يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۱ - Mar 4, 2007
وزير دفاع آلمان پيشنهاد داد:
دفاع موشكي آمريكا زير چتر ناتو
016164.jpg
گروه بين الملل- فرانس يوزف يونگ، وزير دفاع آلمان پيشنهاد كرد سپر موشكي آمريكا كه قرار است در لهستان و جمهوري چك راه اندازي شود در زير چتر پيمان ناتو قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري آلمان، فرانس يوزف يونگ اين مطلب را پس از نشست وزيران دفاع ناتو در شهر ويسبادن آلمان اعلام كرد و افزود كه به دليل گفت وگوهايي كه در همه مراحل بين پيمان آتلانتيك شمالي و روسيه برگزار مي شود با قرار گرفتن سپر موشكي آمريكا دركشورهايي كه عضو پيمان ناتو هستند مي توان به نگراني روسيه پايان داد.
در حاشيه اين نشست مشخص شد كه آمريكا علاوه بر استقرار پايگاه هايي در لهستان و جمهوري چك در نظر دارد سيستم موشكي در قفقاز نيز ايجاد كند.
روسيه بارها اعلام كرد كه استقرار اين سيستم را به عنوان خطري براي سيستم دفاعي خود مي داند و اين استدلال آمريكا را كه اين سيستم براي
ردگيري موشك هايي از كره شمالي و احتمالاً ايران است نمي پذيرد.خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه وزير دفاع آلمان گفته است كه يك سيستم دفاعي چندمليتي بهتر است جايگزين طرح آمريكا شود.
سخنان وزير دفاع آلمان با واكنش هاي گوناگوني روبه رو شد و يك ديپلمات فرانسوي كه در نشست ويسبادن حضور داشت به خبرگزاري فرانسه گفت كه از آنجا كه آلمان ديدي انتقادي به برنامه موشكي آمريكا در لهستان و چك داشت اين پيشنهاد يونگ غير منتظره بود.
در آلمان نيز به گزارش خبرگزاري آلمان اين پيشنهاد وزير دفاع در تضاد با سخنان وزير خارجه اشتاين ماير است كه ديدي انتقادي نسبت به استقرار اين موشكها در چك و لهستان دارد.
در همين حال روزنامه گاردين نيز نوشت كه علاوه بر بحران بين روسيه و آمريكا بر سر استقرار موشك هاي آمريكايي در كشورهايي كه روزي عضو پيمان ورشو و متحد روسيه بودند، سخنان رئيس تازه سازمان اطلاعات ملي آمريكا كه دموكراسي در روسيه را به چالش كشيده بود نيز روابط آمريكا و روسيه را در شرايط بحراني قرار داده است.

جهاد اسلامي فلسطين:
از تشكيل دولت وحدت ملي حمايت مي كنيم
ايسنا: هزاران فلسطيني در حمايت از جنبش جهاد اسلامي در شهر غزه دست به تظاهرات زدند و با به آتش كشيدن پرچم هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي بر عدم سازش با اين رژيم تأكيد كردند.
به گزارش روزنامه ديلي نيوز در اين تظاهرات نافذ عزام، رهبر جهاد اسلامي گفت: گفت وگو درباره آتش بس به دليل آنكه اولويت ما بايد مقاومت باقي بماند، زود است.
اين راهپيمايي در گراميداشت اولين سالگرد شهادت خالد الدحدوح، رهبر سابق شاخه نظامي جهاد اسلامي پس از انفجار خودرويش برگزار شد.
عزام متعهد شد اين جنبش از تشكيل دولت متحد ملي فلسطين حمايت كند.

عملكرد آمريكا، مشرف را تضعيف مي كند
گروه بين الملل- محمودعلي دوراني، سفير پاكستان در ايالات متحده روز گذشته هشدار داد فشارهاي واشنگتن براي واداشتن دولت پاكستان به انجام اقدامات بيشتر عليه گروه هاي تروريستي مي تواند تضعيف پرويز مشرف، رئيس جمهور اين كشور را به دنبال داشته باشد.
به گزارش شبكه خبري BBC دوراني در اظهارات خود تاكيد كرد ادامه اين روند ممكن است پاكستان را به ورطه بي ثباتي سوق دهد. او در واكنش به تصويب قطعنامه اي در كنگره آمريكا كه كاهش و حتي قطع كمك هاي نظامي بلاعوض آمريكا به اسلام آباد را دنبال مي كند، گفت: قطع اين كمك ها مي تواند مشكلات زيادي براي پاكستان به وجود آورد. وي افزود: اين رويكرد مي تواند عناصر افراطي ضد آمريكا در پاكستان را تقويت كرده و روابط نزديك اسلام آباد- واشنگتن را به مخاطره اندازد.
كنگره آمريكا كه تحت كنترل دموكرات هاست در ماه ژانويه قطعنامه اي الزام آور را به تصويب رساند كه اعطاي هر گونه كمك اقتصادي و نظامي و فروش هاي تسليحاتي آينده آمريكا و پاكستان را منوط به عملكرد اسلام آباد در مبارزه با تروريسم كرد.

كوتاه
قانون منع رابطه با اسرائيل در مجلس كويت
خبرگزاري فرانسه: 5 حقوقدان كويتي روزگذشته پيش نويس قانوني را تقديم مجلس كردند كه هرگونه رابطه با رژيم صهيونيستي را ممنوع مي كند. در اين پيش نويس هرگونه رابطه با رژيم صهيونيستي اعم از تجاري يا ساير شكل هاي رابطه ممنوع شمرده شده است. در صورت تصويب قانون از سوي مجلس و امير كويت هيچ شركت يا نهاد صهيونيستي مجاز به فعاليت در كويت نخواهد بود و ورود اتباع اسرائيلي به اين كشور نيز ممنوع مي شود. اين قانون درحالي به مجلس كويت ارائه شده كه آمريكا خواستار رفع محدوديت هاي موجود در اين كشور براي شركت ها و موسسات صهيونيستي است.

تظاهرات عليه پوتين
خبرگزاري فرانسه: پنج هزار نفر از مردم روسيه ديروز در سن پترزبورگ عليه ولاديمير پوتين، رئيس جمهور اين كشور تظاهرات كردند.
برخي از شركت كنندگان در اين تظاهرات پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آن ها شعارهايي عليه پوتين و در حمايت از ميخائيل كاسيانف، نامزد انتخابات رياست جمهوري روسيه و نخست وزير سابق اين كشور درج شده بود.اين تظاهرات پيش از برگزاري انتخابات محلي 11 مارس (20 اسفند) در سن پترزبورگ، انتخابات پارلماني پاييز و انتخابات دوم مارس (11 اسفند) سال آينده رياست جمهوري برگزار شد و تعداد شركت كنندگان در آن پنج هزار نفر عنوان شده است.
احتمال بازگشت كاسترو به قدرت
آژانس بوليواري: فيدل كاسترو، رهبر كوبا كه ژوئيه سال گذشته ميلادي به دليل بيماري قدرت را به رائول كاسترو، برادرش تفويض كرد احتمالا به قدرت بازمي گردد.
فليپه پرز روكه، وزير امور خارجه كوبا روز گذشته با اشاره به بهبود شرايط جسماني كاسترو تصريح كرد رهبر كوبا در روند بهبودي خود پيشرفت دارد و مقامات كشور به بازگشت او به قدرت پس از هفت ماه خوشبين هستند. فيدل كاسترو اخيرا در تماس تلفني با هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا از روند بهبودي خود ابراز رضايت كرده بود. او در اين تماس كه نيم ساعت به طول انجاميد و بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهان داشت حال خود را بسيار خوب توصيف كرد.
موافقت سودان با پذيرش صلح بانان سازمان ملل
آسوشيتدپرس: عمرالبشير، رئيس جمهور سودان روز گذشته با ارسال نامه اي براي بان كي مون، دبيركل سازمان ملل از موافقت خارطوم با استقرار صلح بانان سازمان ملل در دارفور خبر داد.
عمرالبشير در اين نامه  با استقرار هزاران نيروي صلح بان سازمان ملل در دارفور براي پايان دادن به خشونت ها در اين منطقه موافقت كرد.
استقرار اين نيروها دومين مرحله از طرح سه مرحله اي سازمان ملل براي استقرار حداكثر 22 هزار نيروي صلح بان مشترك از اين سازمان و اتحاديه آفريقا در دارفور است.

آمريكا و طراحي
كلاهك هسته اي جديد
گروه بين الملل دولت جورج بوش به تازگي طراحي جديد اولين كلاهك هاي موج نوي هسته اي آمريكا را در دو دهه گذشته انتخاب كرد. مقامات آمريكايي ديروز با اعلام اين خبر گفتند، اين كلاهك ها عاملي جديد در زرادخانه هسته اي آمريكا نيستند بلكه جايگزين موشك هاي موجود مي شوند. منتقدان اين طرح جديد مي گويند اين كار پيام غلطي را در شرايط كنوني به دنيا مي دهد. منظور منتقدان از شرايط كنوني فشار سنگين آمريكا به كره شمالي و ايران براي توقف برنامه  هسته اي است. اين طراحي انتخاب شده در آزمايشگاه كاليفرنيا به دست آمده و براي كلاهك هايي طراحي شده كه در دهه 1980 آزمايش شده اند.
كنگره آمريكا در سال 2005 اين طراحي جديد را به شرطي مجاز شمرد كه آزمايش موشكي جديدي انجام نشود. از سال 1992 كه پيمان منع آزمايش موشكي به تصويب رسيد هيچ آزمايش هسته اي زيرزميني در آمريكا انجام نشده است. اين كلاهك جديد كه قرار است در يك دوره پنج ساله به مرحله عملياتي برسد، جايگزين موشك هاي تريدنت در زيردريايي ها مي شوند.
مقامات آمريكايي هنگام اعلام اين طراحي جديد گفتند كه اين طرح قرار است جايگزين كلاهك هاي قديمي تري شود كه چندان قابل اعتماد نيستند.
شوراي تسليحات هسته اي آمريكا، متشكل از نمايندگان وزارت دفاع و اداره امنيت ملي اتمي اين كشور ، پروژه طراحي كلاهك هاي هسته  اي جديد را هدايت كرده است.

گفت وگوي امروز
رايس به سرانجام نمي رسد
جواد حميدي
016167.jpg
مارتين اينديك از چهره هاي شناخته شده آمريكا در امور خاورميانه است. وي كه در دولت بيل كلينتون در دو مقطع سفير ايالات متحده در رژيم صهيونيستي بوده در روند صلح خاورميانه صاحب نظر است .
با توجه به سفرهاي پي در پي رايس به منطقه و تشديد چانه زني ها براي اجرايي شدن طرح موسوم به نقشه راه ، گفتگوي امروز سرويس بين الملل همشهري را با اين كارشناس بخوانيد.
* كاندو ليزا رايس به عنوان وزير خارجه آمريكا طي يك ماه گذشته دو بار از خاورميانه ديدن كرده است. سابقه نداشته است در دولت بوش مقامي در اين رده بفاصله زماني يك ماهه دو بار آن هم به بهانه تسريع روند صلح خاورميانه به منطقه سفر كند. اين موضوع مويد چه واقعيتي است؟
- اين سفرها و گفتگو هاي رايس در خاورميانه داراي دو ويژگي است كه از منظر كيفي با تمامي تلاشهاي صورت گرفته توسط دولت بوش در اين عرصه تفاوت دارد. نخست آنكه رايس در اين سفرها هم با المرت و هم با ابومازن در خصوص توافق بر سر وضعيت نهايي يا همان افق سياسي گفتگو داشته است. و آنچه رايس انجام مي دهد مطرح كردن و نه مذاكره درباره شكل كشورآينده فلسطين است. اين رويكردي جديد است.ويژگي دوم به پايبندي رايس به مشاركت مستمر در اين روند مربوط مي شود. رايس در هفته اي كه گذشت تقريبا در هرجا كه سخنراني كرد اعلام نمود به زودي
باز خواهد گشت و در جايي ديگر اعلام كرد ماه آينده نيز به خاورميانه خواهد آمد
* بنظر شما دليل اين تغيير رفتار آن هم تنها دو سال مانده به پايان دوره دوم رياست جمهوري بوش و به بيان ديگر خداحافظي وي با كاخ سفيد چه
مي تواند باشد؟ اگر درست بخاطر داشته باشم كلينتون تا روزهاي پايان حضورش در كاخ سفيد به گفتگو ادامه مي داد.
- دليل اين تغيير رفتار شانسي است كه بوجود آمده است. اين شانس يا فرصت از پيروزي حماس در انتخابات و يا توافقنامه مكه ناشي نمي شود؛ بلكه مربوط به تهديدي مشترك است كه اعراب سني ( مصر، اردن و عربستان) و رهبران عرب سني همچون ابومازن و فواد سينيوره - نخست وزير لبنان- از جانب ايران و متحدانش همچون سوريه و حزب الله متصور هستند و اينكه آنها( اعراب سني)براي يافتن راهي با هدف دفع خطر ايران، با اسرائيل منافعي مشترك احساس مي كنند. يكي از اين راهها برقراري صلح بين فلسطين و اسرائيل است. زيرا بدين ترتيب آنها ( اعراب سني) قادر خواهند بود ادعا كنند مسير آنها بهتر از مسير ايران و حزب الله پاسخ مي دهد. با تثبيت روند صلح خاورميانه اين گروه فرصت خواهند يافت مسير خود را منجر به آرامش و صلح معرفي كنند و راهبرد ايران و متحدانش را تشديد كننده خشونت و تروريسم جلوه دهند.اين همان شاسي است كه دورنماي دست يابي به موفقيت را براي امريكا ترسيم مي كند.
* به اين معني كه رايس مي تواند روند صلح بين فلسطين و اسرائيل را به سرانجام برساند؟
- به سرانجام خير. اما معتقدم مي تواند آنرا بار ديگر به مسير درست خود هدايت كند و شايد بتواند اندكي آن را به جلو هدايت كند اما اينكه موفقيت نهايي حاصل شود به هيچ وجه خوش بين نيستم.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |