يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
صيانت از حقوق شهر و شهروندان
هشدار شهرداري
درباره آگهي هاي فروش زمين
در تهران و حومه
گروه شهري: شهرداري تهران به دنبال انتشار آگهي فروش قطعات زمين در نقاط مختلف تهران و حومه كه بي اطلاع شهروندان از محدوديت صدور پروانه ساختماني در اين اماكن، خسارت هايي را متوجه خريداران ساخته است؛ اطلاعيه اي صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي  شهرداري تهران، متن اين اطلاعيه  بدين شرح است:
نظر به اينكه اخيرا در مطبوعات موارد متعددي از آگهي فروش قطعات زمين در نقاط مختلف شهر تهران و حومه ( از قبيل اراضي شمال بزرگراه شهيد بابايي، سوهانك، تلو، همه سين، خجير و...) به چاپ مي رسد كه براي اغلب آنها طبق ضوابط ومقررات جاري امكان صدور پروانه ساختماني و به تبع آن احداث بنا مقدور نمي باشد، توجه شهروندان محترم را به موارد ذيل جلب مي نمايد:
۱- صرف داشتن سند مالكيت، براي اخذ پروانه ساختماني و احداث بنا كافي نبوده و در اين رابطه موقعيت استقرار زمين نسبت به خط محدوده خدماتي و حريم استحفاظي شهر تهران، كاربري (زمين) و اعمال ماده صدويك قانون شهرداري در مراحل تفكيك زمين نقش تعيين كننده خواهند داشت.
۲- شهرداري تهران ملزم به رعايت دقيق كليه قوانين و مقررات از جمله قانون «منع فروش و واگذاري اراضي فاقد كاربري مسكوني براي امر مسكن به شركت هاي تعاوني مسكن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي - مصوب سال ۱۳۸۱» و «آيين نامه اجرايي آن» خواهد بود.
لذا به منظور پاسداري از منافع شهروندان گرامي و جلوگيري از خسارات محتمل آنها در نقل و انتقال اين گونه اراضي، ضروري است قبل از هر اقدامي موارد از شهرداري منطقه استعلام گردد. بديهي است شهرداري تهران در قبال موارد عدم رعايت قوانين و ضوابط توسط شهروندان، هيچگونه مسئوليتي در خصوص صدور پروانه ساختماني، گواهي عدم خلاف و پايان كار نخواهدداشت.

پاكسازي و آذين بندي شهر
تدارك شهرداري تهران براي استقبال از ماه مبارك رمضان
003294.jpg
گروه شهري: در آستانه طول ماه مبارك رمضان، شهرداري تهران برنامه هاي ويژه اي را براي پاكيزه سازي شهر و استقبال از اين ماه عزيز تدارك ديده است. اين برنامه ها توسط معاونت خدمات شهري و با همكاري سازمان هاي وابسته شهرداري و مناطق ۲۲ گانه به اجرا درمي آيد.
به گفته محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران شستشوي مساجد و پاكيزه سازي اطراف اين اماكن، نصب اعلانات تبليغي با مضامين ويژه ماه رمضان در معابر و دعوت اقشار مردم به ويژه نيازمندان به افطاري در خلال همين برنامه ها انجام خواهد شد. وي ارائه بهتر ميوه و تره بار و اقلام مورد نياز شهروندان توسط ميادين ميوه و تره بار و همچنين فروشگاه هاي زنجيره اي را بخشي از اين برنامه ها اعلام كرد.
همچنين مهندس صاحب محمدي مديركل خدمات شهري، ضمن اعلام تشكيل ستاد استقبال از ماه مبارك رمضان در قالب برنامه هاي پيش گفته، همكاري با مساجد و حسينيه هاي سطح شهر به منظور هرچه باشكوه برگزار شدن آيين اين ماه، تنظيف و آراستگي معابر را از ديگر برنامه هاي معاونت خدمات شهري برشمرد.

كمبود بنزين در جاده هاي ايران
003282.jpg
بسياري از جايگاه هاي سوختگيري بين شهري بنزين براي عرضه به مشتريان ندارند.
به گزارش قلم سبز ايران، در حالي كه مجلس شوراي اسلامي بررسي لايحه دوفوريتي تخصيص يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار اعتبار براي واردات بنزين را در دستور كار بررسي دارد، بحران كمبود بنزين سبب شده است بسياري از جايگاه هاي سوختگيري شهري فاقد مواد سوختي لازم براي عرضه به مشتريان باشند. اين گزارش مي افزايد : اين بحران حتي به جاده هاي اطراف تهران نيز رسيده است به طوري كه در آخرين روزهاي هفته گذشته جايگاه هاي سوختگيري جاده دماوند- تهران فاقد سوخت بودند.

بتن غيراستاندارد
003288.jpg
شركتهايي كه بتن هاي توليدي آنها مطابق با شاخص هاي استاندارد نباشد توسط موسسه استاندارد شناسايي و تعطيل خواهند شد . رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ضمن بيان اين مطلب افزود: از حدود ۵۰ توليدكننده مجاز بتن تاكنون ۱۴ شركت توليدكننده بتن آماده استاندارد دريافت كرده اند، اما بيشترين مشكل بتن مربوط به شيوه انتقال و چگونگي مصرف آن است. وي گفت:استفاده از مصالح استاندارد نقشي انكارناپذير در مقاوم سازي ساختمان ها دارد و بر همين اساس، اين مركز پيشنهاد كرده است تا كليه مصالح ساختماني مطابق با شاخص هاي استاندارد توليد شود و با تمهيداتي نيز نظارت بر مصرف مصالح استاندارد در ساخت و سازها فراهم آيد.

گشايش ۲ بازار روز و ۸ بازار سيار
ميوه و تره بار در تهران
003285.jpg
بازار روز بهاران واقع در منطقه ۱۷ (خيابان سجاد جنوبي) و بازار روز شهرك آزادي واقع در منطقه ۹ كيلومتر ۵ جاده مخصوص كرج سه راه ارج شهرك آزادي و ۸ بازار روز سيار در نقاط مختلف شهر به بهره برداري رسيد. معاون خدمات شهري شهرداري تهران اظهار اميدواري كرد كه تا آخر سال جاري تعداد ميادين و بازارهاي ثابت به ۸۰ باب برسد. وي هدف از احداث بازارهاي محله اي  را كاهش بار ترافيك شهري دانست و يادآور شد، در كنار توسعه كمي و توسعه كيفي آنچه بسيار مهم است احترام و تكريم مردم در ميادين و بازارهاي روز مي باشد.

شهرداري طراحي مي كند
«اتاق امن »براي خانه هاي تهران
گروه شهري: شوراي شهر و شهروندان تهران در امر بازسازي و اصلاح بافتهاي فرسوده تهران تنها هستند.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در مصاحبه با خبرنگار ما با تاكيد بر لزوم اجراي طرحها و برنامه هاي پيشگيرانه به عنوان موثرترين راه مقابله با خسارات مالي و جاني و ساير تبعات ناشي از حوادث طبيعي گفت: گرچه شوراي شهر و شهرداري تهران در اين راستا با تصويب برخي قوانين در جهت تشويق و ترغيب مردم به سمت اصلاح آن دسته از بافتهاي فرسوده اي كه از امكان مقاوم سازي برخوردار نيستند، تسهيلاتي را فراهم كرده و حتي در برخي موارد با سرمايه گذاريهاي مستقيم و مشاركتي خود كار بازسازي بافتهاي فرسوده شهر تهران را آغاز نمود اما با اين وجود توان مديريت شهري با وجود استقبال خوب مردم در مقايسه با منابع عظيمي كه در اختيار سياستگزاران زمين و مسكن و سيستم بانكي قرار دارد ، محدود است.
وي كار اصلاح بافتهاي فرسوده تهران را در صورت حمايت سيستم بانكي و سياست گزاران بخش زمين و مسكن به همراه حمايتهاي قانوني و تسهيلات فراهم شده از طرف شهرداري تهران ظرف يك برنامه ۵ ساله قابل انجام دانست اما از آنجايي كه تاكنون هيچ نظر مثبتي از جانب دولت در جهت تامين و تخصيص منابع مالي و سوبسيد در اجراي اين طرح به مديريت شهري ارايه نشده لذا پيش بيني مي شود در صورت تداوم اين عدم همكاري احياي بافتهاي فرسوده تهران ۱۰ سال به درازا بكشد.
احمدي نژاد ادامه داد:در نظر داريم با طراحي و اجراي پروژه اي به نام «اتاق امن» در آن دسته از ساختمانهاي فرسوده اي كه قابليت مقاوم سازي  داشته باشند حداقل يك اتاق را از لحاظ مقاومت در برابر زلزله هاي با ريشتر بالا ايمن سازيم.
به گفته شهردار تهران در طراحي اين اتاقها از آخرين دستاوردهاي علمي بهره جسته ايم و طي دو ماه گذشته با قراردادن اين اتاقها در شرايط آزمايشگاهي در حال سنجيدن ميزان مقاومت آنها در شرايط بارگذاري مختلف هستيم و چنانچه اين مراحل مطابق با استانداردهاي تعيين شده با موفقيت سپري شود به زودي وارد فاز اجرايي آن خواهيم شد.
به اعتقاد شهردار تهران اجراي اين طرح موجب آرامش خاطر جامعه و رفع نگرانيهاي موجود خواهد شد.
وي افزود: در طراحي اين اتاقها از روشهاي كم هزينه سريع وسهل النصب، ساده و به گونه اي متناسب و همخوان با معماري ساختمان استفاده كرده ايم.

از سوي جمعيت هلال احمر
۴ مانور بزرگ امدادي در كشور برگزار مي شود
چهار مانور بزرگ امداد و نجات درهفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي (۱۷ تا ۲۴ مهرماه) در ۴ استان حادثه خيز كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا،  دكتر محمد حسن قوسيان مقدم، دبيركل جمعيت هلال احمر گفت: به منظور افزايش آگاهي افراد جامعه در مواجهه با حوادث طبيعي، مانورهاي امداد دريايي، امداد كوهستان، امداد در جنگل و امداد رساني در كوير به ترتيب در استان هاي بوشهر ،كهكيلويه و بويراحمد، گلستان و يزد برگزار خواهد شد.
وي افزود: در هر يك از مراكز استان ها نيز يك مانور امدادي برگزار مي شود.قوسيان مقدم تصريح كرد: جمعيت هلال احمر طبق روال هرساله برنامه هاي مختلفي به منظور آشنايي و بالابردن آگاهي عمومي جامعه از جمله برپايي نمايشگاه هاي مختلف در رابطه با آشنايي مردم با بلاياي طبيعي و نحوه عملكرد نيروهاي امدادي در مقابله با حوادث در سراسر كشور برگزار مي كند.

ساخت و ساز بي رويه در شمال كشور
زمين هاي كشاورزي و محيط زيست را به خطر انداخته است
گروه شهري: ساخت و سازهاي مسكوني در زمين هاي كشاورزي به ويژه در استانهاي شمالي ايران، منابع طبيعي و همچنين محيط زيست را در معرض مخاطرات جدي قرار داده است.
به گزارش خبرنگار ما، روند شتابان توسعه شهرها و شهرك سازي در شاليزارهاي گيلان و مازندران، ساختار كشاورزي و منابع طبيعي اين استانها را در آستانه تحولات بسيار زيان بار و حتي غيرقابل بازگشت قرار داده است.
اگرچه تصميمات جديد استانها براي مقابله با تغيير غيرمجاز كاربري اراضي كشاورزي و ساخت و ساز در اين زمين ها تا حدودي تاثيرات مثبت به همراه داشته، اما شبكه هاي دلالي زمين كه به اين استانها هجوم آورده اند، با شگردهاي سنجيده مي كوشند با قطعه قطعه كردن شاليزارها و زمين هاي كشاورزي بزرگ و فروش آنها به بساز و بفروش ها، به اين تخلفات ادامه دهند.
در همين راستا دكتر پيروز حناچي ـ معاون شهرسازي و معماري وزير مسكن و شهرسازي ـ در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه آمار دقيقي از ميزان تبديل زمين هاي كشاورزي به مسكوني وجود ندارد، افزود: در اين مناطق كه در زمين هاي كشاورزي ساخت  و سازهاي مسكوني صورت مي گيرد، نظارت كمتري وجود دارد و زمين ها در اختيار شوراهاي محلي بوده و نظارت آنها زير ذره بين قرار ندارد.

نگاه
فريد مرتضوي
وزارت بازرگاني : افزايش ۲۵ در صدي قيمت نان غير قانوني است
003291.jpg

بازتاب
مونوريل ضرورت گريزناپذير شهر تهران
حمل و نقل همگاني در شهر تهران دغدغه اي است كه همواره ذهن مسئولين شهر و حتي مسئولين نظام را به خود مشغول كرده است، اتوبوس هاي مملو از مسافر، واگن هاي انبوه از جمعيت، صدها مسافر در انتظار تاكسي در معابر و تقاطع ها، وضعيتي است كه همه روزه به شهروندان تهران تحميل مي گردد.
تكميل خطوط شركت راه آهن شهري تهران تا وضعيت مطلوب ۱۰ سال زمان مي برد، با اين وضع احداث قطار سبك شهري ضرورت حياتي و گريزناپذير شهر تهران است كه مزايايي قابل توجه بر آن مترتب است.
از جمله حدود شش ميليون و هفتصد هزار ليتر بنزين از كل بنزين مصرفي كشور مربوط به شهر تهران است. در تهران فقط ۱۱۲۰ كيلومتر شبكه حمل و نقل عمومي وجود دارد درحالي كه تهران به ۳۳۵۰ كيلومتر شبكه حمل و نقل عمومي نياز دارد كه ضرورت توسعه الگوي حمل و نقل عمومي از طريق احداث سيستم پيشرفته حمل و نقل و امكانات مربوط به آن مثل مونوريل دوچندان مي شود.
در كنار احداث مونوريل به نظر مي رسد توسعه حمل و نقل عمومي ازجمله اتوبوسراني در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد، مونوريل در ارتفاع ۶ متري از سطح زمين با نصب پايه هايي به فاصله ۴ متر و به وسيله كابين هايي كه به روي ريل مربوطه قرار مي گيرند قابل استفاده مي باشد.
علاوه بر اين، مونوريل يا ترن هوايي در برخي كشورها مشكلات تردد را به حداقل رسانيده است.
اعتراض به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران درخصوص صدور مجوز احداث مونوريل و آن هم از جنبه تخصصي آن و نه ازجهت وظايف اصلي شورا و سپس كشاندن آن به هيات مركزي حل اختلاف كه در روزنامه ها منتشر شده است، بدعتي است كه متاسفانه مديران مجموعه حمل و نقل و ترافيك را با مشكل مضاعف روبه رو كرده است.
ايراداتي از قبيل عدم تصويب احداث مونوريل در شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران كه در طول تشكيل شوراهاي اسلامي كشور بي سابقه است و آن هم در شهر تهران كه داراي شوراي حمل و نقل و ترافيك مستقل است دانسته يا ندانسته نشان دهنده اجراي منويات كساني است كه به هر نحو ممكن عزم خود را جزم كرده اند تا مانع راه اندازي هر سيستم حمل و نقل جديد در تهران باشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |