يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۱ - Mar 4, 2007
رئيس سازمان خصوصي سازي خبر داد
استفساريه جديد براي اجراي سياست هاي اصل 44
016104.jpg
گروه بورس- رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي از ابلاغ استفساريه اي جديد درباره سياست هاي راهبردي اصل 44 خبر داد.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه، ضمن اعلام اين مطلب گفت: طبق اين استفساريه كه رئيس جمهوري از قول مقام معظم رهبري آن را به كارگزاران خصوصي سازي ابلاغ كرده، شيوه واگذاري سهام شركت هاي دولتي تغيير مي كند. پيش از اين كارشناسان و كارگزاران برنامه خصوصي سازي و اجراي اصل 44 گمان مي بردند بايد طبق دستور رهبر معظم انقلاب در واگذاري سهام هريك از شركت هاي دولتي نسبت واگذاري 40 درصد سهام به بخش خصوصي، 40 درصد به سهام عدالت و 20درصد به دولت را رعايت كنند.
اما رئيس جمهوري تأكيد كرده، رهبر انقلاب گفته اند، منظور، رعايت اين نسبت ها در هر صنعت است.
حيدري كرد زنگنه با اشاره به اين ابلاغيه جديد توضيح داد: به اين ترتيب، مثلاً در زمان واگذاري سهام بانك هاي دولتي مي توان سهام يك بانك را به طور كامل به بخش خصوصي و سهام بانك ديگر را به سهام عدالت اختصاص داد و فقط بايد نسبت معروف، 20-40-40 در كل صنعت بانكداري رعايت شود. به گفته رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي 3هفته پيش، رئيس جمهوري در جمع كارگزاران خصوصي سازي نظر رهبري را منعكس و ابلاغ كرده و طبق آن، از اين پس در برنامه واگذاري سهام دولتي و همچنين اجراي طرح سهام عدالت، استفساريه مزبور مدنظر قرار خواهد گرفت.
كرد زنگنه در ادامه به فرمايش هاي رهبري در جمع كارگزاران خصوصي سازي اشاره كرد و گفت: ايشان تأكيد فرمودند ثروت و ثروتمند بودن در اسلام، نه تنها مطرود و ناپسند نيست، بلكه حتي اگر كسي زمينه ايجاد اشتغال را فراهم آورد، كار خير و حسنه انجام داده است.
به گفته رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي، رهبري در آن نشست از برخي مسئولان كه به ثروتمندان اخم و بغض مي كنند، انتقاد كرده و فرموده اند، برخي از ما ايراد مي گيرند كه برخي سياست ها سرمايه دارها را به ميدان مي آورد، اتفاقاً ما مي خواهيم سرمايه دارها به ميدان بيايند.

سهام مپنا فردا عرضه مي شود
گروه بورس فردا 5 درصد سهام شركت مپنا در بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي شود.
به گزارش اطلاع رساني بورس ، موسي رفان مديرعامل مپنا در اين باره گفت: مپنا در كوتاه مدت سود نقدي پرداخت نخواهد كرد. اگر سهامدار جزء نقدينگي لازم داشته باشد مي تواند از محل سهام جديد ناشي از افزايش سرمايه، آن را تأمين كند. در سال 85 حدود 70 تومان سود براي هر سهم پيش بيني شده است به اين معنا كه با افزايش سرمايه، به هر سه سهم، دو سهم جديد تعلق مي گيرد كه با توجه به عرضه سهام در بورس به راحتي قابل خريد و فروش است.
او در باره شركت هاي زيرمجموعه مپنا توضيح داد: در مجموع 22 شركت زيرمجموعه داريم كه دو شركت مپنا بين الملل و توربين سازي مپنا بزرگترين آنها به شمار مي روند. مپنا بين الملل به عنوان بازوي بازرگاني و تأمين مالي مجموعه گروه توانسته است فعاليت شركت را در 12 سال اخير بيمه كند.
او به خريداران سهام مپنا توصيه كرد: سرمايه گذاران عمليات گذشته شركت را ببينند و بررسي كنند كه شركت از كجا به كجا رسيده است. براي سال 85 حدود 795 ريال درآمد براي هر سهم پيش بيني شده است. براي سال 86 نيز پيش بيني ما حدود 579 ريال است. نگاهي به عمليات شركت نشان مي دهد كه خريد آنها مانند خريد طلاست كه تنها از محل ارزش افزوده آن سود خوبي نصيب سهامداران خواهد كرد. ضمن اين كه مپنا در جمع 15 شركت برتر كشور از نظر فروش محصولات قرار دارد.

تشكيل صف فروش براي
سهام سرمايه گذاري ها
016101.jpg
گروه بورس- مهم ترين رويداد آغاز هفته، حركت سهام شركت هاي سرمايه گذاري به صدر جدول فروش در بورس تهران بود.
ديروز سنگين ترين فشار عرضه بر سهام شركت هاي سرمايه گذاري بانك ملي، بهمن، غدير، بوعلي، سپه و بيمه وارد آمد. به طوري كه در ساعت اوج معاملات- 11 ظهر- براي بيش از 20ميليون سهم اين    شركت ها دستور فروش صادر شد. در اين ساعت 5 هزار نفر در صف فروش سهام شركت هاي بزرگ سرمايه گذاري در بورس تهران ايستاده بودند. اما در كفه خريد، متقاضيان سرمايه گذاري در سهام بانك پارسيان و شركت هاي خودروسازي دست بالا را داشتند. ديروز بيش از 2هزار و۲۰۰ نفر براي 22 ميليون سهم بانك پارسيان دستور خريد صادر كردند تا اين بانك همچنان صدر جدول تقاضا را در بورس تهران به خود اختصاص دهد. در بين سهام شركت هاي خودروسازي نيز سهام دو شركت ايران خودرو و سايپا ديزل بيش از ساير سهام ها شاهد صدور دستورهاي خريد بودند. ضمن اينكه بازار سهام ايران خودرو ديزل هم با بازارگرداني اندكي متعادل شد.

سقوط
60 درصدي بورس هاي عربي
ايسنا: خسارت هاي وارده به بورس هاي جنوب خليج فارس در سال 2006 ميلادي به 60درصد رسيد.
كارشناسان مالي معتقدند: اوضاع عراق و خاورميانه تأثير مستقيمي بر بازارهاي مالي كشورهاي حوزه خليج فارس داشته  است.

معادن، شاخص را صعودي كردند
گروه بورس- منحني شاخص كل بورس تهران در نخستين روز هفته با فشار سهام معادن بار ديگر روندي رو به صعود را ترسيم كرد.
ديروز عملكرد سهام دو شركت توسعه معادن و فلزات و چادرملو به گونه اي بود كه در مجموع شاخص كل بورس 3/7 واحد بالا رود. اين دو شركت فشاري معادل 5/16 واحد صعود را بر منحني شاخص وارد آوردند، اما وزنه 3شركت غدير، گسترش ايران خودرو و سرمايه گذاري ملي ميزان صعود شاخص را محدود كرد. در پايان مبادلات ديروز شاخص بازده بورس 23واحد افزايش يافت و به مرز 31 هزار واحد نزديك شد. طي اين روز در تالار اصلي شاخص عملكرد بازار، 3/11 واحد رشد كرد ولي در تالار فرعي فعالان بازار شاهد نزول 5/3 واحدي شاخص عملكرد بورس بودند.

زمستان بورس در تسخير معادن و خودروسازان
گروه بورس تالارهاي بورس تهران در زمستان امسال يكسره به تسخير سهام شركت هاي خودروسازي و معادن درآمده است.
طبق آخرين آمار موجود، در 70 روز سپري شده از زمستان 85 در جمع 10 شركت پرطرفدار بورس نام 4 شركت خودروسازي و 4 شركت فعال در صنايع معدني و فلزي ديده مي شود. در اين ميان شركت مس با جذب 16 هزار و 650 خريدار پرطرفدارترين سهام بورس تهران بوده است. اين تعداد خريدار در مجموع يكهزار و 300 ميليارد ريال براي خريد 345 ميليون سهم شركت مس پرداخته اند. به جز سهام شركت مس، بانك پارسيان تنها سهم بورس تهران است كه تعداد خريدارانش از مرز 10 هزار نفر گذشته در طول 70 روز گذشته 13 هزار نفر سهام بانك پارسيان را به سبد دارايي هايشان افزوده اند.
رتبه هاي سوم و چهارم جدول تقاضاي زمستان در بورس تهران به دو شركت ايران خودرو و سايپا اختصاص يافته، در اين مدت 7 هزار و 500 نفر در صف خريد سهام ايران خودرو ايستاده اند و 5 هزار و 220 نفر هم سهام سايپا را خريده اند. سرمايه گذاري معادن و فلزات، توسعه معادن روي، تراكتورسازي پارس خودرو، ايران خودرو ديزل و چادرملو از ديگر سهام حاضر در جمع 10 شركت پرطرفدار بورس طي زمستان امسال به شمار مي آيند. طبق آمار موجود از اول زمستان به اين سو سهام 266 شركت در مجموع به ارزش 9 هزار و 500 ميليارد ريال در بورس تهران داد و ستد شده است. در اين مدت 115 هزار نفر 5/2 ميليارد برگه سهم را به سبد دارايي هاي خود افزوده اند.

تغييرات قيمت سهام
016083.jpg
016086.jpg
016089.jpg
016092.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |