سالن سينما
تا پايان سال
عكس: عليرضا بني علي
يكي از سينماهايي كه شهرداري تهران در دست احداث دارد، پروژه سينماي فرانماي ايران است
007857.jpg
گروه شهري- احداث 15سالن سينمايي تا آخر امسال در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد.
به گزارش همشهري در همين راستا نخستين پرديس سينمايي كشور تحت عنوان تماشا  در هفته ولايت(دهم تا هفدهم دي ماه) با هزينه اي حدود 4 ميليارد تومان از سوي شهرداري تهران آماده بهره برداري خواهد بود.
به گفته مجيد جوزاني مديركل فرهنگي شهرداري تهران، اين پرديس سينمايي در منطقه 18 محله يافت آباد در زميني به مساحت 3500 مترمربع و زيربناي 8 هزار متر مربع واقع شده كه برخوردار از مراكز تجاري ، رستوران، كتابفروشي و خانه اسباب بازي ويژه كودكان است.
بقيه از صفحه اول
جوزاني افزود: در ساخت اين پرديس سينمايي از آخرين تكنولوژيهاي روز دنيا در زمينه سيستم ايمني ، سيستم پخش صوتي و تصويري و اتاق فرمان استفاده شده و مي تواند امسال هنگام برپايي جشنواره فيلم فجر ظرفيت جديد و مناسبي براي پخش فيلمهاي جشنواره به شمار آيد.
وي ادامه داد: علاوه بر اين، پرديس سينمايي رازي نيز در منطقه 11 خيابان هلال احمر برخوردار از چهار سالن سينمايي بلافاصله بعد از افتتاح پرديس سينمايي يافت آباد، به بهره برداري خواهد رسيد.
جوزاني در مورد نحوه پيشرفت بازسازي سينماي آزادي گفت: كار ساخت اين سينما بر طبق برنامه زمانبندي شده پيش مي رود و لذا بر همين اساس پيش بيني مي شود، در سال 86 افتتاحيه جشنواره فيلم فجر در سينما آزادي برگزار مي شود.
وي همچنين ادامه داد: نخستين مجموعه سينمايي فرانماي (سه بعدي) كشور نيز توسط شهرداري تهران ظرف 30 ماه آينده در بزرگراه يادگار امام به بهره برداري خواهد رسيد. جوزاني خبر داد: شهرداري تهران همچنين در نظر دارد در پارك هنرمندان واقع در خيابان ايرانشهر بزرگترين مجموعه تئاتر تجربي خاورميانه را ظرف شش ماه آينده راه  اندازي نمايد.
بنا براين گزارش شهرداري تهران همچنين در راستاي فعاليتهاي فرهنگي خود با مشاركت انجمن كتابخانه هاي عمومي استان تهران كار ساخت 20 كتابخانه جديد در بوستانهاي شهر تهران را در دستور كار خود دارد.
اصغر اميرنيا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس قانون ، نيم درصد از درآمد شهرداري بايد به امر كتابخواني ، تجهيزات و تامين نيروي انساني هر شهر اختصاص يابد اما شهرداري تهران حتي بيش از ميزان اعتبار تعيين شده در امر ساخت كتابخانه و تجهيز آن مشاركت داشته است.
وي به تعامل مثبت شهرداري تهران در ساخت كتابخانه هاي عمومي اشاره كرد و افزود: در حدود نيمي از كتابخانه هاي سطح تهران با مشاركت شهرداري ساخته شده است.
مدير انجمن كتابخانه هاي عمومي استان تهران ، نقش شهرداري در ساخت و تجهيز كتابخانه هاي عمومي را از وزارت ارشاد پر رنگ تر دانست و گفت: ساخت 20 كتابخانه كه نيمه كاره مانده بود ، با همكاري شهرداري تهران به پايان رسيد.

مهدي چمران اعلام كرد:
۵۰ درصد اتوبوس هاي شركت واحد گاز سوز مي شوند
گروه شهري - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از ورود 500 دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي پايتخت در آينده نزديك خبرداد.
مهدي چمران در گفت و گو با همشهري، سياست راهبردي مديريت شهري را در اين زمينه، توسعه حمل و نقل عمومي عنوان كرد و گفت : شهرداري براي تحويل اتوبوس به هر ميزاني كه در داخل توليد يا تامين شود، آمادگي دارد.
وي همچنين گفت: براي سال 85 حدود 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس براي تهران تخصيص يافته است ولي اينكه اين تعداد از داخل و يا خارج تامين مي شود هنوز به طور دقيق مشخص نيست.
رئيس شوراي شهر در عين حال با اشاره به تلاش هاي مديريت شهري در اين زمينه خاطرنشان كرد: در شهريور ماه امسال حدود 700 دستگاه اتوبوس موجودي توليد داخل را تحويل گرفتيم و چند روز پيش نيز اعلام كردند كه حدود 500 دستگاه اتوبوس ديگر آماده است كه به زودي آنها را نيز تحويل خواهيم گرفت .
چمران در پاسخ به سوالي در باره مشكلات چند روز اخير جايگاه هاي عرضه گاز و ايجاد اختلال در خدمات دهي تعداد زيادي از اتوبوس هاي گازسوز شركت واحد به مردم نيز گفت: گرچه اتوبوسراني از قبل گفت و گوها و هماهنگي هايي را با مسئولين مربوطه در وزارت نفت انجام داده بود ولي هنوز مشكلاتي از جمله افت فشار گاز در اين رابطه وجود دارد و از اين رو، بحث گازسوز كردن اتوبوس ها بايد با در نظر گرفتن همه جوانب امر نظير اين گونه مشكلات، انجام شود چون ممكن است با قطع گاز، اتوبوس ها ي گاز سوز از سرويس دهي باز بمانند.
وي با بيان اينكه مسئولان ذيربط در مواردي برخي مسايل فني و افت فشار گاز در زمستان را مطرح كرده اند گفت : اگر فعلاً نمي توان مقدمات كار را به نحو مطلوب فراهم ساخت اعلام كنند تا شهرداري از اين پس بيشتر اتوبوس هاي گازوئيل سوز تحويل بگيرد تا در اين رابطه مردم دچار مشكل نشوند.
رئيس شوراي شهر افزود: با در نظر گرفتن اين مشكلات و بنا به دلايل فني و تخصصي ، سياست مديريت شهري در اين زمينه در شرايط موجود اين است كه سهم اتوبوس هاي گاز سوز از حد اكثر۵۰ درصد بيشتر نشود، هرچند كه محيط زيست بر استفاده از اتوبوس هاي گازسوز تاكيد دارد. وي با بيان اينكه در كشورهاي اروپايي حتي بسياري از اتومبيل هاي سواري گازوئيل سوز است افزود: اگر گازوئيل استاندارد باشد خطر آلودگي خودرو در حد گازسوز است و بيش از آن نيست.
به گفته وي، چنانچه وزارت نفت گازوئيل را استاندارد و با كيفيت مرغوب تحويل دهد، اتوبوس هاي گازوئيل سوزي كه استاندارد يورو 2 هستند با آسيب كمتري مي توانند كار كنند. چمران همچنين افزود: مديريت شهري براي استفاده از گاز به عنوان سوخت ارزان تر و پاك تر آمادگي كامل دارد ولي در عين حال با توجه به مطالعات كارشناسي به اين نتيجه رسيده ايم كه از حيث تعداد، حداكثر 50 درصد اتوبوس گازسوز و 50 درصد نيز اتوبوس گازوئيل سوز در ناوگان اتوبوسراني استفاده كنيم.
رئيس شوراي شهر در عين حال از دولت خواست در صورت امكان ، ساخت و تامين اتوبوس هاي جديد با در نظرگرفتن دوگانه سوز بودن آنها انجام شود تا در صورت بروز مشكل، استفاده از آنها با سوخت دوم امكان پذير باشد.
اخذ مجوز ورود 2 هزار اتوبوس ديزلي
از سوي ديگر، مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه از قطعي شدن واگذاري 2500 دستگاه اتوبوس و 500 دستگاه ميني بوس به حمل و نقل عمومي تهران در تبصره 13 و بر اساس قول مساعد رئيس جمهور خبر داد و گفت: مجوز ورود 2 هزار دستگاه اتوبوس ديزلي به شبكه حمل و نقل عمومي پايتخت اخذ شده كه اميدواريم تا پايان سال بتوانيم اين اتوبوس ها را دريافت كنيم. احمدي بافنده با بيان اينكه اگر هر اتوبوس روزانه 700 مسافر جابجا كند و با احتساب اينكه 1200 دستگاه اتوبوس گازسوز امروز به خاطر افت فشار گاز متوقف ماند و اتوبوس هاي گاز سوز در ترمينال ها، در خيابان ها سرگردان و دچار مشكل شدند، تصريح كرد: متاسفانه ساختار اتوبوس هاي گاز سوز به گونه اي است كه در هنگام نصب تجهيزات گازسوز امكان دوگانه سوز كردن آنها وجود ندارد و به اين دليل ما براي روشن كردن اتوبوس هاي گازسوز و سرويس رساني در زمستان با مشكلات عديده مواجه مي شويم.

اتصال شمال و جنوب شهر
با توسعه بزرگراه امام علي  (ع)
سما: توسعه و تكميل بزرگراه امام علي (ع) به عنوان راه اتصال شمال به جنوب شهر تهران مي تواند بخشي از كمبودهاي موجود بر شبكه بزرگراهي تهران را برطرف كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهريار افندي زاده - مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك - با بيان اينكه بزرگراه امام علي(ع) درمحدوده شرقي تهران در راستاي شمالي - جنوبي و حدفاصل بزرگراه ارتش در شمال و بزرگراه دولت آباد در محدوده جنوب شرقي در حال احداث است، افزود: مطالعات ترافيكي نشان مي دهد كه احداث و تكميل اين بزرگراه نقش بسيار مهمي در حل مشكل ترافيك شرق تهران دارد؛ به طوري كه بر اساس مطالعات صورت گرفته عدم ساخت و تكميل اين بزرگراه به كاهش قابل ملاحظه سرعت حركت وسايل نقليه و افزايش درصد حركات كند و بحراني در اكثر معابر مهم شرق تهران از قبيل: خيابان هاي شهيد مدني، دماوند، شهيد نامجو، نبرد، ابوذر، 17 شهريور، 10 فروردين و بزرگراه بسيج(افسريه) تا سال 1400 خواهد انجاميد.
وي ادامه داد: در حال حاضر، بخشي از اين بزرگراه كه در محدوده مياني بزرگراه هاي ارتش و رسالت قرار دارد، در تراز منهاي يك احداث شده است.
همچنين در محدوده مياني بزرگراه رسالت و مسيل باختر نيز پروژه در مراحل پاياني است.
افندي زاده تصريح كرد: براساس مطالعه ترافيكي صورت گرفته بر روي بزرگراه امام علي(ع) با توجه به امتداد اين بزرگراه در راستاي شمالي- جنوبي و تقسيم آن بر دو بخش شمالي و جنوبي نسبت به محدوده مركزي شهر ، مشاهده مي شود كه در بخش شمالي، حجم غالب در رويكرد شمال به جنوب در حدود 4500 وسيله نقليه در ساعت در جريان است كه در ساعت اوج صبح تا 45 افزايش مي يابد.
وي افزود: اين حجم از معابر موجود در محدوده كه متناسب با طراحي صورت گرفته، توانايي انتقال اين حجم را در زمان مورد نظر در مطالعه نخواهند داشت به بزرگراه امام علي منتقل خواهد شد.
در بخش جنوبي حجم غالب در رويكرد جنوب به شمال در حدود 3000 وسيله نقليه در ساعت جريان دارد كه اين حجم در ساعت اوج صبح 35 افزايش خواهد يافت.
دكتر افندي زاده اظهار داشت: در اكثر تقاطع ها حجم حركات گردشي به سمت بخش مركزي شهر در ساعات غير اوج مناسب است؛ به گونه اي كه در تقاطع هاي امام علي(ع)- سبلان ، دماوند- امام علي(ع)، پيروزي- امام علي(ع) و بزرگراه بعثت و بزرگراه آزادگان با بزرگراه امام علي(ع) در ساعات غير اوج حجم حركات گردشي به طور متوسط در حدود 1400 وسيله نقليه در ساعت خواهد بود.

پرسه
هر ساعت يك پيام ترافيكي
وقتي تمام دست اندركاران مديريت تهران ترافيك، حمل و نقل و آلودگي هوا را اولين و مهمترين مشكل تهران مي دانند طبيعي است كه اين طور باشد. چطور باشد؟
به طور متوسط در هر ساعت دست كم يك پيام ترافيكي از سامانه 137 به معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام مي شود. يعني شهروندان هر ساعت يك پيام ترافيكي به سامانه 137 اعلام مي كنند. از ابتداي سال جاري تا سي ام آبان ماه 5 هزار و 803 پيام ترافيكي اعلام شده شهروندان به سامانه 137 مورد بررسي و رسيدگي قرار گرفته است.
نظارت بر اتوبوس هاي خصوصي
گمان نكنيد كه چون نامشان اتوبوس هاي خصوصي است، هر اتفاقي كه در آن ها بيفتد به گوش كسي نمي رسد. مدير عامل سازمان اتوبوسراني تهران خبر داده تعدادي از اتوبوس هاي خصوصي متخلف، متوقف و جريمه شده اند. تامين نشدن فضاي مناسب براي بانوان، سيگار كشيدن رانندگان و توقف در ايستگاه هاي غير مجاز از جمله موارد تخلف درج شده در آيين نامه اين ناوگان خصوصي است.
سلامت محلات شهر
شورا ياري ها معتمدان محلات در قالب طرح مدل سازي براي سلامت محلات شهر تهران اين نكات را آموزش مي دهند. از آنجا كه برخي بيماري هاي غير واگير مانند پوكي استخوان، ديابت، فشارخون و... در جامعه رايج شده است اين طرح با هدف افزايش آگاهي عمومي انجام مي شود.

۶۰ شعبه اعتبار شهر، تا پايان دي
حمايت مؤسسه اعتبار شهر از كارآفريني
و اشتغال در تهران
گروه شهري - هدف از تاسيس موسسه اعتبار شهر تمركزبخشي به منابع مالي شهرداري تهران، توسعه اقتصاد محلي در پايتخت و حمايت از كارآفريني اشتغال در اين شهر است.
عليرضا آذري  - مديرعامل موسسه اعتبار شهر در
گفت  وگو با خبرنگار ما اشاره كرد كه اين موسسه رقيب هيچ كدام از بانكها نبوده و اساساً مقرر نيست كه فعاليت بانكداري در قالب معمول آن انجام شود و عمدتاً تلاش دارد كه به عنوان بازوي مالي شهرداري تهران آن بخش از اهداف مرتبط با مديريت شهري تهران را كه چندان مورد توجه شبكه هاي مالي موجود نبوده و انجام آنها براي اين مديريت يا اصولاً توسعه اقتصاد شهري تهران اهميت دارد، انجام دهد.
وي اضافه كرد كه تا پايان ماه جاري، تعداد شعب موسسه اعتبار شهر در سراسر تهران به 60 شعبه خواهد رسيد و متعاقب آن، اين موسسه اهداف كيفي مورد نظر از جمله تسهيل خدماتي همچون ارائه وام ازدواج (در قالب طرح پيوند هاي آسماني) و ارائه وام كارآفريني (در قالب طرح هاي مصوب شوراي شهر و معاونت امور اجتماعي) را پيگيري خواهد كرد.
آذري همچنين اشاره كرد كه هم اكنون شهرداري تهران ده ها ورودي و خروجي پول دارد كه اين موضوع علاوه بر آشفتگي هاي مرتبط، امكان بروز فساد را نيز در پي دارد و با راه اندازي موسسه اعتبار شهر به تدريج همه ارتباطات مالي شهرداري از طريق اين موسسه انجام شده و به اين طريق، زمينه كنترل و پايش بهينه  منابع مالي براي شهرداري تهران فراهم خواهد شد.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي از مناطق مختلف شهرداري، فردا با شهروندان منطقه 5 ديدار خواهد داشت. بر اين اساس حبيب كاشاني با حضور در منطقه 5 به بررسي و حل و فصل مشكلات شهروندان اين منطقه خواهد پرداخت. شهروندان منطقه 5 مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه مراجعه كنند.

نگاه
007854.jpg
رسول آذرگون

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |