پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۵
هرغده اي مرگ آفرين نيست
تومورهاي چند كيلويي در شكم كه هرچندوقت يك بار خبر بيرون آوردنشان را مي شنويم از كجا مي آيند؟
010620.jpg
دكتر مهشيد چايچي
تا به حال شده در باره كسي يا اتفاقي زود قضاوت كنيد و بعد با شرمندگي متوجه شويد قضاوتتان اشتباه بوده؟ تا به حال شده چيزي را از ديگران پنهان كنيد تا درباره شما قضاوت ناجور نكنند؟ اگر مي پرسيد اين سوال ها چه ربطي به سلامت و تندرستي دارد، بايد بدانيد كه بعضي بيماري ها چنين خاصيتي دارند. يعني باعث مي شوند آدم آنها را پنهان كند تا كسي به سوءظن پيدا نكند. گاهي هم برعكس، باعث مي شوند آدم قضاوت نادرستي درباره ديگران - حتي كساني كه خوب مي شناسد - بكند.
غده 25 كيلويي كه اواخر دي ماه از شكم دختري 21 ساله در بيمارستان امام زمان مشهد خارج شده بود يادتان هست؟ پزشك جراح او گفته بود اين دختر با احساس برآمدگي و سنگيني شكم نزد او آمده و تومور علاوه بر رحم، ساير اعضا و حتي كبد او را هم درگير كرده بود.
مورد ديگري هم مدتي قبل در بندر انزلي وجود داشته كه البته غده 14كيلويي و از خانم 49 ساله بوده. اين بار خانم با بزرگي شكم و مشكلات تنفسي، بعد از دو سال به پزشك مراجعه كرده و يك توده با منشأ رحمي با جراحي از بدن او در آورده شده. مورد ديگري باز هم امسال در يك خانم 60 ساله مشهدي بوده كه يك غده 5/17كيلويي از شكمش در آورده اند. او هم با سنگيني شكم و ناراحتي معده نزد پزشك رفته، اما تومور او كيست بدخيم تخمدان بوده و منشأ رحمي نداشته.
حتماً تعجب خواهيد كرد اگر بشنويد كه امسال چند مورد ديگر هم گزارش شده كه دختران جوان با غده هايي به وزن چند كيلو در شكم بالاخره به پزشك مراجعه كرده بودند. اين افراد تا مدت ها از ترس پدر و مادر تورم شكمشان را پنهان كرده و نزد پزشك نرفته بودند. اين تاخير هم باعث شده بود كه تومور آنها تا حدي بزرگ شود كه ايجاد عارضه كند.
نكته مشتركي كه در تمام اين موارد ديده مي شود بي توجهي به يك توده شكمي است كه از برخوردهاي نامناسب والدين و جامعه با بزرگ شدن ناگهاني شكم آن هم در دختران جوان سرچشمه مي گيرد. چيزي كه باعث مي شود پزشكان اين بيماران عاجزانه از خانواده ها بخواهند به محض اينكه فرزندانشان گوشه گير شده يا تغييراتي در بدنشان ايجاد شد، آنها را سريع نزد پزشك ببرند و از حدس و گمان و قضاوت بي مورد و احيانا سرزنش آنها خودداري كنند.
درد بي خبري هم بد دردي است
فيبروم رحم يكي از شايعترين تومورهاي زنان است كه به نامهاي فيبروميوم، ميوم وليوميوم هم معروف است. اين تومور معمولا هيچ ارتباطي با سرطان رحم ندارد و مبتلايان به آن مي توانند خيالشان راحت باشد كه تومور آنها در آينده سرطاني نخواهد شد.
از هر 4 زن 3 نفر فيبروم رحم دارد اما خودش هم خبر ندارد، چون اين غده معمولاً علامتي از خود نشان نمي دهد، مگر اينكه آنقدر بزرگ شود كه علامت ايجاد كند يا مانند موارد ذكر شده سوژه خبرها شود. اين حالت در يك چهارم خانم ها و آن هم اغلب در سن 30 تا 40 سالگي پيش مي آيد. علايمي كه تومور ايجاد مي كند ممكن است شامل خونريزي قاعدگي شديد، طولاني يا لكه بيني در فواصل عادت ماهانه باشد. علامت ديگر درد يا احساس فشار در لگن و درد پا يا كمر است. البته بي اختياري و فوريت در ادرار و يبوست را هم نبايد از نظر دور داشت. وجود اين علامتها به محل و اندازه تومور وابسته است.
از كجا مي آيد؟
اين تومور از بافت ميومتر يعني عضله صاف رحم منشا مي گيرد و مي تواند از اندازه يك جوانه كوچك به يك توده حجيم تبديل شود كه حتي ممكن است تا قفسه سينه برسد.
حتي هنوز پزشكان هم دقيقا از علت ايجاد اين تومور سر در نياورده اند، اما تحقيقات نشان داده كه ژنتيك، هورمون ها و مواد شيميايي ديگر مانند فاكتور رشد شبه انسولين در اين مسئله نقش دارند. پس خانمي كه در سن باروري است، اگر مادر يا خواهرش اين تومور را تجربه كرده بايد مراقب خودش باشد چون وراثت هم با اين تومور بي ربط نيست.
شناسايي اين توده بعد از معاينه با وسايل تصوير برداري مانند سونوگرافي شكمي يا ترانس واژينال(از طريق مهبل) امكان پذير است. اگر چه اين تومور خوش خيم است، اما لازم است پزشك با ارسال نمونه اي كه از آن برداشته خيال بيمار و خودش را راحت كند كه اين غده سرطاني بدخيم نيست. با اينكه خود اين غده خطرناك نيست اما مي تواند عوارضي بدهد كه زياد هم خوشايند نيست. مثلا بدليل خونريزي زياد ممكن است موجب كم خوني و يا بدليل بزرگي و فشار آوردن به اندام هاي دخيل در باروري مي تواند باعث نازايي و حتي سقط شود. زياد نگران نشويد، چون اين عوارض در تمام فيبروم ها رخ نمي دهد. بسياري از مبتلايان همانطور كه گفتيم هيچ علامتي ندارند و تنها لازم است تحت نظر باشند كه دچار مشكل نشوند و اگر خداي نكرده دچار مشكل شدند، پزشك با داروهاي هورموني و نهايتاً با جراحي به موقع به دادشان برسد.
خوشبختانه امروزه روشهاي جديدي هم هست كه هم كم خطرتر بوده و هم بدون تاثير بر باروري بيمار مي تواند به در مان او منجر شود. جديدترين اين روشها كه در سال 2004 مورد تاييد انجمن غذا و داروي آمريكا قرار گرفته جراحي با امواج اولترا سوند است كه به FUS(Focused ultrasound surgery) معروف است. در اين روش از امواج متمركز پر انرژي و فركانس بالاي صوتي تحت دستگاه MRI براي نابود كردن سلول هاي تومور استفاده مي كنند. بدين ترتيب بدون ايجاد برش در شكم و كاملاً دقيق تومور را برمي دارند.
مراقب تخمدانها هم باشيد
اما يكي ديگر از تومورهاي حجيم شكم، تومور تخمدان است. اين تومور هم از رشد بي رويه سلول هاي تخمدان ايجاد مي شود كه ممكن است خوش خيم يا بدخيم باشد. علايم اين تومور هم شبيه فيبروم رحم است و تا مدتها ممكن است خود را نشان ندهد. علت ايجاد اين تومور هم ناشناخته است اما محققان مي گويند ممكن است به يك اشتباه ژنتيكي در روند ترميم بافت تخمدان در زمان پاره شدن ديواره تخمدان در تخمك گذاري مربوط باشد. به نظر مي رسد ژنتيك و سابقه فاميلي بيشترين نقش را در ابتلا به اين تومور بازي كند. البته چاقي در جواني، نازايي، كيست هاي تخمدان بعد از يائسگي هم عوامل خطر ديگري هستند كه مورد توجه پزشكان هستند.
لازم است بدانيد كيست تخمدان در سنين پيش از يائسگي، بخشي از روند تخمك گذاري طبيعي است و بد نيست بدانيد براي پيشگيري از اين تومور علاوه بر تغذيه مناسب و ورزش، شير دادن به فرزندان هم، خالي از فايده نيست.
درمان اين تومور اگر بدخيم باشد و يا عارضه ايجاد كند هم جراحي است كه بسته به نوع و ميزان پيشرفت و انتشار آن متفاوت است. يعني ممكن است يك يا هر دو تخمدان ها برداشته شود و شيمي درماني لازم باشد يا نباشد.
واما...
اگر چه ما تنها به دو بيماري عمده عامل برجستگي شكم اشاره كرديم و عوامل ديگري هم هستند. اما همين كافي است براي اينكه به ما ياد آوري كند در قضاوتهايمان عجله نكنيم. يادمان باشد هر گردي گردو نيست!

پايان اداهاي روشنفكري در كافه هاي رويايي
010599.jpg
صدف كوهكن
تصاوير قديمي از كافه هاي پاريس را به فراموشي بسپاريد، چرا كه از اين پس، كشيدن سيگار كه جزء لاينفك تصوير ذهني ما از اين كافه ها بود، ممنوع مي شود.
دخانيات، يكي از عوامل اصلي مرگ و مير در سال  هاي اخير به شمار مي  رود و سالانه موجب مرگ 5 ميليون نفر در جهان مي  شود. استنشاق تحميلي دود هم مثل استعمال مستقيم آن، زيان  آور است و موجب ايجاد و تشديد بيماري  هاي قلبي و عروقي و سرطان  ها مي  شود. همه اين ها باعث شده دولت ها و مجامع جهاني به فكر بيفتند.
ايرلند، اولين كشور اروپايي بود كه در سال 2004 استعمال دخانيات را در تمام مراكز دولتي و عمومي ممنوع كرد. پس از آن نيز كشورهاي نروژ، اسپانيا، بلژيك، انگليس، ايرلند، ايتاليا، مالت و سوئد اين قانون را در كشورشان به اجرا گذاشتند. ممنوعيت كشيدن سيگار در فضاهاي عمومي در فرانسه هم از پنج شنبه اول فوريه (12 بهمن) آغازشده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين روزها 15 ميليون  نفر سيگاري فرانسوي از روشن  كردن سيگار در محل هاي كار، مدارس، فرودگاه ها، بيمارستان ها و ساير مكان هاي عمومي محصور و بسته منع شده اند؛ ممنوعيتي كه در عرض يكسال به كافه ها و رستوران ها هم گسترش خواهد يافت و تصوير كلاسيك خيابان ها و كافه هاي فرانسه، جايي كه نويسندگاني مانند آلبر كامو و ژان پل سارتر با سيگاري در گوشه لب به يادآورده مي شوند را تغيير خواهد داد.
بهشت افراد سيگاري
آلمان تنها كشور اروپايي است كه به بهشت افراد سيگاري شهرت دارد و تا كنون قانوني براي ممنوعيت استعمال سيگار در اين كشور تصويب نشده است، بلكه فقط پارلمان آلمان، در دسامبر سال گذشته تبليغ سيگار را در اماكن دولتي ممنوع كرده است.
فرانسه نيز كه همانند بسياري از كشورهاي اروپايي، ممنوعيت استعمال دخانيات را در بيشتر اماكن عمومي خود وضع كرده است، مدتي است تلاش مي كند تا از شمار سيگاري هاي خود بكاهد. هرچند ترك سيگار براي فرد سيگاري دشوار است، اما فرانسه نيز همانند تعداد ديگري از كشورهاي اروپايي، استعمال دخانيات را با همه گرفتاري ها و دشواري هاي ناشي از آن، از اول فوريه در اماكن عمومي ممنوع كرده است و قرار است بيش از 175 هزار مامور اين ممنوعيت را با جريمه  88 دلاري براي سيگاري ها و جريمه 174 دلاري براي كارفرمايان اعمال كنند.
در حقيقت، آمارهايي مثل مرگ 66 سيگاري در هر سال در فرانسه تخيلات رومانتيك همراه سيگار را از سرها پرانده است.
تقريبا يك چهارم فرانسوي ها سيگاري هستند، با اين حال يك روز پيش از شروع ممنوعيت، علامتي از نگراني در خيابان ها ديده نشد. بررسي پراكنده چند داروخانه نشان داد كه تا به حال سيگاري ها آرام مانده اند و هجومي براي خريد برچسب هاي نيكوتين دار هم ديده نشد!
مبارزه 150 ميليون دلاري
از چندي پيش، شهردار نيويورك نيز، كشيدن سيگار در اماكن عمومي را ممنوع كرده است. شهردار ميلياردر نيويورك اين ممنوعيت را با چنان شدتي به اجرا درآورده است كه اغلب سيگاري ها و حتي غيرسيگاري ها را به خشم آورده است. هنگامي كه او در نيويورك بر سيگار ماليات بست، ادعا كرد اهميتي به ضرر و سود مالي نيويورك به اين علت نمي دهد، بلكه مي خواهد از آلوده شدن كودكان به اين عادت جلوگيري كند. او حتي خبرنگاراني را كه با او روبه رو مي شوند و سيگار مي كشند، سرزنش مي كند. جالب است بدانيد كه او مي خواهد۱۲۵، ميليون دلار از دارايي شخصي اش را براي مبارزه با سيگار اختصاص دهد كه هدف آن مبارزه با دخانيات در سراسر جهان است.
به گزارش رويترز، تقريباً دوسال پيش از اينكه ايرلند به عنوان نخستين كشور قانون منع سيگار در مجامع عمومي را اجرا كند، در برخي شهرهاي اروپايي و آمريكا قانون مشابهي به اجرا درآمد و نتيجه خيلي زود معلوم شد؛كاهش تعداد حملات قلبي. حتي در يك شهر، طي اجراي شش ماهه اين طرح، تعداد مراجعه كنندگان مبتلا به حملات قلبي 40 درصد كاهش يافت. اجراي چنين طرح هايي بود كه راه را براي طرح هاي شجاعانه تر باز كرد.
چند روز قبل، خبر جريمه رانندگان سيگاري را نشنيديد؟

رازهاي زندگي
چرا انواع خون با هم متفاوتند؟
010596.jpg
همشهري آنلاين: شايد شما نوع گروه خوني تان را بدانيد و شايد بدانيد كه كداميك انواع گروه هاي خوني با گروه خون شما سازگارند و مي توانيد آنها را دريافت كنيد.
اما شايد بخواهيد بدانيد اين گروه هاي خوني مختلف از كجا مي آيند؟
خون از سه رده سلولي گلبول هاي قرمز، گلبول هاي سفيد و پلاكت و مايع پلاسما كه اين سلول ها در آن شناورند تشكيل شده است.
آنتي ژن ها و پروتئين هاي گوناگوني در پلاسما و بر روي گلبول هاي قرمز قرار دارند.
آنتي ژن به هر ماده اي مي گويند كه باعث شود دستگاه ايمني براي مقابله با آن پادتن يا آنتي بادي -گروهي از مولكول هاي پروتئيني خاص- توليد كند.
نظام گروه بندي ABO خون بر مبناي تفاوت هاي فردي در وجود دو آنتي ژن A و B است كه توليد دو آنتي بادي مختلف را تحريك مي كنند.
افراد داراي گروه خوني O هيچكدام از آنتي ژن هاي A و B را ندارند و آنتي بادي توليدشده بر ضد هر دو آنتي ژن را دارا هستند، در حالي كه افراد داراي گروه خوني AB هر دو آنتي ژن را دارند و هيچكدام از آنتي بادي ها را ندارند. افراد داراي گروه هاي خوني A و B هم وضعيت بينابيني دارند.
به عبارت ديگر گروه هاي خوني در انسان نوعي پلي مرفيسم را نشان مي دهند.
پلي مرفيسم (چندشكلي) به معناي همراهي پايدار اشكال ژنتيكي متفاوت در درون يك گونه حياتي است؛ علت وجود پلي مرفيسم گروه  هاي خوني نامعلوم است.
پژوهشگران يونيورسيتي كالج لندن در سال 2004 پيشنهاد كردند كه وجود برخي انواع باكتري  و ويروس هاي درون سلولي ممكن است براي برخي جهش هاي ژنتيكي توليدكننده آنتي ژن هاي خاص نوعي ترجيح تكاملي ايجاد كرده باشد.در جمعيت هايي كه ويروس ها رايج بودند، ژن توليدكننده آنتي ژن O غلبه پيدا كرد و جمعيت هايي كه در محيط هايي كه باكتري  ها فراگير بودند، مي زيستند به داشتن گروه هاي خوني A و B گرايش پيدا كردند.
گروه هاي عمده خوني تا اوايل سال هاي 1900 ميلادي شناخته شده نبودند، و پيش از اين زمان انتقال خون ميان افراد گاهي به طور اسرارآميزي به عواقبي مرگبار مي انجاميد، زيرا گروه هاي خوني آنها با هم سازگار نبودند.
در سال 1940 آزمايش ها بر روي ميمون هاي رزوس(Rhesus) وجود عوامل آنتي ژني ديگري را هم آشكار كرد كه اكنون به نام فاكتورهاي Rh مثبت يا منفي مشهورند.
اين كشف به استفاده از نام هايي مانند O مثبت يا AB منفي براي توصيف گروه هاي خوني انجاميد.
از آن پس صدها تفاوت آنتي ژني كم اهميت تر يافت شده اند، كه اغلب آنها در هنگام انتقال خون مشكلي ايجاد نمي كنند.

علم
اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |