نگاه
نگاهي به تاريخ تشيع و قيا م عاشورا
راه اصلاح
سعيد حبيب الله
|
|
امام حسين(ع) هنگام خروج و قيام به وضوح هدف خود را اصلاحات برشمرده است و در اين باره فرموده است: همانا من براي تجاوز و طغيان و خودداري از قبول حق و ايجاد ستم خروج نكردم، بلكه براي اصلاح امت جدم محمد مي خواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم.
امر به معروف و نهي از منكر از اصول مترقي اسلام است كه امروزه در جايگاه احزاب، مطبوعات و روشنفكران نمود يافته است. معروف در هر جامعه اي حق و عدالت و آزادي عقيده و منكر، ظلم و تزوير و انحراف از دين است. بنابراين امر به معروف و نهي از منكر از اين حيث راهكاري براي اصلاحات اجتماعي و سياسي و فرهنگي، مشاركت مردم در جامعه اسلامي و بهبود وضعيت رابطه اجتماعي ميان مردم و دولت در جامعه است.بنا به كلام امام (ع) در اين شكي نيست كه علت اصلي واقعه عاشورا اصلاح امت است. دورويي ها، خيانت ها، چاپلوسي ها، وارونه جلوه دادن دين، حكام فاسق و نالايق، نخبگان ساكت و خاموش... قيام يك نخبه را الزام آور ساخته بود. قيامي كه به دنبال خود پيامدها و كاركردهاي شگفت انگيزي را در تاريخ آينده به جا
گذاشت.
به عقيده اميل دوركيم مناسك جديد جانشين مراسم تشريفاتي قديمي مي شوند. به نظر مي رسد كه در قيام حسيني مفاهيمي چون آزادي، برابري، همبستگي، ظلم ستيزي و غيره از مواردي اند كه نهضت امام حسين (ع) سعي دارد آنها را در منظومه ديني جامعه آن روز نهادينه سازد و قيام و پيروزي خون بر شمشير توانست چنين كاركردي داشته باشد.
قيامي كه حس همبستگي، اعتقادات، باورها و گرايش هاي گروهي جديدي در قالب مراسم عزاداري ايجاد كرد و مردم را به ارزش ها و احساسات واحدي پايبند كرد. اين وابستگي اعتقادي ميان شيعيان به عنوان يك گروه اجتماعي بزرگ بعد از واقعه عاشورا شكل و حالت خاصي يافته است تا جايي كه اكنون مبارزه با ظلم به عنوان يك ارزش حياتي در آن متبلور است. مبارزه با ظلم و ظالم همواره در تعاليم انبيا و مصلحان اجتماعي حضوري روشن داشته است.
امام حسين(ع) در اقدامي تكان دهنده با خانواده خود و حتي فرزندان خردسال خويش، مبارزه با ظالم و فساد را به عنوان حفظ ارزش هاي پيش روي قرار داد.
ارزش ها در اينجا به مفهوم اعتقادات و اهداف مشترك يك جامعه است كه از نظر فردي و اجتماعي برتر شمرده شده و داوري خوب و بد را براي انسان در حيطه اجتماع و حتي حوزه خصوصي ميسر مي سازد. از اين منظر تبديل مسئله مقابله با ظلم و ظالم به عنوان يك ارزش ماندگار، از كاركردهاي قيام حسيني است كه احياي نهاد دين و مبارزه با انحرافات، كاستي ها، فساد و تبعيض و حكام نالايق را در دستور كار خود دارد.از اين رو نهضت حسيني نه فقط در ميان شيعيان كه در ميان فرقه هاي مختلف به احياي دين كمك فراواني كرد و الگوها و قواعد مورد نظر اسلام را در ميان مسلمانان زنده كرد. همچنين حركت مذكور با تركيبي از ويژگي هاي رفتاري مادي و معنوي براي هدايت جامعه به صورت يك نمود انتزاعي واجد كاركرد الگوسازي براي مسلمانان است.
بسياري از قيام ها و يا جنبش هاي اجتماعي اسلام همچون انقلاب اسلامي سال 57 برگرفته از الگوي نهضت حسيني بوده اند. اين قيام راه شهادت، ايثار، قيام و مبارزه براي عقيده را براي انسان باز گذاشته است و از نگاه ديگر خط و الگوهاي پراكنده و البته مهمي را نيز به ديگر نهضت ها و اصلاح گران فردا آموخته است.با اين همه نبايد فراموش كنيم كه استمرار اين نهضت با خرده فرهنگ عزاداري ميسر مي شود. اگر جامعه بزرگ اسلامي را داراي فرهنگي مشترك و فراگير در نظر بگيريم، عزاداري هاي حسيني نوعي خرده فرهنگ محسوب مي شود كه در عين سهيم بودن مسلمانان علي الخصوص شيعيان در آن، آنان را داراي ارزش ها، هنجارها، عقايد و شيوه هاي خاصي كرده كه همگي با منشايي از نهضت حسيني مقدس شمرده مي شود. اين تقدس كاركرد اجتماعي عاشورا و استمرار آن را همواره قوت بخشيده است.
|