پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵
تكاپوي خريد در هفته هاي پاياني سال
مگر اين پنج روزه دريابي
010584.jpg
فرخنده شهرابي
خيابان هاي اغلب شهرهاي كشور ما در اين هفته هاي پاياني سال، مملو از مردمي است كه شتابان كارهاي عقب افتاده و خريدهاي نوروزي را دنبال مي كنند. اگر درصد بالايي از ازدحام و ترافيك سنگين شهرها را در اين ايام به اصطلاح طبيعي به حساب بياوريم، انصاف حكم مي كند كه قسمتي از آنها را ناشي از نبود برنامه ريزي در زندگي خودمان بدانيم و به اين واقعيت معترف باشيم كه هنوز عادت نكرده ايم، فعاليت ما و كارهاي خودمان را طوري به انجام برسانيم كه در آخر سال روي هم انباشته نشود.
بد نيست بدانيم متراكم شدن فعاليت ها در آخر سال چه مشكلاتي را براي ما به همراه دارد.
نخست آنكه، بسياري از كالاها را با عجله و بدون توجه به كيفيت و بهاي واقعي آنها بايد خريداري كنيم. ديگر آنكه خيلي از كارهاي ضروري خود را ناچاريم به حال تعطيل درآوريم تا دوره عقب مانده را به انجام برسانيم. مهم تر از همه، فشار عصبي و تنشي كه به ما وارد مي شود زيان هايي دارد كه گاهي براي ما بسيار گران تمام مي شود. من يك كارمند بازنشسته هستم و مثل خيلي از مردم اين مملكت، تحصيلاتم را در دبستان، راهنمايي و دبيرستان به پايان رساندم. از دوره دبستان اين عادت در من وجود داشت كه مشق هاي تعطيلات عيد را در آخرين روز تعطيلات، يعني درست شب چهاردهم فروردين انجام بدهم. مي توانيد مجسم كنيد، چه فشاري بر من وارد مي شد.
طبيعي است كه نوشتن مشق و حل كردن مسئله و رياضيات در آن فضاي پراسترس نه تنها برايم فايده اي نداشت و چيزي نمي آموختم، بلكه مشكلاتي را برايم به وجود مي آورد كه گاهي غيرقابل جبران بودند.
اين درست است كه زندگي شهري به علت فشردگي، ما را وامي دارد كه مثل فيلم هايي با دور تند، شب و روز در حال به اين سو و آن سو دويدن باشيم. اما در همين شرايط هم اگر يك برنامه ريزي شخصي داشته باشيم، نتايج بهتري مي گيريم. ماه اسفند كم كم به نيمه خود نزديك مي شود و شايد بعضي سفارش هايي كه در اين نامه مطرح مي كنم، كمي دير باشد، اما به هر حال براي آنهايي كه هنوز به انبوه جمعيت پرشتاب شهر نپيوسته اند، مفيد خواهد بود.به ويژه كساني كه معمولاً عادت دارند آخرين هفته سال را براي انجام كارهاي عقب افتاده اين ايام برگزينند، مفيد تر است.
لطفاً كاغذ و قلمي تهيه كنيد و فهرست كارهايي كه در اين طرف سال بايد به ترتيب اهميت انجام بدهيد، بنويسيد. بعد براي اين فهرست زمان هايي را مشخص كنيد و خود را موظف و ملزم سازيد كه حتماً در زمان تعيين شده، آن كار را به انجام برسانيد و اجازه ندهيد، دوباره كارهايي كه در اين ليست قرار داده ايد روي هم جمع شود.
اگر موفق شويد همين كار كوچك را در اين هفته هاي آخر سال به ثمر برسانيد و نتيجه عمل شما رضايتبخش باشد، درس خوبي مي گيريد و انشاءالله از شروع سال جديد سعي مي كنيد براي طول سال برنامه داشته باشيد و آن وقت متوجه خواهيد شد كه تا چه اندازه از فشارهاي روحي و دغدغه هاي شما كم مي شود.

دو شيوه برخورد با شهروندان
غروب پنجشنبه سوم اسفند يكي از بستگان را به ترمينال پروازهاي داخلي هما رساندم. در شلوغي ترمينال و نور بالاي چراغ خودروها مسير پاركينگ را اشتباه رفته و از يكي از مأموران پليس تقاضاي راهنمايي كردم. اما با برخوردي دور از انتظار و شايد قدري خشن مواجه شدم.
در همان حال كه اين اتفاق را در ذهن خود مرور مي كردم به ياد برخورد پليس با مسافران در فرودگاه پاريس افتادم. چند سال پيش عازم يكي از كشورهاي آمريكاي جنوبي بودم، به همين دليل مجبور بودم چند ساعتي در فرودگاه اورلي پاريس منتظر باشم تا هواپيما عوض كنم. همراه مسافرين ايراني كه در اين فرودگاه بوديم يك پيرزن نيز وجود داشت كه مي خواست از آنجا به يكي از كشورهاي اروپايي نزد فرزندانش برود. اين پيرزن نه تنها انگليسي نمي دانست بلكه فارسي را نيز با لهجه خاصي ادا مي كرد و در فاصله دو پرواز در فرودگاه به خواب رفته بود. اما پليس فرودگاه گذشته از آن كه تمام كارهاي مربوط به تعويض هواپيماهاي او را انجام داده بود مرتب به او سر مي زد و در وقت مقرر نيز با احترام او را بيدار و تا جلوي پلكان هواپيما همراهي مي كرد. اين رفتار پليس فقط مختص او نبود بلكه به ما نيز مرتب سر مي زدند و اعلام مي كردند مشكلي نداريد چيزي نمي خواهيد.
به راستي چرا بعضي از افراد پليس راهنمايي خدمت به مردم و شهروندان را جزو وظايف اصلي خود نمي دانند يا به نوعي به كساني كه براي راهنمايي و كمك به آنها مراجعه مي كنند، به چشم مجرم و بزهكار مي نگرند، شايد برخورد خشن بعضي از افراد پليس به دليل برخورد مكرر آنان با مجرمين به طبيعت دوم آنها بدل شده است در اين صورت لازم است مسئولان دوره هاي آموزش و مشاوره خاصي را در زمينه ارتباط با شهروندان براي نيروهاي پليس برقرار كنند. ضمن آن كه من و همه مردم، قدردان مأموران وظيفه شناس نيروي انتظامي كشورمان هستند كه وراي آنچه براي بنده پيش آمد، با مردم همراهي مي كنند.
ف- آرامي

پياده روي بي دغدغه، حق مسلم شهروندان
امكانات پياده روي شهروندان در يكي از خيابان هاي لندن
010593.jpg
تهران بزرگ همچنان در حال توسعه است. اين توسعه كه به نظر كارشناسان چندان تابع ضوابط و قواعد شهرنشيني نيست، پيامدهاي زيان آوري براي تهران در پي داشته است. يكي از مهم ترين مسايل فعلي شهر، معماري آشفته شهري است چه به لحاظ بصري و چه از نظر رفاه شهروندان، داراي مشكلات گوناگوني هست. در معماري كلان هر شهر، بيشترين بها به انسان شهرنشين داده مي شود، يعني در واقع شهرها براي اين ساخته مي شوند كه امكانات زيستي و رفاهي بهتر و بيشتر براي شهروندان فراهم گردد، اما اگر در عمل ساخت و سازهاي شهري و معماري مسير ديگري را بپيمايد، آنگاه براي شهروندان تنها مشكل و مسئله به همراه خواهد داشت.
يكي از مسائل مهم شهر تهران كه اين روزها نيز مورد توجه مسئولين شهري قرار گرفته، وضعيت پياده روهاي شهر است. در كمتر خيابان شهر، پياده رو وسيع و كافي براي رفت و آمد شهروندان داريم. شايد بلوار كشاورز از اين لحاظ يك استثناء باشد. توجه شهرداري تهران به بازسازي پياده روهاي خيابان وليعصر يك رويكرد بسيار مهم و مثبت است و اميدواريم، بها دادن به اصل پياده رو براي رفاه مردم شهر نيز مورد توجه شهرداري قرار گيرد.
مسافراني كه براي نخستين بار به تهران وارد مي شوند، دو مسئله توجه آنها را جلب مي كند؛ يكي بي توجهي رانندگان خودروها به امنيت تردد عابر پياده است، به صورتي كه مي پندارند، حق عبور اول از آن سوارگان است و بعد بايد به عابر پياده بها داده شود. بوق هاي مكرر و گوشخراش همراه با فرياد و اعتراض بعضي رانندگان، معمولاً بدرقه عابراني مي شود كه به دليل بيماري، كهولت يا هر مشكل ديگري نمي توانند برق آسا عرض خياباني را طي كنند تا رانندگان با سرعت دلخواه خودشان از آنجا عبور نمايند.
مسئله دوم پياده روهاي باريك و ناموزون خيابان هاي تهران است كه توجه مسافران را به خود جلب مي كند. در بعضي از خيابان ها پياده رو آن قدر باريك است كه حتي يك نفر عابر هم به زحمت مي تواند از آن عبور كند. در تعدادي از خيابان ها هم، پياده رو باريك چنان مغلوب پيشروي ساخت و سازهاي جديد شده كه عابر را راهي نيست.
در كشورهاي اروپايي كه شيوه هاي شهرنشيني جديد را تجربه كرده و اين تجربه ها را به ديگر كشورهاي جهان انتقال داده اند، سهم عابر پياده و امكانات پياده روي براي مردم در شهر از هر سهمي بيشتر است.
در شهرهايي مثل پاريس و لندن، بيشترين فضاهاي شهري براي همين كار اختصاص يافته است. در كلان شهر تهران زمزمه هاي اميدواركننده اي مبني بر ايجاد تسهيلات براي پياده روي شهروندان به گوش مي رسد يا در قالب خبر در مطبوعات چاپ مي شود.
اميدواريم، روزي اين زمزمه ها به واقعيت منتهي شوند تا عابر پياده بتواند فارغ از تهديد موتورسيكلت سواران و خودروها اولاً با خيال راحت از سطوح مجاز خيابان ها عبور كند و ثانياً، ساعاتي را بتواند پياده روي كند. اين وضعيت مطلوب زماني تحقق مي يابد كه مسئولان محترم شهر، توجه به حقوق شهروندي را اولي تر از هر حق ديگري، مدنظر داشته باشند.
شهربانو مجدي

من هم فروشنده شدم!
نامه دردمندانه ام تحت عنوان (پرونده اي در چرخه باطل) در همشهري مورخ 19/11/85 در صفحه سخنگاه به چاپ رسيد كه از اين بابت سپاسگزارم. در آن نامه استدلال كرده بودم كه چون ملكي را در تهران پس از چند دست گشتن همراه با مشكل حقوقي خريداري كردم، آن هم به بهاي همه اندوخته مالي ام. اما متوجه شدم كه زمين در اصل متعلق به سازمان زمين شهري بوده و مالكان بعدي، حق تصرف و فروش آن را نداشته اند، اما به هر حال اين تخلف به صورت چرخه باطل ادامه يافته و مرا نيز گرفتار كرده است. يادآور شدم كه براي شكستن اين چرخه، بهتر است سازمان زمين شهري، اقدام قانوني كند و مسئله را از منشأ و پيگيري متخلفان اوليه حل و فصل نمايد تا من مجبور به فروش زمين و ادامه اين تخلف نشوم، اما تقاضايم تا امروز بي پاسخ مانده است و به اين نتيجه رسيده ام كه از ادامه دهندگان تخلف چرخه باطل باشم!
اميد است كه چنين نباشد و حاميان قانون به تقاضاي نگارنده پاسخ مثبت داده و ياري ام دهند تا اين چرخه باطل پايان يابد.
م. زياري- تهران

منتقد و پاسخگو در راستاي يك هدف
010587.jpg
با توجه به عنايتي كه مطبوعات به ويژه روزنامه همشهري به سازندگي كشور دارند، بها دادن به انتقاد يكي از مهمترين رسالت هاي دست اندركاران مطبوعات است. سازمان ها و مؤسساتي كه در معرض انتقاد قرار مي گيرند، بايد پاسخ شفاف و قانع كننده اي به منتقد بدهند تا اين دور باطل تكرار نشود و منتقد، خسته و نوميد از انتقاد سازنده بازنماند.
نگارنده انتقاد كوتاهي از وضع عرضه ميوه و تره بار در ميدان ميوه و تره بار معلم تهران داشتم كه در همشهري درج شد و توقع اين بود كه سازمان ميادين ميوه و تره بار نه در قالب يك پاسخ رايج بلكه، با توجه دادن به مسئوليت اين سازمان نسبت به پيگيري انتقاد پاسخ درخوري به مطالب مطرح شده مي داد، اما آنچه كه به عنوان پاسخ درج گرديد، در يك حالت كلي دفاع از عملكرد، ميدان ميوه و تره بار بود، اين گونه پاسخگويي كه در اغلب پاسخ هاي ارائه شده از سوي سازمان ها مشابهت دارد، انگيزه شهرونداني را كه با انتقاد سالم درصدد بهبود كاركرد خدماتي هستند، تضعيف مي كند.
به همين دليل معتقدم كه روابط عمومي سازمان ها، بايد حاصل تلاش هاي يك سازمان را كه براي رسيدگي دقيق به انتقاد يا شكايت يك شهروند صورت گرفته منعكس كنند. نه آن كه، با ادبيات يكسان و به قول معروف كليشه اي پاسخ مراجعان را بدهندو اين گونه پاسخ ها مؤيد آن است كه منتقد، بي دليل انتقادي را در روزنامه مطرح كرده است و مرتكب چنين فعلي يا بايد سلامت عقل نداشته باشد و يا با دستگاه ذيربط خصومتي داشته باشد كه در واقع هيچ كدام اينها نيست، اما پاسخ شسته و پاكيزه اي با اين عبارت رايج بررسي به عمل آمد و مشكلي مشاهده نشد و ... چنين چيزي را به ذهن متبادر مي كند. بازتاب يك انتقاد بايد چنان واكنشي را در سازمان هاي ذيربط برانگيزد كه، ديگر شاهد تكرار آن مسأله نباشيم، اما اگر پاسخ ها، آن گونه باشد كه برشمردم، مرتكبين تخلفات احتمالي، از هر حيث خيالشان راحت خواهد بود از بابت انتقادها دغدغه اي به خود راه نخواهند داد. در حالي كه همه بايد ضمن تلاش بي وقفه، با انتقاد سازنده و مطلوب در رفع مشكلات كشور بكوشيم.
معصومه بيات

پاي حرف ها و درد دل هاي يك زوج كهنسال و كشاورز
شكوفه هاي زعفران در همين حوالي
010590.jpg
عكس: رعنا صالحي
زعفران گياهي زيبا و حيرت انگيز است. گل زعفران بسيار خوش رنگ و خوش بوست و به هر غذايي طعم و رنگ فوق العاده اي مي بخشد.
اين گل زيبا زماني خودنمايي مي كند كه ديگر فصل شگفتي نيست و زماني سبز مي شود كه برگ هايش لحافش  شوند و در زير برگ به خواب رود و زماني عريان مي گردد كه گرماي مطبوع زمين آغاز شده و در ريشه و جانش مي نشيند و سر مست و خموش باري را در بطن خود پرورش مي دهد كه در خزان شكفته خواهد شد.
رويش زعفران، حكايتي اسطوره اي دارد، مي گويند زعفران با دستان مردان و زناني پرورش مي يابد كه طعم مهرباني آنها را چشيده باشد. شايد به همين دليل است كه مرد و زني كهنسال در دركه و در شمال تهران، توانسته اند زعفران را پرورش بدهند. رضا و خديجه، زوج كهنسالي كه دست هايشان حاكي از كار و زحمت ساليان گذشته دارد، براي گريز از خشكسالي كه در زادگاه اصلي آنها خراسان بروز كرده بود به تهران پناه آورده اند. زن و شوهر به اتفاق با مقني گري، تأمين معاش كرده اند. از طريق يكي از آشنايان به عنوان نگهبان منبع آب يك مجتمع مسكوني در دركه ماندگار شده اند. رضا به اقتضاي علاقه و انگيزه اش در كنار اين كار در محوطه اي، درختان توت و بادام را كاشت. به عنوان يك شهروند پاي صحبت و درددل اين زوج كهنسال و تلاشگر نشستم و دريافتم كه آنها نيازمند كمك و حمايت دستگاه هاي ذيربط به ويژه وزارت جهاد كشاورزي هستند. بخصوص كه فرزند دانشجو دارند و نيز از شوراي آب دركه تقاضا دارند كه مساعدت كنند تا آنها حمامي در محل كارشان داشته باشند. زوج زحمتكش و باذوقي كه زعفران را به صورت نمادين به تهران آورده اند و در دركه پرورانده اند همچنين تقاضا دارند، همين حقوق مختصري كه مي گيرند پشتوانه مالي براي پرداخت حق بيمه آنها قرار گيرد.
ش. نجفي

از ميان نامه ها و پيام ها
براي كمك به بازنشستگان
با عنايت به افزايش 25 تا 35 درصدي هر ساله در عوارض نوسازي خانه ها همراه با افزايش ساير خدمات شهري (آب، برق، گاز، تلفن) در مقايسه با افزايش 10 درصدي حقوق قشر بازنشسته، اگر قرار است، عنايتي در حق اين قشر صورت بگيرد بايد از همين منظر انجام شود.
محمدباقر اصولي- تبريز

بي احتياطي راننده اتوبوس
در جريان يك حادثه دلخراش رانندگي در بزرگراه صدر كه در ساعت 6 بامداد روز چهارشنبه 2 اسفند ماه بر اثر برخورد اتوبوس شركت واحد با خودرو سواري پژو 405 پيش آمد، شماري از سرنشينان جان باختند و خودرو به آهن پاره اي تبديل شد. ظاهراً سرعت بسيار شديد و ناتواني در كنترل اتوبوس، سبب اين حادثه در مسير شرقي- غربي بزرگراه شد. لازم است، رانندگان خودروهاي سنگين آموزش هاي لازم را فرا بگيرند تا شاهد اين قبيل حوادث دلخراش نباشيم.
كردبچه- تهران
زلزله زدگان بروجرد را دريابيد
از زلزله بروجرد مدت ها مي گذرد، اما هنوز آن گونه كه بايد به آسيب ديدگان اين زلزله مساعدت نشده است و هنوز عده اي از آنها در زير چادر زندگي مي كنند. اميد است با توجه بيشتر و مؤثرتر، نيازهاي زلزله زدگان به ويژه سرپناه لازم براي آنها تأمين شود.
مستعد- بروجرد

اقدام غيرمجاز
شركت تعاوني مسكن كاركنان سازمان امور اداري و استخدامي زميني را از سال ها پيش در وردآورد كرج خريداري كرده است تا براي اعضاي شركت خانه سازي كند. به تازگي اقداماتي براي تصرف زمين توسط يكي از نهادها آغاز شده است كه از دستگاه هاي نظارتي خواستار رسيدگي هستيم.
جواد شبستري- تهران

كوچه را يكطرفه كنيد
خيابان شهيد اديب در منطقه 7 شهرداري تهران خيابان پليس را به خيابان كاج روبه روي بيمارستان خانواده ارتش وصل مي كند. پيشنهاد مي كنم با توجه به ورودي هاي متعدد از طريق كوچه به خيابان اديب، حداقل كوچه مقدم كه 3 مدرسه در آن قرار دارد از طرف اديب به شريعتي، يك طرفه شود تا ضمن كاهش بار ترافيك، از وقوع حوادث ناگوار براي دانش آموزان نيز جلوگيري به عمل آيد.
ساكن محل

سيم كارت ها فعال نشده اند
۲ ماه پيش وقتي در زنجان 2 عدد سيم كارت ايرانسل را خريداري كردم، گفته شد كه يك هفته بعد سيم كارت ها فعال مي شوند، 2 ماه از آن زمان سپري شده، اما هنوز سيم كارت ها فعال نشده اند. در يك فعاليت وسيع تجاري بهتر است قول با عمل بخواند تا اعتماد ميان عرضه كننده و مصرف كننده از بين نرود.
وحيد سهرابي- زنجان

قانوني يا غيرقانوني
بعضي شبكه هاي ماهواره اي وجود دارند كه در داخل كشور برنامه تهيه مي كنند و آنها را از طريق ماهواره پخش مي كنند. اگر فعاليت اين شبكه ها غير قانوني است،چگونه مي توانند اقدام به تهيه برنامه در داخل كشور كنند؟
رحيمي- شهر قدس كرج

پاسخ مسئولان
روشنايي برقرار شد
در پاسخ به مطلب درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ 2/12/85 تحت عنوان مشكل روشنايي كوچه به اطلاع مي رساند: با هماهنگي و تمهيدات به عمل آمده نسبت به برقراري روشنايي كوچه باغ نور در خيابان كارگر، خيابان قدر اقدام شد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق مركز تهران

براي دريافت مجوز مراجعه كنند
در پاسخ به مطلب درج شده در ستون با مردم همشهري مورخ 2/12/85 به اطلاع مي رساند: با توجه به اجراي خطوط، شبكه انشعاب شهرك وليعصر، آن عده از ساكنان اين منطقه كه تاكنون موفق به نصب انشعاب فاضلاب نشده اند، مي توانند به شركت فاضلاب تهران واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان انديشه، نبش انديشه 6، معاونت بهره برداري، براي دريافت مجوز نصب انشعاب مراجعه كنند.
روابط عمومي و آموزش همگاني شركت فاضلاب تهران

جدول اعداد (سودوكو) 300
010617.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

سخنگاه
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |