يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۱ - Mar 4, 2007
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر:
اورژانس تهران، اولين بنايي كه در زلزله فرو مي ريزد
016188.jpg
گروه شهري- رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ضمن هشدار نسبت به خطرات احتمالي وقوع حوادث، گفت: مديريت بحران در كشور هيچ اولويت و جايگاهي در برنامه ريزي ها ندارد و هزينه سنگين حوادث ناگوار ناشي از اين بي توجهي ها را همواره مردم مي پردازند.
رسول خادم، ديروز در يك كنفرانس خبري با بيان اينكه ما شاهد بحران در مديريت بحران هستيم افزود: متأسفانه گويي تا زماني كه حادثه اي مانند زلزله بم، يا سقوط هواپيما در مجتمع مسكوني توحيد اتفاق نيفتد، پيگيري لازم در خصوص جايگاه و اهميت ستاد بحران از سوي مديريت كشور و حتي رسانه ها صورت نمي گيرد.وي با اشاره به وضعيت نامطلوب امداد و نجات، مقاوم نبودن و كمبود 220 پايگاه اورژانس در تهران گفت: از 74 پايگاه اورژانس، بسياري از آنها به لحاظ مقاومت دچار مشكل است و به عنوان مثال ساختمان اصلي اورژانس در خيابان جمهوري داراي عمري 40 ساله است كه با وقوع زلزله در كمترين مقياس ريشتر فرو مي ريزد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: هم اكنون اورژانس تهران به لحاظ اعتبارات مالي مورد بي مهري وزارت بهداشت قرار دارد و تنها حدود نيمي از اعتبارات مربوطه به اين بخش اختصاص يافته و مابقي صرف دانشگاههاي علوم پزشكي مي شود؛ در حالي كه محوريت تخصيص اين اعتبارات بايد اورژانس باشد.
خادم افزود: با اينكه طبق استانداردها زمان رسيدن به محل حادثه براي اورژانس 8 دقيقه است در حال حاضر اين رقم در تهران 12 دقيقه است و با توجه به مشكلات ترافيكي براي رسيدن به حد استاندارد راهي طولاني در پيش داريم.
وي گفت: بر اساس استانداردهاي بومي، به ازاي هر 32 هزار نفر و بر اساس استانداردهاي بين المللي به ازاي هر 15 هزار نفر بايد يك پايگاه اورژانس وجود داشته باشد، كه به اين ترتيب، تهران 300 پايگاه اورژانس نياز دارد، در حالي كه اين تعداد در تهران هم اكنون 74 پايگاه است.وي همچنين با اشاره به 75 پايگاه موجود آتش نشاني در تهران گفت: از اين تعداد، 5 ايستگاه به صورت كانكس است و در سال آينده تاسيس 20 مركز ديگر آتش نشاني در دستور كار شهرداري قرار دارد كه 8 ميليارد تومان براي احداث آنها در نظر گرفته شده است.
خادم با اشاره به ارائه خدمات اورژانس به رغم مشكلات فراوان گفت: اورژانس تهران داراي يك هزار و 150 پرسنل است كه از اين تعداد 650 تن نيروي متخصص و بقيه نيروهاي خدماتي هستند، در حالي كه تعداد نيروها با توجه به حساسيت كار و ارائه خدمات مناسب بايد 4 برابر تعداد كنوني باشد.
وي كمبود آمبولانس اورژانس تهران را 500 دستگاه اعلام كرد و گفت: بر اساس استانداردها، مدت زمان تعيين شده براي رسيدن به محل، بايد حدود 8 دقيقه باشد كه هم اكنون در تهران اين زمان 15 دقيقه است وتا رسيدن به شرايط مطلوب فاصله داريم. وي همچنين با اشاره به كمبود اعتبارات عمراني اورژانس گفت: براي احداث سالانه 20 پايگاه اورژانس در تهران هر سال 3 ميليارد و 600 ميليون تومان اعتبار عمراني نياز است در حالي كه طي سالهاي گذشته اين مبلغ صفر بوده است.
خادم در عين حال اعتبارات جاري اورژانس تهران را در سال 85 ، حدود 800 ميليون تومان اعلام كرد و گفت: حتي با فرض ثابت نگه داشتن وضعيت فعلي، مركز اورژانس تهران در بخش اعتبارات جاري با 320 ميليون تومان كسري اعتبار روبه رو است. وي بر ضرورت توجه ويژه وزارت بهداشت براي احداث پايگاههاي اورژانس تاكيد كرد و با اشاره به وضعيت سازمان آتش نشاني گفت: تعداد ايستگاههاي آتش نشاني، همزمان با آغاز فعاليت شوراي شهر دوم، 55 ايستگاه بود كه اين تعداد هم اكنون به 95 ايستگاه رسيده و با توجه به اين كه براي دستيابي به استانداردها، 120 ايستگاه نياز داريم، كمبودها بزودي طي سالهاي آينده با اختصاص اعتبار مناسب در بودجه شهرداري رفع مي شود.

دبير كميته ملي طبيعت گردي كشور :
گردشگران طبيعت ، در رامسر اتراق مي كنند
جواهر ده / رامسر
016185.jpg
گروه شهري: شهرستان رامسر منطقه ويژه گردشگري طبيعي (اكوتوريسم) در ايران مي شود.
آرش كوشا دبير كميته ملي طبيعت گردي با اعلام اين خبر افزود: بر اساس مصوبه اين كميته و تأييد رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در شهرستان رامسر طرح هاي ويژه اي براي توسعه اكوتوريسم و دستيابي به توازن و پايداري محيطي در راستاي همين فعاليت، انجام مي شود.
وي اشاره كرد جغرافياي طبيعي خاص رامسر دليل انتخاب اين شهرستان به عنوان منطقه ويژه طبيعت گردي بوده است زيرا هر سه مؤلفه اصلي طبيعت گردي يعني دريا، جنگل و كوهستان در اين شهرستان وجود داشته و شيب عمومي جاذبه هاي اكوتوريستي اين شهرستان از بيست متر كمتر از آبهاي آزاد در خط ساحلي تا بيش از 2500 متر در جنت رودبار نيز امكان راه اندازي هرگونه فعاليت اكوتوريستي را فراهم مي كند كه البته علاوه بر آن بايد به جلوه هاي ويژه زندگي بومي در اين منطقه و همچنين تنوع زيستي آن نيز اشاره كرد.
دبير كميته ملي طبيعت گردي از جواهرده، گرسماسر و جنت رودبار به عنوان مناطق خاص كه در اين طرح براي استقرار خدمات اكوتوريستي مورد استفاده قرار خواهند گرفت نام برد.

عملكرد سامانه
نظارت بر مديريت شهري :
پاسخگويي به 95 درصد شكايات شهروندان
گروه شهري- طي 8 ماهه ارديبهشت تا بهمن ماه سال 85 حدود 8 هزار پيام در قالب انتقاد، پيشنهاد، تقدير، تشكر و شكايت با سامانه 1888 برقرار شد.
بنا بر گزارش هاي دريافتي از سوي معاونت اطلاع رساني 1888مهمترين مصاديق اين پيامها كه حدود 90درصد موضوع تماس هاي مردمي را شامل مي شود مربوط به طرح انتقادها يا شكاياتي است كه نسبت به تعلل در اجراي پروژه هاي عمران شهري، ترافيك و حمل ونقل عمومي، انتقاد از عملكرد كاركنان شهرداري، تخلفات پرسنلي، امور مالي و اداري، شكاياتي از نحوه پيگيري پيامها در حوزه مأموريت هاي 137 و 1888، تخلفات ساختماني، اداره املاك و پيمانكاران شهرداري بوده است.
از ميان 10 درصد ساير مصاديق مطرح شده با سامانه 1888 حدود 5/15درصد مربوط به طرح پيشنهادهايي از سوي شهروندان نسبت به نحوه نظافت و پاكيزگي شهر، بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي، ارتقاء امور فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و ترافيكي شهر و 4/43 درصد ديگر نيز جنبه تقدير و تشكر از شهردار تهران، مأموران ويژه و اپراتورهاي 137 و 1888 و كارمندان شهرداري داشت كه نسبت به ساير موضوعات مطروحه از سوي شهروندان با سامانه 1888 از كمترين ميزان برخوردار بوده است.
بر اساس اطلاعات آماري دريافت شده از سوي مركز 1888 از ميان 5 گزينه ثبت شده در جدول نحوه رسيدگي به پيام هاي شهروندان نظير گزينه هاي در دست اقدام، رسيدگي شده، تأييد رسيدگي و ساير؛ به نظر مي رسد وضعيت رسيدگي به پيام هاي مردمي از سوي مناطق 22 گانه و 123 ناحيه شهر تهران نسبت به ساير حوزه ها اعم از معاونت هاي شهرداري، سازمان ها، شركتها و ادارات كل تابعه شهرداري بسيار فعال تر باشد به طوري كه رسيدگي به 78 درصد پيامها در مناطق و 95 درصد در نواحي مورد تأييد قرار گرفته است.

نگاه
016182.jpg
ثنا حسين پور

شهر را در خانه هنرمندان بشناسيم
گروه شهري- چهلمين نشست تخصصي گروه شهر شناسي دفتر پژوهشهاي فرهنگي با همكاري گروه مطالعات مستند امروز با حضور كارشناسان و صاحب نظران در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار مي شود. در اين نشست كه با موضوع شهر و شهر شناسي در ايران برگزار مي شود دكتر پرويز پيران و مهندس محمد رضا حائري به سخنراني مي پردازند.

مديركل خدمات شهري شهرداري :
۴۰ ميليارد تومان؛ هزينه جمع آوري و حمل زباله  تهران
سما: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران از جمع آوري 2 ميليون و 800 هزار تن زباله شهر تهران از ابتداي سال جاري تا كنون خبر داد و گفت: جمع آوري و حمل اين مقدار زباله پايتخت در سال 85 حدود 40 ميليارد تومان براي شهرداري هزينه داشته است.
محسن صادقيان مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: 2 ميليون و 800 هزار تن زباله جمع آوري شده از سطح شهر تهران طي سال جاري شامل زباله هاي خانگي، ضايعات، خاك و نخاله و زباله هاي توليدي صنوف و كارخانجات بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي روش مكانيزاسيون جمع آوري زباله هاي شهر تهران به معني ارزان تر تمام شدن هزينه جمع آوري و حمل زباله ها نسبت به روش سنتي نيست، تصريح كرد: مهمترين مزيت اجراي روش مكانيزه جمع آوري زباله هاي شهر، صرفه جويي در وقت، بهداشت بيشتر محيط زيست، آلودگي كمتر و تكنولوژي به روز و ارائه محيط زيست سالم و با آلودگي كمتر است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |