شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۸ - Feb 17, 2007
قاليباف در نماز جمعه اعلام كرد:
كاهش فاصله شمال و جنوب
اولويت شهرداري تهران
014343.jpg
شهردار تهران مبارزه با فقر و فساد را اساس اصلاحات در كشور خواند و گفت: مبارزه با اين معضلات در دستور كار جدي شهرداري قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا ديروز محمدباقر قاليباف در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه ديروز تهران، با تقدير از حضور شكوهمند مردم در راهپيمايي 22 بهمن، مبارزه با فقر و فساد را از اولويتهاي شهرداري دانست و بر اصلاح قوانين،  سيستمهاي مالي،  اجرايي و تربيت و آموزش نيروي انساني براي رسيدن به اين هدف تاكيد كرد.
وي كاهش تبعيض بين مناطق شمالي و جنوب شهر را از ديگر اقدامات شهرداري براي جلوگيري از توسعه فقر بيان و تصريح كرد: فاصله شمال و جنوب، واقعيتي تلخ در تهران است كه شهرداري توجه به اين امر را براي كاهش فاصله، در تمام طرحها و برنامه ريزيها، در دستور كار قرار داده و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي را با تأكيد بر مناطق جنوبي آغاز كرده است. شهردار تهران همچنين با اشاره به اقدامات شهرداري براي فقرزدايي، گفت: دولت خدمتگزار در حال تلاش براي ايجاد اشتغال به عنوان اولين دغدغه مردم بوده و ما نيز به سهم خود در شهرداري تلاش مي كنيم تا زمان رسيدن به نقطه مطلوب، از مردم ضعيف، فقير و نيازمند تهران با حفظ كرامت آنها غافل نشده و كمك كنيم.
وي با اشاره به اين كه از عيد غدير سال گذشته تا كنون، بخشي از گروههاي آسيب پذير با همكاري دستگاههاي ذيربط مورد توجه قرار گرفته و به آنان كمك شده است، اظهار كرد: همچنين بخشي از زنان سرپرست خانوار نيز تحت پوشش قرار گرفته اند و اميدواريم با تلاش دولت، مشكلات آنها، ريشه اي حل شود.
قاليباف در ادامه، تحقق برنامه هاي چشم انداز 20 ساله را از اهداف مهم شورا و شهرداري تهران بيان و اذعان كرد: طرح جامع و تفصيلي تهران تهيه شد تا بر اساس آن از نارسايي ها، مشكلات و مفاسد اداري جلوگيري شود؛ اين طرح هم اكنون مراحل نهايي را طي كرده و در كمتر از 2 ماه آينده در شوراي عالي شهرسازي به تصويب خواهد رسيد. وي توجه به هويت اسلامي ايراني را از دغدغه ها و برنامه هاي شهرداري دانست و با بيان اين كه اين مسئله با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري، در دستور كار قرار دارد، افزود: توجه به هويت اسلامي با رويكرد محله محوري و با توجه به كانون مساجد و تفكر مسجدي، در ابعاد مختلف فرهنگي و اجتماعي در دستور كار است.
شهردار تهران با تأكيد بر ارتباط مسؤولان با مردم، ادامه داد: در اين زمينه كليه شهرداران مناطق موظف شده اند روزهاي دوشنبه ، بدون انجام هر كار ديگري به صورت چهره به چهره پاسخگوي مردم باشند و به علاوه به صورت سيستمي نيز تلفن 137 براي ارائه خدمات به مردم و رفع مشكلات آنها و سامانه 1888 به منظور رسيدگي به شكايات آنها با نظارت مستقيم شهردار راه اندازي شده است.
وي يادآور شد: متأسفانه برخي مسايل به صورت چرخه اي، بدون توجه به فرهنگ جهادي و بسيجي، گرفتار بروكراسي ها مي شود، در حالي كه با اين فرهنگ مي توان بسياري از مشكلات را حل كرد؛ توجه به اين موضوع نيز در شهرداري از مهمترين موضوعات است.
قاليباف همچنين با اشاره به تقارن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و ماه محرم،  انقلاب را نشأت گرفته از فرهنگ عاشورايي دانست و افزود: انقلاب هر روز نزديكتر و مانوس تر به تفكرات عاشورايي مي شود و عزت و عظمت اسلام و ايران در دنيا روز به روز گسترش مي يابد. وي همچنين تهديدات و تحريم هاي دشمنان را بهانه جويي براي تحميل خواسته هاي خود دانست و تصريح كرد: در مقابل همه توطئه ها و تهديدات و با بهره گيري از پشتوانه عظيم مردمي و فرهنگ عاشورايي، موفق شده ايم و هم اكنون نيز نظام جمهوري اسلامي ايران تثبيت و پذيرفته شده است. شهردار تهران ادامه داد: هم اكنون نيز كه شرايط سخت و حساسي را پيش رو داريم، با پايداري و آگاهي و تدبير مسؤولان همچون گذشته از توطئه ها و فشارها با موفقيت خواهيم گذشت، چرا كه براي همه و افراد منصف دنيا، مشخص است كه ايران، ضوابط و قوانين و اصولي را كه بايد، رعايت كرده است و دشمنان نظام و انقلاب فقط از اين طريق بدنبال زياده خواهي و باج گيري هستند. وي گفت: هراس دشمنان نه از پيشرفتهاي هسته اي ايران، بلكه از  علمي شدن، توسعه و پيشرفت در ابعاد مختلف است و به همين دليل بهانه جويي كرده و مرتب براي انقلاب و نظام مانع ايجاد مي كنند. وي با اشاره به اين كه نظام ما دوران تثبيت را پشت سر گذاشته، نظامي مستحكم در ابعاد مختلف بوده و هم اكنون در دوره كماليابي است، اظهار كرد: امروز بايد همه حركتها در عرصه هاي مختلف، بدنبال كارآمدي نظام و دين در جامعه باشد.

به منظور كاهش ترافيك در اسفند ماه
مراكز خريد در تهران تا يك بامداد باز مي ماند
گروه شهري- به پيشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و با تأمين سرويس هاي شبانه حمل و نقل عمومي و درخواست همكاري از نيروي انتظامي، ساعت كار مراكز خريد پايتخت از اول اسفند ماه (سه شنبه هفته جاري) تا ساعت يك بامداد افزايش مي يابد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هدف از طرح اين پيشنهاد را كنترل ترافيك اسفند ماه و اعمال مديريت سفر اعلام كرد و اظهار داشت: افزايش زمان فعاليت مراكز تجاري، توزيع انبوه سفرهاي شهري با هدف انجام خريدهاي نوروزي در شلوغ ترين ماه سال را امكان پذير مي سازد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي افزود: به اين منظور ضمن برقراري خطوط جديد اتوبوسراني به مقصد مراكز مهم خريد، اتوبوس هاي شركت واحد تا ساعت يك بامداد در اين خطوط به جابه جايي مسافران خواهند پرداخت.وي از افزايش ساعت كار تاكسي هاي خطي و گردشي و فعاليت آن ها در محل هاي تجمع مسافر و محدوده مراكز تجاري خبر داد و تصريح كرد: خودروهاي مسافربري كه در مرحله اول طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي بر چسب دريافت داشته اند، به ياري ناوگان تاكسيراني مي آيند.معاون شهردار تهران آماده سازي پاركينگ هاي عمومي جهت پذيرش خودرو با حداكثر ظرفيت را از ديگر برنامه هاي اين طرح برشمرد و اضافه كرد: اجراي دقيق طرح پاركبان به منظور حداكثر استفاده از فضاي حاشيه معابر، از جمله ساز و كارهاي مديريت پارك حاشيه اي به شمار مي آيد.تشكري هاشمي با اعلام به كارگيري ناوگان ستاد امدادرساني به خودروها در بزرگراه ها تا ساعت يك بامداد، ادامه داد: هر چند مترو هم اكنون نيز با ظرفيت كامل فعاليت مي كند. ليكن حداكثر تلاش جهت كاهش حداقل سرفاصله حركت قطارهاي مترو به سه دقيقه به عمل خواهد آمد.
وي پيش فروش بليط اتوبوس هاي برون شهري بدون نياز به مراجعه حضوري شهروندان به پايانه هاي مسافربري را از ديگر فعاليت هاي پيش بيني شده عنوان كرد و اظهار داشت: در استقبال از نوروز، پايانه هاي چهارگانه تهران پاكسازي، شست و شو و رنگ آميز خواهند شد.معاون شهردار تهران از راه اندازي اولين مركز تلفن چهار رقمي به منظور امكان تماس آسان و سريع شهروندان با شعب پيك  بادپا خبر داد و افزود: افزايش ساعت كار مراكز پيك بادپا تا ساعت يك بامداد و حتي در روزهاي تعطيل در جهت اعمال مديريت تقاضاي سفر در اسفند ماه به اجرا درمي آيد.تشكري هاشمي توزيع سيم كارت هاي اعتباري تلفن همراه و كارت هاي هوشمند سوخت شهروندان را از ديگر فعاليت هاي پيك  بادپا  برشمرد. معاون شهردار تهران همچنين افزايش نظارت، كنترل و رفع نقص علايم راهنمايي و رانندگي و تابلوهاي ترافيكي را از ديگر اقدامات مورد نظر اعلام كرد و ادامه داد: علاوه بر تجديد و تكميل خط كشي بزرگراه ها، گاردريل ها و هندريل هاي معابر بزرگراهي نيز مورد تعمير و تعويض قرار مي گيرند.تشكري هاشمي افزايش تعداد و زمان فعاليت گشت  هاي بازرسي شركت واحد و سازمان تاكسيراني به منظور نظارت بر عملكرد اتوبوس ها و تاكسي ها را مورد تأكيد قرار داد .وي افزود: از پانزدهم تا پايان اسفند ماه انجام هرگونه عمليات حفاري در سطح شهر ممنوع است.

تراكم در محدوده مركزي شهر طاقت فرساست
مشكلات ترافيكي تهران
به تفكيك 22 منطقه
گروه شهري - سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران در گزارشي آخرين وضعيت مشكلات ترافيكي 22 منطقه شهر تهران را شناسايي و به تفكيك اعلام كرد.
بنا بر اين گزارش مناطق 6، 7، 11 و 12 عنوان پرتراكم ترين مناطق ترافيكي شهر تهران را به خود اختصاص دادند. همچنين منطقه 5 در بين مناطق تهران كمترين گره ترافيكي را  دارا است، اما به دليل داشتن معابر باز، شبكه گسترده و سرعت بالاي تردد، بيشترين تصادفات منجر به جرح و فوت و مشكلات ايمني را به خود اختصاص داد.
منطقه 2، 4 و 21 داراي مشكلات ايمني ترافيك بوده و مناطق او 3 از نظر شبكه معابر و سلسله مراتب، عملكردي نامناسب داشته اند، اما به دليل تراكم جمعيت كمتر، مشكلات ترافيكي كمتري دارند.مشكلات منطقه 8، مشكل استقبال ورودي ها و خروجي هاي منطقه به ساير نقاط است، اما اين منطقه شبكه معابر مناسبي دارد.
مناطق 13 و 14 هم به دليل نزديكي به مناطق مركزي در ورودي ها و خروجي هاي اين مناطق دچار مشكل هستند و گره ترافيكي دارند.منطقه 16 همانند منطقه 17 شبكه مناسب ترافيكي ندارد اما از شريانهاي خوبي مانند بزرگراه هاي بعثت، تندگويان، فدائيان اسلام برخوردار است. اين دو منطقه هم در اتصال به مناطق 11 و 12 با مشكل مواجه است.منطقه 18 و 19 در داخل خود مشكل ترافيكي چنداني ندارند، اما در اتصال به ساير مناطق با گره ترافيكي مواجه هستند.در منطقه 20مشكلاتي مانند تراكم فعاليت ها در محدوده مركزي شهر وجود دارد، اما مشكلات اتصال به ساير مناطق به چشم نمي خورد. كارشناسان واحد مديريت ترافيك سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران معتقدند، شبكه بزرگراهي شهر تهران بيشتر به سمت غرب در محدوده مناطق 5، 2، 22 و كمي در منطقه 4 گسترش دارد و وضعيت آن در مناطق جنوبي و شرقي هنوز نامناسب است. اين مشكل با تكميل مجموعه بزرگراهي حل مي شود.

شناسايي 2 گونه جديد پرنده
در منطقه حفاظت شده ارسباران
تبريز- خبرنگار همشهري: درپي انجام مطالعه اي در زمينه انواع پرندگان منطقه حفاظت شده ارسباران و تصويربرداري از گونه هاي موجود، دوگونه جديد پرنده در كشور شناسايي شد.به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت از محيط زيست آذربايجان شرقي؛ يكي از اين گونه ها زاغي زيبا به اسم AZUR WIGED MAGPIE است كه 33 سانتي متر طول دارد و داراي دو جمعيت اروپايي وآسيايي جدا از هم است.جمعيت اروپايي اين گونه در پرتغال و اسپانيا و جمعيت آسيايي آن در چين، مغولستان، كره و ژاپن پراكنده است كه به تعداد چهار قطعه در محل قرنطينه آينالي در منطقه ارسباران مشاهده شد.
گونه ديگر شناسايي شده زاغ خالدار UT CRACKER نام دارد كه در مناطق كوهستاني اروپاي مركزي و شرقي تاكامچاتكا و سيبري زادآوري مي كند و داراي يك جمعيت ايزوله در آسياي مركزي است.

نگاه
014346.jpg
مهدي كاظمي
سهم اتوبوس ها در آلودگي هوا كمتر از 2درصد است

رئيس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر:
عمر مفيد ساختمان ها، با صدور شناسنامه
فني۴برابر مي شود
ايسنا: رئيس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از اجرايي نشدن شناسنامه فني ساختمانها،علت آن را عدم پيگيري وزارت مسكن و شهرسازي دانست. حمزه شكيب با بيان اين كه طرح شناسنامه فني ساختمان در سال 83 به منظور جلوگيري از ساخت وسازهاي ناايمن و افزايش ساختمانهاي آسيب پذير، در شوراي شهر تهران مصوب شد، گفت: بر اساس قانون، اجراي شناسنامه فني منوط به ابلاغ وزارت مسكن و شهرسازي بوده و وزير مسكن سابق، ارديبهشت ماه سال گذشته براي عملياتي شدن، آن را ابلاغ كرد، اما پس از گذشت بيش از يكسال به دليل تهيه نشدن دستورالعمل اجرايي، هنوز اين شناسنامه معلق مانده است.وي اذعان كرد: اگر شناسنامه فني ساختمانها صادر شود، عمر مفيد آنها 4 برابر افزايش مي يابد.

سال آينده نوبت به شريعتي مي رسد
بعد از بهسازي پياده رو خيابان ولي عصر، مديرعامل سازمان زيباسازي اعلام كرده است كه اين سازمان نهضت پياده روسازي را با بهسازي پياده رو خيابان شريعتي در سال آينده ادامه خواهد داد.
آمادگي بندرعباس براي نوروز
شهرداري بندرعباس كه براي استقبال از مسافران نوروزي خود را آماده مي كند، 50 دستگاه خودرو حمل زباله و 40 دستگاه اتوبوس شهري كولردار به اين شهر اضافه كرده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |