يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۱ - Mar 4, 2007
پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
چه نيكو سلاحي است صبر و دعا براي مومن.
نهج الفصاحه، حديث 3128
امروز با حافظ
دست به كاري زنم كه غصه سرآيد
بر سر آنم كه گر ز دست برآيد
ديو چو بيرون رود فرشته درآيد
خلوت دل نيست جاي صحبت اضداد
آب و هوا
016170.jpg

عكس روز
016179.jpg
عكس: همشهري‎/ محمد توكلي
بازار تهران، ديروز صبح- با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، حجم ترافيك شهرها به دليل مراجعه شهروندان براي خريد هاي نوروزي افزايش يافته است.

در شهر چه خبر
مرغ هاي دوپينگي
از گوشه و كنار شهر خبر مي رسيد مرغ هاي كرجي دوپينگي هستند و با استفاده از هورمون خود را در سكوي سنگين  وزن هاي بازار گوشت سفيد نگاه داشته اند. اما برخي مسئولان ضمن رد اين موضوع، جثه بزرگ  و زودرس بودن آن ها را ناشي از فرمول مخصوص دانه دهي مرغداران ارزيابي كردند. كاظم حاج محمدي رئيس اتحاديه مرغ و تخم  مرغ كرج در اين مورد مي گويد: برخلاف تصور، هيچ مركز پرورش مرغ هورموني در كرج وجود ندارد. اگر چنين شيوه اي در مورد پرورش مرغ وجود داشت، وزارت بهداشت اقدامات لازم را براي مقابله با آن انجام مي داد.

سقف پوشالي
چنانچه كارشناسان در فواصل زماني كوتاه، علت فروريختن اغلب ساختمان هاي داراي تيرآهن هاي غير استاندارد را در زمان وقوع زلزله گوشزد كنند، مبارزه با فروش اين ارزان هاي جديد بازار آهن، شدت بيشتري پيدا خواهد كرد. در حال حاضر برخي خريداران و انبوه سازان اين كالا را 10هزار تومان ارزان تر از تير آهن هاي فولاد اصفهان خريداري و احتمال بالاي شكستن جوش اتصال آن ها را نيز براي ساكنان زير سقف  هاي پوشالي حاصل از اين مصالح غيراستاندارد، به قيمت سلامت آن ها فراهم مي كنند. اين اواخر تيرچه بلوك هاي ساختماني نيز به فهرست  ارزان هاي پرخطر بازار مصالح ساختماني افزوده شده است.

آئين درختكاري
همداني ها پيش تر از استان هاي ديگر به استقبال آيين سبز درختكاري رفتند و آمدن بهار را با توزيع 500هزار اصله نهال شناسنامه دار شامل سيب، بادام، گردو، آلبالو و آلو ميان باغداران جشن گرفتند. مهمترين عامل ايجاد باغ هاي مناسب براي توليد محصولات با كيفيت در اين استان، استفاده از نهال هاي سالم و داراي شناسنامه ارزيابي مي شود. در حال حاضر بيش از يك ميليون و ??? هزار اصله نهال در چهار نهالستان استان در مساحتي بالغ بر ?? هكتار شناسنامه دار شده اند. استان همدان داراي ?? هزار هكتار باغ است.

كلاس طنز مطبوعات
دومين دوره كلاس هاي طنز مطبوعاتي و كاريكاتور مؤسسه گل آقا در بهار 86 برگزار مي شود. اين كلاس ها در 2دوره طنز مطبوعاتي و۳ دوره كاريكاتور هركدام به مدت 2ماه در قالب 8 نشست 2 ساعته برگزار خواهد شد. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند تا 24 اسفندماه از ساعت 10تا 17به مؤسسه گل آقا واقع در ميدان آرژانتين، خيابان زاگرس، پلاك 7 مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 88793013 تماس بگيرند.

خسارت تماشاگر نما ها
گويا شركت واحد اتوبوسراني عزم خود را براي ارائه خدمات به تماشاگران و تماشاگرنما ها جزم كرده است و خسارت هاي پياپي نيز تأثيري بر اين روند ندارد. تماشاگرنما ها پس از بازي پيروزي و سايپا به 78 دستگاه از اتوبوس هاي اين شركت خسارت وارد كردند. شركت واحد اتوبوسراني تهران در روز جمعه 183 دستگاه اتوبوس و۳۵۰ دستگاه ميني بوس از مبادي اوليه به سمت استاديوم آزادي اعزام كرد. كارشناسان اين شركت خسارت اوليه به 78 دستگاه اتوبوس ياد شده را نزديك به 000/802/162 ريال برآورد كرد ند.

تلويزيون
016206.jpg

مسابقه با جايزه‎/۳۹
كدام كارگردان؟
سريال پربيننده زير تيغ را كدام كارگردان ساخته است؟
(پاسخ را در صفحه 17 روزنامه امروز ببينيد)
A) محمدرضا هنرمند B) كيومرث پوراحمد
C) كمال تبريزي D) محمدحسين لطيفي
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
شماره تلفن برندگان مسابقه 38
016203.jpg
پاسخ صحيح مسابقه 38 گزينه D بود.
2 جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: هر روز 2 نفر از برندگان از ميان مشتركان SMS خبري همشهري انتخاب مي شوند. اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح (A, B, C, D) حروف SMS را پس از آن درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيشتر از ساير شركت كنندگان است.

فرهنگسرا
دوره هاي آموزش عالي آزاد علمي كاربردي
مركز آموزش و تحقيق كانون فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي با همكاري مؤسسه آموزش عالي آزاد فناوران اطلاعات تهران اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش عالي آزاد علمي كاربردي در رشته هاي مختلف از جمله معماري داخلي به كمك رايانه، گرافيك رايانه اي، انيميشن رايانه اي، نقشه كشي صنعتي و ساختمان و تجارت الكترونيك كرده است. هدف از برگزاري اين دوره ها ارائه خدمات آموزشي و ارتقاء سطح علمي فارغ التحصيلان اين دانشگاه بر اساس نياز بازار كار است. كليه فارغ التحصيلان، دانشجويان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي از تسهيلات و تخفيف ويژه جهت ثبت نام برخوردار خواهند بود.

تور درختكاري
هم زمان با روز درختكاري و به منظور توسعه فضاي سبز شهري، فرهنگسراي دختران اقدام به برگزاري مراسم درختكاري با حضور دختران مي كند. در اين تور درختكاري توسط كانون دختران آفتاب فرهنگسراي دختران برگزار مي شود ودختران شهر تهران در مدارس منطقه 5 اقدام به كاشت درخت و ثبت آن به نام خود مي كنند. اين برنامه جزو برنامه هاي جنبي دومين جشنواره كانون هاي مردمي مراكز فرهنگي هنري منطقه 5 است كه 15 اسفند ماه از ساعت 10 تا 12 برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام در اين تور به فرهنگسراي دختران واقع در بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، مراجعه كنند.

سكه، طلا و ارز
016200.jpg

بازار
قيمت هاي كور اجاق گاز
016197.jpg
مقايسه قيمت  اجاق گاز هاي گوناگون نسبت  به اسفند ماه سال گذشته نشانگر رشد قيمت 12تا 25 درصدي آن ها است كه گراني فلزات و افزايش تعرفه واردات از جمله دلايل اين تغييرات ارزيابي مي شود. با اين وجود به نظر مي رسد كيفيت و قيمت هاي نامشخص و كور برخي از انواع اين لوازم خانگي بيشترين نارضايتي خريداران را به خود اختصاص داده است.
براي نمونه قيمت يك اجاق گاز با شرايط و خدمات فروش يكسان در برخي نقاط سطح شهر به نسبت نرخ هاي فروشگاه هاي سه راه امين حضور تا 15 درصد تفاوت دارد و بسياري از خريداران نيز اين موضوع را تنها پس از خريد و مقايسه قيمت ها متوجه مي شوند.
بنابراين چنانچه در آستانه سال نو قصد خريد و نو كردن لوازم خانگي داريد براي خريد با قيمتي متعادل تر با نمايندگي ها و فروشگاه هاي معتبر تماس داشته باشيد.

آلودگي هواي تهران
016173.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
حرف بد
وقت شام بود. كنار هم نشسته بودند.
پسر گفت: آه لعنتي ريخت.
مادر به آرامي گفت: پسرم لعنتي حرف خوبي نيست، ديگر آن را تكرار نكن.
همين وقت دزد فيلم فرياد زد: لعنتي! كجا مي روي؟
نگاه زير چشمي پسر برقي زد كه ناگهان پليس فيلم با فرياد بلندتر گفت: لعنتي  ها از دستمان در رفتند.
پسر سرش را بالا آورد و خنديد. رئيس پليس گفت: لعنتي مي گيرمت...
سميه افشار

گشتي در دنياي خبرها
بازيكن سرشناس در تونل مترو
آتن: در حال حاضر سوتيريس نينيس محبوب ترين بازيكن فوتبال كشور يونان به شمار مي آيد. با توجه به اين كه يكي از مقامات عمراني اين كشور علاقه خاصي به اين بازيكن دارد، دستور داد نام نينيس 18 ساله روي مته يك دستگاه حفاري تونل هاي مترو حك شود. قرار است از اين دستگاه 1100 تني براي حفاري تونل هاي خط جديد مترو شهر آتن استفاده شود. عمليات احداث اين خط جديد در سال 2009 به پايان خواهد رسيد.
بلندقد ها در المپيك
لندن: كشور انگليس ميزبان رقابتهاي المپيك در سال 2012 است به همين دليل مسئولان ورزش اين كشور، قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول توزيع مدال ها را براي خود هدف قرار داده اند. اين در حالي است كه كاروان ورزشي انگليس در المپيك 2004 آتن در رده دهم قرار گرفته بود. به همين دليل قرار است افراد بلند قد در اين كشور شناسايي شده و از آنها در رشته هاي مختلف ورزشي به ويژه هندبال، بسكتبال، واليبال و قايقراني، تست به عمل بيايد. بر اساس اطلاعيه منتشر شده وزارت ورزش انگليس، خانم ها و آقاياني كه قد آنها به ترتيب بيشتر از 180 و 190 سانتيمتر باشد مي توانند به مراكز استعداديابي مراجعه كرده و تست بدهند.
واژگون شدن مواد مخدر
آمستردام: فرار راننده و سرنشينان يك كاميون در هلند پس از واژگون شدن اين وسيله نقليه، باعث تعجب ساير رانندگان حاضر در بزرگراه شد اما بعداً مشخص شد كه بار كاميون، حشيش بوده است. داستان از اين قرار بود كه قاچاقچيان، كاميون را مملو از بسته هاي حشيش كرده بودند كه با توجه به اضافه بار كاميون، اين وسيله نقليه در بزرگراه واژگون شد و پيش از آن كه پليس از راه برسد، از صحنه گريختند. به گفته پليس ارزش حشيش هاي داخل كاميون بالغ بر 15 ميليون يورو بود.
زنگ دردسرساز
ژوهانسبورگ: چندي پيش يك مرد در آفريقاي جنوبي به جرم اين كه اجازه داده بود تلفن همراهش با صداي بسيار بلند در صحن دادگاه زنگ بخورد به يك ماه حبس محكوم شد اما دادگاه تجديد نظر اين حكم را نقض كرد. وي كه به عنوان يك تماشاگر در اين دادگاه حضور داشت ناگهان تلفن همراهش زنگ خورد. او به جاي اين كه بلافاصله تلفن را قطع كند اجازه داد گوشي، چند بار زنگ بخورد و در حالي كه به تلفن پاسخ مي داد دادگاه را ترك كرد. اما قاضي كه بسيار عصباني شده بود دستور داد نگهبانان وي را دستگير كنند و پس از محاكمه، يك ماه حبس برايش در نظر گرفت. اما اين حكم در دادگاه تجديد نظر نقض شد.
اشغال خاك همسايه
ژنو: گروهي از سربازان ارتش سوئيس به اشتباه خاك كشور ليختن اشتاين را در تاريكي شب اشغال كردند. داستان از اين قرار بود كه 170 نفر از سربازان ارتش به همراه فرمانده خود نيمه شب جمعه براي برگزاري يك مانور از پادگان خارج شدند. با توجه به شرايط نامناسب جوي و تاريكي هوا، فرمانده و سربازان راه خود را گم كردند و به صورت كاملاً ناآگاهانه وارد خاك كشور ليختن اشتاين شدند. آنها حتي 2 كيلومتر در خاك اين كشور پيشروي كردند كه فرمانده ناگهان متوجه موضوع شد و دستور عقب نشيني صادر كرد.
دم مصنوعي دلفين
016176.jpg
توكيو: از اين پس يك دلفين در ژاپن با دم مصنوعي به زندگي ادامه خواهد داد. چندي پيش اين دلفين كه در يك باغ وحش نگهداري مي شد مبتلا به يك بيماري خطرناك شد كه دامپزشكان مجبور شدند براي نجات جان اين حيوان، دمش را قطع كنند. اما قطع شدن دم اين دلفين باعث كم تحركي و چاقي آن شد. به همين دليل دامپزشكان به فكر تهيه يك دم مصنوعي براي دلفين افتادند كه يك شركت ژاپني با استفاده از مواد مخصوص، اين دم را با صرف 43 هزار پوند هزينه ساخت. اين دلفين ديگر مشكلي براي حركت كردن ندارد و به راحتي شنا مي كند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |