شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۸ - Feb 17, 2007
سياسي
Front Page

رئيس جمهوري:
ايران در گسترش رابطه با اروپا هيچ محدوديتي ندارد
014307.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري توسعه مناسبات و همكاري ها با همه كشورها بر اساس احترام متقابل و تلاش براي رفاه ملت ها را سياست جمهوري اسلامي ايران دانست و تأكيد كرد: ايران در گسترش روابط در زمينه هاي مختلف با كشورهاي اروپايي از جمله قبرس هيچ محدوديتي ندارد.
محمود احمدي نژاد صبح پنج شنبه، پس از دريافت استوارنامه  هارامبوس كاپسوس سفير جديد قبرس در تهران كه خبر آن را دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري منتشر كرد، تلاش براي ارائه راه  حل انساني براي مشكلات بشر را يك وظيفه همگاني دانست و با بيان اين كه استفاده از نيروي نظامي  و تهديد در حل مسايل جهاني تنها به ناامني و ضرر ملت ها دامن مي زند، تأكيد كرد: امروز دوران حاكميت انديشه و دوستي است و مشكلات جهان نيز فقط با بهره مندي از منطق، فهم مشترك و رعايت عدالت رفع مي شود. هارامبوس كاپسوس، سفير جديد قبرس در تهران نيز در اين ديدار با اشاره به تلاش هاي جمهوري اسلامي  ايران در راستاي برقراري صلح و امنيت در مناطق مختلف جهان به ويژه قبرس تصريح كرد: قبرس خواستار گسترش مناسبات و همكاري ها و استفاده از تجربيات ارزشمند ايران در زمينه هاي مختلف است.
جلب اعتماد خاورميانه
محمود احمدي نژاد صبح پنج شنبه در ديدار هروه گوينس سفير جديد بلژيك در ايران، پس از دريافت استوارنامه وي با اشاره به اين كه كشورهاي خاورميانه و قاره اروپا مي توانند به عنوان مكمل و همكار با يكديگر در راستاي پيشرفت و سعادت ملت ها تلاش كنند، تأكيد كرد: كشورهاي اروپايي بايد با حمايت نكردن از سياست هاي سلطه طلبانه و يك جانبه گرايانه آمريكا اعتماد كشورها و ملت هاي خاورميانه را جلب كرده و مناسبات خود با اين كشورها را افزايش دهند.
هروه گوينس سفير جديد بلژيك در تهران نيز با اشاره به ابراز علاقه و گرايش روزافزون ملت هاي جهان به ارزش هاي ديني، ايرانيان را مردمي  هوشمند، مقتدر و داراي فرهنگ غني دانست و تصريح كرد: بلژيك خواستار گسترش و توسعه مناسبات و همكاري ها با جمهوري اسلامي  ايران به ويژه در زمينه هاي علمي، اقتصادي و فرهنگي است.
۲ كشور مؤثر
رئيس جمهوري با اشاره به روابط قديمي  و دوستانه ايران و روماني به عنوان دو كشور داراي سوابق تمدني و فرهنگي پر افتخار اظهار داشت: ايران و روماني به عنوان دو كشور علاقه مند به برقراري صلح بر پايه عدالت مي توانند نقش مؤثري در مسائل جهاني ايفا كنند. محمود احمدي نژاد روز پنج شنبه پس از دريافت استوارنامه كريستيان تئودور سكو سفير جديد روماني در تهران، پيروزي انقلاب اسلامي  را نقطه عطفي در ايجاد و گسترش روابط ايران با كشورهاي مستقل دانست و گفت: تهران در توسعه مناسبات و همكاري ها  با بخارست در زمينه هاي مختلف هيچ محدوديتي ندارد.
گسترش روابط با كشورهاي خليج فارس
رئيس جمهوري، گسترش و افزايش روابط و مناسبات دوجانبه و چندجانبه ميان كشورهاي حاشيه خليج فارس و درياي عمان در زمينه هاي مختلف را به نفع صلح، ثبات و استقرار كامل امنيت در منطقه دانست. محمود احمدي نژاد پس از دريافت استوارنامه شيخ يحيي بن عبدالله سفير جديد عمان در تهران روابط ايران و عمان را گسترده و تاريخي دانست و با اشاره به شرايط منطقه اي و ظرفيت هاي فراوان موجود بر گسترش روابط دو كشور تأكيد كرد. شيخ يحيي بن عبدالله سفير جديد عمان در تهران نيز در اين ديدار با اشاره به روابط تاريخي و دوستانه مردم دو كشور، مناسبات سياسي مسقط - تهران را در طول ساليان گذشته خوب و با ثبات ارزيابي كرد.
خداحافظي با 2 سفير
محمود احمدي نژاد همچنين صبح پنج شنبه، با كلتوس استفان چكيتا سفير زيمبابوه و عدنان منصور سفير لبنان در تهران خداحافظي كرد.

تلاش آمريكا براي تشديد فشار بر ايران
تكرار ادعاهاي واهي واشنگتن
چهارشنبه گذشته رئيس جمهوري آمريكا در اولين كنفرانس خبري خود در سال 2007 ضمن تكرار ادعاهاي مقامات آمريكا مبني بر دخالت ايران در ناآرامي هاي عراق گفت: در اين كه مقامات دولتي ايران در تامين تسليحات انفجاري براي شورشيان عراق دخالت دارند ترديد ندارد. همچنين رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده نيز با تاكيد بر اين كه آمريكا قصد حمله به ايران را ندارد، سخنان جورج بوش را تاييد كرد و مدعي شد: شواهد موجود گواه اين امر است كه سپاه قدس به عنوان شاخه اي از سپاه پاسداران ايران در ناآرامي هاي عراق مداخله مي كند. در همين حال به گزارش ايسنا هيلاري كلينتون، سناتور دموكرات و نامزد انتخابات رياست جمهوري 2008 آمريكا تاكيد كرد كه جورج بوش حق حمله نظامي به ايران را بدون كسب اجازه از سنا ندارد.
گروه سياسي اخباري كه روز گذشته بر روي تلكس خبرگزاري ها قرار گرفت حكايت از تلاش ايالات متحده براي افزايش فشار بر جمهوري اسلامي دارد و اين در حاليست كه كشورهايي مانند چين و روسيه همچنان خواستار از سرگيري مذاكرات هستند و دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز همانند گذشته از لزوم آغاز مذاكرات ميان ايران و غرب با حضور آمريكا سخن مي گويد.
تلاش هاي آمريكا در حالي صورت مي گيرد كه در قطعنامه 1737 شوراي امنيت تصريح شده در تاريخ دوم اسفند ماه (4 روز ديگر)، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد گزارشي از چگونگي رفتار ايران در قبال اين قطعنامه به شوراي امنيت ارائه كند و آنگاه اين شورا با توجه به گزارش دبيركل آژانس تصميمات بعدي را در قبال ايران اتخاذ خواهد كرد.
به گزارش ايسنا كاندوليزا رايس كه از احتمال تهيه قطعنامه دوم بر ضد ايران خبر داده در گفت وگو با خبرنگاران آمريكايي گفت: درباره تصويب و يا عدم تصويب قطعنامه دوم و الزاماتي كه به همراه خواهد داشت در حال گفت وگو با ساير كشورها هستيم. وي ادعا كرد: قطعنامه اول كه ملايم تر از خواست آمريكا بود تأثير عميقي بر ايران داشت و اكنون بايد ببينيم يك قطعنامه ديگر در متقاعد كردن ايران براي كوتاه آمدن از مواضعش تأثيرگذار خواهد بود يا خير. در همين حال خبرگزاري مهر گزارش داد آمريكا در حال رايزني با روسيه و چين براي اعمال فشار بيشتر بر ايران در صورت عدم تعليق برنامه هسته اي اين كشور تا هفته آينده است.
نيكلاس برنز معاون وزير خارجه آمريكا در جريان همايشي در واشنگتن اعلام كرد: آمريكا طي چند روز گذشته گفت وگوهاي بسيار خوبي با روسيه داشته و تا اندازه اي آسوده خاطر است كه مواضع روسيه و چين با آمريكا هماهنگ باشد.
برنز با طرح اين ادعا كه گزارش البرادعي به شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي ايران منفي خواهد بود، گفت: ايران موانعي را در مسير بازرسي آژانس از تأسيسات هسته اي خود قرار داده و شوراي امنيت بايد پذيراي دومين قطعنامه باشد كه فشارها را بر ايران افزايش خواهد داد. برنز در عين حال تأكيد كرد: تلاش هاي ما بايد در راستاي اجتناب از مناقشه با ايران باشد.
تأكيد دوباره بر مذاكره
تلاش هاي آمريكا در جهت همراه كردن هرچه بيشتر روسيه، چين و دبيركل آژانس با ديدگاه هاي خود مبني بر افزايش فشارها بر ايران در حالي صورت مي گيرد كه مقامات دو كشور مذكور و همچنين البرادعي بر لزوم حل مسالمت آميز مشكلات موجود تأكيد دارند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در كنفرانسي خبري خواستار انعطاف منطقي آمريكا در قبال برنامه هسته اي ايران شد و تأكيد كرد: روسيه از قطعنامه جديد شوراي امنيت در رابطه با ايران تنها در صورتي حمايت مي كند كه آغاز مذاكرات با اين كشور را ممكن سازد.
همچنين جيانگ يو، سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در كنفرانس خبري هفتگي اش گفت: قطعنامه شوراي امنيت بايد به حل مسالمت آميز مسأله هسته اي ايران از طريق ابزارهاي ديپلماتيك منجر شود.
البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم ضمن طرح درخواست خود مبني بر توقف صحبت ها درباره حمله نظامي به ايران از مذاكره مستقيم آمريكا با ايران براي رفع مشكلات موجود حمايت كرد.
البرادعي در عين حال بار ديگر اذعان كرد كه شواهدي مبني بر وجود برنامه هسته اي نظامي در ايران وجود ندارد.

خطيب جمعه تهران :
غارتگران كشورهاي اسلامي
ادعاي حمايت از آنان را دارند
گروه سياسي- خطيب جمعه تهران تاكيد كرد: به كشورهاي منطقه مي گويند ايران دشمن شماست و ما مي خواهيم از شما حمايت كنيم، چگونه كساني كه دزدان كشورهاي اسلامي بوده اند امروز آمده اند كه از آنها حمايت كنند.
آيت الله محمد امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه ديروز تهران كه مهر خبر آن را منتشر كرد، با اشاره به تلاش دشمن براي تفرقه افكني ميان مسلمانان و بهره برداري از حوزه هاي سياسي و اقتصادي و هسته اي براي هدف قرار دادن بيداري ملت ايران تاكيد كرد كه دشمن در حال توطئه عليه جمهوري اسلامي ايران است و امروز، وقت بسيار حساسي است. خطيب جمعه تهران افزود: دشمن از مسائل سياسي و اقتصادي و فناوري هسته اي عليه معرفت استفاده مي كند، فناوري هسته اي و اقتصاد هدف نيست هدف بيداري جامعه است كه به كشور عزت داده و پرچم اسلام را در جهان برافراشته است و نكته مهم مقابله دشمن با پرچم اسلام است و نه انرژي هسته اي. امامي كاشاني به سخنراني ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در كنفرانس مونيخ مبني بر تقبيح اقدامات آمريكا اشاره كرد و گفت: تاختن روسيه به آمريكا نشان مي دهد كه جامعه جهاني در حال آگاه شدن از اوضاع است. به گزارش ايسنا، خطيب جمعه تهران در پايان سخنان خود درگذشت حجت الاسلام  والمسلمين فردوسي پور را تسليت گفت.

تشييع پيكر يادگار هفتم تير از مقابل دانشگاه تهران
گروه سياسي- پيكر مرحوم حجت الاسلام  اسماعيل فردوسي پور روز گذشته با حضور اقشار مختلف مردم نمازگزار پس از برگزاري نماز جمعه از مقابل دانشگاه تهران تشييع شد.
پيكر مرحوم فردوسي پور پس از تشييع به مشهد مقدس منتقل و پس از طواف حرم حضرت امام رضا ع براي خاكسپاري به مصلاي شهرستان فردوس منتقل شد.
رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام، دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري و استاندار خراسان رضوي هريك با انتشار بيانيه هايي درگذشت نماينده مردم خراسان در مجلس خبرگان رهبري را تسليت گفتند.
فردوسي پور از مجروحين و بازماندگان فاجعه هفتم تير و از يادگاران آن حادثه تروريستي بوده كه پس از تحمل سال ها درد و رنج و كسالت و بيماري در سن  ۷۰ سالگي دارفاني را وداع گفت.
وي علاوه بر نمايندگي در مجلس خبرگان رهبري از استان خراسان رضوي، مسئوليت برگزاري مراسم هفتم تير را بر عهده داشت و از نزديكان و همراهان حضرت امام خميني ره در دوران تبعيد در عراق و همراه ايشان در پاريس بود كه روز  ۱۲ بهمن  ۱۳۵۷ با حضرت امام ره به ميهن بازگشت.

شوراي امنيت، حادثه تروريستي زاهدان را محكوم كرد
گروه سياسي- شوراي امنيت سازمان ملل متحد همچون دبير كل اين سازمان حمله تروريستي به اتوبوس در زاهدان را كه به شهادت 11 نفر از شهروندان كشورمان منجر شد، محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، 15 عضو شوراي امنيت سازمان ملل روز پنج شنبه با صدور بيانيه اي بمب گذاري روز چهارشنبه در استان سيستان و بلوچستان را محكوم كردند.
در بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل كه توسط پيتر بوريان سفير جمهوري اسلواكي در سازمان ملل قرائت شد كه رياست دوره اي اين شورا را در ماه جاري ميلادي برعهده دارد،  اعضاي شوراي امنيت بر ضرورت به دست عدالت سپرده شدن حاميان، عاملان و بانيان اين حمله تروريستي و ديگر حملات تروريستي تاكيد مي كنند. در متن اوليه تسليت به دولت ايران درج شده بود كه در نسخه مصوب حذف شد. به گزارش ايرنا،ويتالي چوركين سفير روسيه در سازمان ملل هم اعلام كرد كه درخواست ايران از شوراي امنيت در خصوص محكوميت اين حادثه تروريستي مهم است و شوراي امنيت هم در اين موضوع به سرعت و محكم عمل كرد.
وداع
پيكر پاك و مطهر 11 نفر از شهداي حادثه تروريستي بلوار ثارالله زاهدان روز گذشته بر دستان مردم شهيد پرور زاهدان تشييع شد .
به گزارش واحد مركزي خبر،در مراسم تشييع اين شهيدان كه قشرهاي مختلف مردم شهر زاهدان شركت داشتند، تشييع كنندگان با سر دادن شعارهايي اين جنايت ايادي و جيره خواران استكبار جهاني را محكوم كردند. پيكر 10 تن از اين شهدا پس از تشييع در زاهدان بعد از ظهر ديروز در زابل تشييع و به خاك سپرده شدند.

اخبار كوتاه
سياست خارجي: بشار اسد رئيس جمهور سوريه ظهر امروز در سفري رسمي وارد تهران مي شود. اين ديدار دومين سفر بشار اسد به ايران پس از انتخاب محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري است و مهمترين هدف آن تقويت روابط دوجانبه در سايه فشارهاي روزافزون آمريكا بر تهران و دمشق است. در اين سفر درباره مسائل مختلف منطقه اي از جمله اوضاع عراق، لبنان و تحولات فلسطين اشغالي و تبادل نظر در خصوص نگراني هاي دو كشور در امور منطقه در دستور كار تهران و دمشق خواهد بود و دو كشور در نشست خود در كميسيون عالي ايراني - سوري توافق هايي را در حوزه اقتصادي صورت خواهند داد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه هدف آمريكا از طرح برخي مسائل، تحميل خواسته هاي خود در مذاكره با ايران است، اظهار داشت: تمام بحث هاي مطرح شده در شرايط كنوني براي مذاكره آمريكا با ايران است و در واقع مي توان گفت جنگ آمريكا جنگ مذاكره است، چراكه مي گويند ايران بايد قابليت مذاكره داشته باشد، بنابراين اگر شكست بخورد راهي جز مذاكره با ايران ندارد.
مجلس شوراي اسلامي: وزراي جهاد كشاورزي، نيرو و اطلاعات اين هفته به ترتيب براي پاسخگويي به سئوال سليمان جعفرزاده نماينده ماكو و چالدران، مجيد ناصري نژاد نماينده شادگان و اكبر اعلمي نماينده تبريز در صحن علني مجلس حضور خواهند يافت. همچنين بررسي تقاضاي عده اي از نمايندگان مبني بر رسيدگي به طرح اصلاح موادي از آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي طبق اصل 85 قانون اساسي، انتخاب يك نفر از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر در هيات نظارت بر مسافرت هاي خارجي كاركنان دولت به جاي عضو مستعفي (محمدرضا فاكر) و گزارش كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد تفريغ بودجه سال 1383 كل كشور در دستور كار مجلس است. هم چنين تقاضاي تحقيق و تفحص عده اي از نمايندگان مجلس از عملكرد شهرداري تهران، صندوق بيمه محصولات كشاورزي و گمرك ايران نيز از ديگر موارد ذكر شده در دستور جلسات مجلس است كه در صورت وقت مقتضي به آنها رسيدگي خواهد شد.
سياست خارجي: نماينده ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: شواهدي كه آمريكا براي اثبات دخالت ايران در ناآرامي هاي عراق جعل كرده، نامعقول است. محمدجواد ظريف در گفت وگو با شبكه 13 تلويزيون آمريكا گفت: اگر به سلاح هايي كه آمريكا به عنوان مدرك ارائه كرده نگاه كنيد تاريخي كه بر روي آنها وجود دارد براساس روشي است كه در آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرد و ابتدا ماه و سپس روز نوشته مي شود، در حالي كه در همه جاي ديگر جهان براي درج تاريخ، اول روز و بعد از آن ماه را مي نويسند. ظريف تاكيد كرد: هدف از جعل اين مدارك از سوي مقامات آمريكايي، ايجاد يك بحران براي فرار به جلو و متهم كردن ديگران با هدف ماجراجويي است.
شوراي سياستگذاري ائمه جمعه:رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه درباره آخرين پيگيري هاي صورت گرفته در قضيه سوء قصد به امام جمعه ميانه اظهار داشت: تا آنجا كه اطلاع دارم، نيرو هاي اطلاعاتي و امنيتي پيگير اين موضوع هستند ولي بر اساس اطلاعي كه ديروز كسب كردم، هنوز نتيجه اي اعلام نشده است. به گزارش ايسنا، سيدرضا تقوي، هم چنين در پاسخ به پرسشي درباره تاثير اين حادثه بر تشديد شرايط امنيتي ائمه جمعه گفت: بايد در حفاظت از شخصيت هايي كه سرمايه نظام هستند، تلاش بيشتري صورت گيرد و امكانات بيشتري استفاده شود.
مجلس شوراي اسلامي:حشمت الله فلاحت پيشه در خصوص حضور برخي خبرنگاران خارجي در ايران و اقدامات تخريبي خبري آن ها عليه ايران گفت: بايد بين خبرنگاران و كساني كه تحت عنوان خبرنگار جاسوسي مي كنند، تفاوت قائل شويم و براي همه خبرنگاران خارجي منع ورود قرار ندهيم. به گزارش باشگاه خبرنگاران وي در خصوص حضور خبرنگاران آمريكايي در ايران افزود: 85 درصد رسانه هاي آمريكايي وابسته به صهيونيست ها هستند و طبيعي است كه حضورشان در ايران جهت دار باشد. وي تصريح كرد: هيچ نظارتي بر كار خبرنگاران خارجي در داخل وجود ندارد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    داخلي    |    شهري    |
|   ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |