يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵
تصوير برداري سه بعدي ازماده تاريكِ كيهان
008964.jpg
گروه علمي فرهنگي - تيمي بين المللي موفق شد با استفاده از تلسكوپ فضايي هابل، اولين نقشه بزرگ مقياس سه بعدي را از توزيع ماده تاريك در عالم به دست آورد.
خاصيت و ذات ماده تاريك، هنوز ناشناخته است و وجود آن در جهان، از اثري كه با گرانشِ خود بر روي تحول كهكشان ها و خوشه هاي كهكشاني مي گذارد، استنباط مي شود. سال گذشته، براي اولين بار هنگام رصد يك خوشه كهكشاني، اين ماده به طور مستقيم شناسايي شد. نقشه جديد هابل فرصتي را فراهم مي كند تا مشخص شود در چه زماني ماده عادي در مقياس هاي بزرگ در ميان ماده تاريك (با چگالي زياد)، به شكل كهكشان متمركز شده است. اين نقشه، نشان دهنده شبكه اي از رشته هاي سُست است كه در طول زمان رشد كرده اند و باعث قطع شدن ساختارهاي سنگين در محل خوشه هاي كهكشاني شده اند. تصوير جديد هابل مربوط به زماني است كه جهان نيمي از عمر كنوني خود را داشته است.
به گزارش سايت نجوم، نقشه هابل با بررسي شكل نيم ميليون كهكشان كه در فاصله بسيار زيادي از ما قرار داشتند، به دست آمد. نور اين كهكشان ها براي رسيدن به زمين از ميان ماده تاريك مي گذرد و ماده تاريك باعث انحراف اين نور مي شود. دانشمندان مي توانند با استفاده از ميزان اين انحراف، نحوه توزيع ماده تاريك اثر گذارنده بر نور را محاسبه كنند. به اين روش، استفاده از عدسي گرانشي ضعيف گفته مي شود.
براي اخترشناسان، نقشه برداري از ماده تاريك همانند نقشه برداري از شهري به هنگام شب و به كمك نور چراغ هاي خيابان ها است. ماده تاريك نامريي است و تنها چيزي كه ديده مي شود نور كهكشان ها است. ديدن اين نقشه مانند آن است كه براي نخستين بار يك شهر را با بزرگراه ها و خيابان هاي آن در روز ببينيم. با اين كار همه شريان هاي اصلي و تقاطع ها مشخص مي شوند.
تهيه اين نقشه، مقدمه اي است براي شناخت چگونگي رشد و تكامل كهكشان ها و خوشه هاي كهكشاني در طول ميلياردها سال. چگونگي رشد خوشه هاي كهكشاني در ماده تاريك مي تواند موجب شناخت ما از انرژي تاريك شود. اين انرژي نوع مخالف گرانش است؛ كه ممكن است بر چگونگي شكل گيري خوشه هاي ماده تاريك اثر گذاشته باشد.
به گزارش نيچر، ريچارد مسي و نيك اسكُويل در دويست و نهمين جلسه انجمن نجوم آمريكا در سياتل نتايج اين تحقيقات را ارائه كردند. مسي مي گويد: هر چه نقشه ما با تئوري هاي استانداردِ شكل گيري ساختارها بيشتر مطابقت داشته باشد، اطمينان بخش تر است. او ماده تاريك را چارچوبي مي داند كه كهكشان ها و ستارگان در طول ميلياردها سال بر آن سوار شده اند.
محققان براي تهيه اين نقشه از بزرگ ترين دوربين نقشه بردار هابل، كاسموس (COSMOS) استفاده كردند. اين وسيله مي تواند مساحتي برابر مساحت 9 ماه كامل را پوشش دهد. اين امر باعث مي شود تا ساختارهاي رشته اي بزرگ مقياس ماده آشكار شود. براي سه بعدي كردن، رصدهاي هابل با عكس هاي چند رنگ تلسكوپ هاي قدرتمند زميني (تلسكوپ بزرگ اروپا در شيلي(VLT)، تلسكوپ ژاپني سوبارو در هاوايي، آرايه بسيار بزرگ راديويي ايالات متحده در نيو مكزيكو (VLA) و تلسكوپ فضايي اشعه ايكس XMM-Newton متعلق به آژانس فضايي اروپا) تركيب شدند.

آزمايش نانولوله هاي كربني در بدن موجود زنده
008967.jpg
گروه علمي فرهنگي - محققان دانشگاه رايس و مركز سرطان  اندرسون در آمريكا نشان دادند كه نانولوله هاي كربني تزريق شده به جريان خون حيوانات آزمايشگاهي، اثرات ضد سلامت سريعي ندارند و پيش از آن كه توسط كبد دفع شوند، به مدت بيش از يك ساعت در بدن باقي مي مانند.
اين اولين مطالعه روي نانولوله هاي كربني اصلاح نشده به صورت شيميايي، در درون بدن حيوانات، است. اين آزمايش، بسياري از محققان را اميدوار كرده است تا در تشخيص و درمان بيماري ها از آنها استفاده كنند. رئيس اين گروه تحقيقاتي بروس وايسمن كه يك استاد شيمي است، در اين باره مي گويد: ما از دوازده عضو نمونه برداري كرده ايم و تنها در كبد ميزان قابل توجهي نانولوله يافت شد. كبد به طور طبيعي داروها و ساير مواد خارجي را از خون دفع مي كند و بنابراين نتيجه حاصل شده كاملاً قابل انتظار است. پس از گذشت 24 ساعت از زمان تزريق نانولوله ها، مقداري از آنها در كليه ها كه ديگر عضو معمول دفع داروها هستند،  رديابي شدند. در ساير بافت هاي بدن، آثاري از نانولوله ها مشاهده نشد. نانولوله ها خواص نوري و شيميايي يگانه اي دارند و همين آنها را براي محققان زيست پزشكي بسيار جذاب مي سازد.
عضو ديگر گروه، پروفسور استيون كيورلي كه يك جراح تومور و رئيس بخش جراحي تومور معده و روده مركز اندرسون است، در اين باره مي گويد: نتايج اوليه براي محققاني كه علاقه مند به استفاده از نانولوله هاي كربني درفعاليت هاي زيست پزشكي هستند، اميدوار كننده است. به خصوص، تحت تأثير قرار نگرفتن اثر فلورسانت در اين فعاليت ها، ما را بسيار خوشحال كرد. زيرا اين امر رديابي نانولوله ها را آسان تر مي سازد و دري به روي كاربرهاي درماني و تشخيصي جديد مي گشايد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، در مطالعه اوليه اي كه درسال 2002 توسط وايسمن و همكارانش در دانشگاه رايس انجام گرفت و مرحوم پروفسور ريچارد اسمالي در آن شركت داشت، ديده شد كه نانولوله ها نورفلورسانس و يا مادون قرمزِ نزديك، از خود منتشر مي كنند. چون نور مادون قرمزِ نزديك بدون هيچ گونه آسيبي از بدن عبور مي كند، محققان مايلند تا از نانولوله هاي كربني در تشخيص و درمان غيرتهاجمي بيماري هايي مثل سرطان و تصلب شريان استفاده كنند. در مطالعه كنوني وايسمن، و همكارانش، نانولوله هاي كربني تك ديواره محلول در آب را به حيوانات آزمايشگاهي تزريق كردند. نانولوله هاي مزبور در حالي كه پوشش زيست سازگار آنها توسط پروتئين هاي خون برداشته شده بود، در درون بدن حيوانات از خود نور فلورسانس ساطع كردند. اين محققان از خاصيت فلورسانس مذبور براي رديابي نانولوله ها در خون و تصويربرداري از آنها در بافت ها در زير ميكروسكوپ، استفاده كردند.
يكي از اين محققان مي گويد كه اسمالي، كمي قبل از فوتش در سال 2005، در همين زمينه چندين پروژه  را پي ريزي كرد. در يكي از آنها، هم اكنون محققان روي روش هايي كه نانولوله هاي تزريقي را مدت زمان بيشتري در بدن و خون نگه دارند، مشغول به تحقيق اند. در اثر اين امر مي توان عضوهاي خاصي را به راحتي هدف قرار داد. در پروژه اي ديگر محققان روي رفتار نانولوله ها در يك چرخه طولاني حضور در بدن و تأثيرات آنها بر حيوانات آزمايشگاهي تحقيق مي كنند.

خبر
008961.jpg
پارچه بدون نياز به شست وشو
ايسنا: دانشمندان به گونه اي فناوري دست يافتند كه به كمك آن مي توان لباس هايي ساخت كه سيستم تميزكننده خودكار داشته باشند.
با استفاده از ميكروويو در بافت پارچه اين لباس ها نانوذراتي كار گذاشته مي شود كه به لباس خاصيت ضدآب، ضدلكه و ضدباكتري ازجمله باكتري سياه زخم (anthrax) مي دهد. شركت انگليسي آلكسيوم كه مجوز توليد چنين پارچه اي را به دست آورده اعلام كرد كه چنين لباسي بيش تر مناسب ورزشكاران و مراكز درماني و پزشكي است. پوشش خاص اين لباس به مرور زمان ويژگي خود را از دست مي دهد، اما مي توان با فروبردن آن در محلولي مخصوص دوباره آن را به حالت اول بازگرداند.
اين فناوري اولين بار در ارتش آمريكا با صرف هزينه 14 ميليون پوند ابداع شده و به كمك آن مي توان سربازان را از ابتلا به بيماري هاي خاص ادوات جنگي و انواع عفونت ها محافظت كرد. سربازاني كه به طور آزمايشي به مدت چند هفته تك پوش و لباس هاي زير با اين خاصيت به تن كردند از آن ها رضايت داشتند.
نرم افزار مشترك مايكروسافت - فورد
بي.بي.سي: مايكروسافت و فورد اعلام كردند، سيستمي براي رانندگان خودرو ابداع كرده اند كه از طريق آن مي توانند دستگاه پخش موسيقي و تلفن داخل خودروي خود را بدون دخالت دست و فقط با كلام فعال كنند.
اين سيستم با صداي انسان فعال مي شود و راننده مي تواند با گفتن نام يك آهنگ دستگاه پخش موسيقي داخل خودروي خود را فعال كند و به همين ترتيب با گفتن نام يك نفر شماره تلفن او را بگيرد. دوازده مدل از خودروهاي فورد به اين سيستم، كه در نمايشگاه اتومبيل ديترويت آمريكا با نام سينك معرفي شده است، مجهز خواهد بود كه در سال جاري ميلادي به بازار عرضه مي شود.
سيستم سينك طوري برنامه ريزي شده كه با سه زبان انگليسي، فرانسه و اسپانيايي فعال مي شود. مارك فيلدز رئيس نمايندگي فورد در آمريكاي لاتين، مي گويد : بازار خودرو براي عرضه چنين سيستمي آمادگي زيادي دارد. تجهيزات الكترونيكي مورد استفاده در داخل خودروها با شتاب به حوزه اي مهم در بازار خودروسازي تبديل مي شود. بيش از 80درصد از خانوادهاي آمريكايي از تلفن سيار استفاده مي كنند و سال گذشته ميلادي 60ميليون دستگاه پخش موسيقي ديجيتال در بازارهاي تجارتي اين كشور به فروش رسيده است.

همايش ها
همايش درماتولوژي
۱ - تاريخ برگزاري: 27 ژانويه تا 3 فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ سان ديه گو
۳ - پست الكترونيكي:
donna @ Continuingeducation.net
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.Continuingeducation.net
۵ - نيم نگاه: همايش با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون، تشخيص بيماري هاي پوستي در مراحل اوليه بيماري و شيوه هاي جديد درمان بيماري هاي پوستي؛ جراحي پلاستيك شيوه نوين در درمان برخي بيماريهاي پوستي؛ روش هاي جديد شناسايي بيماري هاي حاد پوستي و درمان آنها؛ بررسي ميزان احتمال تبديل بيماري هاي پوستي نه چندان خطرناك به بيماري هاي خطرناك پوستي؛ روش هاي جديد درمان بيماري هاي پوستي ساده بدون مصرف دارو؛ سوختگي و درمان هاي نوين رفع اين مشكل؛ درمان هاي دارويي و گياهي براي درمان بيماري هاي پوستي و تفاوت و اثر اين دو شيوه درماني؛ كودكان و بيماري هاي پوستي؛ بررسي علل بروز برخي بيماري هاي پوستي مانند سرطان ها و حساسيت ها؛ آفتاب يكي از علل بروز سرطان پوست و... برگزار مي شود.
همايش بين المللي ايدز، هپاتيت و درمان
۱ - زمان برگزاري: اول فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ سالت لك سيتي
۳ - صفحه الكترونيكي:
http://www.merhconference.org
۴ - نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره؛ بررسي علل بروز بيماري و شيوه هاي جديد درمان، نقش تحصيلات و آگاهي افراد در جلوگيري از ابتلا به بيماري ها به ويژه ايدز، ابتلا به بيماري و اجتماع، پژوهش هاي انجام شده در زمينه انواع هپاتيت ها و ايدز؛ ميزان تأثير درمان دارويي در ايدز؛ بررسي ميزان بروز بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت در جوامع شهري و روستايي؛ بررسي گستردگي بيماري ايدز و هپاتيت در جوامع مختلف به ويژه آمريكا؛ بررسي سياست دولتمردان كشورها براي كنترل شيوع ايدز و هپاتيت در جوامع؛ مقاومت بدن ناشي از تغذيه مناسب و كاهش خطر ابتلا به بيماري ها؛ نقش رسانه ها در آگاهي دادن به افراد جامعه براي جلوگيري از ابتلا به بيماري ها به ويژه ايدز؛ ايدز بيماري قرن حاضر: آفريقا و ايدز و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |