پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵
افشاگري پيرامون آنچه در پشت پرده مطبوعات آمريكا مي گذرد
آيا مردم آمريكا ساده لوح اند؟!
009432.jpg
مترجم؛جعفر زنوزي
زماني كه آمريكا پس از حمله 11سپتامبر به افغانستان لشكركشي كرد تا تروريست هايي را كه تهديدكننده امنيت آمريكا بودند نابود كند، مردم اين كشور گمان نمي بردند كه اين امر بهانه اي براي حمله نظامي به چند كشور ديگر شود.نكته جالب در اين ميان اين است كه هنوز عده زيادي از مردم آمريكا فكر مي كنند كه صدام در ماجراي 11 سپتامبر دست داشته و 32 درصد از مردم نيز فكر مي كنند كه عراق حامي اصلي القاعده بوده است. آنها در مورد ايران هم چنين باوري دارند و بر اين گمان اند كه ايران در آستانه دستيابي به تسليحات هسته اي و محو اسرائيل از جهان است. اما چرا مردم بخشي از آمريكا اين قدر ساده لوح اند و اين كه اخباري كه به آنها منتقل مي شود چه ويژگي هايي دارد، موضوعي است كه پل كريگ رابرتز معاون وزير خزانه داري دولت ريگان و از اقتصاددانان و روزنامه نگاران مطرح آمريكايي از آن پرده برداشته است.
در هنگام خواندن اين مقاله به ياد داشته باشيد نويسنده آن برنده جايزه بهترين اقتصاددان از فرانسه و نويسنده ده ها كتاب در عرصه هاي اقتصادي و سياسي است كه لايه هاي قدرت در آمريكا را به خوبي مي شناسد.
متن كامل مقاله به اين شرح آمده است: اكثر مردم آمريكا معتقدند كه ماجراجوي ها نادرست بوش در عراق به پايان رسيده است. حمايت از اشغال عراق در بين رأ دهندگان و كنگره، ژنرالها و ارتش از بين رفته است. دموكرات ها منتظر بوش هستند تا با چهارچوب زمان منطبق با واقعيت جلو بيايد، آنها نم خواهند با مجبور كردن بوش به خروج نيروها متهم به بازندگان جنگ عراق شوند. آمريكا نيرو ندارد كه به منطقه بفرستد و وقت كه طرح افزايش نيروها در عراق نيز با شكست مواجه شود بوش راه به جز خروج از عراق ندارد. زمان زياد طول نم كشد تا همه متوجه شوند كه كشتار ب معن بايد به پايان برسد. گزارش ها اخير نشان م دهد كه اشتباه در بررسي ها بوش خيل بزرگتر از حمله به عراق است.
روزنامه ساند تايمز چاپ لندن گزارش به نقل از چندين منبع نظام اسرائيل منتشر كرد كه اسرائيل طرح برا تخريب تأسيسات غن ساز اورانيوم ايران با استفاده از تسليحات هسته ا تاكتيك دارد. وزير خارجه اسرائيل اين گزارش را رد كرده است. تايمز لندن نوشت كه مقامات اسرائيل و آمريكاي چندين بار نشست داشتند تا احتمال حمله به ايران را بررس كنند! تحليلگران نظام گفتند كه مطرح كردن اين طرح برا فشار به ايران است تا غن ساز را متوقف و از طرف ديگر نظر جهانيان را آماده برا حمله اسرائيل كنند. در گزارش ديگر، ادد تيرا ژنرال اسرائيل گفت: بوش قدرت سياس برا حمله به ايران را ندارد. حمله آمريكا به ايران برا وجود ما (اسرائيل) ضرور است. ما بايد با لاب كردن به او كمك كنيم تا حزب دموكرات را كه احمقانه عمل م كند و روزنامه ها آمريكا را آماده حمله به ايران كنيم. ما نيار به اين داريم كه مسأله ايران را امر دوحزب كنيم و آن را از شكست در عراق جدا كنيم.
تيرا به لاب اسرائيل اين وظائف را واگذار م كند: 1- هيلار كلينتون و ساير نامزدها احتمال رياست جمهور در حزب دموكرات را به حمايت از حمله بوش به ايران تشويق كنند. 2- از نفوذ بر كشورها اروپاي استفاده كنند تا بوش در صحنه بين الملل دوباره منزو نشود و مخفيانه با عربستان سعود همكار كنند. 3-آمريكا را تشويق به حمله به ايران كنند.
تيرا م گويد كه نقش اسرائيل حمله نظام جداگانه است كه با هماهنگ كردن هواپيماها جنگ از آسمان عراق انجام م شود. او ادامه داد: ما بايد با جمهور آذربايجان همكار كنيم تا از پايگاهها هواي آنها استفاده نماييم.
گزارشگران انگليس م گويند كه رسانه ها انگليس نسبت به حمله به ايران نرم شده اند. استن هوير رئيس اكثريت دموكرات در مجلس نمايندگان نيز به يك روزنامه اسرائيل گفته است كه تهران مسلح به تسليحات هسته ا غير قابل قبول است و انتخاب استفاده از زور عليه ايران هنوز هم مطرح است.
جروزالم پست م نويسد: هوير به جامعه يهوديان نزديك است و بسيار از اسرائيل ها از انتخاب او به عنوان رئيس اكثريت مجلس آمريكا حمايت كرده اند. انتخاب هوير اولين پيروز لاب اسرائيل بر نانس پلوس رئيس مجلس است كه م خواست جان مورتا اولين دموكرات كه خروج نيروها آمريكا از عراق را تقاضا كرده، رئيس اكثريت كند.
هاآرتص ديگر روزنامه اسرائيل نيز بيستم نوامبر به نقل از بوش نوشته بود كه او اگر اسرائيل حمله به ايران را انتخاب كند، آن را درك م كند. بوش با بلوكه كردن تلاش جهانيان برا توقف بمباران غيرنظاميان لبنان و تخريب زيربنا غيرنظام آن توسط اسرائيل، نشان داد كه برده اسرائيل است. بسيار از گزارشگران معتقدند كه شكست نومحافظه كاران در جنگ نفوذ آنها را كاهش داده ول اين نتيجه گير نادرست است. نومحافظه كاران مدتهاست كه متحدين حزب دست راست ليكود در اسرائيل و قسمت از لاب اسرائيل در آمريكا هستند. لاب اسرائيل نقطه نظرات معدود از يهوديان آمريكا را منعكس م كند ول با اين وجود مالك هر دو حزب و عمده رسانه ها آمريكا است. از آنجايي كه نومحافظه كاران قسمت از اين گروه هستند، هنوز شديداً با نفوذ م باشند. اين لاب برا نفوذ بيشتر نومحافظه كاران فعاليت م كند. برا اين كه نفوذ اين لاب را متوجه شويد يك ستون نويس در يك رسانه عمده يا گزارشگر تلويزيون را پيدا كنيد كه همراه با اسرائيل نيست و حمله به ايران را حمايت نم كند و از خروج نيروها از عراق حمايت م كند. اخيراً به بيل كريستول يك مبلغ هار برا جنگ عليه مسلمانان در مجله تايم ستون داده شده است. چرا تايم فكر م كند كه خوانندگان اين مجله نياز به خواندن مقالات يك جنگ طلب دارند؟ آيا دليل آن اين نيست كه تايم قرارداد بزرگ برا تبليغ در اين مجله در ازا آن دريافت كرده است؟ نومحافظه كاران جنگ جهان چهارم عليه اسلام را اعلام كرده اند. در مجله كامنتر نورمن پودهورتز نسل كش فرهنگ عليه مردم مسلمان را اعلام كرده است.
جنگ تاكنون در چهار جبهه باز شده است: عراق، افغانستان، سومال و ايران. دولت بوش از اتيوپ استفاده كرده تا مسلمانان سومال را كه اربابان جنگ را در سومال سرنگون و آمريكا را از سومال اخراج كردند، سرنگون كند. نيرو درياي و سرويس اطلاعات آمريكا فعالانه به نيروها اتيوپ كمك م كنند تا مسلمانان سومال را دستگير و از بين ببرند. رابرت كر سخنگو سفارت آمريكا در نايروب گفت كه آمريكا به عنوان قسمت از جنگ عليه تروريسم حق دارد اسلام گرايان سومال را دستگير كند. حداقل يك سال است كه آمريكا گروهها تروريست در ايران را تقويت و حمايت مال م كند. سيمورهرش و مقامات سابق سازمان سيا حمايت دولت بوش را از گروهها اقليت ايران كه در فهرست سازمانها تروريست وزارت خارجه آمريكا هستند برملا كرده اند. در ماه آوريل گذشته دنيس كوچينيك نماينده مجلس آمريكا نامه ا در ارتباط با دخالت آمريكا در امور داخل ايران به بوش نوشت كه بدون جواب ماند. طرح اسرائيل و نومحافظه كاران كه بوش در آن تنها بازيچه ا بيش نيست برا ايجاد بحران با ايران است و كنگره مجبور به حمايت از اسرائيل خواهد شد. رسانه ها آمريكا اصلاً موثق نيستند. آنها عليه اسرائيل نم توانند حرف بزنند و همان كار را كه در رابطه با عراق كردند، تكرار م كنند. مردم آمريكا فريب خورده اند و فكر م كنند كه ايران در آستانه دستياب به تسليحات هسته ا و محو اسرائيل از نقشه جهان است. اين حقيقت كه مردم آمريكا تا اين حد ساده لوح هستند مخالفت با طرح نومحافظه كاران را برا جنگ جهان چهارم غير ممكن م كند.
نومحافظه كاران معتقدند كه با استفاده از تسليحات هسته ا عليه ايران، جهان اسلام متوجه م شود كه راه به جز تسليم به خواست اسرائيل و آمريكا ندارند! استفاده از تسليحات هسته ا برا تخريب تأسيسات هسته ا ايران به نظر آنها منطق است ول هدف اصل ترساندن جهان اسلام و به زانو درآوردن آن است. تا زمان كه آمريكا سياست خارج مستقل خود را در خاورميانه نداشته باشد بايد به راه پليد كه توسط لاب اسرائيل طراح شده ادامه بدهد.

نگاه
التهاب در فضاي سياسي
009435.jpg
009438.jpg
گروه سياسي- سه هفته به پايان مهلت شوراي امنيت براي اعلام رسمي توقف غني سازي اورانيوم توسط ايران مانده است، در كنار التهاباتي كه در همين رابطه در محافل خبري و سياسي ايجاد شده است. برخي تفسيرهاي مقامات امريكايي نيز به صورتي ضد و نقيض مطرح مي شوند. از جمله وين وايت كارشناس موسسه خاورميانه و معاون پيشين رئيس بخش اطلاعات و تجسس و بررسي خاورميانه در وزارت امور خارجه آمريكا كه از وجود طرحي عملياتي خبر داده و گفته است: حمله به ايران در صورت وقوع، محدود به تاسيسات اتمي نخواهد بود. البته وي تاكيد كرده است كه در صورت وقوع حمله ثبات منطقه خليج فارس به شدت به مخاطره خواهد افتاد.
ايران تا روز 13 فوريه سال جاري ميلادي (24 بهمن) فرصت دارد تا به قطعنامه 1737 شوراي امنيت سازمان ملل پاسخ دهد. اين قطعنامه از ايران مي خواهد كه بدون شرط، غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
روزجمعه تام كيسي، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد كه ايران براي مبارزه طلبي و سختي اش در زمينه مساله هسته اي هزينه پرداخت خواهد كرد.
سفر دوره اي كاندوليزا رايس و باب گيتس به خاورميانه و ديدار با رهبران كشورهاي عرب منطقه هم، نگراني هاي زيادي را درمحافل سياسي ايجاد كرده است. به نظر مي رسد كه اين ديدارها در مسير طراحي آنچه وزارت خارجه امريكا پرداخت هزينه بيشتر ازسوي تهران ناميده، قرار داشته است.
مقامات آمريكايي و به خصوص رايس طي روزهاي گذشته حمله نظامي به ايران را منتفي اعلام كرده اند، رابرت گيتس هم روز پنج شنبه در منامه پايتخت بحرين احتمال اقدام نظامي عليه ايران را كم دانسته و در عين حال گفته كه زمان براي تماس هاي ديپلماتيك با ايران مناسب نيست: در واقع، درحال حاضر چيزي وجود ندارد كه ايرانيان ازما بخواهند و بنابراين در هر گفت وگويي ما بايد التماس ايران را بكنيم.
وزير دفاع آمريكا به اميرها ي كشورهاي عربي گفته است كه آمريكا از تعهد خودش براي دفاع از كشورهاي سني عربي منطقه عقب نشيني نمي كند.
وزير دفاع آمريكا در نشست خود با عبدالله پادشاه عربستان سعودي در ساعات پاياني روز چهارشنبه گذشته، ازعراق به عنوان خاكريزي دربرابر تهران نام برد. همزمان كيث وينستنلي فرمانده دوم نيروهاي دريايي ائتلاف درمنطقه گفته است كه اعزام دومين ناو هواپيما برآمريكا به منطقه، اگر چه براي مرعوب كردن ايران نيست، اما پيامي جدي براي تهران دارد.
تحولات در آرايش نيروهاي نظامي امريكا در منطقه درحالي وارد فاز جديدي مي شود كه محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلح نظام و فرمانده سابق سپاه نيز از جدي بودن برنامه آمريكا براي برخورد نظامي سخن گفته است. او در گفت وگوي ويژه خبري با شبكه دوم سيماي جمهوري اسلامي گفته است: آمريكا از شش ماه پيش وارد فاز برخورد جدي با ايران شده است و احتمالا تا دو ماه آينده شاهد نشانه هاي آغاز اين برخورد خواهيم بود.
سايت بازتاب هم به نقل ازرضايي آورده است: از اوايل تابستان، آمريكايي ها دور جديد برخورد با ايران را آغاز كردند كه در اين دوره به تعبير صدام، استراتژي جوجه تيغي را عليه جمهوري اسلامي استفاده كردند و به جاي رويارويي مستقيم با ايران، مانند يك جوجه تيغي كه در درگيري با مار، به دم مار حمله ميكند، سعي كردند دنباله نفوذ ايران در منطقه را هدف بگيرند و با حمله به لبنان در تابستان و اقدامات گسترده در عراق در زمستان، سعي كردند نفوذ ايران در اين دو بخش مهم خاورميانه را كاهش دهند و همزمان مقدمات برخورد جدي با ايران را آغاز كردند كه قطعنامه نخست شوراي امنيت در مرداد و قطعنامه تحريم در دي ماه در اين راستا به شمار مي رود. البته با توجه به ناكامي آمريكا در لبنان، اگر مذاكرات لاريجاني- سولانا به نتيجه مي رسيد و قطعنامه تحريم تصويب نمي شد، دور دوم رويارويي ايران و آمريكا نيز به سود جمهوري اسلامي خاتمه پيدا مي كرد، اما اين فرصت گذشت.
از سوي ديگر، لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، امكان هرگونه حمله نظامي به تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي را رد كرده و گفت: دشمنان ما، قدرت چنين اقدامي را ندارند.
علي لاريجاني، جمعه شب، در پايان سفر خود به قم و ديدار با علما و مراجع عظام تقليد، در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: دشمنان، براي عقب راندن ايران از موضع اصولياش بويژه در موضوع استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، جنگهاي رواني به راه انداخته اند. وي با اين حال تاكيد كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، براي رويارويي با هر نوع تهديد احتمالي دشمنان، آمادگي كامل دارند.

سياست
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
علم
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |