شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۸ - Feb 17, 2007
تغيير در آرايش مديران در مسكو
رقابت بر سر جانشيني پوتين شروع شد
014331.jpg
گروه بين الملل- ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه سرگئي ايوانف وزير دفاع را به سمت معاون اولي نخست وزير منصوب كرد. آناتولي سردوكوف نيز كه يك غيرنظامي است به سمت وزارت دفاع روسيه منصوب شد.
روزنامه ايزوستيا چاپ مسكو نوشت تغيير و تحولات در دولت فدراسيون روسيه به مساله ضرورت توسعه بخش هاي فن آوريهاي مدرن در عرصه اقتصاد و در راستاي تأمين جانشيني براي رئيس جمهور روسيه مربوط مي شود. به نوشته مطبوعات روس ايوانف در سمت جديد به نظارت بر صنايع دفاعي از طريق تمركز بر توليد تجهيزات نظامي و هواپيماسازي و توسعه بخش هاي پيشرفته فناوري ادامه خواهد داد.
دولت پوتين براي مدرن كردن اقتصاد روسيه و به وجود آوردن موتوري براي توسعه آن، سرگئي ايوانف را مأمور كرده است تحقق طرح هاي ملي- استراتژيك روسيه را كه بسيار اهميت دارد را زير نظر مستقيم خود بگيرد.
ديميتري مدودف ديگر معاون نخست وزير روسيه كه از قضا از وي به عنوان جانشين احتمالي پوتين ياد مي شود در دولت روسيه مسئول ارتقاي سيستم اجتماعي و انجام اصلاحات در آن خواهد بود. پوتين در مارس 2008 (چهارده ماه ديگر) دومين دوره رياست جمهوري خود را پشت سر مي گذارد. مسأله جانشيني وي از مدتها پيش مطرح بوده است چنانكه روزنامه گازتا در مسكو نوشت از اين تغييرات اين طور مي شود فهميد رقابتي كه جايزه آن جانشيني پوتين است به شكل جدي آغاز شده است.روزنامه اقتصادي كامرسانت نيز نوشت مددوف و ايوانف فرصت مساوي پيدا كرده اند تا خودشان را به عنوان جانشين احتمالي پوتين مطرح كنند.

احتمال خروج روسيه
از پيمان 1987
گروه بين الملل - ايتارتاس و اينترفكس 2 خبرگزاري روسي به نقل از ژنرال يوري باليوفسكي رئيس ستاد مشترك ارتش روسيه اعلام كردند كه روسيه ممكن است از همان موشك هاي هسته اي ميان برد خارج شود. اين قرارداد در سال 1987 ميان آمريكا و شوروي منعقد شده است. ژنرال باليوفسكي تصميم قطعي مسكو را بر نحوه رفتار آمريكا در خبر اعلان شده استقرار سيستم هاي موشكي در جمهوري چك و لهستان مشروط كرده است.
براساس پيمان 1987 شوروي (روسيه فعلي) و آمريكا بايد موشك هاي ميان برد هسته اي خود را از خاك اروپا برچينند.
پس از انتشار خبر تصميم آمريكا دائر بر استقرار سيستم هاي موشكي در خاك جمهوري چك و لهستان، پوتين رئيس جمهور روسيه اعلام كرد پيمان 1987 ديگر تأمين كننده منافع روسيه نيست.
آمريكا سعي كرده است، استقرار اين سامانه موشكي را بر ضد مسكو جلوه ندهد، اما با سخنان رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در كميته نظامي سنا دائر بر اين كه واشنگتن بايد براي مقابله با چين و روسيه و ايران و كره شمالي ارتش منظم خود را تقويت كند، مسكوبه اين استنتاج رسيده كه آمريكا طرح هايي در ذهن دارد.
وزير دفاع آمريكا در واكنش به خبر احتمال خروج مسكو از پيمان 1987 گفت: خروج روسيه از اين پيمان براي آمريكا و به ويژه براي اروپا مشكل ساز خواهد بود.

اشپيگل:
برگزاركننده كنفرانس مونيخ
به خاطر دعوت از لاريجاني بركنار مي شود
ايرنا: هفته نامه آلماني اشپيگل نوشت: دولت اين كشور قصد دارد هورست تلچيك برگزاركننده كنفرانس امنيتي مونيخ را به خاطر دعوت از علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به اين كنفرانس، از كار بركنار كند.
اين هفته نامه روز جمعه در گزارشي با اعلام اين مطلب افزود: آنگلا مركل صدراعظم از اين كه تلچيك به لاريجاني در كنفرانس امنيتي مونيخ فرصتي براي حمله تبليغاتي عليه آمريكا داد، ناراحت است.
به نوشته اشپيگل، دولت آلمان هم اكنون در جست وجوي جانشيني براي برگزاركننده كنفرانس امنيتي مونيخ است.
اين مجله به نقل از شنيده هاي خود در برلين افزود: كنفرانس امنيتي مونيخ سال آينده، آخرين فرصت رياست تلچيك بر كنفرانس مذكور خواهد بود.
اولريش ويلهلم سخنگوي دولت آلمان نيز روز جمعه در يك كنفرانس خبري گفت: قصد داريم دوستانه با تلچيك در رابطه با زمان مسئوليت وي در برگزاري كنفرانس امنيتي مونيخ صحبت كنيم.
تلچيك ?? ساله يكي از نزديك ترين مشاوران هلموت كهل صدراعظم اسبق آلمان در زمينه سياست خارجي بود كه نقش مهمي  در مذاكرات مربوط به اتحاد دو آلمان برعهده داشت.
وي مدتي در هيأت مديره شركت خودروسازي ب.ام.و آلمان هم عضويت داشت و تا تابستان سال جاري نيز رئيس هيأت مديره شركت هواپيماسازي بوئينگ آمريكا در آلمان بود.
در اين حال به نظر مي رسد كه تصميم دولت آلمان در حقيقت نوعي واكنش به حضور موفق هيأت ايراني در اجلاس سال جاري امنيتي مونيخ به شمار مي رود.
پيش از اين هم شبكه تلويزيوني فونيكس آلمان به رغم اين كه تمامي  سخنراني ها و مباحث كنفرانس امنيتي مونيخ به ويژه ادعاهاي مطرح شده عليه جمهوري اسلامي  ايران را به طور مستقيم پخش كرده بود، اما به محض آغاز سخنراني دكتر لاريجاني، اين شبكه تلويزيوني تمامي برنامه هاي پخش مراسم و سخنراني هيأت ايراني و پاسخ هاي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان را قطع كرد.
اين اقدام در حالي انجام شد كه سخنراني لاريجاني در تشريح مواضع اصولي كشورمان در زمينه هاي امنيتي و به ويژه موضوع اختلاف نظر بر سر برنامه هاي هسته اي كشورمان تأثير بسيار مثبتي در بين شركت كنندگان در اين اجلاس برجاي گذاشته بود.
اظهارات لاريجاني در پاسخ به برخي ادعاهاي مطرح شده در اين كنفرانس مبني بر دخالت ايران در اوضاع عراق، امنيت منطقه و برنامه هاي هسته اي كشورمان حتي باعث شد كه برخي از سناتورهاي آمريكايي حاضر در اين كنفرانس كه همواره مواضع جمهوري اسلامي  ايران را مورد انتقاد قرار مي دهند، پاسخ درخوري به اظهارات دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نداشته باشند.
از سوي ديگر هيأت ايراني در اجلاس امنيتي مونيخ از بدو ورود مورد توجه رسانه هاي مختلف خبري آلمان و جهان قرار گرفت به نحوي كه لاريجاني به هنگام ورود به سالن كنفرانس در احاطه صدها خبرنگار و گزارشگر از رسانه هاي مختلف ديداري و شنيداري قرار داشت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين در فرصت حضور در كنفرانس مونيخ، علاوه بر ديدار با مقامات كشورهاي مختلف جهان، در گفت وگوهاي اختصاصي و عمومي  با نمايندگان رسانه هاي حاضر در كنفرانس، مواضع كشورمان را در زمينه هاي مختلف براي افكار عمومي  جهانيان تشريح كرد.

اعراب خليج فارس، اسلحه مي خرند
014328.jpg
ايسنا: مقامات كشورهاي حوزه خليج فارس مي گويند كه نگراني هاي عميق از ناآرامي ها در عراق، كشورهاي نفت خيز حوزه خليج فارس را به خريد انبوهي از هلي كوپترها، كشتي ها و تانك ها واداشته است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نزديك به 900 شركت سازنده تسليحات و چندين شركت امنيتي از اقصي نقاط جهان از جمله روسيه و آمريكا براي فروش تجهيزات و تسليحات خود در نمايشگاه نظامي  IDEX در ابوظبي با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
اين نمايشگاه از فردا (يكشنبه) گشايش خواهد يافت و پيش بيني مي شود كه ارزش قراردادهاي سال جاري از مرز 2 ميليارد دلار در 2 سال گذشته فراتر رود.
مصطفي علاني از كارشناسان نظامي مركز پژوهش هاي خليج فارس در دوبي معتقد است: ليست خريد اقلام و تجهيزات نظامي مستقيماً با تصور از تهديدات احتمالي در منطقه مرتبط است. اين در حالي است كه اين كشورها در 15 سال گذشته در زمينه خريد تجهيزات سرمايه گذاري بسيار نمي كردند، اما در حال حاضر به سرعت در حال ارتقاي سطح تجهيزات نظامي  خود هستند.
علاني مي افزايد: مهمترين نگراني و دغدغه موجود در خاورميانه اين است كه عراق به ورطه جنگ داخلي كشيده شده و خشونت ها در اين كشور به كشورهاي همسايه نظير عربستان سعودي، قطر، كويت، بحرين و امارات متحده عربي سرايت كند.
كشورهاي نگران منطقه حفاظت از تأسيسات نفتي، بنادر و پايگاه هاي نظامي  آمريكا را در برابر خشونت ها و حملات احتمالي خواستارند.
از ميان اين  كشورها تنها عربستان سعودي ميزبان پايگاه هاي نظامي  آمريكا نيست. گزارش ها حاكي از آن است كه به احتمال قريب به يقين هلي كوپتر و سنسورهاي الكترونيكي هشداردهنده بيشترين فروش را در نمايشگاه IDEX خواهد داشت.
رابين هيوز كارشناس نظامي خاورميانه در آژانس نظامي  جينز، حامي  اصلي نمايشگاه مذكور، اظهار مي دارد رادارهاي هشداردهنده در ناوگان دريايي كه از قابليت شناسايي كشتي هاي مشكوك برخوردارند از جمله تجهيزاتي هستند كه با فروش گسترده همراه خواهد بود. اغلب سلاح ها و تجهيزات نظامي عرضه شده در دوره هاي پيشين اين نمايشگاه پيش از آن كه تأمين كننده نيازهاي ملي دفاعي كشورهاي عربي باشد در جهت اجراي تعهدات بين المللي اين كشورها بوده است.

كوتاه از جهان سياست
ژاپن ، چهارمين ماهواره جاسوسي خود را
به فضا پرتاب كرد
واحد مركزي خبر: ژاپن جديدترين ماهواره جاسوسي خود را به فضا پرتاب كرد. اين ماهواره به توكيو امكان خواهد داد تا در هر نقطه در جهان استراق سمع كند و بر فعاليت هاي كره شمالي نظارت بهتري داشته باشد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، اين آخرين مورد از چهار ماهواره جاسوسي است كه ژاپن در سال 1998 پس از آزمايش موشكي كره شمالي بر فراز ژاپن تصميم گرفت در مدار زمين قرار دهد.با قرارگرفتن چهارمين ماهواره جاسوسي ژاپن در مدار زمين، توكيو قادر خواهد بود در هر نقطه از جهان به راحتي استراق سمع كند.


احضار۳۱ عضو سازمان سيا، به اتهام آدم ربايي
واحد مركزي خبر: 31 تن از عوامل سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا به اتهام مشاركت در ربودن يك روحاني مصري در فوريه 2003 در ميلان به دادگاه احضار شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ميلان كاترينا اينترلاندي قاضي تحقيق ميلان همچنين ژنرال نيكولو پولاري رئيس سابق دستگاه اطلاعات نظامي ايتاليا را كه نوامبر 2006 به سبب دست داشتن در اين ماجرا از كار بركنار شده بود به دادگاه احضار كرد.نام اين ژنرال ايتاليايي در فهرست متهمان دادسرا در كنار جف كاستلي و رابرت سلدون ليدي مسئولان سابق سيا در ايتاليا به چشم مي خورد. به گفته يك كارشناس آمريكايي اين نخستين بار است كه دستگاه قضايي يك كشور عضو ناتو اين تعداد از عوامل آمريكايي را به دادگاه احضار مي كند.در مجموع 35 تن در اين ماجرا متهم شده اند كه اتهام 32 تن از آنها، دست داشتن در آدم ربايي و اتهام 3 تن ديگر مشاركت در اين ماجراست.

روابط تركمنستان و چين تقويت مي شود
واحد مركزي خبر: رئيس جمهور جديد تركمنستان گفت: اين كشور به دوستي خود با چين بر خود مي بالد و معتقد است كه تقويت و توسعه روابط تركمنستان با چين مسئله بسيار مهمي است.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از عشق آباد، قربانعلي بردي محمد اف كه پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري تركمنستان روز چهارشنبه رسماً فعاليت خود را آغاز كرد در مصاحبه با خبرنگاران چيني گفت: تركمنستان به سياست بي طرفي دائمي كه صفر مراد نيازاف رئيس جمهوري فقيد آن را اتخاذ كرده بود پاي بند خواهد بود.اين سياست به عنوان اساس توسعه روابط با ديگر كشورها محسوب مي شود و حمايت ساير كشورها و سازمان هاي بين المللي را به دست آورده است.رئيس جمهور تركمنستان افز ود: توسعه روابط با چين يك وضعيت ويژه اي در سياست خارجي تركمنستان دارد. وي تاكيد كرد: چين و تركمنستان در مورد مسايل بين المللي مانند صلح و امنيت مواضع مشترك دارند.

موافقت يكي از بزرگ ترين گروه هاي شورشي دارفور با آتش بس
ايسنا: يكي از بزرگترين گروه هاي شورشي دارفور با اعلام پايبندي خود به آتش بس گفت كه آماده ازسرگيري گفت وگوهاي صلح با دولت براي متوقف كردن خشونت در اين منطقه است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين در حاليست كه گفت وگوهاي صلح در گذشته موفق نبوده و تنها يكي از سه گروه اصلي شبه نظاميان قرارداد سال 2006 را امضا كرده است. از آن زمان تاكنون شبه نظاميان به گروه هاي متعدد تجزيه  شده اند؛ اما اين گروه كه با توافقنامه آتش بس موافقت كرده يكي از بزرگترين گروه هاي شبه نظامي است. جارالنبي فرمانده اين گروه شبه نظامي به خبرگزاري رويتر گفت: ما به توافقنامه آتش بس پايبند خواهيم بود و در كنفرانس فرماندهان به منظور مذاكرات صلح شركت خواهيم كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |