پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۱ - Jan 13, 2005
امام محمد باقر (ع): آن كس كه دوستي كند براي خدا، و دشمني كند براي خدا،
و ببخشد براي خدا، او شخصي است كه ايمانش كامل شده است.
اصول كافي ، ج ۱ ص ۳۷۵
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آنكه سر كوي توام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
نشست خبري سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس برگزار شد
طلائيه، شاهد شعر دفاع مقدس خواهد بود
گروه ادب و هنر: نشست خبري سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس صبح ديروز و با حضور خبرنگاران رسانه هاي مختلف برگزار و برنامه  هاي اين كنگره تشريح شد. حميد حسام _ معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس- با اشاره به اينكه روند برگزاري دوازده دوره شعر دفاع مقدس پيشرفت داشته و در مجموعه نظام و حفظ ميراث دفاع مقدس، خاطرات و ياد شهيدان تاثيرگذار بوده است گفت: «كنگره هايي كه تاكنون برگزار شده يك اتفاق صرفا منطقه اي و محدود نبوده و در شهرهاي مختلف با حضور تعداد زيادي از شاعران جوان برگزار شده است.»
وي درباره انتخاب طلائيه براي برگزاري همايش سيزدهم گفت: «در فضاي برگزاري كنگره هاي قبلي نوعي تكرار و روزمرگي حاكم بود كه شايد آن احساس ناب و زلالي كه بايد براي شاعر در ارتباط با فضاي بكر ايجاد شود، به خاطر زندگي شهري و برج نشيني حاصل نمي شد. به اين جهت امسال طلائيه محل برگزاري همايش در نظر گرفته شد تا باعث پيوند ذوق و احساس شاعران با آن صميميت ها شود».
معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آ ثار و ارزش هاي دفاع مقدس انتخاب منطقه جنگي طلائيه را يكي از جاذبه هايي دانست كه باعث توجه بيشتر قشر شاعران براي سرودن شده است و اظهار داشت: «بسياري از شاعراني كه در اين همايش شركت كرده اند به دليل سن و سال شان و بعضي مسائل ديگر نتوانسته اند جنگ را از نزديك درك كنند و برگزاري همايش در منطقه طلائيه مي تواند به باروري ذوق آ نها كمك كند» .
حسام در ادامه به برگزاري مراسم يادبود شهيد حسن باقري كه همزمان با همايش برگزار مي شود اشاره و گفت: «به خاطر همزماني سالروز شهادت اين شهيد تصميم گرفتيم توجه و رويكرد جديدي به بازشناسي شخصيت او داشته باشيم.»
پرويز بيگي حبيب آبادي، دبير سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس نيز با اشاره به تجربيات خود در كنگره هاي پيشين گفت: «اين اولين باري است كه آثار فراواني به دست ما مي رسد، ضمن اينكه حضور جوانان و شعرهاي ارسالي توسط اين گروه سني قابل تأمل و ستايش است».
وي به برگزاري مراسم يادبود زنده يادان سيدحسن حسيني، نصر الله مرداني، تيمور ترنج،  عزيز الله زيادي، ابوالفضل سپهر و احمد زارعي كه در برگزاري نخستين كنگره ها نقش بسزايي داشته است، اشاره و با بيان اين كه حدود ۹۰ شاعر در اين كنگره حضور دارند گفت: «در زمينه نقد شعر دفاع مقدس نيز اگر فرصتي باشد يكي دو جلسه خواهيم داشت كه آقاي عليرضا قزوه مسئول آن خواهد بود.»
بيگي در ادامه گفت: «حدود ۱۴۰۰ درخواست و بيش از شش هزار قطعه شعر براي شركت در كنگره رسيده است كه بيشترين حضور و علاقمندي از استان قم به ويژه بانوان اين استان بوده است.»
دبير سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با اشاره به انتشار دفاتر شعر كنگره هاي پيش كه با تأخير منتشر مي شدند بيان داشت: «ويژگي سيزدهمين دوره كنگره شعر دفاع مقدس اين است كه امسال دفتر شعر كنگره شعر دفاع مقدس همزمان با همايش منتشر مي شود.»
سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس از هشتم تا دهم بهمن ماه در اهواز و مشهد شهداي گمنام (طلائيه) برگزار مي شود كه اعضاي هيأت علمي اين كنگره مشفق كاشاني، عبدالجبار كاكايي، حسين اسرافيلي، عليرضا قزوه، شيرينعلي گلمرادي و پرويز بيگي حبيب آبادي مي باشند.

داوران فيلم هاي اول و دوم جشنواره فجر معرفي شدند
اسامي داوران  بخش  مسابقه  فيلم هاي  اول  و دوم  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر اعلام  شد.
به  گزارش  روابط عمومي  جشنواره  فيلم  فجر، عليرضا رئيسيان ، محمدرضا هنرمند و سيدعليرضا سجادپور فيلم هاي  اين  بخش  را داوري  خواهندكرد.
رئيسيان ، رئيس  كانون  كارگردانان  ايران  و عضو فرهنگستان  هنر، فيلم هايي چون  ريحانه ، سفر، ايستگاه  متروك  را در پرونده  كاري  خود دارد.
سيدعليرضا سجادپور نويسنده  و تهيه كننده  سينما و تلويزيون  از موسسان و مدير اجرايي  هيات  اسلامي هنرمندان  است . وي  پيش  از اين  نيز، مديركل  مركز گسترش  سينماي  تجربي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و مدير طرح  و برنامه  سيماي  شاهد بوده  است .
محمدرضا هنرمند نويسنده  و كارگردان  حوزه سينما فيلم هايي  چون  رد پاي شن ، دزد عروسك ها، ديدار، مرد عوضي  و موميايي  ۳ را در كارنامه  كاري  دارد.

دكتر قطب الدين صادقي:
مهم ترين ابزار جهاني شدن توسعه هنرهاي ملي است
واحد مركزي خبر: يك كارگردان با اشاره به اينكه جهاني شدن روندي جبري است افزود: مهمترين ابزار جهاني شدن توسعه هنر ملي است.
قطب الدين صادقي در گفت وگو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن گفت: ما هرگز نبايد موضع انفعال در پيش بگيريم و تن به يكسان سازي جهاني بدهيم بلكه بايد با تمام قدرت دست به توليد و خلاقيت بزنيم.
وي اعتماد به نفس و خودباوري را در روند جهاني شدن مهم دانست و تاكيد كرد مديريت صحيح، پول و نيروي انساني كارآمد از عواملي هستند كه بايد براي جهاني شدن به آنها توجه كرد.
وي با اشاره به اينكه مهمترين ابزار ما هنر ملي است: افزود: اگر بخواهيم از كشورهاي پيشرفته همچون فرانسه، آمريكا و يا آلمان تقليد كنيم، شكست خواهيم خورد.
وي با بيان اينكه هنر ملي عوامانه و نه تجاري نيست خاطرنشان كرد: مباني سياست فرهنگي كشور بايد توسعه انساني باشد چرا كه اين عامل پرورش دهنده ذوق، انديشه و خلاقيت در انسانها است.
اين پژوهشگر تئاتر گفت: هر خارجي با ورودش به ايران انتظار دارد هنر بومي و متعلق به كشور ما را ببيند چرا كه آنان به قصد ديدن دنياي متفاوت به سمت ما مي آيند به همين دليل هنر تعزيه براي آنان جذاب است از اين رو ما بايد متفاوت بودن را محور كار خود قرار دهيم.
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور انديشمندان سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.

سيد احمد وكيليان:
جهاني شدن تنوع فرهنگي را از بين مي برد
گروه ادب و هنر:سيد احمد وكيليان، پژوهشگر فرهنگ مردم با بيان اين مطلب به ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن گفت: يكي از خطرات جهاني شدن اين است كه خرده فرهنگ ها، فرهنگ هاي اقوام و ملل را در خود حل مي كند و ويژگي هاي رفتاري ملل به تدريج رنگ مي بازد. امروز، همه فرهنگ هاي كهن و اصيل نگران اين هستند كه مبادا آداب و سنن و مسايل رفتاري آنان دستخوش تغيير شود.
نويسنده كتاب رمضان در فرهنگ مردم در باب جهاني شدن خاطرنشان ساخت: اگر به باغي وارد شويم كه همه گلها و گياهان و گونه هاي گياهي به يك شكل باشد، و تنوعي در آن نباشد، قطعا آن صفا و دلپذيري را نخواهد داشت. اين مساله در سالهاي آينده شتاب بيشتري خواهد گرفت، چون ملل پيشرفته به دنبال آن هستند كه همه دنيا را يك شكل و يكدست كنند و اگر اين اتفاق بيفتد آنها در فروش محصولات خود مشكل جدي نخواهند داشت.
وي در توضيح اين نكته افزود: حتي قرآن هم به اين موضوع اشاره دارد كه ما شما را به شعبات و ملت هاي مختلف آفريده ايم و اگر به همين اشاره قرآني توجه شود، نشان مي دهد كه فرآيند جهاني شدن، مداخله اي در طبيعت و آفرينش به شمار مي رود.
به نظرم وجود زبان ها و فرهنگ هاي گوناگون از ويژگي هاي مثبت انسان است. اگر همه اين را از بشر بگيريم، چه چيز مي خواهيم به آن بدهيم كه بتواند جايگزين اين تنوع و تعدد باشد. وي در پايان در انتقاد از اين فرايند تاكيد كرد، به نظر من تفكر جهاني شدن اگر چه در پاره اي از تعابير فرهنگي و هنري مي تواند راهگشا باشد اما بيشتر كاركرد اقتصادي براي صنايع بزرگ دارد، آنان در پي آن هستند كه مصرف كنندگان واحد داشته باشند تا با موانع كمتري برخورد كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
عوامل تأخير در معالجه
دكتر روزنفلد در پاسخ به يك پرسش كه عوامل تأخير در نتيجه دهي درمان به ويژه عمل جراحي كدام هستند گفته است: اين گونه دلايل بسيارند و به ويژه عادت داشتن به دود كردن سيگار و مصرف كردن الكل، چاقي و داشتن وزن اضافي، بالاي ۶۰ سالگي بودن، معتاد به مواد مخدر بودن، عادت داشتن به مصرف داروهاي مسكن و ضد درد و.... وي در پاسخ به سئوالي ديگر تأييد كرده است كه مصرف روزانه ۴۰۰ ميلي گرم اسيد فوليك (نوعي ويتامين ب) براي سالخوردگان (بالاي ۶۰ سال) مانع از كاهش حافظه و در موارد بسيار از ابتلاء به فراموشي (آلزايمر) مي شود. بايد توجه داشت كه ويتامين هاي داروخانه اي بايد ساخت كارخانه هاي شناخته شده و معتبر باشند و اين تشخيص، كار دكتر و نتيجه تجربه اوست. براي بازرسان دولت ها همين كه دارو زيان بخش نباشد كافي است ولي هر چيز كه زيان بخش نباشد دليل مفيد بودن كامل نيست.

نقد هنر ديني
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي در تالار مهر حوزه هنري امروز (پنجشنبه ۲۴ دي ماه) از ساعت ۱۰ چهاردهمين جلسه «نقد هنر ديني» را در مبحث تئاتر و هنر ديني با حضور دكتر محمدرضا خاكي، عضو هيأت علمي و مدير گروه كارگرداني دانشكده تربيت مدرس، دكتر مسعود دلخواه، عضو هيأت دانشكده هنر دانشگاه تربيت مدرس و دكتر مرتضي گودرزي (ديباج)، رئيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي برگزار مي كند. ورود براي كليه علاقه مندان و محققان هنري آزاد است.

دو فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي  صدور پروانه  فيلم سازي
 ۳۵ ميلي متري  مجوز ساخت  دو طرح  سينمايي  را صادر كرد.
به  گزارش    روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، «ستاره ها» به  كارگرداني  فريدون  جيراني  و تهيه كنندگي  عبدا…  اسفندياري  مجوز ساخت  گرفت .
«گذرگاه  خصم» ، به  كارگرداني  و تهيه كنندگي  كريم  آتشي ، عنوان  فيلم  ديگري  است  كه  پروانه  ساخت  نمايش  را دريافت  كرد.

ساخت لوح يادبود صفي الدين ارموي
لوح يادبود صفي الدين ارموي به همت فرهنگستان هنر ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي اين فرهنگستان اين لوح توسط كوروش قانوني و ندا حامدي با شيوه قلم  زني و اسيدكاري بر روي فلز مس و برنز ساخته شده است.
اين لوح قرار است در حين برگزاري همايش صفي الدين ارموي به مهمانان خارجي و سخنرانان اهدا شود.

ششم و هفتم بهمن ماه در بندرعباس
برندگان نهايي جشنواره  ادبيات داستاني
بسيج معرفي مي شوند
مهر: ششم و هفتم بهمن ماه سال جاري ، شهر بندر عباس ، ميزبان جشنواره  سراسري ادبيات داستاني بسيج خواهد بود .
امير حسين فردي - نويسنده ، به عنوان دبير جشنواره سراسري ادبيات داستاني و مسئول هيات داوران انتخاب شده است .اين گزارش حاكي است كه سميرا اصلان پور، محمد رضا بايرامي ، محمد شجاعي ، مجيد قيصري و احمد شاكري به عنوان داور
در اين جشنواره سراسري حضور خواهند يافت ، طبق روال سالهاي گذشته ، اين جشنواره براي جذب داستان ها ، در مطبوعات كثيرالانتشار اقدام به انتشار آگهي نموده است و تا امروز آثار متعددي از نويسندگان و نوقلمان كشور با موضوعيت بسيج ، دفاع مقدس ، شهداي انقلاب اسلامي و ... دريافت كرده است .
برندگان نهايي در بندرعباس ، معرفي و تشويق مي شوند .

سمينار «حافظ و سعدي» در فرانسه
سمينار «حافظ و سعدي» با حضور جمعي از استادان و پژوهشگران ايراني و فرانسوي اواخر ماه جاري در شهر «انيبرسورسن» كشور فرانسه برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين سمينار كه در جريان ماه فرهنگي ايران باعنوان «شيراز بهشت ايراني» برگزار مي شود، چندتن از استادان پيرامون آثار و زندگاني اين شعراي نامي كشورمان به ارائه مقاله و سخنراني خواهند پرداخت. بر پايه اين گزارش ماه فرهنگي ايران با همكاري شهرداري شيراز، شهرداري اينبرسورسن واقع در غرب پاريس و رايزني فرهنگي كشورمان در فرانسه از بيست و ششم دي ماه جاري برگزار مي شود.
گفتني است در اين برنامه ۵۰ هنرمند شيرازي با ارائه برنامه هاي مختلف فرهنگي-هنري شركت خواهند داشت.

قبادي داور ۳ جشنواره جهاني شد
«بهمن  قبادي» كارگردان  ايراني ، عضو هيات  داوران  جشنواره هاي  بين المللي «روتردام» هلند، «جونجو» كره  جنوبي  و «ولادو كنده» پرتغال  شد.
جشنواره هاي  بين المللي  روتردام  هفتم  تا ۱۸ بهمن  ماه ، جونجو هشتم  تا ۱۶ارديبهشت  ماه  و ولادو كنده  از ۱۲ تا ۲۰ تير ماه آتي  برگزار مي شود.
فيلم «لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند» جديدترين  ساخته  قبادي  در زمان  حاضر در جشنواره هاي  فيلم  آكادمي  هنر «هونولولو»، «هاوايي  آمريكا» و «فيلم ترومو» نروژ شركت   دارد.
به  گزارش  روابط عمومي  فيلم  لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند، جشنواره هاي  فيلم  روتردام  (هلند)، گوتنبرگ  (سوئد)،فيلم  ميامي  (آمريكا)، فيلم  پورتلند (آمريكا)، كودكان  فيلم  برلين  (آلمان )، فيلم  نات  (دانمارك )، فيلم  كودكان  روم «آليس  در شهر» (ايتاليا) ميزبان  اين  اثر ايراني  خواهندبود.
فيلم  جديد قبادي  پيشتر به  عنوان  نماينده  سينماي  ايران  در بخش  آثار خارجي  جايزه  اسكار معرفي  شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
بازگشت سياهپوستان آمريكايي به آفريقا
ديروز روزنامه هاي آمريكا از توجه و علاقه مندي شمار بيشتري از سياهپوستان آمريكايي به بازگشت و يا فعاليت در آفريقا گزارش داده و نوشته بودند كه اخيراً بيش از هزار سياهپوست آمريكايي صاحب تخصص و حرفه در كشور غنا (مستعمره سابق انگلستان در غرب آفريقا) مستقر شده اند. بازگشت و فعاليت در آفريقا دليل از دست دادن تابعيت آمريكا نيست. بسياري از كشورهاي سياهپوست آفريقايي از اين روند استقبال مي كنند و تسهيلات متعدد در نظر گرفته اند. «جان كوفور» رئيس جمهور غنا براي جذب فرزندان سياهپوستاني كه با زور و براي بردگي به ممالك برده شده بودند لايحه به پارلمان اين كشور داده است. پس از دستيابي اروپايي ها به قاره آمريكا بسياري از آفريقايي ها به ويژه از غرب اين قاره با غل و زنجير به قاره غربي منتقل و براي انجام كارهاي سخت به فروش رسيدند و سال هاي سال بردگي مي كردند. بسياري از اين سياهپوستان دركشتي هايي كه آنان را از آفريقا به آمريكا منتقل مي كرد به علت تنگي جا و كمبود غذا و آب سالم مردند. اين روزنامه ها مصاحبه با چند سياهپوست مهاجر به غنا را نيز چاپ كرده بودند. يكي از اين بازگشتگان جواني به نام «كاركوس مانز» است كه گفته بود «كايرو پراكتور» است و با اين كه مي دانست كه اين حرفه در غنا شناخته شده نيست پس از فراغت از تحصيل دانشگاهي در آمريكا از زادگاه خود شهر «باست» در ايالت ويرجينيا عازم غنا شد كه اجداد او را از اينجا با كشتي هاي حمل برده به آمريكاي شمالي منتقل و به فروش رسانده بودند. وي مانند هر سياهپوست بازگشته به وطن اجدادي حق اقامت و كار و خريد خانه و زمين را در غنا دارد ولي نخست غنايي ها را بايد با نوعي درمان كه در تخصص اوست آشنا سازد و سپس به داير كردن مطب دست بزند و اين كار شروع كرده است. ماركوس در دسامبر (ماه گذشته) پس از دريافت مدرك دانشگاهي خود در آمريكا وارد غنا شده است. وي كمك به رشد و پيشرفت آفريقا را يك تكليف عمومي سياهپوستان آمريكايي خوانده است كه تنها در ايالات متحده حدود سي ميليون نفرند.
پوتين: كار ما تنها فروش منابع طبيعي كشور نبايد باشد
ولاديمير پوتين ديروز پيش از ورود به قزاقستان، در شهر «نووسيبرسك سيبري» در اجتماع اصحاب تكنولوژي پيشرفته گفت كه كار ما نبايد منحصر به استخراج منابع طبيعي وطن و فروش آنها باشد. ما بايد اقتصاد گوناگون داشته باشيم. دولت روسيه در ۱۵ سال گذشته در اين كار تلاش لازم را نكرده و موفقيت نداشته است. ما براي رسيدن به اين هدف لايحه ايجاد مناطق حرفه اي و تخصصي (مدل چين) را در گوشه و كنار روسيه به «دوما» مي دهيم تا قانون شود. ما در اين مناطق كمك هاي لازم را در اختيار كارشناسان و اصحاب حرفه به ويژه تكنولوژي پيشرفته قرار مي دهيم از جمله نهايت تخفيف در اخذ ماليات و ايجاد تسهيلات فراوان در عوارض گمركي و آزاد گذاردن دست براي توسعه و پيشرفت. توجه عمده ما از اين پس به پيشرفت هاي علمي تكنولوژيك خواهد بود و به اينها بهاي بيشتر و اولويت خواهيم داد. توجه ما متمركز بر پيشرفت اقتصاد خواهد بود. وي در همين مراسم از چين به عنوان شريك استراتژيك روسيه نام برد و گفت: بدون ترديد، ما در رسيدن به هدف هاي علمي، تكنولوژيك و اقتصادي فعاليت مشترك خواهيم داشت و اين مساعي مشترك هر دوي ما را موفق خواهد گردانيد. قرار است چين و روسيه اقدام به ايجاد «تكنوپارك هاي مشترك» در سيبري كنند. مطبوعات روسيه كه اخيراً بر دامنه فعاليت حرفه اي خود در حمايت از وطن افزوده اند در توجيه اظهارات پوتين نوشته اند: مگر ژاپن، كره جنوبي، برزيل، آلمان، سنگاپور و... داراي نفت و منابع زيرزميني ديگر هستند كه اين همه پيشرفت اقتصادي كرده اند. مديريت اقتصادي و ابتكار داشته اند. روسيه هرقدر وسيع، نبايد تنها به صدور مواد خام خود متكي باشد. ما به حد كافي از متخصص، دانشمند و دانش برخوردار هستيم. بايد اين عوامل را براي پيشرفت اقتصادي و رفاه به كار اندازيم.
پايان جستجو براي يافتن اسلحه كشتار جمعي در عراق
ديروز روزنامه هاي آمريكا اظهارات «چارلز دافلر» و عكس او را به چاپ رسانده بودند كه پايان جستجو براي يافتن اثر اسلحه كشتار جمعي در عراق را اعلام كرده بود. اين جستجو كه «جستجوي تازه، دقيق و همه جانبه» عنوان داشت از دو سال پيش و پس از سقوط دولت صدام حسين آغاز شده بود و زير نظر «دافلر» كارشناس «سيا» ادامه داشت. وي كه به كار جستجو پايان داده و به آمريكا بازگشته موفق به كشف چنين سلاح هايي در عراق نشده است كه بهانه اشغال نظامي اين كشور بود. دافلر قبلاً هم به كنگره (قوه مقننه) آمريكا اعلام كرده بود هنگام حمله نظامي آمريكا، عراق فاقد اسلحه كشتار جمعي بود. ولي اين بيان كه در آستانه انتخابات آمريكا انتشار يافت مانع از پيروزي بوش نشد زيرا كه اكثريت رأي دهندگان (يك سوم آمريكايي هاي كه حق دادن رأي داشتند و يك سوم آنان در انتخابات شركت نكردند) خواهان رئيس جمهوري «يكه بزن» بودند و او را انتخاب كردند.

برگي از تاريخ
دلايل عقب ماندگي و تجزيه ايتاليا در قرون وسطا
سيزدهم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۹۰۶ نخستين راديو كه ويژه پخش آگهي و برد امواج آن تنها تا ۱۶۰۰ متر بود در نيويورك آغاز به كار كرد. در سال ۱۹۱۵ در جريان جنگ جهاني اول، درمنطقه «آوزان» ايتاليا زمين لرزه شديدي روي داد كه ضمن آن بيش از ۳۰ هزار تن كشته شدند. در سال ۱۳۴۹ هجري در تهران اعلام شد كه مذاكرات ايران با كنسرسيوم نفت با ايستادگي ايران روي درخواست هايش به نتيجه نرسيده و قطع شده است و ساواك عوامل نفتي را پشت سر تظاهرات دانشجويي اعلام كرد. با وجود اين، چهار روز بعد اين مذاكرات از سر گرفته شد و نتيجه مذاكرات تازه نشان داد كه طرفين سازش كرده بودند. در سال ۱۳۵۴ هجري خشم ايران نسبت به هفت كشور عربي منطقه خليج فارس كه از ۱۷ ديماه آن سال آغاز شده بود به اوج خود رسيد و منجر به احضار سفيران ايران از اين كشورها شد. اين خشم كه افكار عمومي را در ايران برانگيخته بود پس از نامگذاري يك سرويس خبري به نام «خبرگزاري خليج عربي» آشكار شد. در سال ۱۹۷۷ (۱۴ ژانويه) «رابرت انتوني ايدن» دولتمرد انگليسي كه نام او مكرراً در تاريخ معاصر ايران آمده است دو روز پس از هفتاد و نهمين زادروزش درگذشت. وي كه ده سال وزير امورخارجه انگلستان و ۲۱ ماه نخست وزير اين كشور بود زبان فارسي، تاريخ سياسي و تاريخ ادبيات ايران را در دانشگاه آكسفورد فرا گرفته بود. در سال ۱۹۷۸ رسماً اعلام شد كه ۷۳ هزار ايراني در دانشگاه ها و مدارس تعليمات عالي آمريكا ثبت نام كرده اند كه هرماه به طور متوسط يكصد ميليون دلار ارز از ايران براي آنان حواله مي شود كه رقم بي سابقه و بزرگي است.
اينك برگ امروز: «ماتئو پالميه ري» مورخ، فيلسوف، نويسنده و شاعر انسان دوست و بنام ايتاليا ۱۳ ژانويه سال ۱۴۰۶ چشم به جهان گشود و ۶۹ سال عمر كرد. وي كه از بانيان رنسانس (تجديد حيات) در ايتالياست در اثر معروف خود «جدل سيسرو با كوين تي ليان» استدلال كرده است كه علت به قهقرا رفتن و عقب ماندگي و تجزيه ايتاليا اين بوده است كه ايتاليايي ها گذشته خود (دوران امپراتوري روم) با آن همه شكوه، خلوص، زيبايي و پيشرفت ها را فراموش كرده اند. آنان تاريخ روم و مرداني را كه در به وجود آوردنش تلاش و فداكاري كردند به فراموشي سپرده اند و از ارزش خاكي كه بر روي آن زندگي مي كنند بي خبر شده اند. هموطنان ايتاليايي هنوز هم از خواب غفلت بيدار نشده و در پي به دست آوردن ميراث استثنايي و گران بهاي خود نيستند و اين ميراث همانا تمدن، فرهنگ، وحدت و استقلال ملي است. همين فراموشكاري باعث افتادن به اين بدبختي شده است. ما نبايد تمدن درخشان ۸۰۰ ساله خود را فراموش مي كرديم و وارد نفاق، ضعف و ظلمت كنوني مي شديم. از مسافران شرق شنيده ام كه روايت كرده اند در سرزمين پارسيان (ايران) مردي همه عمر را بدون اين كه كسي از او بخواهد و يا با دادن پول و لقب تشويق كند، تاريخ ميهن خود را به شعر در آورده تا فراموش نشود (اشاره به فردوسي است). آنان زنده خواهند ماند و نام اين شاعر فداكار خود را زنده و پايدار و محفوظ خواهند داشت. «پالميه ري» در ديوان اشعارش به اميد روزي است كه دانش، ادبيات، هنر و انديشه ها كه متعلق به همه بشريت هستند از يك فواره بيرون بريزند تا همگان بر حسب نياز از اين آب همگاني بهره برگيرند. وي در اين زمينه قطعه شعري مشابه سعدي ما دارد كه گفته است: بني آدم اعضاي يكديگرند...
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
نقل است كه درويشي گفت: «او را كجا جوييم؟» گفت: «كجاش جستي كه نيافتي؟»
در ذكر ابوسعيد ابوالخير - تذكرة الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
روزي روزگاري
وقتي ناله هاي خرد شدنت، زير پاي عابران، نواي دل انگيز شد، چه فرقي مي كند برگ سبز كدام درخت بودي؟
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
توالت هاي ۳۱۳ هزار دلاري
ژنو: با صرف ۱۳ ميليون دلار، ۳۵ توالت سيار در شهرهاي كشور سوئيس نصب خواهد شد. ساخت اين توالت هاي مدرن كه هزينه هريك از آنها در حدود ۳۱۳ هزار دلار است به اندازه يك اتاق خواب هزينه دربردارد.
تاكنون سه توالت مدرن در شهرها نصب شده و بقيه نيز به زودي نصب خواهد شد. هزينه ورود به اين توالت ها در حدود نيم دلار است و داخل آنها موسيقي پخش مي شود.
عاقبت كباب كردن در زيرزمين
فيلادلفيا: مردي كه در زيرزمين خانه خود اقدام به كباب كردن گوشت خوك كرده بود باعث مسموميت خود و ۱۳ نفر ديگر شد.باتوجه به اين كه فضاي زيرزمين كاملا بسته بود و او از اجاق گاز براي كباب كردن گوشت خوك استفاده مي كرد، خودش و ۱۳ تن از دوستانش به دليل استنشاق گاز مونواكسيد دچار مسموميت شديد و روانه بيمارستان شدند.
گوشت قرمز و سرطان روده
نيويورك: دانشمندان پس از ۲۰ سال تحقيق و جمع آوري آمار به اين نتيجه رسيده اند كه مصرف گوشت قرمز در درازمدت باعث افزايش احتمال ابتلا به سرطان روده مي شود. در اين تحقيق ۱۴۸۶۱۰ نفر كه متوسط سن آنها ۶۳ سال بود مورد آزمايش و بررسي قرار گرفتند و مشخص شد كه ابتلا به سرطان روده با مصرف گوشت قرمز در درازمدت ارتباط مستقيم دارد.
سلامتي و تلفن همراه
لندن: با آن كه هنوز به صراحت نمي توان مدعي شد كه تلفن همراه براي سلامت انسان مضر است اما سازمان ملي محافظت از پرتوهاي راديويي انگليس به صاحبان تلفن همراه به ويژه كودكان توصيه كرده در استفاده از اين وسيله ارتباطي زياده روي نكنند. با آن كه چند مورد آزمايش نشان داده است استفاده از تلفن همراه بر سلامت انسان اثر منفي دارد اما هنوز شواهد علمي كافي در اين زمينه وجود ندارد.
شلوار به جاي دامن
نيكوزيا: وكلاي زن در قبرس سرانجام موفق شدند پوشش خود را در حين برگزاري دادگاه ها تغيير دهند. پيش از اين وكلاي زن موظف بودند در جلسات دادگاه، از دامن هاي رنگ تيره استفاده كنند. اين وكلا نسبت به اين قانون به دادگاه عالي قبرس شكايت كردند و اين دادگاه رأي داد، آن مي توانند در صورت تمايل از شلوار به جاي دامن استفاده نمايند.
انسداد رأي گيري
رياض: كشور عربستان به مشتركان تلفن همراه خود اجازه نمي دهد از طريق ارسال پيام نوشتاري كوتاه (SMS) در رأي گيري يك برنامه تلويزيوني شركت كنند.
شركت مخابرات عربستان اعلام كرده است، امكان رأي گيري از طريق ارسال پيام كوتاه براي ۵/۹ ميليون نفر از مشتركان خود را مسدود كرده چون برنامه تلويزيوني مورد نظر با ارزش هاي كشور اسلامي عربستان انطباق ندارد.
لاغري و خواب كافي
شيكاگو: دانشمندان آمريكايي روز دوشنبه اين هفته پس از انجام تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيدند كه افرادي كه كمتر مي خوابند بيشتر چاق مي شوند. به گفته اين دانشمندان افرادي كه از چاقي مفرط رنج مي برند به طور متوسط ۸/۱ ساعت كمتر در هفته نسبت به افرادي كه چاق نيستند مي خوابند.
به همين دليل به افرادي كه مي خواهند لاغر باشند توصيه مي شود علاوه بر بهره گرفتن از يك رژيم غذايي مناسب و انجام حركات ورزشي، به اندازه كافي بخوابند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۱۷ و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه گل: نمايشگاه نگارگري گروهي / ۲۵ تا ۳۰ دي / ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، ساختمان نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۸۶۴۷۸.
گالري آريا: نمايشگاه نقاشي حسين شناور / تا ۲۸ دي / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱.
گالري فاطيما: نمايشگاه نقاشي آرين لواساني / تا ۳۰ دي / خيابان كريمخان، خيابان ايرانشهر، كوي مهاجر، پلاك ۱۳.
نگارخانه دانشجو: نمايشگاه خط نقاشي خسرو روشن / ۲۶ دي تا سوم بهمن / خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پلاك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶.
نگارخانه شيخ هادي: نمايشگاه منتخبي از سوره الرحمان / تا ۳۰ دي / خيابان ولي عصر، نرسيده به جمهوري، كوچه وزيري / تلفن: ۶۴۹۸۵۹۷.
نگارخانه بهمن: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي آثار احمد خليلي و شاگردان / ۲۷ دي تا ۸ بهمن / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰.
نگارخانه هنر: نمايشگاه كاريكاتور به مناسبت روز هواي پاك آثار نوري نجفي تا ۲۹ دي / خيابان نجات الهي، نبش ورشو، مركز سازمان هاي غيردولتي، شهرداري منطقه ۶.

گل و گياه
سيلفيوم
011244.jpg
نام علمي:perfoliatum Silphium
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي به بلندي ۵/۲ و گستردگي ۱ متر است، داراي برگهاي تخم مرغي شكل بوده و گلهاي زرد آن از اواسط تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتاً غني، مرطوب و كمي قليايي نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |