شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۸ - Feb 17, 2007
آخرين برآوردها از ميزان سهام قابل عرضه اعلام شد
۶۰ هزار ميليارد تومان سهام دولتي روي ميز فروش
014277.jpg
گروه بورس اين روزها برنامه عرضه سهام دولتي و اجراي سياست هاي اصل 44 پس از ورود سهام شركت مس به بورس تهران، با جديت بيشتري دنبال مي شود.
قرار است امروز يك بار ديگر 60درصد سهام شركت هپكو در بورس به فروش برسد و طبق اعلام مسئولان سازمان خصوصي سازي تا 2هفته ديگر نيز سهام فولاد مباركه وارد بورس خواهد شد. اسماعيل غلامي، معاون آماده سازي و امور شركت هاي سازمان خصوصي سازي در اين باره گفت: طبق آخرين برآوردهاي سازمان حسابرسي كه نتايج آن در رسانه ها نيز منتشر شده، ارزش كل سهام شركت هاي دولتي پس از كسر بدهي ها و محاسبه حقوق صاحبان سهام، 132 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود كه با توجه به سياست هاي ابلاغي اصل 44، نيمي از اين شركت ها قابل واگذاري به بخش خصوصي هستند. بنابراين ارزش كل سهام دولتي كه در قالب سياست هاي اصل 44 به فروش مي رسد 60 هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.
غلامي با اشاره به اين كه نشست مشترك وزارتخانه هاي اقتصاد و نفت براي تعيين تكليف سهام شركتهاي نفتي برگزار شده، تاكيد كرد: در پايان اين نشست مقرر شد ابتدا وزيران اقتصاد و نفت، در مورد پيش نويس مصوبه اي كه نحوه واگذاري سهام نفتي را مشخص مي كند، به توافق برسند. او تاكيد كرد: اين پيش نويس تدوين شده ولي وزير نفت اعلام كرده در مورد برخي موارد، بايد ملاحظاتي رعايت شود. مثلاً، وزارت نفت درخواست كرده برخي شركتها نظير شركتهاي فعال در حوزه خطوط لوله در زمره استثنائات واگذاري سهام قرار  گيرد و همچنان دولتي باقي بماند. ضمن اين كه ممكن است سهام برخي از شركتهاي نفتي براي دريافت فاينانس ها در وثيقه باشد كه اين موضوعات در زمان عرضه سهام بايد مورد توجه قرار گيرد. به گفته غلامي، قرار است وزيران اقتصاد و نفت، 15 روز ديگر در جلسه مشتركي راهكارهاي مربوط به حل اين گونه ملاحظات را ارائه دهند تا موانع عرضه سهام شركتهاي نفتي برطرف شود.
وي گفت: قرار است۲ وزير پس از دستيابي به توافق نهايي، پيش نويس مصوبه اي را به طور مشترك به دولت ارائه دهند كه در آن نحوه فروش سهام شركتهاي نفتي تعيين مي شود. او تعداد شركتهاي زير مجموعه وزارت نفت را 134 شركت تخمين زد ولي در عين حال تاكيد كرد: تعدادي از اين شركتها در قالب برنامه واگذاري سهام دولتي و سياستهاي اصل 44 نخواهند گنجيد.

تمهيدات ويژه براي عرضه سهام دولتي
گروه بورس- رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در همه عرضه ها و به ويژه در عرضه دوباره سهام هپكو همچنان بر اجراي شرايط قانوني تاكيد مي كنيم.
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس، علي صالح آبادي افزود: شرايط قبل و بعد از معامله نبايد تغيير كند و در عرضه هاي عمده همه شروط موجود در آگهي بايد اجرا شود تا عدالت در رقابت رعايت شده باشد. بر اين اساس، اگر كسي نتواند در مهلت مقرر به تعهداتش عمل كند، پنج درصد از ارزش معامله به قيمت پايه، به عنوان خسارت ضبط مي شود.
عرضه هپكو
سيدمهدي عقدايي معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي، هم در گفت وگو با ايسنا، از معامله مجدد سهام هپكو به ميزان 72/60 درصد از طريق بورس خبر داد و افزود: عرضه اين سهام نيز پس از آگهي، امروز شنبه، از طريق بورس صورت مي گيرد. خريداران با قيمت برنده اوليه يعني 350 تومان به خريد اين سهام خواهند پرداخت. به گفته وي سازمان خصوصي سازي به وكالت از شركت مادر تخصصي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اين سهام را عرضه مي كند.
عرضه 317 ميليون سهم
تالار بورس تهران امروز شاهد عرضه 317 ميليون سهم خواهد بود. براساس اين گزارش، در مبادلات امروز بورس تهران 317 ميليون سهم از سهام شركت هاي هپكو، بانك پارسيان و لاستيك البرز عرضه مي شود. امروز سازمان خصوصي سازي به وكالت از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران 201 ميليون سهم هپكو معادل 61 درصد از سهام اين شركت را براي سومين بار در بورس عرضه مي كند. پيش از اين دو معامله بر روي اين تعداد از سهام شركت هپكو انجام شده بود اما هر بار بنا به دلايلي اين معامله باطل اعلام شد. در دومين واگذاري 24/2 درصد از سهام بانك پارسيان در 2 بخش انجام مي شود. شركت كنزاينوستمنت 62 ميليون سهم پارسيان معادل 24/1 درصد و يك فرد حقيقي 50 ميليون سهم از بانك معادل يك درصد را به صورت عمده واگذار مي كنند. قيمت پايه هر سهم بانك پارسيان يك هزار و 800 ريال در نظر گرفته شده است. سازمان خصوصي سازي در سومين واگذاري امروز 72/6 درصد از سهام لاستيك البرز معادل 5/4 ميليون سهم اين شركت را به قيمت هر سهم هزار و 133 ريال عرضه مي كند.

افت 78 درصدي در بورس فلزات
گروه بورس - هفته گذشته در بورس فلزات تهران 80 هزار و 310 تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم، و كنسانتره موليبدن به ارزش 630 ميليارد ريال داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات، تالار اين بورس در هفته گذشته شاهد 96 هزار و 200 تن عرضه و در مقابل 161 هزار و 500 تن تقاضا بود. در اين هفته 76 هزار و 960 تن انواع محصولات فولادي به ارزش 443 ميليارد ريال معامله شد كه به لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 8/95 و 3/70 درصد از كل بازار را به خود اختصاص داد.
از كل معاملات صورت گرفته در بورس فلزات طي هفته گذشته 57 هزار و 540 تن به ارزش 307 ميليارد ريال به صورت سلف و 22 هزار و 770 تن به ارزش 323 ميليارد ريال به صورت نقدي داد و ستد شد. آمار كل معاملات بورس فلزات در هفته قبل، از لحاظ حجم 78 درصد و از نظر ارزش 72 درصد كاهش نشان مي دهد.

پذيره نويسي هاي غير قانوني بررسي مي شود
گروه بورس - پرونده 25 شركت سهامي عام كه بدون رعايت تشريفات قانوني و بدون اخذ مجوز از سازمان بورس اقدام به پذيره نويسي كرده اند بررسي و درباره آن ها تصميم گيري مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس ، بهروز زارع ، مدير نظارت بر بازار اوليه با اعلام اين مطلب افزود: در مواردي كه اين شركت ها مشكلات كمتري دارند و بيشتر مجوزهاي لازم را اخذ كرده اند به آن ها كمك مي كنيم تا خود را با دستورالعمل ثبت و عرضه اوراق بهادار مصوب شوراي بورس انطباق دهند. اما در مواردي كه شركتي بدون رعايت بيشتر موارد قانوني و بدون اخذ مجوز از ثبت كار خود را شروع كرده باشد،  مانع پذيره نويسي مي شويم و يا با هماهنگي بانك ها مبالغ پذيره نويسي شده را برمي گردانيم.
وي تاكيد كرد: از اين پس اطلاعات بازار اوليه نيز مانند اطلاعات بازار ثانويه به طور منظم و مستمر در اختيار همه قرار مي گيرد و دامنه اطلاع رساني همه شركت هاي سهامي عام را در برمي گيرد. او اعلام كرد : فرايند اجرايي دستورالعمل ثبت و عرضه عمومي اوراق بهادار مصوب 25 دي 1385 ظرف 10 روز آينده اعلام مي شود .بهروز زارع گفت: اين دستورالعمل ديروز به بخش نظارت بر بازار اوليه ابلاغ شده است و از اين پس تمام فرايند مربوط به پذيره نويسي و عرضه سهام و اوراق مشاركت بر اساس مفاد قانون انجام مي شود .زارع يادآور شد: هم اكنون 6 درخواست تاسيس شركت سهامي عام ، 12درخواست افزايش سرمايه و 3 درخواست انتشار اوراق مشاركت به مديريت نظارت بر بازار اوليه ارائه شده كه پس از بررسي هاي كارشناسي نتيجه آن اعلام مي شود.

شناسايي دارندگان اطلاعات نهاني در بورس
014280.jpg
گروه بورس - بانك اطلاعاتي دارندگان اطلاعات نهاني در بورس تشكيل شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان بورس،عضو هيئت مديره سازمان بورس در اين باره گفت: دارندگان اطلاعات نهاني، اشخاص حقيقي هستند كه به لحاظ موقعيت و وظايفشان به اطلاعات مهم و تاثيرگذار بر قيمت سهم و تصميم سرمايه گذاران دسترسي دارند و اين اطلاعات تا قبل از افشا به عنوان اطلاعات نهاني شناخته مي شود. سيد علي حسيني گفت: بانك اطلاعاتي شامل مشخصات اشخاص دارنده اطلاعات نهاني و كد معاملاتي آن هاست و سيستم مكانيزه نظارتي بورس بر اساس اطلاعات اين بانك و فعاليت نامبردگان در بازار به صورت خودكار گزارش روزانه را تهيه و براي كارشناسان بخش نظارت مكانيزه ارسال مي كند تا كارشناسان اين بخش اتكاي معاملات بر اطلاعات نهاني را مورد بررسي دقيق قرار دهند. وي افزود: براساس قانون بازار اوراق بهادار اشخاصي كه مكلف به ارائه تمام يا قسمتي از اطلاعات، اسناد و يا مدارك مهم به سازمان و بورس مربوطه هستند در صورت خودداري از آن، مجرم شناخته مي شوند.

تغييرات قيمت سهام
014238.jpg
014241.jpg
014244.jpg
014247.jpg
014250.jpg
014253.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |