يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۲ - Jan 14, 2007
بازيگران سينما از پيشكسوت ها تقدير كردند
010068.jpg
مهر: نخستين جشن بازيگران سينماي ايران عصر جمعه با حضور پيشكسوتان اين هنر در تهران برگزار شد و 4 بازيگر پيشكسوت مورد تقدير قرار گرفتند.
در اين مراسم كه توسط انجمن بازيگران سينماي ايران در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، رويا تيموريان رئيس انجمن بازيگران گفت: ما مفتخريم كه در نخستين قدم براي تقدير از بزرگان اين جشن را برگزار كرديم. مريلا زارعي، افسانه چهره آزاد، داريوش اسدزاده، جمشيد گرگين، سعيد پورصميمي، سيروس ابراهيم زاده، علي دهكردي، حسين محجوب و حبيب دهقان نسب اعضاي شوراي مركزي جشن بازيگران سينماي ايران را تشكيل مي دهند و اميدواريم در آينده بتوانيم اين برنامه را بهتر برگزار كنيم. در ادامه جشن با پخش يك نماهنگ ياد و خاطره بازيگران درگذشته زنده شد. پس از نمايش اين كليپ، فيلم بزرگداشت كوتاهي از توران مهرزاد بازيگر قديمي سينما به نمايش درآمد.
در اين فيلم، داريوش مهرجويي با ذكر خاطره اي درباره كارنامه هنري وي صحبت كرد.
رضا كرم رضايي نيز يكي ديگر از بازيگران پيشكسوت تقدير شده در اين مراسم گفت: من بسيار خوشحالم كه در اين مراسم حضور دارم و از شما كه براي حضور در مراسم قدم رنجه كرده ايد، تشكر مي كنم. من به اين موضوع فكر مي كنم كه آيا اين حق من است كه بين اين چهار نفر باشم.
سومين تنديس اين جشن به ژاله علو بازيگر سينما و راديو اختصاص داشت. وي پس از نمايش فيلمي درباره فعاليت هاي هنري اش اعلام كرد: من خوشحالم كه چند دهه توانسته ام در هنر اين مرز و بوم كار كنم و با اين كار محبت مردم را نسبت به خود جلب كنم. عشق به وطن و حرفه ام چيزهاي با ارزشي هستند كه با من خواهند بود.
جمشيد لايق آخرين برگزيده نخستين جشن بازيگران سينماي ايران بود كه پس از پخش فيلم كوتاهي از فعاليت هاي هنري اش گفت: من نمي دانم در ميان اين همه هنرمند بزرگ و شريف اين كشور كه اكنون در اين جشن حضور دارند، چه بگويم.
صحبت هاي من را ديگران نيز گفتند. من از علي نصيريان تشكر مي كنم كه من را به سوي تئاتر هدايت كرد و از تمام كساني كه در اين سال هاي طولاني با من همكاري كردند و من را در اين حرفه ياري رساندند.
در ادامه مراسم از رضا كيانيان و پرويز پرستويي به خاطر بازي هنرمندانه و خلق آثار ارزنده تشكر و قدرداني شد. پرويز پرستويي نيز با توصيف هنرمندان به عنوان سرمايه هاي جاودانه كشور گفت: جا دارد از شما پيشكسوتان كه نقش استاد من را داريد، قدرداني كنم. اميدوارم نسل جديدي كه وارد سينما مي شوند، هميشه قدردان و سپاسگزار پيشكسوتان خود باشند.
در انتهاي مراسم اعضاي شوراي مركزي انجمن بازيگران كارت طلايي و لوح اين انجمن را به عزت الله انتظامي، علي نصيريان، ژاله علو، حميده خيرآبادي، محمدعلي كشاورز، جمشيد مشايخي، توران مهرزاد، جمشيد لايق، داود رشيدي، داريوش اسدزاده، پروين سليماني، شهلا رياحي، مهري مهرنيا، مهري وداديان، نيكو خردمند، پري اميرحمزه، ملكه رنجبر، فهيمه راستكار، ولي شيراندامي، پروين شاهين خو، فرخ لقا هوشمند، رضا كرم رضايي و جعفر والي تقديم كردند.

توضيحات معاون حقوقي وزير ارشاد در خصوص آخرين وضعيت مؤسسه فرهنگ و توسعه
رأي ديوان عدالت اداري را منحرف كردند
010071.jpg
گروه ادب و هنر- معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،  صبح ديروز طي نشست خبري با خبرنگاران به تشريح جزئيات پرونده مؤسسه فرهنگ و توسعه ايران پرداخت.
در اين نشست بجز عليرضا ملكيان(معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) ، فقيهي (مديركل حقوقي اين وزارتخانه) و كرمي  (دبير شوراي فرهنگ عمومي)  و نماينده هاي رسانه هاي جمعي حضور داشتند.
ملكيان در اين جلسه به بيان دلايل خروج مؤسسه فرهنگ و توسعه از حوزه اختيارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پرداخت و  برخي تخلفات ديوان عدالت اداري را درخصوص رسيدگي به اين پرونده برشمرد. ابتدا ملكيان طي گزارشي، به نحوه شكل گيري پرونده مؤسسه فرهنگ و توسعه ايران و تأسيس شركت مزبور پرداخت و گفت: مؤسسه فرهنگ و توسعه ايران و دفتر مراكز فرهنگي و سينمايي در سال ۱۳۶۸ از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تأسيس مي شود و در تيرماه ۱۳۶۹ در دفتر ثبت شركت ها به ثبت مي رسد. هدف اين مؤسسه اين بوده كه براي پيشبرد اهداف فرهنگي و سينمايي ارشاد - با توجه به بسته بودن دست مؤسسات دولتي براي كمك به حوزه فرهنگ - از طريق اين مؤسسه كمك ها صورت گيرد. وي افزود: اين مؤسسه در سير فعاليت هايش از محدوده وظايف خود خارج و با واردشدن به فعاليت هاي اقتصادي، تخلفاتي از ناحيه دست اندركاران آن مشاهده مي شود كه وزارت اطلاعات وارد اين پرونده مي شود و دادگاه انقلاب در سال ۱۳۷۴ حكم به مصادره اموال متولي مسئول مؤسسه مي كند و با توجه به خاستگاه اصلي مؤسسه، اين اموال به وزارت ارشاد بازمي گردد و در سال ۱۳۷۴ اساسنامه مؤسسه تنظيم مي شود كه بر اساس آن، اين مؤسسه دولتي محسوب مي شده است.
معاون حقوقي وزير ارشاد در ادامه افزود: در اواخر دوره دولت قبل در شهريور 1384 براي بار چهارم اساسنامه مؤسسه را تغيير مي دهند و نقش ارشاد را از مؤسسه حذف مي كنند و با اين تغيير مؤسسه را خصوصي تلقي مي كنند و اين درحالي است كه همه تغييرات اين اساسنامه خلاف قانون و مقررات بوده است.
وي در ادامه گفت: با شروع به كار دولت جديد، وزير ارشاد با اطلاع از اين موضوع دفتر حقوقي را موظف مي كند اساسنامه جديدي را بر اساس حفظ حقوق دولت تنظيم كند و افراد جديدي را به عنوان اعضاي هيأت مديره مؤسسه معرفي كنند و هيأت مديره مؤسسه را عزل مي كنند و اين اساسنامه هم به اطلاع اداره ثبت شركت ها مي رسد. در اين مقطع، هيأت مديره مستعفي مؤسسه شكايتي را مبني بر عزل هيأت مديره منصوب صفارهرندي وزير ارشاد جديد در ديوان عدالت اداري مطرح مي كند كه منجر به صدور حكم اين ديوان مبني بر انحلال موسسه و انتقال آن به يكي از مؤسسه هاي فرهنگي زيرمجموعه دفتر مقام معظم رهبري شده است كه به اعتقاد ما اين كار موجب وهن مقام معظم رهبري مي شود.
وي با امتناع از اعلام اسامي  هيأت مؤسس اين مؤسسه گفت: اجازه بدهيد اين اسامي را نگويم ولي اسامي  هيأت مديره تا زمان تشكيل دولت نهم از اين قرار بوده است: منوچهر احمدوند، فخرالدين انوار و قدرت الله مشايخي كه اعضاي هيأت امنا پنج نفر بودند و من بر اين نكته مجدداً تأكيد مي كنم كه ما ورودي به عملكرد هيأت مديره و اين كه اينها احتمالا تخلفاتي داشته اند نكرده ايم و اصلا اطلاعي نداريم.
شكات پرونده با جعل و سندسازي، رأي ديوان عدالت اداري را منحرف كردند و هم اكنون ما به بن بست رسيده ايم.

گزارش هفتگي سينما
به استقبال سيمرغ
گروه ادب و هنر مهم ترين رويداد سينما، در هفته اي كه گذشت، اعلام فيلمهاي بخش مسابقه سينماي ايران بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر بود. در 25 فيلم بخش مسابقه حضور سه نسل فيلمسازي جالب توجه است. از كارگرداناني كه سابقه فعاليت شان به سالهاي قبل از پيروزي انقلاب بازمي گردد، داريوش مهرجويي، مسعود كيميايي و خسرو سينايي در جشنواره امسال حضور دارند.
نسل مياني فيلمسازان نيز كه از دهه 60 تا اواسط دهه 70 كارگرداني را آغاز كردند با 13 فيلم حضور پررنگي در جشنواره بيست و پنجم دارند.كارگرداناني چون كيومرث پور احمد،فريدون جيراني، مهدي عسگر پورو ...
نسل تازه سينماگران هم حضور چشمگيري در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره امسال دارند كه تعدادي از آنها فيلم اولي هستند. جالب اينكه در هفته گذشته شاهد دو اظهار نظر متفاوت از سوي دو عضو هيات انتخاب فيلمها بوديم. يدالله صمدي از كيفيت نازل اغلب فيلمها ابراز نارضايتي كرد. در حالي كه چند روز بعد احمد اميني ديگر عضو هيات انتخاب گفت: از ميان 99 فيلمي كه متقاضي حضور در جشنواره امسال بودند، آثار باكيفيت و شاخص زيادي وجود داشت.
در شرايطي كه زمان زيادي تا آغاز برگزاري جشنواره فيلم فجر نداريم، فيلمهاي روي پرده با استقبال نسبتا سرد تماشاگران مواجه شده اند. تله ساخته سيروس الوند اين روزها صدرنشين جدول گيشه است. اين فيلم با اتكا به حضور بازيگراني چون گلزار، مهناز افشار و امين حيايي تاكنون نزديك به 280 ميليون فروخته است. رؤياي خيس كار پوران درخشنده كه به تازگي جايگزين
م. مثل مادر شده، چندان مورد استقبال قرار نگرفته و فروش يك هفته اول اش به 30 ميليون هم نرسيد.
بي وفا با افت فروش روزانه مواجه شده و فيلمهاي ستاره است ، گيس بريده و اين جا چراغي روشن است ، و كودك و سرباز هم فروش جالب توجهي ندارند. ضمن اين كه از اواخر هفته گذشته زمستان است ساخته رفيع پيتز هم در سه سالن به نمايش درآمد.

امروز با جشنواره
گروه ادب و هنر- در هفتمين روز از برگزاري جشنواره بين المللي تئاتر فجر ? نمايش خارجي و ? نمايش داخلي به صحنه  مي رود. نمايش هاي در سايه از كشور فرانسه ، ليرشاه از كشور آلمان و كوري كار مشترك ايران و ايتاليا در بخش بين الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه مي رود.
در بخش صحنه اي نمايش هاي ايراني رستاخيز عشق به كارگرداني حسين مسافرآستانه در تالار وحدت، سمفوني درد به كارگرداني حسين پاكدل در تالار سايه، خيال روي خطوط موازي به كارگرداني حميدرضا آذرنگ در تالار قشقايي ، پلنگ خال هايش را پاك مي كند به كارگرداني علي نرگس نژاد در تالار نو، الاغ خوش خيال به كارگرداني انوش معظمي در تالار هنر و نمايش نامدار به كارگرداني سعيد خيراللهي در تماشاخانه مهر به صحنه مي رود.

بر ديوار نگارخانه ها
گالري هما: نمايشگاه نقاشي علي گلستانه‎/ تا 26 دي‎/ ولي عصر، چهرازي، پلاك 27/ تلفن: 22055629.
نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي خط پرويز نجف پور‎/ تا 26 دي‎/ خيابان ظفر، اطلسي، كوچه 15، پلاك 94/ تلفن: 2222559.
نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي سليم ناظريان‎/ تا 26 دي‎/ ولي عصر، روبه روي پارك ساعي، پلاك 1060/ تلفن: 88700849.
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه عكس شهاب الدين عادل‎/ تا 27 دي‎/ مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره 25/ تلفن: 88731403.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سيد مهدي حسيني اشلقي‎/ 22 تا 28 دي‎/ خيابان دروس، كماسايي، شماره 42/تلفن: 22541589.
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي گروهي‎/ تا 28 دي‎/ آفريقا، گلفام، شماره 42/ تلفن: 26202611.
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي پگي پاكپرور‎/ تا 28 دي‎/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك 30/ تلفن: 88711305.

رقابت 16 فيلم اولي
در جشنواره فيلم فجر
گروه ادب و هنر- فيلم هاي بخش مسابقه فيلم هاي اول بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر اعلام شدند.
به گزارش روابط عمومي جشنواره، 16 فيلم براي حضور در بخش مسابقه فيلم هاي اول انتخاب شده اند.
فيلم هاي آدم (عبدالرضا كاهاني)، اخراجي ها (مسعود ده نمكي)، باز هم سيب داري (بايرام فضلي)، پابرهنه در بهشت (بهرام توكلي) و مصائب دوشيزه (مسعود اطيابي) در حالي در بخش مسابقه فيلم هاي اول حضور مي يابند كه براي شركت در بخش مسابقه سينماي ايران نيز انتخاب شده اند. ديگر فيلم هاي مسابقه فيلم هاي اول عبارتند از: آخرين ملكه زمين (محمدرضا عرب)، آن سه (نقي نعمتي)، آرامش در ميان مردگان (مهرداد فريد)، پايان راه (افسانه منادي)، پاپيتال (اردشير شليله)، خدا نزديك است (علي وزيريان)، روايت هاي ناتمام (پويا آذربايجاني)، رامي (بابك شيرين صفت)، گاهي واقعي (رامين لبامچي)، گناه من (مهرشاد كارخاني) و نيما يوشيج (نادر كجوري).اين 16 فيلم كه ساخته اول سازندگان شان هستند در حالي در اين بخش حضور يافته اند كه تا سال گذشته در اين بخش، فيلم هاي اول و دوم با يكديگر به رقابت مي پرداختند.

واكنش اتحاديه ناشران به سخنان مدير كل كتاب  وزارت ارشاد
فارس: پس از انتشار مصاحبه  مجيد حميدزاده، مدير كل كتاب  و كتاب خواني وزارت ارشاد و رئيس هيات خريد كتاب وزارت ارشاد با خبرگزاري فارس، اتحاديه ناشران و كتاب فروشان نامه اي به اين خبرگزاري ارسال كرده و نكاتي را شرح داده است.
در بخشي از اين نامه آمده است: آخرين اطلاع رساني در مورد نحوه خريد كتاب، مصاحبه جناب  عالي با خبرگزاري فارس (همشهري 11/10/85) است كه اظهار داشته ايد: ملاك خريد كتاب مشخص است. آثاري كه مناسب و با كيفيت باشد براي گروه هاي مخاطبي كه در مدنظر داريم، حتما خريداري مي شود و سپس خبر داده ايد كه ممنوعيت خريد كتاب از ناشران دولتي را از آئين نامه حذف كرده ايد. در اين ميان اما، اعلام آئين نامه جديد و اعلام اسامي كتاب هاي خريداري شده همچنان مغفول و مجهول است.
در ادامه اين نامه تاكيد شده: جنابعالي قطعاً مستحضريد كه ادارات و حتي شركت هاي دولتي موظفند براي خريد هرگونه كالا يا خدمات؛ ضمن رعايت مفاد آئين نامه هاي مربوطه و تحت نظارت مسئولانه كارشناسان خبره و از طريق اعلام مناقصه عمومي اقدام نمايند. اگرچه درخصوص كالاي موضوع خريد، كه در اين مورد كتاب است، به دليل يكتا بودن هر عنوان كتاب، آگهي مناقصه موضوعيت خود را از دست مي دهد، اما ضرورت وجود آئين نامه و هيأت كارشناس و مسئول در اين امر را نمي توان منتفي دانست. از ديگر سو، چون گروه هاي پرشماري از كتابخانه ها در اين امر ذينفع هستند، ضرورت شفافيت امر خريد كتاب دو چندان به نظر مي رسد.
ناشران و كتاب فروشان تهراني در بخش ديگري از اين نامه اظهار داشته اند: با توجه به حذف يارانه كاغذ، خريد كتاب به عنوان يكي از موثر ترين سياست هاي حمايتي جايگزين، اهميت مضاعف مي يابد و شفافيت و عادلانه بودنش منافع توليد كننده و مصرف كننده را همزمان تأمين مي كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |