پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵
نگاهي به اخبار و گزارش هاي انفجار اخير زاهدان
تله انفجاري
010563.jpg
گروه سياسي- هنوز موضوع انفجار زاهدان به پايان نرسيده بود كه اخباري در خصوص درگيري نيروي زميني سپاه با اشرار در غرب كشور رسيد. قرارگاه حمزه سيدالشهدا اعلام كرد كه در اين عمليات۱۷ نفر از ضد انقلابيون كشته شده و هليكوپتر حامل فرمانده لشكر 3 سپاه به اتفاق 8 نفر از همراهان وي در اثر سانحه سقوط كرد و همه سرنشينان آن شهيد شدند.
در پي بروز برخي حوادث قوميتي در استان هاي مرزي كشور، آمريكا هم اعلام كرد كه از قوميت هاي ايران حمايت مي كند. موضوع قوميت ها هميشه در شرايط حساس سياسي از سوي قدرت هاي خارجي مورد سوء استفاده قرارگرفته است.
در انفجار زاهدان، اطلاعات كاملي در اختيار رسانه هاي گروهي قرار گرفت. در آن انفجار هم سپاهيان در نوك حمله قرار داشته و 18 تن از آنان شهيد شدند. گزارش نحوه عمليات انفجاري، اظهارات مقامات دولتي و محلي در اين مورد و اظهارات متهم بمب گذاري مي تواند تا حدودي پرده از نحوه استفاده از عناصر محلي در ايجاد انفجار و بروز ناامني در منطقه و نحوه استفاده از كشورهاي همسايه بردارد.
***
صبح روز چهارشنبه، 25 بهمن ماه، يك اتومبيل پيكان بمب گذاري شده در يكي از محله هاي شهر زاهدان، مركز استان سيستان و بلوچستان، در مسير يك دستگاه اتوبوس متعلق به سپاه پاسداران منفجر شد و چندين شهيد و تعدادي زخمي برجاي گذاشت.صداي جمهوري اسلامي ايران در نخستين خبري كه از اين حادثه پخش كرد شمار شهدا را يازده نفر گزارش كرد، اما برخي منابع غير رسمي از كشته شدن هجده نفر و زخمي شدن حدود سي نفر ديگر خبر دادند.
يك منبع نظامي محلي اين انفجار را ناشي از قرار دادن تله انفجاري در مسير يك اتوبوس متعلق به نيروي زميني سپاه پاسداران اعلام كرد و اشرار و معاندان نظام را مسئول اين حمله دانست. نحوه انفجار بدين گونه بود كه در ساعت 6 و 37 دقيقه بامداد به وقت محلي، يك دستگاه اتومبيل پيكان بمب گذاري شده در مسير اتوبوس در بلوار ثارالله منطقه احمدآباد زاهدان منفجر شد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از شاهدان عيني گزارش كرد كه چند موتور سوار مسلح راننده اتوبوس را وادار به توقف كردند و سپس پيكان بمب گذاري شده از راه دور منفجر شد، اما اين گزارش از سوي منابع رسمي ايران تأييد نشد.ساعاتي پس از انتشار خبر بمب گذاري، خبرگزاري ايرنا از قول مقامات دولتي گزارش كرد كه چند نفر در ارتباط با اين بمب گذاري بازداشت شده اند.به گفته سلطانعلي مير، مديركل سياسي استانداري سيستان و بلوچستان، در پي وقوع انفجار در بلوار ثارالله، دو نفر از عوامل مرتبط با اين عمليات توسط مردم و ماموران دستگير شدند و از اين دو نفر چند نارنجك دستي و دوربين فيلمبرداري به دست آمد.
آقاي مير افزود: با انجام عمليات شناسايي توسط ماموران امنيتي، سه نفر ديگر از عوامل بمب گذاري نيز بعداً بازداشت شدند.مديركل سياسي استانداري سيستان و بلوچستان همچنين اعلام كرد كه يكي از عوامل نا امني هاي اخير استان كه از وي با عنوان عضو يكي از گروهك هاي تروريستي نام برده در درگيري با ماموران كشته شده است.
گروه جندالله مسئول انفجار
در پي اين انفجار، گروه موسوم به جندالله كه سال گذشته نيز اقدام به گروگانگيري مسئولين استان كرده و در يك عمليات نظامي بر سر راه زابل به زاهدان تعدادي از كاركنان دولت را كه از جلسه اي در زابل به زاهدان برمي گشتند به شهادت رساندند، مسئوليت اين بمب گذاري را برعهده گرفتند. اين گروه اخيراً نام خود را به جنبش مقاومت مردمي ايران تغيير داده و با منافقين نيز همكاري دارد.
جندالله با انتشار بيانيه اي در سايت اينترنتي خود ادعا كرد كه اتوبوس مورد حمله حامل مقامات بلندپايه سپاه پاسداران بوده و اين عمليات به تلافي اعدام هاي اخير در منطقه بلوچستان اجرا شده است. اين گروه همچنين مدعي شد كه پيشتر خبر اين حمله را نيز در گفت وگو با يك شبكه خبري (منافقين) اعلام كرده بود. بيانيه جندالله اخبار دستگيري عوامل اين بمب گذاري را تكذيب كرد.
حسينعلي شهرياري ، نماينده زاهدان در مجلس هفتم در سخناني در مجلس اين بمب گذاري را به اشرار و قاچاقچيان كوردل به سركردگي استكبار جهاني نسبت داد و گفت كه هدف از اين اقدام، ايجاد تفرقه قومي و مذهبي بوده است.
وي اظهار داشت كه عوامل ايجاد نا آرامي در سيستان و بلوچستان در خاك پاكستان پناه مي گيرند و خطاب به مسئولين سياست خارجي گفت چرا ديپلماسي خارجي ما با دولت پاكستان كه خاك آنها پناهگاه اشرار و دشمنان نظام شده برخورد جدي نمي كند؟ پيمان فروزش ديگر نماينده اهل سنت زاهدان نيز آمريكا را مسئول سوق دادن كشور به سوي چالش هاي داخلي دانست و انفجار اخير زاهدان را در راستاي ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني ارزيابي كرد. در مراسم تشييع شهداي سپاه پاسداران كه در شهر زاهدان ، برگزار شد جمعيتي كه در مراسم شركت كرده بودند، شعار مرگ بر اسراييل و مرگ بر آمريكا سر دادند. فرمانده نيروي انتظامي زاهدان گفت: نوارهاي ويدئويي كه از تعدادي از دستگيرشدگان به دست آمده، مؤيد ارتباط آنها با گروه هاي مخالف و سرويس هاي اطلاعاتي بريتانيا و آمريكاست. شبكه تلويزيوني استان نيز فيلم يكي از متهمين دستگير شده را پخش كرد كه در آن اعتراف كرده بود با وعده دريافت يك ميليون تومان پول، اقدام به بمب گذاري كرده است.
انفجار دوم
پس از انفجار اول، زاهدان طي يك هفته شاهد انفجار دوم نيز بود. ساعاتي پس از مراسم تشييع پيكر شهداي سپاه پاسداران، خبرگزاري ها از وقوع حمله اي تازه در اين شهر خبر دادند.
آنها نوشتند: صداي انفجار از حوالي بلوار جمهوري در زاهدان، مركز استان سيستان و بلوچستان، به گوش رسيده. فرماندار زاهدان گزارش داد كه اين، صداي انفجار يك بمب صوتي بوده است.حسنعلي نوري، فرماندار زاهدان، همچنين خبر از درگيري نيروهاي امنيتي با عوامل بمب گذار داد و گفت: هدف اين افراد، ايجاد ترس و وحشت در ميان مردم منطقه و خدشه دار كردن وحدت شيعيان و سني ها است. فرماندار زاهدان گفت كه اين عمليات تلفاتي در بر نداشت.
مدير كل سياسي استانداري سيستان و بلوچستان نيز ، آمريكا و انگليس را به دخالت در حوادث اخير در اين استان متهم كرد.سلطانعلي مير همچنين از كشف چند خانه تيمي و سلاح و مهمات در زاهدان خبر داد و گفت كه اين سلاح ها ساخت آمريكا و انگليس است.معاون سياسي و امنيتي استانداري سيستان و بلوچستان اظهار داشت كه عاملان خرابكاري در اين استان از خاك كشورهاي همسايه براي عمليات خود استفاده مي كنند.محسن صادقي گفت كه استفاده تروريست ها از خاك كشورهاي همسايه به عنوان حياط خلوت بعد و قبل از عمليات خرابكارانه مغاير اصول همسايگي و مناسبات ديپلماتيك است.
وي بدون نام بردن از كشور خاصي افزود كه اسناد و مدارك اين موضوع در نشست هاي امنيتي و از طريق وزارت خارجه ايران به مقام هاي اين كشورها ارائه خواهد شد. چند روز پس از اين حوادث اعلام شد كه تروريست ها بمبي را در مسجد مكي زاهدان كه از مساجد مهم اهل تسنن اين شهر است جايگذاري كرده اند كه توسط پليس خنثي شده است . گفته شد ترور سران طوايف بلوچ و همچنين مقامات بلند پايه مذهبي اهل تسنن هدف اين بمب گذاري ها بوده است.
مواضع جهاني
رئيس شوراي امنيت سازمان ملل متحد با صدور بيانيه اي به نمايندگي از سوي تمامي پانزده عضو شورا گفت: اعضاي شوراي امنيت تكرار مي كنند كه هيچ هدفي نمي تواند توسل به خشونت تروريستي را توجيه كند و بر لزوم اجراي عدالت درباره عاملان، سازمان دهندگان و حاميان اين عمليات تروريستي و هر اقدام تروريستي ديگري تاكيد دارند. قبل از آن نيز بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد بمب گذاري زاهدان را به عنوان اقدامي تروريستي محكوم كرده بود.شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل همچنين مراتب همدردي خود را به خانواده هاي قربانيان و دولت ايران ابلاغ كردند.
اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه اي اين حادثه را محكوم كرد.
احضار سفير پاكستان به وزارت خارجه ايران
وزارت امور خارجه ايران، سفير پاكستان در تهران را براي ارائه توضيحات در مورد انفجارهاي زاهدان به اين وزارتخانه احضار كرد.محمد علي حسيني، سخنگوي وزارت خارجه ايران در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت : اعترافات بازداشت شدگان نشان مي دهد كه بيگانگان در اين انفجارها دست داشته اند. حسيني با اعلام احضار سفير پاكستان در تهران به وزارت امور خارجه براي ارائه توضيحات گفت كه كميته اي براي ارتقاي امنيت مرزهاي ايران و پاكستان تشكيل شده است.

نگاه
اظهارات متهم انفجار در دادگاه
گروه سياسي- دادگاه علني رسيدگي به اتهامات يكي از عوامل اصلي حادثه تروريستي زاهدان روز شنبه 28 بهمن ماه در سالن شهيد بهشتي دادگستري سيستان و بلوچستان برگزار شد.
در ابتداي جلسه دادگاه محمد مرزيه معاون دادستان استان سيستان و بلوچستان كيفرخواست را ارائه كرد و خواستار صدور اشد مجازات براي متهم شد.آنگاه، قاضي دادگاه انقلاب از متهم خواست ضمن معرفي خود در مورد نحوه جذب شدنش به اين گروه و عملياتي را كه انجام داده توضيح دهد . متهم اينگونه سخن گفت: من نصرالله شنبه زهي فرزند فقير محمد صادره از خاش و داراي 5 فرزند و سني مذهب هستم.
دو سال پيش با همدستي چند نفر، از بانك رفاه كارگران زاهدان 36 ميليارد تومان سرقت كرديم و پس از آن به پاكستان گريختم و در آنجا مغازه كوچكي باز كردم. روزي حسين ريگي با نام مستعار ياسر به من مراجعه كرد و گفت بيا با ما كار كن، خرجي زن و بچه ات را مي دهيم و قرار شد ماهي 5 هزار روپيه بابت كرايه منزل، 12 هزار روپيه خرجي زن و بچه و 3 هزار روپيه پول آب و برق، از گروه عبدالمالك دريافت كنم. از حدود 45 روز پيش همكاري من با اين گروه شروع شد.
روز 13 بهمن به عنوان مسافر، سوار پيكان سواري شديم و وقتي به مقصد در خيابان جانبازان رسيديم از راننده خواستيم ماشين را داخل خانه ببرد، بعد به او گفتيم تو الان گروگان ما هستي و مي خواهيم خانواده ات براي آزادي تو 20 ميليون تومان به ما بدهند، اجازه بده طناب به گردنت بيندازيم و از تو فيلم بگيريم و براي خانواده ات بفرستيم تا آنها مجبور شوند پول بدهند. بعد طناب را به گردن او انداختيم و ياسر (حسين) صندلي را از زيرپايش برداشت و من فيلمبرداري كردم. پس از قتل راننده پيكان جسدش را داخل صندوق عقب ماشينش گذاشتيم و من به همراه ياسر، يونس و عبدالغني در حالي كه مسلح به سلاح كلاش بوديم به راه افتاديم. يك دستگاه پيكان ديگر به سرنشيني عبدالمنان و يك نفر ديگر از اعضاي گروه پشت سر ما حركت مي كردند، آنها نيز مسلح بودند و قرار بود زماني كه ما با نيروهاي انتظامي درگير مي شويم آنها فيلمبرداري كنند و ضمناً هواي ما را داشته باشند. سر چهارراه بلوار معلم و بزرگمهر وقتي ماشين نيروي انتظامي را ديديم، 4 نفري از پيكان پياده شده و به سمت مأموران شليك كرديم بعد هم اسلحه آنها را برداشته و از محل فرار كرديم. عبدالمنان هم از صحنه درگيري فيلمبرداري كرد، پس از آن خودرو سرقتي را در كوچه اي رها كرده و با پيكان خودمان كه پشت سر ما بود به منزل رفتيم و يكي از همدستانم به نام حسين (معروف به ياسر) خبر عمليات را با گوشي ماهواره اي به عبدالمالك داد. طراحي عمليات عليه اتوبوس سپاه حدود 4 تا 5 روز طول كشيد و پس از جمع آوري اطلاعات لازم در مورد زمان و مسير تردد اتوبوس، قرار شد عمليات روز شنبه 28 بهمن انجام شود، اما در تماس گروه با عبدالمالك او عمليات را جلو انداخت و قرار شد صبح چهارشنبه 25 بهمن انجام شود.
براي اجراي عمليات وانت پيكان را با 80 تا 90 كيلو مواد منفجره بمب گذاري كرديم و در مسير تردد اتوبوس قرار داديم و 4 نفر عضو گروه با يك دستگاه پيكان و يك دستگاه موتورسيكلت ما را پشتيباني كردند تا به نزديك محل رفتيم و خودمان را پشت تپه مقابل آنجا مخفي كرديم. زماني كه اتوبوس به وانت نزديك شد من كه وظيفه فيلمبرداري را به عهده داشتم قبل از انفجار، دوربين را روشن كردم تا آماده فيلمبرداري از صحنه انفجار باشم ،در ضمن 2 نارنجك و يك كلت مگاروف نيز در اختيارم بود تا اگر مردم خواستند مرا دستگير كنند از آنها استفاده كنم. از لحظه انفجار، كار فيلمبرداري از صحنه را انجام دادم اما خواستم سوار موتور شوم كه موتور از دست همدستم افتاد ، بعد از آن دوربين از دست من افتاد و خواستم فرار كنم كه يك نفر به من حمله كرد و من چند گلوله به او شليك كردم تا مرا نگيرد و 5 گلوله هم به سمت مردم شليك كردم. دوباره سوار موتور شديم تا فرار كنيم ولي مردم اجازه ندادند و مرا گرفتند، همراهانم نيز به سمت مردم تيراندازي كردند و نارنجك انداختند. در زمان درگيري نيروهاي انتظامي هم آمدند ولي به سمت ما تيراندازي نكردند شايد به اين علت كه مردم جمع شده بودند.

متهم در خصوص نحوه تردد از داخل خاك پاكستان به ايران و بالعكس گفت: از 45 روز پيش كه با اين گروه همكاري را آغاز كردم اولين باري بود كه به داخل خاك ايران مي آمدم. به وسيله يك دستگاه تويوتا اوزبيل 72 به زاهدان وارد شدم و كسي مانعم نشد.
مواد منفجره را عبدالمالك از داخل پاكستان و افغانستان تهيه كرده و گروه ما اين مواد را از پاكستان وارد زاهدان كرده بود و كشتن راننده خودروهاي مسافركش با دستور و هماهنگي عبدالمالك صورت مي گرفت.
اعضاي گروه در پاكستان به صورت مسلحانه رفت و آمد مي كنند و تا به حال كسي از آنها دستگير نشده است و اعضاي گروه كساني هستند كه در قتل، بمب گذاري، آدمكشي و سرقت شركت داشته اند.
هر ساله تعدادي به عنوان جماعت تبليغي از ايران به پاكستان مي آمدند و خيلي ها به ديدار عبدالمالك مي رفتند. من هم 3 روز با جماعت تبليغي رفتم و آنها به ما مي گفتند اينها (شيعيان) امامان ما را قبول ندارند و به ما مي گويند شما كافريد. به همين جهت بايد اينها يعني شيعيان را بكشيد. وي در پايان با قبول كليه اتهام ها گفت: من توسط گروه عبدالمالك اجير شدم و الان براي كارهاي گذشته ام پشيمانم و مي خواهم با دولت همكاري كنم و طلب عفو از دادگاه را دارم.
اين متهم به اعدام محكوم و حكم او اجرا شد.

سياست
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
علم
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |