يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
صدقه اي بهتر از گفتار نيك نيست.

نهج الفصاحه، حديث 2681
امروز با حافظ
وان سهي سرو خرامان به چمن باز رسان
يارب آن آهوي مشكين به ختن باز رسان
يعني آن جان ز تن رفته به تن باز رسان
دل آزرده ما را به نسيمي بنواز
آب و هوا
010140.jpg

عكس روز
010149.jpg
عكس: محمد توكلي
تهران، خيابان سعادت آباد، ساعت 45: 9 ديروز- بارش شديد برف باعث تعطيلي مدارس ابتدايي مناطق يك تا 5 پايتخت در روز شنبه شد. با اين حال تردد خودروها در شهر روان بود.

در شهر چه خبر
مسير تاريك
چراغ هاي خاموش بخشي از آزاد راه تهران- ساوه،ديروز به همراه مه غليظ، ديد رانندگان اين مسير را كه در شرايط نامناسب جوي رانندگي مي كردند كاهش داد. صبح روز گذشته برخي نقاط اين جاده كه مه غليظي آن را فراگرفته بود، دچار كندي حركت خودروها و در نتيجه يخ زدگي و تصادف هاي ريز و درشتي شد كه دخيل بودن خاموشي چندصد متري چراغ ها در آنها به طور كامل مشهود بود. با اينكه خوشبختانه تصادف هاي زنجيره اي رايج در اين شرايط پيش نيامد اما اين موضوع تضميني براي سلامت شهروندان در روزهاي برفي و مه آلود آينده نيست.

چتر اينترنت
با پوشش كامل اينترنت بي سيم، دست اندركاران بازار رايانه براي فروش لپ تاپ هاي بيشتر خود را آماده مي كنند. بالاخره اينترنت پرسرعت
بي سيم چتر خود را به طور كامل روي تهران بازكرد تا از اين پس كاربران اين كلانشهر بتوانند يك گام ديگر به دنياي اطلاعات نزديك تر شوند. شبكه موسوم به ويمكس ظرف 72 ساعت نصب شده و امكانات اينترنتي مورد نياز را در هر نقطه از شهر در اختيار كاربر قرار مي دهد. با اين تغيير علاوه بر لپ تاب ها بايد منتظر تحولات جديدي در مورد نوع و ميزان خدمات كارت هاي اينترنتي بود كه در حال حاضر نيز از بازار خوبي برخوردار نيستند.

خودكشي سيم كارت ها
درچند روز اخير هم بسياري از كاربران صبح خود را بايك سيم كارت سوخته آغاز كرده و با اين تصور كه بدهي هاي پرداخت نشده، ارتباط آنها را قطع كرده به دفاتر امور مشتركين مراجعه كردند. اما پاسخي كه شنيدند فقط شامل تمام شدن عمر مفيد سيم كارت بود. با اينكه خودكشي دسته جمعي سيم كارت ها مسئله جديدي نيست وروزانه بسياري از مشتركان با اين مشكل روبرو مي شوند اما به گفته مسئولان شركت ارتباطات سيار با به حد نصاب رسيدن ميزان جابجايي سيم كارت درمحدوده سوئيچ هاي مختلف اين شركت به صورت قانوني اين وسيله ارتباطي را از چرخه خارج مي كند تا امكان كپي
سيم كارت ها از ميان برود. اين اظهار نظر ها در حالي شكل مي گيرد كه سوختن سيم كارت ها سابقه بيشتري از كپي سيم كارت ها دارد. بنابراين سوختن سيم كارت همچنان توجيه منطقي براي مشتركان به همراه نداشته است. ازسوي ديگر علل فني سوختن سيم كارت مانند اعمال ولتاژ بالا و نصب نادرست همچنان باقي است.

قدمگاه
فيلم قدمگاه ساخته محمدمهدي عسگرپور امروز ساعت 4 بعدازظهر در موزة امام علي ع به نمايش درمي آيد. نشست نقد و بررسي اين فيلم با حضور كارگردان، بازيگران (رضا كيانيان، بابك حميديان، فرامرز صديقي و ...) و غلام عباس فاضلي و رضا درستكار از منتقدان و نويسندگان سينما برگزار مي شود. قدمگاه داستان جواني را به تصوير مي كشد كه به دنبال يك خواب مي  خواهد زندگي گذشته اش را كشف كند، ولي با حقايق هولناكي روبه رو مي شود.

بازار
010161.jpg
ترشي انداختن در صندوق عقب

از سال پيش با ممنوعيت عرضه ترشي وخيارشور فله و نظارت بيش از 5هزار بازرس بهداشت بر حدود يك ميليون و۲۰۰ هزار مركز فروش مواد غذايي، بشكه هاي پلاستيكي اين چاشني هاي پرطرفدار كمتر در مغازه ها يافت مي شوند.
شايد همين موضوع به همراه گراني ميوه باعث شده تا در ميان انواع ترشيجات، فقط ترشي موسير قيمت ثابتي داشته باشد و باقي آنها 10 در صد گرانتر بر سر سفره ها حاضر شوند.
از سوي ديگر با وجود اينكه فروشندگان سيار ترشي كه به دنبال ممنوعيت فروش فله اي، ويترين خود را به صندوق عقب خودروها انتقال داده اند همچنان طرفداران خاص خود را دارند. كارشناسان بهداشتي خريد محصولات داراي مجوز توليد و پروانه بهداشت را توصيه مي كنند.
از گوشه و كنار شهر خبر مي رسد برخي توليدكنندگان و فروشندگان سيار براي سرعت بخشيدن به فرايند تبديل شدن صيفي جات به ترشي، آنها را پخته و نرم مي كنند ومواد اوليه مناسبي را نيز به كار نمي گيرند.

آلودگي هواي تهران
010143.jpg

تلويزيون
010167.jpg

سينما
010146.jpg
رؤياي خيس
كارگردان: پوران درخشنده
بازيگران: فرامرز قريبيان، همايون ارشادي، شراره دولت آبادي، فلور نظري، سوفي كياني.
سينماهاي نمايش دهنده: استقلال، جوان،۱ پيوند، بهمن 2، حافظ، مركزي،۲ ققنوس، جي ،۱ ماندانا، فردوسي، شيدا، كانون
خلاصه داستان: پسر جواني پس از جدايي والدينش و زندگي با مادر، نزد پدر مي رود و تحولاتي در زندگي وي رخ مي دهد.

فرهنگسرا
تمديد جشنواره قرآن
دهمين جشنواره قرآني كودك و نوجون يادواره پيامبر اعظم (ص) مهربانترين پدر تا 5 بهمن تمديد شد. شركت كنندگان در رشته هاي غيرحضوري از جمله انشاء، نقاشي، عكاسي، هنرهاي دستي، روزنامه ديواري، فيلم كوتاه با دوربين خانگي، شعر و جدول با محوريت آيات و مضامين قرآني و همچنين در رشته هاي حضوري شامل حفظ و قرائت قرآن مي توانند تا تاريخ 5 بهمن به مراكز فرهنگي هنري مراجه كنند. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني، خيابان قزوين، نرسيده به سه راه آذري، نبش خيابان شهيد كاظمي، فرهنگسراي قرآن مراجعه نمايند.

جشن خانواده
جشن خانواده به مناسبت فرارسيدن روز خانواده در فرهنگسراي خانواده برگزار مي شود. در اين جشن كه در تاريخ 25 دي ماه از ساعت 18 تا 20 برگزار مي شود برنامه هاي متنوعي اجرا مي شود. نمايش، موسيقي، مسابقه، آكروبات و... از جمله برنامه هاي اين جشن است. شركت در اين جشن آزاد و رايگان است. علاقه مندان براي حضور در اين جشن مي توانند در تاريخ يادشده به فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر خيابان گلستان مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن 77826475 تماس بگيرند.

برگزاري كارگاه آموزشي
خانه فرهنگ ابوسعيد در آستانه روز هواي پاك (29 دي) اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي با پيام با گسترش حمل و نقل عمومي، دماوند را دوباره خواهيم ديد كرده است. اين كارگاه ويژه كودكان روز دوشنبه مورخ 25 دي ماه ساعت 14 تا 16 همراه با اجراي برنامه هاي شاد برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به نشاني خيابان وليعصر - ميدان منيريه - خيابان ابوسعيد - جنب درمانگاه زنجاني ها خانه فرهنگ ابوسعيد مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 66493039 تماس بگيرند.

مسابقه
مركز اطلاع رساني الكترونيك برگزار مي كند
هر روز يك مسابقه جايزه دار در همشهري
از اين پس روزنامه همشهري هر روز در صفحه آخر، يك پرسش را به مسابقه مي گذارد. در پاسخ اين پرسش، 4 گزينه قرار داده شده كه يكي از آنها صحيح است. براي شركت در مسابقه بايد پاسخ صحيح - يكي از حروف  D,C,B,A- را حداكثر تا ساعت 18 به شماره 3000251 ارسال كنيد. 5 نفر از افرادي كه پاسخ درست داده اند به قيد قرعه بين 10 تا 30 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز و مشخصات ايشان در روزنامه درج مي شود. بديهي است سرعت پاسخگويي، در ميزان جايزه تأثير دارد.
اولين مسابقه الكترونيك همشهري روز دوشنبه برگزار مي شود.

سكه، طلا و ارز
010164.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
هراس
از وحشت مو به تنش راست شد. تا حالا اين قدر نترسيده بود. همان صداي هراس  انگيز را دوباره شنيد. تصميم گرفت برود و منبع صدا را كشف كند.
چماق در دست، ترسان و لرزان رفت منبع صدا را پيدا كرد. در گنجه را باز كرد و چوب بر سر 2 موش كپل فرود آورد كه به كيسه اي زرورقي چيپس سيب زميني زده و خرت و خورت راه  انداخته بودند.
ساندرا پلير / اسد الله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
خاكستر مرده در مترو
لس آنجلس: روزانه بيش از يك ميليون نفر از سيستم حمل و نقل عمومي شهر لس آنجلس استفاده مي كنند به همين دليل طبيعي است كه اين تعداد مسافر وسايل خود را داخل قطارها و اتوبوس ها جا بگذارند. ديروز اعلام شد كه اخيرا يك پاي مصنوعي و شيشه اي حاوي خاكستر مرده داخل متروي اين شهر كشف شده است. يكي از مسافران كه براي چرت زدن پاي مصنوعي خود را از بدنش جدا كرده بود فراموش كرد آن را همراه خود ببرد. در يك مورد ديگر يك خانم خاكستر مادر متوفي خود را داخل قطار جا گذاشت.
جريمه بدقول ها
لندن: از اين پس رستورانهاي كشور انگليس مشترياني را كه به رزرو قبلي خود پايبند نيستند، جريمه خواهند كرد. بسياري از مشتريان در انگليس اقدام به رزرو ميز در رستوران مي كنند اما بدون اينكه به صاحب رستوران اطلاع بدهند در موعد مقرر در غذاخوري حاضر نمي شوند و اينگونه رستورانها متحمل ضرر مي شوند. به همين دليل از اين پس رستورانها مشتريان بدقول خود را به ازاي هر نفر رزروي كه انجام داده اند بين 10 تا 100 پوند جريمه مي كنند.
مهره هاي يخي
مسكو: مهره هاي يك بازي شطرنج پيش از آغاز بازي آب شد. در اين مسابقه نمادين، شطرنج بازان به طور همزمان در 2 شهر مسكو و لندن به بازي شطرنج مشغول شدند كه مهره هاي اين بازي از يخ ساخته شده بود. با توجه به اينكه در زمان برگزاري اين مسابقه دماي هوا در مسكو و لندن به ترتيب 5 و 12 درجه سانتيگراد بالاي صفر بود به همين دليل پيش از آغاز بازي تعدادي از مهره هاي شطرنج آب شدند.
كمك پيرزن به سارق
فلوريدا: يك پيرزن 75 ساله به صورت ناخودآگاه يك سارق بانك را فراري داد. با توجه به اينكه اين خانم از ويلچر استفاده مي كرد درهاي خودرو خود را برقي كرده بود. اما هنگامي كه وي مي خواست پس از سوارشدن به خودرو در را ببندد متوجه شد كه موتور الكترونيكي در از كار افتاده است. به همين دليل از يك عابر پياده كمك خواست و عابر نيز پس از بستن در از پيرزن درخواست كرد او را تا چند خيابان پايين تر برساند. به هر حال اين خانم درخواست مرد را پذيرفت و وي را چند خيابان پايين تر پياده كرد. در واقع اين مرد يك سارق مسلح بود كه چند دقيقه قبل از سوارشدن به خودروي پيرزن به يك شعبه بانك دستبرد زده بود.
شهرت فراتر از قانون
دهلي نو: ورزش كريكت پرطرفدارترين رشته ورزشي در كشور هند است به همين دليل بازيكنان كريكت از محبوبيت خاصي در نزد مردم اين كشور برخوردار هستند. چند روز قبل يك مامور پليس راهنمايي و رانندگي در هند به دليل جريمه كردن يكي از بازيكنان مشهور تيم ملي كريكت اين كشور توبيخ شد. با توجه به اينكه اين بازيكن با خودرويي كه شيشه هايش دودي رنگ بود در شهر تردد مي كرد مامور پليس وي را متوقف و جريمه كرد. پس از اينكه فرمانده ارشد اين مامور از جريمه شدن بازيكن سرشناس مطلع شد بلافاصله جريمه وي را باطل و مامور وظيفه شناس را توبيخ كرد. اين در حالي است كه رانندگي با خودروهايي كه شيشه آنها دودي رنگ باشد در هند تخلف محسوب مي شود.
مراسم ازدواج رايگان
يااونده: مراسم ازدواج در كامرون بسيار پرهزينه است و به همين دليل بيشتر دختران و پسران جوان براي فرار از اين هزينه هاي كمرشكن ترجيح مي دهند كه ازدواج نكنند. اما شهرداري هاي اين كشور براي تشويق نسل جوان به ازدواج اقدام به برگزاري مراسم عروسي گروهي كرده اند. پنجشنبه هفته گذشته براي نخستين بار يك مراسم ازدواج گروهي در يكي از ميدانهاي اصلي شهر يااونده پايتخت اين كشور برگزار شد كه در جريان اين مراسم 50 زوج با يكديگر ازدواج كردند. در واقع اين مراسم كاملا رايگان بود و زوج ها هيچ پولي پرداخت نكردند. مقامات شهرداري معتقدند برگزاري چنين مراسم ساده و رايگان در نهايت منجر به استحكام بنيان خانواده و برقراري صلح و آرامش در جامعه خواهد شد.
سگ چاق
منچستر: 2 برادر در انگليس به جرم اينكه به سگ خود اجازه داده بودند بيش از حد چاق شود توسط پليس دستگير شدند. اين سگ 10 ساله بيش از 70 كيلوگرم وزن دارد كه به گفته دامپزشكان 2 برابر وزن معمول اين حيوان است. قرار است اين سگ به يك مركز نگهداري از حيوانات منتقل شود و تحت رژيم غذايي قرار گيرد. در صورتيكه سگ به وزن عادي برسد آنگاه به صاحبانش برگردانده خواهد شد البته به شرطي كه ديگر وزنش اضافه نشود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |