يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۱ - Mar 4, 2007
احمدي نژاد :
سئوالات فراواني درباره كنفرانس پاكستان داريم
016149.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد درباره بررسي نتايج كنفرانس پاكستان در سفر به عربستان گفت: البته جزئيات كاملي از نتيجه اين اجلاس مشخص نشده و ما جزئيات اين جلسه را جويا خواهيم شد؛ اما درباره اهدافي كه پرويز مشرف، رئيس جمهوري پاكستان اعلام كرده است ما و ملت هاي منطقه سئوالات فراواني داريم.
محمود احمدي نژاد عصر ديروز وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد و مورد استقبال رسمي پادشاه عربستان قرار گرفت. احمدي نژاد شب گذشته در ضيافت شام پادشاه عربستان سعودي شركت و درباره مسايل مهم منطقه اي با مقامات سعودي گفت و گو و تبادل نظر كرد.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري روز گذشته پيش از ترك تهران به مقصد رياض جهت ديدار با ملك عبدالله پادشاه عربستان، در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران توسعه روابط به خصوص با كشورهاي همسايه و كشورهاي اسلامي و كشورهاي مستقل است و در يك رابطه عادلانه و احترام آميز بناي توسعه روابط با آنها را داريم.
احمدي نژاد افزود: ايران و عربستان دو كشور بزرگي هستند كه روابط آنها در سالهاي اخير روبه توسعه و گسترش بوده است و ما علاقه مند هستيم اين روابط پايدار را گسترش دهيم.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه سال گذشته براي شركت در اجلاس سران كنفرانس اسلامي به مكه سفر كرده است، اعلام كرد كه بنا به دعوت رسمي پادشاه عربستان عازم اين كشور مي شود.
وي گفت: اين سفر يك سفر كاري است و در زمينه هاي گوناگون از جمله موضوعات دوجانبه، چند جانبه، منطقه اي و بين المللي گفت و گو خواهيم كرد.
به گزارش منابع خبري منطقه در جريان اين ديدار اهم تحولات منطقه اي،موضوع لبنان، عراق و نيز پرونده هسته اي جمهوري اسلامي محورهاي اصلي گفت وگوهاي سران دو كشور را تشكيل مي دهد.
طي يك سال گذشته اين دومين بار است كه محمود احمدي نژاد از عربستان سعودي ديدار و با مقامات اين كشور در خصوص اهم مسايل منطقه اي گفت و گو مي كند. به گزارش مهر،احمدي نژاد را در اين سفر منوچهر متكي وزير امور خارجه و رحيم مشايي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و سيد علي رياض نماينده تهران همراهي مي كنند.
ديدار متكي و الفيصل
وزير امورخارجه عصر ديروز در حاشيه ديدار رئيس جمهوري از عربستان سعودي، با وزير امور خارجه اين كشور ديدار كرد.
در اين ديدار متكي و سعودالفيصل درباره گسترش همكاري ها و نيز مسايل منطقه اي از جمله مسايل لبنان و عراق بحث و تبادل نظر كردند.
خبرگزاري فرانسه با اشاره به سفر رئيس جمهوري به رياض نوشت كه سفر احمدي نژاد علامت آن است كه دو كشور مي كوشند بحران هاي منطقه اي را در زماني كه تهران تحت فشار غرب بر سر برنامه هسته اي اش قرار دارد رفع كنند و رياض مشتاق است از رويارويي نظامي آمريكا- ايران كه به بي ثباتي كل منطقه خليج فارس مي انجامد جلوگيري كند.
احمدي نژاد شب گذشته به تهران بازگشت.

ديدار شهردار تهران
با مراجع تقليد
گروه سياسي - محمد باقر قاليباف شهردار تهران، صبح ديروز در سفري يك روزه به شهر مقدس قم، با برخي از مراجع عظام تقليد ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش سما، شهردار تهران با حضرات آيات محمد فاضل لنكراني، ناصر مكارم شيرازي، وحيد خراساني،لطف الله صافي گلپايگاني، عبدالكريم موسوي اردبيلي، عبدالله جوادي آملي و علامه حسن حسن زاده آملي به صورت جداگانه ديدار و گفتگو كرد.بنا براين گزارش در اين ديدارها كه در آستانه سال جديد و نهايي شدن برنامه هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي شهرداري تهران براي سال آتي صورت گرفت، تعدادي از مسئولان ارشد بخش هاي فرهنگي، اجتماعي شهرداري تهران، قاليباف را همراهي كردند.
شهردار تهران در اين ديدارها به ارائه گزارشي از عملكرد 17 ماهه شهرداري تهران در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي پرداخت.
در اين ديدارها مراجع عظام تقليد نيز ضمن ابراز خرسندي از فعاليت هاي صورت گرفته و رويكردهاي آتي شهرداري تهران، رهنمودها و توصيه هاي لازم را ارائه فرمودند.
آيت الله فاضل لنكراني در اين ديدار خطاب به شهردار تهران، اظهار داشت: ما از ديدن مسئولاني مثل شما لذت مي بريم و انقلاب و زحمات امام راحل با حضور امثال شما به هدر نرفته است.

غرب همچنان بر تعليق غني سازي اصرار مي ورزد
اختلاف در گروه 1 + 5 براي تحريم ايران
016152.jpg
گروه سياسي- يكي از سخنگوهاي وزارت خارجه انگليس كه خواست نامش فاش نشود اعتراف كرد: درحال حاضردرميان اعضاي 1+5 درباره قطعنامه جديد تحريمها برضد ايران اختلافاتي وجود دارد.
درهمين حال اظهارنظرهاي متفاوت رئيس دوره اي شوراي امنيت و همچنين مقامات گروه شش درباره زمان آغاز تهيه پيش نويس قطعنامه جديد حكايت از وجود اختلاف درميان اعضاي گروه 1+5 برسرنحوه رفتار با پرونده هسته اي ايران دارد.
دوميساني كومالو، سفير آفريقاي جنوبي در سازمان ملل و رئيس دوره اي شوراي امنيت روزگذشته تأكيدكرد كه كشورهاي عضوگروه 1+5 اميدوارند تاروز چهارشنبه پيش نويس قطعنامه جديد برضدبرنامه هسته اي ايران را تدوين كنند، اما مهرگزارش داد مقامات كشورهاي 1+5 جمعه شب اعلام كردند قطعنامه جديد شوراي امنيت برضد ايران هنوز درمراحل ابتدايي است و اين اميدواري براي آنها وجوددارد كه تاپايان ماه جاري ميلادي(اواسط فروردين ماه) پيش نويس قطعنامه جديد آماده شود.
درهمين حال تام كيسي، سخنگوي معاون وزيرخارجه آمريكا درباره قطعنامه اي كه هنوز برسرپيش نويس آن اختلاف وجود دارد گفت: اين قطعنامه فشار ديپلماتيك را بر ايران افزايش
مي دهد. خاويرسولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: ما پيشنهادي را مبني بر توقف فعاليت غني سازي اورانيوم درزمان انجام گفتگوها به ايران ارائه داده ايم و در حال حاضر مي توانيم شاهد انجام گفتگوهاي جدي ميان دوطرف باشيم، اما اين گفتگوها بايد در شرايط تعليق غني سازي انجام شود.
مواضع ضدجنگ
در ادامه اتخاذ مواضع مخالف با حمله احتمالي آمريكا به تأسيسات هسته اي ايران دومينيك دوويلپن، نخست وزيرفرانسه گفت: هرگونه حمله نظامي به ايران درارتباط با فعاليتهاي هسته اي  اين كشور، منطقه را دچار بي ثباتي مي كند.
به گزارش ايرنا، دوويلپن درگفت وگو با روزنامه الحيات، چاپ لندن، افزود: فرانسه حمله نظامي را راه حل مناسب نمي داند. وي دربخشي از اين مصاحبه گفت: ايران بايد از طريق فعاليت در جهت تامين ثبات درلبنان، عراق و فلسطين، به جامعه بين المللي و همسايگان خود اطمينان دهد.

سخنگوي وزارت خارجه:
پيشنهادهاي آمريكا را بررسي مي كنيم
گروه سياسي سخنگوي وزارت خارجه گفت: در چند ماه اخير، آمريكايي ها از كانال هاي مختلف در تماس با ايران، خواستار مذاكره پيرامون مسائل مختلف عراق و به ويژه امنيت اين كشور شده اند و ما اين پيشنهادها را در حال بررسي داريم.
به گزارش اداره كل مطبوعات وزارت خارجه، سيد محمد علي حسيني در خصوص اهداف سفر دكتر احمدي نژاد به عربستان تصريح كرد: سفر رئيس جمهوري نيز به دعوت ملك عبدالله صورت گرفته كه سفري كاري در راستاي همان هدف است.

اخبار كوتاه
دولت: دولت در مصوبه جديدي، پرداخت هر نوع پاداش به مديران شركتهاي دولتي را به غير از عيدي پرداختي به همه كاركنان دولت ممنوع اعلام كرد. دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد، بر اساس اين تصويب نامه كه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به تصويب رسيد، كليه دستگاههاي موضوع ماده واحده قانون نحوه پرداخت عيدي به كاركنان دولـت ـ مصـوب۱۳۷۴ـ مـكلفند فقط مبلغ پاداش پايان سال كاركنان دولت(175 هزار تومان) را پرداخت نمايند و پرداخت هرگونه وجه ديگري ممنوع است. سازمان حسابرسي يا حسابرسان قانوني شركتها مكلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمايند. دولت همچنين در بخشنامه جديدي كه از سوي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شد، همكاري در برگزاري انتخابات كشور را موجب تعلق امتياز تشويقي به كاركنان كليه دستگاه هاي اجرايي كشور برشمرد.
حوزه علميه: اعضاي شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در استان قم با آيت الله شيخ يوسف صانعي ديدار كردند. به گزارش ايسنا در اين ديدار آيت الله صانعي با تاكيد بر اين كه ذلت در مقابل دشمنان جايز نيست، تاكيد كرد: بايد اين موضوع مدنظر و توجه قرار گيرد كه همه، دشمن ما نيستند و دشمني زياد با دشمنان به صلاح مصالح و منافع نظام نبوده و نيست و بايد با تدبير و درايت با دشمنان برخورد شود. وي در ادامه خاطرنشان كرد: صحيح نيست كه برخي مشكلات و مسايل كشور كه بر اثر قصور، ناتواني و بي برنامگي اتفاق افتاده و براي كشور مشكلاتي به بار آورده است را به گردن برخي قدرت هاي خارجي بيندازيم.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: آيت الله  اكبر هاشمي  رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود احزاب را نياز جوامع امروزي خواند و گفت: حزب ضرورت دموكراسي است و بدون حضور احزاب، دولت ها در اداره جامعه با مشكلات بيشتري روبه رو خواهند بود. هاشمي  رفسنجاني در ديدار جمعي از اعضاي حزب جوانان ايران اسلامي درآستانه برگزاري پنجمين كنگره اين حزب يكي از اهداف حزب را تربيت نيروهاي سياسي و بالا بردن سطح آگاهي هاي مردم نسبت به مسائل مختلف بيان كرد و افزود: احزاب با اطلاع رساني، نقادي و بيان حساسيت هاي خود ضامن مناسبي براي احقاق حقوق ملت و دولت نسبت به يكديگر هستند.

باشگاه احزاب
ايسنا: حجت الاسلام  والمسلمين علي اكبر ناطق نوري اظهار داشت كه ديگر (به عنوان كانديدا) در انتخابات شركت نمي كند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در جمع خبرنگاران گفت: معتقدم در كارهاي تشكيلاتي و در شوراي هماهنگي انتخابات بايد حدي تعيين شود. من قبل از پايان انتخابات به دوستان گفته بودم كه ديگر در انتخابات شركت نمي كنم و اين حد من بود.
ايسنا: سيد رضا اكرمي  عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دعوت اصولگرايان از آيت الله مهدوي كني جهت هدايت حركت اصولگرايان، گفت: چنين چيزي صحت ندارد. وي با بيان اين كه چنين اتفاقي صورت نگرفته است تأكيد كرد: خود آيت الله مهدوي كني وارد اين ماجراها و مسائل نمي شود.

از خانه ملت
تعدادي از نمايندگان مجلس در تذكري به وزراي اطلاعات و كشور، بررسي كامل موضوع فرار شهرام جزايري و برخورد با عوامل دخيل در فرار را خواستار شدند. بررسي علت سقوط بالگرد حامل جمعي از فرماندهان سپاه در شمال غرب كشور، جلوگيري از ورشكستگي كارخانه هاي قند و شكر، برخورد سياسي با مقالات دانشمندان ايراني و اعلام شفاف توافقات نفتي انجام شده در وزارت نفت از ديگر موضوعاتي بود كه روز گذشته مورد تذكر نمايندگان قرار گرفت.
جمعي از روستائيان و كشاورزان استان فارس در حمايت از آبگيري سد سيوند مقابل مجلس تجمع كردند. لازم به يادآوري است دو هفته پيش نيز تعدادي در مخالفت با آبگيري اين سد به علت در معرض تهديد قرار گرفتن آثار باستاني منطقه مقابل مجلس تجمع كردند.
قاسم زاده نماينده بابل در جلسه علني روز گذشته در تذكري اعلام كرد، در كميسيون تلفيق اصلاحيه دومي كه دولت داده بود رد شد و اين در حالي است كه كميسيون تلفيق به صورت گزينشي برخي مواد را انتخاب و تأييد كرده اند. وي همچنين گفت: آنها در اين زمينه تقوا را رعايت نكرده اند.
محمد ابراهيم نكونام، رئيس دادگستري سيستان و بلوچستان در نامه اي به رئيس مجلس به بيانيه 170 نماينده مجلس درباره واقعه تروريستي خيابان ثارالله زاهدان پاسخ داد. در اين نامه آمده است: انتظار مي رفت در بيانيه نمايندگان مجلس از واژه هايي همانند تسامح و تساهل آن هم در حوزه قضا و مرتبط با دماء مردم و شهدا و امنيت كشور استفاده نمي شد.
اكبر اعلمي نماينده تبريز از اقدام جمعي از نمايندگان براي فراخواني رئيس جمهور و سؤال از وي در خصوص مشكلات مديريتي، اقتصادي و سياسي كشور خبر داد. در حالي  كه شنيده ها حاكي از آن است كه امضاءكنندگان اين درخواست بسيار كمتر از حدنصاب لازم براي فراخواندن رئيس جمهور به مجلس هستند، اعلمي تصريح كرد: ما از رئيس جمهور خواسته ايم كه پاسخ دهد كه مبنا و منطق مواضع و اقدامات شگفت انگيز، فراسيستمي، غيركارشناسي، بدون برنامه ريزي و خلق الساعه كه در سؤال آمده، چيست؟
جمعي از معلمان ديروز در اعتراض به عدم تخصيص بودجه براي اجراي لايحه نظام هماهنگ پرداخت مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. تجمع كنندگان ضمن اعتراض نسبت به عملكرد وزارت آموزش و پرورش ، خواستار رفع تبعيض از حقوق و مزاياي فرهنگيان در مقايسه با ساير كاركنان دولت و اجراي لايحه نظام پرداخت هماهنگ شدند. بر اساس اين گزارش چند نفر از نمايندگان فرهنگيان در اين تجمع سخنراني كردند. فرهنگيان تجمع كننده در مقابل مجلس يكصدا شعار مي دادند وزير آموزش و پرورش استعفا استعفا .

موشك بالستيك كوتاه برد در پاكستان
ايسنا: ارتش پاكستان اعلام كرد ديروز يك فروند موشك بالستيك زمين به زمين كوتاه برد را كه قادر به حمل كلاهك هسته  اي است، با موفقيت آزمايش كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ارتش پاكستان در بيانيه اي اعلام كرد موشك بالستيك هاتف دو دويست كيلومتر برد دارد. در اين بيانيه آمده است، هدف از اين آزمايش تاييد پارامترهاي فني مورد نظر بود كه با موفقيت حاصل شد.
پاكستان و هند، رقيب ديرينش به طور جاري آزمايش هاي موشكي را به انجام مي رسانند و توافق كرده اند يكديگر را از انجام آن ها مطلع كنند.
وزراي خارجه  هند و پاكستان نيز در ماه فوريه در دهلي ديدار كرده و توافقي براي كاهش خطرات وقايع مرتبط با زرادخانه هاي هسته  اي ا شان امضاء كردند.

توافق بر سر اصول؛ پيش شرط مذاكره
محسن پيريايي
016128.jpg
تأكيد بر ازسرگيري مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران موضوعي است كه هم مقامات ايراني و هم طرف هاي غربي بر آن اتفاق نظر دارند، اما با اين وجود علي رغم تأكيدهاي بسيار، آنچه در حال حاضر حاكم بر مناسبات طرفين است حركت به سمت مذاكره را در مقام عمل  نشان نمي دهد و سؤال اينجاست كه چرا با وجود اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران و بازيگران غربي براي در پيش گرفتن راه حلي ديپلماتيك و مبتني بر مذاكره، چنين امكاني تاكنون به وجود نيامده است؟
طبيعي است آغاز هر مذاكره نياز به تفاهم طرفين، گفت وگو درباره كليات و اصول موضوع مورد بحث دارد و تا زماني كه موضوع مذاكره مورد توافق طرف هاي بحث قرار نگيرد، فرايندي به اين عنوان شكل نخواهد گرفت. به نظر مي رسد نبود چنين توافقي درباره كليات موضوع مورد بحث ميان طرف ايراني و غربي علت اصلي فراهم نشدن شرايط براي آغاز مذاكرات باشد.
طبيعي است كه موضع جمهوري اسلامي ايران مبني بر اين كه به هيچ وجه موضوع تعليق غني سازي اورانيوم و توقف برنامه هسته اي خود را نخواهد پذيرفت همچنان پابرجاست و در مقابل طرف غربي نيز به اصرار خود مبني بر توقف فعاليت هاي هسته اي ايران به عنوان پيش شرط آغاز مذاكرات اصرار مي ورزد. در چنين شرايطي است كه ايران و طرف مقابل كه در حال حاضر گروه موسوم به 1+5 نمايندگي آن را به عهده دارد،در مورد اصل موضوع مورد مذاكره توافق ندارند، چرا كه در سياق مذاكرات تلاش مي شود تا جزييات موضوعي كه قبلاً كليات آن مورد توافق طرفين قرار گرفته است مورد بررسي قرار گرفته و منافع طرف هاي مذاكره در ارتباط با آن جزييات لحاظ شود. حال آن كه درباره برنامه هسته اي ايران طرفين بر سر كليات موضوع توافق ندارند و همين مسأله باعث شده است تا مذاكره در اين باب عملياتي نشود. به هر حال به نظر مي رسد رويكرد اروپا و آمريكا به مناسبات جاري در نظام بين المللي كه ناشي از هنجارهاي حاكم بر رفتار آنهاست، در تضاد با مقوله دستيابي ايران به تكنولوژي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و به تبع آن افزايش توان اقتصادي و سياسي آن در منطقه است. به عبارت ديگر اين مصداق تضاد هويتي غرب و ايران است كه در فضاي چالش هاي هسته اي نمود پيدا كرده و امكان شكل گيري دوباره مذاكراتي را كه پيش از اين در اثر بروز همين اختلافات بنيادين متوقف شده بود، فراهم نياورده است.

قذافي: غرب به وعده هايش عمل نكرد
016131.jpg
گروه بين الملل نزديك به چهار سال بعد از خلع سلاح كامل ليبي و تسليم شدن اين كشور در برابر خواسته هاي غرب، رهبر اين كشور با انتقاد شديد از غرب به ايران و كره شمالي توصيه هايي كرد. معمر قذافي رهبر ليبي جمعه شب در گفتگويي با بي بي سي گفت كه كشورش در برابر خلع سلاح هسته اي امتياز كافي دريافت نكرده است و بعيد به نظر مي رسد كه ناكامي غرب در پاداش دادن به ليبي، ايران و كره شمالي را به كنار گذاشتن برنامه هاي هسته  اي شان ترغيب كند.
قذافي با لحني انتقادي گفت : ليبي هنوز پاداش خود را به طور كامل دريافت نكرده است، لذا ساير كشورها نظير ايران و كره شمالي مانند ما به توقف برنامه هاي هسته اي خود مبادرت نخواهند كرد.
قذافي افزود: قرار بود كار ما الگويي باشد كه ساير كشورها آن را دنبال كنند، اما ليبي دلسرد و نااميد است؛ چرا كه وعده و وعيدهاي آمريكا و بريتانيا محقق نشده است همين امر اين الگو را از بين برد در نتيجه كسي اين الگو را دنبال نخواهد كرد. روز جمعه قذافي در مراسم سي امين سالگرد ايجاد نظام جمهوري در ليبي شركت كرد و در گفت و گو با بي بي سي تصريح كرد كه كشورش از زمان استقرار اين نظام تاكنون با كمبود سرمايه گذاري از سوي كشورهاي انگليس، آمريكا و ساير كشورهاي عضو اتحاديه  اروپا روبه رو بوده است.
قذافي در عين حال گفت كه تداوم همكاري هاي دو جانبه ميان ليبي و غرب هم چنان امكان پذير است و نبود سرمايه  خارجي در كشورش به اين معنا نيست كه ليبي گام در مسير گذشته اش خواهد گذاشت.
رييس جمهور ليبي تصريح كرد: ليبي به عقب باز نخواهد گشت من بر اين باورم كه عصر خصومت ورزي و تقابل را پشت سر گذاشته ايم. قذافي در بخش ديگري از سخنانش كه بسيار متفاوت از گذشته بود گفت، اكنون زمان آن رسيده تا كشور منزوي ليبي درهاي خود را به روي دنيا بگشايد و روزي خواهد رسيد كه ليبي ديگر به او به عنوان رهبر نيازي نخواهد داشت. او گفت كه ليبي به آزادي بيان بيشتر نياز ندارد و رسانه ها در اين كشور اكنون به جامعه تعلق دارند. اما درهاي اقتصاد ليبي هنوز هم بايد بيشتر باز شود.

سفر چند منظوره
اين روزها مكه و رياض محل ديدارهاي مهم سياسي مقامات عالي كشورهاي منطقه خاورميانه شده است.
منطقه اي كه آمريكا سعي دارد براي آن طرح جديدي تدارك ببيند؛ طرحي كه قطعاً همه كشورها آن را با شرايط جديدي روبه رو خواهد كرد.
احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز در رأس هيأتي عالي رتبه وارد عربستان شد و مورد استقبال پادشاه عربستان قرار گرفت. سفر احمدي نژاد از آن رو كه عربستان به تازگي مأموريت هاي ويژه اي را در منطقه بر عهده گرفته قابل توجه است. پيش از آن نيز شاهد سفرهاي پي در پي لاريجاني به اين كشور بوديم، سفرهايي كه پس از انتشار قطعنامه 1737 سازمان ملل در مورد فعاليتهاي هسته اي ايران انجام شد و برخي خبرگزاري ها از آن به عنوان درخواست از عربستان براي ورود به اين مسئله و حل آن تعبير كردند.
و اما بحث ديگري كه در اين سفر مي تواند مورد توجه مقامات دو كشور قرار گيرد افزايش تضادهاي شيعه و سني در منطقه است. تضادي كه باعث صدور فتواهاي شديداللحن از سوي مقامات مذهبي بويژه از ناحيه وهابي هاي تندرو شده است. كساني كه فتوا به مقابله با شيعيان و اماكن مذهبي آنان داده اند. تشديد اين تضاد در كشورهاي مسلمان عواقب وحشتناكي خواهد داشت كه به سود هيچ مسلمان و كشور اسلامي نيست. اين دومين سفر محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران به عربستان است.
وي آذرماه سال گذشته براي شركت در نشست سران سازمان كنفرانس اسلامي به اين كشور سفر كرده بود.

گزارش
اروپا آزادي هاي مدني را محدود مي كند
وداع با آزادي
دولت هاي اروپايي در حال تدوين قانوني هستند كه شركت هاي ارائه دهنده خدمات مخابراتي و اينترنتي را ملزم مي كند اطلاعات مربوط به تماس هاي تلفني و مراودات افراد با يكديگر از طريق اينترنت را ثبت و نگاهداري كرده و امكان دسترسي نيروهاي امنيتي و پليس كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و ايالات متحده به اين اطلاعات را فراهم كنند. البته روند اجرايي اين قانون به رغم آن كه حتي چارچوب نهايي آن مشخص نشده در عمل آغاز شده است.
در يكي از گزارش هاي اخير مجله آلماني اشپيگل آمده بود دادگستري آلمان پيشنهادي را مطرح كرده كه در صورت تصويب آن از سوي پارلمان آلمان ايجاد پست الكترونيك با اطلاعات غيرواقعي جرم تلقي خواهد شد و شهروندان آلماني بايد با اطلاعات هويتي واقعي مكاتبات اينترنتي خود را انجام دهند.
پيش نويس لايحه اي كه در هيأت دولت هلند در دست بررسي است پا را از الزامات مورد نظر اتحاديه اروپا هم فراتر گذاشته و شركت هاي مخابرات سيار در چارچوب آن بايد اقدام به تأمين و نصب تجهيزاتي كنند كه بتواند محل دقيق كساني كه از تلفن همراه استفاده مي كنند را به هنگام برقراري تماس يا پاسخگويي به تماس هاي وارده مشخص كرده و براي مدتي ضبط و نگاهداري كند.
حتي همين حالا هم ارائه دهندگان خدمات اينترنتي در اروپا اطلاعات مربوط به عملكرد كاربران در دنياي مجازي را ثبت كرده و معمولاً براي سه ماه نگاهداري مي كنند تا در صورت اعتراض كاربرها به صورتحساب شان بتوانند پاسخگوي آنها باشند. اين در حالي است كه به گفته پيتر فلشر، عضو مجمع حفظ حقوق مشتريان گوگل در اروپا پليس در صورت در اختيار داشتن احكام قضايي امكان دسترسي به اين اطلاعات را دارد. اين اطلاعات اين كه كاربر چه وقت و با چه سايت هايي ارتباط داشته را شامل مي شود اما محتواي مكاتبات با پست الكترونيك و ساير اشكال ارتباطي در دنياي مجازي را دربر نمي گيرد.
مقامات امنيتي ارشد اروپا مي گويند لزوم ثبت و نگاهداري اطلاعات مربوط به تماس هاي مخابراتي و ارتباطات اينترنتي پس از بمب گذاري هاي اسپانيا و انگليس بيش از هر زماني در گذشته احساس مي شود.
در همين چارچوب گفته مي شود قرار است دستورالعمل حفظ اطلاعات تا سال 2009 ميلادي به قانون تبديل شود و در حال حاضر هر آنچه در مورد آن گفته مي شود گمانه زني پيرامون الزام هايي است كه در اين قانون پيش بيني مي شود.
طرح احتمال قانون مند شدن نظارت بر ارتباطات خصوصي افراد و نگاهداري اطلاعات مربوط به آن ناخرسندي گروه هاي حامي حقوق مدني در اروپا را به دنبال داشته است. بر اساس پيشنهادي كه در آلمان مطرح شده كاربران اينترنت به لحاظ تئوريك محق به ايجاد پست هاي الكترونيك با اطلاعات فردي غيرواقعي نيستند، در اتاق هاي گفت وگو نبايد از اسامي مستعار استفاده كنند يا با نام هاي غيرواقعي در مزايده هاي آنلاين حضور يابند اگرچه آنچه بيشتر مد نظر است اطلاعاتي است كه به شناسايي فرد در اينترنت كمك كند.
فلشر مي گويد: اعمال اين دست قوانين به معناي ورود به حيطه خصوصي افراد و ناديده انگاشتن حقوق اوليه آنها است. وي مي  افزايد: اعمال اين قانون كار چندان ساده اي نيست و بعيد است كه بتوان آن را عمال كرد.
او بسان بسياري ديگر از وكلا و فعالان حقوق مدني اعتقاد دارد اجراي اين قانون تناقض هاي زيادي را در برخواهد داشت چرا كه به رغم آن كه كشورهاي اروپايي بيش از ساير ملت ها از لزوم احترام به حقوق خصوصي افراد سخن مي گويند عملاً  در تحديد اين حقوق پيشگام مي شوند.

صربستان از اتهام نسل  كشي در صربرنيتسا تبرئه شد
ذبح عدالت در قربانگاه امنيت
رضا سادات
016095.jpg
ديوان عدالت بين المللي(ICJ) دوشنبه هفته گذشته (26 فوريه) در پايان رسيدگي خود به پرونده كشتار مسلمانان آلبانيايي تبار دهكده صربرنيتسا در جنگ سه ساله بوسني و هرزگوين با صدور حكمي اگر چه قتل عام ساكنان اين روستا را نسل كشي دانست اما جمهوري صربستان را از داشتن مسئوليت مستقيم در اين جنايت تبرئه كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز در حكم صادره كشتار هدفمند و سازماندهي شده ساكنان صربرنيتسا در جنگ سه ساله 1922 تا 1995 بوسني كه طي آن صرب هاي بوسني با حمايت صربستان دست به كشتار گسترده مسلمانان آلبانيايي تبار اين جمهوري زدند مصداق نسل كشي توصيف شده است.
اين حكم قطعي كه با نظر سيزده قاضي از مجموع پانزده قاضي ديوان عدالت بين المللي صادر شده صربستان را از اتهام نسل كشي و توطئه براي نسل كشي تبرئه كرده و از اين رهگذر تلاش بوسني براي دريافت غرامت از جمهوري صربستان به دليل جناياتي كه صرب ها در اين جمهوري مرتكب شدند را بر باد داده است.
علاوه بر اين بلگراد از اتهام كوتاهي در دستگيري راتكو ملاديچ، فرمانده ارتش صرب هاي بوسني به رغم آن كه او در اين كشور مخفي شده بود نيز مبري شناخته شده است. با اين حال روزالين هيگينز، قاضي ارشد دادگاه از صربستان خواست گام هايي فوري براي استرداد ملاديچ به اين دادگاه بردارد.
اگر چه در طي دو ساعتي كه حكم در دادگاه قرائت مي شد گروهي از مسلمانان بوسني در برابر ساختمان دادگاه تجمع كرده و عليه قضاوتي كه در مورد كشتار يك صد هزار بوسنيايي در اوايل دهه 90ميلادي صورت گرفت دست به تظاهرات زدند تيم حقوقي صرب ها پس از قرائت حكم خشنود به نظر مي آمدند و آن را گامي به جلو به سوي آشتي قوميت هاي بالكان دانستند.
بوسني اولين بار در سال 1994 و پس از جدا شدن از يوگسلاوي شكايت خود عليه صربستان را تقديم ديوان عدالت بين المللي كرده بود. در دادخواست بوسني تأكيد شده بود ارتش صرب هاي بوسني با گرد آوردن هشت هزار زن، مرد و كودك بوسنيايي در صربرنيتسا اقدام به كشتار جمعي آنها كرده بود كه شواهد و ادله ارائه شده مويد صحت اين اتهام بود.
دادگاه با اين استدلال كه فرماندهان ارتش صرب هاي بوسني كه دست به اين جنايت زده اند از عوامل دولت يوگسلاوي نبوده اند و براي اقدامات خود از بلگراد دستور نگرفته اند دولت صربستان را از اتهام نسل كشي مبرا دانست، هرچند ژنرال رادكو ميلاديچ و ديگر فرماندهان ارشد ارتش  صرب  هاي بوسني از بلگراد حقوق دريافت مي كردند و صربستان براي آنها سلاح و تجهيزات نظامي ارسال مي كرد.
علاوه بر اين در حكم صادره تصريح شده حتي اتهام مشاركت بلگراد در نسل كشي صربرنيتسا هم قابل اثبات نيست چرا كه اگر چه دولتمردان صربستان نفوذ قابل توجهي روي ميلاديچ و ساير فرماندهان نظامي ارشد صرب هاي بوسني داشتند ليكن به طور مشخص در جريان برنامه ريزي آنان براي قتل عام ساكنان صربرنيتسا قرار نگرفته بودند.
آنتونيو كاسسه،  اولين رئيس دادگاه جنايي بين المللي براي رسيدگي به پرونده يوگسلاوي سابق كه بعدها مسئوليت كميسيون تحقيق سازمان ملل در دارفور را عهده دار شد پس از صدور حكم پرونده نسل كشي صربرنيتسا با نگارش نقدي بر آن اين حكم را شگفت آور توصيف كرد.
او در اين نقد كه ترجمه آن در روزنامه ديلي استار چاپ تركيه منتشر شد اين ادعا كه بلگراد از تصميم صرب هاي بوسني براي كشتار ساكنان صربرنيتسا بي  اطلاع بوده را عجيب و نامتعارف عنوان مي كند. در حالي كه مقدمات قتل عام ساكنان اين روستا در يك دوره شش روزه حد فاصل 13 تا 19 ژوئيه سال 1995 ميلادي فراهم آمده بود مقامات صربستان در سكوت ناظر آن بودند و اجازه ندادند هيچ گزارشي در مورد آن به رسانه هاي صربستان درز كند تا جهانيان از آن مطلع نشوند. اين در حالي بود كه بعد از اين كشتار هم كمك هاي بلگراد به ملاديچ هيچ گاه قطع نشد و تا پايان جنگ ادامه يافت.
به اعتقاد كاسسه بزرگترين ايرادي كه به حكم ديوان عدالت بين المللي در اين پرونده مي توان گرفت اين كه براي اثبات مشاركت جمهوري صربستان در نسل كشي صربرنيتسا سعي شده با نهايت وسواس عمل  شود و به لحاظ تكنيكي و حقوقي همه ادله براي اثبات اين اتهام فراهم آيد. ادله اثبات مشاركت در يك جنايت مشخص است اما چنانچه فرد يا گروهي از توان و نفوذ كافي براي جلوگيري از وقوع جنايتي برخوردار است ولي در به كار گرفتن توانمندي هايش كوتاهي كند نيز شريك در آن جرم تلقي مي شود. در چنين حالي اهمال در مداخله براي جلوگيري از وقوع يك جنايت در عمل به منزله عاملي براي وقوع آن جنايت خواهد بود.
با حكم اخير ديوان عدالت بين المللي بازماندگان صربرنيتسا هيچ غرامتي دريافت نمي كنند و چنانچه اسلوبودان  ميلوشويچ، رئيس جمهور پيشين صربستان در قيد حيات بود از اتهام نسل كشي تبرئه مي شد.
بوسني و سايركشورهاي اسلامي به صدور اين حكم اعتراض كردند اما اتحاديه اروپا از آن استقبال كرد. خاويرسولانا، كميسيونر ارشد سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا روز جمعه گذشته از اين كه ديوان عدالت بين المللي تصميم به مجازات جمعي صرب ها نگرفته، قدرداني كرد.
آلمان نيز كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد با طرح اين تقاضا از طرف هاي پرونده كه حكم صادره را به رسميت بشناسند و از آن متابعت كنند بر آن مهر تأييد زد. رئيس اتحاديه اروپا از صربستان خواست در سايه اين حكم از جناياتي كه در دوران حاكميت ميلوشويچ بر يوگسلاوي متحد به وقوع پيوست، فاصله بگيرد.با صدور اين حكم به نظر مي رسد ديوان عدالت بين المللي به جاي اجراي عدالت راهي را برگزيده كه بيش از هر چيز به نفع اتحاديه اروپا و حفظ ثبات و امنيت در اين اتحاديه تمام مي شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |