سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
دروغ مايه روسياهي و سخن چيني موجب عذاب قبر است.
نهج الفصاحه، حديث 2193
امروز با حافظ
كه چو سرو پاي بندست و چو لاله داغ دارد
دل ما به دور رويت ز چمن فراغ دارد
مگر آنكه شمع رويت به رهم چراغ دارد
شب ظلمت و بيابان به كجا توان رسيدن
آب و هوا
015630.jpg

عكس روز
015636.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ آندرو ياتس
رقابت هاي دوچرخه سواري جام جهاني پيست، معتبرترين رقابت دوچرخه سواري جهان پس از رقابتهاي المپيك وقهرماني جهان است. يكي از مراحل اين رقابت ها ديشب در شهر منچستر انگليس به پايان رسيد. در اين مسابقه 274 نفر از بهترين دوچرخه سواران پيست جهان از 36 كشور با يكديگر به رقابت پرداختند.

در شهر چه خبر
ارتفاع برف
از ارتفاع برف در برخي شهرها مانند همدان زياد مي شنويم اما اين بار گردنه هاي استان گيلان ميزبان حجم زيادي برف شدند براي نمونه ارتفاع برف در گردنه حيران اين استان به 75 سانتيمتر رسيد. همچنين ارتفاع برف در محورهاي تالش و اسالم به خلخال 60، بهارستان به آستارا 55، لونك به ديلمان 45 ، ماسوله 30، آستارا ?? و گردنه هاي شهرستان رودبار 20سانتيمتر گزارش شده است. رانندگان براي عبور از محورهاي برف گير گيلان بايد از زنجير چرخ استفاده كنند و وسايل گرمازا همراه داشته باشند.

لاستيك تاريخ گذشته
اين روزها صداي تركيدن لاستيك خودرو هايي كه سرنشينان آ  نها طعمه محموله هاي جديد لاستيك هاي ارزان و تاريخ مصرف گذشته چيني مي شوند در هياهوي ترقه بازي و فعاليت براي جلوگيري از مخاطرات آن كمتر به گوش كسي مي رسد. عباس حلوايي، رئيس اتحاديه فروشندگان لاستيك و روغن تهران مي گويد: لاستيك هاي چيني تاريخ مصرف گذشته از مبادي رسمي كشور به خصوص بنادر جنوبي به كشور وارد مي شود. همچنين گفته مي شود كه قيمت لاستيك از ابتداي سال آينده احتمالاً 20درصد گران خواهد شد.

مرغ بسته بندي شده
طرح بسته بندي مرغ در استان تهران تا 2 هفته آينده اجرايي مي شود . به گفته مسئولان با توجه به شرايط فعلي به نظر مي رسد درصورت اجراي اين طرح تا 6ماه آينده،  از اوايل پاييز شرايط به گونه اي شود كه تمامي مرغ مورد مصرف در سطح شهر به صورت بسته بندي عرضه شود.  طرح بسته بندي مرغ در استان تهران 2 بار انجام شده كه با موفقيت همراه نبوده است و لذا امسال اين طرح در دستور كار سازمان دامپزشكي استان قرارگرفت. هم اكنون روزانه 650 تا 700 تن مرغ در تهران عرضه مي شود  و گردش روزانه مرغ در شهر تهران حدود 650 تا 700 تن است كه بخش اعظم آن در خود استان كشتار شده و مابقي از استان هاي همجوار تأمين مي شود.

ماه گرفتگي كلي
شوراي مركز تقويم مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران بر پايه آخرين دستاوردهاي نجومي اعلام كرد كه از ساعت 1 بامداد يكشنبه 13 اسفند 1385، ماه گرفتگي شروع مي شود. در ساعت 3 و 28 دقيقه ماه گرفتگي كلي تمام شده و ماه شروع به بازشدن مي كند. پايان ماه گرفتگي در ساعت 4 و 31 دقيقه اتفاق مي افتد.
اين گرفتگي كلي در تمام ايران قابل رؤيت خواهد بود. همچنين در آسيا (به جز بخش كوچكي از شرق آن)، اروپا، آفريقا، آمريكاي جنوبي، آمريكاي شمالي (به جز بخشي از غرب آن)، غرب اقيانوسيه و بخشي از جنوبگان مشاهده خواهد شد.

آماده باش اورژانس
نيروهاي اورژانس در استان فارس از هم اكنون به حالت كاملاً آماده باش براي ارائه خدمات مورد نياز به  مسافران نوروز درآمدند. رئيس اورژانس استان فارس به ايرنا گفت: در مجموع ??? پايگاه اورژانس در نقاط مختلف استان فارس در جاده ها آماده ارائه خدمات هستند كه اين استان در مقايسه با ساير استان هاي كشور بيشترين تعداد پايگاههاي اورژانس را در نقاط مختلف دارد كه به ارائه خدمات مي پردازد.
وي ضمن توصيه به  مسافران و شهروندان در جهت رعايت قوانين و مقررات رانندگي، از آنان درخواست كرد كه تدابير لازم را در خصوص مسايل پزشكي در مسافرت بيانديشند و در صورت نياز، داروهاي لازم را كه مصرف مي كنند همراه داشته باشند.

آلودگي هواي تهران
015633.jpg

تلويزيون
015654.jpg

مسابقه با جايزه‎/۳۵
015657.jpg

فرهنگسرا
قرآن پژوهي
سلسله جلسات قرآن پژوهي به همت خانه قرآن منطقه 7 چهارشنبه هر هفته از ساعت 14 تا 16 برگزار مي شود.اين سلسله جلسات با هدف ارتقاء سطح معنوي شهروندان و تفسير آيات قرآن كريم در سالن اجتماعات فرهنگسراي مدرسه برگزار مي شود.علاقمندان براي شركت در اين نشست ها مي توانند به نشاني: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند.
آيين همسرداري
كانون بانوان فرهنگسراي بهمن در ادامه سلسله برنامه هاي آموزشي خود اقدام به برگزاري كارگاه آموزش خانواده با موضوع آيين همسرداري كرده است.در اين كارگاه آموزشي كارشناسان مسائل خانواده موضوعاتي همچون اخلاق در روابط زناشويي و حقوق و تكاليف زن و شوهر نسبت به يكديگر را مورد بحث و بررسي قرار مي دهند.كارگاه آموزش خانواده روز چهارشنبه نهم اسفند ماه از ساعت 9 تا 11 در تالار فرهنگ فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.شركت براي عموم بانوان آزاد و رايگان است.
نمايشگاه فرهنگ عاشورا
فرهنگسراي ولاء به منظور تبيين نهضت عاشورا و زمينه سازي براي آشنايي هرچه بيشتر نسل جوان با معارف الهي با مشاركت بنياد شهيد و ايثارگران اقدام به برگزاري غرفه در نمايشگاه فرهنگ عاشورا كرده است.اين غرفه با ارائه دستاوردهاي ارزشمند و محصولات فرهنگي هنري در زمينه فرهنگ عاشورا، ايثار و شهادت تا تاريخ يازدهم اسفند ماه 85 در نمايشگاه بين المللي تهران داير است.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 33749134 و 33370505 واحد فرهنگي تماس بگيرند.

بازار
015651.jpg
خريد آبميوه در شرايط گراني آبميوه گيري

در شرايطي كه به واسطه افزايش تعرفه واردات در اوايل سال جاري، قيمت  لوازم خانگي بين 5 تا 30درصد افزايش يافت، برخي شهروندان براي نمونه خريد آبميوه آماده را به خريد آبميوه گيري ترجيح مي دهند. همچنين با افزايش قيمت نفت ، قيمت مواد اوليه مورد نياز كارخانه ها نيز افزايش يافته و افزايش دستمزد و حقوق كارگران نيز عامل افزايش قيمت تمام شده لوازم صوتي و تصويري توليد داخل محسوب مي شود. در مقابل طي سال هاي قبل شاهد كاهش 5 تا 10 درصدي قيمت تلويزيون در بازار داخلي بوده ايم. افزايش حقوق و دستمزد، سهم 23 درصدي حق بيمه از سوي كارفرما و دريافت 3 درصد عوارض از قيمت كالاي تمام شده از مشكلات توليدكنندگان صنعت تلويزيون است. از سوي ديگر واردكنندگان بدون پرداخت حق بيمه و حقوق كارگر،با پرداخت عوارض به ازاي هر اينچ 20 هزار ريال محصولات خود را وارد كشور مي كنند. به عنوان مثال واردكننده براي ورود يك تلويزيون 21 اينچ 420 هزار ريال تعرفه پرداخت مي كند.

سكه، طلا و ارز
015660.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
عينك
در ايام نوجواني يكي از آرزوهايش اين بود كه عينك پدرش را بر چشمانش بگذارد و مقابل آيينه بايستد و چهره اش را (كه فكر مي كرد با عينك جدي تر و فكور تر مي شود) ببيند. اما نمره بالاي عينك پدر همه چيز را در نظرش تار و محو مي كرد. حالا و پس از گذشت 30 سال و اندي از آن سال ها، يكي از خواسته هايش اين است كه چهره اش را در حالي كه عينكي بر رويش نيست، به صورت واضح در آيينه ببيند. اما اين بار بالا بودن نمره عينك خودش است كه مانع اين كار مي شود.
جاويد شكاري

گشتي در دنياي خبرها
فيل به عنوان هديه
پكن: رئيس جمهور سريلانكا كه به كشور چين سفر كرده است براي مقامات چيني يك فيل هديه برد. گفته مي شود كه در كاروان رئيس جمهور يك فيل نر 5 ساله به چشم مي خورد كه آن را به مقامات چيني هديه داد. سفر يك هفته اي رئيس جمهور سريلانكا به چين به مناسبت 50 سال روابط ديپلماتيك ميان دو كشور صورت مي گيرد.
وسوسه رئيس شعبه
كارديف: رئيس يك شعبه بانك در ولز به جرم خيانت در امانت به 18 ماه حبس محكوم شد. چند روز قبل يك مرد ناشناس به وي مراجعه كرد و قول داد در صورتيكه اطلاعات محرمانه حساب بانكي يكي از مشتريان ثروتمند بانك را در اختيار وي قرار بدهد، به او يك خانه و يك دستگاه خودرو آخرين مدل هديه خواهد داد. به هر حال رئيس شعبه وسوسه شد و اطلاعات لازم را در اختيار مرد ناشناس قرار داد. اين مرد هم مبلغ 63 هزار پوند از حساب مشتري ثروتمند برداشت كرد و متواري شد.
عاقبت همسر آزاري
منچستر: يك بازرس پليس در انگليس به دليل كتك زدن همسرش در آستانه اخراج از محل كار خود قرار دارد. چندي پيش همسر اين مامور به خانه بازگشت و چون شوهرش را از خواب بيدار كرد، وي بسيار عصباني شد و به كتك زدن اين خانم پرداخت. اما وي براي اينكه در امان بماند، به اتاق فرزندشان رفت و در را قفل كرد اما شوهر 45 ساله در را شكست و او را از بالاي پله ها پايين انداخت. بر اثر اين درگيري، زن از ناحيه كتف آسيب ديد و بعدا به دادگاه شكايت كرد. در دادگاه، مرد به پرداخت 750 پوند جريمه و 2 هزار پوند غرامت محكوم شد. اما حالا كه روساي پليس از اين اقدام بازرس مطلع شده اند احتمال دارد او را از كار بركنار كنند.
به خاطر گربه
اهايو: يك مرد براي اينكه گربه خانگي خود را از خطر سقوط نجات بدهد جانش را از دست داد. داستان از اين قرار بود هنگامي كه اين مرد متوجه شد گربه اش روي نرده بالكن نشسته و ممكن است سقوط كند تصميم گرفت حيوان را به داخل خانه بازگرداند. به همين دليل مانند آكروبات بازها روي نرده رفت و گربه را در آغوش گرفت اما متاسفانه در مسير برگشت، پايش لغزيد و با گربه از طبقه اول آپارتمان روي سطح خيابان سقوط كردند. در جريان اين حادثه، صاحب گربه بر اثر ضربه مغزي كشته شد اما گربه زنده ماند.
ماجراي توپ پسر همسايه
لندن: يك خانم 56 ساله در انگليس به جرم اينكه توپ پسر همسايه را پس نداده بود توسط پليس دستگير شد. چندي پيش والدين اين پسر بچه با مراجعه به پليس مدعي شدند كه همسايه آنها حاضر نيست توپ فوتبال فرزندشان را كه به داخل حياط وي افتاده پس بدهد. به همين دليل يك مامور پليس به خانه اين خانم اعزام شد، پس از دستبند زدن وي را به اداره پليس برد و در آنجا از او اثر انگشت و آزمايش دي ان اي گرفتند. البته با توجه به اينكه مدارك كافي براي گناهكار بودن اين خانم بدست نيامد، وي آزاد شد. اما حالا كه آزاد شده قصد شكايت از پليس را دارد. او معتقد است به خاطر چنين مسئله جزيي، نبايد دستگير مي شد.
ركورد جهاني خوردن فلفل
دهلي نو: يك خانم 26 ساله در هند قصد دارد ركورد جهاني خوردن تندترين نوع فلفل  قرمز در جهان را به خود اختصاص بدهد. اخيرا يك موسسه انگليسي از وي دعوت به عمل آورده تا با سفر به شهر لندن، ركورد شكني خود را در اين شهر انجام بدهد. ركورد جهاني خوردن تندترين فلفل هاي قرمز دنيا متعلق به يك خانم از آفريقاي جنوبي است كه در سال 2002، 8 فلفل قرمز بسيار تند را طي يك دقيقه ميل كرد. اين خانم هندي مدعي شده دست كم مي تواند 30 فلفل در يك دقيقه بخورد.
هاكي در عمق آب
وين: هاكي روي يخ يك رشته ورزشي شناخته شده است اما اين بار ورزشكاران اين رشته، زير يخ، بازي هاكي انجام دادند. داستان از اين قرار بود كه 8 تيم هاكي روي يخ از كشورهاي اتريش، جمهوري چك، اسلووني، آلمان، هلند، لهستان، اسلواكي و لهستان در درياچه اي واقع در جنوب اتريش به مسابقه با يكديگر پرداختند. البته آنها به جاي اينكه روي يخ با يكديگر مسابقه بدهند، در زير سطح يخ زده اين درياچه رقابت كردند. آنها با لباس غواصي و بدون بهره از كپسول اكسيژن در عمق 30 سانتيمتري درياچه مسابقه هاكي دادند كه البته بازيكنان هر 30 ثانيه يكبار مي توانستند به سطح آب بيايند و نفس بگيرند. اين مسابقات در 3 وقت 10 دقيقه اي برگزار شد كه در نهايت فنلاند به مقام قهرماني رسيد و تيمهاي اتريش و اسلواكي به ترتيب دوم و سوم شدند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |