شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۳ - Jan 27, 2007
كارشناسان مي گويند مصرف گوجه فرنگي در ايران سه برابر ساير كشورهاست
پاي ثابت سفره سلامت ايرانيان
دكتر ابراهيم جوان
011937.jpg
اين روزها گوجه فرنگي خيلي معروف شده. دليلش هر چه باشد، بهانه خوبي است كه يك بار ديگر درباره اش بيشتر حرف بزنيم و خواص آن را مرور كنيم؟ گذشته از اين كه گوجه فرنگي از ماه هاي قبل هم به دلايل مختلف جنجال برانگيز بوده است.
***
بخش اصلي گياه گوجه فرنگي را ميوه آن تشكيل مي دهد كه به صورت خام يا پخته در انواع سس ها، سوپ،سالاد و انواع مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد . اغلب مردم گوجه فرنگي را در هنگامي كه رنگ آن قرمزشده است مصرف مي كنند و كمتر از ميوه سبز آن استفاده مي شود .
بيش از 90 درصد از اين گياه را آب تشكيل مي دهد و مابقي آن شامل پروتئين، چربي، قندهاي مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ويتامين هاي آ، ث، كا، تيامين، ريبوفلاوين، پانتوتنيك اسيد، اسيد فوليك،  ويتامين اي، اسيد آمينه هاي ضروري، املاح معدني از جمله كلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، منيزيوم، مس، منگنز، كبالت، روي و آرسنيك است و به تازگي نيز وجود يد در گوجه فرنگي گزارش شده است .
راز رنگ قرمز
ليكوپن از جمله رنگدانه هاي معروف گوجه فرنگي است كه از خانواده كاروتنوئيدهاست و موجب قرمزشدن رنگ گوجه فرنگي مي شود و داراي خاصيت آنتي اكسيداني است.به گفته دكتر آرش رشيدي ، عضو هيأت علمي انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور،گوجه فرنگي و هر محصولي كه از آن به دست مي آيد نظير انواع رب،سس و آب گوجه فرنگي ، به شرط رعايت نكات ايمني در توليد آنها از ارزش تغذيه اي بسيار بالايي برخوردار است. پژوهش هاي انجام شده در دانشگاه هاروارد بر روي 40 هزار زن آمريكايي در طي هفت سال نشان داد زناني كه هفت بار در هفته غذاهاي حاوي گوجه فرنگي مصرف كرده اند، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي در آنها 30 درصد كمتر از افرادي بود كه يك بار در هر هفته گوجه فرنگي خورده اند. همچنين بررسي هاي جديد حاكي است افرادي كه در هفته دو بار غذاهاي تهيه شده با گوجه فرنگي و حتي سس گوجه فرنگي مصرف مي كنند از خواص پيشگيرانه گوجه فرنگي بهره مند خواهند شد.
به گفته پژوهشگران اين گياه سرشار از ويتامين سي و اي است كه هر كدام از اين ويتامين ها خاصيت آنتي اكسيداني دارند. پژوهش هاي اخير همچنين نشان داد كه مصرف مداوم گوجه فرنگي خطر سرطان پروستات را در مردان۳۰ درصد كاهش مي دهد و البته تحقيقات ديگر حاكي از كاهش خطر سرطان هاي معده و ريه در صورت مصرف گوجه فرنگي است.
به نظر مي رسد كه به دليل ارزش غذايي بسيار بالاي اين محصول و همچنين عرضه آن به قيمت مناسب،اين ماده غذايي توانسته است طي سال هاي اخير از جايگاه ويژه اي در سبد غذايي خانواده هاي ايراني برخوردار شود.
گوجه فرنگي در ايران
مهندس شاپور علايي مقدم، مدير كل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي، با تأييد خبر قبلي خود مبني بر واردات رب گوجه فله اي به كشور و همچنين عدم ابراز تمايل به ادامه اطلاع رساني در اين زمينه به دليل وجود شائبه هايي در مورد افزايش قيمت گوجه فرنگي، در خصوص ميزان توليد اين محصول و سرانه مصرف آن در كشور به همشهري مي گويد: سالانه چهار ميليون و ششصد و ده هزار تن گوجه فرنگي در كشور توليد مي شود كه اين ميزان نسبت به سال گذشته 50 هزار تن و نسبت به سال هاي 82و 83 ششصد هزار تن افزايش داشته است. او متوسط سرانه مصرف گوجه فرنگي در كشورهاي مختلف جهان را 5 /16 كيلوگرم اعلام مي كند و مي گويد كه اين ميزان در كشورهاي در حال توسعه 5/26 كيلوگرم و در ايران 50 كيلوگرم است.
مديركل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به سرانه مصرف 5 /2 كيلوگرمي رب گوجه در ايران ظرفيت فعلي توليد اين محصول در كارخانجات را 760 هزار تن در سال اعلام كرده و مي گويد: در حال حاضر سالانه 350 هزار تن از اين محصول در كشور توليد مي شود كه بدين ترتيب به ميزان 410 هزار تن ظرفيت خالي در كارخانجات داريم .
واردات رب گوجه فله اي از چين
گوجه فرنگي از ماه هاي قبل هم جنجال برانگيز بوده. دكتر عباس حاجي آخوندي ، مدير كل نظارت بر مواد غذايي،آشاميدني،آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت در رابطه با واردات رب گوجه فله از چين و استفاده از آن در برخي شركت هاي توليدكننده رب كه در ماه هاي اخير بحث هايي در مطبوعات برانگيخت به همشهري مي گويد: طبق نظريه كارشناس آن اداره ،رب گوجه فرنگي فله به عنوان ماده اوليه كارخانجات توليد كننده رب گوجه فرنگي در بسته بندي هاي آسپتيك و در ظروف آسپتيك، در اوزان بالا (حدود 200 كيلوگرمي) و معمولاً از طريق چين طبق درخواست شركت هاي خصوصي و با اخذ مجوز از وزارت بهداشت وارد كشور شده است.
مدير كل نظارت بر مواد غذايي،آشاميدني،آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمارهاي موجود در اين زمينه اذعان مي دارد كه در سال 83 به ميزان شانزده هزار وچهار صدو بيست ويك تن و در سال 84 به ميزان چهار هزارو پانصدو هفتادو دو تن رب گوجه فرنگي از طريق كشور چين و با شرايطي كه قبلاً ذكر شد، وارد كشور شده است.
دكتر محمد عزيزي ،دبير انجمن علوم و صنايع غذايي ايران نيز در اين رابطه به همشهري مي گويد: طي سال هاي گذشته برخي از كارخانجات در فصل توليد اقدام به توليد رب به صورت فله اي در بسته بندي هاي 100 يا 200 كيلوگرمي كرده و آن را در ساير فصول در اختيار ديگر كارخانجات قرار مي دادند و اين امر در صنايع داخلي مرسوم بوده است .
عوارض گراني
با توجه به انتشار اخباري مبني بر افزايش قيمت گوجه فرنگي كه بي ترديد بر فرايند توليد رب گوجه و ساير محصولات حاصل از آن نيز تأثير گذار است، احتمال واردات غير قانوني رب گوجه فله اي افزايش خواهد يافت. در صورت وقوع چنين موردي به دليل عدم دسترسي كارشناسان وزارت بهداشت به محصولاتي كه به صورت غير قانوني وارد كشور مي شود و همچنين به دليل امكان وجود تركيبات غير مجاز و انواع نگهدارنده ها در آن، افزايش سطح نظارتي اين وزارتخانه بر روند توليد و واردات انواع محصولات حاصل از گوجه فرنگي ضروري به نظر مي رسد. اگرچه، به هر حال مي شود به اميد روزهاي ارزاني هم نشست!

فيبرها با سرطان سينه مي جنگند
011940.jpg
گروه سلامت - اگر از آن افرادي هستيد كه فقط از سرطان مي ترسيد،  بدانيد كه راه هايي هم براي كم كردن خطر آن هست. تحقيقات تازه هم روز به روز اهميت و اثر اين راه ها را بيشتر نشان مي دهند. يكي از اين راه ها كه دانشمندان انگليسي توانسته اند در پژوهشهاي جديد خود به آن برسند، اثر فيبر خوردن در مبارزه با سرطان سينه است. آنها مي گويند خطر بروز سرطان سينه در زناني كه پيش از يائسگي مقادير زيادي فيبر مصرف كرده اند، يك دوم سايرين است.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، محققان دانشگاه ليدز، با بررسي 35هزار زن در طول مدت هفت سال دريافتند، زناني كه روزانه 30 گرم فيبر مصرف مي كنند، يك دوم افرادي كه روزانه 20 گرم فيبر مي خورند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند.
در اين تحقيق 16 هزار زن پيش از دوران يائسگي قرار داشتند و 18 هزار زن ديگر به يائسگي رسيده  بودند. از بين اين افراد، 257 نفر پيش از يائسگي به سرطان سينه مبتلا شدند.
وقتي رژيم غذايي دو گروهي را كه به سرطان مبتلا شده  بودند و آنها را كه مبتلا نشده  بودند، با هم مقايسه كردند، متوجه شدند زنان مبتلا، درصد بالايي از انرژي مورد نياز خود را از پروتئين و منابع گوشتي دريافت كرده و كمتر از فيبر و ويتامين ث استفاده مي كردند.اين در حالي است كه چنين تاثيري در زنان يائسه كه 350 تن از آنان به سرطان سينه مبتلا شدند، ديده نشد، يعني خوردن فيبر فقط در سنين قبل از يائسگي مي تواند اين اثر محافظتي را داشته باشد. توجيه متخصصان براي اين موضوع آن است كه فيبر، كارش را در بدن با پردازش  و تنظيم هورمون زنانه استروژن انجام مي دهد. البته براي زنان يائسه يك خطر مضاعف هم وجود دارد و آن اين كه آنها به دليل اضافه وزن، بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار مي گيرند.
اگر همه اين فوايد فيبر قانع تان نكرد، به ياد بياوريد كه مصرف مواد غذايي غني از آن براي كاهش خطر ابتلا به سرطان روده هم پيشنهاد شده  است.

محققان مي گويند
011934.jpg
ورزش براي پروستات مفيد است
گروه سلامت- فقط لاغر نمي كند، فقط از سرطان پيشگيري نمي كند، فقط طول عمرتان را زياد نمي كند، ورزش براي التهاب مزمن پروستات  هم مفيد است. اين را محققان ايتاليايي در بيمارستان كارگي در فلورانس گفته اند. خبرگزاري رويترز از قول اين محققان، به شما ورزش هاي آئروبيك را توصيه مي كند. آنها مي گويند اين ورزش ها براي كساني كه التهاب مزمن لگني يا پروستات دارند،  مفيد است و علائمشان را بهتر مي كند. آنها 231 مرد 20 تا 50 ساله را كه دچار التهاب مزمن لگني بودند، انتخاب كردند. اين ها افرادي بودند كه مشكل شان با درمان هاي رايج حل نشده  بود. 18 هفته، فعاليت متوسط ورزشي، برنامه اي بود كه اين افراد در آن شركت كردند. اثر اين فعاليت ها در كيفيت زندگي و بهبود علائم شان چشمگير بود.التهاب مزمن پروستات، علائمي مثل درد بيضه، لگن و مقعد دارد و مي تواند عملكرد جنسي فرد را نيز تحت تاثير قرار دهد. به اين ترتيب كيفيت زندگي افراد مبتلا به شدت مختل مي شود. علت اين بيماري ناشناخته است و بنابراين درمان اختصاصي هم ندارد. يافته هاي اين پ‍ژوهشگران مي تواند راهي براي كمك به اين بيماران باز كند.
ارتباط پاركينسون
با روان پريشي
گروه سلامت -اگر فكر كنيم پاركينسون فقط علائم عصبي دارد و با ذهن و روان انسان ها كاري ندارد، يك  چيزهايي را درباره اش نديده گرفته ايم. محققان نروژي با مطالعه حدود 530 بيمار مبتلا به پاركينسون اين را فهميده اند. آنها مي گويند در اين بيماران علائمي مثل افسردگي، توهم، بي قراري و اضطراب را به وفور مشاهده كرده اند.
خبرگزاري رويترز نتايج كار اين محققان را به اين ترتيب گزارش كرده  است كه آنها بيماراني انتخاب كردند كه متوسط سن آنها 73 سال بود و حداقل براي 10 سال علائم پاركينسون داشتند و 2 سال بود كه علائم دمانس را هم داشتند. بررسي هاي روان پزشكي نشان داد 77 درصد آنها، دو علامت يا بيشتر از علائم رواني داشتند. شايع ترين اين علائم، به ترتيب، افسردگي، بي احساسي، اضطراب و توهم بود.
توجه به اين يافته ها باعث مي شود به بيماران مبتلا به پاركينسون، بيشتر دقت كنيم و در صورت مشاهده هرگونه علامتي از ناراحتي هاي فوق، براي بررسي، تشخيص و درمان زودتر آنها اقدام كنيم.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |