سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
رژيم صهيونيستي براي رويارويي نظامي
با سوريه آماده مي شود
015627.jpg
گروه بين الملل- ايهود اولمرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز يكشنبه و در ادامه روند ارزيابي هاي اطلاعاتي سازمان جاسوسي اين رژيم (موساد)، آژانس امنيتي اسرائيل (شين بت)، سازمان اطلاعاتي ارتش و شوراي امنيت ملي اين رژيم به نهادهاي نظامي و امنيتي دستور داد براي رويارويي احتمالي با سوريه آماده شوند.
به گزارش روزنامه جروزالم پست در نشست روز يكشنبه كابينه رژيم صهيونيستي سرلشكر آموس يالدين، رئيس سازمان اطلاعاتي ارتش و مي ير  داگان، رئيس موساد با تأكيد بر اين كه تحولات خاورميانه به زيان تل آويو است و موجبات بي ثباتي منطقه اي را فراهم آورده مدعي غيرصادقانه بودن تلاش هاي سوريه براي اعاده آرامش به منطقه شدند.
يالدين طي اظهاراتي  با اشاره به اين كه احتمال آغاز جنگي تمام عيار از سوي دمشق چون جنگ شش روزه اعراب و اسراييل اندك است از اين كه واكنش بشار اسد، رئيس جمهور سوريه به اقدامات نظامي اسرائيل در حاشيه مرزهاي مشترك با سوريه ممكن است خصمانه بوده و به آغاز رويارويي نظامي دوطرف منتج شود ابراز نگراني كرد.
در ماه ژوئن سال گذشته ميلادي جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش اسرائيل با نقض حريم هوايي سوريه بر فراز پايتخت اين كشور به پرواز درآمدند تا با ارسال اين پيام اسد را به ميانجيگري براي آزادي گيلعاد شاليت، سرباز اسرائيلي به اسارت گرفته شده از سوي حماس وادارند.مقامات ارشد سوريه به رغم اين اقدام جنگي ترجيح دادند با هدف احتراز از تنش آفريني در سطح منطقه از پاسخ گفتن به آن خودداري كنند اما براساس ارزيابي هاي اطلاعاتي تل آويو چنانچه ارتش صهيونيستي در اين مقطع زماني دست به اقدامي مشابه بزند درگرفتن منازعه نظامي نتيجه محتوم آن خواهد بود.يالدين در نشست روز يكشنبه كابينه اسرائيل گفت: اگرچه احتمال آغاز جنگ از سوي دمشق اندك است اما چنانچه اسرائيل دست به اقدامي خصمانه بزند واكنش سوريه به آن قاطع خواهد بود.رسانه هاي اسرائيلي اواخر هفته گذشته با اشاره به جابه جايي واحدهاي نظامي سوريه در نزديكي بلندي هاي جولان ادعا كردند دمشق خود را براي حمله به اسرائيل آماده مي كند كه اين گزارش هاي از سوي مقامات ارشد سوري رد شد.

هشدار آمريكا به مشرف: كمك ها را قطع مي كنيم
گروه بين الملل- ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا ديروز در حالي به طور اعلام نشده و بدون برنامه ريزي قبلي وارد پاكستان شد كه منابع خبري در واشنگتن از پيام تند و بي سابقه دولت بوش به ژنرال پرويز مشرف خبر دادند.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز با اعلام اين خبر نوشت، پيام جديد دولت بوش به ژنرال مشرف اين است كه اگر نيروهاي پاكستاني جديت لازم را در دستگيري شبه نظاميان القاعده انجام ندهند كنگره جديد تحت كنترل دمكرات ها كمك هاي آمريكا به پاكستان را قطع مي كند.

سوء قصد نافرجام به معاون رئيس جمهوري عراق
گروه بين الملل- عادل عبدالمهدي، معاون رئيس جمهوري عراق و رياض غريب، وزير مشاغل عمومي كابينه اين كشور روز گذشته به دنبال انفجار بمبي در بغداد زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه منابع بيمارستاني عراق اعلام كردند، 5 تن روز گذشته در پي انفجار بمبي كه در يكي از طبقات ساختمان وزارت مشاغل عمومي جاسازي شده بود كشته و 31 تن ديگر زخمي شدند.
جلال الدين الصغير، از رهبران مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و نماينده پارلمان اين كشور گفت: حادثه انفجار زماني روي داد كه عبدالمهدي به همراه غريب در حال ورود به نشستي بودند كه قرار بود در ساختمان وزارت مشاغل عمومي برگزار شود. وي افزود: اين دو مقام به طور سطحي مجروح شدند و براي مداوا به بيمارستان ابن سينا منتقل شدند كه اندكي بعد به دليل سطحي بودن جراحات مرخص شدند.
خبر ترور نافرجام عبدالمهدي در حالي منتشر شد كه مقارن با ادامه اجراي طرح امنيتي عراق با مشاركت واحدهاي ارتش عراق و نيروهاي آمريكايي خشونت ها در اين كشور ادامه دارد.پليس عراق روز گذشته از كشته و زخمي شدن بيش از 50 تن در انفجارهاي روز گذشته در نقاط مختلف اين كشور خبر داد.ناآرامي هاي عراق در حالي ادامه دارد كه منابع خبري در دولت عراق روز گذشته اعلام كردند جلال طالباني،  رئيس  جمهور اين كشور روز يكشنبه به دنبال وخامت اوضاع جسماني براي انجام آزمايشات پزشكي به اردن منتقل شده است. قباد طالباني، پسر رئيس  جمهور عراق ديروز در گفت وگو با شبكه خبري C حال پدرش را مساعد توصيف كرد.

بيانيه پاياني نشست وزيران امور خارجه
7كشور اسلامي 
گروه بين الملل - وزيران امور خارجه 7 كشور اسلامي  حاضر در نشست اسلام آباد شامگاه يكشنبه اعلام كردند حل بدون تأخير مسئله فلسطين منطبق با قطعنامه هاي سازمان ملل و نيز عقب نشيني اسرائيل از بلندي هاي جولان و خاك لبنان ضروري است.
به گزارش خبرگزاري شين هوا وزيران خارجه كشورهاي عربستان، اردن، مصر، پاكستان، تركيه، مالزي و اندونزي در پايان گفت وگوهاي خود در اسلام آباد بيانيه اي مشترك صادر كردند در اين بيانيه تصريح شده قطعنامه ها و طرح هاي بين المللي بر ضرورت ايجاد دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس تاكيد دارد و اين مسئله بايد بدون تأخير عملي شود.
در اين بيانيه همچنين از توافق ميان جنبش فتح و حماس در مكه بر سر تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين استقبال و از فلسطينيان خواسته شده وحدت خود را حفظ كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر، روزنامه نواي وقت نوشت سرلشكر بازنشسته حميد گل رئيس سابق سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاكستان گفت بيم آن مي رود از نتايج اين نشست به جاي وحدت بين مسلمانان كه نياز ضروري در شرايط كنوني است، اهداف آمريكا محقق شود.
وي گفت: پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان بنا به خواست آمريكا از كشورهاي اسلامي ديدن كرد و حيثيت قانوني خود را هم زير سؤال برد. حميد گل با اشاره به سخنان مشرف در دوبي كه گفته بود اسرائيل را بايد به رسميت بشناسيم گفت اين اظهارات مشرف شگفت آور بود كه در پي آن ملك عبدالله پادشاه عربستان در مصاحبه با يك روزنامه قطري گفت اين مسئله عرب و اسرائيل است و ضرورتي ندارد كشور خارجي در آن مداخله كند.
اين مقام نظامي سابق پاكستان با بيان اين كه هشتاد درصد اعراب مخالف به رسميت  شناختن اسرائيل هستند و ايران نيز حاضر به اين  كار نيست گفت مشرف از مقامات فلسطين، حزب الله سوريه و حماس براي شركت در كنفرانس اسلام آباد دعوت نكرد.
او افزود: اين نوع تلاش ها يعني برگزاري كنفرانس اشتباه تاريخي است زيرا در سطح جهاني از ايران حمايت مي شود و مردم كشورهاي عربي حسن نصرالله و احمدي نژاد را به عنوان رهبر خود مي دانند.
او گفت كشورهاي عرب با احساس وحشت از اين امر در سال جاري سلاح و مهمات به ارزش 61 ميليارد دلار مي خرند كه اقدامي خطرناك است.

يادداشت
اروپا و سياست خارجي آمريكا
استعفاي رومانو پرودي نخست وزير ايتاليا نمونه اي از دشواري است كه دولت هاي اروپايي در تلاش براي حمايت از سياست خارجي آمريكا و همزمان راضي نگه داشتن افكار عمومي كشورهاي خود با آن روبه رو هستند.
هنوز يك سال هم از به قدرت رسيدن پرودي نمي گذرد كه او روز چهارشنبه هفته گذشته مجبور به استعفا شد. دليل اين استعفا هم ناتواني در متقاعد كردن پارلمان درباره اعزام نيرو به افغانستان و عراق بود. ايتاليا اكنون به عنوان بخشي از نيروهاي 30 هزار نفري ناتو در افغانستان 1950 سرباز در اين كشور دارد. بحران براي پرودي ساعاتي بعد از آن شروع شد كه انگليس و دانمارك اعلام كردند نيروهايشان را از عراق عقب مي كشند. اين براي كاخ سفيد كه قرار است 21 هزار نيروي ديگر براي ثبات بخشيدن به بغداد در اين شهر مستقر كند، ضربه بزرگي بود. توني بلر نخست وزير انگليس در اقدامي ديگر كه يك گام او را از سياست خارجي آمريكا دور مي كند، گفت كه در حال بررسي تعامل با حماس به عنوان بخشي از دولت وحدت ملي در سرزمين هاي اشغالي است.
كشورهاي اروپايي اكنون نمي دانند چگونه با دولت آمريكا در دو سال پاياني عمر اين دولت تعامل كنند، دولتي كه با جنگ هاي ناتمام و نبرد با ترور روبه روست. اما علي رغم بحران در ايتاليا و ناخشنودي عمومي در اروپا نسبت به تاكتيك هاي آمريكا در مبارزه با تروريسم، در طبقه حاكم هنوز درباره عراق و افغانستان اختلاف نظر وجود دارد. اين اختلافات اساس و پايه عملي و حقوقي دارد. شكست آمريكا در عراق براي كل غرب دردسر ساز خواهد شد. شكست در افغانستان هم براي غرب يك فاجعه است. اروپايي ها جنگ افغانستان را نوعي دفاع از خود بر اساس قوانين سازمان ملل و مرتبط با حملات 11 سپتامبر مي دانند. براي اروپا جنگ افغانستان با عراق بسيار متفاوت است. در افغانستان در شش سال گذشته بيش از 2 ميليون پناهجو به كشورشان بازگشته اند در حالي كه در عراق 2 ميليون پناهجو از اين كشور گريخته اند.
اما ديد منفي افكار عمومي اروپا نسبت به جنگ عراق باعث شده تا اين مرزبندي ميان عراق و افغانستان هم از بين برود و مردم تفاوتي ميان اين دو نبينند. در ايتاليا هفته گذشته يك قاضي دستور محاكمه 25 مأمور سيا به خاطر ربودن يك روحاني در اين كشور در سال 2003 را صادر كرد. در انگليس و دانمارك هم همانطور كه گفته شد دولت دستور عقب نشيني و كاهش نيرو در عراق را صادر كرد. پيشروي اين كار ابتدا دولت انگليس بود و بعد از سخنراني بلر، دانمارك هم از فرصت استفاده كرده و خبر از اقدام مشابه داد.
رهبران اروپا از اين گلايه دارند كه چرا آمريكا تا همين اواخر از همكاري نزديك و مشاركت و مشاوره با اين قاره سر باز مي زد اما اكنون به دنبال اين همكاري براي پيشبرد منافع حتي مشترك است.
كريستين ساينس مانيتور‎/ 23 فوريه

تلاش پرودي براي كسب رأي اعتماد از مجلس سنا
گروه بين الملل - رومانو پرودي، نخست وزير ايتاليا كه هفته  گذشته به دنبال رد لايحه سياست خارجي دولت در مجلس سنا، استعفاي خود را تسليم رئيس جمهوري اين كشور كرده بود در حال رايزني با احزاب مختلف و نمايندگان مجلس سنا براي كسب راي اعتماد است.
به گزارش روزنامه ايتاليايي كوريره دلاسرا قرار است پرودي روز چهارشنبه يا پنجشنبه با حضور در پارلمان از سياست هاي خود در حيطه هايي چون اصلاحات، خانواده، قانون انتخاباتي، بازنشستگي و تدابير مربوط به زوج ها دفاع كند.
پرودي براي به دست آوردن راي اعتماد پارلمان نياز به ???راي در سنا دارد. ائتلاف اتحاد (ائتلاف دولت) داراي ???كرسي در سنا است. پرودي علاوه بر اين آراء از حمايت ماركو فوليني، رهبر حزب دموكرات هاي مسيحي و فودا، عضو سابق حزب زنده باد ايتاليا و ?سناتور مادام العمر برخوردار است كه مجموع آرا او را به ??? مي رساند در حالي كه جناح مخالف ??? كرسي درسنا دارد.

جهان سياست
سفر ناگهاني ديك چني به افغانستان
ديك چني، معاون رئيس جمهوري آمريكا روز گذشته در دومين سفر غيرمنتظره خود بعد از پاكستان وارد افغانستان شد و با حامد كرزاي، رئيس جمهور اين كشور در كابل ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در حالي كه چني صبح روز گذشته در ديدار برنامه ريزي نشده خود از پاكستان با پرويز مشرف، رئيس جمهور اين كشور ديدار كرده بود محور مذاكرات دو طرف در اين ديدار تشديد مبارزه با عناصر طالبان و القاعده كه در طول مرزهاي پاكستان و افغانستان مستقر هستند، عنوان شده است.
چني هفته گذشته سفري دوره اي به ژاپن و استراليا داشت و شامگاه يكشنبه نيز وارد مسقط، پايتخت عمان شد.

تأييد نسل كشي مسلمانان بوسني در سربرنيتسا
گروه بين الملل- دادگاه حقوق بشر سازمان ملل تأييد كرد كشتار مردم سربرنيتسا در بوسني به سال 1995 ميلادي توسط صرب هاي بوسني نسل كشي بوده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس دادگاه لاهه روز گذشته با صدور حكمي  كشتار شهر سربرنيتسا در سال 1995 ميلادي را مصداق نسل كشي دانست؛ اگرچه در اين حكم مشخص نشده مسئوليت جمهوري صربستان در قبال اين كشتارها چيست.
بوسني، جمهوري صربستان را به دليل اين نسل كشي مسئول مي داند اما اين دادگاه در حكم خود به ذكر اين عبارت بسنده كرده كه صربستان در استفاده از نفوذ خود براي متوقف كردن اين كشتار كوتاهي كرده است.

ديدار رهبران فلسطيني در مصر
گروه بين الملل- خالد مشعل،  رئيس دفتر سياسي حماس در حالي روز گذشته براي ديدار و گفت وگو با مقام هاي روسي وارد مسكو، پايتخت اين كشور شد كه قرار است در پايان مذاكراتش با رهبران كرملين راهي قاهره، پايتخت مصر شود تا در نشستي كه از سوي مصري ها ترتيب داده شده در كنار اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت خودگردان فلسطيني و محمود عباس، رئيس اين دولت راه هاي پيگيري مفاد توافقنامه مكه را مورد بررسي قرار دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه سفر جاري مشعل به روسيه دومين ديدار او از مسكو از زمان پيروزي حماس در انتخابات ژانويه سال گذشته ميلادي است كه با كارشكني هاي اسرائيل و كشورهاي غربي به شكل گيري بحراني سياسي، اقتصادي در سرزمين هاي فلسطيني منتج شد.
مشعل در مذاكراتش با رهبران روسيه مترصد جلب حمايت مسكو از دولت ائتلافي جديد فتح- حماس است. روس ها همواره منتقد تحريم اقتصادي فلسطينيان بوده اند.
كميته چهارجانبه متشكل از ايالات متحده، روسيه، اتحاديه اروپايي و سازمان ملل همكاري با دولت جديد فلسطيني را به موافقت با شروط تعيين شده كه به رسميت شناختن رژيم اسرائيل، پذيرش توافقنامه هايي كه بين اسرائيل و دولت هاي فلسطيني پيشين به امضا رسيده و مذمت آنچه به خشونت تعبير شده مشروط كرده است. اگرچه هنوز گزارشي پيرامون دستاوردهاي سفر مشعل به مسكو منتشر نشده اما قبول اين شروط از سوي وي نامحتمل توصيف شده است. مشعل با پايان مذاكراتش در مسكو راهي قاهره مي شود تا در نشستي سه جانبه كه دولت مصر ميزبان آن خواهد بود راه هاي جلوگيري از بروز تنش ميان گروه هاي مختلف فلسطيني و اعاده نظم به اين سرزمين ها را مورد بررسي قرار دهد.
بررسي ساختار دستگاه امنيتي دولت خودگردان فلسطيني و چگونگي تعامل دولت وحدت ملي با غرب از ديگر موضوعاتي است كه در اين نشست مورد بررسي قرار مي گيرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |