پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۱ - Jan 13, 2005
سال ۲۰۰۵ سال دوستان هوشمند است
ربات ها در راه خانه ها هستند
شمار ربات هاي خانگي در سال تازه گذشته ميلادي ۱۳۷هزار دستگاه بود كه پيش بيني مي شود به لطف ربات هايي چون وي۲ كه هم پيشرفته و هم ارزان قيمت هستند اين آمار تا سال ،۲۰۰۷ به ۱/۴ ميليون دستگاه برسد
011310.jpg
گروه انفورماتيك:شايد پخش كننده هاي خوش آب و رنگ موسيقي و تلويزيون هاي غول آساي شفاف پرطرفدارترين محصولات نمايشگاه «CES» بودند ولي بدون شك مهمترين فناوري عرضه شده در يك مرد كوچك دوست داشتني بود كه چشم همه خريداران را خيره كرد.
اين ربات كوچك و دوست داشتني «روبوسپاين وي۲» نام داشت و حسرت خريدنش بر دل تمامي شركت كنندگان در نمايشگاه اخير مصرف كنندگان لوازم الكترونيكي در لاس وگاس ايالات متحده گذاشته است. اگر چه «وي۲» خود يك نمونه آزمايشي براي محصولي كه قرار است در آينده نزديك به بازار عرضه شود محسوب مي شود ولي در مجموع آن را مي توان فرزند ربات هاي نيمه هوشمند و اسباب بازي هاي قديمي به حساب آورد. اين گونه ربات ها مدتي است كه به بازار اروپا و آمريكا عرضه شده اند و تعطيلات سال نوي ميلادي اوج فروش پررونق آنها بود.
همراهان
«وي۲» نسبت به پيشنيان خود باهوش تر، قدبلندتر و طبيعي تر است. اين ربات انسان نما ديگر تنها هم نيست. و دو ربات جانورگونه ديگر، آن را همراهي مي كنند كه وظايف جستجو و سرگرم سازي «وي۲» را برعهده دارند. اولي «روبورپتور» جستجوگر و دومي «روبوپت» بازيگوش است.
ظاهراً جذابيت او براي هيأت داوران «CES» غيرمنتظره بود چرا كه آنها با شور و شوق فراوان جايزه «خلاقيت» خود را به اين ربات و حافظه هزار كلمه اي اش داده اند.
معمولاً دريافت جايزه اخير حكايت از در راه بودن سالي پرسود براي محصول انتخاب شده دارد.
طراحان «وي۲» ادعا مي كنند اگر چه اين دوست كوچولو را براي سرگرم كردن مشتريان خود توليد كرده اند ولي ساختار رباتيك آن كاملاً جدي است.
خانه اي براي هر ربات
ربات هاي واقعي ديگري هم در بازار جهاني به چشم مي خورند،كه شايد مهمترين آنها «ايبو» ساخته دست كمپاني غول آساي «سوني» و «آن رومبا» با اهداف نظافت خانگي باشند، ولي بدون شك هيچ يك از آنها به ارزاني وي۲ نيستند. از همين رو كمپاني وو ويي WooWee، به عنوان سازنده وي۲ اميدوار است ربات آدم نمايش پس از عرضه خود در ماه سپتامبر موفقيت قابل توجهي در مقابل ساير رقباي چند هزار دلاري كسب كند.
صرفه اقتصادي وي۲ سبب شده كارشناسان به آن به عنوان قهرمان انقلاب رباتيك آينده نگاه كنند تا جايي كه سال گذشته نمونه آزمايشي آن توانست جايزه نخست ابداعات جهان ديجيتال (DWI) را از آن خود كند. جايزه اخير به ۱۵محصول برتري كه توانسته اند فناوري را با نيازهاي مشتريان هماهنگ كند اعطا مي شود.
هدف ممكن
طبق گزارش ۲۰۰۴ سازمان ملل متحد شمار ربات هاي خانگي در سال تازه گذشته ميلادي ۱۳۷هزار دستگاه بود كه پيش بيني مي شود به لطف ربات هايي چون وي۲ كه هم پيشرفته و هم ارزان قيمت هستند اين آمار تا سال ،۲۰۰۷ به ۱/۴ ميليون دستگاه برسد. از اين رقم غول آسا سهم ربات هاي سرگرم كننده ۵/۲ميليون دستگاه خواهد بود كه با اين حساب ربات ها را مي توان پرسودترين فناوري الكترونيكي سال آينده به شمار آورد.

تراشه هاي ۷۲ مگابيتي
011313.jpg
گروه انفورماتيك: با توليد تراشه هاي ۷۲ مگابيتي سامسونگ به نام QDRII SRAM شركت سوني ژاپن و شركت هاي معتبر الكترونيكي كره جنوبي با شراكت در زمينه ساخت و عرضه اين محصول موافقت كردند.
نخستين تراشه چند كاره دنيا به نام (MCP) كه براي تجهيزات موبايل هاي پرظرفيت استفاده مي شوند، توسط شركت كره اي سامسونگ اختراع شده است.
011316.jpg
گروه انفورماتيك: دستگاه هاي حافظه فلش ۶۰ نانومتري با ۸ گيگابيت ظرفيت به بازار عرضه مي شود. به گفته مقامات سامسونگ، اين شركت براي توليد اين پردازنده ها حدود ۶۸۰ ميليون وون (معادل ۶۴۷ ميليون دلار) سرمايه گذاري كرده است.
به كمك اين روش  هاي كنترل جايگزين و رايج مي  توان ابزار شبكه را از طريق محصولات خارج از باند مجددا راه انداخت؛ حتي زماني كه سيستم عامل اين ابزار دچار اختلال شده و يا نمي  توان از طريق محصولات مديريت نرم افزار درون باند آنها را هدايت كرد.

جديدترين كمك فناوري به سونامي زدگان آغاز شد
راه اندازي بزرگترين مركز شناسايي قربانيان بلاياي طبيعي
گروه انفورماتيك: بزرگترين مركز شناسايي قربانيان بلاياي طبيعي جهان در تايلند راه اندازي شده است.
در حدود ۶۰ پليس، پزشك و ساير كارشناسان از سراسر جهان در اين مركز براي مقايسه داده هاي پزشكي قانوني كه از قربانيان سونامي و اعضاي خانواده هاي آنها جمع آوري شده است فعاليت خواهند كرد.
مركز اخير شناسايي اجساد قربانيان كه در طبقه سوم يك ساختمان اداري در حومه شهر پوكت برپا شده است در نوع خود بي نظير است.
كارشناسان بريتانيايي، استراليايي ها و ۱۸ كشور ديگر كه در رشته كاري خود تراز اول به حساب مي آيند، برخي در يونيفورم و برخي در لباس شخصي، در اين مركز مشغول به كار هستند.
سوابق دندانپزشكي، اثر انگشت و همچنين كدهاي ژنتيكي فرد كه از نمونه هاي دي ان اي اجساد گردآوري شده است، همه و همه در اين مركز وارد كامپيوتر مي شود.
كليه اين اطلاعات سپس با اطلاعاتي كه از بستگان افراد مفقودالاثر جمع آوري شده است مقايسه خواهد شد.
جان ميسون پانتينگ از مسئولان سازمان پليس بين المللي (اينترپل) در گفت وگو با بي بي سي اعلام كرد اين بدان معني است كه فرآيند شناسايي اجساد بسيار دقيق تر از آنچه تاكنون بوده انجام خواهد شد.
او گفت: «ما اكنون مجهز به ركوردهاي رسمي هستيم و در نتيجه مي توانيم اجساد را شناسايي كنيم و سپس آنها را در اسرع وقت به عزيزانشان در كشورهاي متبوع بگردانيم.»
با اين حال اين بدان معني نيست كه اين فرآيند سريع خواهد بود. كارشناسان معتقدند بهترين راه براي شناسايي اجساد استفاده از سوابق دندانپزشكي است زيرا اين ساده ترين و سريع ترين راه است. استفاده از اثر انگشت نيز شيوه مؤثري است اما دي ان اي آخرين راه چاره براي شناسايي اجساد خواهد بود.
شواهد قطعي براي تأييد نهايي هويت جسد بايد به اين مركز ارسال شود، اما داده هايي مانند عكس هاي راديولوژي يا سوابق دندانپزشكي را مي توان از طريق اينترنت ارسال كرد كه به تسريع فرآيند و تهيه نتايج اوليه كمك مي كند.
با اين حال كارشناسان اصرار دارند كه شناسايي دقيق اجساد مهم ترين نگراني آنهاست، در نتيجه اين فرايند آهسته تر از آنچه بستگان قربانيان يا دولت هاي خارجي انتظار دارند انجام خواهد شد.

اينتل قدرت مي گيرد
گروه انفورماتيك: كمپاني غول آساي اينتل قدرتمند تر از گذشته مي شود.
فناوري مديريت فعال اينتل قابليت  هاي كنترل خارج از باند شبكه  ها را افزايش داده و كنترل مديريت تراشه جديدي را به كاربران ارايه مي دهد.
شركت توليد تراشه اينتل در حال توسعه طرح جديدي است كه خود آن را فناوري مديريت فعال (AMT) مي  نامد؛ فناوري اي كه به طراحان اين امكان را مي  دهد كه راه  هاي بيشتري براي استفاده از كنترل  هاي سيستم خارج از باند داشته باشند.
تا به حال فناوري خارج از باند يك لايه اضافي از كنترل اجرايي را از طريق بهره   گرفتن از راه  هاي جايگزين حول ارتباطات شبكه  اي استاندارد براي شبكه  هاي فناوري اطلاعات ارايه كرده است.
اين راه  هاي جايگزين راه  هايي نظير درگاه  هاي سري (Serial Ports) ، سوييچ  هاي كنسول و kvm و واحدهاي توزيع توان هستند.
به كمك اين روش  هاي كنترل جايگزين و رايج مي  توان ابزار شبكه را از طريق محصولات خارج از باند مجددا راه انداخت؛ حتي زماني كه سيستم عامل اين ابزار دچار اختلال شده و يا نمي  توان از طريق محصولات مديريت نرم افزار درون باند آنها را هدايت كرد.
اقدام اخير اينتل با هدف شناساندن هرچه بيشتر كنترل خارج از باند به شركت  ها صورت مي  گيرد.
از سوي ديگر خبر مي رسد كه اينتل بخش توليد پردازشگرهاي ايتانيمHP را همراه با كاركنان آن در خود ادغام مي  كند.

نگراني كاربران از خواندن نامه هاي گوگل
گروه انفورماتيك: بدبيني نسبت به خوانده شدن ايميل هاي كاربران توسط شركت هاي ارائه دهنده خدمات نامه هاي الكترونيكي مانند گوگل افزايش يافته است.
سايت- e marketing در گزارش اخير خود در اين باره نوشته است كه شركت نرم افزاري گوگل بنا به دلايل تبليغاتي اقدام به مرور ايميل هاي كاربران خود جهت تشخيص علاقه هاي آنها مي كند. البته شركت ياهو نيز چنين اقدامي را انجام مي دهد اما واكنش ياهو نسبت به تشخيص علاقه كاربران خود تنها اقدام به فرستادن بندهاي تبليغاتي مرتبط با موارد مورد علاقه كاربر مي كند.
البته مرور ايميل ها توسط شركت هاي گوگل و ياهو در حيطه هاي حقوقي سرو صداي زيادي به راه انداخته است. حاميان قواعد مربوط به حريم خصوصي از جمله منتقدين سرسخت اين مسئله هستند، اما شركت گوگل از زماني كه سرويس خدماتي جديد خود موسوم به- g mail را راه انداخته است،از دو جهت راه را براي اينگونه انتقادها بسته است. چرا كه گوگل از همان ابتداي كار تمام سياست هايش را در اين مورد به كاربر ارائه مي دهد، علاوه بر اينكه با باز كردن صحنه G-Mail و لينك شدن به قمست حريم خصوصي تمام قواعد مربوط به حريم خصوصي را مي توان مشاهده كرد.

نرم افزار
بسته خدماتي ۲ XP
گروه انفورماتيك: كمبودهاي ويندوز xp و مشكلاتي امنيتي كه در اتصال به اينترنت دارد باعث شده است كه انتظارات كاربران از نسخه بعدي ويندوز بسيار زياد شود؛ اگرچه به نظر مي رسد نسخه بعدي ويندوز يعني لانگهورن بتواند به انتظارات پاسخ دهد ولي با توجه به طولاني بودن زمان مورد نياز براي ارائه نسخه بعدي، شركت مايكروسافت قبل از ارائه لانگهورن به آماده كردن service pack2 پرداخت و آن را در مدت زمان كوتاهي روانه بازار كرد .
براي افزايش امنيت ويندوز برنامه اي اختصاص داده شده است كه به طور اتوماتيك به بررسي نصب و ارتقاء نرم افزارهاي مورد نياز براي امنيت ويندوز مي پردازد ولي متاسفانه به دليل امكان پذير نبودن اين مساله در برخي كشورها ، در طول نصب برنامه ، گزينه اي براي روشن يا خاموش نگه داشتن اين ويژگي در نظر گرفته شده است.
البته اين برنامه اثري در كار روزانه شما با ويندوز ندارد بلكه فقط با فعال كردن ويروس يابها و به روز كردن آنهاو با استفاده از نرم افزارهاي ديگر امنيت ويندوز شما را تامين مي كند.

سخت افزار
صوتي تصويري
Archos pocket video recorder AV)420 )دستگاه مي تواند براي تماشا و ضبط تصاوير ويدئويي، گوش دادن و ضبط موسيقي، تماشاي عكسها و انتقال اطلاعات به كار رود.
در مقايسه با مدلهاي قبلي (مانند AV320) ، اين مدل با وجود بلندتر بودن ، باريكتر و سبكتر است ، با وزن حدود ۸/۹ انس و سايز ۸/۰در۱/۳در۵ اينچ است.
در طراحي آن يك بلندگو بر روي دستگاه در نظر گرفته شده است و شيوه كنترل جديد ، صفحه نمايش با رنگ عالي _ LCD 5/۳ اينچي با رزولوشن ۳۲۰در۲۴۰ _و صفحه نمايانگر آيكن ها از مزيتهاي اين دستگاه نسبت به مدل قبلي آن به شمار مي رود.
همچنين در نظر گرفتن يك كليد براي سوئيچ كردن بين دو حالت LCD و خروجي تلويزيون ،كه در مدل قبلي عملياتي طولاني نياز داشت ، باعث صرفه جويي در زمان شده است.
ظرفيت ۲۰ گيگا بايتي آن ، اجازه ضبط ساعتها فيلمهاي ويدئويي ، فايلهاي صوتي و عكس و ديتا را به شما مي دهد ، كه با استفاده از سيستم فشرده سازي MPEG-۴ ، فايل هاي ويدئويي حجم بسيار كمتري اشغال مي كنند و زمان فشرده سازي با توجه به حجم فايل و سرعت PC شما متفاوت خواهد بود كه معمولا بيشتر از ۲۰ دقيقه طول نمي كشد، دستگاه مانند مدل قبلي قابليت ضبط از دستگاههاي آنالوگ را همراه با تنظيم زمان و كانال دلخواه شما را دارد و مهمترين ويژگي كه در عملكرد AV420 مي توان به آن اشاره كرد، سرعت اجراي فايلهاي ويدئويي با وجود حجم زياد و باتري آن كه در صورت شارژ شدن ، قادر است حدود ۵ ساعت فيلم و يا ۱۴ ساعت موسيقي را پشتيباني كند.

تلفن
همراه با تصوير
گروه انفورماتيك: فكر كنيد بين شما و كسي كه دوستش داريد و يا همكاري- كه مي خواهيد از هر وسيله اي براي اثرگذاري بر تصميم او استفاده كنيد _ كيلومترها فاصله است ولي شما مي توانيد تصوير او را هنگام صحبت تلفني با كيفيت عالي ببينيد، جالب نيست؟
در جديدترين طراحي تلفنهاي تصويري ، كيفيتي نزديك به كيفيت تصاوير تلويزيوني ارائه شده است.
مخترعان از سال ۱۹۶۴ به دنبال تحقق بخشيدن به اين آرزو و بوده اند تا زماني كه شركت AT&T اولين تلفن تصويري را در نمايشگاه جهاني نيويورك به نمايش گذاشت ولي تلاش آنها و رقيبانشان در طي ۴۰ سال گذشته به دليل كيفيت پايين تصوير بي نتيجه ماند تا امروز كه پهناي باند فوق العاده و تكنولوژي جديد ، تمام نتايج را تغيير داد. اتصالات اينترنتي سريع تر و واقعي تر كه با پيشرفت تكنولوژيهاي فشرده سازي همراه بود باعث ارائه آخرين مدل تلفن هاي تصويري با كيفيت تصاوير تلويزيوني شد.
البته قيمت بالاي اين تلفن ها يكي از مسائل مورد بحث است كه سازندگان اميدوارند بتوانند اين قيمت را كاهش دهند.

رصد خانه
كتابهاي صوتي
گروه انفورماتيك: با وجود MP3 player هاي مختلفي كه در بازار وجود دارد و حافظه بالاي آنها ، استفاده از كتابهاي صوتي موجود با توجه به قابليت استفاده در هر زمان و مكاني مي تواند جالب توجه باشد.
اين كتابها مي توانند باعث تقويت زبان و جلوگيري از فراموش شدن كلمات مختلف شوند.
براي دستيابي به اين كتابها مي توانيد به سايت Audible.com سري بزنيد و از كتابهاي صوتي موجود در اين سايت استفاده كنيد.

آن لاين
ظرفيت ADSL تا ۱۰۰ هزار پورت افزايش مي يابد
ايلنا: براساس برنامه   زمان بندي پروژه ارايه سرويس  هاي ADSL در طول سال اول برنامه سوم در ۲۸ استان كشور با ظرفيت۲۳ هزار پورت راه اندازي شد كه تا ماه  هاي آينده فازهاي بعدي ظرفيت ايجاد شده به ۱۰۰ هزار پورت افزايش خواهد يافت.
مهندس كيوان درخشان مدير پروژه ADSL شركت عصر دانش افزار ضمن بيان اين مطلب با اشاره به مشكلات گسترش اين طرح در شهرستان  ها گفت: يكي از مشكلات اساسي ما عدم هماهنگي با مخابرات استان  ها براي طرح فضا و نيازها بود.وي تأكيد كرد: ما از سال گذشته ۵ نياز اساسي كه شامل اختصاص فضا براي رك  ها، رديفMDF ، برق مورد نياز، ارتباط بين مراكز و ارتباط كابل  هاي ۲۵ زوجي براي SPlitterها را به مخابرات استان  ها اعلام كرده  ايم كه اين نيازها در برخي از مراكز برطرف و در مراكز ديگر با مشكلاتي مواجه شده است.
او در ادامه اظهار اميدواري كرد با مرتفع شدن اين مشكلات مي  توانيم به كليه استان  ها به صورت مطلوب ارائه خدمات داشته باشيم، ضمن اين   كه در جزيره كيش و شهر گرگان تجهيزات اكتيويته فعال شده و درحال واگذاري پورت  ها هستيم.
وي از نصب تجهيزات ADSL در۵ مركز تهران خبر داد و گفت: اگر طبق برنامه  ريزي عمل كنيم در فازهاي بعدي ۱۰۰ هزار پورت در سراسر كشور نصب خواهيم كرد.

هلند برخورد با فرستندگان هرزنامه را شروع كرد
گروه انفورماتيك: در حال حاضر بسياري از كشورهاي اروپايي جرايم سنگيني را براي فرستندگان پيام  هاي هرز در نظر مي  گيرند.
به گزارش سي ان ان جريمه  هاي صادر شده مربوط به هرزنامه  هايي است كه در داخل اين كشورها توليد شده است، اداره ارتباطات دولت هلند (CDTA) كه مسئول تدوين قوانين مربوط به هرزنامه است براي اولين بار از زمان تصويب قانون مجازات فرستندگان پيام  هاي اينترنتي ناخواسته، فرستنده هرزنامه را جريمه كرد.
بيشترين مبلغ جريمه اعلام شده از سوي اين سازمان، ۵۸ هزار دلار است كه براي شخصي كه مسئول چهار فقره ارسال هرزنامه بود صادر شد.
گفتني است؛ به دنبال گسترش پيام  هاي هرز و اعتراض كاربران اينترنت بسياري از دولت  هاي اروپايي قوانيني را تصويب كردند، به موجب آن در صورتي كه پيام ناخواسته  اي براي كاربران ارسال شود فرستنده پيام جريمه خواهد شد.

گسترش تعداد دانشگاه هاي مجازي
ايسنا:تعداد دانشگاه هاي مجازي كشور افزايش يافت.
معاون وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ضمن اعلام خبر بالا گفت: دانشگاه هاي صنعتي سهند تبريز، اصفهان و اميركبير براي برگزاري دوره هاي آموزش  مجازي موافقت اصولي دريافت كرده اند.
مصطفي كريميان اقبال معاون فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: پيش از اين تنها دانشگاه هاي شيراز و علم و صنعت ايران موافقت قطعي براي ايجاد آموزش  مجازي دريافت كرده بودند.
وي تأكيد كرد: وزارت علوم از اين آموزش ها حمايت هاي اعتباري و مالي مي كند. او گفت: طبق تفاهم نامه اي با وزارت علوم، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات متعهد شد كه مبلغ هفت ميليون تومان به گسترش دانشكده هاي مرتبط با ICT كمك كند.
دكتر كريميان به حمايت هاي وزارت علوم از طريق طرح تكفا براي توسعه آموزشهاي IT و تربيت نيروي انساني در اين زمينه نيز اشاره كرد.
معاون فناوري وزارت علوم در ادامه با اشاره به افزايش پهناي باند براي دسترسي به اينترنت، اظهار داشت: اين امر از طريق شبكه علمي و پژوهشگاه دانشهاي بنيادي صورت گرفته است بنابراين مراكز تحقيقاتي و فناوري دانشكده ها از طريق اين دو شبكه به سايت هاي جهاني متصل مي شوند البته بسياري از دانشگاه ها و مراكز پژوهشي از طرق ديگر از جمله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات امكان دسترسي به اينترنت را فراهم كرده اند.

هوش مصنوعي
سگ خانگي
گروه انفورماتيك: شركت سوني روبات كوچكي به شكل سگ ارائه كرده است كه تمام انتظارات از يك حيوان خانگي را برآورده مي كندو با توجه به قيمت مناسبش ، پيدا كردن رقيبي براي آن بسيار مشكل است.
با آزمايش Sony AIBO ERS-7M2 در خانه و محل كار ديده شد كه با ترك آن مانند هر حيوان اهلي ديگري عكس العمل نشان مي دهد و همچنين مي تواند در بسياري از كارهاي روزانه به شما كمك كند.
اين روبات با يك حافظه ۶۴ مگابايتي ، به عنوان مغزش و يك سي دي جداگانه براي اجراي سرگرمي هاي مختلف و نرم افزارهاي مديريت روبات ارائه شده است كه باعث شده قابليتهاي جديدي در رقابت با بقيه پيدا كند.
با نصب سي دي مخصوص آن زمان پاسخگويي به صداهاي مختلف كاهش پيدا مي كند و روبات مي تواند حركات واقعي نشان دهد _ به عنوان مثال به نوازش شما با صدا يا نور و حركت سر و دم پاسخ دهد- كه اين كار با كمك گرفتن از ۲۰ موتور جداگانه آن كه براي انجام اين حركات به خوبي تنظيم شده اند ،انجام مي شود.
با تمام اين مشخصات،AIBO يك روبات واقعي نيست بلكه مجموعه اي از ويژگيهاي آن مانند توانايي كنترل راه دور ، چك كردن اي ميل و مجموعه موسيقي موجود و قابليت اجراي آنها ، از آن يك دستگاه بي سيم قابل تنظيم ساخته است.
با كمك اين روبات قادر به چك كردن اي ميلهايتان هستيد- ولي نمي توانيد اي ميل بفرستيد- و در صورت روشن بودن آن با استفاده از صفحه نمايش آن از اتفاقات گذشته در خانه يا محل كار خبردار شويد، با توجه به اينكه اين روبات مي تواند خود را شارژ كند اين ويژگي مي تواند بسيار مفيد باشد.

آف لاين
ساخت پلاستيك هوشمند با ابعاد نانومتري
گروه انفورماتيك: پلاستيكي هوشمند با اندازه هاي نانومتري ساخته شد.
به گزارش ساينس ديلي، پژوهشگران دانشگاه تورنتوي كانادا براي ساخت اين نوع پلاستيك كه خاصيت هاي مختلفي از جمله حساسيت به نور مادون قرمز و تبديل انرژي نوراني به برق دارد ذرات ريز نيمه هادي در اندازه هاي دو تا چهار نانومتر را در درون مايع ويژه مخلوط كردند تا مانند رنگ قابل پاشيدن روي سطوح باشد.
اين ذرات ريز پس از پاشيده شدن روي سطوح مي توانند امواج نوري با طول موج بسيار كم دريافت كنند.
همچنين اين ذرات نانومتري نيمه هادي را مي توان در ساخت سلول هاي خورشيدي كه تا سه برابر بيشتر از صفحات معمولي انرژي نوراني را به برق تبديل مي كنند استفاده كرد.
ويژگي حساسيت اين ذرات به مادون قرمز همچنين موجب شده است تا تحقيقاتي براي استفاده از اين ذرات در وسايل ديد شب و نيز ابزارهاي پزشكي شروع شود.
راه اندازي نخستين سايت آموزش زمين شناسي به كودكان
ايسنا: سايت اينترنتي آموزش زمين شناسي كودكان راه اندازي شد.
شكوفه خديوي، سرپرست گروه داده هاي زمين لرزه پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور با اعلام اين مطلب گفت: هدف از راه اندازي اين سايت، اطلاع رساني عمومي به جامعه و افزايش آگاهي اقشار غيرمتخصص با پديده هاي  زمين شناختي است كه تلاش شده اين آموزش ها از دوران كودكي به افراد جامعه منتقل شود.
در اين سايت كه از بخش هاي متنوعي تشكيل شده و كودكان با زباني ساده با مفاهيم مختلف طبيعي از جمله زمين و زمين شناسي، زلزله، چرخه آب، انرژي، ستاره شناسي و آتشفشان آشنا مي شوند.
او با تاكيد بر اهميت سطح آگاهي و آشنايي جامعه با پديده هاي مختلف طبيعي در برخورد صحيح با  آنها اظهار داشت: اگر اين قبيل آموزشها از سنين كودكي به جامعه ارائه شود، مطمئنا در رويارويي با پديده هايي نظير زمين لرزه و همچنين بحران آب كه در سالهاي آينده به عنوان مشكلي جدي با آن مواجه خواهيم بود، آمادگي بيشتري خواهيم داشت.
خديوي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه مخاطبان اصلي اين سايت كودكان هستند، تلاش شده كه آموزشهاي مورد نظر در قالبهاي جذاب مفاهيم، فرهنگ لغات، كاردستي، پرسش و پاسخ، گزارش نويسي و رنگ آميزي به آنها ارائه مي شود.
گفتني است، سايت آموزش كودكان پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور در نشاني اينترنتي http://www.ngdir.ir/SiteLinks/Kids/html/Kids.html قابل دسترسي است.

سوني براي حفظ موقعيت خود تلاش مي كند
از زمان ورود آي پاد به ژاپن، روز به روز از تعداد مشتريان مارك واكمن سوني كاسته مي  شود. به گزارش سي نت دفتر سوني در آمريكا اعلام كرد: اين شركت الكترونيكي ژاپني فعاليت خود را در راستاي تمركز به بازار رسانه  هاي ديجيتال افزايش مي  دهد.بعضي از ناظران مي  گويند: سوني با محصولات متنوع و گاها اضافي خود نيازمند اين است كه فعاليت  هاي خود را هر چه بيشتر هماهنگ كند؛ وگرنه با خطر از دست دادن نسل بعد فناوري رسانه  هاي بازار عمومي روبرو خواهد بود.

اخطار به صاحبان تلفن همراه
هشدار درباره خطرات احتمالي تلفن همراه ادامه دارد.
به گزارش بي بي سي دانشمندان انگليسي تأكيد كردند اگرچه هيچ مدرك مستدلي مبني بر خطر تلفن همراه براي سلامت كاربران به دست نيامده است اما كاربران و به ويژه كودكان بايد مراقب سلامتي خود باشند.«شوراي ملي انگليسي حفاظت پرتوي» در اين باره اعلام كرد گزارشات پراكنده اي مبني بر تأثيرات زيان بار اين وسيله ارائه شده كه البته هيچ يك هنوز تأييد نشده و اعتبار ثابتي ندارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |