يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
اختلاف نظر ميان جراحان پلاستيك، جراحان فك و صورت و متخصصان گوش و حلق و بيني ادامه دارد
بلاتكليفي متقاضيان جراحي ترميمي بيني
سميه شرافتي
010107.jpg
با اينكه در پي بالاگرفتن اختلاف نظر در مورد اينكه چه گروه هايي از پزشكان در كشور ما مجاز به انجام عمل جراحي ترميمي بيني هستند، رئيس سازمان نظام پزشكي از تشكيل يك كميته سه جانبه براي بررسي اين موضوع در اين سازمان و اعلام نظر در اين مورد تا آخر ماه پيش خبر داده بود؛ اما هنوز تكليف اين موضوع معلوم نشده و حتي اينكه كدام مرجع بايد در مورد اين صلاحيت قضاوت كند نيز مورد اختلاف است.
در كشور ما رينوپلاستي يا همان جراحي پلاستيك بيني طرفداران زيادي دارد. با اين اوصاف، اين جراحي تاكنون توسط متخصصان گوش و حلق و بيني، فوق تخصص هاي جراحي ترميمي (پلاستيك) و جراحان فك  و صورت انجام مي گرفته است. اما اعلام اين خبر كه به علت بروز برخي شكايت ها، سازمان نظام پزشكي قصد دارد با تشكيل كميته اي به اين ابهام پاسخ گويد كه در بين سه گروه تخصصي جراحان پلاستيك، جراحان فك و صورت و جراحان گوش و حلق و بيني كدام يك مجاز به عمل جراحي ترميمي بيني هستند، ظاهرا خبر از چالشي جديد در ميان دست اندركاران سلامت كشور مي داد. در متن خبر تاكيد شده بود كه نتايج اين جلسه به زودي اعلام خواهد شد.
اختلاف وزارت بهداشت و نظام پزشكي
اما در پي خبر اعلام شده از سوي سازمان نظام پزشكي، وزارت بهداشت با ارسال نمابري مخالفت خود را با دخالت سازمان نظام پزشكي اعلام كرد. در اين نمابر آمده بود:  براساس قانون، تعيين استانداردهاي پزشكي و شرح وظايف رشته هاي مختلف پزشكي از اختيارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و طبق قانون سازمان نظام پزشكي، در بخش شرح وظايف، صرفا مشاركت در تدوين آيين نامه ها و دستورالعمل هاي نظارتي در مورد مطب ها، موسسات درماني و بهداشتي و ديگر مراكز پاراكلينيك در بخش خصوصي بر عهده سازمان نظام پزشكي قرار گرفته است. وزارت بهداشت اضافه كرده بود: با توجه به اينكه جراحي بيني حتما در يكي از موسسات پزشكي ذكر شده در اين قانون انجام مي شود و نظر به اينكه اين موضوع قبلا در مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مورد بررسي و تصميم گيري قرار گرفته است، لذا هرگونه اظهارنظر و اقدام در اين زمينه بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و هرگونه تصميم گيري از سوي مراجع ديگر فاقد ضمانت اجرايي و پشتوانه قانوني است. اين اطلاعيه نشان دهنده اختلافي بود كه البته مدت هاست در زمينه هاي مختلف ميان مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي وجود دارد. شاه بيت اين اختلافات، ماجراي تعيين تعرفه ها بود كه هنوز هم حل نشده است. اين بار اما ظاهرا ماجرا آنقدر جدي نيست كه سازمان نظام پزشكي جبهه ديگري در برابر وزارت بهداشت ايجاد كند. چنانكه خبري از تشكيل كميته اي كه قرار بود درباره جراحان مجاز به رينوپلاستي تصميم گيري كند، منتشر نشد؛ به رغم اينكه اين جلسه هفته گذشته برگزار شد.
عقب نشيني سازمان نظام پزشكي
ظاهرا جراحان پلاستيك پشت پرده دخالت سازمان نظام پزشكي در اين ماجرا بوده اند. دكتر كلانتر هرمزي رئيس انجمن جراحان پلاستيك ايران در گفت وگو با گروه سلامت به تشكيل كميته سه جانبه  اشاره مي كند و مي گويد: دليل تشكيل اين كميته سه جانبه دو موضوع متفاوت بود. يك دليل آن اين بود كه انجمن جراحان فك و صورت كنگره اي را چند هفته قبل از تشكيل اين كميته تشكيل دادند و خارج از چارچوب قانوني تخصصشان تمام عناوين آن را زيبايي انتخاب كردند، در حالي كه محدوده دخالت اين جراحان در ناحيه زيبايي صورت نيست. 80 تا 90 درصد موارد انتخاب شده توسط آنها مربوط به زيبايي صورت مي شد اما اين كار در چارچوب وظايف جراحان پلاستيك كشور است. وي با بيان اينكه جراحان پلاستيك نيز با مراجعه به نظام پزشكي اعتراض خود را مطرح كردند، چون سازمان نظام پزشكي مسئول دفاع حرفه اي بين رشته هاست، مي گويد: موضوع ديگري كه در اين كميته مورد بررسي قرار گرفت، مباحث مربوط به جراحي زيبايي بيني بود و اينكه آيا متخصصين گوش و حلق و بيني اجازه جراحي زيبايي دارند يا خير. دكتر كلانتر هرمزي ادامه مي دهد: البته اين موضوع چندين سال است كه در حال بررسي است و نبايد براي اين دو مسئله جلسه همزمان تشكيل مي شد چون طرح دو موضوع كاملا متفاوت است. همچنين در اين جلسه در يك طرح كلي نظر بر اين شد كه تمام موضوعات حرفه اي به جاي روزنامه ها و صدا و سيما در سازمان نظام پزشكي مطرح شود و ديگر اينكه بحث حدود و اختيارات رشته هاي تخصصي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مطرح شود. رئيس انجمن جراحان پلاستيك ايران با اشاره به اينكه سازمان نظام پزشكي محلي قانوني براي اين نيست كه بخواهد تعيين كند كه چه تخصصي بايد چه عمل جراحي را انجام دهد، نتايج جلسه برگزار شده در سازمان نظام پزشكي را اين طور اعلام مي كند: در اين كميته قرار شد كه فقط مشكلات صنفي در نظام پزشكي حل شود و اينكه بحث برنامه هاي آموزشي رشته هاي مختلف در وزارتخانه مطرح شود.
جلسه اي كه هنوز تشكيل نشده
ظاهرا اين مسئله مورد توافق است كه جراحان فك و صورت نبايد عمل رينوپلاستي انجام دهند، اما متخصصان گوش و حلق و بيني چه؟ رئيس انجمن جراحان پلاستيك مي گويد مقرر شده براي تعيين محدوده اختيارات جراحان گوش و حلق و بيني براي انجام عمل زيبايي بيني بين اين گروه از جراحان و جراحان پلاستيك جلسه اي تشكيل شود. دكتر كلانتر هرمزي تاكيد مي كند كه تمام دامنه جراحي پلاستيك در اختيار جراحان پلاستيك است، چون رشته تخصصي آنها همين است، اما مي گويد: تعدادي از متخصصين گوش و حلق و بيني هم به دليل اينكه دوره جراحي زيبايي بيني را ديده اند مجاز به انجام اين عمل هستند، منتها تعداد آنها هنوز اعلام نشده است.
به گفته دكتر كلانتر هرمزي انجمن جراحان پلاستيك نيز قبلا اعلام كردند متخصصيني از رشته گوش و حلق و بيني مجاز به عمل جراحي هستند كه دوره آن را ديده باشند. اين مطلبي است كه رئيس سازمان نظام پزشكي هم چندي پيش به آن اشاره كرده بود. دكتر سيد شهاب  الدين صدر در پاسخ به اينكه سازمان نظام پزشكي چه كساني را مجاز به انجام عمل جراحي بيني مي داند، گفته بود: آنچه مسلم است جراحان پلاستيك و جراحان گوش و حلق و بيني كه معمولا دوره جراحي ترميمي بيني را هم مي گذرانند مجاز به عمل جراحي ترميمي بيني هستند اما در مورد جراحان فك و صورت و اجازه فعاليت آ نها در اين زمينه ابهام وجود دارد.
جراحان در اعلام تخصص خود صادق باشند
هر متخصصي اعم از متخصصان جراحي پلاستيك، متخصصين گوش و حلق و بيني و جراحان دهان و فك و صورت بايد آنچه را كه در پروانه پزشكي آنها قيد شده روي سر نسخه و در مطبشان و همچنين در كارت ويزيتشان قيد كنند. ديگر استفاده از اصطلاحات پلاستيك بيني، پلاستيك صورت، ليپو ساكشن و... ممنوع است چون هيچ كدام از اينها مربوط به تخصص نمي شوند بلكه مربوط به زير گروه هاي تخصصي هستند. دكتر كلانتر هرمزي اين جملات را مي گويد و ادامه مي دهد: طبق مصوبات اين كميته همچنين بايد جلوي تبليغات غيرمجاز در رسانه ها و نشريات گرفته شود و اين تبليغات بايد فقط در چارچوب چيزي باشد كه در پروانه  پزشكي قيد شده است. ما بايد به بررسي اين موضوع بپردازيم و ببينيم كه چقدر از اعمال جراحي زيبايي بيني در كشور به صورت غيرعلمي انجام مي شوند، چقدر از اعمال جراحي بدون اينكه بيمار هيچ نيازي به آنها داشته باشد انجام مي شود و اينكه اين جراحي ها چه عوارض وخيمي را براي بيمار به همراه دارند. به گونه اي كه اگر به پرونده بيمار قبل از عمل جراحي مراجعه كنيم، مي بينيم كه بيمار اصلا نيازي به عمل جراحي نداشته و متاسفانه موارد متعددي وجود دارد كه بيني به جراح سپرده شده و وضعيت بيني به مراتب بدتر شده به گونه اي كه تنفس بيمار از بين رفته است و شخص دچار عوارض جبران ناپذير و غيرقابل اصلاح تنفسي بيني شده است كه ديگر قابل اصلاح نيست.
عدم امكان محدوديت براي متخصصان گوش و حلق و بيني
اگرچه نوك پيكان انتقاد به سمت جراحان فك و صورت است و اينكه اين جراحان مجاز به عمل جراحي ترميم بيني نيستند، اما جراحان پلاستيك ادعا مي كنند حتي همه جراحان گوش و حلق و بيني هم نبايد به اين عمل دست بزنند و فقط كساني مجازند كه دوره هاي خاص گذرانده باشند. با اين حال اينكه چنين دوره هايي كجا برگزار مي شوند و بيماري كه مراجعه مي كند چگونه مي تواند بفهمد كه پزشك اين دوره ها را گذرانده يا نه و اينكه آيا تعداد جراحان ترميمي در كشور آنقدر هست كه پاسخگوي مراجعات مردم باشد، هنوز روشن نيست و به همين خاطر هم محدوديت جراحان گوش  و حلق  و بيني براي عمل رينوپلاستي بعيد است به اين زودي ها عملي شود.
دكتر كلانتر هرمزي ضمن بيان اينكه جراحان پلاستيك تنها متولي جراحي پلاستيك در كشور هستند و متخصصان اين رشته هم طولاني ترين دوره علمي را در اين زمينه مي بينند به گروه سلامت مي گويد: ما اين مجوز را تنها به افرادي مي دهيم كه دوره اين كار را ديده باشند، حال اينكه چطور دوره اين كار بايد گذرانده شود ممكن است جزو مباحث همين نشستي باشد كه هنوز تشكيل نشده است. ممكن است كه از بين 900 متخصص گوش و حلق و بيني 20 تا 30 نفر گواهي لازم را براي اين جراحي داشته باشند و مجاز به انجام عمل جراحي شوند، مگر اينكه همه افراد دوره لازم را ببينند كه براي داوطلبان برنامه ريزي لازم انجام شده است و اين امر توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.
با همه اين اوصاف،  رئيس انجمن جراحان پلاستيك تاكيد مي كند: به طور كلي ما مخالف انجام عمل جراحي زيبايي توسط هيچ كدام از اين گروه ها نيستيم. چيزي كه اهميت دارد اين است كه اين جراحان تنها به ذكر تخصص خودشان كه در پروانه پزشكي شان قيد شده بپردازند و از ذكر عنوان جراح زيبايي خودداري كنند. به اين ترتيب مردم هم گمراه نمي شوند.

محققان مي گويند
آهن زيادي براي قلب ضرر دارد
گروه سلامت بعضي ها از كم خوني شكايت دارند، بعضي ها هم از زيادي اش شاكي اند. محققان مي گويند كساني كه گوشت قرمز زيادي مصرف مي كنند، ممكن است براي قلبشان ضرر داشته باشد و بخصوص براي ديابتي ها، اين موضوع حياتي تر است.خبرگزاري رويترز گزارش داده است، محققان دانشگاه هاروارد بيش از 6 هزار زن ديابتي را از سال 1980 تا 2000 تحت نظر قرار دادند. از بين اين بيماران، 550 نفر در طي اين مدت بيماري قلبي پيدا كرده بودند.وقتي رژيم غذايي اين بيماران را بررسي كردند، متوجه شدند در بين افرادي كه به بيماري هاي قلبي دچار شده اند، بيشترشان گوشت قرمز، جگر و چيزهايي مثل آن را زيادتر از بقيه مصرف مي كردند، طوري كه مي توان گفت احتمال بروز بيماري قلبي در اين بيماران 50 درصد بيشتر است.
مونونوكلئوز عفوني
با MS رابطه دارد
گروه سلامت ويروس ها اين قابليت را دارند كه هر روز ما را غافلگير كنند. يك روز سرطان زايي آنها مشخص مي شود، يك روز هم، مثل امروز، محققان مي گويند ممكن است با بروز بيماري مولتيپل اسكلروزيس، يا همان MS، رابطه داشته باشند. خبرگزاري رويترز گزارش كرده كه محققان مي گويند حتي 30 سال بعد از آن كه به اين بيماري ويروسي دستگاه تنفس مبتلا شديد، ممكن است هنوز در معرض خطر MS باشيد. از آنجا كه هنوز علت دقيق بيماري عصبي MS شناخته نشده، دانشمندان هر روز رد يك سرنخ را مي گيرند تا شايد بتوانند راهي براي پيشگيري از آن پيدا كنند.اما مونونوكلئوز، كه عامل آن ويروسي است به نام اپشتين بار، قبلاً رابطه اش با بروز نوعي سرطان لنفاوي مشخص شده بود و به نظر بعيد نمي آمد كه جاهاي ديگر هم دست داشته باشد.
كابوس، باعث خودكشي مي شود
گروه سلامت نه اين كه گمان كنيد هركس كابوس مي بيند، از ترسش فردا بلند مي شود و مي رود خودكشي مي كند، نه! موضوع از اين قرار است كه وقتي كسي بدخواب مي شود و كابوس مي بيند، هم خودش بايد آن را جدي بگيرد،هم اطرافيانش. چون اينها همه علامت هاي يك مشكل ريشه اي هستند، مشكلي كه ممكن است حتي باعث خودكشي شود. اين را محققان سوئدي در يك مطالعه جديد دريافته اند.
آنها 165 بزرگسال بين 18 تا 68 ساله را انتخاب كردند تا وضعيت آنها را بررسي كنند. اينها كساني بودند كه به علت تلاش براي خودكشي در بيمارستان دانشگاه سالگرنسكا بستري شده بودند. وقتي وضعيت خواب آنها سؤال شد و با آزمون هاي معتبر، ميزان افسردگي و نيز اضطراب اين بازماندگان از خودكشي ارزيابي شد، نتايج جالب و مهمي به دست آمد.نزديك به 89 درصد از اين بيماران نوعي مشكل خواب را گزارش كردند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |