يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
به زودي مصوب مي شود
برنامه راهبردي دولت براي مهار ايدز
010095.jpg
گروه اجتماعي- برنامه راهبردي دوم دولت براي كنترل ايدز در كشور پس از 2 سال وقفه آماده بررسي شد.
اين گزارش حاكي است؛ برنامه اول مبارزه با ايدز همگام با برنامه سوم توسعه شكل گرفت. برنامه 5 ساله اول كه در دولت قبل بنيان گذاشته شد ضمن توجه به شناسايي و درمان افراد مبتلا به ايدز به آموزش و فرهنگ سازي براي افراد در معرض خطر بويژه جوانان و نوجوانان در مدارس، مراكز آموزشي و دانشگاهيان تأكيد داشت. بر همين اساس نيز جزوات مختلف آموزشي تهيه و در مدارس و مراكز آموزشي توزيع شد اما با تغيير دولت و آغاز برنامه چهارم توسعه، برنامه هاي كنترل ايدز به فراموشي سپرده شد و حتي از ادامه برنامه هاي پيشگيري و توزيع جزوات آموزشي در مدارس با توجيه بدآموزي جلوگيري به عمل آمد. برخي مسئولان خبر از حذف و كاهش بودجه كنترل ايدز دادند. اكنون با توسعه بيماري و آغاز موج سوم رشد آن دولتمردان خبر از آماده شدن برنامه دوم كنترل ايدز مي دهند در حالي كه دو سال از آغاز برنامه چهارم توسعه گذشته است.
ايسنا: برنامه دوم راهبردي كنترل گسترش HIV و ايدز به دولت رفت تا با قيد فوريت بر رسي شود.
عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اعلام اين خبر گفت: برنامه نخست راهبردي ايدز 5 ساله و برنامه دوم براي تطابق با برنامه چهارم توسعه سياسي اجتماعي، اقتصادي كشور 3 ساله و تا پايان سال 88 پيش بيني شده است.
وي از تفاوت هاي موجود بين برنامه نخست و دوم را مشاركت تمام سازمان هاي درگير با برنامه ايدز از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزيستي، كميته امداد امام خميني، وزارت راه و ترابري، سازمان صدا و سيما، نمايندگان دفاتر سازمان هاي بين المللي، جمعيت هلال احمر، نيروي انتظامي، سازمان تبليغات اسلامي و ساير سازمانهاي درگير عنوان كرد و افزود: در اين برنامه سهم هر سازماني كاملاً مشخص است.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اصل برنامه راهبردي را بر مبناي بازنگري ساليانه دانست و گفت: به فراخور بروز تغيير در اپيدمي بيماري، مطالبات و نيازها با راهبرد ثابت فعاليت ها دستخوش تغيير مي شود.
صداقت با بيان اين كه راهبرد هاي برنامه بر اساس گروه هاي هدف و سطوح پيشگيري تدوين شده است، گفت: گروه هايي مثل جمعيت عمومي، گروه هاي در معرض خطر، گروه هاي با رفتارهاي پرخطر، بيماران و افراد متأثر از آن، 4 گروهي هستند كه در برنامه دوم راهبردي مدنظر قرار گرفته اند اين در حالي است كه 3 سطح پيشگيري اوليه، ثانويه و ثالثيه نيز در اين برنامه منظور شده است.
وي تدوين اين برنامه راهبردي را نتيجه 9 ماه تلاش پيگيرانه عنوان و تصريح كرد: سعي شده برنامه براساس تعيين شاخص ها و سرانه تدوين شود.
صداقت در ادامه گفت: از مهمترين راهبرد هاي برنامه، آموزش همگاني و اطلاع رساني براي گروه هاي خاص در معرض خطر و با رفتارهاي پرخطر، گسترش فعاليت هاي كاهش آسيب در گروه هاي با رفتار پرخطر، مباحث مشاوره اي و آزمايش هاي داوطلبانه، مراقبت و درمان بيماري هاي آموزشي و تقويت زير ساخت هاست.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اشاره به اين كه خلاصه اي از برنامه دوم راهبردي كنترل گسترش HIV و ايدز به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هم ارسال شده است ابراز اميدواري كرد كه اين برنامه پس از تصويب هيأت دولت از حمايت هاي لازم و كافي مجلس شوراي اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، برخوردار شود.

آموزش فرهنگي و ديني 87 هزار زن در كشور
گروه اجتماعي - 87هزار و 869نفر از زنان كشور زير نظر 2هزار و 328 مربي در طرح سراسري رحمت آموزش ديني و فرهنگي ديد ند .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مركز امور زنان و خانواده، اين طرح براي كليه زنان و دختران سراسر كشور اعم از شاغل و خانه دار اجرا شده است.
طرح آموزشي رحمت، به همت مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در سال ۸۵ و همكاري استانداري ها و دستگاه هاي اجرايي و حوزه هاي علميه خواهران در سراسر كشور به اجرا درآمده است.
در گزارش نهايي اجراي اين طرح، با تصريح اين كه زن همواره محور جامعه بوده و سستي يا تحكيم بناي حيات اجتماعي به وجود وي وابسته است آمده است: زن با نوع تربيتي كه اعمال مي كند، مي تواند عاملي براي رشد خانواده بوده و به بهداشت رواني جامعه كمك كند و سبب حفظ و تداوم نظام اجتماعي شود؛ از اين رو زن با عنايت به جايگاه محوري خود در خانواده، ضروري است كه با الگوهاي رفتاري كه به رشد عاطفي و معنوي خانواده و در نهايت اجتماع كمك مي كند آشنا شده و آنها را به كار بندد و در نتيجه منجر به كاهش بزهكاري و نرخ طلاق در جامعه و ايجاد آرامش در خانواده شود.

مديركل سازمان زندان هاي استان تهران:
۳ برابر گنجايش زنداني داريم
010098.jpg
پليس: مديركل سازمان زندان هاي استان تهران با اشاره به اينكه گنجايش واقعي زندان هاي ما اكنون 50 هزار نفر است، افزود: در حال حاضر تعداد زندانيان نزديك به 3 برابر اين ميزان است كه اين رقم يعني درگيري مستقيم دست كم 500 هزار خانواده با زندان و زنداني كه موضوع نگران كننده اي است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سهراب سليماني ، مديركل سازمان زندان هاي استان تهران با بيان اين كه زندان تنها چاره هر دعوي نيست، تصريح كرد: با توجه به دستورالعمل هاي رئيس قوه قضائيه ، فرهنگ سازي ها و تلاش هاي دست اندركاران، اكنون در ورود متهمان يا مجرمان به زندان ها، نسبت به گذشته شاهد يك روند منفي هستيم و اين بسيار اميدوار كننده است.
وي اضافه كرد: در راستاي مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام مبني بر زندان زدايي ، ستادي در قوه قضائيه به همين نام تشكيل و اعضاي آن مشخص شدند.
مديركل سازمان زندان هاي استان تهران با اشاره به اينكه با توجه به وضعيت موجود زندان ها بايد كاري كرد كه از ميزان محكومان به حبس كاسته شود، گفت: در حال حاضر برخي قانون ها و برخي اختياراتي كه قاضي دارد ، مي تواند مانع از فرستادن مجرمان به زندان شود؛ لذا تا آنجا كه امكان دارد ، بايد از ظرفيت هاي موجود استفاده كرد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: مسئله بعدي ، ورود كوتاه مدت و گاهي 10 روزه برخي متهمان و يا مجرمان به زندان هاست . به عنوان نمونه، فردي كه به دليل پرداخت نكردن نفقه چند روز بازداشت و روانه زندان مي شود، بلافاصله در معرض ارتباط با مجرمان حرفه اي قرار مي گيرد. سليماني متذكر شد: متاسفانه به دليل برخورد و رويارويي هاي ناصحيح در گذشته ، خرده فرهنگي شكل گرفته كه از قطع درخت گرفته تا نپرداختن نفقه از سوي زوجه، پاياني جز زندان در انتظار فرد نيست.
سليماني با اعلام اينكه زندان تنها چاره در هر دعوي نيست ، اظهار داشت: بايد در بسياري از عنوان هاي مجرمانه اي كه به حبس منتهي مي شوند ، تجديد نظر كرد

مبارزه با بيماري هاي واگيردار و كنترل بهداشتي
در مرزهاي ايران و پاكستان
گروه اجتماعي - وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي در ديدار با همتاي پاكستاني خود ، خواستار همكاري ها در زمينه مبارزه با بيماريهاي واگيردار و كنترل بهداشتي در مرزهاي دو كشور شد.
كامران باقري لنكراني در ديدار با محمد نصيرخان كه روز جمعه دراسلام  آباد برگزار شد ، ابراز اميدواري كرد ديدارش از پاكستان فرصتي براي گسترش روابط دو كشور در تمامي زمينه هاي بهداشتي ، درماني و آموزشي باشد.
وي با اشاره به پايين بودن سطح روابط دو كشور ، خواستار تلاش بيشتر براي استفاده از فرصتها و قابليت  هاي موجود ميان دو كشور شد. لنكراني گفت: دوكشور مي  توانند در چارچوب سازمان بهداشت جهاني روابط خود را به طور گسترده  اي در بخش بهداشت ، آموزش و درمان افزايش دهند.
وزير بهداشت ايران همچنين خواستار همكاري هاي دو كشور در زمينه مبارزه با بيماريهاي واگيردار و كنترل بهداشتي در مرزهاي دو كشور شد.
لنكراني افزود: ايران آمادگي دارد در كنترل بيماري  هايي همچون مالاريا و فلج اطفال كمك كند. وي گفت: دو كشور مي  توانند در تبادل داروهاي پزشكي ، تجهيزات درماني و پزشكي با فن  آوري بالا همكاري كنند.
وزير بهداشت همچنين خواستار تسهيل در ثبت داروهاي ايران در پاكستان به منظور عرضه به اين كشور شد.
وي گفت: پاكستان مي  تواند با توجه به توانمندي  هاي ايران در توليد دارو نيازهاي خود را با قيمت بسيار پايين تر ، از ايران تامين كند.
محمد نصيرخان ، وزير بهداشت پاكستان نيز در اين ديدار گفت: دو كشور مي  توانند در زمينه  هاي مختلف از جمله تبادل استاد و دانشجو، توليدات مشترك بهداشتي ، درماني و تامين نيازها از يكديگر كمك بگيرند.
وي همچنين تبادل اطلاعات بين مقامات بهداشتي دو كشور و تهيه كارت بهداشتي براي مسافران دو كشور را امر بسيار مهمي دانست.

تأسيس مدارس الكترونيكي، در مناطق محروم
گروه اجتماعي - عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي از ارائه طرحي ويژه براي آموزش الكترونيكي در مدارس كشور توسط نمايندگان خبر داد.
به گزارش ستاد اطلاع رساني اردوهاي هجرت حميد سعادت افزود: متاسفانه آموزش و پرورش در جامعه به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و اين مسئله عمده ترين مشكل مردم مناطق محروم جامعه را تشكيل مي دهد.وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما اميدواريم كه با اجراي اين طرح بتوانيم به امر آموزش سرعت بخشيم و بتوانيم مشكلات آموزشي مناطق محروم را كاهش دهيم كه اين امر مستلزم همكاري تمامي ارگان ها با آموزش و پرورش كشور است.عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: براي اجرايي كردن مطلوب اين طرح ، بايد اعتبارات به موقع واگذار شود تا دستگاه هاي اجرايي با اطمينان پروژه هاي مزبور را واگذار كند.
وي ، عدم آشنايي مديران اجرايي براي تفاهم با بسيج سازندگي به اين منظور را مشكل زا دانست.سعادت در ادامه تصريح كرد: عملي شدن اردوهاي هجرت و استفاده از توان جوانان در عرصه به ويژه در مناطق محروم و روستايي كشور نمونه بارز اين مسئله است.وي گفت: با ايجاد زمينه براي فعاليت جوانان ، آنان احساس خواهند كرد مورد توجه قرار گرفته اند و برنامه اي براي استفاده از انرژي آنان وجود دارد.

رنگ هاي روشن لباس ها حدود شرعي را مختل نمي كند
ايسنا :مشاور استاندار تهران در امور زنان با اشاره به روحيه تنوع طلبي زنان گفت ما نمي توانيم زنان را به سمت پوشش يك نوع لباس واحد دعوت كنيم وبايد به تنوع طلبي در چارچوب و حدود شرعي پاسخ دهيم .
فرحناز قندفروش با بيان اين كه مردم در اجتماع ايراني از اعتقادات قوي مذهبي برخوردارند، اظهار كرد: در عين حال مردم به نظر دولت نيز اهميت مي دهند و ما نيز بايد با اتخاذ تنوع در پوشش هاي اسلامي، آنها را براي انتخاب آزاد بگذاريم. همچنين با بازگرداندن رنگ روشن به لباس ها ادعا داريم كه رنگ هاي روشن نه حدود شرعي را مختل  كرده و نه حتي اين حدود، رنگ خاصي را براي لباس بانوان تعيين كرده است. وي با بيان اين كه ما استفاده از رنگ هاي روشن را به عنوان يكي از معيارها به طراحان اعلام مي كنيم، تاكيد كرد: ايجاد تنوع در لباس، نياز و حق زنان جامعه ماست؛ از اين رو تكرار همراه با رويكرد مثبت، قطعا منجر به فرهنگ سازي خواهد شد.

با مردم
قدرداني
از كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي به خاطر پيگيري و تلاش براي افزايش حداقل حقوق مستمري بگيران تشكر و قدرداني مي كنم.
مهين افشار- اهواز
رانندگان را كنترل كنيد
خواب رفتگي راننده تريلي، در هفته گذشته در جاده اراك باعث تصادف با اتوبوس و قرباني شدن 15 هموطن ما شد.علت اين مسائل بايد ريشه يابي شود تا احتمالاً از ادامه فعاليت رانندگان معتاد و ناتوان جلوگيري به عمل آيد.
عابدين ميرزايي- اراك
سرعت گير
@ با توجه به تردد دانشجويان در مسير ميدان ايثار به خيابان دولت آباد كرمانشاه و سرعت بالاي خودروها، در اين مسير لازم است سرعت گير نصب شود.
ابراهيم الهي- كرمانشاه
دريغ از پاسخ!
@ مدت هاست، در ستون با مردم همشهري شاهد درج مطالب انتقادي از طرف مردم درباره وضعيت تلفن (اعم از ثابت و همراه) هستم، اما ظاهراً از سوي شركت مخابرات پاسخي براي اين انتقادها مشاهده نمي شود!
فريدي ماسالي- رشت
سطل زباله
@ نصب سطل هاي جديد جمع آوري زباله در كوچه هاي واقع در خيابان شهيد محمدي واقع در انتهاي خيابان پورشه- منطقه 20- شهرداري تهران ضروري است.
ن. عزيزي- شهرري
كمبود ايستگاه
در بزرگراه امام علي از شمال به جنوب بعد از بزرگراه بابايي تا ميدان رسالت فقط يك ايستگاه اتوبوس وجود دارد، در حالي كه چهارراه ريحاني، همت و امام علي از مهمترين تقاطع ها در اين مسير به شمار مي روند كه ايستگاهي ندارد. در صورت امكان اين كمبود بايد جبران شود.
حسين جعفري- تهران
خطر طغيان رودخانه
ساخت و ساز در حريم و حتي در بستر رودخانه كرج براي كساني كه در اين مكان ها سكونت گزيده اند، با توجه به طغيان هاي فصلي آينده يك خطر جدي است. حداقل بايد از ادامه اين تخلفات پيشگيري شود.
هاشم شادروان- كرج
اعلانات تبليغاتي در تلفن همراه
@ آيا ارسال پيام هاي تبليغاتي روي تلفن هاي همراه، بدون اجازه صاحبان آنها، منع قانوني ندارد؟ به هر حال بايد ضوابطي در اين مورد مشخص و اعلام شود.
س. دلدار- يزد
تصادف و راهبندان
@ روز چهارشنبه 20 دي، به علت برخورد 2 دستگاه خودرو در مدخل شرقي تونل رسالت، شاهد راهبندان طولاني و تلف شدن وقت مردم بودم. بهتر است ترتيبي اتخاذ شود كه در اين قبيل موارد، رانندگان خودروها موظف به كنار كشيدن خودروهايشان بشوند.
زماني- تهران
كاهش فشار آب
@ مدتي است، كاهش فشار آب در خيابان استاد حسن بنا (مجيديه) جنوبي، شديدتر شده است و گاهي ساكنان طبقات فوقاني ساختمان  ها از دسترسي به آب محروم مي شوند.
فرشاد ميرقطبي- تهران
تشكر از شركت واحد
از مسئولان خط هاي اتوبوس  شركت واحد منطقه 3 خاورشهر به خاطر حفظ نظم خطوط و رسيدن به موقع اتوبوس ها به ايستگاه هاي مربوطه قدرداني مي كنم.
كاظمي- خاورشهر
برنامه مفيد تلويزيوني
نمايش فعاليت هاي پليس بزرگراه ها در برخورد قاطع با رانندگان متخلف به ويژه عاملان سرعت غيرمجاز، اثرات اجتماعي بسيار خوبي دارد. اميدوارم مجازات اين گونه رانندگان تشديد شود تا شاهد تخلفات خطرناك آنها در بزرگراه ها نباشيم و امكان  پخش اين برنامه در سطح گسترده تر از شبكه هاي سيما فراهم گردد.
فرخنده سيفي نژاد- دماوند
در انتظار كارت شناسايي خودرو
حدود 4 ماه پيش خودرويي خريداري كردم كه در دفترخانه رسمي نيز سند به نام شد. اما كارت شناسايي خودرو كه مي بايست از طريق راهنمايي و رانندگي، ارسال مي شد هنوز پس از گذشت 4 ماه به دستم نرسيده است و با پيگيري هاي مكرر نيز هنوز به نتيجه نرسيده ام.
حسن مددي- تهران
بخاري استاندارد نصب كنيد
@ وقوع حادثه آتش سوزي مجدد در يكي از مدارس استان لرستان، ضرورت توجه بيشتر به ايمني مدارس و همچنين به كارگيري و نصب بخاري هاي استاندارد را گوشزد مي كند. اميدوارم متمكنين و افراد خيّر هر منطقه، آموزش و پرورش را در اين راه كه مساوي با حفظ جان دانش آموزان است و پاداش دنيوي و اخروي دارد ياري بدهند.
خداكرمي- شاهرود
پس از 10 ماه
اسفندماه سال گذشته با پرداخت مبلغ مورد نظر براي خريد يك خط تلفن همراه ثبت نام كردم. پس از گذشت 10 ماه هنوز سيم كارت تحويل نشده ضمن آن كه با وجود اعلام انصراف اينجانب از خريد، هنوز نسبت به بازپس دادن مبلغ پرداخت شده، اقدام نشده است.
خطيبي- تهران
وقتي باغها نابود شدند
خطر آلودگي هوا در مشهد بسيار جدي است. از وقتي كه دلالان به معاملات وسيع اراضي اطراف مشهد دست زدند و باعث نابودي تعداد زيادي از باغ ها شدند، اين خطر محسوس بود و بايد از همان موقع با تخلفات برخورد مي شد و اكنون كه خطر آلودگي هوا تشديد شده، انتظار اقدام سريع تر داريم.
خديجه كمالي- مشهد

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |