شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۳ - Jan 27, 2007
براي بررسي آثار در بخش مسابقه
داوران جشنواره فيلم فجر معرفي شدند
گروه ادب و هنر- 8 داور فيلم بخش مسابقه سينماي ايران و 5 داور بخش بين الملل فيلم فجر معرفي شدند.
شهريار بحراني، محمد داودي، جواد طوسي، عبدالحميد قديريان، محمدعلي نجفي، علي نصيريان و محمدرضا هنرمند در بخش سوداي سيمرغ و ووتر بارندرخت، توفيق اسماعيلف، تسي تسي دانگارمبا، بيجاياجنا و مجيد مجيدي در بخش بين المللي به عنوان داور معرفي شدند. خبر كامل را در صفحه 23 بخوانيد.

براي بررسي آثار در بخش مسابقه سينماي ايران و بخش بين الملل
داوران جشنواره فيلم فجر معرفي شدند
011880.jpg
گروه ادب و هنر - داوران فيلم هاي بلند ايراني بخش مسابقه سينماي ايران و همچنين داوران بخش بين الملل بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر معرفي شدند.
همانطور كه پيش از اين نيز از سوي روزنامه همشهري اعلام شده بود اين بار با اعلام رسمي روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، شهرياربحراني ، محمد داودي، جواد طوسي، عبدالحميد قديريان، محمدعلي نجفي، علي نصيريان و محمدرضا هنرمند به عنوان داوران بخش سوداي سيمرغ معرفي شدند.
از سويي ديگر ووتر بارندرخت هلندي، توفيق اسماعيل اف آذربايجاني، تسي تسي دانگارمبا زيمبابوه اي، بيجاياجنا هندي و مجيد مجيدي داوران بخش مسابقه بين الملل هستند.
شهريار بحراني فعاليت هنري خود را با نوشتن فيلمنامه آغاز كرد و فيلم هايي چون هراس ، دنياي وارونه و مريم مقدس را دركارنامه دارد.
محمد داودي فيلمبرداري 9 فيلم سينمايي، كارگرداني و فيلمبرداري و تهيه كنندگي 16 فيلم مستند و داوري چند جشنواره سينمايي داخلي و خارجي را در كارنامه فعاليت هاي خود دارد.
جواد طوسي به عنوان منتقد و نويسنده سينمايي كارش را از سال 1363 آغاز كرد وهم اكنون رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران است.
عبدالحميد قديريان فعاليت سينمايي خود را از سال 65 با فيلم گذرگاه به عنوان چهره پرداز آغاز كرد و در سال 1379 براي طراحي صحنه فيلم مريم مقدس سيمرغ بلورين اين بخش گرفت.
محمدعلي نجفي ساخت فيلم هايي چون ليله القدر ، زمين آسماني ، گزارش يك قتل ، پرستار شب ، عشق طاهر و مجموعه تلويزيوني سربداران را در پرونده كاري دارد.
علي نصيريان تاكنون در بسياري از آثار مطرح سينماي همچون گاو ، آقاي هالو ، پستچي ، كمال الملك ، جاده هاي سرد ، شير سنگي ، ناخدا خورشيد و مجموعه هاي سربداران ، هزاردستان نقش آفريني كرده است و قرار است از وي در جشنواره امسال تقدير به عمل آيد.
محمدرضا هنرمند هم تاكنون فيلم هاي زنگها ،
رد پايي بر شن ، دزد عروسك ها ، ديدار مرد عوضي و موميايي را كارگرداني كرده است.
در بخش بين الملل نيز ووتر بارندخت هلندي، تهيه كننده و رئيس شركت تهيه و توزيع فيلم فورتيسيمو و از صاحب نظران پيشگام در دنياي سينماست. وي سال 2005 يكي از اعضاي هيئت داوري جشنواره برلين بوده و در توليد بيش از 20 فيلم سينمايي شركت داشته است.
پروفسور توفيق اسماعيل اف متولد 1939 باكو، داراي مدرك دكترا از موسسه تاريخ سينماي اتحاديه جماهير شوروي، 22 فيلم بلند سينمايي را در پرونده كاري دارد و جوايزي را از جشنواره هاي تهران، پراگ و تاشكند گرفته است.
تسي تسي دانگارمبا متولد زيمبابوه، در آكادمي سينما و تلويزيون برلين تحصيل كرده و رمان شرايط پراضطراب را نوشته كه دوريس لسينگ آن را به عنوان يكي از مهمترين رمان هاي قرن بيستم ستوده است.
دانگارمبا دبير جشنواره فيلم زنان حراره بود و شركت فيلمسازي نايريا را تاسيس كرد.
بيجايا جنا متولد 1959 هند، بازيگر و برنده جايزه ملي براي بهترين بازي در سينماي هند است.
مجيد مجيدي نيز، فعاليت هنري خود را به عنوان بازيگر آغاز كرد و پس از بازي در بيش از 10 فيلم سينمايي به كارگرداني روي آورد.مجيدي با بچه هاي آسمان نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي زبان شد.جشنواره فيلم فجر از روز 12بهمن كارخود را رسما آغاز مي كند.

برگزاري شب محمود درويش، شاعر فلسطيني
011895.jpg
ايسنا: اگر يك شاعر را براي نمونه بخواهيم انتخاب كنيم كه شعرش با نام فلسطين همواره تداعي مي شود، محمود درويش است.
علي دهباشي با يادآوري اين گفته  محمدرضا شفيعي كدكني، در مراسم بزرگداشت محمود درويش - شاعر فلسطيني- كه عصر چهارشنبه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، در سخناني در معرفي او گفت: محمود درويش در 13 مارس 1941 در دهكده اي از فلسطين به نام برده متولد شد. اسرائيلي ها اين دهكده را به آتش كشيدند و درويش در شش سالگي به همراه خانواده اش مجبور شد به لبنان پناهنده شود.
وي افزود: بعدها در مبارزات مردم فلسطين شركت كرد و زماني كه 14 سال بيشتر نداشت، در شهر حيفا به زندان افتاد. مرتب گرفتار پليس بود و مي بايست هر هفته خود را به پليس معرفي مي كرد. در سال 1970 بود كه براي ادامه تحصيل به مسكو سفر كرد و پس از مدتي به قاهره بازگشت. او تصريح كرد: محمود درويش با انتشار مجموعه شعر "گنجشك هاي بي بال" در سال 1960 خود را به جامعه ادبي فلسطين معرفي كرد و با مجموعه دومش، "برگ هاي زيتون" جاي خود را در ادبيات جهان عرب باز كرد.
وي يادآور شد: محمود درويش چند سال عضو كميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين بود و همچنين رئيس اتحاديه نويسندگان فلسطيني است.
موسي اسوار نيز با بررسي اجمالي سير تطور تاريخي شعر فلسطين و تاكيد بر اين كه مكتب ادبي شاعران امروز فلسطين به دو نسل ادبي 1936 و 1948 بازمي گردد، درباره محمود درويش گفت: برجسته ترين شاعر فلسطين بي ترديد محمود درويش است. در سال 1971 از فلسطين به بيروت رفت و شاعر نخست مقاومت لقب گرفت. شعر او نماد مقاومت فلسطينيان به شمار مي رود.
اين مترجم افزود: تاكنون 17 دفتر شعر و دو مجموعه يادداشت هاي شخصي از او منتشر شده و در مقام شاعري بزرگ جايزه هاي جهاني بزرگي به او تعلق گرفته است.
اسوار در ادامه تصريح كرد: درويش شاعري است خلاق و نوآور و از دهه 60 تاكنون با همه الزامات تعهد سياسي همواره در شعر به زيباشناسي، عناصر هنري، تحول ساختاري و زباني و تصويرآفريني وفادار مانده است. نبوغ شاعرانه درويش، او را در شمار بزرگان شعر معاصر عرب قرار داده است.

اخبار كوتاه
به زير تيغ شب در همايش عاشورايي : نمايش به زير تيغ شب به كارگرداني مشترك محسن سليماني فارساني و رسول نقوي در سومين همايش آيين هاي عاشورايي در تالار نو اجرا مي شود.
بهروز افخمي و كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي:بهروز افخمي، كارگردان سينما و تلويزيون براي توافقات اوليه پيرامون ساخت مستندي درباره كتابخانه آيت الله العظمي مرعشي نجفي، با توليت اين كتابخانه، ديدار و گفت وگو كرد.
نمايش نخستين پوستر انقلابي مميز: برترين پوسترهاي هنرمندان در نخستين سال هاي انقلاب نمايش داده مي شوند .پوستر پير گرافيك ايران كه در نخستين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي طراحي و منتشر شده، در تهران رونمايي مي شود. اين پوستر زنده ياد مرتضي مميز، به همراه پوسترهاي ديگري با موضوع انقلاب كه از آثار شاخص هنرمندان گرافيست ايران در نخستين سال هاي انقلاب به شمار مي روند، به بخش گرافيك نمايشگاه راه يافتند. آثار يادشده توسط موزه  انجمن گرافيك براي ارائه در نمايشگاه هنر انقلاب انتخاب شده است .
نمايشگاه عكس هاي محرم :حاصل 10 سال فعاليت حرفه اي جمشيد بايرامي در پنج روز نمايش داده مي شود .عكس هاي جمشيد بايرامي با موضوع محرم، در تهران نمايش داده مي شوند. اين نمايشگاه پنج روزه با عنوان "حريم ادب"، دربر گيرنده  50 قطعه عكس رنگي و حاصل 10 سال فعاليت حرفه اي اين هنرمند عكاس مستند اجتماعي است كه در ابعاد 90 در 130 سانتي متر، با نمايش فيلمي با موضوع "محرم" همراه خواهد بود.
مسابقه كتابخواني علمدار كربلا : همزمان با ايام عزاداري حضرت ابا عبدالله الحسين ، مسابقه  كتابخواني زندگينامه  حضرت ابوالفضل با عنوان علمدار كربلا برگزار مي شود . در اين مسابقه به 10 سؤال از كتاب پژوهش تاريخي زندگي حضرت ابوالفضل ع نوشته رضا دشتي پاسخ مي دهند . مسابقه نامه  اي به امام حسين ع از ديگر برنامه هاي ايام محرم در خانه فرهنگ نصر است كه علاقه مندان گروه هاي سني مختلف مي توانند در اين مسابقه نيز شركت كنند .
انتشار يك كتاب عاشورايي: در مكتب حسيني شامل آداب عزاداري ،بايدها و نبايدها به اهتمام محمد باقري از سوي انتشارات تأويل روانه بازار نشر شد.اين كتاب شامل فصل هاي مختلفي همچون جايگاه و اهميت مجالس عزاداري و هدف امام حسين از قيام عاشوراست.
خوشنويسي خط ريز: انجمن صنفي خوش نويسان ايران براي شهروندان تهراني كلاسهاي خط ريز برگزار مي كند. علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 66702725تماس بگيرند.

تأكيدهاي رهبري بر خرافه زدايي
از مرثيه سرايي به چاپ رسيد
مهر: اشك بايد رازدار باشد از مجموعه كتاب هاي راهبرد جوان دربرگيرنده گزيده اي از بيانات رهبر انقلاب درباره نهضت عاشوراي حسيني كه بين سال هاي 1358 تا 1361 در جمع مبلغان ديني، مداحان اهل بيت و واعظان و خطيبان ايراد شده است به چاپ رسيد.
اشك بايد رازدار باشد مجموعه اي است كه علاوه بر بيانات رهبر انقلاب درباره اهميت تبيين صحيح نهضت عاشورا ، توصيه هايي را به جامعه مداحي، واعظان و مبلغان حسيني وهمچنين گردانندگان هيأت هاي عزاداري در خود جاي داده است.
اين كتاب كه در قطع پالتويي، 96 صفحه و به شيوه گزيده بيانات منتشر و روانه بازار شده است دربردارنده توصيه هايي براي مبلغان و مداحان سيدالشهدا و آسيب شناسي برخي بدعت ها و انحرافات در آيين هاي مذهبي بويژه گراميداشت عاشوراي حسيني است.
تاكيد بر وجود چشمه هميشه جوشان نهضت حسيني به عنوان يگانه علاج امروز، تبيين دروس هميشه زنده مكتب عاشورا توسط مبلغان و مداحان و دست اندركاران مجالس عزاداري سيدالشهدا، تشريح علل شكل گيري نهضت اباعبدالله ع و بيداري امت اسلامي در وراي شكل گيري اين نهضت ، ترويج روحيه عدالت خواهي برگرفته از دانشگاه پرفروغ حسيني و بيان مبارزه با جهل و گمراهي و فساد به عنوان دلايل قيام امام حسين ع از جمله مهمترين مطالب مورد اشاره در اين كتاب هستند.
در بخشي از كتاب كه گزيده اي از سخنراني آيت الله خامنه اي در دوران رياست جمهوري و به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني در سال 1365 است مي خوانيم : فقط يك حكم از احكام نظام اسلامي را پيغمبرگفته بود ولي عمل نكرده بود و آن اين بود كه هر گاه قطار منظم جامعه اسلامي و نظام اسلامي از خط خارج مي شود و روند كلي نظام تغيير پيدا كند تكليف چيست. پيغمبر گفته بود كه در مقابل اين انحراف امت اسلامي چه بايد بكند اما خود حضرت به آن عمل نكرده بود.چون تا پيغمبر بود انحرافي پيش نمي آمد...بنابراين گزارش، تاكيد بر عقل و منطق حماسه و عاطفه به عنوان سه عنصر اصلي حركت و قيام حضرت اباعبدالله ع، بيان نقش و شخصيت حضرت زينب س به مثابه يك الگوي كامل از زن مسلمان، پرهيز از پرداختن صرف و وجه عاطفي حادثه عاشورا، استفاده همه جانبه از فرصت محرم و صفر و رسانه تاثيرگذار منبر بر مخاطبان آماده اين ايام،انتخاب اشعار ومراثي مستند، پرمحتوا و داراي بار معرفتي در مجالس عزاداري سيد الشهداع ، تاكيد بر مراقبت از برگزاري سنت مجالس عزاداري و عدم استفاده مداحان از آهنگها و ابزارموسيقي غير معمول، رعايت حال مردم در برپايي هيأت ها و تكايا و بيان هنرمندانه و مستند از وقايع و تاريخ نهضت حسيني توسط خطيبان و مبلغان از جمله ديگر موضوعات مورد بحث در اين كتاب است.
اشك بايد رازدار باشد با قيمت 500 تومان و در شمارگان 5 هزار نسخه همزمان با آغاز ماه محرم و دهه فجر انقلاب اسلامي از سوي موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي منتشر و روانه بازار شده است.

كارگاه نقاشي قهوه خانه اي نگاره هاي محرم
گروه ادب و هنر كارگاه نقاشي آيدين آغداشلو با موضوع نقاشي قهوه خانه اي نگاره هاي محرم توسط معاونت علمي پژوهشي فرهنگستان هنر، به مناسبت ماه محرم برگزار مي شود.
اين كارگاه امروز 7 بهمن ماه از ساعت 30/17 در مجموعه هنرپژوهي نقش جهان برگزار مي شود. ورود براي علاقمندان در اين كارگاه آزاد است.
مجموعه هنرپژوهي نقش جهان در خيابان وليعصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، كنار فروشگاه شهر كتاب، پلاك 1101 واقع شده است.

اجراي سمفوني هسته اي در روز پيروزي انقلاب
ايرنا: معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اجراي سمفوني هسته اي در ??بهمن در ميدان آزادي خبر داد.
محمد حسين ايماني خوشخو در نشست خبري كميته هنري ستاد گراميداشت دهه فجر افزود: اين قطعه هنري توسط اركستر سمفوني ???نفره وزرات ارشاد به همراه قطعه اي مربوط به ايران و قطعه موسيقي كجاييد، اي شهيدان خدايي اجرا مي شود. كميته هنري ستاد برگزاري دهه فجر به منظور تبيين دستاوردهاي هنري انقلاب اسلامي و فراهم سازي زمينه حضور و مشاركت هنرمندان و بهره گيري از توان بالقوه آنان جهت برگزاري هرچه با شكوه تر مراسم سالگرد پيروزي انقلاب تشكيل شد. وي برگزاري جشنواره فيلم فجر را مرهون انقلاب توصيف كرد و برگزاري بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، تئاتر فجر، برگزاري نخستين جشنواره بين المللي شعر فجر كه از ??تا ??بهمن ماه در شهرهاي مشهد، اصفهان ، شيراز و تهران برگزار مي شود، را ازجمله برنامه هاي بزرگداشت دهه فجر امسال اعلام كرد.
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به مناسبت تقارن ايام دهه فجر با ايام محرم برنامه هاي مختلفي را در نظر گرفته ايم كه برگزاري سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از جمله آنهاست ، به همين منظور برپايي ??مجلس تعزيه در خيمه گاه عاشورا در مقابل تئاتر شهر، اجراي ??نمايش صحنه اي عاشورايي كه در تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر اجرا مي شود،از برنامه هايي است كه در قالب همايش ياد شده براي علاقه مندان برگزار مي شود. اجراي برنامه مقتل خواني توسط غلامرضا تكاپو و نمايشگاه نقاشي در روز ??بهمن در سه جايگاه در مسير راهپيمايي با موضوع پيروزي انقلاب اسلامي با حضور نقاشان مطرح كشور از ديگر برنامه هاي سالروز پيروزي انقلاب اسلامي است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |