سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
سرانه درمان افزايش نيافت، مردم فشارها را تحمل كنند
015582.jpg
گروه اجتماعي فشار هزينه هاي درماني و بهداشتي به روي مردم سال آينده نيز ادامه خواهد داشت چرا كه سرانه درآمد افزايش نيافته است.
بنا بر اين گزارش عليرغم آن كه مراكز بهداشتي و درماني براي كاستن از بار فشار هزينه هاي درماني افزايش سرانه درماني به 8 الي 9 هزار تومان را به طور مكرر خواستار شده بودند مجلس سرانه درماني سال 86 را افزايش نداد و به اين ترتيب امسال نيز بايد شاهد به زير خط فقر رفتن شماري از خانواده ها به علت هزينه هاي سنگين درماني باشيم. به گزارش ايسنا در همين زمينه معاون وزير رفاه و مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: سرانه درمان در لايحه بودجه سال آينده مشابه سال گذشته، 3 هزار و 985 تومان پيش بيني شده است.
شمس اردكاني اظهار كرد: در صورت افزايش سرانه درمان، سهم مردم نيز افزايش يافته و اين امر به خصوص در مورد بيمه شدگان صندوق خويش فرما كه تمامي حق بيمه آنها از سوي فرد تأمين مي شود، صادق است.
وي در خصوص پيشنهادات كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي مبني بر افزايش سرانه درمان از محل حذف يارانه مربوط به واردات بنزين، تصريح كرد: بحث هاي فراواني از سوي نمايندگان مطرح است؛ اما تا تصويب نهايي در صحن علني مجلس، هيچ چيز قابل پيش بيني نيست.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با اشاره به اين كه اصرار ما بر اين است كه از هر طريق، حداقل مانع افزايش پرداخت هزينه هاي درماني بيمه شدگان از جيب، شويم، افزود: كاهش پرداخت بيمه شدگان از جيب در هزينه هاي درماني به عوامل مختلفي بستگي دارد كه از جمله كنترل، بهينه كردن مصارف و مديريت بر منابع است.
شمس اردكاني اعلام كرد: بر اساس لايحه بودجه سال 86 مقرر شده است كليه اقشار نيازمند از بيمه همگاني درمان برخوردار شوند و قطعاً اجرايي شدن آن نيازمند اختصاص اعتبار لازم است و در مجموع اعتبار سرانه هاي درمان بايد افزايش يابد. وي يادآور شد: به منظور اجراي بيمه همگاني درمان در سال آينده بانك جامع اطلاعاتي در وزارت رفاه در حال پيگيري است كه قسمتي از اين بانك مربوط به اطلاعات بيمه شدگان است.
وي افزود: رديف اعتبار كمك به بيماران خاص نيز در سال آينده يعني رقم 30 ميليارد توماني در اختيار سازمان بيمه خدمات درماني قرار مي گيرد و اين سازمان نيز خدمات مربوط به بيماران خاص را در قالب اين رديف اعتباري تعرفه گذاري خواهد كرد.

وام ضروري بازنشستگان افزايش ندارد
گروه اجتماعي- بر اساس مندرجات لايحه بودجه سال جاري كه از سوي دولت در اختيار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته   است اعتبار در نظر گرفته شده براي پرداخت وام ضروري بازنشستگان نسبت به امسال هيچ افزايشي نخواهد داشت.
اعتبار پرداخت شده سال جاري وام ضروري 180 ميليارد ريال ومعادل ميزان اختصاص يافته سال 84 است.هر چند در سال جاري تاكيد شده بود كه ميزان اين اعتبار به دو برابر افزايش يابد اما با رسيدن به روزهاي پاياني سال هنوز اعتباري افزون بر 180 ميليارد ريال به اين كار تعلق نگرفته است.بنا بر مصوبات قرار بود كه در سال جاري 360 ميليارد ريال براي پرداخت وام ضروري بازنشستگان در نظر گرفته شود اما اين امر هرگز محقق نشد.در صورتي كه در روزهاي باقي مانده تا پايان سال تخصيص 360 ميليارد ريال محقق نشود بازنشستگان در سال آينده نيز ناچارند با اعتبار 180 ميليارد ريالي مصوب سال 84 براي دريافت وام ضروري سر كنند.
كميسيون اجتماعي دولت با تصويب لايحه افزايش اعتبار فوق براي سال جاري در تلاش است تا با تصويب آن در هيأت وزيران بودجه 360 ميليارد ريالي را براي وام ضروري بازنشستگان در نظر بگيرد.
در صورتي كه تلاش كميسيون اجتماعي دولت در اين چند روز باقيمانده به نتيجه برسد مي توان انتظار داشت در بودجه سال آينده وام ضروري بازنشستگان معادل آنچه براي سال جاري در نظر گرفته شده اما اختصاص نيافته بود به 360 ميليارد ريال برسد.گفتني است كه حتي در صورت اختصاص اين مبلغ نيز بر اساس مقررات از پيش وضع شده سقف اين وام ده ميليون ريال خواهد بود.اين در حالي است كه برخي منابع خبري به نقل از معاون اقتصادي سازمان بازنشستگي خبر از افزايش وام ضروري بازنشستگان به 5/1 ميليون تومان داده بودند.

زمان برگزاري نمايشگاه مطبوعات مشخص نيست
گروه اجتماعي - مديركل مطبوعات وزارت ارشاد گفت: نمايشگاه مطبوعات كه هر ساله همزمان با نمايشگاه كتاب برگزار مي شد در ارديبهشت برگزار نمي شود و هنوز زمان برگزاري نمايشگاه مطبوعات مشخص نيست.علاءالدين ظهوريان اعلام كرد: مجموعه جمع بندي ها اين بود كه نمايشگاه مطبوعات مستقل از كتاب باشد ، بنابراين هنوز زمان برگزاري نمايشگاه مطبوعات مشخص نيست.
وي در جلسه گفت وگو با مديران مسئول نشريات عمران ، معماري و مسكن كه در محل مجتمع مطبوعات تخصصي كشور برگزار شد ، پيش بيني كرد كه نمايشگاه بين المللي مطبوعات در تابستان يا پائيز با شركت نشريات داخلي و نشريات خارجي منطقه برگزار شود .در اين جلسه كه مديران مسئول عمده نشريات فعال حوزه ساختمان و معماري شركت كرده بودند، ديدگاه ها ، نظرات و مشكلات مديران مسئول را با علاءالدين ظهوريان در ميان گذاشته شد .افزايش نرخ شركت پست براي مطبوعات نيز از جمله مشكلاتي بود كه مكرراً در اين جلسه مطرح شد .شركت پست در يك ماه گذشته با تعريف جديد ، اغلب مطبوعات را به دليل داشتن آگهي و... مطبوع حساب نمي كند و عملاً اقدام به دو يا سه برابر كردن هزينه پست مطبوعات كرده است.

سند ملي توسعه رفاه و تأمين اجتماعي ابلاغ شد
گروه اجتماعي- سند ملي توسعه رفاه و تأمين اجتماعي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ابلاغ شد.
بر اساس نامه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به وزير رفاه و تأمين اجتماعي، سند ملي توسعه رفاه و تأمين اجتماعي كه به موجب مصوبه هيأت وزيران در خصوص اسناد ملي توسعه بخشي و فرابخشي برنامه چهارم توسعه تدوين شده است؛ ضمن ارائه تفصيلي وضع موجود، مشكلات و تنگناها، فرصت ها و چالش ها و هدف گذاري هاي مشخص، شامل توجيه  هاي لازم براي سياست ها و اقدامات اجرايي مرتبط با بخش رفاه و تأمين اجتماعي است. بر اين اساس سند ملي توسعه بخشي رفاه و تأمين اجتماعي در برنامه چهارم توسعه اقتصادي،  اجتماعي و فرهنگي ايران، در دو محور بيمه هاي اجتماعي و امور حمايتي تنظيم و عناويني چون مفاهيم اساسي، وظايف و ويژگي ها، ساختار كلي بخش، وضعيت بخش در ارتباط با سند چشم انداز 20 ساله، امكانات و قابليت ها و محدوديت هاي بخش اهداف كمي بخش، اقدامات مهم و اساسي و راهبرد كلان در آن پيش بيني شده است. گفتني است، اين سند مبناي اصلي تنظيم برنامه هاي سالانه و بودجه هاي سنواتي در قالب جدول هاي كمكي برنامه چهارم بوده و نظارت بر حسن اجراي آن بر عهده سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور است.

نفي برگزاري چهارشنبه سوري، خطرات بيشتري دارد
015579.jpg
مهر: چهارشنبه سوري نوعي مراسم سنتي و فرهنگي در ايران است و قاعدتا اگر تلاشي در جهت نفي برگزاري اين مراسم صورت گيرد، توجه فرزندان به ويژه جوانان نسبت به برگزاري غيراصولي آن بيشتر و خطرات ناشي از آن در جامعه افزايش چشمگيري نسبت به قبل خواهد داشت.
دكتر محمدكاظم عاطف وحيد، عضو هيات علمي انستيتو روان پزشكي تهران افزود: اگر والدين با مشاركت فرزندان خود براي مراسم چهارشنبه سوري برنامه ريزي كرده و با نظارت صحيح و دقيق وسايل آتش بازي را براي آنان خريداري كنند، خطرات ناشي از انفجار مواد محترقه غيراستاندارد در اين شب كاهش چشمگيري مي يابد.وي در پايان يادآور شد: اگر خانواده ها و مسئولان خود براي برگزاري اين مراسم پيشقدم شوند، جوانان كمتر به استفاده از مواد محترقه غيراستاندارد روي آورده و به همين ميزان صدمات و جراحات وارده نسبت به استفاده از اين مواد نيز كاهش چشمگيري خواهد يافت.
دكتر طهمورث شيري، جامعه شناس نيز در اين باره مي گويد: بيروني بودن و تبلور عيني داشتن مراسمي مانند چهارشنبه سوري و مراسمي چون سيزده به در به دليل داشتن مخالفان زياد هميشه مسئله ساز بوده است.
وي ادامه مي دهد: مبارزه با سنت هاي تاريخي و عرفي ايرانيان راه به جايي نخواهد برد و بايد اسطوره هاي ارزشمند را روشن و پاك نگاه داشت.وي تصريح مي كند: بالا بردن آستانه حساسيت اجتماعي در چند سال اخير بر مشكلات ناشي از شب چهارشنبه سوري دامن زده و اي كاش تصميم گيران با كم توجهي هاي خود، كار را به اين نقطه نمي كشاندند.
شيري، منع كردن را مؤثر نمي داند و مي گويد: چهارشنبه سوري امسال نيز مانند گذشته با آسيبهايي روبه رو خواهد بود اما ارائه برنامه هاي پيشگيرانه به ويژه در رسانه ملي، حدود 48 ساعت قبل از شروع رفتارهاي پرخطر اين چنيني مي تواند مؤثر باشد.اين استاد جامعه شناسي تأكيد مي كند: پليس و نيروهاي امنيتي بايد كار خود را به درستي انجام دهند و در كنار آن با جوانان مشاركت داشته باشند، چون منع كردن نتيجه عكس خواهد داشت.

خانواده  زندانيان حمايت مي شوند
گروه اجتماعي- سازمان زندان ها و اقدامات تأميني و تربيتي كشور، كميته امداد امام خميني و سازمان بهزيستي در خصوص حمايت از زندانيان و خانواده هاي آنها تفاهم نامه همكاري امضا كردند. اين تفاهم نامه با هدف كاهش نابرابري هاي اجتماعي، استقرار عدالت، ساماندهي نظام خدمات حمايتي و اجتماعي، انسجام و اثربخشي در برنامه هاي آسيب هاي اجتماعي، تقويت بنياد خانواده، گسترش خدمات مددكاري و حمايت بهتر از خانواده هاي زندانيان در ششمين همايش توجيهي، آموزشي مديران عامل انجمن هاي حمايت زندانيان مراكز استان ها امضا شد. مهرداد يكتا رئيس گروه اقدامات حمايتي و جلب مشاركت هاي اجتماعي سازمان زندان ها گفت: در حال حاضر 100 هزار زنداني متأهل وجود دارد كه از اين تعداد 70 هزار نفر نيازمند حمايت هستند و بايد به صورت پلكاني حمايت از آنها پيش برود.

بيمه بيش از يك ميليون راننده
گروه اجتماعي- سال آينده يك ميليون و 200 هزار راننده تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند. وزير رفاه و تأمين اجتماعي، با اعلام اين خبر گفت: در بودجه سال آينده پيش بيني شده است كه يك ميليون و 200 هزار راننده مالك خودرو كه تأمين معاش آنان از رانندگي است، بيمه شوند. به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي عبدالرضا مصري، در سفر دولت به استان گيلان خاطر نشان كرد: اين رانندگان با يارانه دولت تحت پوشش بيمه سازمان تأمين اجتماعي خواهند رفت.به گفته وزير رفاه و تأمين اجتماعي در صورت تصويب لايحه بودجه و تحت پوشش قرار گرفتن اين رانندگان 5 ميليون نفر، با احتساب خانواده هايشان، از مزاياي بيمه سازمان تأمين اجتماعي بهره مند خواهند شد.

با مردم
افزايش ناگهاني بهاي امتياز كنتور
از دي ماه 1385 قيمت امتياز كنتور آب در شهر رشت از 285 هزار تومان ناگهان به 595 هزار تومان افزايش يافته است. آب و فاضلاب رشت نيز در پاسخ مراجعان، تنها سكوت مي كند. اين گراني شديد و ناگهاني خواه ناخواه بر هزينه مسكن و همچنين اجاره بها تأثير منفي خواهد گذاشت.
مازيار محمدي- رشت
پيشنهاد براي پياده روهاي وليعصر
در طرح بهسازي پياده روهاي خيابان وليعصر تهران كه يك اقدام مهم به شمار مي آيد، بندكشي نكردن حد فاصل موزائيك ها از لحاظ فني صحيح به نظر نمي رسد. چون به دليل برف و باران يا شست وشوي سطح پياده رو ممكن است به مرور، ماسه هاي بين موزائيك ها شسته و پياده رو تخريب شود. اگر استدلالي در اين باره وجود دارد، بهتر است براي آگاهي همگان اعلام گردد.
سعيد كلاهي- تهران
براي كاهش اجاره مسكن
سير صعودي اجاره  بها، بيش از همه به اقشار كم درآمد و حقوق بگيران فشار وارد كرده است. مسلماً كاهش اجاره بها، نيازمند توليد مسكن، كنترل نحوه فروش و اجاره دادن مسكن است كه بايد با معيارهاي كارشناسي به اجرا درآيد، در غير اين صورت، اقشار كم درآمد بيش از بيش، براي تأمين هزينه هاي مربوط به اجاره خانه در مضيقه قرار خواهند گرفت.
م. قربان- شهريار
سيم كارت و هزينه هاي جنبي
@ در مورد خدمات سيم كارت، دريافت مبالغ گوناگون از قبيل عوارض و ماليات كه يك بار هنگام فروش از خريدار دريافت مي شود يا خدمات ويژه، نياز به توجيه و استدلال دارد. چون گاهي هزينه هاي جنبي از هزينه  مكالمه بيشتر است!
ه. خراساني زاده- كاشان
سنگك بدون سبوس؟!
به تازگي سبوس كه از افزودني هاي حياتي و مهم نان سنگك به شمار مي آيد، از اين نان حذف شده در حالي كه بنا به گفته كارشناسان تغذيه وجود سبوس براي سلامتي انسان و بخصوص پيشگيري از بيماري سرطان روده لازم و ضروري است. متوليان نان كشور بايد واحدهاي پخت سنگك را ملزم به استفاده از سبوس كنند.
يلدا حيدري- تهران
اراضي واقع در طرح هاي شهري
طرح جامع شهر تهران قرار بود بهمن ماه 85 ابلاغ شود، اما ظاهراً، اين كار با 2 ماه تأخير انجام خواهد شد. از مشكلات كليدي طرح جامع تهران آن بخش از اراضي متعلق به مردم است كه در محدوده طرح هاي شهري قرار گرفته و در نتيجه سال هاست صاحبان آنها امكان هيچ گونه ساخت و ساز يا معامله اين اراضي را ندارند كه اميد است با ابلاغ هرچه زودتر طرح جامع، اين مساله نيز به گونه اي عادلانه حل شود.
عزتي- تهران
دستفروشان بابل
در شهر بابل مكان هاي ويژه اي حتي در روزهاي ويژه براي دستفروشان اختصاص داده شده است. با وجود اين حضور دستفروشان در سطح شهر به خصوص شب ها، نياز به ساماندهي دارد.
ناصر نيكپور- بابل
هزينه  زودتر آمد!
براي خريد سيم كارت مثل بسياري از متقاضيان ثبت نام كرده بودم، اما امسال قبل از آن كه سيم كارت را دريافت كنم، قبض پرداخت بابت سيم كارت دريافت نشده به دستم رسيده است كه بابت آن بايد 3 هزار و 300 تومان بپردازم. اميدوارم شركت مخابرات از اين معما پرده بردارد.
محمداسماعيل مداح- تهران
پرداخت نشده است
با وجود وعده قبلي يكي از ارگان ها به بازنشستگان اين ارگان مبني بر پرداخت نقدي به جاي بن هاي غيرنقدي كه از آذرماه امسال در فيش هاي حقوقي نيز قيد شده بود، هنوز از اين اقدام خبري نشده است.
الف. حسيني- تهران
سوغات گوشخراش تهران!
@ از پديده هاي جديد در شهر اصفهان بوق هاي گوشخراش خودروهاست كه بدون هيچ گونه كنترلي اعصاب شهروندان را مي فرسايد! ظاهراً اين روش آزاردهنده از تهران به اصفهان و ديگر شهرهاي كشور سرايت كرده است. چرا دستگاه هاي مسئول از جمله سازمان محيط زيست، راهنمايي و رانندگي براي جمع آوري بوق هاي غيرمجاز اقدام نمي كنند؟
شايسته ضابطي فر- اصفهان
گراني، ميراث دلالان در تنكابن
از 2 سال پيش با هجوم دلالان زمين به تنكابن بهاي زمين در اين منطقه مثل ديگر نقاط استان مازندران ناگهان ترقي كرد. شبكه هاي دلالي، معاملات خود را انجام دادند و سود خود را نيز بردند و طبق معمول، سرمايه ها را از اين بخش خارج نمودند و حال تنها تورم و گراني براي اهالي بومي تنكابن باقي مانده است. براي كنترل اين گونه فعاليت هاي زيان بار بايد اهرم هاي قانوني به كار گرفته شود.
ف.س.تنكابني- تنكابن
كمبود آسفالت و روشنايي
در سطح بزرگراه شهيد بابايي دست اندازهاي زيادي وجود دارد و علاوه بر اين، اين بزرگراه از روشنايي برخوردار نيست كه اميد است با توجه مسئولان، اين قبيل كمبودها برطرف گردد.
علي محمدي- تهران
متقاضي تأسيس دارالترجمه
@ از 2 سال پيش براي تأسيس دارالترجمه طبق ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام كردم، اما پس از اين مدت،  اعلام شده كه طبق بخشنامه تا اطلاع ثانوي صدور مجوز دارالترجمه متوقف شده است. خواستار حل اين معضل هستم.
م. قاسمي- ساوه
غلط هاي چاپي در كتابهاي كارشناسي ارشد
@ كتاب هاي دوره كارشناسي ارشد سنجش 3 در رشته علوم سياسي و روابط بين الملل داراي غلط هاي چاپي زيادي است. اميدوارم با اعمال دقت بيشتر از سوي دست اندركاران چاپ و انتشار اين كتاب ها شاهد چنين مسائلي نباشيم.
ن.م- تهران
خط فقر و زير خط فقر
وقتي خط فقر 400 هزار تومان است، براي حقو ق بگيراني كه ميزان دريافتي آنها حداكثر 200 هزار تومان است،  مي توان جايگاه فقر را شناخت.بر عهده دولت است كه نيازهاي مردم و ميزان دريافتي حقوق بگيران را طوري تنظيم كند كه فقر از جامعه ريشه كن شود.
سكينه شكرآقايي- كرج
خوانندگان و افزايش قيمت همشهري
افزايش قيمت تكفروشي روزنامه همشهري از 50 تومان به 100 تومان كه براساس دلايل ارائه شده از سوي روزنامه و حسب ضرورت انجام گرفته است در ميان خوانندگان همشهري بازتاب گسترده اي داشت. بيشتر خوانندگان مخالفت خود را با افزايش قيمت تكفروشي روزنامه اعلام كرده اند و شماري نيز، هرگونه افزايش بها را منوط به اجراي شرايطي دانسته اند كه با تمهيدات لازم بايد از طرف روزنامه همشهري فراهم مي شد. در اين شماره بخش هايي از پيام هاي دريافت شده از سوي خوانندگان عزيز را درج مي كنيم.
مجاب نشده ام
هنوز مجاب نشده ام كه با چه دليل و برهاني قيمت روزنامه را 2 برابر كرديد. دلايلي كه در روزنامه مطرح شده بود براي چنين افزايش قيمتي قابل توجيه نيست.
اميرحسين روزي طلب شيراز
با خوانندگان در ميان بگذاريد
همشهري را دوست داريم و اگر قيمت روزنامه 500 تومان هم بشود، آن را مي خريم. اما توصيه مي كنيم به خوانندگان روزنامه بها بدهيد و طرح ها را قبل از اجرا با آنها در ميان بگذاريد.
حبيبي تهران
اصلاح كنيد
اصلاح اشتباه خود شجاعت است. 2 برابر شدن بهاي همشهري از ديد من با توجه به وضعيت گراني و تورم در مملكت اشتباهي است كه تا دير نشده بهتر است جبران شود مثلاً با قيمت هاي ميانگين مثل 65 تا 70تومان. در اين مورد بيشتر فكر كنيد.
طاهر كمالي مشهد
سمبل ارزاني بوديد!
در ميان مطبوعات،همشهري سمبل ارزاني بود اما حالا كه قيمت روزنامه را بالا برده ايد، ديگر آن جايگاه را نداريد. هر چند مي دانم كه در اين دوره و زمانه، همه چيز گران شده است.
عقلاني كرج
درآمد كافي داشتيد
شما از محل آگهي روزنامه آن قدر درآمد داريد كه نگران قيمت روزنامه نباشيد. از گران شدن روزنامه تعجب كردم.
افراسياب صادقي مهر تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |