سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
سخنگوي دولت اعلام كرد:
گمانه زني رسانه ها
در باره تغيير وزرا ، نادرست است
گروه سياسي- سخنگوي دولت گفت: گمانه زني رسانه ها درباره تغييرات كابينه، نادرست است.
غلامحسين الهام كه ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي گفت، به پرسش هاي آنان درباره تغييرات كابينه، ساعات كار بانك ها، قطعنامه شوراي امنيت و برنامه هاي اقتصادي دولت پاسخ داد.
تصميم درباره ساعات كار بانك ها
در حالي كه اخبار تأييد نشده حاكي از آن است كه عده اي از نمايندگان مجلس قصد دارند مصوبه اي 2 فوريتي در خصوص ساعت كاري بانكها را به صحن علني بياورندسخنگوي دولت روز گذشته اعلام كرد: در جلسه روز چهارشنبه هيأت دولت تصميم نهايي در مورد ساعت كار بانك ها اتخاذ مي شود.
به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام كه در جلسه هفتگي خود سخن مي گفت با اشاره به اين كه تاكنون جمع بندي دولت، از تاثير مثبت تصميم دولت در مورد تغيير ساعت كار بانك ها نشان دارد، گفت: تحقيقات وزارت كشور مؤيد اين است كه اين تغيير ساعت باعث كاهش حجم ترافيك به ويژه در ساعت اوليه صبح شده اما ممكن است اين امر مشكلاتي را براي كاركنان بانك ها ايجاد كرده باشد.
عده  اي به دنبال ناكارآمد كردن دولت هستند
در ادامه اين جلسه خبرنگاري از سخنگوي دولت درباره سخنان رئيس جمهوري در كرمانشاه مبني بر اين كه از نقشه هاي برخي براي شكست دولت آگاهي دارد، پرسيد كه الهام در توضيح گفت: عده اي به دنبال ناكارآمد  كردن دولت هستند؛ عده اي كه از مردم شكست خورده اند سعي مي كنند براي دولت مشكلاتي ايجاد كنند و هر ناظر بي طرفي مي تواند به مشكلاتي كه آنان براي دولت ايجاد مي كنند اذعان كند.
بقيه از صفحه اول
توجه به معيشت مردم
الهام در ادامه به سياست دولت در اهتمام به معيشت مردم اشاره كرد و گفت: سياست خارجي هيچگاه باعث نشده دولت از توجه به اين امور غافل شود. دولت هميشه براي رشد اقتصادي و مراقبت از اقتصاد مردم به خصوص طبقات پايين اهتمام داشته است.وي گفت: اگر خود در دولت نبودم مي گفتم كه چه كارشكني هايي در ارتباط با پيشبرد اهداف دولت صورت مي گيرد. البته مردم داوران خوبي هستند و مي دانند گروه هاي شكست خورده از آراي آن ها چه چيزي را دنبال مي كنند.
در رسانه ها نيز رئيس جمهوري داريم
همچنين خبرنگاري به سخنگوي دولت گفت، به تازگي رسانه ها در مورد تغيير برخي از وزرا به خصوص وزير راه مطالبي را منتشر كرده و حتي جانشين او را نيز مشخص كرده اند كه الهام در پاسخ به سؤال اين خبرنگار به شوخي گفت: گويي ما در رسانه ها نيز رئيس جمهوري داريم. خودشان افراد را عزل و جانشين را مشخص مي كنند.وي گفت: من به وزرا و مسئولان اين حق را مي دهم كه اگر اين گمانه زني ها در مطبوعات و رسانه ها در ارتباط با جابه جايي ها به كارشان لطمه زد اين مساله را پيگيري كنند و اگر وزيري يا كسي اين مساله را پيگيري كند شماها نبايد گله كنيد. برخي از رسانه ها وزيري را عزل و جانشيني نيز براي او مشخص مي كنند.

مقامات كشورهاي مختلف خواستار شدند
مذاكرات اتمي از سر گرفته شود
لاوروف: قطعنامه ، منافع اقتصادي روسيه را در نظر دارد
ايسنا: وزير خارجه روسيه اعلام كرد قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در مورد ايران كاملاً منعكس كننده منافع اقتصادي روسيه است و همه قراردادهايي كه قبلاً امضا شده بودند به قوت خود باقي خواهند ماند. به گزارش خبرگزاري نووستي سرگئي لاوروف، در جلسه هيأت دولت با حضور ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه اعلام كرد: منافع اقتصادي روسيه و ديگر شركاي ايران در اين قطعنامه كاملاً منعكس شده است. وي تأكيد كرد: در قطعنامه بند ويژه اي وجود دارد كه صريحاً اشاره مي كند تمامي قراردادهايي كه تا زمان صدور قطعنامه منعقد شده اند به قوت خود باقي خواهند ماند و مي توانند اجرا شوند.
گروه سياسي – تصويب قطعنامه تحريم برنامه هسته اي ايران در شوراي امنيت در حالي صورت گرفت كه از لحظاتي پس از تصويب ، مقامات كشورهاي مختلف و از جمله بسياري از كشورهاي حامي قطعنامه بر ضرورت ازسرگيري مذاكرات تأكيد كردند.
بان كي مون كه از ابتداي سال 2007 ميلادي فعاليت خود را به عنوان دبير كل سازمان ملل آغاز خواهد كرد، در گفت وگو با شبكه  خبري اي.بي.سي گفت: مسأله  هسته اي ايران تأثيرات بزرگي بر مسائل منطقه اي و جهاني دارد و به همين دليل از مقامات دولت ايران مي خواهم به مذاكرات با اتحاديه  اروپا و سه كشور اروپايي در خصوص مسأله هسته اي بازگردند.
به گزارش ايسنا همچنين ليو جيان چائو، سخنگوي وزارت خارجه چين تأكيد كرد : چين مايل نيست تا ناآرامي جديدي در منطقه خاورميانه پديد آيد و همچنان بر حل صلح آميز مسأله هسته اي ايران توسط تلاش هاي سياسي و ديپلماتيك تأكيد دارد. اين سخنگوي چيني گفت: ما ضمن دعوت از تمامي طرفهاي مذاكره كننده خواهان ادامه تلاشهاي ديپلماتيك همه جانبه، براي ازسرگيري هر چه زودتر مذاكرات هستيم. در همين حال وزير امور خارجه ژاپن از ايران خواست فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورده و به ميز مذاكره بازگردد. به گزارش فارس وي كه تلفني با منوچهر متكي وزير امورخارجه كشورمان گفتگو مي كرد، افزود: مهم است كه به راه حلي صلح آميز و ديپلماتيك دست يابيم. براي اين منظور هيچ راهي غير از پذيرش قطعنامه سازمان ملل و بازگشت به ميز مذاكره وجود ندارد. متكي نيزضمن ابراز تأسف از تصويب قطعنامه تأكيد كرد قطعنامه سازمان ملل براي محروم كردن ايران از حق قانونيش صادر شده است. نماينده روسيه در سازمان ملل متحد نيزگفت: مسكو قطعنامه اخير در مورد ايران را محدودكننده همكاريهاي بين روسيه و ايران نمي داند و به همين دليل به آن رأي موافق داد. ويتالي چوركين در گفتگو با شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه گفت: محدوديت ها در همكاري با ايران صرفاً شامل مواردي است كه باعث نگراني آژانس بين المللي انرژي شده است. اين مقام روس افزود: ما معتقديم همكاري هاي روسيه با ايران در زمينه هايي است كه مشمول تحريم هاي قطعنامه نشده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه  پاكستان هم درخصوص موضع كشورش درباره  قطعنامه  شوراي امنيت عليه ايران گفت: ما هنوز در حال بررسي اين قطعنامه  هستيم؛ اما همچنان مي خواهيم شاهد حل اين مسأله از طريق مذاكره باشيم. تسنيم اسلام در پاسخ به اين سؤال كه آيا تحريم هاي اعمال شده عليه ايران از سوي شوراي امنيت بر روابط دو جانبه با اين كشور تأثير دارد يا خير، گفت: اين مسأله هيچ تاثيري بر روابط اقتصادي ايران - پاكستان نخواهد داشت؛ زيرا ما با ايران در زمينه  هسته اي تبادل نداريم. اين ديپلمات پاكستاني همچنين امكان تاثيرگذاري تحريم ايران بر روي پروژه خط لوله  گاز ايران - پاكستان - هند را منتفي دانست.
نگران تحريم ها نيستيم
سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درخصوص تحريم هاي اعمال شده از جانب شوراي امنيت تأكيد كرد: ما در اين ارتباط نگراني نداريم و خود آنها متوجه هستند كه نبايد منافع شان را به دو دولت زياده خواه بفروشند. ما ظرفيت هاي خوبي داريم و به اقتضاي منافع ملي قادر هستيم تدبير مناسب اتخاذ كنيم. ما براي هر شرايطي داراي تدبير و برنامه هستيم و در مورد راهي كه اتخاذ كرده ايم، پيش بيني هاي لازم را داشته ايم و از اين بابت جاي نگراني وجود ندارد. به گزارش ايسنا الهام با تصريح به اينكه ايران تمايل دارد درتعامل با ديگر كشورها صلح و دوستي را پيشه كند، افزود: دوست نداريم در رابطه مان با ديگر كشورها مشكلي پيش بيايد ولي اگر آنها خود ايجاد مشكل كنند از سوي جمهوري اسلامي ايران پاسخ دريافت خواهند كرد. ما در پاسخ دادن توانمند هستيم و در اين زمينه چيزي كم نداريم.

رئيس جمهوري:
هدف اصلي از صدور قطعنامه، حفظ آبروي آمريكا
و انگليس بود
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد با تأكيد براينكه صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه تحت فشار آمريكا و انگليس براي تحريم جمهوري اسلامي ايران انجام شد كوچكترين تأثيري در حركت يكپارچه و پيشتازانه ملت ايران براي رسيدن به قله هاي افتخار و عزت و پيشرفت نخواهد داشت گفت : آنها مدتهاست كه ما را براي محروم كردن از پيشرفت و حقوق مسلم خود تهديد مي كنند و خود نيز بهتر مي دانند كه اين تهديدها و تحريم ها هيچ اثري ندارد و هدف اصلي از صدور اين قطعنامه حفظ آبروي آمريكا و انگليس بود.
رئيس جمهوري كه عصر يكشنبه در جلسه هيأت وزيران سخن مي گفت ، با بيان اينكه دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز با استفاده از توانايي هاي دانشمندان جوان ايراني، مسير روشن و تعيين شده نظام است گفت : جمهوري اسلامي ايران فناوري هسته اي صلح آميز و موشكهاي دور برد را با تكيه بر توانايي هاي داخلي بدست آورده و كساني كه با صدور قطعنامه تحريم و تبليغات فريبنده و دروغين پس از آن قصد حفظ آبروي خود را دارند در 27 سال گذشته نيز با تحريم نانوشته اي از انتقال اين فناوريها و قطعات به ايران جلوگيري مي كردند.
وي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران كاملا به قوانين و معاهدات بين المللي پايبند بوده و بر اساس گزارشهاي آژانس انرژي اتمي هيچ انحرافي در برنامه هسته اي خود نداشته است گفت : متأسفانه برخورد خلاف قانون و دوگانه سازمانهاي بين المللي با اين موضوع سبب مي شود جمهوري اسلامي ايران در روابط خود با آنها تجديد نظر كند .
حمايت نامحدود دولت از مراكز تحقيقاتي پزشكي
محمود احمدي نژاد طي سخناني در دوازدهمين جشنواره ي تحقيقاتي علوم پزشكي رازي با اشاره به وضعيت فعلي كشورمان در اين علم گفت: امروز سرمايه ي عظيمي از انديشمندان و متخصصان را در اين علم در اختيار داريم و مي توانيم اميدوار باشيم كه در عرصه هاي پزشكي، نيازهاي اساسي كشور را برطرف كنيم و وارد عرصه هاي جهاني شويم.به گزارش ايسنا وي در ادامه به عناويني از نگاه مديريت كلان در عرصه ي پزشكي پرداخت و گفت: هركس هركجا زير نظر مراكز تحقيقاتي رسمي و علمي آموزشي رسمي، كار پژوهشي انجام مي دهد و گرهي را باز مي كند، دولت به طور نامحدود از او حمايت خواهد كرد. حتي اگر بودجه 100 برابر هم بخواهيد آن را در اختيار شما قرار خواهيم داد.

سفير سوئيس به وزارت خارجه احضار شد
بازداشت ديپلمات هاي ايراني در عراق
گروه سياسي- روزنامه  نيويورك تايمز گزارش داد: نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق چهار ايراني را كه دولت بوش آنها را مقامات ارشد نظامي مي داند در بازداشت نگه داشته است.به نوشته  نيويورك تايمز، حوادثي كه به دستگيري ايرانيان انجاميد از پنجشنبه گذشته آغاز شد و در يكي از حملات كه حدود ساعت 19 همان روز حادث شد نيروهاي آمريكايي جلو ماشين سفارت ايران را كه حامل دو ديپلمات ايراني، يك يا دو نگهبان ايراني، و يك راننده عراقي بود گرفته و تمامي سرنشينان آن را دستگير كردند، اما معلوم نيست مقامات آمريكايي چه مدركي مبني بر اينكه اين ايراني ها در حملات شركت داشته اند در دست دارند و هويت كساني را كه دستگير كرده اند، آشكار نمي كنند.
واكنش ايران
سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به دستگيري ديپلمات هاي ايراني توسط نيروهاي آمريكايي در عراق تأكيد كرد : اين اقدام با هيچ ضابطه  بين المللي سازگار نيست و عواقب و پيامدهاي ناخوشايندي به دنبال خواهد داشت. سيد محمد علي حسيني افزود: اين افراد به دعوت دولت عراق جهت همكاري و مساعدت اعزام شده بودند و دولت عراق مسئول آزادي آنان است و اشغالگران هم براساس مقررات بين المللي بايد پاسخگو باشند. در اين چارچوب سفير سوئيس در تهران به وزارت امور خارجه احضار و اقدام خلاف عرف ديپلماتيك نيروهاي آمريكا از طريق مشاراليه به مقامات  آمريكا منعكس گرديد.
واكنش طالباني
در همين حال هيوا عثمان، سخنگوي دفتر رئيس جمهور عراق اعلام كرد: طالباني از اين امر بسيار عصباني است و تمام تلاشش را براي آزادي اين دو ايراني در اسرع وقت انجام خواهد داد. وي اشاره اي به هويت اين دو مسئول ايراني و زمان دستگيري آنها نكرد و تنها اظهار داشت: اين دو مسئول در راستاي توافقنامه  امنيتي كه ميان عراق و ايران در سفر رئيس جمهور به تهران به امضاء رسيده است به عراق سفر كرده  بودند.

وزير دفاع:
تحريم موشكي، موج ديگري از خوداتكايي را رقم مي زند
007818.jpg
گروه سياسي- وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ديدار نخبگان صنايع دفاعي با اشاره به قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه ايران اظهار داشت: صنايع دفاعي به ويژه صنايع موشكي با تلاش و همت بلند دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع از بالاترين ميزان استقلال برخوردار و به وجود درخشاني از خوداتكايي رسيده است. مصطفي محمد نجار با بيان اين كه اين گونه تحريم ها فاقد اعتبار و اهميت است تصريح كرد: تحريم و تهديد در اراده ملتي كه براي آزادي و استقلال كشورش صدها شهيد تقديم كرده، هيچ گونه خللي وارد نخواهد كرد.وي افزود: تحريم جديد موشكي ايران فاقد اعتبار و اهميت است و ان شاءالله موج ديگري از خوداتكايي را در كشور رقم مي زند.
واكنش سپاه پاسداران
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه اي تصويب قطعنامه غيرقانوني شوراي امنيت سازمان ملل را بر ضد جمهوري اسلامي محكوم كرد و آن را فاقد هرگونه مشروعيت جهاني دانست و به پايبندي ملت ايران براي رسيدن به قله هاي علم و پيشرفت و توسعه تأكيد كرد.در اين اطلاعيه كه روابط عمومي كل سپاه آن را منتشر كرد آمده است:اين حركت مذبوحانه و منفعلانه استكبار سلطه خو، پيش از آن كه نشان دهنده قدرت آنها بوده باشد آشكاركننده ناتواني، دستپاچگي و سردرگمي مغزهاي فرتوت و رو به فراموشي و افول آنها در صحنه بين المللي است.

يادداشت
يكپارچه، مشاركتي و  آينده نگر
مهندس سيدمرتضي نبوي
شكر خداي را كه ملت عزيز ما را توفيق داد حماسه اي ديگر از پس حماسه ها بسازند. عظمت و شكوه حضور، شعور، هوشمندي و درك مردم از موقعيت خطير ايران در جهان قابل ستايش است. آحاد ملت ايران به عنوان بازيگران مؤثر در عرصه جهاني، پيامي رسا به قدرت ها از يك طرف و به آزادگان دنيا از طرف ديگر ابلاغ كردند و آن عزت و سرافرازي اين ملت و عزم خلل ناپذيرشان در دفاع از جمهوري اسلامي ايران و استقلال و آزادي اين سرزمين است.اما پيام داخلي آنها نيز رسا و غيرقابل تفسير است. انتظار مردم از منتخبان، افزايش كارآيي، اثربخشي و كارآمدي در جهت ارتقاي منزلت شهروندي است. مديريت مورد انتظار در مورد شوراهاي شهر و روستا، مديريتي يكپارچه، مشاركتي و آينده نگر است.
مديريت يكپارچه
يكپارچگي و انسجام جزو نيازهاي روشن براي توفيق در مديريت شهري و روستايي است. شوراهاي شهر تهران، تبريز، مشهد، اصفهان، اهواز يا هر شهر و روستاي ديگر چگونه مي توانند معضلات و مشكلات شهري و روستايي را حل كنند؟ اگر از طرفي، برنامه ها و تصميمات خود را با سند چشم انداز 20 ساله، برنامه پنجساله و مصوبات مجلس، از طرفي با دستگاه هاي دولتي، وزارت كشور، استانداري ها و بخشداري ها و از طرف ديگر با نهادهاي مردمي، احزاب و رسانه ها و شهروندان هماهنگ نسازند و تعامل سازنده و مؤثر با آنها نداشته باشند. حل معضلاتي چون آلودگي هوا  و ترافيك و بافت هاي فرسوده و ناامن در كلان شهرها مستلزم همكاري و هماهنگي همه دستگاه هاي مسئول و مديريت يكپارچه آنهاست. گفته مي شود در ژاپن يك خودرو (براي مصرف داخل) توليد نمي شود،  مگر آنكه معبر و پاركينگ براي آن پيش بيني شده باشد، آيا در كشور ما چنين پيش بيني ها و هماهنگي هايي انجام مي شود؟!
مديريت مشاركتي
فلسفه وجودي شوراها مشاركت گسترده مردم در اداره امور شهرها و روستاها است. اگر شوراها نتوانند مشاركت مردم را نهادينه كنند، به فلسفه وجودي خود بي اعتنايي كرده اند. اين امر مستلزم توسعه فرهنگي مشاركت از راه هاي آموزشي، فرهنگي، علمي، تبليغاتي و ساختارسازي است. براي جلب مشاركت مردم و نهادهاي مردمي بايد انگيزش هاي محلي، منطقه اي،ملي، مذهبي، فرهنگي و مالي از قبيل اعطاي تسهيلات، معافيت ها و واگذاري سهام و مديريت ايجاد كرد. مي توان با ايجاد مراكز رشد (انكو باتورها) فضاي كارآفريني را تقويت كرد. استفاده از مشاوره ها و مشورت ها و اطلاع رساني مفيد و مؤثر مي تواند باعث جذب سرمايه هاي خصوصي و منابع انساني متخصص شود.
ساختار شهرداري ها را مي توان به طور كلي زير و رو كرد و بسياري از كارهايي كه اكنون با كندي و فساد و ايجاد نارضايتي توسط بوروكراسي كهنه شهرداري ها انجام مي شود به نهادهاي مردمي همچون نظام  هاي مهندسي سپرد.سازمان ثبت از اين نظر الگو و ساختار مناسبي است. بنگاه هاي معاملاتي كه اطلاع رساني مي كنند و رابطه مشتري و كارفرما را برقرار مي سازند، كاملا مردمي هستند. دفتر خانه هاي اسناد رسمي كه به معاملات رسميت مي بخشند، كاملا مردمي هستند و سازمان ثبت صرفاً وظيفه سياستگذاري و نظارت را به عهده دارد. شهرداري ها مي توانند مطابق با اين الگو متحول شوند.
مديريت آينده نگر
آينده نگري و داشتن چشم انداز بلند مدت، از ديگر نيازهاي مديريت شهري و روستايي است. اگر بر تدوين و اجراي طرح جامع توسعه شهري بسيار تأكيد مي شود، از اين رو است كه خطي كه شما امروز به عنوان خيابان، يا دايره اي به عنوان ميدان مي كشيد يا فضايي به عنوان مسجد يا پارك يا كتابخانه يا... اختصاص مي دهيد براي سال هاي سال در سرنوشت آيندگان اثر مي گذارد. اگر نگاه جامع و  آينده نگر و فكر عميق پشتوانه طرح هاي جامع نباشد، گره هاي كوري در روند توسعه شهري و روستايي ايجاد مي شود كه هرگز با دست نمي توان باز كرد. اگر مي خواهيم فردا شهري داشته باشيم، آرام، امن، پاك،  روان و پايدار، امروز بايد آن را با طرحي جامع و معماري ايراني اسلامي دراندازيم. سيدحسين نصر مي گويد: شهر قاهره با بيش از 10 ميليون جمعيت، اطراف رأس الحسين كه قلب معنوي قاهره مي باشد،  ساخته شده است. با نگاه به آينده دولت الكترونيك بايد ارتباطات شهري و روستايي را طراحي كرد.
نتيجه گيري
مي توان نتيجه گرفت، اگر بخواهيم مشكلات روزمره و آتي مردم را در شهرها و روستاها حل كنيم، رضايت خاطر آنها را بيش از پيش فراهم آوريم، منزلت و توانمندي هاي آنها را ارتقاء ببخشيم و مسئوليت پذيري و اعتماد اجتماعي ايجاد كنيم بايد مديريت يكپارچه، مشاركتي و آينده نگر در شهرها و روستاها داشته باشيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |