يكشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۸ - Jan 21, 2007
بر سر تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين صورت گرفت
مذاكره خالد مشعل و محمود عباس
011109.jpg
011112.jpg
گروه بين الملل - سرانجام پس از مدت ها تغيير زمان،محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با سفر به دمشق با خالد مشعل رهبر جنبش حماس كه هم اكنون دولت منتخب مردم اين سرزمين را در اختيار دارد،ديدار و گفت و گو كرد.
پس از پيروزي چشمگير حماس در انتخابات پارلماني فلسطين و تشكيل دولت دراين كشور روابط اين دو گروه اصلي فلسطيني رو به تيرگي گذاشت و در پي عدم تفاهم دو طرف ، محمود عباس،رئيس تشكيلات خودگردان اعلام كرد كه اگر دولت وحدت ملي فلسطين تشكيل نشود انتخابات پيش از موعد برگزارخواهد شد. اين تهديد با واكنش حماس مواجه شد.دولت حماس به رهبري اسماعيل هنيه اگر چه مخالفتي با تشكيل دولت وحدت ملي ندارد اما اين تهديد را غير قانوني دانسته ونيزمعتقد است كه عباس حق ندارد انتخابات پيش از موعد برگزار كند.
تنش ميان حماس و فتح از ماه گذشته عملا به خيابان  ها كشيده شد و بر اثر آن تعدادي از هواداران دوطرف كشته و زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبرديروز پيش از اين ديدار، زياد ابو عمر از نمايندگان مجلس فلسطين گفت، در اين ديدار كه اميد موفقيت آن مي رود دوطرف در باره شرايط مربوط به تشكيل دولت وحدت ملي مذاكره مي كنند.وي كه پيش از اين ديدار با مشعل ملاقات كرده بود گفت،شرايط براي اين ديدار كاملا مثبت است.
از سوي ديگر به گزارش ايسنا منابع نزديك به خالد مشعل اعلام كردند كه حماس قصد دارد تمامي مسائل حل نشده با فتح و محمود عباس را با وي مورد بررسي قرار دهد.به گفته اين منابع در حال حاضر اصلي ترين چالش پيش روي حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي موضوع مذاكره با اسرائيل است كه دو طرف ديدگاه كاملا متفاوتي نسبت به آن دارند.
محمود عباس پيش از سفر به دمشق و ديدار با خالد مشعل در اردن با وزير خارجه كانادا مذاكره كرد و پس از ديدار با مشعل و بشار اسد در دمشق براي ملاقات با رهبران سياسي و حكومتي لبنان به بيروت مي رود.
تهديد متقابل حماس و فتح
به رغم اينكه رهبران ارشد حماس و فتح در صدد رفع كدورت ها وموانع مذاكره هستند ديروز ديگر وابستگان اين دو گروه عمده فلسطيني به تهديد يكديگر پرداختند.
در نخستين اين تهديد ها محمد دحلان از اعضاي ارشد فتح و مشاور اصلي محمود عباس رهبران حماس را به اقدام نظامي تهديد كرد.دحلان كه با آمريكايي ها روابط حسنه اي دارد از منتقدان جدي حماس در ميان اعضاي فتح است.
در همين حال سخنگوي حماس نيز ديروز به محمود عباس هشدار داد كه آن بخش از درآمد هاي بلوكه شده فلسطين توسط اسرائيل كه اخيرا از سوي تل آويوبه محمود عباس مسترد شده بايد صرف پرداخت حقوق كاركنان فلسطيني شود. وي گفت عباس حق ندارد اين پول ها را هر طور كه خودش مي خواهد هزينه كند.
اسرائيلي ها طي مذاكره با عباس به شرطي حاضر به پرداخت پول فلسطيني ها شدند كه آن پول در اختيار عباس و براي تجهيز نيرو  هاي گارد وي قرار گرفته و تحت هيچ شرايطي حقوق كارمندان فلسطيني از طريق آن پرداخت نشود. در پي تحريم اقتصادي دولت حماس هم اكنون دولت فلسطين در بحران اقتصادي بسر برده و كاركنان دولتي چندين ماه است كه حقوق دريافت نكرده اند.

با آغازدورجديد اعتصابات
مخالفت ها تا سرنگوني دولت سينيوره ادامه مي يابد
گروه بين الملل -  سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان در مصاحبه با شبكه خبري المنار گفت كه اگر تا ديروز درخواست معارضان تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان بود اما شيوه برخورد دولت با اين موضوع و عملكرد آن كار را به جايي رسانده كه اكنون مردم خواهان تغيير دولت هستند. وي در اين مصاحبه با اعلام اينكه اعتراضات ادامه خواهد داشت، نسبت به طرح خاورميانه اي آمريكا هشدارداد.
به گزارش ايسنا، سيد حسن نصرالله در اين گفت و گو درباره  تحولات داخلي اسرائيل از جمله استعفاي دان حالوتس رئيس ستاد مشترك ارتش اين رژيم اظهار داشت : من پيش از اين و در اوايل جنگ نيز بر اين اعتقاد بودم كه حالوتس استعفا خواهد داد اما بايد به شما بگويم در انتظار استعفاي عمير پرتس وزير جنگ و ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل نيز باشيد. واقعيت آن است كه نفر دوم از دولت ناكارآمد اسرائيل پرتس خواهد بود و پس از آن بايد در انتظار استعفا و يا بركناري اولمرت باشيم.
دبير كل حزب الله درباره طرح آمريكا براي كشور هاي منطقه گفت: در زمان جنگ كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا حرف بسيار مشهوري را ايراد كرد به اين معنا كه ما در انتظار تولد خاورميانه جديد هستيم. اين خاورميانه تعريفي بسيار عميق تر از اين دارد. خاورميانه  جديد چيزي نيست جز كشورهاي كوچك تقسيم شده بر اساس سياست هاي طايفه  اي و نژادپرستانه كه از لبنان آغاز مي شود و تا سوريه، ايران، افغانستان، عربستان، كشورهاي حوزه خليج فارس و بالاخره تا شمال آفريقا ادامه خواهد يافت. بديهي است كه يك منطقه در حال بحران و درگيري و بي ثبات و بي امنيت مي تواند منجي وجود اسرائيل باشد و اين رژيم را حمايت كند. وي درباره ادامه تلاشهاي برخي از احزاب داخلي لبنان براي حذف حزب  الله لبنان از معادلات سياسي و نظامي اين كشور گفت: مي خواهم بگويم من معتقدم كه پيش از اين جنگ، تباني داخلي از لبنان با اسرائيل وجود داشت و اين تباني پس از جنگ نيز همچنان ادامه دارد. جنگ اخير اسرائيل با درخواست برخي از احزاب داخلي لبنان ادامه يافت.
سيد حسن نصرالله درباره اقدامات بعدي گروه هاي معارض گفت: قرار است كه امروز يا فردا بيانيه  مشتركي در زمينه تبيين اقدامات جديد گروه هاي معارض از سوي رهبران اين گروه به صورت مشترك صادر شود. به اعتقاد من جريان معارضان لبناني موفق خواهد شد و از مردم مي خواهم كه به اين جريان بپيوندند. ادامه اصرار و لجبازي از سوي اين دولت فايده اي ندارد. وي همچنين گفت: در آغاز جريان معارضان لبناني، خواسته اصلي آنها تشكيل دولت متحد ملي در لبنان بود و هيچ كس سخن از بركناري دولت يا شخص سينيوره را به ميان نياورده بود. متاسفانه گروه  حاكم همچنان بر اشتباهات خود پافشاري كرد و حاضر نشد كه به سخن ما گوش دهد. در حال حاضر ديگر تشكيل اين دولت اولويت ما نيست، بلكه كنارگذاشتن رئيس دولت فعلي لبنان و برگزاري انتخابات زودهنگام اولويت اول ماست و مي گوييم اداره امور بايد تا زمان برگزاري انتخابات زودهنگام به يك دولت انتقالي داده شود.

نگاه
موفقيت هاي بيشتر در انتظار حزب الله لبنان
دكتر حسين علايي
با استعفاي رئيس ستاد ارتش اسرائيل به دليل ناكامي هاي رژيم صهيونيستي در جريان جنگ 33 روزه عليه حزب الله لبنان، عمق بيشتري از شكست اسرائيل در جريان تهاجم گسترده اي كه با هدف نابودي حزب الله و آزادي 2 نظامي اسرائيلي آغاز كرده بود مشخص مي گردد.
شكست نظامي اسرائيل در برابر حزب الله لبنان، احتمالاً منجر به استعفاي وزير دفاع و حتي ممكن است به كنار گذاشتن نخست وزير آن رژيم بينجامد. اين اولين بار در طول دوران تشكيل رژيم صهيونيستي است كه عواقب شكست نظامي منجر به تشنجات سياسي در داخل گروه هاي حاكم بر اسرائيل شده و موجب شكاف هاي سياسي در درون احزاب آن رژيم مي گردد.
از سوي ديگر در لبنان كه مردم آن قرباني حملات وسيع هوايي، دريايي زميني رژيم صهيونيستي گرديده اند، با حمايت گسترده خود از حزب الله، موجب شده اند تا پس از ناكام گذاشتن اسرائيل در رسيدن به اهدافش، همچنان موفقيت هاي بيشتري را براي حزب الله در صحنه سياسي لبنان، كسب نمايند.
تاكنون حزب الله موفق شده است كه با بسيج مردم لبنان، عليه دولت فعلي، نشان دهد كه اين حزب بيش از آنكه يك گروه مسلح مدافع لبنان در برابر اسرائيل باشد يك حزب پرنفوذ مردمي در صحنه سياسي لبنان است و پايگاه مردمي آن روز به روز قوي تر مي شود و توانسته است مردم را براي كنار گذاشتن دولت همسوي با آمريكا، به خيابان ها بكشاند و با آرامش و صبر، خواسته هاي سياسي مردم لبنان را دنبال نمايد.
روزهاي آينده بايد منتظر ابتكار عمل هاي بيشتر حزب الله، به منظور به ثمررساندن حركت هاي خياباني مردم، جهت دوركردن دست ايادي آمريكا از لبنان بود. بركناري دولت سينيوره، موجب ظهور پيروزي بزرگ تري براي حزب الله لبنان خواهد بود.
با موفقيت هاي جديد حزب الله در لبنان، بدون شك مردم جهان درخواهند يافت كه با مقاومت، مي توان به پيروزي هاي بزرگي دست يافت و مي توان با همدلي و با كمك يكديگر، خاورميانه اي عاري از حضور نظاميان آمريكا و رژيم صهيونيستي را تشكيل داد و صلح و ثبات را در منطقه حاكم كرد.

چند نكته از موشك ضدماهواره چين
۱ چين 21 دي ماه يك فروند ماهواره هواشناسي قديمي خود را در فضا منهدم كرد.
۲ چين ماهواره هواشناسي خود را بدون اطلاع ساير كشورهاي فعال در فضا، با شليك يك فروند موشك ضدماهواره، ساقط كرد.
۳ چين اولين كشوري است كه از سال 1985 تاكنون اقدام به انهدام ماهواره در فضا مي كند و پس از آمريكا و روسيه، سومين كشوري محسوب مي شود كه به فناوري موسوم به جنگ ستارگان مجهز مي شود.
۴ خبر آزمايش موشك ضدماهواره چين نه توسط دولت چين بلكه توسعه سازمان هاي جاسوسي آمريكايي از طريق درج در مجلات علمي اعلان شد.
۵ دولت چين اين موفقيت بزرگ علمي و نظامي را مكتوم نگهداشت اما با افزايش واكنش هاي منفي فقط به اين جمله اكتفا كرد كه هدف چين متقاعد كردن آمريكا به جلوگيري از تسليحاتي شدن فضا بود.
-6 وزارت امور خارجه چين اعلام كرد:پكن به شدت با تسليحاتي شدن فضا مخالف است و ما با شدت از مسابقه تسليحاتي در فضا جلوگيري مي كنيم.
-7 وزير دفاع روسيه آزمايش موشك ضد ماهوار ه چين را شايعه خواند.
-8واكنش كشورهاي فعال در امور فضايي(آمريكا،فرانسه،انگليس ، هند و ژاپن) به بيانيه هاي ديپلماتيك محدود شد.
-9 چين برنامه 20 ساله براي توسعه توانايي هاي فضايي خود تدوين كرده است.

افشاي تماس آمريكا
با سران بعثي
واحد مركزي خبر: اياد علاوي از مذاكرات پنهاني آمريكا و تعدادي از كشور هاي عربي با نمايندگان رسمي حزب منحله بعث عراق خبر داد.
پيشتر نيز گزارش هايي از مذاكرات آمريكايي ها با گروه هاي تروريستي عراق در اردن منتشر شده بود.
روزنامه الشرق الاوسط، نوشت: اياد علاوي نخست وزيرسابق عراق گفت كه برخي از طرف هاي آمريكايي و كشور هاي هم پيمان واشنگتن در سطح عالي با شماري از نمايندگان رسمي حزب بعث ديدار داشته انداما به نتيجه اي نرسيده اند. وي در اين مصاحبه گفت كه اوضاع در عراق بد است و بعضي ها به بدتر شدن آن دامن مي زنند.
در همين حال ژنرال كيسي فرمانده نيرو هاي آمريكايي در عراق در خصوص وضعيت آتي نيرو  هاي اين كشور در عراق گفت؛هر تصميمي در خصوص خروج يا ماندن نيروهاي آمريكايي در عراق تا تابستان آينده غيرممكن است.

كوتاه از جهان سياست
حال كاسترو وخيم است
گروه بين الملل- در پي انتشار گزارشهايي در مطبوعات اروپايي كه عنوان شده بود فيدل كاسترو رهبر هشتادساله كوبا درگذشته است، هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا، مرگ فيدل كاسترو رهبر كوبا را به شدت تكذيب كرد و گفت: فيدل بامرگ مبارزه مي كند. چاوز گرچه براي كاسترو آرزوي عمر 100 ساله كرد اما به هر حال وخامت حال رئيس جمهور كوبا را پذيرفت. به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس ??، چاوز جمعه شب در حاشيه نشست سران مركوسور در ريودوژانيرو افزود: فيدل كاسترو همانند زمان انقلاب كوبا براي زندگي مبارزه مي كند. چاوز كه يكي از دوستان نزديك رهبر كوباست، گفت: افرادي مي گويند كه كاسترو مرده است اما اين خبر را تكذيب مي كنم زيرا من شخصا چند روز پيش با او صحبت كردم.

برنده جايزه صلح نوبل جرج بوش را
يكي از رهبران هولناك جهان خواند
واحد مركزي خبر: محمد يونس برنده جايزه صلح نوبل در سال 2006 از بنگلادش در گفتگوي روزنامه اسپانيايي ال موندو با وي كه ديروز منتشر شد اعلام كرد: جرج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا از رهبران هولناكي است كه خسارات دهشتناكي به جهان وارد كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مادريد برنده جايزه صلح نوبل كه به سبب دادن وام هاي كوچك به بانكدار فقرا مشهور است گفت: بوش يكي از رهبران هولناك نه تنها براي آمريكا بلكه براي همه جهان به شمار مي آيد او جهان را به راه نادرستي كشانده است و براي جبران آن و قراردادن جهان در مسير درست زمان بسياري لازم است.
يونس گفت: جنگ سرد پايان يافته است و همراه با آن، همه انرژي هاي منفي و بدگماني هاي مربوط به آن دوران نيز پايان يافته است ما از سودمند بودن صلح سخن مي گفتيم كه جنگ بر ضد تروريسم و انتقام بوجود آمد و همه سرمايه ها در فن آوري نظامي سرمايه گذاري شد.

سفر مشرف به كشورهاي عربي
ايسنا: ژنرال پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان براي ديدار از پنج كشور عربي، ديروز اسلام آباد را به مقصد عربستان سعودي ترك كرد.
ژنرال مشرف در اين سفر پنج روزه به كشورهاي عربستان سعودي، امارات متحده عربي، مصر، اردن و سوريه خواهد رفت. رئيس جمهوري پاكستان در اين سفر ضمن ديدار با مقامات اين كشورها در خصوص تحكيم روابط، بررسي اوضاع منطقه به خصوص خاورميانه، مسئله فلسطين و همكاريهاي اقتصادي گفت وگو مي كند. مشرف همچنين در جريان اين سفر در ارتباط با فعال شدن سازمان كنفرانس اسلامي در حل مسائل كشورهاي عضو بحث و مذاكره خواهد كرد.
انتقاد زهرآگين پلوسي از كاخ سفيد
گروه بين الملل- رئيس دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا در انتقادي تند كه كاخ سفيد آن را زهرآگين توصيف كرد، تصميم رئيس جمهوري اين كشور در اعزام نيروهاي بيشتر به عراق را به شدت محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريكا در مصاحبه با شبكه اي بي سي، جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا را به عجله در اعزام نيروهاي جديد به عراق متهم كرد. وي دليل اين تصميم بوش را اطمينان از اين مسئله دانست كه كنگره در زمان جنگ بودجه ارتش را قطع نخواهد كرد.
كاخ سفيد در واكنش به اين سخنان، انتقادات پلوسي را زهر آگين خواند.
خانم پلوسي در اين مصاحبه گفت: جنگ نبايد اجباري هميشگي براي مردم آمريكا باشد. وي افزود: رئيس جمهور مي داند از آنجايي كه نيروها در معرض صدمه قرار مي گيرند، ما منابع مالي  آنها را قطع نخواهيم كرد و به همين دليل اينقدر در اعزام آنها عجله مي كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |