شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵
در گفت وگو با رئيس گروه توسعه و تجهيز مدارس عنوان شد؛
پيشنهادي براي افزايش ضريب ايمني مدارس
009543.jpg
گروه علمي فرهنگي- چندين هزار واحد آموزشي ناامن و فاقد اصول استاندارد در كشور وجود دارد كه برنامه هاي بازسازي و مقاوم سازي آنها به كندي يا بدون مطالعه دقيق پيش مي رود و اين امر مي تواند خطر جدي براي سلامت دانش آموزان باشد. از طرفي سالها طول خواهد كشيد تا تمامي مدارس كشور به سطح قابل قبولي از استانداردهاي ايمني برسند. به علاوه مي توان انتظار داشت كه در سالهاي آتيه نزديك، نوبت به مدارس مناطق محروم نخواهد رسيد. از اين رو، يافتن راه حلي براي كوتاه مدت و تا هنگام مقاوم سازي جدي مدارس، ضروري به نظر مي رسد.
مهندس هوشنگ اميري ابيانه رئيس گروه توسعه و تجهيز مدارس سازمان آموزش و پرورش استثنايي در گفت و گو با همشهري با اشاره به اين موضوع افزود در حوادث تلخي همچون حادثه مدرسه سفيلان در شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختياري، دانش آموزان در انتهاي كلاس گير افتادند و هيچ راه فراري جز ماندن در كلاس كه در آتش مي سوخت، نداشتند. بنابراين،  يك راه حل ساده، اجرايي و كم هزينه در شريط فعلي مدارس، پيش بيني يك راه فرار ديگر در انتهاي كلاس به طرف راهرو است. اين راه حل، نتيجه تحقيقي است كه توسط اميري ابيانه با همراهي سيدتقي حسيني كارشناس توسعه و تجهيز مدارس آموزش و پرورش استثنايي انجام شده است.
راه هاي خروج كلاس به طور عادي شامل يك در و چند پنجره است. معمولا پنجره ها در طبقه همكف حفاظ دارند يا در طبقات بالاتر، فرار از آنها غير ممكن است يا احتمال شكستگي اعضا را دربردارد. پس به هنگام بروز حوادثي مانند زلزله و آتش سوزي ، فرار عملا فقط از در ورودي كلاس امكان پذير است. در طرح پيشنهادي اميري ابيانه و حسيني،  يك راه فرار ديگر در انتهاي كلاس به طرف راهرو ايجاد مي شود كه اين امكان را به دانش آموزان مي دهد تا بتوانند از خطر بگريزند.
اميري در توضيح طرح خود گفت: اين در مانند درهاي شيشه اي اتوبوس است كه با كشيدن نوار حاشيه آن و ايجاد كمترين فشار (هل دادن) باز مي شود. جزئيات آن مانند در ورودي شامل يك چارچوب با ابعاد 8/1 در 1 متر و پوشش سطح داخلي آن از مصالح سبك (از قبيل يونوليت) همراه با لايه نازك گچ و علايم هشداردهنده روي آن و نوار لاستيكي نگهدارنده به دور آن است. در هنگام خطر فقط كافي است نوار لاستيكي كشيده و به پوشش داخلي آن فشار وارد شود تا راه فرار از انتهاي كلاس يا كارگاه به راهرو باز شود.
اين طرح از نظر اقتصادي نيز مقرون به صرفه است. اگر هزينه يك در استاندارد ورودي كلاس با يراق آلات (لولا، دستگيره، قفل و پاخور) حدود دو ميليون ريال باشد، هزينه نصب اين در كمتر از يك سوم آن خواهد شد.
اميري در مورد چگونگي آموزش استفاده از اين در گفت: در هنگام برگزاري مانور زلزله مي توان نحوه استفاده و فرار از آن را آموزش داد. با فرهنگسازي و نصب علائم هشداردهنده،  مي توان بچه ها را از دستكاري در برحذر داشت. وانگهي، چنانچه اين درها توسط بچه ها آسيب ببيند، به اندازه سلامت آنان در هنگام بروز خطر، ارزش ندارد.
وي در پايان، برنامه اولويت بندي براي اجراي طرح را نيز عرضه كرد. بر اين اساس، ابتدا مدارسي كه در مرحله طراحي، ساخت يا مقاوم سازي قرار دارند، به اين در مجهز مي شوند. سپس در مدارسي كه هنوز از بخاري نفتي يا گازي استفاده مي كنند و در مرحله بعد در مدارس كودكان استثنائي كه توانايي و تحرك دانش آموزان در فرار از خطر با محدوديت همراه است. در مراحل پاياني، مدارس ابتدايي كه در سالهاي اخير از محل اعتبارات دولتي يا توسط خيرين ساخته شده اند و در طرح مقاوم سازي قرار ندارند و بقيه مدارس راهنمايي و متوسطه و كارو دانش قرار دارند. به اعتقاد اميري، هزينه اجراي اين طرح از محل اعتبارات مصوب مقاوم سازي مدارس در سازمان نوسازي مدارس قابل تامين است.

۱۳۰ هزار دانش آموز كهگيلويه و بويراحمد
در فضاي بحراني تحصيل مي كنند
ايلنا: معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد گفت: 130 هزار نفر از دانش آموزان اين استان در مقاطع مختلف در فضاهاي بحراني مشغول به تحصيل هستند.
سيد محمود موسوي، معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد افزود: اين دانش آموزان در 76 درصد مدارس استان تحصيل مي كنند كه اين مدارس خطر و فرو ريختن و تلف كردن جان بسياري از دانش آموزان را دارد.
به گفته وي در سال جاري بيش از 100 مدرسه اين استان نوساز شده، اما با توجه به كثرت مدارس بحراني نياز به مساعدت هاي بيشتر دولتمردان در اين ارتباط است.
معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد گفت: از سوي سازمان نوسازي تجهيز مدارس كشور در صورتي كه يك كلاس درس ساخته شود، به ميزان 25 ميليون ريال تجهيزات اهدا مي شود. 184 هزار دانش آموز در سه هزار و 140 آموزشگاه كهگيلويه و بويراحمد مشغول به تحصيل هستند كه 76 درصد اين آموزشگاه ها معادل دو هزار و 669 وضعيت بحراني دارند.

برنامه هاي درسي نيازمند بازتعريف علمي هستند
يك مولف كتب علمي گفت: بخش بزرگي از دنياي آموزش را دانش آموزان تشكيل مي دهند و اين در حالي است كه توجه به نيازهاي شناختي اين افراد در برنامه هاي درسي هيچ جايگاهي ندارد.
عليرضا پير خائفي درباره ضرورت بازنگري در برنامه درسي مقاطع مختلف تحصيلي افزود: كتابهاي درسي نيازمند باز تعريف علمي و تخصصي هستند و علاقه هاي دانش آموزان بايد در محتواي آن در نظر گرفته شود.
نويسنده كتابهايي در زمينه هاي هوش و خلاقيت ، تاكيد كرد: برنامه هاي درسي، اساس آينده ، شغل و زندگي خانوادگي فرزندان را پايه ريزي مي كنند و از همين جهت علاقه مندي يادگيرندگان به اضافه بازنگري هاي محتوايي بايد در راس امور قرار بگيرد.
وي گفت: با نگاهي كلي به برنامه هاي آموزشي مي توان به اين نتيجه رسيد كه اين آموزش ها از گذشته تا كنون ساكن مانده اند، در حالي است كه كشف پديده هاي جديد و اطلاع رساني به روز بايد در اين برنامه ريزي ها گنجانده شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار يادآورشد: دوري از تغييرات روزانه علم موجب شده تا دانش آموزان از گردونه همه جانبه جهاني دور مانده و به اهداف مورد نظر آموزشي دست نيابند.

پژوهش
بيش از 350??? مقاله قرآني شناسايي و گردآوري شده است
ايرنا: با تلاش مديريت پژوهش هاي رسانه اي تاكنون بيش از 350 مقاله قرآني كه در سال 85 به زبان فارسي در مطبوعات كشور چاپ و منتشر شده، شناسايي و گردآوري شده است.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر مومني ، مسئول بخش اطلاع رساني پژوهش هاي رسانه اي مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم با اعلام اين خبر گفت: در سال هاي اخير توليدات قرآني به شدت افزايش يافته است و حتي برخي از رسانه هاي و روزنامه هاي معتبر كشوري صفحه اي را به قرآن و معارف و علوم قرآني اختصاص داده اند، اين افزون بر انتشار چندين  مجله تخصصي قرآني است كه در سطح كشور چاپ و منتشر مي شود.
وي افزود: با تلاش مديريت پژوهش هاي رسانه اي تاكنون بيش از 350 مقاله قرآني كه در سال 85 به زبان فارسي توليد و در مطبوعات كشور چاپ و منتشر شده بود، شناسايي و گردآوري شده است.
اين فعال قرآني با اشاره به  فعاليت هاي بخش اطلاع رساني پژوهش هاي رسانه اي گفت: براي شناسايي فعاليت هاي قرآني كشور و اطلاع رساني درست و به هنگام و روزآمد، اين بخش افزون بر شناسايي مراكز قرآني كشور و طرح هاي در دست اقدام و تهيه و گردآوري
 پايان نامه هاي قرآني طلاب و دانشجويان و ايجاد پايگاه غني از منابع، اقدام به توليد و پخش برنامه هايي با همكاري صدا و سيماي جمهوري اسلامي كرده است تا فعاليت هاي قرآني در اين حوزه به عموم معرفي شود. وي هدف از اين طرح را جلوگيري از تكرار و اطلاع رساني علمي به دانش پژوهان و قرآن پژوهان دانست و گفت: با فعاليت هاي انجام شده و در دست اقدام اميد است در آينده نزديك با تهيه بانكي غني از تكرار جلوگيري شود و به جاي سطح نگري به تحقيق در حوزه هاي بكر پرداخته شود و توليد نظريه بر پايه معارف قرآن در دستور كار محققان و قرآن پژوهان قرار گيرد.

خبر
۹۵ درصد مطالبات سال هاي
68 تا 84 فرهنگيان پرداخت شد

گروه علمي فرهنگي- 95 درصد مطالبات سال هاي 68 تا 84 فرهنگيان پرداخت شده است.
مسلم ميرزاپور، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: در حدود 5 درصد از مطالبات سال هاي 68 تا 84 فرهنگيان هنوز باقي مانده است.
وي به كسري بودجه يك هزار و 700 ميليارد توماني آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي 940 ميليارد تومان اين كسري را پذيرفته است. در لايحه متمم بودجه نيز قريب به 300 ميليارد تومان براي كسري بودجه آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.
از سوي ديگر عباسعلي رستمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيزدرباره بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: ميزان اعتباري كه براي كسري بودجه آموزش و پرورش در متمم بودجه در نظر گرفته شده كافي نيست، به همين دليل آموزش و پرورش سال آينده نيز كسري بودجه خواهد داشت. وي ادامه داد: در حقيقت متمم بودجه، كسري بودجه آموزش و پرورش را نمي تواند جبران كند و قاعدتا آموزش و پرورش با كسري بودجه در سال آينده نيز مواجه خواهد شد. رستمي اظهار داشت: تنها در صورتي كه راهكارهايي در بودجه سال 86 انديشيده شود و بودجه آموزش و پرورش افزايش خوبي داشته باشد، مي توان اميدوار بود كه مشكل كسري بودجه حل شود.

برگزاري كارگاه
آموزش روش تحقيق
009540.jpg
گروه علمي فرهنگي- همزمان با هفته پژوهش، كارگاه يك روزه آموزش روش تحقيق در دبيرستان الغدير منطقه 15 آموزش و پرورش تهران برگزار شد.
در اين كارگاه آموزشي حدود 560 دانش آموز به همراه دبيران خود با مراجعه به منابع موجود در كتابخانه اين واحد آموزشي، به تحقيق درباره موضوعات مختلف نظير روانشناسي، جغرافيا، عرفان، ادبيات معاصر و كلاسيك، مذهب، رياضيات و فيزيك پرداختند. همچنين دانش آموزان دبيرستان الغدير در كنار هم طي اين برنامه حدود 250 عنوان كتاب غيردرسي را نيز مطالعه كردند. در پايان نيز نتايج تحقيقات هر گروه (كلاس) اعلام و از گروه هاي برتر قدرداني شد.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |