يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۱ - Mar 4, 2007
نمايندگان مجلس درخواست كردند
پرداخت حقوق بيشتر به كاركنان و بازنشستگان
016107.jpg
گروه اجتماعي- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي پرداخت حقوق مناسب به كاركنان و بازنشستگان درخواست افزايش بودجه كردند.
محمد عباسپور، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، با اعلام اين خبر گفت: آنچه در بند ل تبصره 19 بودجه سال آينده به مجلس شوراي اسلامي آمده است با رشد 5/8 درصدي روبه روست كه اين ميزان افزايش از نظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي بهبود وضعيت حقوق كاركنان دولت كافي نيست.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه افزايش ياد شده بر اساس تورم پيش بيني شده براي سال آينده  است افزود: در صورت اجراي پلكاني قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت از سال آينده به نظر مي رسد كه نرخ رشد تعيين شده از سوي دولت پاسخگوي اجراي اين قانون نباشد.
وي افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده دهك هاي يك تا پنج افزايش حقوق بيشتري خواهند داشت در صورتي كه دهك هاي پنجم تا دهم از افزايش حقوق كمتري برخوردار خواهند بود.
به گفته عباسپور طبقه بندي دهك هاي عنوان شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي انجام خواهد شد و بر اساس درآمدهاي كنوني كاركنان دولت و سطح رفاه اجتماعي اين ويژگي ها براي اين دهك ها در سال آينده اعلام خواهد شد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي زمان درخواست رسمي براي افزايش اعتبار بودجه اي بند ل تبصره 19 را پس از بررسي و تصويب نهايي بودجه اعلام كرد.
پرداخت وام كم بهره
از سوي ديگر مهدي مفتح، مخبر كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از مكلف كردن سازمان تأمين اجتماعي به پرداخت وام با بهره 2 واحد كمتر از سود رايج در سال آينده خبر داد.
مفتح در اين باره گفت: بودجه اين وام ها همچون سال هاي گذشته از محل منابع داخلي سازمان تأمين اجتماعي خواهد بود و اين سازمان مكلف است ميزان تعيين شده را بر اساس قوانين موجود صرف پرداخت وام به افراد تحت پوشش متشكل از شاغلان و بازنشستگان كند.
ميزان كلي اعتبار در نظر گرفته شده براي اعطاي وام به افراد تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي در سال آينده بالغ بر۵۰ ميليارد تومان است كه در جهت ارائه تسهيلاتي همچون ساخت مسكن ارزان قيمت و هزينه مشاوره به كارگران و مستمري بگيران اختصاص
مي يابد.علاوه بر اين اعتبار پيش بيني شده بايد در جهت ارائه تسهيلات در زمينه وديعه مسكن و ازدواج دانشجويان مستمري بگيران تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي نيز اختصاص يابد.
اين عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه سازمان تأمين اجتماعي مكلف است ميزان سود بازپرداخت اين وام ها را 2 واحد كمتر از ساير مراكز پرداخت وام در نظر بگيرد افزود: مجلس شوراي اسلامي تكاليف جديدي را براي سال آينده سازمان تأمين اجتماعي در نظر گرفته است كه از جمله اين تكاليف به تغيير برخي قوانين بازنشستگي براي بيمه پردازاني كه بالاي 60 سال سن دارند و همچنين برخورداري نوادگان و پدر و مادر از مزاياي بازنشستگي برخي بازنشستگان مي توان اشاره كرد.
گفتني است كه چندي پيش مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نسبت به وضعيت معيشتي بازنشستگان در سال آينده هشدار داده بود.
در گزارش اين مركز با اشاره به مشكلات عمده امور بازنشستگي در سال جاري از دولت و مجلس خواسته شده بود تا نسبت به رفع اين مشكلات براي سال آينده اقدام نمايند.پيش بيني اعتبار لازم براي پرداخت حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم در لايحه بودجه سال آينده كل كشور و توجه به بند ل تبصره 19 اولين بخش از هشدار مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي را به خود اختصاص داده است. موسي الرضا ثروتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس، نيز روز گذشته افزايش حقوق بازنشستگان و نيز پرداخت حقوق حد اقلي به بازنشستگان سازمان بازنشستگي كشور را در شرايط كنوني غير ممكن خوانده بود.
گزارش ديگري نيز حاكي است، بر اساس بند ع تبصره 14 لايحه بودجه سال آينده كه از سوي دولت در اختيار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است نزديك به 57 ميليارد ريال به كنترل آسيب هاي اجتماعي اختصاص مي يابد.
در صورت موافقت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي 56 ميليارد و 880 ميليون ريال اعتبار بر اساس بند ع تبصره 14 لايحه بودجه سال 1386 كل كشور، به پيشگيري از بروز و تشديد آسيب هاي اجتماعي و ساماندهي آسيب ديدگان بويژه كودكان خياباني و بي سرپرست، دختران و زنان پناه جو اختصاص مي يابد.

خبر
تصميمات كميسيون تلفيق درباره سرانه بهداشت و درمان
۸۶؛ يك سال سخت ديگربراي سلامت
گروه سلامت- براساس آخرين مصوبات كميسيون تلفيق مجلس سرانه درمان 86 با احتساب تورم، حدود 23 درصد رشد منفي دارد و با كاهش كلي رقم اعتبارات بخش سلامت، سال سختي براي اين سيستم مورد انتظار است.
به گزارش ايسنا، انوشيروان محسني بندپي، نماينده كميسيون بهداشت و درمان مجلس در كميسيون تلفيق بودجه گفت: متأسفانه بودجه سال 86 با زياده بيني در بخش درآمدها و كم بيني در بخش هزينه ها مواجه است و بخش سلامت نسبت به بخش هاي ديگر كه حدود 20 درصد برآورد مي شود، اعتبارات كلي بخش سلامت از 4 هزار و 303 ميليارد تومان سال 85 به 3 هزار و 808 ميليارد تومان در سال آينده كاهش مي يابد.
وي افزود: درباره اعتبارات مربوط به سرانه و درآمد اختصاصي بيمارستان ها اگر چه رقم كلي اعتبارات اين بخش از 2 هزار و 284 ميليارد تومان امسال به 3 هزار و چهار ميليارد تومان در سال 86 افزايش يافته است، اما با توجه به كاهش رقم سرانه از 3905 تومان امسال به 3810 تومان سال 86 كه سه درصد كاهش را نشان مي دهد، اين نتيجه به دست مي آيد كه سهم مردم در پرداخت اين هزينه ها بيشتر و سهم دولت كمتر شده است كه برخلاف قانون برنامه توسعه چهارم است.
كارشناسان مي گويند: با وجود كاهش 3 درصدي رقم سرانه درمان و با توجه به اينكه تورم در اين بخش حدود 7 يا 8 درصد از تورم 12 درصدي كشور بيشتر است مي توان گفت سرانه درمان و سلامت ايرانيان در سال 86 با حدود 23 درصد رشد منفي مواجه است كه اين مسئله نه تنها بار هزينه هاي درمان را بر دوش مردم و دريافتي هاي زيرميزي را بيشتر مي كند بلكه بيمارستانهاي دولتي را نيز با مشكلات با مراتب جدي تري در مقايسه با امسال مواجه مي كند.
به گفته بندپي، براي افزايش هر 10 درصد سرانه درمان به حدود 100 ميليارد تومان اعتبار جديد نيازمنديم كه تاكنون موفق به كسب اين اعتبار براي افزايش سرانه درمان در سال آينده نشده ايم.
تشكيل۵۳۰ پايگاه امداد و نجات نوروزي
گروه سلامت- معاون عمليات سازمان امداد و نجات هلال احمر از تشكيل 530 پست و پايگاه ثابت و سيار امدادي در محورهاي مختلف كشور، همزمان با آغاز سفرهاي نوروزي مردم خبر داد.
دكتر عليرضا پرند افزود: از مجموع پست ها و پايگاه هاي امدادي هلال احمر ، 150پايگاه به صورت ثابت و 379 پايگاه به صورت كانكس و سيار استقرار يافته و از 25اسفند امسال تا 15فروردين سال آينده به مردم و مسافران نوروزي خدمات امدادي ارائه مي دهند.معاون عمليات سازمان امداد و نجات در رابطه با وظايف امدادگران هلال احمر در طول ايام نوروز 86 يادآور شد: ارائه كمك هاي اوليه به آسيب ديدگان، انتقال مصدومان ناشي از حوادث و سوانح جاده اي به مراكز درماني، اسكان اضطراري افراد درمانده و تغذيه آنها، ارائه خدمات حمايت رواني به آسيب ديدگان ناشي از حوادث جاده اي و ارائه خدمات در زمينه درمان هاي سرپايي به مراجعه كنندگان به پست ها و پايگاه هاي امدادي هلال احمر از مهم ترين وظايف امدادگران هلال احمر در مدت زمان مذكور است.
پرند در ادامه از افزايش 100دستگاه آمبولانس امدادي به ناوگان حمل و نقلي هلال احمر خبر داد و گفت: قرار است اين آمبولانس ها در طول ايام نوروز براي افزايش ارائه خدمات امدادي و درماني هلال احمر به كارگرفته شود.

آغاز نام نويسي آزمون دبيرستان هاي نمونه دولتي
گروه اجتماعي- نام نويسي از دانش آموزان متقاضي شركت در آزمون دبيرستان هاي نمونه دولتي در سال تحصيلي 87 -86 از 15 اسفند آغاز و تا 23 فروردين ادامه مي يابد.
بر اساس اين گزارش دانش آموزان پايه سوم راهنمايي بايد فرم نام نويسي را از مدير مدرسه محل تحصيل خود دريافت كنند و پس از تكميل آن را همراه مدارك اعلام شده به مدير مدرسه تحويل دهند.
دانش آموزاني مي توانند در اين آزمون شركت كنند كه در امتحانات نوبت دوم پايه سوم راهنمايي حداقل معدل 15 كسب كرده باشند. وجه نام نويسي در اين آزمون براي هر دانش آموز 10هزار ريال است. آزمون ورودي دبيرستان هاي نمونه دولتي روز جمعه اول تير 86 برگزار خواهد شد.

از 15 اسفندآغازمي شود
ثبت نام
وام وديعه مسكن بازنشستگان
گروه اجتماعي- مديركل فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي كشوري اعلام كرد: ثبت نام مرحله دوم وام وديعه مسكن يك تا سه ميليون توماني از طريق پايگاه اينترنتي سازمان بازنشستگي كشوري از سه شنبه 15 اسفند ماه سال جاري آغاز مي شود.
حسن مسافري در گفت وگو با ايسنا افزود: ثبت نام براي وام وديعه مسكن شامل آن دسته از بازنشستگان مشترك اين سازمان خواهد شد كه فاقد مسكن و مستأجر هستند و در مرحله نخست از اين وام استفاده نكرده اند.
مديركل فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي كشور همچنين در خصوص شرايط كلي براي شركت در قرعه كشي اظهار كرد: بر اساس دستورالعمل وزارت مسكن و شهرسازي بازنشستگاني مي توانند در قرعه كشي شركت كنند كه حقوق بازنشستگي مندرج در حكم بازنشستگي سال 85 آنان كمتر از 225 هزار تومان باشد و تاكنون زمين، مسكن، تسهيلات مسكن و يا وام وديعه مسكن دريافت نكرده باشند و همچنين خود و يا همسر آنها فاقد مسكن باشند و اجاره نامه يك ساله اي داشته كه در زمان ثبت نام حداقل 11 ماه از آن باقي مانده باشد.
مسافري افزود: ثبت نام وام وديعه مسكن حداكثر تا 15 ارديبهشت 86 ادامه خواهد يافت و در نهايت به وسيله سيستم مكانيزه از بين ثبت نام شدگان، قرعه كشي و اسامي آنها از طريق روزنامه هاي كثير الانتشار و پايگاه اينترنتي سازمان اعلام مي شود.
مديركل فرهنگي و اجتماعي سازمان بازنشستگي كشوري خاطرنشان كرد: آن دسته از بازنشستگاني كه در مرحله اول يعني 31 تير ماه تا پايان مرداد ماه 85 ثبت نام شده و در قرعه كشي برنده نشده اند، خود به خود در اين مرحله شركت داده خواهند شد.

با مردم
چهارشنبه آخر سال به دور از خشونت
بهتر است جوانان و نوجوانان ما بدانند آيين كهن چهارشنبه سوري، هميشه با آرامش برگزار نشده و هرگز نبايد آن را با كارهاي غيرمتعارفي مثل انفجار ترقه و ايجاد سروصدا همراه كرد؛ همچنان كه در سال هاي اخير قربانياني نيز داشته است.
شكيبا طباطبايي- تهران
خسارت يا زمين معوض بدهند
از ساكنان روستاي دابوهيه اهواز هستم. اخيراً شهرداري اهواز تحت عنوان خريد و تملك زمين هايي كه حدود 24 خانوار برابر سند در آن خانه سازي كرده بودند، به تخريب اين خانه ها مبادرت ورزيد.
با اين گمان كه كار در راستاي قانون انجام شده، تقاضا داريم براي جبران زيان هاي وارده به صاحبان اين خانه ها، به آنها خسارت يا زمين معوض داده شود.
مرداني- روستاي دابوهيه اهواز
رقم غيرمتعارف!
اعلام رقم 750 هزار تومان به عنوان هزينه ثبت نام آزمون دوره دكترا در دانشگاه پيام نور بر مبناي چه ضوابطي صورت گرفته است؟ آيا اين هزينه، سنگين و غيرمتعارف نيست؟
م. تاجيك- تهران
فشار بركم درآمدها
در مورد بهاي بنزين از قرار ليتري 150 تومان كه پيشنهاد شده است، يادآور مي شوم كه اقشار مرفه جامعه و ثروتمندان به راحتي از عهده چنين هزينه اي برمي آيند و بار سنگين اين گراني روي دوش مردم فقير و كم درآمد خواهد بود. لطفاً راه ديگري بيابيد.
محمود افرند باغميشه- تبريز
نحوه واگذاري سهام عدالت
از مسئولان محترم تقاضا دارم، درباره شرايط واگذاري سهام عدالت و نحوه دادن اين سهام به اقشار مردم توضيحات بيشتري بدهند تا همگان به صورت شفاف از چگونگي پرداخت اين سهام مطلع شوند و به دليل ناآگاهي، حقي از كسي پايمال نشود.
منور.م- تهران
معايب آبگرمكن كم فشار
آبگرمكن محصول يكي از شركت هاي معروف كه موسوم به كم فشار است و تحت همين نام نيز تبليغ مي شود، در جريان كار چندبار خاموش مي شود و داراي نقايص فني جدي است. آيا نبايد تست هاي استاندارد در مورد اين قبيل محصولات انجام شود؟
يوسف طبيبي- آبيك قزوين
حقوق متناسب با هزينه زندگي
من هم بر اين باورم كه اگر ميزان ترميم و افزايش حقوق كارمندان و كارگران متناسب با هزينه هاي زندگي باشد، مواردي مثل افزايش بهاي روزنامه ها، از جمله روزنامه همشهري موجب سؤال مكرر مردم نمي شود.
آزيتا خسروي- تهران
بيمار اورژانسي را نپذيرفتند
بانوي حامله اي را از شهرستان به تهران آوردند تا به دليل شرايط خاص در يك بيمارستان مجهز زايمان كند، اما حداقل 3 بيمارستان معروف و مجهز تهران از پذيرش او خودداري كردند تا سرانجام در شرايطي دشوار، در يك بيمارستان پذيرفته شد. چرا برخلاف مقررات، بيمارستان ها بيماران اورژانسي را نمي پذيرند؟
صالحي- تهران
با مردم: شماره تماس پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
مسئله كارمزد بانك ها
از يكي از پاساژ هاي تهران يك دستگاه گوشي تلفن همراه خريداري كردم، فروشنده 1500 تومان اضافه درخواست كرد و مدعي شد كه اين مبلغ را بابت كارمزد بانك دريافت مي كند. آيا كارمزد بانك را فروشندگان بايد بپردازند يا خريداران؟!
روح الله ميرزانژاد- تهران
ضوابط ظرفيت و شهريه دانشگاه ها
وزارت فرهنگ و آموزش عالي در مورد پذيرش دانشجو و دريافت شهريه دانشگاه ها با توجه به امكانات و ظرفيت هر دانشگاه بايد ضوابطي را مشخص كند تا وضعيت آشفته كنوني بهبود يابد.
عليرضايي- شهريار

۱۷ اسفند؛ آخرين مهلت  نام نويسي دانشگاه علمي- كاربردي
گروه اجتماعي- پذيرفته شدگان دوره هاي كارداني و كارشناسي پيوسته و ناپيوسته دانشگاه جامع علمي كاربردي تا 17 اسفند مهلت دارند تا با مراجعه به مراكز مربوط نسبت به نام نويسي و انتخاب واحد خود اقدام كنند. مراجعه نكردن پذيرفته شدگان براي نام نويسي به منزله انصراف تلقي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش كلاس هاي دانشگاه جامع علمي كاربردي از 20 اسفند آغاز مي شود. همچنين زمان انجام مصاحبه آزمون عملي كد رشته هاي نيمه متمركز اين دانشگاه نيز از 15 تا 17 اسفند اعلام شده است.

رئيس پليس پايتخت درخواست كرد
برگزاري چهارشنبه سوري دركوچه هاي شهر
بر اساس نظرسنجي ها بيش از 98 درصد شهروندان مخالف هر نوع رفتار و عمل ترس آور در مراسم چهارشنبه سوري هستند
016119.jpg
گروه اجتماعي- فرمانده انتظامي تهران بزرگ با تأكيد بر برخورد با مخلان امنيت در جريان مراسم چهارشنبه سوري امسال، از شهروندان خواست تا اين جشن سنتي را در كوچه ها و معابر نزديك محل سكونت به صورت سالم و بدون ايجاد مزاحمت براي همسايه ها برگزار كنند.
سردار احمد رضا  رادان، فرمانده انتظامي تهران بزرگ در تشريح برنامه هاي پليس پايتخت براي چهارشنبه آخر سال ، گفت: از آنجا كه يكي از وظايف و مأموريت هاي اساسي نيروي انتظامي،  محافظت و مراقبت از شهروندان و حفظ آرامش و آسايش آنهاست، در چهارشنبه سوري امسال همانند هر زمان ديگر با جديت و قاطعيت با عوامل مخل امنيت برخورد مي شود. وي همچنين تصريح كرد: مردم در صورت مشاهده هر نوع رفتاري كه به ايجاد اخلال در امنيت منجر شود، مراتب را به مأموران پليس اطلاع دهند. وي در خصوص استفاده از مواد محترقه پرخطر نيز گفت: از مأموران پليس خواسته ايم كه مانع توزيع مواد محترقه پرخطر و استفاده از آنها شوند و در اين ميان بهره گيري از هر نوع مواد محترقه اي كه شهروندان را دچار ترس و وحشت كند و براي فرد استفاده كننده نيز خطرساز باشد، غيرقانوني تلقي مي شود.
رئيس پليس پايتخت اذعان كرد: اگر عده كمي بخواهند به هر دليلي با رفتار و اعمالشان، شهروندان را دچار دردسر كرده و در روند زندگي روزمره آنها اختلال ايجاد كنند، با برخوردهاي قانوني روبه رو خواهند شد. به گفته وي، بر اساس نظرسنجي هاي انجام شده، بيش از 90 درصد شهروندان تهراني مخالف هر نوع رفتار و عمل ترس آور در مراسم چهارشنبه سوري بوده و بيش از 95 درصد، خواهان برخورد فوري و قاطع با كساني هستند كه امنيت مردم را دچار اخلال مي كنند. سردار رادان گفت:  در اين حال 98 درصد تهراني ها مخالف هنجارشكني بوده و 85 درصد مردم نيز مايلند كه اين مراسم را مقابل درب منزل خود و يا كوچه هاي منتهي به منزل مسكوني شان برگزار كنند.
يك جامعه شناس نيز در گفت وگو با مهر گفت: مديران فرهنگي كشور در اين زمينه دچار فقر اطلاعاتي در حوزه برنامه ريزي، مديريت و مهندسي فرهنگي هستند و بر همين داشته هاي اندك نيز مديريتي اعمال نمي شود.دكتر اصغر مهاجري، جامعه شناس و استاد دانشگاه با اعتقاد بر اين كه در زمينه چهارشنبه سوري فرهنگ پذيري و جامعه پذيري پويايي انجام نمي شود تاكيد كرد : ما همچنان به شيوه هاي سنتي سعي در فرهنگ پذيري و جامعه پذيري جامعه داريم در حالي كه شيوه هاي جديد اجراي اين مراسم مي تواند در كاهش آسيب هاي آن مؤثر باشد.وي با انتقاد ازبرخي مديريتهاي فرهنگي ، فعاليت هيچ يك از عوامل جامعه پذيري مانند مدرسه، صدا و سيما و مديريت شهرها را در مورد اين مراسم قابل اعتنا ندانست و گفت : در كدام ميدان شهر و در كدام استاديوم ورزشي مراسم منظم و برنامه ريزي شده اي كه براي شهروندان جذابيت داشته باشد اجرا مي شود كه مردم نيز نه تنهادر آن شركت بلكه مشاركت كنند.اين استاد جامعه شناسي ، اجراي مراسم چهارشنبه سوري در كشورهاي همسايه را كه كمترين قرابت فرهنگي با اين مراسم دارند با شكوه توصيف كرد و افزود : ما همچنان به شيوه هاي سنتي غلط كه در روستاها جواب مي داد در شهرهاي بزرگ امروزي رفتار مي كنيم و از مشاركت سازمان هاي مردم نهاد و مردم هيچ استفاده اي نمي كنيم.

حركت يارانه  فرهنگ
به سمت مصرف كنندگان
گروه اجتماعي - در چارچوب اهداف برنامه پنجساله چهارم توسعه، مركز پژوهش هاي مجلس خواستار سوق يافتن جهت گيري يارانه هاي بخش فرهنگ مطبوعات به سمت مصرف كنندگان واقعي در جامعه شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مركز پژوهش ها، دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز با بررسي اعتبارات و يارانه هاي رسانه هاي دولتي و مطبوعات در لايحه بودجه سال 1386 كل كشور تصريح كرد كه در سال جاري (1385) براي يارانه مطبوعات رديف مستقلي منظور نشده بود و به همين دليل بررسي برنامه حمايت و ارتقاي مطبوعات عملاً امكان پذير نبود، لكن از آنجايي كه بند ز ماده 104 قانون برنامه چهارم توسعه، ساماندهي يارانه هاي بخش فرهنگ را توأم با رويكرد تغيير نظام پرداخت يارانه از توليد به سمت مصرف مورد تأكيد قرار داده است، لذا پيش بيني۶۱۰ ميليارد و 134 ميليون ريال اعتبار براي برنامه حمايت و ارتقا و يارانه مطبوعات در سال 1386 انطباقي با قانون برنامه چهارم ندارد و به همين دليل پيشنهاد مي شود يارانه كاغذ و يارانه هاي مشابه مطبوعات در قالب آيين نامه اي با تصويب هيات وزيران به سمت مصرف كنندگان واقعي سوق يابد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |