يكشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۸ - Jan 21, 2007
عمليات احداث نمايشگاه بين المللي تهران
در شهر آفتاب آغاز شد
011127.jpg
گروه شهري - مجموعه 32 هزار هكتاري شهر آفتاب كه پيش بيني شده تا 300 هزارهكتار قابل توسعه باشد تبديل به منطقه اي مستقل تحت عنوان منطقه 23 شهر تهران خواهد شد.
به گزارش همشهري اين خبر صبح ديروز در مراسم شروع عمليات اجرايي پروژه نمايشگاه بين المللي جديد تهران در محل شهر آفتاب توسط مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام شد.
وي ضمن اعلام آمادگي مديريت شهري در تحقق اين مهم گفت: شايسته نيست شهر آفتاب با مركزيت و محوريت حرم مطهر حضرت امام خميني تحت نظارت ساير شهرداري ها يا بخشداري ها اداره شود .
چمران خواستار اداره شهر آفتاب در قالب منطقه اي مستقل شد كه البته اين پيشنهاد هم اكنون در وزارت كشور و استانداري تهران در حال بررسي است.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در زمان آقاي موسوي لاري
به عنوان وزير كشور دولت آقاي خاتمي و شهردار وقت پيشنهاد اداره شهر آفتاب به عنوان منطقه ويژه مطرح شد اما عملي نگرديد و هم اكنون نيز بحث بخشداري شدن شهر آفتاب مطرح است كه زيبنده و شايسته نيست.
به گفته چمران، اتفاق نظر بر اين است كه شهر آفتاب به عنوان منطقه 23شهر تهران قلمداد شود. بنا براين گزارش، صبح ديروز در مراسم كلنگ زني ساخت مجموعه نمايشگاه بين المللي جديد شهر تهران محمد باقر قاليباف شهردار تهران گفت: اين مجموعه در دو مرحله جمعا به مدت 4 سال با مشاركت بخش خصوصي و با هزينه اي معادل 800 ميليارد احداث خواهد شد و پيش بيني مي شود تا 50 سال آينده كليه نياز شهر را در عرصه نمايشگاهي تأمين نمايد.
وي كل مساحت نمايشگاه را 120 هكتار دانست كه قرار است يك ميليون و 500 هزار متر مربع بنا در آن احداث شود و روزانه ظرفيت پذيرش 300 هزار نفر را داشته باشد.
وي در توضيح اين مطلب گفت: در بهمن ماه و دهه فجر سال 87 مرحله اول اين پروژه با 4 سالن به وسعت 15 هزار متر مربع آماده بهره برداري مي شود و متعاقب آن نمايشگاه بين المللي فعلي با ظرفيت بيشتر به شهر آفتاب منتقل خواهد شد، در مرحله دوم يعني بهمن ماه سال 89 نيز شاهد افتتاح
۶ سالن ديگر اين نمايشگاه خواهيم بود.
وي از جاذبه هاي اين مجموعه را برخورداري از آب نماها، ساخت مجسمه هاي اساطير ايران باستان ، استخر با فواره هاي نوراني و يادمان آفتاب درگرداگرد آن ، سه ورودي اصلي براي بازديد كنندگان و چندين ورودي براي برپا كنندگان و كاركنان نمايشگاه ، باغچاله ها و طاقواره هايي به سبك سي و سه پل، هتل 5 ستاره با 350 اتاق و... دانست . وي با اشاره به راه هاي دسترسي به نمايشگاه بين المللي جديد در شهر آفتاب گفت: پيش بيني هاي لازم براي حمل و نقل مراجعين انجام شده و هم اكنون نيز بزرگراه هاي خليج فارس، قم، ساوه و آزادگان راه هاي دسترسي براي اين نمايشگاه بوده و با تكميل بزرگراه كهريزك ـ صالح آباد در سال آينده و همچنين احداث يك ايستگاه مترو داخل اين نمايشگاه حمل و نقل مراجعان را تسهيل مي كند.
قاليباف همچنين از افتتاح تونل توحيد همزمان با بهره برداري نمايشگاه بين المللي جديد تهران خبر داد .
قاليباف به همه شهروندان تهراني اطمينان داد كه مجموعه شهرداري تهران و شوراي اسلامي اين شهر با عقلانيت، پختگي و دقت لازم به همه ابعاد توجه داشته و هوشمندانه تمام مسايل ريز و درشت شهر را تا حل نهايي دنبال مي كنند.
بنابراين گزارش، شهر آفتاب كه به صورت باغ شهر طراحي شده و دوسوم از مساحت آن به جنگل و بوستان و فضاهاي فرهنگي، هنري، آموزشي و خدماتي اختصاص دارد، قرار است  به نماد ملي در عرصه هاي تحقيقاتي، گردشگري، فرهنگي، خدماتي و نماد وحدت و آشنايي مردم سراسر دنيا با دستاوردها و شايستگي هاي ايران تبديل شود .
به گزارش همشهري، انصاري، توليت آستان امام خميني(ره) نيز در اين مراسم خواستار نصب روزشمار و زمان بندي براي افتتاح اين پروژه شد و گفت: انتظار داريم تا اين پروژه بدون مشكلات مالي و تداركاتي هرچه سريعتر جلوتر از زمان بندي به بهره برداري برسد. وي تاكيد كرد: از همه دستگاه هاي دولتي خواستاريم كه براي بهره برداري هرچه سريعتر از اين پروژه همكاري هاي لازم را به عمل آورند.

نايب رئيس شوراي شهر: طرح جامع به چندين دهه بي برنامگي پايتخت پايان مي دهد
انتقاد از منتقل نشدن دفاتر غيرضروري
شركت ها و ادارات دولتي  از تهران
گروه شهري - نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران معتقد است، در صورت اجراي كامل و دقيق طرح جامع و تفصيلي شهر تهران، معضلات اين شهر به تدريج كاهش مي يابد و ديگر نيازي به انتقال پايتخت نيست.حسن بيادي در اين باره مي گويد:  طرح جامع و تفصيلي شهر تهران بايد پس از تصويب نهايي، ضمانت اجرايي داشته باشد و همه دستگاه ها خود را ملزم به رعايت آن بدانند.وي با بيان اينكه طرح جامع به چندين دهه بي برنامگي  پايتخت پايان خواهد داد، افزود: در طرح جامع و تفصيلي، تمامي مسايل شهري و سياست هاي راهبردي مربوط به آنها اعم از شهرسازي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، ترافيكي و زيست  محيطي با هدف رفع مشكلات  پايتخت ديده شده است، ولي تحقق اين مهم،  منوط به اجراي دقيق و كامل اين طرح هاست كه  در اين صورت، شرايط براي يك زندگي مناسب و توام با استانداردهاي روز فراهم مي شود.
بيادي از تدوين طرح جامع به عنوان يكي از افتخارات مهم دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران ياد كرده، مي گويد: ضمانت اجرايي اين طرح بايد توسط قواي سه گانه شامل مجلس شوراي اسلامي، دولت و قوه قضائيه به درستي فراهم و رعايت آن براي همه دستگاه ها لازم الاجرا تلقي شود.
وي تمركز زدايي از تهران را يكي از راه حل هاي موثر در حل مشكلات تهران مي داند و مي گويد: انتقال مراكز دولتي و سازمان ها و ادارات غيرضروري از همان ابتدا جزو اهداف كاري و اعلام شده رئيس جمهوري بود ولي اين مهم هنوز محقق نشده است، در حالي كه خروج اين گونه ادارات و انتقال آنها به شهرستان ها مي تواند تا حد زيادي در كاهش مشكلات تهران موثر باشد. وي با اشاره به  ضرورت خروج ادارات و سازمان هايي كه عمده فعاليت آنها در شهرستان هاست، مي گويد: وزارت نفت، وزارت صنايع و يا سازمان بنادر و كشتيراني و بسياري از دستگاه هاي ديگر، بر اساس كدام ضرورت و نياز بايد در نقاط مختلف تهران از جمله تپه هاي عباس آباد و يا الهيه  ساختمان هاي متعدد و عظيم داشته باشند. بيادي در عين حال به جاي انتقال پايتخت، انتقال ادارات و سازمان هاي غيرضروري از تهران را پيشنهاد مي كند و مي گويد: با انتقال بخشي از ادارات دولتي به خارج از تهران موافق ولي با انتقال پايتخت مخالفم و به نظر من هويت تهران به پايتخت بودن آن است. بيادي همچنين خاطرنشان مي كند: چنانچه بخش مهمي از ادارات دولتي به خارج از تهران منتقل و مديريت واحد شهري نيز به درستي در تهران محقق شود، بسياري از مشكلا ت كنوني پايتخت حل خواهد شد.
گفتني است، هفته پيش در سيزدهمين نشست تخصصي مديريت دانش شهري تهران كه تحت عنوان افزايش جمعيت تهران و بحران هاي ناشي از آن، با حضور كارشناسان مسايل شهري و متخصصين اين حوزه برگزار شد، بار ديگر گزينه انتقال پايتخت مطرح گرديد و يك كارشناس شهرسازي عنوان كرد كه تمام خط قرمز هاي جمعيتي تهران شكسته شده و تنها را ه نجات تهران جا به جايي پايتخت است.

از ابتداي سال 86
رانندگان تاكسي تحت پوشش بيمه
تأمين اجتماعي قرار مي گيرند
سما: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني طي مراسمي از 15 تاكسيران امين تهراني تقدير و تجليل كردند.
در اين مراسم كه جمعه شب گذشته در فرهنگسراي بهمن برگزار شد، رئيس سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران، گفت: همايش تجليل از تاكسيرانان نمونه شهر تهران به منظور ارتقاي سطح كيفي تاكسيراني، افزايش روحيه شهروندمداري و اخلاق شهروندي و همچنين ارزش نهادن به زحمات اين قشر زحمتكش در شهر تهران برگزار شده است.
وي در مورد اقدامات سازمان تاكسيراني براي اصلاح وضعيت معيشت رانندگان تاكسي در تهران گفت: شهرداري تهران در حال تدوين بودجه اي دو ميليارد توماني براي پرداخت وام به چهار هزار راننده تاكسي متقاضي است.
وي با بيان اينكه ثبت نام از مسافربرهاي شخصي براي ساماندهي فعاليت آنها از نيمه دوم آذر امسال آغاز شده است، تصريح كرد: ثبت نام از رانندگان تاكسي تا زمان قرار گرفتن تمامي آنها تحت پوشش سازمان تاكسيراني ادامه دارد؛ ضمن اينكه پس از پايان كار ساماندهي، از فعاليت مسافربرهاي شخصي بدون مجوز جلوگيري خواهد شد.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران افزود: با پيگيري هاي به عمل آمده، وزارت رفاه، لايحه اي جهت بيمه رانندگان تاكسي ارائه كرده و به تصويب رساند كه بر اساس آن، تمامي رانندگان تاكسي از اول فروردين ماه تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي گيرند. به گفته وي، بر اساس اين مصوبه، رانندگان تاكسي تنها 17 درصد حق بيمه را پرداخت مي كنند و باقي مانده آن توسط دولت پرداخت مي شود. تيموري كرماني گفت كه 41 هزار راننده تاكسي در شهر تهران مشمول اين مصوبه شده و تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.

استقرار پليس مترو تا پايان امسال در ايستگاه ها
سما: مديرعامل شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه، از اجراي طرح پليس مترو و استقرار نيروهاي پليس در ايستگاه هاي مترو در صورت اتمام مقدمات جذب و گزينش نيروهاي لازم توسط نيروي انتظامي تا پايان سال جاري خبر داد.
جعفر ربيعي با اعلام اين خبر، گفت: در حال حاضر با كمبود نيروهاي پليس در ايستگاه هاي مترو مواجه هستيم كه اميدواريم با اجراي طرح پليس مترو و استقرار نيروهاي بيشتر در ايستگاه ها، اين كمبود برطرف شود. وي با بيان اينكه در حال حاضر پليس مترو در ايستگاه هايي مستقر هستند اما واقعيت اين است كه با كمبود نيروي پليس در ايستگاه ها مواجهيم، تصريح كرد: شركت مترو اين آمادگي را دارد كه در صورت پايان عمليات جذب و گزينش نيروهاي پليس توسط نيروي انتظامي ، بر اساس مصوبه اي كه از سوي وزارت كشور در اين زمينه ابلاغ شده امكانات و فضاي مورد نياز براي استقرار نيروهاي پليس را در ايستگاه هاي مترو فراهم كند. ربيعي افزود: در صورتي كه نيروي انتظامي بتواند هرچه سريعتر مقدمات مربوط به جذب ، گزينش و آموزش نيروهاي پليس را فراهم كند ، طرح پليس مترو در تمام ايستگاههاي مترو تا پايان امسال عملياتي خواهد شد.

بسيج تشكل هاي مردمي براي اجراي برنامه هاي آموزشي سازمان بازيافت
سما: براي اجراي برنامه هاي آموزشي با موضوع مديريت پسماند توسط سازمان بازيافت و تبديل مواد، تشكل هاي مردمي بسيج مي شوند.
حسين بيژني مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: دوره هاي آموزشي اين سازمان با هدف افزايش مشاركت هاي مردمي و بالا رفتن ميزان بازيافت برگزار خواهد شد.
وي افزود: تشكل هاي غير دولتي، شهرياران جوان، استادان و متخصصين و نيروهاي بسيجي براي اجراي اين برنامه ها اعلام آمادگي كرده اند و هر يك از گروه ها براي آموزش دادن به قشر و طبقه اي خاص از شهروندان تهراني در نظر گرفته خواهند شد. وي تصريح كرد: براي تحقق اين امر همچنين از همكاري روحانيون مساجد، مديران ادارات و سازمان ها و مديران و معلمان نيز بهره مند خواهيم شد.

نصب 5 هزار مخزن جديد
جمع آوري مكانيزه زباله
گروه شهري- سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران 5 هزار مخزن جديد جمع آوري زباله در خيابانها، گذرگاه هاي فرعي و مناطقي كه با كمبود مخزن مواجه بوده اند، طي هفته جاري توزيع كرد.
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت:  براي رفع مشكل تردد خودروهاي جمع آوري زباله در معابر و كوچه هاي كم عرض نيز مخازن متحرك نصب مي شود.
مصطفي سليمي با اشاره به اينكه در حال حاضر اجراي طرح مكانيزه جمع آوري زباله ها در 122 ناحيه پايتخت عملياتي شده است، اما براساس اعلام نياز مناطق و نواحي هنوز در برخي از نقاط و خيابانهاي فرعي با كمبود مخازن مواجهيم، افزود: در برخي محلات و خيابانها مخازن جمع آوري زباله با فاصله نصب شده اند كه براي جبران اين كمبود طي چند روز گذشته 5 هزار مخزن جديد خريداري شده و هم اكنون نيز كار توزيع اين مخازن در سطح محلات،  خيابانها و كوچه هاي مورد نياز ادامه دارد.

نگاه
011124.jpg
نويد شريفي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |