يكشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۸ - Jan 21, 2007
آدوبي به روز مي شود
011037.jpg
گروه علمي فرهنگي- آدوبي اعلام كرد كه چندين آسيب پذيري مطرح شده نرم افزارهايش را تعمير مي كند.
آدوبي در بيانيه امنيتي به كاربران توصيه كرده است كه جديدترين نسخه هاي آدوبي آكروبات و آدوبي ريدر را به روز كنند.
همچنين به روز رساني براي آسيب پذيري فايل آغازگر XSS در نسخه 8/0/7 و نسخه هاي پيش از آن در آدوبي آكروبات و آدوبي ريدر فراهم شده است.
اين آسيب  ها در چهارم ژانويه گزارش شده بود كه درجه شدت آن مهم ارزيابي شده بود كه اين موارد به سيستم عامل هاي ويندوز و لينوكس اختصاص دارد. سوءاستفاده و بهره برداري از اين آسيب ها بستگي به مرورگر و همچنين نسخه مرورگري دارد كه كاربر از آن استفاده مي كند.
به علاوه برخي ديگر از نواقص در نسخه 8/0/7 و نسخه هاي قديمي تر آدوبي آكروبات و آدوبي ريدر شناسايي شده اند كه امكان سوءاستفاده از اين نواقص را در يك سيستم تحت تأثير واقع شده، براي يك مهاجم فراهم مي كند.

ستون هاي آفرينش از نگاه اسپيتزر
011034.jpg
تصوير با شكوه سحابي عقاب كه به وسيله تلسكوپ اسپيتزر گرفته شده  است. اين عكس ناحيه اي از ابرهاي آشفته و زادگاه ستاره هاي جديد در نور فروسرخ را نشان مي دهد. رنگ سبز نواحي سردتر و غبارآلود را نشان مي دهد كه شامل ستون هاي معروف آفرينش نيز مي شود
نجوم: در سال 1995تلسكوپ فضايي هابل، سه ستون گازي زيبا را كه اكنون آنها را با نام ستون هاي آفرينش مي شناسيم؛ در سحابي عقاب به تصوير كشيد. پس از سال ها، تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا توانست تصويري متفاوت با عكس قبلي هابل، از اين ستون ها تهيه كند.
تصوير جديد اسپيتزر ستون هاي كامل و دست نخورده گازي را در كنار ابرهاي بزرگ غبار نشان مي دهد؛ كه به نظر مي رسد در اثر يك انفجار ستاره اي داغ شده اند. اخترشناسان گمان مي كنند كه موج ضربه يك انفجار ابرنواختري با برخورد به يكي از اين ستون ها در 6000 سال قبل موجب فروريختن آن شده باشد. چون كه 7000 سال طول مي كشد تا نور اين ناحيه به زمين برسد؛ عكس برداري از آن تا۱۰۰۰ سال ديگر امكان پذير نيست.
در اين عكس، نمايي از سحابي عقاب مشخص است. ناحيه اي پهناور و پرآشوب از ستاره ها كه در ميان ابرها و ستون هاي گاز و غبار قرار دارند و در ميان آنها سه ستون معروف آفرينش نيز ديده مي شوند. نيكلاس فلاگي از مؤسسه اخترفيزيك spatiale در فرانسه مي گويد: اشتياق يك منجم هنگام ديدن عكس ستون هاي آفرينش را در يك دهه قبل به خاطر دارم. هم اكنون ما چيزهاي جديدي در اين ناحيه پيدا كرده ايم. ناحيه اي كه گمان مي كرديم آن را خوب شناخته ايم.
اخترشناسان تا مدت ها تصور مي كردند كه موج يك انفجار ابرنواختري پاياني براي اين ستون هاي مشهور است. اين ناحيه تقريباً حاوي ?? ستاره آماده براي انفجار است و تنها پارامتر مهم زمان است. مشاهدات اخير اسپيتزر نشان مي دهد كه يكي از اين ستارگان قبلاً منفجر شده است و پيشينيان ما بايد حدود 1000 تا 2000 سال قبل آن را به صورت ستاره درخشاني در آسمان ديده باشند. هنگامي كه يكي از اين ستون هاي گازي فرو بريزند، گاز و غبار آنها پخش خواهد شد و موجب آشكار شدن ستاره هايي مي شود كه داخل اين ستون ها متولد شده اند يا در حال شكل گيري هستند. همچنين ممكن است نسل جديدي از ستاره ها از گاز و غبار فروريخته به وجود آيند.
تلسكوپ فضايي اسپيتزر در ناحيه فروسرخ رصد مي كند. ناحيه اي كه طول موج آن از نور مرئي بيش تر است و چشم انسان قادر به تشخيص آن نيست. رصد در اين ناحيه اين امكان را به رصدگر مي دهد تا بسته به طول موجي كه در آن رصد مي كند، بتواند خود ناحيه يا داخل آن را ببيند. در تصوير جديد، سه ستون كوچك، شفاف و سبز رنگ ديده مي شوند. همچنين در داخل يكي از اين ستون ها ستاره اي در حال شكل گيري است. بالاي ستون ها ابر عظيمي از گاز داغ ديده مي شود كه در تصوير با رنگ قرمز مشخص است. دانشمندان بر اين باورند كه اين ناحيه در اثر موج ضربه يك انفجار ابرنواختري داغ شده  است. مدركي كه فلاگي و تيمش در اين باره ارائه مي كنند شباهت بين شكل اين گاز و گازهاي باقي مانده از يك انفجار ابرنواختري است. اين گاز و غبار حالتي شبيه به يك پوسته دارد كه نشان دهنده حركت امواج يك ابرنواختر در فضا است. دكتر آلبرتو نوريگا كرسپو مشاور فلاگي در مركز علمي  اسپيتزر مي گويد: چيزي غير از نور ستاره اين گاز را گرم مي كند. ما به كمك اسپيتزر و با رصد در ناحيه فروسرخ توانسته ايم جواب اين مسئله را پيدا كنيم .

نورتون سازگار با ويستا
011031.jpg
گروه علمي فرهنگي- هم زمان با انتشار ويندوز ويستا، نرم افزارهاي امنيتي نورتون كه با اين ويندوز سازگارند، عرضه مي شوند.
سيمانتك اعلام كرد كه نرم افزارهاي ضدويروس نورتون و orto Iteret Security و orto Cofidetial هم زمان با انتشار عمومي  سيستم عامل ويندوز ويستا در چندروز آينده، سازگار با آن ارائه مي شوند. افرادي كه نسخه هاي 2006 و 2007 اين محصولات را كه براي ويندوز اكس پي طراحي شده بود، خريده اند، مي توانند به طور رايگان آن ها را به روز كنند.

حمله ويروس استورم به رايانه هاي سراسر جهان
ايسنا: ويروس نويسان اينترنتي با ارسال نامه اي با موضوع توفان اروپا، به رايانه هاي شخصي در سراسر جهان حمله كردند.
به گزارش يك شركت امنيتي فنلاندي،  ويروس نويسان رايانه اي با ارسال هزاران نامه به رايانه هاي شخصي در سراسر جهان حمله كردند. اين ويروس كه اين شركت فنلاندي آن را استورم ورم ناميده است، با عنوان درنورديدن توفان در اروپا 230 كشته برجاي گذاشت، به صدها هزار آدرس ايميل فرستاده شد؛ در اين نامه ها، فايل ضميمه اي هم وجود دارد كه نرم افزارهاي مخرب دارد كه به رايانه هاي شخصي نفوذ مي كند و آنها را آلوده مي كند. بي توجهي كاربران به اين نرم افزار يا تروجان، موجب ايجاد حفره امنيتي در سيستم آنها شده كه بعد ها از آن براي دزدي اطلاعات كاربر يا استفاده از رايانه او براي ارسال هرزنامه استفاده مي شود.

علمي فرهنگي
تعيين 205 مسير جديد گردشگري در كشور
گروه علمي فرهنگي- همايش ساماندهي و هماهنگي سفرهاي نوروزي با هدف طرح و ايجاد هماهنگي كامل بين دستگاه هاي مختلف دولتي و مديريت سفرهاي نوروزي برگزار مي شود.
جمشيد حمزه زاده، رئيس ستاد تسهيلات سفرهاي دائمي كشور در همايش ساماندهي و هماهنگي سفرهاي نوروزي ،هدف از تشكيل اين ستاد را تلاش در جهت ايجاد جريان پايدار گردشگري دانست و گفت: اطلاع رساني، تعديل و توزيع امكانات و خدمات مورد نياز، توسعه  فرهنگ گردشگري، در ميان عموم مردم، ترويج امكانات براي ايجاد حركت فراگير و مردمي گردشگري،  ارتباط دايمي  و مؤثر با ارايه كنندگان خدمات گردشگري و مسافرين از جمله  ديگر اهداف تشكيل اين ستاد است.
به گفته  حمزه زاده، تعيين 205 مسير جديد گردشگري، امضاي تفاهم نامه  اخذ تخفيف از 700 هتل و واحد اقامتي، برگزاري 25 سمينار و همايش و راه اندازي سايت اين ستاد و در نهايت ميزباني 15 ميليون گردشگر در جريان برگزاري تورهاي ارزان قيمت از فعاليت هاي صورت گرفته در ستاد تسهيلات سفرهاي ارزان قيمت است.
رييس ستاد تسهيلات سفرهاي دائمي كشور، طراحي و اجراي سفر كارت و توزيع آن بين كارمندان دولت را از برنامه هاي آتي اين ستاد اعلام كرد .

ارائه جزوه هاي پيشگيري از اعتياد به دانش آموزان
گروه علمي فرهنگي- جزوه هاي پيشگيري از اعتياد در سه دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه در مدارس آموزش و پرورش كشور توزيع مي شود.
محسن فريدي، مدير دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش در همايش رابطان پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور كه ديروز در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد ، با اعلام اين مطلب گفت: طرح وارد شدن بحث پيشگيري از اعتياد در كتاب هاي درسي موضوعي متفاوت است كه پروسه اي طولاني مدت دارد. وي افزود: بحث پيشگيري از دخانيات و مواد مخدر از سال 1386 به بعد وارد كتاب هاي درسي مي شود. وي به طرح پاد نيز يا همان پيشگيري از دخانيات اشاره كرد و گفت: اين طرح در مدارس اجرا مي شود.

رحيم مشايي در همايش هماهنگي سفرهاي نوروزي اعلام كرد:
ورود گردشگر به ايران امسال 71 درصد رشد داشت
گروه علمي فرهنگي- ورود گردشگر به ايران طي 9 ماه امسال 71 درصد رشد داشت و در اين مقطع زماني حدود يك ميليون و 600 نفر گردشگر وارد ايران شده است.
اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي كشور صبح ديروز با اعلام اين مطلب در همايش هماهنگي سفرهاي نوروزي بر اهميت و ضرورت هماهنگي و تعامل دستگاه هاي مختلف دولتي در برنامه ريزي هاي درست و دقيق براي خدمات دهي به گردشگران در طول ايام تعطيلات نوروزي تاكيد كرد.
معاون رئيس جمهور، گردشگري را از نظر كاركردهاي عميق و گسترده و تعيين كننده به ويژه در بعد گردشگري اقتصادي مهم دانست و گفت: اهميت اين صنعت در حال حاضر به جايي رسيده كه همواره يكي از اولويت هاي مهم مورد بحث و گفت و گوي سازمان ها و  نهادها و دستگاه هاي انديشه اي، پژوهشي و دانشي است. وي افزود: ارزش اقتصادي اين بخش بر اساس آمار تعيين كننده ارايه شده در جهان براي تمامي كشورها به ويژه كشورهاي در حال توسعه منبعي از اين بخش شناخته شده است كه در كشوري مانند ايران كه در نظر برخي از صاحب نظران از آن به عنوان غول اقتصادي خفته ياد مي شود اين صنعت نقشي تعيين كننده در كسب درآمدهاي اقتصادي آينده دارد.

آموزش عالي
تعيين شاخص هاي نهايي رتبه بندي دانشگاه ها
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: نتايج طرح ارزيابي و نظارت بر دانشگاه ها ممكن است به لغو برخي رشته ها و يا تعطيلي برخي واحدهاي دانشگاهي بيانجامد.
حسن خالقي، با اشاره به طرح نظارت و ارزيابي بر كليه واحدهاي آموزش عالي كشور، اظهار كرد: بر اساس اين طرح دانشگاه هاي دولتي به صورت متمركز از سوي دفتر نظارت وزارت علوم و براساس شاخص هاي علمي، نظارت و با يكديگر مقايسه شده و متناسب با نتايج در مورد آنها تصميم گيري مي شود.
وي افزود: آنچه كه بايد به طور گسترده مورد نظارت قرار بگيرد دانشگاه هاي آزاد اسلامي، غيردولتي غيرانتفاعي، پيام نور،  جامع علمي كاربردي و ساير مراكز آموزش عالي است كه به صورت متفرقه در استان ها فعاليت مي كنند.
وي با بيان اينكه طرح نظارت بر دانشگاه هاي غيردولتي غيرانتفاعي آغاز شده است، تصريح كرد: برنامه ريزي براي نظارت بر دانشگاه  پيام نور نيز آغاز شده و در مراحل بعدي نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامي و جامع علمي كاربردي انجام مي شود.

بررسي طرح نحوه گزينش هيأت علمي دانشگاه ها
مهر: وزير علوم، تحقيقات و فناوري در هفته جاري با حضور در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به سوال 4 نفر از نمايندگان مجلس پاسخ خواهد داد.
كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در هفته جاري مشكلات در قراردادهاي پژوهشي را در جلسه كميته تحقيقات و فناوري بررسي مي كند.
طرح ضوابط و نحوه گزينش هيات علمي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي نيز سوم بهمن ماه مورد بررسي قرار مي گيرد. موافقتنامه هاي علمي و آموزشي ايران و افغانستان نيز در همين روز بررسي خواهد شد.
هيات رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در روز چهارم بهمن ماه نشستي را برگزار خواهند كرد.


تشكيل گروه فرهنگي مطالعاتي مغزهاي پرسشگر
ايسنا: گروه فرهنگي مطالعاتي مغزهاي پرسشگر به همت معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در اين دانشگاه تشكيل شد.
اين گروه فرهنگي مطالعاتي با هدف پاسخگويي به سؤالات فكري دانشجويان، ارتقاي سطح فكري دانشجويان و كمك به تقويت اعتماد به نفس و خودباوري در دانشجويان از سوي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم تشكيل شده است.

بررسي طرح حذف كنكور در مجلس
ايسنا: رئيس كميته آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها كه به طرح حذف كنكور معروف است امروز در دستور جلسه صحن علني مجلس قرار دارد.
ابراهيم كارخانه افزود: نظر كميسيون در خصوص طرح حذف كنكور مثبت است و اميدواريم از سال ۱۳۹۰ اجرايي شود.

ارائه طرح استيضاح وزير آموزش وپرورش
به تأخير افتاد
ايسنا: يكي از طراحان طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش گفت: ارائه اين طرح به هيأت رئيسه فعلا به تأخير افتاده و موكول به بررسي بيشتر شد.
قدرت الله ايماني- نماينده  خرم آباد با بيان اين مطلب گفت: براي اين طرح از مهرماه گذشته امضا جمع شده و به هيأت رئيسه ارائه شده بود اما تعدادي از امضاءكنندگان با لابي، صحبت و فشار، امضايشان را پس گرفتند و براي طرح فعلي، افراد جديدتري امضاء كرده اند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |