پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵
نگاهي به كتاب ني نامه خورشيد
حيران نهاده اي به لب انگشت آب را
009498.jpg
مقام معظم رهبري: بنده خيلي متأسفم كه بگويم در اين سه، چهار سال اخير، برخي كارها در ارتباط با مراسم عزاداري ماه محرم ديده شده است كه دست هايي به غلط، آن را در جامعه ما ترويج كرده اند. كارهايي را باب مي كنند و رواج مي دهند كه هر كس ناظر آن باشد، برايش سئوال به وجود مي آيد
ابراهيم زاهدي مطلق
شوريده سري كه شرح ايمان مي كرد
هفتاد و دو فصل سرخ، عنوان مي كرد
با ناي بريده نيز بر منبر ني
تفسير خجسته اي ز قرآن مي كرد
زنده ياد سيدحسن حسيني
كتاب ني نامه خورشيد (مجموعه نوحه و مرثيه هاي عاشورايي) در اولين روزهاي محرم سال جاري به ويترين كتابفروشي ها رسيد كه از لحاظ جمع آوري و نحوه گردآوري و مقدمه اي كه بر آن زده شده، قابل تأمل است.
اين كتاب با يك فراخوان از اولين روزهاي سال 85 شكل گرفت. كتابي 404 صفحه اي شامل 235 قطعه شعر و نوحه و مرثيه از نامدارترين شاعران تا گمنام ترين مرثيه سرايان. ني نامه خورشيد حاوي اشعاري است از شاعراني چون علي موسوي گرمارودي، مشفق كاشاني، سيميندخت وحيدي و البته ابياتي از عاشورايي ترين شاعر كشور، زنده ياد دكتر سيدحسن حسيني صاحب كتاب گنجشك و جبرئيل .
فراخوان مجتمع فرهنگي عاشورا براي تهيه ني نامه  خورشيد تعداد كثيري از شاعران و مداحان را به ارسال اثر ترغيب كرد كه اين آثار با انتخاب شاعراني چون حسين اسرافيلي، محمود تاري، مرتضي اميري اسفندقه، عباس عنقا، بيت الله جعفري و سيدشهاب الدين موسوي دستچين شد و تبديل به كتابي گرديد كه پيش روي علاقه مندان اهل بيت(ع) است.
ني نامه خورشيد كه با همت و پيگيري محمد قاسم فروغي جهرمي و حمايت هاي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد به مرحله چاپ و انتشار رسيده داراي نقاط قوت فراواني است كه از مهم ترين آنها مي توان به فراگير بودن آثار اشاره كرد. نكته مهم ديگر، چاپ به موقع و به هنگام كتابي است كه ضرورتاً به ايام محرم مربوط مي شود.
چاپ به موقع و وقت شناسي در ارائه و توزيع اين كتاب از آن جهت قابل تقدير است كه اين گونه آثار به دليل ماهيت حمايتي شان فقط تا مرحله چاپ حمايت مي شوند و كليه دست اندركارانش پس از چاپ اثر گويا وظيفه شان به اتمام مي رسد. حال آنكه مهم  ترين وظيفه پديد آورندگان كتاب- اعم از مولف، سرمايه گذار و ناشر و... - در مرحله توزيع تعريف مي شود.به نظر مي رسد ني نامه خورشيد اين توفيق را يافته است كه حمايت كنندگانش او را در مرحله توزيع تنها نگذارند و به مدد حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) عاقبت به خير شود.
مقدمه اي موجز و موثر
برخلاف آنچه در جامعه فرهنگي و هنري ما مرسوم است و بي دليل يا با دليل به كلام ائمه يا معصومين(ع) تمسك مي جويد تا يك اراده بي مورد را به مخاطب القا كند، در مقدمه ني نامه خورشيد فرازهايي دقيق و عميق از سخنان رهبر انقلاب عاريت گرفته شده است كه علت تامه عزاداري و نوحه خواني و به تبع آن، اهميت شعر را در نوحه ها متذكر مي شود.
گردآورنده  كتاب به خوبي واقف بوده كه حتي در استفاده از كلام رهبر انقلاب، رعايت ايجاز را نموده و با انتخاب بخش هاي مربوط به اشعار و مراثي از سخنان حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، مخاطب را به آنچه نياز دارد، متصل كند. از آنجا كه اين كتاب دربرگيرنده اشعاري مرتبط با حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در كنار نوحه هايي براي سالار كربلا و ساير شهداي كربلاست، مولف كتاب، به اهميت شعر در نوحه ها پرداخته و اين بخش از كلام رهبر انقلاب را به عنوان مقدمه برگزيده است.
سخنان رهبر انقلاب در مقدمه اين كتاب ضمن اهميت عزاداري و نوحه خواني به تحريفاتي معطوف است كه در چند سال اخير دامن عزاداري ها و مرثيه خواني ها را گرفته است:
بنده خيلي متأسفم كه بگويم در اين سه، چهار سال اخير، برخي كارها در ارتباط با مراسم عزاداري ماه محرم ديده شده است كه دست هايي به غلط، آن را در جامعه ما ترويج كرده اند. كارهايي را باب مي كنند و رواج مي دهند كه هر كس ناظر آن باشد، برايش سوال به وجود مي آيد.
امروز روز حاكميت اسلام و روز جلوه اسلام است. نبايد كاري كنيم كه آحاد جامعه اسلامي برتر، يعني جامعه محب اهل بيت عليهم السلام كه به نام مقدس ولي عصر ارواحنافداه، به نام حسين بن علي عليه السلام و به نام اميرالمومنين عليه الصلاه و السلام، مفتخرند، در نظر مسلمانان و غيرمسلمانان عالم، به عنوان يك گروه آدم هاي خرافي بي منطق معرفي شوند.
از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي كه در مقدمه كتاب آمده و در كنار پرهيز از تحريفات و خواندن مسائل سطحي و دون شأن شهداي كربلاست، توجه دادن به اهميت اشعار و مدايح زيبا و هنرمندانه و منطبق با احاديث معتبر است:
اينكه فرمودند: من قال فينا شعراً و بكي أو أبكي وجب له الجنه - كسي شعري درباره ما بگويد و چشمي را بگرياند، بهشت بر او واجب مي شود- معنايش چيست؟ معنايش اين است كه بهشت را ارزان كرده اند؟ بهشتي كه اين همه بايد عبادت كرد تا به آن رسيد، آيا آ ن را اين طور دم دستي كرده اند؟ يا نه؛ آن كار، آن شعر گفتن و تسخير دل با آن شعر و انتقال يك مطلب در آن روز، آن قدر مهم بوده كه به خاطر آن اهميت، جا داشته است كه در مقابل يك بيت شعري كه اين گونه تأثير مي گذارد، بهشت را به او وعده دهند. هر وقت شعر شما اين اثر را داشته باشد، بدون برو برگرد، همان وعده بهشت در مقابلش وجود دارد. اين يك محاسبه كاملاً منطقي و روشن است.
برادراني كه در اين رشته هستند، توجه كنند كه مسئله مداحي، مسئله مهمي است. مداحي ادامه راه ستايشگران برجسته اهل بيت و دوران اختناق اموي و عباسي است. قضيه، فقط قضيه شعرخواني نيست؛ بلكه مسئله، مسئله پراكندن مدايح و فضايل و حقايق در قالبي است كه براي همه شنوندگان، قابل فهم و درك و در دل آنها داراي تأثير است.
رهبر انقلاب ضمن تجليل از شاعراني كه فضايل اهل بيت را مي سروده و مداحاني كه اين سروده ها را در قالب نوحه بازخواني مي كردند به متن اشعار توجه داده و تأكيد كرده اند:
شعر گفتن درباره زلف و ابروي و چشم و عارض امام كه تعريف نيست. حالا ابروي اميرالمومنين صلوات الله عليه كماني باشد يا نباشد، مگر در شخصيت او چه قدر اثر مي گذارد؟ زلف او افشان باشد يا نباشد، مگر چه قدر اثر مي گذارد كه حالا بياييم در قصيده اي كه مي خواهيم راجع به امير المومنين بسراييم، از زلف اميرالمومنين بگوييم! البته، حالا به نظرم كم شده است. ان شاءالله كه الان اين چيزها نباشد. وقتي مي گفتيم چرا اينها را مي گوييد، تعجب مي كردند و مي گفتند: پس چه بگوييم؟ مي گفتيم از مسائل زندگي و برجستگي هاي عملي علي
عليه السلام بگوييد. در آن روز، اين مسائل برايشان روشن نبود؛ اما امروز چگونه است؟ امروز، براي همه روشن است.
شعر فارسي را با آهنگ هاي زيباي فارسي و با شيوه جذاب هنري و با انتخاب مضاميني كه اين جمعيت كثير از آن درس بگيرند، بخوانيد؛ كه البته در بخش فارسي كه عزيزان من آن را خواندند، تا حدود زيادي اين مقصود تأمين شد. اين را گفتم تا كساني كه اين سخن را در سرتاسر كشور مي شنوند، سراغ گزينش نمونه هاي هنري پرمغز و پرمعنا بروند. امروز نياز ما به فهميدن و فهماندن، از هميشه بيشتر است.
فصل بندي هاي موضوعي
ني نامه خورشيد از نظر كتاب سازي و اصول تهيه كتاب، طراحي خوبي دارد كه از طراحي جلد و گرافيك آن شروع مي شود و با فصل بندي هاي موضوعي به داخل كتاب مي رود.
گرافيك جلد كتاب اگرچه از يك نشانه كاملاً آشنا بهره مي برد، اما با كنار هم گذاردن نام كتاب و نشانه پنجه و خورشيدي كه بالاي آن است، طراحي جلد را از خطر تكرار و كليشه تا حدودي نجات داده است. رنگ سرخ خورشيد معاني زيادي دارد كه در زمينه سياه و سفيد جلد كاملاً نمايان است.
طراحي و اجراي جلد اما دچار يك خطاي بزرگ است كه قابل چشم پوشي نيست. غفلت از ثبت نام مولف يا گردآورنده روي جلد كتاب، به شناسنامه اثر در معرفي اوليه اش لطمه زده است. اما شناسنامه كتاب و فهرست نويسي و ذكر نوبت اول چاپ در شمارگان 10هزار نسخه از يك سو و فصل بندي كتاب با عناويني چون دفتر اول‎/ فصل اول: پيش از عاشورا يا دفتر دوم‎/ اشعار و مرثيه هاي عاشورايي فصل اول: وصف عاشورا و محرم، حكايت از كتاب سازي اصولي و دقيق دارد.
ني نامه خورشيد شامل سه دفتر مي شود كه دفتر اول شامل شش فصل از اشعار و سروده هايي براي پيش از عاشورا تا اربعين، دفتر دوم شامل هفت فصل از وصف عاشورا و محرم تا اربعين، دفتر سوم كه جالب ترين نكات از كتاب است شامل 21 قطعه شعر و مرثيه به زبان هاي تركي و عربي است. توجه گردآورنده كتاب به اشعار و مراثي تركي و عربي نشان دهنده اهميت دادن او به اشعاري است كه در اين دو زبان براي واقعه كربلا سروده شده است و از سوز و گدازي خاص بهره مي برد. اختصاص يك فصل از كتاب به نغمه هاي عاشورايي تركي و عربي حكايت از وقوف گردآورنده اش به عزاداري هاي پرشكوه ترك زبانان و عرب زباناني است كه انصافاً اشعار و مداحي هاشان از غناي شعري و زباني بسيار زيادي برخوردار است.
در خاتمه به عنوان سخن پاياني، يكي از اشعار ني نامه خورشيد تقديم مي شود:
از ساحل تو
سيد شهاب الدين موسوي
تا دست بسته بازكني مشت آب را
داغت شكست هفت كمر پشت آب را
نقش هزار زلزله بر شط پديد شد
تا ريختي به روي زمين مشت آب را
دستت به آب لب نزد و لب به آب دست
حيران نهاده اي به لب انگشت آب را
از ساحل تو آب عطشناك مي رود
در حسرت لب تو طمع كشت آب را
با آب دست و پنجه كمي نرم كرده، سخت
ماليده اي به خاك ادب پشت آب را

نگاهي به كتاب- نشريه ويژه امام حسين(ع)
ارمغان مختصر و مفيدي براي محرم
009492.jpg
گروه ادب و هنر- هر چند كه همواره از چند ماه مانده به محرم، آثار زيادي از حماسه عاشورا و قيام امام حسين(ع) به بازار آمده يا تجديد چاپ مي شوند، اما واقعيت اين است كه تعداد آثار مختصر و مفيد و كاربردي در اين زمينه چندان زياد نيست. از سوي ديگر، اطلاع رساني لازم نيز، مثل اطلاع رساني در ساير حوزه هاي نشر، كند و ناقص صورت مي گيرد. با اين وصف، انتشار ارمغان در آستانه ماه محرم، اقدام مناسب و به موقعي از سوي مركز پژوهش هاي صدا و سيما محسوب مي شود. اين كتاب كه با نام گاه نامه منتشر شده است در نخستين جلد خود، در شانزده فصل، به ابعاد مختلف قيام عاشورا پرداخته است، اما نكته جالب، معرفي كتاب هايي براي مطالعه در موضوع مربوط در پايان هر فصل است. علاوه بر اين، فصل شانزدهم كتاب- نشريه ارمغان، به كتاب شناسي عاشورا اختصاص دارد. ضمن اينكه سايت هاي مرتبط با عاشورا نيز در آن معرفي شده اند. شانزده فصل كتاب 208 صفحه اي ارمغان به گونه اي تهيه شده اند كه مطالعه كل مطالب، تصويري كم و بيش كامل به خواننده ارائه مي كند؛ نكته اي كه براي اهالي مطالعه غيرمتخصص، حائز اهميت بسياري است. خواننده غيرمتخصص، بيش از هر چيز علاقه مند است در يك كتاب با حجمي معقول و ترتيبي منطقي، نكات اصلي و مهم قيام عاشورا را دريافت كند و مجبور نباشد براي دستيابي به اين هدف، ده ها جلد كتاب را كنار هم بچيند. ارمغان با توجه به تمام ابعاد عاشورا، تلاش كرده است اين نياز مخاطب را برآورده سازد و به نظر مي رسد تا حدود زيادي موفق است.
از سوي ديگر، توجه به پيشگيري از انحراف هاي عزاداري كه در يكي دو سال گذشته بيش از هميشه مورد توجه قرار گرفته است، از ديگر ويژگي هاي ارمغان است. هر چند كه به شكل هوشمندانه اي از مستقيم گويي در اين باره پرهيز شده و با بيان ديدگاه ها و نظرات بزرگان، ترسيم روشن و درستي از واقعه كربلا ارائه شده است. در 16 فصل كتاب- نشريه ارمغان آمده است:
فصل اول: شخصيت شناسي حسين بن علي (ع)
زندگاني امام حسين(ع) پيش از عاشورا‎/ مكارم اخلاقي امام حسين(ع) / برگ هايي زرين از سخنان امام حسين (ع)/ منشور رفتاري امام حسن(ع) در عرصه مديريت‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل دوم: فدائيان حسيني
شخصيت شناسي امام سجاد(ع)/ شخصيت شناسي حضرت ابوالفضل العباس(ع)/ شخصيت شناسي برخي ياران امام حسين(ع)/ الگوهاي تربيتي و اخلاقي فدائيان حسيني‎/ بيست ويژگي ممتاز فدائيان حسيني‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل سوم: ديو سيرتان دشت نينوا(چهره هاي منفي كربلا)
چهره هاي منفي كربلا‎/ فرجام شوم قاتلان كربلا‎/ فرجام غارتگران پيكر امام حسين(ع)
فصل چهارم: زنان و عاشورا
زنان حاضر در كربلا‎/ علت حضور زنان در كربلا‎/ نقش آفريني زنان حاضر در كربلا‎/ شخصيت شناسي حضرت زينب(س)/ شاخص هاي خبررساني واقعه عاشورا‎/ ويژگي هاي زن عاشورايي‎/ زن امروز‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل پنجم: جوانان و عاشورا
جوانان عاشورايي‎/ ويژگي هاي الگويي جوان عاشورايي‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل ششم: كودكان و نوجوانان و عاشورا
كودكان و نوجوانان عاشورايي‎/ نقش كودكان و نوجوانان در نهضت حسيني‎/ ويژگي هاي الگويي كودكان و نوجوانان عاشورايي‎/ الگوگيري نوجوانان امروز از نوجوان عاشورايي‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل هفتم: ريشه ها و پيام هاي حادثه عاشورا
محورهاي قابل توجه در ريشه هاي انحراف جامعه عصر امام حسين (ع)/ يازده پيام عاشورايي‎/ شاخص هاي زندگي با عزت براي مسلمانان امروز با الهام از عاشورا‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل هشتم: عزاداري
عزاداري حسيني در گفتار معصومين‎/ عزاداري حسيني در سيره رفتاري معصومين‎/ پيشينه تاريخي عزاداري حسيني‎/ عزاداري حسيني در سلوك علماي شيعي‎/ نگاه جهانگردان به عزاداران امام حسين در ايران: نقش تكيه در عزاداري حسيني‎/ جايگاه اربعين در عزاداري حسيني‎/ محورهاي پيشنهادي در زمينه عزاداري حسيني‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل نهم: حماسه ثارالله و انقلاب روح الله
عاشورا و امام حسين در كلام امام خميني‎/ گزيده اي از سخنان مقام معظم رهبري‎/ امام حسين در سيره و انديشه شهيدان‎/ پيوند عاشورا و انقلاب اسلامي‎/ آسيب هاي جامعه اسلامي در عصر امام حسين و دوره انقلاب اسلامي: ويژگي هاي مشترك قيام امام حسين و انقلاب اسلامي‎/ عاشورا و دفاع مقدس‎/ توطئه هاي دشمنان براي منحرف كردن جامعه امروز‎/ راهكار مقابله با توطئه دشمنان با الهام گيري از واقعه عاشورا‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل دهم: عاشورا در عرصه بين الملل
عاشورا و امام حسين از ديدگاه انديشمندان بزرگ جهاني‎/ اثرگذاري قيام عاشورا بر جنبش هاي آزادي بخش جهان‎/ برداشت نمادين هاليوود از عاشورا‎/ نقشه CIA درباره فرهنگ عاشورا‎/ شهادت طلبي زنان فلسطيني
فصل يازدهم: عاشورا در آيينه انتظار
پيوند عاشورا و انتظار‎/ عاشورا، انتظار و حكومت جهاني‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل دوازدهم
حكايت هاي عاشورايي
فصل سيزدهم: نيايش هاي حسيني
منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل چهاردهم: عاشورا در ادب پارسي
اولين شاعر عاشورايي‎/ چند چهره ماندگار در شعر عاشورايي‎/ شعرهاي عاشورايي‎/ زيرنويس ها‎/ منابع پيشنهادي براي مطالعه
فصل پانزدهم: دانستني هاي عاشورايي
روزشمار محرم و صفر سال 61 هجري قمري‎/ حركت امام حسين بر اساس قرآن‎/ منازل سفر امام حسين از مكه تا كربلا‎/ تاريخچه سرزمين كربلا يا حائر حسيني‎/ روز واقعه‎/ رازهاي ماندگاري عاشورا: برخي از پيشگويي هاي پيامبران و اوليا درباره حادثه كربلا‎/ بخشي از وصيتنامه امام حسين‎/ نهضت عاشورا از نگاه آمار‎/ اولين هاي عاشورا‎/ پيشينه تخريب قبر امام حسين (ع)
فصل شانزدهم: كتاب شناسي عاشورا
دايره المعارف ها‎/ زندگينامه ها‎/ مقاتل‎/ كتاب هاي تاريخي و تحليل‎/ كتاب شناسي امام حسين(ع)/ نرم افزارهاي عاشورايي‎/ سايت هاي عاشورايي

ياران مهربان عاشورا
009486.jpg
نهضت امام حسين(ع) و قيام كربلا
نويسنده: دكتر غلامحسين زرگري نژاد
انتشارات سمت
كتاب نهضت امام حسين و قيام كربلا پژوهش و تحليلي در تاريخ نهضت كربلا است كه با تحقيقي تحليلي به بنيادها و ماهيت قيام كربلا مي پردازد.مؤلف اثر، غلامحسين زرگري نژاد، سعي كرده با تكيه به اصول نقادي تاريخي و پيراسته از پيرايه هاي عاطفي بيان كند كه قيام كربلا پيامد تجديد حاكميت امويان در تاريخ اسلام است. به زعم زرگري نژاد واقعه كربلا در فراسوي كشاكش حسين بن علي و يزيد، ستيز رويارويي دو مذهب بود، اما نه ستيزي با عرياني ستيز توحيد و شرك يا ستيز پيامبر اسلام و ابوسفيان بن حرب، بلكه در عصر تجديد اقتدار اشرافيت اموي و خلفاي ديروز، كشاكشي تلخ و دشوار بود ميان شرك نهان شده در كسوت توحيد و توحيد غريب مانده در جامه تنهايي و بي پناهي كامل سال 61 هجري.
مؤلف در ابتداي كتاب به نقد و بررسي منابع و مأخذ تاريخ كربلا مي پردازد و به مهمترين گزارشگر روايات كربلا ابومخنف و ارزش و اعتبار روايات او اشاره مي كند و سپس مباحث اصلي خود را در هفت بخش تدوين و تنظيم مي كند كه در اين هفت فصل پس از بيان چگونگي روند شكل گيري اشرافيت اموي، حوادث كربلا و محورهاي كلي نهضت را از آغاز سلطنت يزيد تا شهادت امام حسين (ع) شرح و تبيين مي نمايد و در ادامه با بررسي و تحليل اهداف و مباني تئوريك و اعتقادي نهضت حسيني به همراه بحثي در پيامدهاي قيام كربلا، بحث را به پايان مي برد.
بخش پاياني كتاب به گزارشي از نام و نشان شهداي كربلا بر اساس آثار تاريخي و مقاتل اختصاص دارد.
اين اثر درخور تأمل از سوي گروه تاريخ مركز تحقيق و توسعه علوم انساني سمت منتشر شده است.
009489.jpg
با كاروان نيزه
شاعر: عليرضا قزوه
انتشارات: سوره مهر
با كاروان نيزه تركيب بندي از غزليات عليرضا قزوه است. قزوه در يكي از بندها مي گويد:
گودال قتلگاه پر از بوي سيب بود‎/ تنهاتر از مسيح كسي بر صليب بود/سرها رسيد از پي هم، مثل سيب سرخ،اول سري كه رفت به كوفه، حبيب بود/مولا نوشته بود، بيا اي حبيب ما/تنها همين، چه قدر پيامش غريب بود/مولا نوشته بود، بيا دير مي شود‎/ آخر حبيب را ز شهادت نصيب بود/مكتوب مي رسيد و فراوان و بي دريغ / خطش تمام كوفي و مهرش فريب بود/اما حبيب، رنگ خدا داشت نامه اش‎/ اما حبيب، جوهرش امن يجيب بود‎/يك مشت سيب سرخ به چيدن رسيده بود‎/ باغ شهادتش به رسيدن رسيده بود
009480.jpg
جامعه شناسي قيام امام حسين
عمادالدين باقي
نشر ني
جامعه شناسي قيام امام حسين (ع) و مردم كوفه شامل مباحثي از اين دست است:
گزارش كوتاهي از قيام امام حسين(ع) / قيام امام در ساختار قبيله اي نظام اجتماعي اعراب / خلأ بحران زا در مرگ رهبران نظام هاي پدر سالار / عناصر اساسي جنبش / قطع رابطه رهبري با جنبش / فقدان سازماندهي و جنگ رواني / نقش طبقات و اشراف
009495.jpg
لمعات الحسين
حاج سيدمحمد حسين حسيني طهراني
انتشارات حكمت
اين كتاب حاوي برخي از خطبه ها و موعظه هاي امام حسين عليه السلام است كه با ذكر مدارك معتبر نقل شده است و فقط به ترجمه آنها اكتفا شده تا بواسطه ايجاز و اختصار به شكل بهتري قابل استفاده باشد. برخي از مطالب كتاب عبارتند از:
موعظه به گناه كار‎/ خير دنيا و آخرت /آثار كمك به نيازمندان‎/ كليدهايي در علم و معرفت /گفتار حضرت در هنگام خروج از مكه به كربلا‎/ سخنان حضرت در شب عاشورا‎/ بيان وقايع روز عاشورا
009501.jpg
لمعات (در شرح دعاي سمات)
نويسنده: آيت الله ابوالقاسم دهكردي‎/ تحقيق: مجيد جلالي دهكردي‎/ ناشر: مؤسسه بوستان كتاب‎/ بها: 3200تومان دعاي سمات از جمله دعاهايي است كه در آخرين ساعات روز جمعه وارد شده و از اين بابت، دعايي مورد تاكيد و توجه علما و مردان دين بوده است، چرا كه آنچنان كه امام باقر(ع) مي فرمايد: آفتاب طالع  نگردد در روزي كه بهتر از جمعه باشد . لمعات آيت الله دهكردي، شرح كامل دعاي سمات است كه وي، حدود يك قرن پيش، نگاشته است. آيت الله دهكردي، از علماي بزرگ آن دوران بود كه در 25سالگي به درجه اجتهاد نائل شد، در ايران و عراق (سامرا،  نجف اشرف و كربلاي معلا) از محضر استادان بسياري بهره برده و سپس در 37سالگي به اصفهان رفته، بيش از 40سال در مدرسه صدر به تدريس مشغول مي شود. آيت الله دهكردي 72سال قبل در سن 81سالگي به ديار حق شتافت و در زينبيه اصفهان به خاك سپرده شد.

ياران مهربان
009507.jpg
سؤال هاي چندهزارساله
نويسنده: استيون لو‎/ تصويرگر: دانيل  پوستيگت‎/ ترجمه: منصوره حسيني‎/ ناشر: افق و فرهنگ ها‎/ بها:1100تومان
سؤال هاي چندهزارساله، مجموعه اي سه جلدي است با سه زيرعنوان متفاوت: دنياي حقيقي و دنياي مجازي‎/ حقيقت، خوبي و بدي‎/ روح، خداوند و منشا هستي.
اين سه كتاب 70 تا 90صفحه اي، حاوي نكات جالبي درباره موضوعات بسيار گوناگوني اند؛ از اهميت گوشت در تغذيه تا علت وجودي خدا. اما جالبتر نثر و شيوه نگاه و نگارش كتاب با طنز شيرين و به ياد ماندني اش، همراه با تصاوير جذاب و ساده است.
009504.jpg
سفرغريب(سفرنامه حج)
نــويســـنده: مـجتبي رحماندوست‎/ ناشر: سوره مهر‎/ بها: 2100تومان
سفرنامه مجتبي رحماندوست از زيارت خانه خدا، به اواخر تابستان سال 1361 مربوط مي شود اما چاپ اول اين كتاب، 24 سال بعد، يعني امسال به بازار آمده است. در سفر رحماندوست، اردن، سوريه و تركيه هم سر راهش قرار گرفته اند و 80 روز طول كشيده است. رحماندوست در پيش گفتار كتاب نوشته است: بنابر فضا و مقتضيات سال،۱۳۸۴ بايد خيلي از توصيفات و كلمات و ادبيات سفرنامه را عوض مي كردم، اما ديدم حفظ روحيه و فضاي سال 1361، خود بخشي از تاريخ انقلاب اسلامي ايران و روحيه مردم ايران در آن روزهاست، لذا به همان شكل باقي گذاشتم.
009483.jpg
پيام هاي نهفته در آب
نويسنده: ماسارو ايموتو‎/ ترجمه: نفيسه معتكف‎/ ناشر: انتشارات درسا‎/ بها:3500تومان(مصور)
زيرعنوان كتاب پيام هاي نهفته در آب نوشته است: با نگرش مثبت تو آب تغيير مي كند، شفابخش مي شود و به خواسته هايت مي رسي. آنطور كه بر جلد كتاب حك شده، اين كتاب، پرفروش ترين كتاب مصور سال از كريستال هاي آب بوده است. ماسارو ايموتو 64ساله كه در دانشگاه يوكوهاما و نيز آمريكا تحصيل كرده در مقدمه كتاب نوشته است: بيش از 10سال از زماني كه عكسبرداري از بلورهاي يخ را شروع كرده ام، مي گذرد... من آموختم كه اين تصاوير بلورهاي آب، براي ما سرشار از حكمت و خرد است. برخلاف آب لوله كشي، آب طبيعي بلورهايي متنوع و زيبا به معرض نمايش مي گذارد كه حتي در برابر موسيقي و نواهايي دلنشين، به مراتب زيباتر مي شوند.
همچنين اگر كلماتي مختلف مانند تشكر يا احمق به آب نشان داده شود، به گونه اي مبهوت كننده شكل بلورها تغيير مي كند. اين بلورها سرشار از درس هايي است كه به ما مي آموزد چگونه زندگي كنيم.

نخستين مرجع كاربردي آفرينش متن هاي كوتاه منتشر شد
آفرينش متن هاي كوتاه عنوان كتابي است كه به منظور تصحيح و تسهيل روند رايج تهيه و تنظيم متن هاي كوتاه تقدير، تبريك، دعوت، تسليت و ساير مكاتبات و مراسلات اداري و ارائه صدها نمونه برگزيده از اين گونه متن ها به تازگي وارد بازار نشر شده است.
گستردگي و حجم فراوان تهيه و ارسال متن هاي كوتاه و نبود ساختاري علمي در تهيه و تنظيم متن هاي سپاس، تبريك، دعوت، تسليت و آميخته در ادارات و مراكز دولتي و خصوصي، نويسنده كتاب را بر آن داشته است تا با ارائه مصاديق، الگوها و نمونه هاي متنوعي از اين گونه متن ها، مرجعي معتبر و منحصر به فرد براي مخاطبان به ويژه مديران، مسئولان دفاتر، دبيرخانه ها، كارشناسان روابط عمومي، خبرنگاران، دست اندركاران رسانه ها و ديگر ارتباط گران مهيا كند.
كتاب مذكور با هدف آموزش و افزايش توانايي پديد آورندگان اين گونه متن ها علاوه بر ارائه صدها نمونه برگزيده از متن هاي كوتاه، در ده فصل به بررسي ساختار محتوايي، جنبه هاي هنري، ويراستاري، نحوه آماده سازي بانك اطلاعات مخاطبان و شيوه هاي ارسال يا اهداي اين گونه متن ها مي پردازد؛ تقريباً براي هر موضوع، يك يا چند متن نمونه در اين مجموعه يافت مي شود.
مخاطبان كتاب مذكور علاوه بر آموزش آفرينش متن هاي كوتاه و آشنايي با صدها نمونه برگزيده، در بخش هايي از كتاب با روابط عمومي، تبليغات و شاخه هاي مختلف آن، خبر و اجزاي آن و صنعت چاپ و نشر و ظرايف آن آشنا مي شوند و از اين منظر مرجع قابل استنادي براي دانشجويان، علاقه مندان و كارشناسان روابط عمومي و دانشجويان رشته هاي ارتباطات، ادبيات، هنر و چاپ و نشر به شمار مي آيد.
به نظر مي رسد اين كتاب بتواند گوشه اي از ناهماهنگي، اشتباهات ويرايشي و نگارشي و مشكلات ساختاري و هنري در تهيه و توليد متن هاي كوتاه رسمي در مراكز دولتي و خصوصي را بر طرف سازد.
كتاب ياد شده در مرداد ماه سال جاري به اهتمام نشر ذره به زيور طبع آراسته و وارد بازار نشر شده است و اينك در دسترس مخاطبان قرار دارد.

كتاب
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
علم
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |