شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۳ - Jan 27, 2007
باز عزاي حسين، باز رثاي حسين
همايش شيرخوارگان حسيني - عكس: جواد گلزار
011907.jpg
چه بسيار جنگ ها، خونريزي ها، ستمكاري ها، رنج ها، حرمان ها...
چه بسيار دليري ها، گذشت ها، پايداري ها...
چه بسيار، چه بسيار...
اما كدامين واقعه تاريخي است كه در جغرافيايي نه حتي به فراخي يك دشت كه به كوچكي يك ميدان و به كوتاهي يك نيمروز روي داد و قرن هاست كه هر سال و هر روز دوباره مي آيد و زنده مي كند و حيات مي بخشد و شور و عشق و آزادگي؟
مي توان از رنجي كه بر فرزند پيامبر و اهل بيت و اصحابش رفت، گفت. مي توان بر اين مصائب سينه سوزاند و اشك ريخت.
و هم مي توان از اين ماجراي بزرگ تاريخ عبرت گرفت و عبرت داد.
و پيداست كه بدون معرفت عميق از اين واقعه نه مي توان عبرت گرفت و نه مي توان عبرت داد.

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور خبر داد :
سند كنترل مرزها بين ايران و سازمان ملل  امضا شد
011922.jpg
گروه اجتماعي- سند كنترل يكپارچگي مرزها به امضاي نماينده ايران و سازمان ملل متحد رسيده است.
فدا حسين مالكي در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب افزود: سندكنترل بخش شرقي مرزهاي ايران به امضا رسيده اما سند بخش غربي  نياز به كار كارشناسي بيشتري دارد كه به زودي آن هم به امضاي طرفين مي رسد.
اين مقام مسئول بدون اشاره به مبلغ خاصي اظهار داشت: از سوي سازمان ملل متحد رقمي نيز براي اجراي اين طرح اختصاص يافته است.
وي هدف از اجراي طرح كنترل يكپارچه مرزهاي شرقي و غربي را جلوگيري از ترانزيت مواد مخدر به كشورهاي اروپايي و حتي داخل خاك ايران عنوان كرد.
دبير  كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبارزه ايران را با قاچاقچيان مواد مخدر مبارزه اي جهاني دانست و تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي نيز متوجه اين موضوع شده اند. مالكي، سياست مجامع بين المللي را در حمايت از ايران، سياست يك بام و دو هوا ذكر كرد و بيان داشت: در مقابل، سياست ايران به خوبي روشن و شفاف است كه سند رسمي آن وجود سه هزار و 500 شهيد و 13هزار جانباز است. وي اضافه كرد: سفراي كشور هاي اروپايي و نماينده سازمان ملل متحد با سفر به مرزهاي شرقي ايران از نزديك فعاليتهاي ايران را در زمينه مبارزه همه جانبه با قاچاقچيان بين المللي مواد مخدر مشاهده كرده اند. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ابراز داشت: قرارگاه شرق در زمينه مبارزه  با مواد مخدر توفيقات خوبي داشته و به همين دليل شاهد تغيير مسيرهاي قاچاقچيان مواد مخدر هستيم.
كنترل قاچاق مواد مخدر از مرزهاي آبي
دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در حاشيه نشست شورا تامين استان هرمزگان در بندرعباس گفت: با توجه به فعاليت گسترده قرارگاه عملياتي شرق كشور و كاهش ترانزيت مواد مخدر از اين مسير، كنترل قاچاق مواد مخدر از مرزهاي آبي كشور نيز تشديد مي شود.
فداحسين مالك گفت: اگر چه سياست كشورهاي اروپايي و سازمان ملل تاكنون در قبال اقدامات پيشگيرانه جمهوري اسلامي ايران در بحث مقابله با ترانزيت مواد مخدر، سياست يك بام و دو هواست اما اراده جدي ايران سرانجام سازمان ملل را متقاعد كرد كه با پذيرش برنامه هاي ايران، سند كنترل يكپارچگي مرزها را امضاء نمايد.
وي تصريح كرد: بدنبال امضاي اين سند تفاهم و پذيرش تاكتيك راهبردي ايران، مبالغي نيز از سوي سازمان ملل متحد براي اجرايي شدن اين طرح اختصاص داده شده است.
مالكي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران از استراتژي خود كوتاه نمي آيد كه خوشبختانه طرفهاي اروپايي نيز متوجه ضرورت اين برنامه شده اند و قول همكاري مساعد داده اند.

افزايش نيافتن مستمري مددجويان بهزيستي و كميته امداد
گروه اجتماعي- از ابتداي سال آينده مددجويان بهزيستي و كميته امداد امام خميني با مشكلات جديدي روبرو خواهند شد.
عبدالرضا مصري، وزير رفاه و تامين اجتماعي، گفت: سال آينده مستمري مددجويان بهزيستي و كميته امداد امام خميني افزايش نمي يابد و بر اين اساس مستمري اين گروه از افراد تحت پوشش به ميزان سال قبل پرداخت خواهد شد.
وزير رفاه با اشاره به اينكه در بودجه سال 86 هيچ گونه افزايشي براي گروه تحت پوشش اين دو نهاد در نظر گرفته نشده است افزود: كمك به اين گروه از اقشار جامعه به طرق ديگري در سال آينده صورت مي گيرد.
در حالي وزير رفاه از عدم افزايش مستمري خبر داده كه سيد رضا نيري سرپرست كميته امداد امام خميني نزديك به دو هفته پيش در جمع خبرنگاران از عدم لزوم افزايش مستمري حرف زده بود.
نيري در اين باره گفت: ما اعتقادي به افزايش مستمري اين افراد نداريم، زيرا اين عامل سبب مي شود، افراد نان خور دولت و متكي به كميته امداد باقي بمانند. اما وي همان وقت از تلاش كميته امداد براي زير پوشش بردن گروه زيادي در سال آينده خبر داد و گفت: سال آينده 300 هزار خانوار به جمعيت زير پوشش كميته امداد افزوده مي شود. وي اظهار اميدواري كرد كه دولت اعتبار مورد نياز براي زير پوشش بردن اين جمعيت افزوده را در لايحه بودجه سال آينده جاي دهد.
سرپرست كميته امداد كشور در حالي تقاضاي افزايش بودجه براي زير پوشش بردن 300 هزار خانوار را دارد كه خود بر عدم اتكاي مردم بر نان خوري از دولت تاكيد مي كند.
اما از سوي ديگر بر اساس گفته هاي  مدير كل كميته امداد امام  خميني استان تهران بيش از 90 درصد اعتبارات اين كميته در سطح كشور اعتبارات دولتي است و 10 درصد از منابع محلي خود امداد است.
با توجه به اينكه بسياري از مددجويان كميته امداد امام خميني را گروهي تشكيل مي دهند كه قادر به كارآموزي و استقلال مالي نيستند عدم افزايش مستمري موجب پيدايش مشكلات جديدي براي اين گروه خواهد شد. همچنين مددجويان سازمان بهزيستي نيز از بروز اين دسته مشكلات در امان نخواهند ماند. به اين ترتيب گروه زيادي از مستمري بگيران اين دو نهاد سال سختي را در پيش رو خواهند داشت. علاوه براين دولت هنوز اعلام نكرده است كه سهم پشت نوبتي هاي سازمان بهزيستي در سال آينده چقدر است به اين معنا كه با افزايش 300 هزار خانوار به افراد زير پوشش كميته امداد چه ميزان از پشت نوبتي هاي سازمان بهزيستي خواهند توانست در سال آينده زير چتر حمايتي اين سازمان قرار گيرند.

معاون سلامت سازمان زندان ها خبر داد:
ايجاد اشتغال براي 30 هزار زنداني
011925.jpg
ايسنا : معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه براي 30 هزار زنداني اشتغال مولد ايجاد مي شود.
پرويز افشار درباره  اختصاص اعتبار بنگاه هاي اقتصادي كوچك زودبازده اظهار داشت: بر اساس آخرين آمار، اين اعتبار در زندان هاي بزرگ مركز استان ها و زندان هاي بالاي 500 نفر داراي كارگاه حرفه آموزي اختصاص پيدا مي كند و اين امكان در زندان هاي كوچك و استيجاري وجود ندارد و در طول برنامه چهارم توسعه براي 30 هزار زندان اشتغال مولد ايجاد مي شود.
وي با بيان اين كه در سال جاري مي توانيم براي اولين بار 10 ميليارد ريال اعتبار براي گسترش حرفه آموزي در زندان هاي كشور داشته باشيم، گفت: بر اساس بررسي هاي به عمل آمده، در حال حاضر 30 تا 25 درصد زنداني ها تحت پوشش حرفه آموزي قرار دارند.
افشار با تاكيد بر اين كه فرصت شغلي شامل تمام زنداني ها مي شود، افزود: زندانياني كه دوره هاي حرفه آموزي مربوطه را گذرانده و گواهي مهارت از سازمان آموزش فني و حرفه اي دريافت كنند به بانك عامل معرفي و بعد از فراهم كردن تضمين ها و وثايق مي توانند از اين اعتبار بهره مند شوند.
وي با تاكيد بر اين كه اختلالات رواني در بين جمعيت زندانيان بالاتر از جامعه عادي است، گفت: با برنامه هايي از قبيل ايجاد بندهاي روان درماني، آموزش پزشكان عمومي و...۸۰، درصد اختلالات رواني زندانيان پوشش داده مي شود و در مواردي افراد به سازمان بهزيستي براي نگهداري و توانمندسازي و پوشش درماني معرفي مي شوند.
افشار درباره  واگذاري تسهيلات و حرفه آموزي افراد داراي بيماري رواني و اطمينان از انجام صحيح امور افزود: مطمئنا بخش كوچكي از زندانيان، داراي اختلالات رواني حاد، افسردگي شديد و اسكيزوفرني هستند كه مغايرت با انجام كار در آنها وجود دارد كه در حين فرآيند مهارت آموزي بيماري عميق آنها مشخص مي شود و گواهي مهارت دريافت نمي كنند. وي درباره  اجرايي شدن توزيع سرنگ و سوزن در زندان ها گفت: برنامه سرنگ و سوزن به عنوان بخشي از اقدامات كارشناسي در زندان هاي كشور پذيرفته شده است.
معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور درباره  فرآيند برنامه سرنگ و سوزن افزود: بسته هاي بهداشتي حاوي مواد ضدعفوني كننده، پنبه و سرنگ داخل كلينيك هاي مثلثي فراهم است، زندانيان تحت پوشش برنامه مشاوره اگر نيازي به سرنگ و سوزن داشته باشند در اختيارشان قرار مي گيرد.

از سوي وزارت بهداشت اعلام شد:
توصيه هاي بهداشتي به عزاداران حسيني
گروه اجتماعي- وزارت بهداشت به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم و ايام سوگواري حضرت ابا عبدالله، با ارائه توصيه هايي عموم هموطنان را به رعايت هر چه بيشتر موارد بهداشتي در توزيع نذورات دعوت كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با توجه به سنت مردم در توزيع نذورات در ماه محرم و برگزاري جلسات و مراسم مذهبي و عزاداري در مساجد و تكايا و احتمال بروز بيماري هاي مرتبط با غذا، به ويژه بيماريهاي عفوني روده اي و مشكلات بهداشتي در مكان هايي كه بصورت دسته جمعي غذا پخت و توزيع مي شود، وزارت بهداشت به عزاداران حسيني هشدار داد.
رعايت ضوابط بهداشتي زير توسط مسئولين و هيئت هاي امناي مساجد، تكايا و هيئت هاي عزاداري توصيه مي شود.
- هرگونه پخت و پز در مكان هايي كه داراي شرايط بهداشتي مي باشد، صورت پذيرد.
- كليه افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا بايستي قبلا نسبت به دريافت كارت معاينه پزشكي (به صورت رايگان) اقدام نمايند و رعايت بهداشت فردي توسط آنان ضروري است.
- براي آب شرب حتما از آب آشاميدني مورد تأييد مقامات بهداشتي محل، ترجيحا از شبكه عمومي استفاده شود.
- مواد غذايي اوليه حتما سالم بوده و ترجيحا از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه داراي بسته بندي مجاز مي باشد استفاده شود.
- از فرآورده هاي دامي با كشتار مجاز يا بسته بندي شده استفاده شود.
- از نمكهاي بسته بندي يددار تصفيه شده در تهيه و پخت غذا و مصرف روي سفره ها استفاده شود.
- در هنگام توزيع غذا، افراد توزيع كننده از راه رفتن روي سفره ها خودداري نمايند.
- از گذاشتن غذاي پخت شده در مدت زمان طولاني (حداكثر دو ساعت) در دماي محيط خودداري شود. در صورت الزام به نگهداري مواد غذايي حتما مواد غذايي خام و پخته شده در دماي زير 40 درجه و يا بالاي 60 درجه سانتي گراد نگهداري شود.
- از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي زير 40 درجه و يا بالاي 60 درجه سانتي گراد نگهداري شود.
- از نگهداي مواد غذايي خام و پخته شده در داخل يك يخچال يا سردخانه خودداري شود.
- نسبت به جمع آوري زيرسيگاري ها و نصب تابلوهاي ممنوعيت استعمال دخانيات به منظور عدم استعمال دخانيات در مراكز و اماكن مذكور اقدام كنند.
- در صورت استفاده از سبزي خوردن و يا سالاد، نسبت به سالم سازي سبزيجات مربوطه اقدام شود.
- نسبت به تهيه و نصب وسايل اطفاي حريق و يا در صورت وجود نسبت به كنترل آنها به منظور كنترل و جلوگيري از آتش سوزي احتمالي اقدام شود.
- نسبت به جمع آوري وسايل و تجهيزات مشترك از حمله چادر نماز، حوله و غيره به منظور جلوگيري از بيماري هاي واگيردار پوستي اقدام شود.
- نسبت به شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف مورد استفاده در توزيع آب، چاي و مواد غذايي اقدام شود.
- در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف در توزيع مواد غذايي از ظروف فوم دار مخصوص مواد غذايي گرم براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم استفاده شود.
- توزيع آب يا شربت يا شير در بين دسته هاي عزاداري و يا در مراسم از طريق ظروف دهان تنگ يا شيردار با ليوان هاي يكبار مصرف صورت پذيرد و از توزيع مواد در ظروف دهان گشاد و يا استفاده از ليوان مشترك جلوگيري شود.
كارشناسان گروه بهداشت محيط و حرفه اي وزارت بهداشت نيز بر اين دستورالعمل نظارت مستمر خواهند داشت.

برخورداري
خانواده سربازان
از بيمه مكمل درمان
ايسنا : مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح اعلام كرد: خانواده تحت تكفل سربازان وظيفه علاوه بر بيمه پايه، تحت پوشش بيمه مكمل درمان قرار مي گيرند.
سردار سرتيپ پاسدار حسين دقيقي افزود: هم اكنون خانواده سربازان وظيفه تنها تحت پوشش بيمه پايه درمان قرار دارند كه از 22 بهمن ماه سال جاري به مرور خانواده تمامي سربازان از بيمه مكمل درمان نيز برخوردار مي شوند.
وي با بيان اين كه امكان تعميم پوشش بيمه مكمل درمان براي خود سربازان وظيفه وجود ندارد و فقط در حال حاضر خانواده هاي آنها تحت پوشش قرار مي گيرند، گفت: تاكنون 450 هزار سرباز وظيفه تحت پوشش بيمه پايه درمان قرار گرفته اند كه از ميزان تعيين شده از سوي سازمان مديريت براي سال جاري يعني 400 هزار سرباز پيش تر هستيم.

فرمانده نيروي انتظامي:
طرح خروج و ساماندهي اتباع خارجي،
بهار 86 اجرايي مي شود
گروه اجـتماعي- فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اختصاص 400 ميليارد ريال براي تأمين امنيت مرزهاي كشور به حضور اتباع خارجي در كشور اشاره كرد و گفت: طرح خروج و ساماندهي اتباع خارجي در بهار 86 اجرايي مي شود.
سردار اسماعيل احمدي مقدم در جمع خبرنگاران افزود: در همين راستا طي سفر به افغانستان مذاكراتي پيرامون چند محور اساسي با مسئولان انتظامي اين كشور صورت گرفت و تفاهمنامه هايي نيز امضا شد كه بي شك در افزايش امنيت كشور موثر است.
وي تصريح كرد: براي ارتقاي امنيت كشور راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه استفاده از اهرم ديپلماسي به خصوص در نقاط مرزي ، يكي از اين راهكارهاست.
فرمانده ناجا به سفر اخير خود به افغانستان اشاره كرد و گفت: در اين سفر بحث كنترل مرز به منظور مقابله با قاچاق انسان ، قاچاق مواد مخدر و بحث هايي با مسئولان كشور افغانستان صورت گرفت و مقرر شد 15 پاسگاه در مرز زابل با همكاري ايران احداث شود تا نيروهاي مرزي افغانستان به منظور تامين امنيت مرز در آن مستقر شوند.
احمدي مقدم ادامه داد: هم اكنون افغان ها در تامين امنيت مرز نقشي ندارند و آنها بايد مسئوليت آنچه كه در كشورشان روي مي دهد را بپذيرند. وي خاطرنشان كرد: مسئولان افغانستان قول دادند كه بر روي مسئله مواد مخدر به صورت جدي كار كنند و با كشت اين مواد در كشورشان به طور جدي برخورد داشته باشند.
همچنين متعهد شدند در خصوص مهاجرت غير قانوني برنامه ريزي كرده و با همكاري ايران نسبت به ساماندهي اين موضوع اقدام نمايند.
رئيس پليس كشور گفت: به منظور افزايش امنيت مرزها در شرق كشور 300 كيلومتر از مرز سيستان و بلوچستان توسط احداث كانال و خاكريز بسته شده و هيچ ترددي از اين بخش به داخل كشور صورت نمي گيرد.
احمدي مقدم يادآور شد: حدود 50 كيلومتر از فاز اول بستن مرز از سراوان تا شمال زابل نيز تا پايان امسال به پايان خواهد رسيد و علت كندي اين امر سنگي و كوهستاني بودن مسير است و در مجموع 100 كيلومتر ديوار بايد در اين مناطق احداث شود زيرا منطقه مسكوني است و امكان احداث كانال در آن وجود ندارد. وي عنوان داشت: 20 درصد از اين ديوار 100 كيلومتري تا پايان امسال تكميل مي شود و اگر اعتبارات مورد نياز اين طرح به موقع برسد كار به سرعت به اتمام خواهيد رسيد. دولت در بودجه ، 400 ميليارد ريال براي تامين امنيت مرزهاي كشور در نظر گرفته است كه تخصيص آن به كل مرزها يا مرزي ويژه بايد در موافقتنامه ها حل شود.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاران در زمينه تمهيدات نيروي انتظامي براي چهارشنبه پايان سال يادآور شد: از هم اكنون جلسات متعددي با اصناف ، توليدكنندگان مواد اوليه ، صدا و سيما ، دانش آموزان و مسئولان فرهنگي كشور صورت گرفته و امسال زودتر از سال گذشته در اين مقوله ورود خواهيم كرد تا كاهش تلفات و خسارات ناشي از حوادث اين شب به سطح قابل قبولي برسد.

پاسخ مسئولان
تابلو نصب شده است
احترماً بازگشت به مطلب مندرج در صفحه 15 مورخ 3/10/85 با مضمون نبود تابلوهاي راهنما در ورودي و خروجي ايستگاه امام حسين ، خواهشمند است دستور فرماييد اين پاسخ در همان صفحه به چاپ برسد: در ورودي و خروجي تمامي ايستگاه هاي مترو تابلو زردرنگ شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) نصب شده كه نشان دهنده وجود ايستگاه مترو در آن قسمت از خيابان است. در داخل هر ايستگاه نيز تابلوهاي مشخص كننده مسيرهاي مختلف مترو نام همان ايستگاه به منظور آگاهي مسافران گرامي نصب شده است.
روابط عمومي و بين الملل شركت راه آهن شهري تهران و حومه

با مردم
نياز مستمري بگيران
ما مستمري بگيران تامين اجتماعي نيازمند ترميم حقوق خود هستيم تا حداقل در برابر فرزندان و نوادگاني كه به ديدنمان مي آيند، شرمنده نباشيم. اين توقع زيادي نيست.
فرنگيس هاشم پور-تهران
مراقبت و حمايت بيشتر
حادثه ناگواري كه براي يك تيم كوهنوردي در علم كوه رخ داده، نشان دهنده آن است كه صعود در زمستان نيازمند حمايت ها و پشتيباني لازم است.
بزرگاني- كرمانشاه
ضرورت كاهش بهاي مسكن
حدود 3سال قبل، براي خريد يك منزل بزرگتر، خانه مسكوني خود را به فروش رسانديم، اما پس از آن به علت گراني روز افزون، ديگر قدرت خريد مسكني به اندازه منزل قبلي خود را نيز نيافتيم. به نظر من انجام اقدامات لازم دولت براي كاهش بهاي مسكن ضروري است.
ليلا عسگري- تهران
ريشه يابي جرايم
افزايش ميزان جرايم در چالوس و تنكابن كه معمولا از اين لحاظ موقعيت امن اجتماعي بهتري داشتند، محتاج ريشه يابي بيشتري است. سرازير شدن دلالان زمين به غرب مازندران يكي از دلايل بروز و رشد چنين جرايمي است و به همين علت بايد سريعا اين گونه فعاليت ها شفاف سازي شود و در مسير منطقي و متعادل خود قرار بگيرد.
مينا. ت-كرج
جلوگيري از بيكاري
به خاطر قطع همكاري تعدادي از شركت هاي پيمانكاري با شركت ملي گاز، من و عده ديگري كه در يكي از شركت ها كار مي كرديم بيكار شديم. آيا راهي وجود نداشت كه مانع از اين بيكاري ها شود؟
رضايي- ورامين
صيادان و اشتغال
صيد و صيادي در روزگاري نه چندان دور زندگي اقتصادي بخش وسيعي از مردم شهرهاي بندري شمال به وجود مي آورد. اما امروزه، تشكيلات شيلات اين امكان را محدود كرده است. توسعه و تجهيزات بايد در خدمت اشتغال هم باشد و بيكاري را جبران نمايد.
ساحلي اعلايي-ساري
مشكل آب بها
در يك ساختمان 8 واحدي زندگي مي كنيم كه 4واحد آن اداري و 4 واحد ديگر مسكوني است. واحدهاي اداري به خاطر تغيير كاربري محل مبلغ مورد نياز سازمان آب را نداده اند كه اين امر منجر به قطع كل آب ساختمان شده است.
اگر آنها از پرداخت آب بها خودداري مي كنند، تكليف خانواده هايي كه در آپارتمان هاي مسكوني زندگي مي كنند چيست؟ تقاضا مي شود به نحوي مشكل موجود از طريق الزام قانوني حل شود.
صمد متوسل- تهران
توزيع رفاه نسبي
تمركز 50 درصد فعاليت هاي اقتصادي كشور در تهران موجب خالي شدن روستاها، شهرهاي كوچك، تراكم زيانبار در پايتخت، ترافيك سنگين و آلودگي هوا شده است. دولت و مجلس بهتر است راهكارهايي براي توزيع فرصت هاي شغلي و رفاه نسبي در سراسر كشور بيابند.
نوشينه- شهركرد
پيشنهاد براي كاهش ترافيك
در خيابان آزادي- مقابل وزارت كار، دوربرگرداني ايجاد شده اما با توجه به مسدودبودن يا يكطرفه بودن كوچه هاي بين خيابان هاي آزادي و آذربايجان، تردد خودروها سخت تر شده است. با ايجاد يك دوربرگردان در خيابان آذربايجان يا يكطرفه كردن آن در حد فاصل خيابان كارون و قصرالدشت مي توان از بروز چنين مشكلي جلوگيري كرد.
محمد رودنشين- تهران
وام براي اشتغال
وزارت جهاد كشاورزي مي  تواند با عنايت به استعدادهاي هر منطقه با اعطاي وام و پشتيباني هاي لازم، با افزايش فعاليت هاي كشاورزي سطح اشتغال را افزايش دهد. اين عمل از مهاجرت بي رويه جلوگيري مي كند.
صادقي شهميرزاد
متكديان در گذرگاه ها
چندي پيش شهرداري با يك طرح ضربتي و تحسين برانگيز اقدام به جمع آوري متكديان سر چهارراه ها كرد كه براي مدتي كوتاه شرايط مطلوبي ايجاد شد، اما اخيرا بار ديگر متكديان در سر چهارراه ها با شيوه هاي گوناگون و سماجت اقدام به تكدي گري مي كنند نمونه بارز آن را مي توان در تقاطع جنت آباد- ايرانپارس مشاهده كرد.
عليرضا اكبري- تهران
پيشنهاد براي جلوگيري از خطر
باتوجه به افزايش حوادث مرگبار ناشي از غيراستاندارد بودن لوازم گازسوز، دستگاه هاي مسئول بايد ضمن اعلام استاندارد اجباري اين لوازم، سريعا نسبت به جمع آوري و ممنوعيت ساخت لوازم گازسوز غيراستاندارد اقدام نمايند پيش از آنكه نشت گاز حوادث تازه اي به بار آورد.
اسماعيل عبدي- همدان
زمين كالا نيست
يكي از راه هاي كاهش گراني مسكن آن است كه زمين از حالت كالاي سرمايه اي خارج شود. به اين ترتيب، بورس بازي كاذب و زيان آور زمين هم برچيده خواهد شد.
شكرالله اسكندري- مشهد
عيدي و واقعيت ها
ما بازنشسته ها، با عيدي 175هزار توماني كه امسال برايمان تعلق مي گيرد چگونه بايد برنامه ريزي كنيم كه گوشه اي از هزينه هاي رايج را پاسخگو باشد؟ در تعيين عيدي و حقوق، بايد به واقعيت ها هم توجه داشت.
احمد صالحي زاده-تهران
حادثه براي خودروهاي معيوب
آتش گرفتن يك دستگاه خودروي پژو در جاده بندرعباس بعد از تصادف كه منجر به مرگ راننده و سرنشينان آن شد، بار ديگر ضرورت شناسايي و آمارگيري دقيق خودروهاي معيوب و هدايت آنها به تعميرگاه ها را پيش مي كشد.
حسين آبادي- كازرون
مشكل سيم كارت هاي دريافتي
سال گذشته با پرداخت مبلغ 360 هزار تومان براي خريد سيم كارت تلفن همراه ثبت نام كردم، حال كه پس از گذشت يكسال آن را تحويل گرفته ايم، قيمت بازار آن 300هزار تومان است. آيا پاسخ منطقي براي كاهش قيمت و خواب مبلغ پرداختي به مدت يكسال وجود دارد؟
محمدرضا يزدي-تهران

كنترل ماهواره اي ترافيك در محور تهران- شيراز
011919.jpg
پليس: سيستم GPS يا مكان ياب جهاني ماهواره اي به منظور كنترل ترافيك در محور تهران - شيراز راه اندازي شد.
سرهنگ عليرضا اسماعيلي فرمانده پليس راه نيروي انتظامي در مراسم آغاز به كار سيستم GPS در محور تهران - شيراز گفت: كنترل ترافيك امروز به شيوه دستي و سنتي با حجم زياد خودرو كار بسيار سخت است.
وي با بيان اينكه استفاده از تكنولوژي در كنترل ترافيك امر اجتناب ناپدير است،افزود: خوشبختانه يكي از سياست هاي نيروي انتظامي و وزارت راه و ترابري استفاده از امكانات ITS است كه گام اول آن مراقبت هاي الكترونيكي مي باشد.
سرهنگ اسماعيلي به راه اندازي سيستم GPS يا مكان ياب جهاني (ماهواره اي ) در محور تهران-شيراز اشاره كرد و گفت: اين سيستم قادر است سرعت و مكان هايي را كه راننده بي جهت و بي موقع توقف مي كند را رديابي و كنترل كند.
فرمانده پليس راه ناجا ، تصريح كرد: تلاش
مي كنيم با اين كار يك حالت خودكنترلي در رانندگان ايجاد كنيم تا آنها احساس كنند همه جا در حال كنترل هستند.
وي با بيان اينكه در طول شبانه روز بيش از دوهزار دستگاه اتوبوس در محور تهران -شيراز تردد
مي كنند، خاطرنشان كرد: به تمام رانندگاني كه دراين محور تردد مي كنند 15 روز فرصت داده شده تا نسبت به نصب سيستم جي پي اس (GPS ) روي اتوبوس هاي خود اقدام كنند در غير اين صورت پس از اتمام مهلت داده شده پليس از تردد آنها در اين محور جلوگيري خواهد كرد.
سرهنگ اسماعيلي اظهار اميدواري كرد: تا پايان سال جاري اين سيستم در محور تهران- مشهد نيز راه اندازي شود.
فرمانده پليس راه نيروي انتظامي همچنين گفت: سيستم جي پي اس (GPS ) در سال 86 بطور نوبه اي در تمام محورهاي اصلي كشور راه اندازي خواهد شد.
سرهنگ اسماعيلي اضافه كرد: با رانندگاني كه داراي تخلفات حادثه ساز زيادي باشند برخورد قانوني و از رانندگاني كه تخلف نداشته باشند، تقدير خواهد شد.
گفتني است، GPS يا سيستم مكان ياب جهاني،يك سيستم ناوگاني ماهواره است كه از شبكه اي با 24 ماهواره ساخته شده و بوسيله سازمان دفاع آمريكا در مدار قرار گرفت.
در ابتدا GPS براي مصارف نظامي به كار گرفته مي شد.اما در سال 1980 دولت آمريكا اين سيستم را براي استفاده شخصي در نظر گرفت.
GPS در هر شرايط آب و هوايي و در هر جاي دنيا، در 24 ساعت شبانه روز قابل دسترسي است و هيچ حق اشتراك يا هزينه اي براي استفاده از GPS وجود ندارد.

به مناسبت 22 بهمن انجام مي شود
اعلام اسامي زندانيان مشمول عفو
به رئيس قوه قضائيه
مهر: مدير كل عفو و بخشودگي قوه قضائيه گفت: به مناسب 22 بهمن ، سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، اسامي زندانيان مشمول عفو و بخشودگي به رئيس قوه قضائيه ارائه مي شود تا جهت تأييد نهايي، تقديم مقام معظم رهبري شود.
علي قهرماني مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه با اعلام اين مطلب، افزود: در هر يك از شهرستانها كميسيون عفو وجود دارد كه متشكل از 5 نفر آشنا به قوانين حقوقي و قضائي است كه پس از بررسي هاي دقيق ، علاوه بر مدنظر قراردادن نظريه هاي هيأت عفو، نظريه هاي مقامات ذيربط را در اين خصوص مورد توجه قرار مي دهند.
وي افزود: وضعيت زنداني و خانواده وي، مسائل اجتماعي و سياسي، سوابق كيفري محكوم در كميسيون عفو و بخشودگي مورد بررسي قرار مي گيرد.
قهرماني تصريح كرد: پرونده ها پس از اظهار نظر كارشناسان اداره عفو به كميسيون عفو ارسال و در صورت موافقت كميسيون و تصويب رئيس قوه قضائيه براي يكي از مناسبت ها به مقام معظم رهبري ارائه مي شود كه پس از تاييد، ليست به اداره عفو جهت اجرا و ارسال به دادسراهاي مجري حكم، عودت داده مي شود.
مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه در خصوص زندانياني كه مشمول عفو و بخشودگي قرار مي گيرند گفت: محكومان مالي كه به مردم بدهكار هستند مشمول عفو قرار نمي گيرند چرا كه بدهي آنان حق الناس است اما زندانياني كه مشمول پرداخت جزاي نقدي شده اند و بايد حق دولت را بپردازند در صورت واجد شرايط بودن، مشمول عفو و بخشودگي قرار خواهند گرفت.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |