سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
دبير شوراي عالي امنيت ملي:
آمريكا براي مذاكره با ايران
درخواست رسمي بدهد
گروه سياسي- در حالي كه مقامات كشورهاي موسوم به 1+5 و به ويژه آمريكا به طور مداوم از لزوم حل مسئله هسته اي ايران از طريق مذاكره و ديپلماسي سخن مي گويند، دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: اگر آمريكايي ها آن طور كه ادعا مي كنند مايل به مذاكره با ايران هستند بايد درخواست رسمي  بدهند و آنگاه ايران اين موضوع را با نگاه مثبت بررسي خواهد كرد.
علي لاريجاني كه روز گذشته در ادامه سفر خود به آفريقاي جنوبي با ايرنا گفت وگو مي كرد در واكنش به اظهارات مكرر وزير خارجه آمريكا مبني بر اين كه واشنگتن آمادگي دارد با ايران به شرط تعليق غني سازي اورانيوم وارد مذاكره شود، گفت: ما براي اين نوع موضع گيري ها كه از طريق كانالهاي رسانه اي انجام مي شود، اعتباري قائل نيستيم.
لاريجاني افزود: طرف هاي غربي با صحبت كردن از طريق رسانه ها اهداف ديگري  را دنبال مي كنند بنابراين اگر كسي مي خواهد با ايران مذاكره كند بايد پيام رسمي  بدهد و جمهوري  اسلامي  ايران به طور اصولي از مذاكرات عادلانه در جهت حل و فصل اختلافات موجود استقبال مي كند.
وي يادآور شد: ايران بسته پيشنهادي گروه 1+5 را با وجود نواقص زيادي كه داشت با نگاه مثبت بررسي كرد، ولي چون پيش شرط گذاشتند و بعد هم مذاكرات را رها كردند، به راه حل مورد نظر دست نيافتيم. اظهارات لاريجاني در شرايطي بيان مي شود كه مقامات وزارت خارجه انگليس بررسي راههاي بعدي در قبال برنامه هسته اي صلح آميز ايران و تشديد احتمالي تحريم ها را دستور كار نشست روز گذشته معاونين وزراي خارجه 1+5 در لندن عنوان كرده و در عين حال تأكيد مي كنند كه براي پرداختن به اين مسئله با استفاده از ديپلماسي مصمم هستند.
يك مقام ارشد انگليسي در گفت وگو با رويترز تصريح كرد: آمريكا خواهان رفع بن بست موجود از طريق ابزارهاي ديپلماتيك است و ما تلاش خواهيم كرد نگراني هاي مشترك را بررسي كرده و آنها را از طريق اقدامهاي سياسي، ديپلماتيك و اقتصادي حل كنيم.
در همين حال به گزارش ايسنا خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد اعمال محدوديت هاي تجاري و تسليحاتي عليه ايران در نشست 5 عضو دايم شوراي امنيت و آلمان در لندن بررسي شده است.
بر اساس اين  گزارش يك ديپلمات عالي رتبه انگليسي كه در نشست ديروز لندن حضور داشت، گفت: ديپلمات ها گزينه هايي را براي تحريم هاي بيشتر از جمله كاستن اعتبار صادرات كه ايران از اروپا در حمايت از تجارت دريافت مي كند، مدنظر قرار دادند. وي  گفت: محدوديت هايي در زمينه صدور سلاح به ايران نيز مورد بررسي قرار گرفت. ديپلمات هاي ديگر نيز خاطرنشان كردند كه علاوه بر تحريم تسليحاتي گسترده تر و مجازات هاي اقتصادي جديد معيارهاي سخت تر جديدي شامل منع سفر عليه افرادي كه در فهرست سازمان ملل به نامشان اشاره شد و نيز گسترش اين فهرست مورد بررسي قرار گرفت.
هشدار سلطانيه
در همين حال سفير ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي  نسبت به خطرات هرگونه حمله  نظامي  عليه ايران هشدار داد.
علي اصغر سلطانيه در گفت وگو با روزنامه دي پرسه، چاپ اتريش گفت:  ايران به دنبال را ه حل مسالمت آميز براي پرونده  هسته اي  است.
وي افزود: ايراني ها از هر وجب از خاك كشورشان دفاع خواهند كرد و در صورت جنگ عليه كشورشان جان خود را فدا خواهند نمود.
سفير ايران در آژانس با اشاره به اين كه ما به دنبال دستيابي به سلاح هسته اي نيستيم، گفت: اميدواريم آمريكا ديگر اشتباهاتش را در منطقه كه از عراق آغاز كرده است تكرار نكند. سلطانيه عنوان داشت: صدور هرگونه قطعنامه  جديد از سوي سازمان ملل عليه ايران موجب افزايش اعمال فشارها عليه دولت ايران براي خروج از معاهده  منع تكثير سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) خواهد شد.
ديگر مواضع
سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه روزگذشته با اشاره به اظهارات اخير ديك چني نسبت به افزايش اخبار امكان حمله نظامي به ايران ابراز نگراني كرد. لاوروف در جلسه هيات دولت اين كشور گفت: افزايش سخنان درباره حمله نظامي به ايران از جمله صحبت هاي معاون رييس جمهور آمريكا مبني بر روي ميز قرار داشتن تمامي گزينه ها در برابر ايران موجب نگرانيست.
وي افزود : هيچ يك از كساني كه اين موضوع را مطرح مي كنند در مورد مجوز شوراي امنيت صحبت نمي كنند.
يك روزنامه  عماني نيز گزارش داد: ديك چني، معاون وزير خارجه آمريكا در سفر۳ روزه خود به عمان درباره مسئله هسته اي ايران با مقامات كشورهاي عرب گفت وگو كرد.
ديك چني روز يكشنبه وارد عمان شد و با برخي مقامات كشورهاي عرب متحد آمريكا ديدار و گفت وگو كرد. چني قرار بود درباره  عراق و برنامه  هسته اي ايران با آنها صحبت كند هرچند كه اين ديدار قبلاً به عنوان بخشي از برنامه سفر وي اعلام نشده بود. وزير خارجه عمان چندي پيش به تهران سفر كرده بود. روز گذشته همچنين زلاندنو و استراليا شفافيت ايران در برنامه هسته اي و رعايت الزامات بين المللي منع توليد سلاح هسته اي را خواستار شدند.
هلن كلارك، نخست وزير زلاندنو مدعي شد: مشكل نبود شفافيت است. تأسيسات تان را به روي بازرسي ها بگشاييد، صادق باشيد، اطلاعات ارائه دهيد و بازي نكنيد. الكساندر داونر، وزير خارجه  استراليا هم در ولينگتن، پايتخت زلاندنو ادعا كرد: ايران در رعايت درخواست هاي شوراي امنيت سازمان ملل شكست خورده است. احمد ابولغيظ، وزير خارجه مصر نيز روز گذشته بار ديگر بر ضرورت حل و فصل مسالمت آميز مسئله هسته اي ايران تأكيد كرد.
ابولغيظ كه براي شركت در كنفرانس ? كشور اسلامي  به پاكستان سفر كرده است، گفت: موضع مصر در رابطه با برنامه هسته اي ايران واضح و ثابت است، ما مخالف توسل به زور براي حل اين مناقشه ايم.

غلامحسين الهام خبر داد:
مخالفت دولت با افزايش قيمت بنزين
015603.jpg
گروه سياسي- در حالي كه تصميم كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي مبني بر افزايش قيمت بنزين به 150 تومان نگراني هايي را در سطح جامعه ايجاد كرده، سخنگوي دولت از مخالفت جدي دولت با افزايش قيمت بنزين خبر داد و گفت: دولت پيشنهاد افزايش قيمت بنزين را به مجلس نداده و سياست دولت مخالفت جدي با افزايش قيمت بنزين است.
غلامحسين الهام كه اولين بار بود از ساختمان وزارت دادگستري به جلسه هفتگي مطبوعاتي سخنگوي دولت مي آمد تاكيد كرد: تأثير افزايش قيمت بنزين يك تأثير رواني در همه بخش هاي جامعه دارد كه به عموم مردم آسيب  خواهد زد البته سياست دولت تغيير مسير مصرف بنزين است كه در يك برنامه ريزي مدون سال آينده به اين سمت حركت مي كنيم.
آخرين مواضع هسته اي
وي همچنين با تاكيد بر اينكه نه تهديد مي كنيم و نه در تهديد نظامي به سرمي بريم افزود: نطق  هايي براي القاء يك عمليات رواني در اين جهت صورت مي گيرد كه بيانات روشن و رساي مقام معظم رهبري، پاسخ روشن به كساني است كه درصدد القاي چنين مطلبي هستند.
به گزارش مهر الهام درباره ارائه طرح هايي براي حل مسئله هسته اي ايران ازجمله طرح سوئيس گفت: ما پيشنهاد جديدي نداشته ايم و آنها مي خواهند ما با تعليق وارد مذاكره شويم كه اين موضوع از نظر ما كاملا منتفي است.
وي افزود: تعليق فعاليت هاي ايران كه صلح آميز و تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است مطالبه اي كاملا نامشروع و غيرمنطقي است كه با خواست ملي ما همخواني ندارد. ملت ما در يك حركت جمعي و رسمي اراده خود را در بهره مندي از اين حق و فناوري با جهات تعريف شده اعلام كرده و دولت وظيفه دارد كه در جهت خواست ملي اراده و منافع مردم حركت كند.
قيمت واقعي نفت در بودجه
سخنگوي دولت در پاسخ به اين سئوال كه برخي افراد اعلام مي كنند قيمت نفت در لايحه بودجه غير واقعي است گفت: بدخواهان ملت به دنبال اين بوده اند كه با كاهش قيمت نفت به اقتصاد كشور آسيب بزنند ولي برنامه ريزي دولت نشان داد كه ما مي توانيم سطح اتكا به نفت را كاهش دهيم و برخلاف تصور و پيش بيني ها توانستيم بودجه امسال را با قيمت 7/33 دلار تنظيم كنيم. سخنگوي دولت در پايان تصريح كرد: اشتباه آنها اين است كه فكر مي كنند ماليات شركت نفت تنها مربوط به صادرات نفت خام است در حالي كه شركت ملي نفت يك شركت اقتصادي است كه يكي از كارهاي آن صادرات نفت است و كارهاي ديگري از جمله فروش داخلي، صادرات گاز و انواع محصولات و مجموعه اي از فعاليت هاي اقتصادي را انجام مي دهد و متمركز شدن فقط بر صادرات، اشتباهي است كه اين افراد انجام داده اند.
تغيير نيافتن ساعت رسمي كشور
وي در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص تغيير ساعت رسمي كشور اظهار داشت: دولت سال گذشته تصميم به حفظ ساعت رسمي و عدم تغيير آن داشت كه گزارشات كارشناسي، درستي اين تصميم را نشان داد و ما شاهد كاهش مصرف بوده ايم.
الهام تصريح كرد: تغيير ساعت در سالهاي گذشته بدون منابع مستند و كارشناسانه صورت گرفت و ما به مبناي كارشناسي بودن آن دست پيدا نكرده ايم.
وي همچنين از اختصاص 50 ميليارد تومان جهت توسعه متروي تهران خبر داد.
پيگيري جدي اصل 44
به گزارش ايسنا الهام درباره گلايه هاي مقام معظم رهبري نسبت به عدم توجه به سياست هاي اصل 44 گفت: شايد اين احساس وجود داشته است كه دستگاه هايي در دولت تمايلي به رها كردن تصدي گري در حوزه هاي اقتصادي را ندارند. ممكن است در برخي از اجزاي دولت چنين چيزي وجود داشته باشد، كه بايد اين مقاومت ها را بشكنيم و نياز هست كه پيگيري جدي در اصل 44 كه در حوزه اقتصاد تحول ساز است، ايجاد كنيم.
وي ادامه داد: البته اجراي اين سياست ها نبايد توأم با شتاب باشد كه اين نكته مورد تاكيد رهبري و همچنين مورد توجه دولت است. بايد به معناي واقعي شركت هاي دولتي را به مردم واگذار كنيم نه اين كه به يك گروه و طبقه خاص و برخوردار از امتياز خاص خانوادگي و يا گروهي باشند، بدهيم. سهام عدالت - كه در راه واگذاري است - همين راه را طي كرده است و در جهت توانمندسازي مردم در عرصه توليد مي باشد. ما بايد اجراي اصل 44 را به صورت پيوسته و مجموعي ببينيم. در اين راستا دولت قانون جالبي نيز دردست بررسي دارد كه در حال اتمام مي باشد.
الهام در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره متواري شدن شهرام جزايري و برخي انتقاد ها به قوه قضائيه گفت: من براي تصدي پست دادگستري سوگند ياد كردم كه در امور قضائي دخالت نكنم و اجازه بدهيد به اين سوگند خود وفادار بمانم.

هاشمي رفسنجاني:
دشمن ببر زخمي است، نبايد از آن غافل شد
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همه بايد تلاش كنيم كشتي انقلاب ايران از فضاي ارعابي كه استكبار جهاني ايجاد كرده، عبور كند و شري كه براي ما تهيه ديده اند، به خودشان برگردد.
آيت الله  هاشمي رفسنجاني كه در جمع روحانيون عقيدتي سياسي ناجا در حسينيه جماران سخن مي گفت، با اشاره به وضعيت منطقه و لشكركشي آمريكا به خاورميانه افزود: الان استكبار جهاني همه توجهش به منطقه ما، خاورميانه، منابع، مخازن و مواد انرژي زاي آن است؛ چون مهم ترين نياز آنها اين مواد است و حيات كشورهاي صنعتي در گرو اين است و بر همين مبنا به ناحق، منطقه ما را جزو منافع حياتي خود به شمار مي آورند و حاضرند براي آن بجنگند.
وي خاطرنشان كرد: آمريكا سردمدار استكبار جهاني است و روزانه ده ميليون بشكه نفت مصرف مي كند كه اين مقدار روز به روز در حال افزايش و در مقابل منابع نفتش رو به كاهش است و با توجه به فرهنگي كه دارد نمي تواند صرفه جويي كند.
وي در ادامه به تشكيل رژيم صهيونيستي براي تأمين منافع غرب در منطقه اشاره كرد و گفت:  اسرائيل را در منطقه كاشته اند و به هر صورتي از آن حمايت مي كنند، اما مي بينند كه اين رژيم به تنهايي نمي تواند منافع آنها را برآورده كند و فرهنگ و مكتب انقلاب ايران به سرعت در حال نفوذ به ديگر نقاط منطقه است و خود هم هر روز قدرتمندتر مي شود؛ به همين دليل در ساليان اخير با سياست خاورميانه بزرگ در اين منطقه حضور يافته اند و براي اعمال اين سياست هم هزينه هاي مالي و جاني فراواني پرداخته اند؛ اما نتوانسته اند نتيجه خوبي بگيرند و حضورشان هم آنها را آسيب پذيرتر كرده است.
هاشمي گفت: مهم ترين مانع آمريكا در منطقه، جمهوري اسلامي است و هر جا كه مي رود به ديوار بلندي مي خورد كه به شكلي به ايران مربوط مي شود. در عراق هم مي بينيد كه ما حضور نداريم اما مردم آنجا طرفدار ما هستند و اين براي آمريكا مشكل شده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به لشكركشي آمريكا به منطقه گفت: آنها با هزينه هاي فراواني كه در عراق و افغانستان دادند تنها كاري كه كردند اين بود كه دشمنان ايران را كه صدام و طالبان بودند، از ميان برداشتند و خود هم صراحتاً مي گويند كه تلاش شان به نفع ايران تمام شده است؛ به همين دليل ناراحت و عصباني هستند. وي تاكيد كرد: ما بايد بيشتر هوشيار باشيم، آنها مانند ببر زخمي  هستند كه نبايد از آن غافل  شد. وي با تمجيد از رهبري مقام معظم رهبري گفت: رهبر، مسلط بر شرايط هستند و هر جا لازم باشد فرمان مي دهند، با اين آگاهي و سوابق سكان دار نيرومندي هستند كه كشور ما را در اين وضعيت هدايت خواهند كرد.

متكي پيشنهاد داد
افزايش تعداد كشورهاي مذاكره كننده
درباره برنامه هسته اي ايران
015606.jpg
گروه سياسي- وزير خارجه روز گذشته در ديدار با رولان دوما، وزير خارجه اسبق فرانسه افزايش گروه مذاكره كننده موسوم به 1+5 را به كشورهاي بيشتر، راهي براي حل راحت تر بحران هسته اي دانست.
به گزارش ايسنا منوچهر متكي همچنين با تأكيد دوباره بر آمادگي ايران براي ايجاد كنسرسيوم غني سازي اورانيوم از حمله آمريكا به عراق به عنوان اولين تجربه تك محوري واشنگتن ياد كرد و گفت: گزارش بيكر- هميلتون حكايت از رويكرد غلط آمريكا در قبال مسائل عراق دارد و شايد روزي شاهد گزارش مشابهي درباره خط مشي واشنگتن در افغانستان و خاورميانه باشيم. متكي همچنين روز گذشته در كنفرانس خبري مشترك با سليم الحص، نخست وزير اسبق لبنان تأكيد كرد: مذاكرات ايران و عربستان براي روشن شدن زواياي مختلف مباحث مربوط به لبنان است. وزير خارجه  كشورمان افزود: حل و فصل مسائل لبنان بايد توسط خود لبناني ها تعريف و عملي شده و از خارج لبنان نبايد در امور داخلي اين كشور دخالت شود. وي در عين حال بر ضرورت كمك كشورهاي منطقه در نزديك كردن نظرات گروه هاي مختلف لبناني تأكيد كرد. سليم الحص، نخست وزير اسبق لبنان نيز در اين كنفرانس خبري ضمن مفيد ارزيابي كردن گفت وگوهاي خود با متكي گفت: مشكل اصلي ما برنامه  آمريكاست. آمريكا طرح خاورميانه  بزرگ را در حالي مطرح كرده است كه حوادث عراق نشان مي دهد اين طرح براي نابودي ملت هاي منطقه و ترويج فرقه گرايي و اختلافات مذهبي تدارك ديده شده است.

اخبار كوتاه
رياست جمهوري: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران،  فردا عازم خارطوم مي شود. خبرگزاري رسمي سودان با تأكيد بر هماهنگي ديدگاه هاي خارطوم و تهران در قبال مسائل جاري منطقه اي و بين المللي، اعلام كرد: اين ديدار با هدف تقويت روابط دوجانبه انجام مي گيرد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: كشور ما در شرايط حساسي قرار دارد و ايستادگي و مقاومت نظام اسلامي در برابر استكبار بدون عكس العمل نخواهد بود. استكبار هم تلاش مي كند مقاومت را بشكند اگر چه بيشتر مبارزه بين ايران و آمريكا بيرون از ايران است. امروز ايران منهاي عراق، لبنان، فلسطين و سوريه معنا و مفهوم ندارد زماني ايران در مرزها معنا مي داد ولي امروز، ايران منطقه است و هويت ايران با منطقه گره خورده است.
مجلس شوراي اسلامي: سخنگوي فراكسيون اقليت مجلس ژهفتم در واكنش به اظهارات احمدي ژنژاد به ايلنا گفت: فراكسيون اقليت طرح استيضاح متكي وزير امور خارجه را آماده كرده كه به محض آغاز حركت قطار قطعنامه ژهاي شوراي امنيت عليه كشور ناچاراً اين استيضاح را تقديم هيأت رئيسه مجلس مي ژكنيم.
جنبش دانشجويي: نهم اسفند ماه نشستي با موضوع آرمانخواهي و قوه قضائيه از سوي جامعه اسلامي دانشجويان برگزار مي شود. در اين نشست كه با حضور دبيركل و اعضاي شوراي مركزي جامعه اسلامي دانشجويان برگزار مي شود، درباره برخي فرآيندهاي اتخاذ شده از سوي قوه قضائيه صحبت خواهد شد.
رياست جمهوري: مشاور ارشد رئيس جمهور اظهار داشت: در بسياري از استان ها روساي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان به عنوان معاون برنامه ريزي استاندار و معاون چهارم وي انتخاب شده و فعاليت مي كنند.
مجتبي ثمره هاشمي ، معاون وزير كشور همچنين درباره امنيت مرز ها گفت: امنيت مرز ها و مسائل مربوط به آن، عموما در شوراي امنيت كشور مطرح مي شود؛ زيرا به واسطه اين كه در مرز هاي كشور هاي همجوار نا امني وجود دارد، برخي از اين ناامني ها به داخل كشور ما منتقل مي شود كه راهكار هاي مقابله با اين امر در شوراي امنيت كشور مطرح مي شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |