شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۳ - Jan 27, 2007
روابط عمومي الكترونيك
گام اول در جهت ايجاد سازمان الكترونيك است
سما: همايش روابط عمومي ديجيتال با حضور مديران روابط عمومي شهرداري تهران در سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري برگزار شد.
در اين همايش كه با حضور مديران روابط عمومي هاي مناطق، معاونت ها، سازمان ها و شركت هاي شهرداري تهران در سالن اجتماعات سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات برگزار شد، دكتر حسن نمك دوست استاد دانشگاه با بيان اينكه امروزه  ديگر روابط عمومي ، صرفاً با كاركنان ، سازمان و مشتريان خود روبه رو نيست ، گفت: شرايط پيراموني به  سرعت  در حال تغيير است كه بنا به عقيده بسياري از آگاهان در علوم ارتباطات ، بحران بعدي روابط عمومي ها، كاركنان آموزش نديده براي شرايط جديد است .
ضمناً صداقت كار بنگاه ها، امروزه از سوي مشتريان آن بنگاه ، اندازه گيري مي شود و يك روابط عمومي مقتدر به خوبي مي داند كه رضايت  مشتري هم قابل اندازه گيري است .
به گفته نمك دوست مزيت هاي روابط عمومي ديجيتال ، بسيار زياد است و تبديل روابط عمومي هاي سنتي به  روابط عمومي هاي ديجيتال يك ضرورت.
اين در حالي است كه روابط عمومي سنتي براي پاسخگويي به روزنامه نگاري نوشتاري ساخته شده است يعني براي جواب  دادن به روزنامه نگاران . اما امروزه مخاطب روابط عمومي ها، صرفاً روزنامه نگاران نيستند بلكه همه مردم و همه كساني هستند كه به كامپيوترها و اينترنت دسترسي دارند.
اين استاد دانشگاه گفت: روابط عمومي الكترونيك گام اول در جهت ايجاد سازمان الكترونيك و در نهايت دولت الكترونيك است.

سرزنش و محروميت كودك به پرخاشگري مي انجامد
ايسنا: از پدر و مادر پرخاشگر، كودك عصباني و از والدين با احساس مسئوليت و آرام، كودكي با رفتار مطلوب پرورش مي يابد.
دكتر آرمين هاشمي نژاد روانپزشك كودك و نوجوان با اشاره به اينكه نقش والدين و روش تربيتي آنها در ميزان بروز پرخاشگري در كودكشان بسيار موثر است، افزود: ماندگاري پرخاشگري به عنوان يك رفتار در كودك، محيط آموزش اعم از مهد و دبستان، تلويزيون، ماهواره، كامپيوتر و ويدئو و نيز تصور كودك از خود به عنوان فردي پرخاشگر از جمله عوامل بروز و ماندگاري پرخاشگري در سنين مختلف است.
وي با اعلام اين كه گاهي تشويق والدين به رفتارهاي پرخاشگرانه و خودخواهانه كودك زمينه بروز رفتارهاي خشونت آميز را در وي فراهم مي كند، اظهار داشت: البته نصيحت، ناسزا، محروميت و يا به كارگيري افعال منفي در صورت مشاهده رفتار اشتباه از جانب كودك نيز اشتباه بوده و نه تنها زمينه بروز رفتارهاي خشونت آميز بلكه بسياري رفتارهاي اشتباه ديگر را موجب مي شود.
هاشمي نژاد با تاكيد بر تحسين رفتارهاي مثبت كودكان تصريح كرد: لازم است والدين دگر دوستي و هم احساس بودن را به كودكان خود آموزش داده و در اين راستا از همياري و رفتارهاي كودك براي تربيت بهره گيرند.

استفاده از تكنولوژي اطلاعات براي ارائه
خدمات درماني
گروه اجتماعي- ارائه خدمات درماني سريع تر، ارزان تر و مطلوب تر در دستور كار سازمان تامين اجتماعي است و اين امر با بهره گيري از تكنولوژي  هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي ميسر مي شود.
علي فتاحي، معاون درمان سازمان تامين اجتماعي، با اعلام اين خبر گفت: سيستم هاي نرم افزاري بيمارستاني و اسناد پزشكي بايد اين امكان را ايجاد كنند كه قيمت تمام شده هر تخت بيمارستاني و هزينه ارائه خدمت به بيماران براي سازمان تامين اجتماعي قابل محاسبه باشد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي فتاحي با تاكيد بر نياز دسترسي به اطلاعات براي سازمان تامين اجتماعي گفت: بر اساس اين اطلاعات مي توان برنامه ريزي  هاي دقيقتر در اين بخش و بهره گيري مطلوب تر از امكانات و ظرفيت هاي موجود در آنها فراهم شود.
وي افزود: . سازمان تامين اجتماعي با استفاده از سيستم نرم افزاري هزينه قيمت تمام شده تخت هاي بيمارستاني را محاسبه مي كند.
معاون درمان سازمان تامين اجتماعي با اشاره به مراجعات مكرر و غير ضروري بيمه شدگان به مراكز درماني گفت: با استفاده از سيستم نرم افزاري و سخت افزاري در بخش درمان تامين اجتماعي امكان ارائه خدمات مناسب تر و جلوگيري از سرگرداني و مراجعات پي در پي بيماران به مراكز درماني و بيمارستان هاي اين سازمان فراهم مي شود.
وي ايجاد بانك هاي جامع تجهيزات پزشكي، دارو و اسناد پزشكي را يكي از ضروري ترين اقدامات ذكر كرده و افزود: اين بانك هاي اطلاعاتي كنترل و نظارت دقيق تري را نيز بر روند فعاليت هاي درماني، دارويي و تجهيزات پزشكي فراهم مي كند.

پرسه در شهر
تعطيلي اتوبوس هاي برقي
اين تصميم مي تواند نتيجه تجربه باشد، اما به هر حال عقل سليم هم حكم مي كند چنين تصميمي گرفته شود.
شركت واحد اتوبوسراني تصميم گرفته است در روزهاي نهم و دهم بهمن ماه، مصادف با تاسوعا و عاشوراي حسيني سرويس دهي اتوبوس هاي برقي را تعطيل كند. دليل اين تصميم هم آن است كه در روزهاي سوگواري سالار شهيدان و حركت هيات هاي مذهبي و عبور علائم دسته ها از مسير تردد اتوبوس هاي برقي، وجود سيم هاي برق اتوبوس هاي برقي ممكن است خطراتي را متوجه عزاداران كند.
نقالي وقايع انقلاب
قرار نيست نقالي فقط در داستان هاي رستم و سهراب يا تاريخ مذهبي محدود شود. طي روزهاي آينده معاونت فرهنگي ميراث فرهنگي و گردشگري، 72 نمايش آييني و سنتي در قالب نقالي وقايع رويدادهاي انقلاب اسلامي را در ميادين بزرگ شهر برگزار مي كند. در روزهاي دهه فجر، ميادين اصلي تهران از جمله ميادين تجريش، ولي عصر، امام حسين، ارگ، شهدا و انقلاب شاهد اين برنامه هستند.

آلودگي هوا، عامل سرطان خون
رويترز: يك دانشگاه در تگزاس طي مطالعاتي يك رابطه احتمالي بين سرطان خون در كودكي و زيستن در نزديكي پالايشگاه هاي شهر در طول كانال هوستن شيپ يافته است.اين مطالعات حاكي از اين بوده است كه زندگي كردن در 2 مايل مجتمع پتروشيمي كانال شيپ كه هوا حاوي مقادير زيادي ماده خطرناك بيوتادين 3/1 است، 56 درصد ابتلا به سرطان خون ليمفوسيتيك حاد را در مقايسه با زندگي كردن بيش از 10 مايل دورتر افزايش مي دهد.
بيل وايت، شهردار شهر هوستون اظهار داشت كه مسئولان شهر از اين مطالعات استفاده كرده و براي كاهش آلودگي در تاسيسات پتروشيمي تلاش مي كند.وي همچنين افزود كه مطالعات و بررسي ها ادعاي ما را در مورد اولويت قرار دادن كاهش آلاينده هاي بسيار خطرناك هوا تاييد مي كند.
وي براي اينكه تاسيسات پتروشيمي را وادار به كاهش توليد آلودگي كند تهديد كرده است كه قوانين مبارزه با آلودگي هوا را با شدت بيشتري اجرا خواهد كرد.

نايب رئيس شوراي عالي استان ها:
پيش نويس بودجه عمومي بايد به شوراي عالي مي آمد
ايسنا: نايب رييس شوراي عالي استان ها خطاب به رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: بيش از 3 سال از دور دوم شوراها گذشته، اما نمايندگان مجلس، اصلا ما را قبول ندارند.
منصور روشناسي در ديدار رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با اعلام اين كه طرحي در اسفند ماه سال 83 براي تشكيل "كميسيون شوراها و شهرداري ها " در مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، افزود: مجلس اعلام كرد كه تمام امور شوراها را در قالب كميسيون امنيت ملي، تعريف كرده است و بنابراين شورا پيشنهادات خود را به اين كميسيون ارجاع داد. وي افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي، از نظر قانوني موظف است نسخه اي از پيش نويس بودجه عمومي را به شوراي عالي استانها هم بفرستد تا از نظرات آنها استفاده شود ؛ اما پس از گذشت چهار سال پيگيري، زيبنده نيست كه سازمان مديريت اين كار را نكند و ما خودمان به دنبال بودجه باشيم.
وي با اشاره به مواد 101 و 102 قانون اساسي گفت: با وجود تأكيد قانون، متأسفانه با وضعيت كنوني بودجه و شرايط شوراها شاهد برگشت به گذشته هستيم.
روشناسي ادامه داد : در شوراي عالي استان ها به نمايندگان اعلام كرديم كه در سال اول نوپا، سال دوم هنوز جا نيفتاده  بوديم، ولي اكنون در سال چهارم هستيم و وضعيت هيچ تفاوتي نكرده است.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي حكم مافوق شوراي عالي استانها را دارد و اگر ما بگوييم بودجه عمومي كل كشور وجاهت قانوني ندارد، به اين معني است كه تمام قانون اجرا نشده است.

پرداخت قبوض، دليل آغاز 25 درصد از سفرهاي شهري در تهران است
گسترش بانكداري الكترونيك 3 ميليون سفر
شهري را حذف مي كند
011997.jpg
گروه شهري- مشاور شهردار تهران در امور IT ، توسعه ارائه خدمات الكترونيكي از سوي سيستم بانكي را باعث كاهش 20 تا 25 درصدي ترافيك پايتخت تهران دانست و خواستار گسترش بانكداري الكترونيك در سطح كشور و به ويژه در شهر تهران شد.
مهدي تشكري با اعلام اين مطلب در همايش بانكداري الكترونيك و كاهش تردد شهري كه به منظور بررسي تأثير الكترونيكي شدن خدمات بانكداري در كاهش تقاضاي سفر برگزار شده بود، اظهار داشت: اولويت اول مديريت شهري حل مشكل ترافيك و ساماندهي حمل و نقل عمومي است و به اين منظور تحقق مديريت واحد ترافيك و كلان نگري و تصميم گيري هاي فراسازماني از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
مشاور شهردار تهران با بيان اين كه در حال حاضر روزانه 14 تا 15 ميليون سفر درون شهري در تهران انجام مي شود، اصلاح رفتارهاي ترافيكي شهروندان را باعث كاهش 22 درصدي در ترافيك اعلام كرد و گفت: علاوه بر ارتقاي فرهنگ ترافيك، توسعه شبكه معابر و شبكه بزرگراهي، گسترش حمل و نقل عمومي، افزايش ظرفيت مترو و ناوگان اتوبوسراني، ارتقاي بهره وري سيستم موجود، كاهش تقاضاي سفر و گسترش زيرساخت ها، از جمله سازوكارهاي موجود به شمار مي آيند.
مديريت تقاضاي سفر
و كاهش يك ميليون سفر
مشاور IT شهردار تهران توسعه زيرساخت ها را اقدامي زمان بر و پرهزينه برشمرد و خاطرنشان كرد: به عنوان نمونه ايجاد هر كيلومتر مترو حدود 50 ميليارد تومان و احداث هر كيلومتر بزرگراه به طور متوسط 40 ميليارد تومان براي مديريت شهري و شهروندان هزينه در بر دارد.
دكتر تشكري با تأكيد بر اين كه صرف هزينه هاي بالا در حالي صورت مي گيرد كه با اعمال روش هاي مديريت تقاضاي سفر مي توان يك ميليون سفر روزانه را در تهران كاهش داد، اظهار داشت: در اين ميان بانك ها به عنوان واسطه مابين مشتريان و سرمايه در جهت توسعه پايدار از نقش قابل توجهي برخوردارند و در اين ميان راه حل اصلي به منظور تأثيرگذاري سيستم بانكي بر كاهش ترافيك، الكترونيكي كردن انجام عمليات بانكي است. وي با بيان اين كه با اجراي روش هاي خدماتي نوين به شهروندان به ويژه خدمات الكترونيك، حذف تا 70 درصد سفرهاي درون شهري امكان پذير است، افزود: ايجاد دولت الكترونيك و انجام تجارت الكترونيكي و توسعه خدمات موبايل از جمله راهكارهاي تحقق اين هدف است.
۷۲۰ ميليارد تومان خسارت سالانه قبوض
تشكري انبوه مراجعات به منظور پرداخت حضوري حدود 600 ميليون قبض آب، برق، گاز و تلفن در طول سال را از جمله علت هاي اصلي سفرهاي درون شهري برشمرد و تصريح كرد: بنا بر يك بررسي مقدماتي علت 20 تا 25 درصد سفرهاي درون شهري در تهران، پرداخت قبوض مختلف به بانك ها است.
وي با اشاره به اين كه هر دو ماه حداقل چهار قبض به هر واحد مسكوني و تجاري تحويل مي شود، گفت: سالانه 240 ميليارد تومان هزينه عمليات بانكي پرداخت قبض ها و به همين ميزان صرف توليد و توزيع آن ها و نيز همين مقدار جهت پرداخت وجه آن ها به بانك ها هزينه مي شود، يعني سالانه 720 ميليارد تومان براي ادامه روش نادرست موجود پرداخت قبوض هزينه مي كنيم كه با خدمات الكترونيكي قابل پيش گيري است.

طرح تأمين منابع مالي تملك املاك واقع در طرح ها در شوراي عالي استان ها تصويب شد
انتقاد چمران از روند كاهش اختيارات
شوراهاي شهر و روستا
گروه شهري: رئيس شورايعالي استانها و شوراي اسلامي شهر تهران، از روند كاهش اختيارات شوراهاي شهر و روستا در مراحل مختلف قانونگذاري و اصلاح قانون شوراها، انتقاد كرد.
مهدي چمران پنجشنه گذشته در حاشيه سي و هشتمين نشست اين شورا كه در سالن وزارت كشوربرگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: با اينكه محكم ترين و زيباترين شكل قانوني در باره شوراها در هفت بند از قانون اساسي مطرح شده است، ولي با گذشت زمان و در مراحل تصويب قوانين در مجلس و به دليل فاصله گرفتن از قانون اساسي، به تدريج قانون شوراها كمرنگ تر شده است. وي افزود: آخرين قانون شوراها مربوط به سال 82 بود و با مطرح شدن اصلاحيه پيشنهادي دولت كه هدف از آن رفع مشكلات موجود اعلام شد، ما نيز از آن استقبال كرديم و پيشنهادات خود را ارايه داديم ولي متاسفانه در برخي جاها اين اصلاحيه بر مشكلات افزود.چمران خاطرنشان كرد: هر چند در مواردي مشكلات رفع شد و در بيش از 80 درصد با هم مشترك بوديم ولي چند موضوع اساسي و مهم از اختيارات شوراها كاسته شد كه مورد اعتراض ما نيز هست.
وي با اشاره به تصويب اصلاحيه قانون شورا ها در مجلس شوراي اسلامي، گفت: مجلس شوراي اسلامي براي حفظ تعامل شورا و دولت (وزارت كشور) در تصويب اصلاحيه جديد اقدام بينابين انجام داد ولي در اين ميان چند موضوع اساسي از اختيارات شوراها كاسته شد كه بسيار مهم بود و مورد گلايه و اعتراض شوراها است.
رئيس شوراي عالي استان ها يكي از اين موارد را اختيار لغو مصوبه شورا ها توسط وزير كشور به رغم طي كردن مراحل قانوني آن دانست و گفت: وزارت كشور در اصلاحيه مذكور پيشنهاد داده بود كه وزير كشور مي تواند در هر زماني برخي مصوبات شوراها را حتي پس از گذراندن مراحل قانوني لغو كند، ولي همه شوراها از جمله شوراي عالي استان ها با اين موضوع مخالف هستند. زيرا وقتي طرحي با قانون مغايرت نداشته باشد و فرمانداري و شوراي حل اختلاف هم در موعد مقرر به آن عتراض نكند تبديل به قانون براي يك شهر مي شود.
وي در عين حال گفت: طرحي قانوني را براي اصلاح اين گونه موارد بزودي به مجلس ارايه خواهيم داد و مواردي نيز كه در اصلاحيه جديد با قانون اساسي مغايرت داشته براي شوراي نگهبان قانون اساسي مطرح كرده ايم.
لايحه بودجه كل كشور در شوراي عالي استا ن ها
از سوي ديگر چمران گفت: لايحه بودجه سال 86 كل كشور اخيرا در اختيار شوراي عالي استانها نيز قرار گرفته تا اعضاي شوراي عالي استانها براي رفع تبعيض احتمالي، چنانچه نظري دارند به شورا ارايه كنند. وي افزود: قرار شده است اعضا ي شوراي عالي استان ها ضمن بررسي اين موضوع پيشنهادهاي خود را در مورد بودجه استان خودشان ظرف يك هفته براي ارايه به مجلس ارسال كنند.
منابع مالي املاك واقع در طرح
رئيس شوراي عالي استان ها همچنين با اشاره به تصويب طرح تملك املاك واقع در طرح هاي شهري در نشست اخير اين شورا گفت: در جلسه روز پنجشنبه شوراي عالي استانها، طرح تامين منابع مالي براي تملك املاك واقع در مسير طرح هاي دولتي و شهري به تصويب رسيد.
چمران افزود: بر اساس اين طرح پيشنهاد شده است كه دولت فعلا منابع مالي مربوطه را براي شهرهاي زير 200 هزار نفر جمعيت در بودجه كل كشور پيش بيني و تصويب كند و در اختيار آنها قراردهد.
وي با بيان اينكه اين پيشنهاد جهت تصويب به وزارت مسكن نيز ارايه مي شود گفت: با اعمال اين روش ديگر نيازي نيست، يك پلاك و يا ملكي سالها در انتظار اجراي طرح هاي آموزشي، بهداشتي و خدماتي به صورت بلاتكليف بماند و طرحي در آن اجرا نشود. اين موضوع ( بلاتكليفي املاك ) از طرح جامع شهر تهران نيز حذف شده است.

نگاه
شروع به كار تاكسيراني بانوان در تهران
011994.jpg
داود كاظمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |