يكشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۸ - Jan 21, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
نيكي هاي مردگان خود را ياد كنيد و از بدي هاي آنها چشم بپوشيد.

نهج الفصاحه، حديث 249
امروز با حافظ
خراب باده لعل تو هوشيارانند
غلام نرگس مست تو تاجدارانند
كه از يمين و يسارت چه سوگوارانند
ز زير زلف دوتا چون گذر كني بنگر
آب و هوا
011115.jpg

عكس روز
011121.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ عباس
۲ كودك فلسطيني در باريكه غزه براي در امان ماندن از گازهاي اشك آور ارتش رژيم صهيونيستي مجبور شده اند صورتهايشان را بپوشانند.

در شهر چه خبر
ارزاني لوازم يدكي
فروشندگان لوازم يدكي خودرو از كاهش قيمت اين كالا خبر مي دهند. با جمع آوري خودروهاي فرسوده در واقع مشتري هاي پرو پا قرص اين بازار از گردونه سود دهي خارج شدند وتوليدكنندگان و عرضه كنندگان چاره اي جز كاهش قيمت ها نداشتند..به گفته مسئولان اتحاديه فروشندگان لوازم خودرو، طي يك سال گذشته قيمت لوازم يدكي به صورت رسمي بالا نرفته است.البته لاستيك وقيمت آن به كلي پاي خود را از بازار لوازم يدكي كنار كشيد و بي درنگ به سير صعودي خود ادامه داد.

گوجه مازندراني
گوجه فرنگي دربازار ميوه مازندران آناناس را هم پشت سر گذاشت. در مقابل قيمت بالاي گوجه فرنگي، اين روزها ميوه هايي مانند موز، كيوي و آناناس با قيمت پايين تري نسبت به روزهاي گذشته در استان عرضه مي شود و از گوجه فرنگي ارزان تر شده اند.تهيه گوجه فرنگي 3 هزار توماني براي اغلب خريداران غير ممكن شده است. كشاورزان اين استان معتقدند در زمان توليد اين محصول، گوجه فرنگي را به اصرار كيلويي 50 تومان از ما خريداري مي كنند در حالي كه در اين روزها براي يك كيلو گوجه فرنگي 2هزار و 800 تومان بايد پول بدهيم. خريد و فروش فلفل دلمه اي نيز با قيمت 2 هزار و 500 تومان تعجب همه را بر انگيخته است.

گراني جگر
گويا امواج گراني با گذر از بازار گوشت به صنف جگركي هم سرايت كرده است. در حال حاضر قيمت جگر گاو هر كيلو 4500 تا 4700 تومان و قيمت جگر گوسفندي 6500 تا 6700 تومان است.بنابراين خلوتي جگركي ها بيشتر به گراني آن بازمي گردد. اين در حالي است كه انواع ساندويچ هاي سرد كفه بازار اغذيه ها را به سمت خود مايل كرده است. به نظر مي رسد در آشفته بازار فعلي فقط فروشنده هايي كه در گوشه و كنار ميادين پايين شهر بساط مي كنند كمي بازارشان داغ است. تا پيش از اين مواد اوليه اين صنف در اختيار اتحاديه قرار مي گرفته و مسئوليت و توزيع آن بر عهده اتحاديه بوده است اما با كاهش كشتار در سال هاي اخير، جگر از طريق واسطه ها به دست شاغلين اين صنف مي رسد كه همين امر موجبات افزايش قيمت رافراهم آورده است.

تعويق صعود
در چند هفته گذشته ارتفاعات نقاط مختلف كشور به همراه صفحه حوادث روزنامه ها ميزبان كوهنوردان آماتور و در برخي موارد حرفه اي بود كه به تعبير كريس بانينگتون كوهنورد و نويسنده بزرگ جذب كوهنوردي،اين لذت عطش آور خطر كردن شدند. با توجه به بالا رفتن آمار صعود كنند گاني كه به هر دليلي از بازگشت به دامنه كوه بازمانده بودند، اغلب محافل حرفه اي كوهنوردي با توجه به شرايط كولاك و يخبندان در ارتفاعات كشور به دوستداران اين ورزش پيشنهاد كردند تا صعود خود را به تعويق اندازند. فدراسيون كوهنوردي نيز به همراه داشتن تجهيزات كوهنوردي را شرط لازم اما ناكافي صعود دانسته و داشتن تجربه را بسيار مهم ارزيابي كرد. به نظر مي رسد به همراه داشتن وسايل پيشرفته كوهنوردي به برخي جوانان اعتماد به نفس كاذبي داده است كه موجبات افزايش خطر اين تفريح و ورزش پرطرفدار را فراهم آورده است.

بازار
011064.jpg
پيش درآمد كاهش قيمت خودرو

توليدكنندگان وارد مرحله جديدي از اعطاي تسهيلات بيشتر به خريداران خودرو شده اند كه اين موضوع مويد ادامه شرايط ركودي بازار خودرو است.
بنابر اين با قطعي شدن سهميه بندي بنزين از ابتداي سال آينده بازار خودرو آماده تحولات جديد در تابلوي قيمت ها نيز مي شود كه پيش درآمد آن نيز قد كشيدن مدت زمان باز پرداخت اقساط خريد خودرو است. با اين وجود برخي معتقدند همان طور كه در حال حاضر تابلوي قيمت هاي خودرو هاي صفر در كف بازار سبك تر از نرخ هاي رسمي توليد كنندگان است، در آينده نيز فقط بازار در مقابل كاهش تقاضا واكنش قيمتي نشان مي دهد. سرانه مصرف روزانه 75/10 ليتر بنزين رانندگان ايراني در مقابل سرانه 3 ليتري راننده هاي خارجي به روشني بيانگر تاثير سهميه بندي بنزين بر ميزان استقبال ايراني ها از خودروهاي آينده است. ازسوي ديگر به احتمال زياد نرخ هاي جديد كف بازار اتحاديه نمايشگاه داران خودرو در پايان اين هفته با هفته  قبل تفاوت خواهد داشت.

سكه، طلا و ارز
011067.jpg

عاشوراي شعر
رستخيز عظيم
محتشم كاشاني
باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است
باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
باز اين چه رستخيز عظيم است كز زمين
بي نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است
اين صبح تيره باز دميد از كجا كزو
كار جهان و خلق جهان جمله در هم است
گويا طلوع مي كند از مغرب آفتاب
كاشوب در تمامي ذرات عالم است
گر خوانمش قيامت دنيا بعيد نيست
اين رستخيز عام كه نامش محرم است
در بارگاه قدس كه جاي ملال نيست
سرهاي قدسيان همه بر زانوي غم است
جن و ملك بر آدميان نوحه مي كنند
گويا عزاي اشرف اولاد آدم است
خورشيد آسمان و زمين نور مشرقين
پرورد? كنار رسول خدا حسين

مسابقه با جايزه‎/۶
سال وقوع عاشورا
واقعه جانسوز عاشورا در كدام سال هجري اتفاق افتاد؟
A )ه۴۱
B)ه۶۱
C)ه۵۱
D)ه۶۰
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي C,B,AوD را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202- 0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند ( 5 نفر از تهران و۵ نفر از شهرستان ها) به قيد قرعه بين 30 تا 10 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز خواهد شد. از آنجايي كه برندگان بين ساعت۱۶ تا 18 مشخص مي شوند شركت كنندگان در اين ساعات تلفن خود را روشن بگذارند تا با آنها تماس گرفته شود. گفتني است سرعت پاسخگويي در ميزان جايزه تاثير دارد. پاسخ صحيح و اسامي برندگان را فردا در همين ستون بخوانيد.
اسامي برندگان مسابقه شماره 5: تهران؛ سيده فاطمه حسيني، محمد رضا بالار، عليرضا مرادي، داريوش بيات و ناصر خدايي - كرمان؛ جواد وكيلي كرمانشاه؛ سعيد قبادي- مشهد؛ پيمان حقيقت- ازنا؛ مسعود فرخي- تبريز؛ سيامك خير آبادي.
پاسخ صحيح مسابقه ديروز گزينه D(مسلم بن عقيل) بود.

فرهنگسرا
مراسم سوگواري
فرهنگسراي طبيعت به مناسبت فرارسيدن ايام محرم الحرام و با هدف بازگويي مصائب كربلا و ترويج فرهنگ عاشورا در بين جوانان و نوجوانان اقدام به برگزاري مراسم سوگواري در دهه اول محرم كرده است. اين برنامه همه روزه از ساعت 15 تا 17 برگزار مي شود. علاقه مندان مي تـوانند براي شركت در اين مراسم به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره 77354735 تماس بگيرند.

تلويزيون
011070.jpg

آلودگي هواي تهران
011118.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
يك شروع تازه
در آرامش و سكوت خانه بيدار شد، خوشحال از اين كه هر چه باشد خانه شان است.
از پله ها پايين رفت تا فنجاني قهوه در خانه دنج صرف كند. حتي برفي كه بيرون همه جا را مي پوشاند هم تاثيري در حال و هواي او نداشت. رفت تا صندوق پست را باز كند. صورتحساب. قبض. قبض. قبض !
خانه اي نو، مشكلات قديمي.
سارا سومرفلت / اسد الله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
شنا در رودخانه آمازون
ليما: يك مرد 52 ساله از اسلووني قصد دارد طول رودخانه آمازون را شنا كند. اين رودخانه يكي از خطرناك ترين رودخانه هاي جهان به شمار مي آيد كه مملو از مارهاي سمي، كوسه و كروكديل است. به هر حال اين مرد ماجراجو قصد دارد سفر 70 روزه خود را از كشور پرو آغاز كند. در طول اين سفر 20 نفر از جمله چند پزشك و راهنما وي را در 3 قايق همراهي خواهند كرد. اين مرد در هر روز بين 11 تا 12 ساعت شنا خواهد كرد و تنها 4 ساعت داخل قايق خواهد خوابيد. در بقيه ساعت ها قرار است ماساژورها، وي را براي روز بعد آماده كنند.
بازگشت انگشتر پس از 9 ماه
جاكارتا: يك مرد استراليايي كه 9 ماه قبل حلقه ازدواج خود را حين شنا كردن گم كرده بود بار ديگر آن را به دست آورد. داستان از اين قرار بود كه وي در آن زمان همراه با خانواده اش به كشور اندونزي سفر كرده بود. يك روز هنگامي كه همراه با پسرش مشغول شنا كردن در درياچه بودند ناگهان حلقه ازدواج وي از انگشتش خارج شد و ديگر نتوانست آن را پيدا كند. در همين حال يكي از راهنماهاي جهانگردان كه شاهد اين ماجرا بود به اين مرد قول داد كه حلقه اش را پيدا كند، به همين دليل شماره تلفن وي را گرفت. چندي پيش بر اثر توفان شديد بخشي از تپه هاي مرجاني درياچه تخريب شد به همين دليل راهنما با لباس غواصي به عمق آب رفت و به صورت اتفاقي انگشتر مرد را پيدا كرد. وي سپس با او تلفني تماس گرفت و قرار ملاقات در جاكارتا گذاشتند. با وجود مخالفت راهنما، مرد استراليايي به دليل اين كه بار ديگر به انگشتر خود رسيده بود انعام خوبي به اين مرد خوش قول پرداخت كرد.
مرگ در 115 سالگي
تورنتو: يكي از شبكه هاي راديويي كانادا ديروز خبر از مرگ يك پيرزن 115 ساله در شهر كبك داد. اين خانم تا جمعه شب گذشته، پيرترين انسان زنده جهان به شمار مي آمد. البته يك ماه قبل يك خانم آمريكايي كه 116 ساله بود از دنيا رفت. ركورد پيرترين انسان جهان متعلق به يك خانم فرانسوي است كه در سال 1997 در سن 122 سالگي از دنيا رفت.
همسر ايده آل
كوآلالامپور: اخيراً همسر وزير امور خارجه مالزي اقدام به انتشار يك كتاب جالب كرده است. در اين كتاب به همسران ديپلمات هاي مرد آموزش داده شده كه چگونه به همسري ايده آل براي شوهر خود تبديل شوند. برخي از توصيه هاي منتشر شده در اين كتاب به اين شرح است: خانه خود به ويژه آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي را همواره پاكيزه نگاه داريد چون نشان دهنده شخصيت شماست. هنگامي كه همسر شما با يك مشكل سياسي بزرگ مواجه است از او حمايت كنيد و از محل اقامت خود در كشور خارجي گله مند نباشيد چون فشار روحي بيشتري به وي وارد خواهد شد. تا زماني كه در برنامه هاي رسمي با شما صحبت نكرده اند، صحبت نكنيد. در مورد همسران ساير ديپلماتها غيبت نكنيد. همسر يك ديپلمات بايد به هر كشوري كه شوهرش اعزام مي شود سفر كند و ابراز نارضايتي نكند.
توبيخ مأمور دل رحم
فلوريدا: شايد يك مأمور پليس دل رحم در آمريكا توبيخ شود. داستان از اين قرار بود كه اين مأمور يك زن بي خانمان را كه تحت تعقيب بود در خيابان شناسايي و دستگير كرد. با توجه به اين كه اين خانم تمام اسباب و اثاثيه زندگي خود را داخل يك چرخ دستي ريخته بود به همين دليل مأمور تصميم گرفت اين چرخ دستي را همراه با خود به اداره پليس ببرد. او با زحمت فراوان، اين چرخ دستي بزرگ را به خودرواش متصل كرد و آن را به مسافت 20 كيلومتر تا اداره پليس كشيد. وي حتي براي اين كه چرخ دستي واژگون نشود بسيار آهسته رانندگي كرد و سفرش بيش از يك ساعت به طول انجاميد. با آن كه فرمانده پليس از وي تقدير به عمل آورده اما اگر مشخص شود كه حمل چرخ دستي در چارچوب شرح وظايف وي نبوده است احتمالاً توبيخ خواهد شد.
قتل مادربزرگ
مسكو: يك مرد در روسيه با معرفي كردن خود به پليس اعتراف كرد كه مادربزرگش را به قتل رسانده است. وي علت ارتكاب قتل را به تفاهم نرسيدن بر سر تماشاي يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد. با توجه به اين كه اين مرد تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت با مادربزرگ 81 ساله اش بر سر تصاحب دستگاه كنترل از راه دور تلويزيون و تماشاي برنامه اي خاص درگيري لفظي پيدا كرد كه در نهايت او را با چاقو به قتل رساند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |