پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵
مقايسه كيهان پيماهاي آمريكا و روسيه از لحاظ ساختار، طرز عمل و توانايي ها
شاتل ها، سايوزها
009459.jpg
مترجم: مرتضي اسلام زاده
هنگامي كه سخن از پرواز به آسمان و كيهان به ميان مي آيد، اين پرسش مطرح مي شود كه وسيله پرواز به آسمان هاي دور دست چيست؟ هم اكنون شاتل ها و سايوزها اين وظيفه را عهده دار شده اند. در اين نوشته توانايي ها و ناتواني هاي شاتل ها و سايوزها را بررسي كرده ايم.
* * *
شاتل ها، كيهان پيما هايي هستند كه سازمان فضايي ايالات متحده از آنها استفاده مي كند و سايوز هم،؛ كيهان پيماهاي سازمان فضايي روسيه است. پرواز هر دو كيهان پيما، بسيار همانند همديگر است.
هر چند پرواز هر دو تاحدودي به هم نزديك است، اما ساختار هر يك بسيار متفاوت از ديگري است. با وجود تفاوت هاي بسيار، هر دو از سه قسمت اصلي تشكيل شده اند كه به ترتيب ابتدا در مورد شاتل و سپس درباره سايوز سخن خواهيم گفت.
009462.jpg
شاتل
بخش اصلي كه مانند يك هواپيما است، وسيله اي مدارگرد نام دارد. براي اينكه اين مدارگرد در مدار زمين قرار بگيرد، بايد به خارج از جو زمين برود. براي اين پرواز، موشك هاي بسيار قدرتمند بالا برنده به كار مي آيند. در واقع اين تكه، قسمت دوم شاتل است. اين قسمت دو دقيقه و سي ثانيه پس از پرتاب شاتل از آن، جدا و به اقيانوس در نزديكي محل پرتاب هدايت مي شود تا پس از بازيابي، در پروازهاي آينده مورد استفاده قرار گيرد. قسمت سوم، دو مخزن عظيم شاتل هستند كه با بيش از دو ميليون ليتر سوخت از هيدروژن و اكسيژن مايع پر مي شوند. دو مخزن پس از خروج از جو زمين، جدا شده و به دليل برخورد با جو زمين مي سوزند.
تنها، مدارگرد است كه كاملاً  به بيرون از جو زمين مي رود، بدنه قسمتهاي مدار گرد از آلياژي از آلومينيوم و موشك هاي بالا برنده، از جنس تيتانيم ساخته شده اند.
009465.jpg
سايوز
قسمت اصلي سايوز كه در پرواز آخرين خود، انوشه انصاري،  اولين فضا نورد ايراني را به فضا برده بود، در واقع يك كپسول است. اين كپسول كه قسمت مياني سايوز است؛ بايد آن چنان پايدار باشد كه در هنگام بازگشت به زمين، از هم نپاشد: دو قسمت ديگر كه يكي از تجهيزات كنترل و ديگري انبار وسايل مورد نياز و يا آزمايشات فضايي در آن جاي دارند، پس از آن كه وظايف خود را به انجام رساندند، از كپسول جدا مي شوند تا كپسول بتواند به تنهايي به زمين بازگردد.
009468.jpg
تفاوت ها
يكي از تفاوت هاي عمده ميان شاتل  و سايوز ، روش فرود آمدن آنهاست. كيهان پيماهاي آمريكايي ناسا همانند هواپيما هستند، ولي سايوز اين گونه نيست، سايوز در واقع يك كپسول است كه فرود مي آيد. اين كپسول به تنهايي وارد جو زمين مي شود و حالت يك چترباز را دارد و به هنگام فرود، به چيزي متصل شده و فرود مي آيد. پس از فرود اين كپسول است كه مي بينيم در اصل موشكهايي سرعت سايوز را كم مي كنند، تا اين فرودي آرام باشد و دقيقاً  حالت چترباز است. اما شاتل اين گونه نيست، ابتدا بالا مي رود، كارش را در مدار انجام مي دهد، به جو زمين برمي گردد و همچون هواپيما، از نيروي محركه استفاده نمي كند و مانند سايوز، فرودي آزاد دارد يعني جو زمين را مي شكافد و سپس همچون گلايدر با فرود آزادانه و نه توسط خلبان ، بلكه توسط كيهان نوردان كه كنترل شاتل را برعهده دارند، همچون يك هواپيما در باندي مخصوص فرود مي آيد.
تفاوت عمده ديگر اين است كه شاتل ها مي توانند، بارهاي بسيار سنگيني را با خود به فضا ببرند. در آخرين پرواز شاتل آتلانتيس، كيهان نوردان بيش از هفده تن اسكلت فلزي را به فضا بردند تا ايستگاه فضايي را گسترش دهند. اما سايوز هرگز چنين قابليتي ندارد و بر همين اساس است كه اعلام شد اگر شاتل ها نتوانند پرواز كنند، شايد پروژه ايستگاه فضايي به دست فراموشي سپرده شود.
كيهان پيماهاي ناسا همچنين مي توانند زباله هايي را از ايستگاه فضايي به زمين بياورند. به عبارتي ديگر، ماهواره هايي را كه ديگر استفاده نمي شود، توسط دست مكانيكي شاتل گرفته، داخل خود كشيده و به كره زمين بازگردانند. همه اينها، در واقع برتري هاي شاتل است. اما سايوز هم براي خود برتري قابل توجهي دارد و آن اين كه بسيار ارزان و كم هزينه تر از شاتل است و در كل بالا رفتن و پايين آمدن هزينه هاي كمتري دارد.
اما همان گونه كه گفته شد سايوز را نمي توان براي توسعه ايستگاه بين المللي فضايي در نظر گرفت كه عمده ترين پروژه مشترك سازمان هاي گوناگون فضايي در روي كره زمين است.
به همين دليل، بزرگترين و عمده ترين تفاوت و برتري واضح شاتل اين است كه از اين وسيله براي توسعه ايستگاه فضايي بين المللي استفاده مي شود.
يكي از تفاوت هاي ديگر، منابع سوخت هستند كه در شاتل ها چند سالي است كه مشكل آفرين شده اند. شاتل ها مخازن سوخت بسيار بزرگي دارند؛ مخازني با حجمي بيش از دو ميليون ليتر سوخت شامل هيدروژن مايع و اكسيژن مايع ، البته هنگامي كه گفته مي شود مخازن ممكن است كه بعضي از افراد تعجب كنند، چون تنها يك مخزن نارنجي رنگ غول پيكر را مي  بينند. اين مخزن در حقيقت در داخل خود داراي دو مخزن است. يك مخزن سوخت اكسيژن مايع و ديگري، مخزن سوخت هيدروژن مايع ، اين مخازن بعد از اين كه شاتل  به سمت بالا مي رود، در حدود هشت دقيقه پس از پرواز، از شاتل جدا مي شوند و به داخل جو برمي گردند و مي سوزند، چرا كه يك بار مصرف هستند.
009471.jpg
مشكلاتي كه براي شاتل ايجاد مي شود، از لوله هاي سوخت رساني مخازن به داخل شاتل آغاز مي گردد. هنگام جدا شدن مخازن از شاتل، عايق لوله ها به بدنه شاتل اصابت مي كردند و باعث آسيب ديدن بدنه شاتل مي شدند. مثلاً  در مورد شاتل كلمبيا در سال 2003 ديديم كه فاجعه ساز بود و متأسفانه موجب انفجار گرديد.
يك اتفاق جالب نيز براي عايق ها در سال 1995 پديد آمد و آن اين كه، داركوب ها در اين سال بر روي عايق ها نشسته و اين عايق ها را مي كندند و دانشمندان نيز براي اين كه داركوب ها را فراري بدهند، از عروسك هايي به شكل جغد استفاده مي كردند تا داركوب ها را بترسانند. از سال 1995 اين جغدهاي مصنوعي، همواره براي خود، جايي بر روي شاتل ها باز كرده اند. البته بديهي است كه قبل از پرواز؛ اين جغدها برداشته مي شوند.
نكته بسيار مهم اين است كه شاتل ها عمري بيست ساله و يا بيشتر دارند و عمري از آنها گذشته است و در واقع فرسوده شده اند. بر همين اساس شركت معظم لاكهيد مارتين كه سازنده مخازن سوخت شاتل ها هستند، قراردادي را در تاريخ 31 آگوست 2006 به امضا رساندند كه براساس آن قرار است كيهان پيماهاي جديدي را براي اين سازمان ساخته و تحويل آن سازمان دهند. البته سال تحويل اين كيهان پيماهاي جديد 2015 است كه در اين سال وارد بازار و خط سرويس شده و مسافران را به كيهان خواهند برد. هزينه ساخت يا به عبارتي قيمت اين قرارداد سه ميليارد ونهصد ميليون دلار است.
نام اين كيهان پيما كه در سال 2015 اولين سفر به كيهان را آغاز خواهد كرد، اوريون است. عملكرد اوريون ها همچون كيهان پيماهاي سايوز است؛ يعني يك موشك بالا مي رود، موشك جدا مي شود و كپسول  به زمين برمي گردد و چون در سال 2010 قرار است كه توسعه ايستگاه فضايي به پايان برسد، ديگر نيازي به ارسال محموله هاي سنگين به ايستگاه نخواهد بود و در نتيجه شاتل ها مي توانند در اين سال بازنشسته شوند.اما يك خبر بد هم براي دوستداران علوم فضايي و آن اين كه تلسكوپ فضايي هابل كور شده است. يكي از چشم هاي اصلي و در واقع دوربين هاي اصلي آن از كار افتاده و به همين خاطر در حال حاضر تلسكوپ عظيم هابل فقط يك چشم دارد. لازم به توضيح است كه شاتل Endeavour يك بار در سال 1993 براي تعمير تلسكوپ  هابل به مدار زمين فرستاده شد. حال بايد ديد اين مأموريت بر عهده كدام يك از شاتل ها خواهد بود تا تلسكوپ هابل دوباره سلامتي خود را به دست آورد.
منبع: www. nass.org

همايش ها
IPTV و بازي هاي سه بعدي
۱ - زمان برگزاري: 31 ژانويه تا 2 فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: آلمان‎/ برلين
۳ - پست الكترونيكي: andrea.adam@iqpc.de
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.iqpc.de/de -9561
۵ - مسئولين برگزاري: شركت اينتل آلمان‎/ شركت بين المللي ديتكون آلمان‎/ شركت مديريتي گونتز پارتزز آلمان‎/ شركت ميكروتكنولوژي پليس انگليس‎/ شركتhp/ دانشكده مخابرات و ارتباطات برلين آلمان.
۶ - نيم نگاه: سومين گردهمايي ساليانه بين المللي مخابرات، ارتباطات و تلويزيون آلمان با هدف بحث و تبادل نظر درباره نكاتي چون؛ ارزيابي عملكرد كيفي و كمي شبكه هاي خصوصي و دولتي تلويزيون آلمان و مقايسه آن با عملكرد ساير كشورها؛ شناسايي تفاوت هاي تلويزيون مدرن و سنتي؛ تبليغات و جايگاه آن در رسانه ها به ويژه تلويزيون؛ مديريت شبكه هاي ديجيتالي و نيازها و مشكلات اين شبكه ها و سيستم ها؛ شناخت قوانين IPTV، تأثير تلفن همراه بر ارتباطات بين المللي و داخلي؛ تلفن همراه و عملكرد اپراتورها؛ شبكه هاي مخابراتي كابلي و بي سيم و مقايسه تفاوت ها و ويژگي هاي هريك؛ مقايسه عملكرد تجاري شبكه هاي مخابراتي و رسانه اي آلمان به عنوان كشوري صنعتي و پيشگام با ساير كشورها، گرايش به سوي ارتباطات ديجيتالي از برنامه ريزي تا اجرا؛ شركت هاي مختلف مخابراتي - ارتباطي و بررسي عملكرد داخلي و بين المللي آنها؛ ارتباطات كلاسيك و مدرن؛ بررسي ظرفيت هاي افزايش ارتباطات بين المللي همزمان با ارتقاي كيفي ارتباطات؛ مديريت ارتباطات؛ تقاضاي شاخص ترين ميزان براي عرضه توليدات؛ آينده صنعت مخابرات و ارتباطات در كشورهاي صنعتي و ساير كشورها؛ سياست هاي آتي بخش ارتباطات و مخابرات كشورهاي توسعه يافته، در حال توسعه و توسعه نيافته؛ شيوه هاي جديد تبليغات رسانه اي و... برگزار مي شود.
سيستم هاي اطلاع رساني
تكنولوژي كامپيوتر و سيستم هاي كامپيوتري

۱ - زمان برگزاري: 15 -13 فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: مصر‎/ قاهره
۳ - پست الكترونيكي: melhadi@yalla.com
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.esisact.com.eg
۵ - تلفن - فكس (تله فكس): 2027613582+
۶ - نيم نگاه: چهاردهمين همايش ERP2007 با هدف بررسي نكاتي چون؛ آگاهي از آخرين يافته ها و پژوهش ها در زمينه ارتباطات و مخابرات، سيستم هاي كامپيوتري؛ مديريت سيستم ها؛ آگاهي از نيازها و برنامه ريزي براي آينده صنعت مخابرات و ارتباطات؛ مقايسه آينده و ظرفيت كنوني سيستم هاي EIS و DSS؛ بررسي زمينه  هاي تحقيقاتي علم مخابرات و رايانه؛ آشنا كردن اجتماع رواج سيستم EIS؛ برنامه ريزي آتي كشور مصر در بخش ارتباطات و مخابرات و علوم رايانه؛ مديريت سيستم EIS، نقاط بحراني (CSF2) در مديريت EIS؛ مديريت صحيح سيستم هاي اطلاع رساني و مخابراتي، سيستم هاي هوشمند مخابراتي و آشنايي با طراحي هاي جديد اين سيستم ها؛ نرم افزارها و سخت افزارهاي مخابراتي - اينترنتي؛ بررسي پايان نامه ها و پژوهش هاي موفق دانشجويي درباره علوم مخابرات و رايانه و... برگزار خواهد شد.
سيستم هاي اطلاع رساني؛
تكنولوژي و مديريت سيستم ها

۱ - زمان برگزاري: 13 -12 مارس 2007
۲ - مكان برگزاري: هند‎/ دهلي نو
۳ - پست الكترونيكي: Kamanamalik@imt.ac.in
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.imt.edu/icistm
۵ - مسئولين برگزاري: مؤسسه مديريت تكنولوژي فلوريداي آمريكا‎/ دانشكده مخابرات و ارتباطات فلوريدا‎/ دانشكده مديريت و اطلاع رساني فلوريدا‎/ دانشكده مهندسي و علوم مخابراتي - رايانه اي دهلي نو.
۶ - نيم نگاه: سيستم هاي اطلاع رساني و مديريت صحيح آنها و تكنولوژي طراحي و ساخت سيستم هاي اطلاع رسان از اهميت ويژه اي در عصر حاضر برخوردارند؛ به طوري كه بدون داشتن اين سيستم ها، برقراري ارتباط با علوم روز دنيا و آگاهي از آخرين يافته ها امكان پذير نيست. نخستين گردهمايي imt2007 با هدف بررسي مسايلي مانند؛ سيستم هاي اطلاع رساني هوشمند؛ سيستم هاي اطلاع رساني زيست - پزشكي؛ مديريت اطلاعات؛ بازرگاني و تجارت و نياز به سيستم هاي ارتباطي - اطلاعاتي؛ برنامه ريزي براي طراحي صحيح پايانه هاي اطلاع رساني؛ مديريت انتقال اطلاعات، پژوهش ها و جمع آوري اطلاعات از طريق سيستم هاي اطلاع رسان و هوشمند؛ ارتقاي سطح كيفي اطلاعات ذخيره شده در پايانه هاي اطلاع رساني؛ امنيت پايانه ها و حفظ آن؛ مديريت تكنولوژي طراحي و ساخت پايانه هاي اطلاع رساني؛ وب سايت ها و سرويس هاي اطلاعاتي؛ مهندسي مخابرات و كامپيوتر و جايگاه آن در جهان امروز؛ مديريت شرايط بحراني؛ مهندسي نرم افزار، مهندسي سخت افزار و... برگزار مي شود.
مديريت پژوهش ها
به ويژه در مطالعات ژنتيك

۱ - زمان برگزاري: 30 -25 مارس 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ بارهاربور
۳ - پست الكترونيكي: erin.mcdevitt@ jax.org
۴ - نيم نگاه: مديريت پژوهش ها و يافته ها يكي از مهم ترين حركات براي دستيابي به نتيجه بهتر و حداقل زمان است. اين نشست با هدف بررسي مسايلي چون؛ منابع اطلاعاتي و مديريت منابع؛ طراحي و اجراي الگو هاي برتر مديريت پژوهش ها براي كاهش خطاها و دستيابي بهتر به نتايج در علم ژنتيك؛ بررسي پژوهش هاي انجام شده در علم پزشكي، تغذيه و ژنتيك؛ پژوهش هاي جديد علم ژنتيك راهكاري براي پيشرفت علم در بخش شناسايي بيماري هاي ژنتيكي، كنترل كيفي مطالعات ژنتيك؛ مطالعه علوم پايه راهي براي ارتقاي سطح مطالعات ژنتيكي، سياست هاي آتي كشورهاي فعال در زمينه علم ژنتيك؛ حيوانات و بررسي ساختار ژنتيكي آنها براي دستيابي بهتر به ساختار ژنتيكي انسان برگزار مي شود.
همايش با كارگاه هاي آموزشي متعدد در زمينه علم ژنتيك و مطالعات ژنتيكي و نحوه پژوهش در اين شاخه از علم همراه است.
مهتاب خسروشاهي

خبر
توسط متخصصان ايراني انجام شد؛
طراحي و ساخت هواپيماي
بدون سرنشين دست پرتاب

گروه علمي فرهنگي- محققان ايراني براي نخستين بار موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين دست پرتاب شدند.
رسول پيغمبري، مدير عامل مجتمع كارخانجات عصر طلايي مهدي(عج) با اشاره به سرمايه گذاري عمده رژيم صهيونيستي در زمينه توليد هواپيماهاي دست پرتاب گفت: هدف از ساخت هواپيماهاي دست پرتاب رفع نياز كشور در اين زمينه است.
وي افزود: اين محصول استراتژيك با دامنه كاربرد متنوع 4 كيلوگرم وزن دارد.
پيغمبري از نمايش 4 مدل از توليدات اين مجتمع در نمايشگاه جانبي ششمين كنفرانس انجمن هوا فضا (5تا 7 اسفند) خبر داد و اضافه كرد: اين هواپيماها در حال حاضر در داخل كشور بي نظير است و به جرأت مي توان آن را جزو بهترين و كار آمدترين هواپيماهاي همكلاس خود در سطح بين المللي دانست.
به گفته وي اين هواپيماها در خرداد سال آينده به توليد انبوه خواهند رسيد.
راه اندازي پژوهشكده ميكروماشين در دانشگاه اروميه
مهر: رئيس دانشگاه اروميه از راه اندازي پژوهشكده ميكروماشين در اين دانشگاه خبر داد.
صادق گمچي افزود: پژوهشكده ميكروماشين دانشگاه اروميه با همكاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع كشور با هدف فعاليت محتوايي در زمينه سنسورهاي مورد نياز صنايع و كارخانجات مختلف به ويژه صنعت هواپيمايي
راه اندازي شده است.
عضويت ايران
در كنوانسيون ميراث زير آب

گروه علمي فرهنگي- ايران به زودي عضو كنوانسيون ميراث زير آب مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سيد طه هاشمي رئيس پژوهشگاه اين سازمان در ديدار با سفير استراليا بر گسترش همكاري هاي فرهنگي و پژوهشي دو كشور به ويژه در زمينه باستان شناسي زير آب تاكيد كرد.
وي با اشاره به وجود آثار دوره هاي مختلف در آبها و سواحل طولاني در شمال و جنوب همچنين وجود درياچه هاي داخل كشور، از آماده شدن لايحه عضويت ايران در كنواسيون ميراث زير آب گفت: به اين منظور پژوهشگاه در نظر دارد از تجارب كشورهايي همچون استراليا كه در اين زمينه داراي سوابق ديرينه اند، بهره مند شود.

علم
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |