آلودگي هوا ، درآبان ماه هر ساعت 5 نفر را روانه بهشت زهرا كرد
يورش قاتلين معلق
گروه شهري- هفته هواي پاك آغاز شده است، اما همچنان آمارهاي جديدي از مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا به گوش مي رسد. مرگ 27 تهراني در روز بر اثر اين آلودگي بيشتر شبيه فاجعه است تا صرفاً اعلام يك آمار رسمي. در حالي كه مسئولان مربوط، يكي از مشكلات عمده را نداشتن فرهنگ عمومي استفاده از خودروهاي شخصي عنوان مي كنند، سازمان بازرسي كل كشور از عدم جديت دستگاه هاي ذي ربط و عملكرد ضعيف آنان در انجام وظايف قانوني در خصوص پيشگيري و مقابله با عوامل آلايندگي هوا سخن مي گويد .
به گزارش ايسنا، بر اساس نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران كه بهمن ماه سال گذشته در 22 منطقه تهران انجام شد، آلودگي هوا پس از ترافيك مهمترين معضل شهر تهران است.
آمارهاي سال گذشته مدير طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران هم نشان مي دهد روزانه ۲۷ تهراني بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست داده اند و بر اساس اعلام مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست، تنها در آبان ماه امسال۳۶۰۰ نفر بر اثر آلودگي هوا در تهران جان باخته اند.
از سوي ديگر سازمان بازرسي كل كشور در گزارش اخير خود اعلام كرد: فقدان متولي مشخص در امر مديريت و كنترل آلودگي هوا و انجام اين مهم توسط كميته اي با ده عضو تحت عنوان كميته اجرايي كاهش آلودگي هوا و همچنين بررسي مصوبات اين كميته نشان مي دهد به علت ناكارآمدي، نبود ضمانت اجرايي لازم و تعلل برخي دستگاه ها، مصوبات كميته مزبور در برخي موارد اصولاً به اجرا درنيامده يا صرفاً بخشي از آن عملي شده كه مجموعه شرايط فوق منجر به تشديد وضعيت نگران كننده كنوني شده است.
از سوي ديگر در حالي كه برخي مسئولان عدم هماهنگي بين سازمان ها و عدم اجراي قانون را مهمترين مشكل در كاهش آلودگي هواي تهران عنوان كرده اند، كارشناسان تاكيد كردند كه موضوع آلودگي هواي پايتخت در اولويت برنامه ها و دستور كار دولت نيست.
همچنين بر اساس اعلام شركت كنترل كيفيت هوا سالانه حدود يك ميليون و 645 هزار تن انواع آلاينده ها تنها از منابع متحرك به هواي تهران وارد مي شود كه از اين رقم حدود يك ميليون و 354 هزار تن آلاينده منوكسيدكربن، حدود 19 هزار تن آلاينده ذرات معلق، بيش از 109 هزار تن اكسيدهاي ازت و 156 هزار تن هيدروكربن است و بر اساس جديدترين گزارش بانك جهاني خسارت سالانه آلودگي هوا در ايران تا 10 سال آينده با 2 برابر شدن به حدود 16 ميليارد دلار در سال 2016 ميلادي مي رسد.
دادگاه ويژه آلودگي هوا در تهران ايجاد شود
مديركل محيط زيست استان تهران و دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران نيز با تأكيد بر ضرورت ايجاد دادگاه ويژه آلودگي هوا در تهران گفت: وضعيت آلودگي هواي پايتخت اگر وزش باد و بارندگي امسال را در نظر نگيريم، بحراني است.
وي با اشاره به اين كه 30 درصد آلودگي هواي تهران مربوط به 540 هزار صنعت در تهران است، گفت: متاسفانه تنها 5 تا 7 درصد اين صنايع مورد پايش قرار مي گيرند.
وي با اشاره به وجود 542 هزار واحد توليدي، صنعتي، خدماتي و تجاري در استان گفت: از اين تعداد 175 هزار واحد كارگاهي، توليدي و صنعتي است، كه 80 درصد صنايع استان مجوز محيط زيست ندارند.
زنگ خطر آلودگي هواي تهران به صدا درآمد
دكتر معصومه ابتكار، رييس سابق سازمان حفاظت محيط زيست نيز با اشاره به اين كه 5 سال از برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران كه بر اساس كارشناسي دقيق تهيه و اجرا شده است، گذشته گفت: اجراي اين برنامه بايد با قوت ادامه يابد.
وي با تاكيد بر اين كه كاهش آلودگي هواي تهران نيازمند يك اراده قوي در سطح دولت، شهرداري و شوراي شهر است، افزود: در اين زمينه همچنين نيازمند مديريت راهبردي هستيم تا هماهنگي دقيق بين دستگاه هاي اجرايي ايجاد كند.
رييس سابق سازمان حفاظت محيط زيست به كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران اشاره كرد و يادآور شد: اين كميته كه وظيفه هماهنگي فرابخشي بين 15 دستگاه اجرايي را دارد در دوره قبل هر 2 هفته يك بار تشكيل مي شد؛ حال چرا با نظم و جديت دنبال نمي شود؟ وي برنامه جامع كاهش آلودگي هواي تهران را برنامه اي 10 ساله خواند و گفت: هر روزي كه در اجراي اين برنامه تأخير شود، با مشكلات و چالش هاي جديد مواجه خواهيم شد.
ابتكار با تأكيد بر ضرورت تأمين به موقع اعتبارات كافي براي اجراي طرح هاي كاهش آلودگي هواي تهران گفت: همزمان سازمان محيط زيست نيز بايد برنامه هاي نظارتي خود را همچون نظارت بر استانداردهاي خودرو و موتورسيكلت ها استمرار بخشد.
عدم موفقيت متوليان آلودگي هوا
در كاهش آلودگي
مهندس محمدهادي حيدرزاده، رييس ستاد هواي پاك شهرداري تهران و مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست نيز گفت: متاسفانه برنامه ريزي نامناسب موجب بحران آلودگي هوا شده و متوليان آلودگي هوا در كنترل آن تنها در يك برهه خاص موفق بوده اند ولي در كاهش آن موفقيتي كسب نكرده اند.
وي با اشاره به اين كه 88 درصد آلودگي هواي تهران ناشي از منابع متحرك است، گفت: متاسفانه نتوانستيم سهم اين منابع را از نظر كمي مديريت كنيم.
مشاور شهردار تهران در امر محيط زيست با اشاره به اين كه در حوزه آلودگي هوا شهرداري تهران مانند ساير بخش هاي زيست محيطي اختيارات قانوني ندارد، گفت: تنها تصميمات و وظايفي كه بر عهده ما گذاشته مي شود، انجام مي دهيم و در برنامه هاي كاربردي نقشي نداريم.
وي با تاكيد بر اين كه تنها راه كاهش آلودگي هواي تهران گسترش حمل و نقل عمومي مانند تاكسي، اتوبوس و ميني بوس و مترو است خاطرنشان كرد: هم اكنون كه دو سال به پايان اجراي تبصره 13 قانون بودجه سال 85 باقي مانده است، هنوز اين تبصره اجرايي نشده و چون شهرداري تنها مجري تصميمات است، بسياري از مسايل حمل و نقل عمومي فشل مانده است. رييس ستاد هواي پاك شهرداري تهران با تاكيد بر ضرورت افزايش اختيارات شهرداري تهران و حمايت دولت، گفت: در اين صورت مي توانيم تحولي در حمل و نقل داشته باشيم ولي در كنار آن بايد طرح خروج خودروهاي فرسوده با حمايتهاي فني و مالي اجرايي شود.
|