پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۱ - Jan 13, 2005
مسئولان نيروي انتظامي نگران نباشند
كشفيات مواد مخدر
فقط ۳۰ درصد نيازهاي دارويي را رفع مي كند
011301.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: علي رغم اين كه ۸۰ درصد قاچاق مرفين و ترياك توسط جمهوري اسلامي كشف مي شود و در سطح بين المللي در اولين جايگاه مبارزه با مواد مخدر قرار داديم، هنوز نتوانسته ايم انتظار مسئولين و مردم را برآورده كنيم.
دكتر علي هاشمي جانشين رئيس جمهوري و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گردهمايي مشترك شوراي هماهنگي دبيران و رابطين امر به معروف و نهي از منكر وزارتخانه ها و سازمان ها، ضمن اعلام اين مطلب افزود: در مورد كشت شقايق برداشت  هاي دوگانه اي وجود دارد در حالي كه اين تصميم گيري به تصويب هيأت دولت، وزارت بهداشت و درمان رسيده و مورد موافقت مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته است، مراحل مكانيزم عملياتي آن در مجمع طي مي شود. اكثر نهادها و مسئولان كشور مجوز كشت را صادر كرده اند. البته دوستان نيروي انتظامي نگراني هايي داشتند كه با به كنترل درآمدن اين كشت و تفاوت هايي كه با كشت خشخاش دارد، جايي براي نگراني وجود ندارد.
وي افزود: بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه با توجه به اين كه در برنامه جامع ملي به موضوع درمان معتادان به شكل وسيع تري خواهيم پرداخت و در حال حاضر با وجود كشفياتي كه وجود دارد تنها ۳۰ درصد نياز دارويي كشور جواب داده مي شود، اين كشت بنا به دلايل مختلف ضروري به نظر مي رسد.
وي همچنين افزود: علاوه بر نياز دارويي، بحث اقتصادي و هزينه اقتصادي كه از اين بابت به كشور ما تحميل مي شود، هزينه هنگفتي است و حداقل برآوردي كه مي توان از آن كرد ۸ هزار و يك صد ميليارد تومان است. ضمن اين كه كشور ما جزو ۷-۸ كشوري است كه سالهاست امتياز بين المللي و استقلال دارويي را داشته است، اميدواريم بتوانيم بدين وسيله به كاهش قانونمند معتادان كمك كنيم.
دكتر هاشمي در پاسخ به خبرنگار همشهري در ارتباط با اين كه برنامه جامع ملي در چه مرحله اي قرار دارد و اين كه چه سازماني متولي اجراي آن خواهد بود، گفت: اين برنامه كه مدت ۵ سال بر روي آن كار شده كليه مراحل پيش نويس و كارشناسي خود را طي كرده و با تاكيدي كه همه دست اندركاران دارند به زودي به مرحله اجرا در خواهد آمد و اميدواريم تا آخر امسال تكليف سازماني كه متولي و مجري آن باشد، روشن شده و بتوانيم با ديدگاهي واقعي نسبت به جامعه، معضل گريبانگير اعتياد را به شكلي معقول تحت كنترل دربياوريم. ضمن اين كه مجلس هفتم و نمايندگان نيز اين موضوع را مورد بررسي قرار داده و به زودي نتايج اعلام خواهد شد.
دكتر هاشمي در اين گردهمايي به نقش مسئولين امر به معروف و نهي از منكر در سازمان ها در جهت مبارزه با اعتياد اشاره كرد و گفت: نقش اين افراد و نحوه برخورد كساني كه مي توانند تأثيرات مثبت در جهت مبارزه و درمان داشته يا در برنامه ريزي هاي كلان حضور داشته باشند بسيار مؤثر است ضمن اين كه در اجراي برنامه هاي تدوين شده و اركان مبارزه همكاري و همياري افرادي كه ارتباط مستقيم با مردم در محيط هاي مختلف دارند بسيار تأثيرگذار است.
وي گفت: برنامه جامع ملي، پس از ۲۵ سال اولين برنامه اي است كه به شكل واقع گرايانه به موضوع اعتياد پرداخته و در همه محيط ها از جمله، محيط هاي اداري، آموزشي و دانشگاهي، جامعه عادي مردم هدفگذاري هايي شده كه بتوان با توجه به اين اهداف گام هاي مؤثري در جهت كاهش تقاضا و تغيير ديدگاه هاي مردم برداشت، ضمن اين كه هم زمان به موضوع مقابله با عرضه نيز توجه داريم.

يك موزه به ازاي هر ۴۶۰ هزار ايراني
011304.jpg
گروه علمي فرهنگي : مشاور رئيس ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به ازاي هر ۴۶۰ هزار نفر جمعيت بالاي ۶ سال كشور، يك موزه وجود دارد، در صورتي كه كشورهايي با قدمت تاريخي بسيار كمتر از ايران، مانند استراليا به ازاي هر۱۰ هزار نفر جمعيت، يك موزه دارند.
اردشير اروجي گفت: افزايش تعداد موزه ها يكي از راهبردهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي آمار و اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به خبرگزاري فارس گفت: افزايش اعتبارات دولتي براي افزايش تعداد موزه هاي دولتي، تشويق ساير دستگاه هاي اجرايي به ايجاد موزه هاي تخصصي، پژوهشي مربوط به سوابق تاريخي خود( بر اساس بند ۶ از راهكارهاي اجرايي برنامه ۵ ساله سوم توسعه) از جمله اقدامات اين سازمان براي گسترش تعداد موزه ها بوده است.
وي افزود: در طول برنامه سوم ، تعداد موزه هاي سازمان به ۳۲ عدد و تعداد موزه هاي وابسته به ساير دستگاه ها نيز مانند تاريخ پزشكي، آب، پست، برق، سينما، موسيقي، وزارت اطلاعات، صنايع ، آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، رياست جمهوري، موزه علوم و وزارت نفت افزايش يافت.
اروجي در خصوص برنامه ۵ ساله چهارم توسعه موزه ها گفت: ايجاد و توسعه موزه هاي پژوهشي، تخصصي وابسته به دستگاه هاي اجرايي بر اساس بند ب ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم توسعه، تشويق بخش خصوصي براي ايجاد موزه هاي خصوصي، توسعه موزه ملي ايران براي تبديل شدن به يكي از ۵ موزه معروف دنيا و ايجاد دوازده موزه منطقه اي از خراسان تا جيرفت از جمله مسائلي است كه در برنامه چهارم به آن توجه شده است.
وي افزود: همچنين ايجاد ۲۰ موزه استاني، ايجاد يك هزار موزه تخصصي محلي با مشاركت بخش دولتي و عمومي، حمايت از ايجاد موزه هاي خصوصي و پرداخت يارانه به آنها، ايجاد ۳۰ سايت موزه تاريخي، فرهنگي مهم از ديگر موارد ذكر شده در اين برنامه است.

۷۲ درصد جوانان برنامه هاي تلويزيوني
را موجب گرايش به تجملات مي دانند
011307.jpg
ايسنا: بيش از نيمي از جوانان افزايش شبكه هاي تلويزيوني را موجب برآورده شدن انتظارات جوانان ندانسته و از نظر ۶۷ درصد آنها اين افزايش نتوانسته گرايش جوانان به ماهواره را كاهش دهد.
بر اساس تحقيق انجام شده در مراكز ۲۸ استان كشور از جوانان ۱۴ تا ۳۰ سال،حدود ۵۳ درصدآنها اعلام كرده اند كه صدا و سيما در مقابله با تهاجم فرهنگي غرب، عملكرد قابل قبولي نداشته، بيش از۷۲ درصد برنامه هاي صدا و سيما را فاقد تنوع لازم مي دانند و حدود ۵۷درصد برنامه هاي صدا و سيما را به اندازه كافي شادي بخش و نشاط آفرين نمي دانند. براساس اين تحقيق همچنين ۶۵ درصد جوانان معتقدند تصويري كه صدا و سيما از زندگي مردم ارائه مي دهد واقعي نبوده و ۷۲ درصد آنها برنامه هاي تلويزيوني را باعث گرايش مردم به تجملات مي دانند.
نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه ۵۹ درصد جوانان صدا و سيما را در برآورده كردن نياز جوانان به موسيقي موفق ندانسته و ۶۱ درصد آنها با اين كه برنامه هاي صدا و سيما با ايجاد هيجان، زندگي آنها را از يكنواختي خارج كرده، مخالف هستند.

فرمانده نيروي انتظامي :
مرز بين حجاب و بدحجابي بايد
طبق آيين نامه شهروندي ترسيم شود
مهر:فرمانده نيروي انتظامي در همايش يك روزه مديران مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي گفت: ضرورت امنيت اخلاقي برهيچ كس پوشيده نيست و اين موضوعي است كه همه دستگاههاي دولتي و حاكميتي از جمله ناجا برايشان مهم است و هركدام به نوبه خود مسئوليت داشته و يكايك شهروندان نيز در اين رابطه وظيفه دارند.
سردار محمد قاليباف افزود: بعضي اوقات در طرح مساله بدحجابي شايد غلظت سياسي آن از غلظت سوء اخلاقي آن بيشتر باشد و من مي خواهم بگويم كه بياييم نگاهمان را بالاتر بگيريم و دقيقتر به موضوع نگاه كنيم و قبل از هرچيز بايد مرز بين حجاب و بدحجابي را طبق آيين نامه ترسيم كنيم چرا كه لازمه زندگي شهروندي است.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه براي هركس امنيت اخلاقي مهمتر از امنيت انتظامي مي باشد، گفت: كسي را در جامعه نمي بينيم كه يك فرد خانواده دار و باشخصيت بوده و امنيت اخلاقي براي او مهم نباشد.
قاليباف خاطر نشان كرد: امروز ديگر مثل گذشته ممنوع سازي و محدودسازي صرف اثر ندارد و آن چيزي كه تاثيرگذارتر است مصون سازي افراد است. يعني ما هرچه قدر در مصون سازي تلاش كنيم موفق تريم اما به اين معني نيست كه بايد ممنوع سازي و محدودسازي را به فراموشي بسپاريم، بلكه بايد در جاي خودش استفاده كنيم.
وي گفت: يكي از ضعف هاي عمده ما در حوزه امنيت اخلاقي اين است كه بخش هاي مرتبط نتوانسته اند به درستي مسايل اين حوزه را توصيف و تبيين كنند و بعد الزامات و بايدها و نبايدها را ترسيم و منتقل نمايند.
قاليباف افزود: در قانون نيز از يك شفافيت درستي برخوردار نيستيم ، قوانيني هم كه وجود دارد بعضا دو پهلو و حتي چند پهلو هستند.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به آيين نامه امور اخلاقي مصوب سال ۱۳۲۴ ياد آور شد: در اين آيين نامه براي همه آسيبهاي مبتلا به جامعه تعيين تكليف شده است، چطور مي شود ما امروز در زمينه هاي زندگي شهري بويژه زندگي در كلان شهرها فاقد آيين نامه فراگير كه به همه ابعاد و نيازهاي جامعه پاسخ دهد و جزئيات حقوق شهروندي در آن ترسيم شده باشد، بوده و با خلاء روبرو باشيم.
رئيس پليس كشور، ضرورت وجود قانون در كشور را يادآور شد و گفت: بايد آئين نامه شهروندي تنظيم و تبديل به قانون شود، براي همه الزام آور است چه پليس و چه مردم بايد آموزش ببينند چرا كه حيات اجتماعي ما در گروي قانون است.
قاليباف با اشاره به اينكه نيروي انتظامي وظيفه مبارزه با مظاهر فساد را بر عهده دارد، گفت: همه آحاد مردم و حكومت بايد در راه سالم سازي گام برداريم و طرد رذايل را با عزم راسخ در جامعه گسترش دهيم.
وي افزود: ما نمي توانيم و مجاز نيستيم در احوالات شخصي مردم وارد شويم، ولي زماني كه يك كار ضد اخلاقي از حريم شخصي خارج شد و به جامعه كشيده شد يعني به صورت علني درآمد مي توانيم وارد عمل شويم و با آن برخورد كنيم. در واقع ما به اندرون افراد كاري نداريم و نبايد دخالت كنيم چرا كه دخالت در اندرون افراد هم كار خلاف شرع و هم غير قانوني است.

دو هفته ديگر :
درجه بندي مدارس غيرانتفاعي آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: پس از گذشت بيش از يك سال از وعده ضابطه مند شدن مدارس غير انتفاعي در قالب درجه بندي اين مدارس، معاون توسعه مشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش بار ديگر وعده داد كه شيوه نامه درجه بندي مدارس غير انتفاعي تا دو هفته آينده به مدارس ارسال و كار درجه بندي آنها آغاز مي شود.
محمود ابراهيمي ضمن تاييد تاخير در ارسال شيوه نامه درجه بندي مدارس افزود : در هفته آينده طرح درجه بندي مدارس غيرانتفاعي در جلسه شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش مطرح مي شود و سپس دستورالعمل اجرايي آن به مدارس ابلاغ مي گردد.
وي با تأكيد بر اينكه با درجه بندي مدارس ، ضمن ضابطه مند شدن دريافت شهريه، ميزان نظارت والدين بر عملكرد مدارس افزايش مي يابد ، گفت : با اجراي طرح درجه بندي ، مدارس غيرانتفاعي به درجات يك ، دو، سه يا خوب ، متوسط و عالي تقسيم و ميزان شهريه نيز بر اساس عملكرد مدارس تعيين مي شود.
معاون توسعه مشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه ميزان تخصص معلمان مدرسه و نيروي انساني ، برنامه هاي آموزشي و تربيتي و مسايل اداري و مالي از مواردي است كه در درجه بندي مدارس مدنظر قرار مي گيرد ، اظهار كرد : پيش بيني مي شود كه در سال تحصيلي آينده ۲۰ درصد از مدارس غير انتفاعي درجه بندي شوند.

هنوز مقاومت  هايي در نهادهاي دولتي
در خصوص استخدام معلولين وجود دارد
ايلنا: پس از پيگيري  هاي مختلف، مجوز استخدام ۳۴۰ معلول در موسسه  هاي دولتي را اخذ كرديم.
ناصر مكارم، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي، گفت: پس از تصويب قانون جديد حمايت از معلولان، براي اشتغال  زايي آنها بسيار تلاش كرديم.
وي افزود: با وجود مقاومت  هايي كه در نهادهاي دولتي در مقابل استخدام معلولان وجود دارد، به موفقيت  هاي چشمگيري در اين زمينه رسيده  ايم.
به گفته مكارم، متاسفانه هنوز هم بسياري از موسسات دولتي تمايلي براي استخدام معلولان ندارند و در مقابل اين كار ايستادگي مي  كنند.
وي تصريح كرد: معلولان را از طريق بهزيستي به موسسات دولتي معرفي مي  كنيم تا بتوانند در اين مكان  ها مشغول به كار شوند.
معاون توانبخشي سازمان بهزيستي، با اشاره به مناسب  تر شدن زمينه استخدام معلولان، گفت: با توجه به مصوبه جديد مجلس، مبني بر حمايت از معلولان، زمينه استخدام آنها در نهادهاي دولتي بسيار مناسب تر شده است.
همچنين: مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان از اشتغال به كار معلولان در شركت واحد، خبر داد.
علي همت محمودنژاد، مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان افزود: انجمن دفاع از حقوق معلولان با مدير عامل شركت واحد تهران به توافق رسيده  اند تا ۵۰۰ نفر از معلولاني كه از ناحيه دست مشكلي ندارند، در شغل  هايي مانند بليط فروشي در شركت واحد مشغول به كار شوند.
وي تصريح كرد: اين توافق در مرحله اول مربوط به جذب ۵۰۰ نفر از معلولان است و اين توافق، قابليت افزايش تعداد معلولان شاغل در شركت واحد را دارد.
وي تصريح كرد: از معلولان متقاضي دعوت شده است؛ براي ثبت نام به جامعه معلولان ايران، واقع د ر ميدان بهارستان، خيابان مجاهدين اسلام، روبروي مجلس شوراي اسلامي، مراجعه كنند.

سرپرست كميته امداد امام خميني اعلام كرد:
آغاز طرح آمارگيري از ويژگي هاي اجتماعي
اقتصادي، بهداشتي و درماني خانواده ها
گروه اجتماعي: سيدرضا نيري سرپرست كميته امداد امام خميني گفت: به منظور تعيين الگوي مصرفي خانوارهاي تحت حمايت با توجه به ويژگي هاي هر يك از خانواده ها و تعيين ضريب اهميت هر يك از كالاها و خدمات در سبد مصرفي خانوار، گروه بندي هزينه اي و درآمدي خانوارها و بررسي چگونگي مصرف در بين گروه هاي مختلف و مقايسه هزينه و درآمد خانواده هاي تحت حمايت با هزينه و درآمد خانوارهاي كشور طرح آمارگيري از خانواده هاي تحت حمايت از امروز در سراسر كشور به اجرا گذارده مي شود.
آقاي نيري خاطر نشان كرد كميته امداد امام خميني به عنوان بزرگترين سازمان حمايتي كه بيش از ۵/۴ ميليون نفر از نيازمندان را بصورت دائمي و حدود دو ميليون را بصورت موردي تحت حمايت خود دارد با هدف اطلاع از وضعيت معيشتي خانوارهاي تحت پوشش و به منظور برنامه ريزي اصولي و مؤثر اقدام به اجراي طرح آمارگيري در بين خانواده هاي تحت حمايت مي نمايد.
شايان ذكر است اطلاعات و نتايج اين طرح ملي كه به تصويب شوراي عالي آمار رسيده و زير نظر مركز آمار ايران به اجرا گذاشته مي شود از سوي پايگاه اطلاعات آماري كشور منعكس خواهد شد.

بنياد مرحوم آيت الله سيدابوالقاسم كاشاني وقف شد
گروه علمي فرهنگي: با گذشت ۵۳ سال از وفات يكي از چهره هاي مطرح تاريخ سياسي معاصر ايران فرزندان وي، بنيادي فرهنگي براي نشر انديشه هاي آيت الله ابوالقاسم كاشاني ايجاد و چهار قطعه ملك در بخش ۶ خيابان ري تهران را وقف اين بنياد كردند.
به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه، درآمد حاصل از فعاليت هاي اين بنياد، صرف تعميرات و نگهداري بنياد و نيز انجام فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي و كمك به دانش آموزان ممتاز آموزش و پرورش و طلاب آموزش عالي و علوم ديني و به ويژه انتشار انديشه ها و گردآوري آثار قلمي و گفتگوهاي مطبوعاتي، اعلاميه ها و ديگر اسناد و مدارك تاريخي مربوط به مبارزات آن مرحوم خواهد شد.

معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي:
مستمري زنان سرپرست خانوار ۵۰ هزار تومان مي شود
فارس: بر اساس برنامه چهارم توسعه كشور مستمري زنان سرپرست خانوار حداقل۴۰ درصد حقوق كارمندان دولت است بنابراين زنان سرپرست خانوار در سال ۸۴ ،حداقل۵۰ هزار تومان به عنوان مستمري دريافت مي كنند.
علي اصغر كارانديش در حاشيه اولين همايش طرح تكريم از ارباب رجوع در سازمان بهزيستي در جمع خبرنگاران افزود: دولت براي پرداخت مستمري زنان سرپرست خانوار مبلغ ۴۰ ميليارد تومان در اختيار وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار داده تا ميان سازمان بهزيستي و كميته امداد توزيع شود اما اين اعتبار به هيچوجه جوابگوي تعداد زياد زنان سرپرست خانوار در كشور نيست.
وي اضافه كرد: با استفاده از اعتبار اختصاص يافته نمي توانيم همه زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش كامل مستمري ماهانه قرار دهيم البته علاوه بر اين اعتبار، بر اساس برنامه چهارم توسعه اعتباري از محل هدفمند كردن يارانه ها در كشور به وزارت رفاه تعلق مي گيرد كه كارشناسان اين وزارتخانه مشغول بررسي و برنامه ريزي درباره آن هستند.
وي در مورد نحوه اجراي طرح تكريم ارباب رجوع در سازمان بهزيستي توضيح داد: سيستم اداري كشور به طور كلي معيوب است و استاندارد نيست و نمي توان با تكيه بر آن خدمات مناسبي به مردم ارائه كرد اما سازمان بهزيستي براي اجراي مناسب طرح تكريم دو اقدام اساسي انجام داده كه يكي از اطلاع رساني مناسب با نصب تابلوهاي راهنما و بروشورهاي اطلاع رساني به مردم بوده و ديگري ايجاد فرهنگ مثبت برخورد با ارباب رجوع است كه خوشبختانه ارزيابي هاي استانداري ها نشان مي دهد تا حد زيادي در اين زمينه موفق بوده ايم.
كارانديش گفت: ارزيابي استانداريها نشان مي دهد، ۸۵ درصد رتبه هاي اول و دوم طرح تكريم در استانها متعلق به مديران سازمان بهزيستي است و اين نشانه توجه اين سازمان به برخورد مناسب با ارباب رجوع است به خصوص كه ارباب رجوعهاي اين سازمان معمولا افراد ناتوان و نيازمند هستند.
مفتخر محسني، دبير كميته اجرايي طرح تكريم در سازمان بهزيستي نيز گفت: طرح تكريم ارباب رجوع با هدف اصلاح روشها و ارزيابي و نظارت در ماهيت كار و نحوه اجراي وظايف كاركنان اجرا مي شود به طوري كه نحوه خدمات رساني پرسنل بر اساس دستورالعملهايي كه از آنها خواسته مي شود در وضعيت استخدامي آنان تاثير دارد.
وي اضافه كرد: اجراي اين طرح چند ويژگي دارد، هدف اصلي در طرح تكريم ارباب رجوع با توجه به شمول عام اين طرح در ميان همه دستگاههاي دولتي اين طرح بايد به يك نظام ارزشي تبديل شود و براي اجرايي شدن آن بايد با اطلاع رساني دقيق ، تسريع در اجراي عمليات اجرايي ارائه خدمات، سهولت در انجام كار، پايبندي به ضوابط و پرهيز از تبعيض در ارائه خدمات مهمترين ويژگي هاي آن است.
وي اضافه كرد: زيبايي محل كار ، رفتار مشفقانه و صحت انجام كار نيز جزو ويژگي هاي اين طرح است كه با پيگيري ستاد اجراي طرح تكريم ارباب رجوع و حضور بازرسان اين طرح به مرحله اجرا مي رسد.
در ابتداي اين جلسه نيز محمد رضا خباز، قائم مقام سازمان بهزيستي با اشاره به نصايح حضرت علي (ع) به مالك اشتر توصيه كرد: رفتار مسئولان و مديران با مردم نبايد به نحوي باشد كه موجب ترس و واهمه آنان از ابراز خواسته هايشان شود، بايد تلاش كنيم تا خدمت رساني به مردم و گشودن گره از كار آنان به يك ارزش فراگير و يك فرهنگ عام تبديل شود.

كاهش  رفتارهاي  پرخاشگرانه  فرزندان 
منوط به  حذف  تنبيه  بدني  است
ايرنا: يك  فوق  تخصص  روانشناسي  كودكان ، گفت : يكي  از مهمترين  قواعد كاهش  رفتارهاي  پرخاشگرانه  در كودكان ، خودداري  از تنبيه  فرزندان  است .
دكتر زيبا دادفري  اظهار داشت : رفتارهاي  خصمانه  كودكان  را بايد در هر شرايط  سني  جدي  گرفت  و نبايد از آن  غفلت  كرد.
وي  افزود: تنبيه  بدني  اثرات  جانبي  نامطلوب  فراواني  در كودكان  دارد و يكي  از مهمترين  اثرات  منفي  آن ، اين  است  كه  كودك  تصور مي كند، هرگاه   كه  خوشحال  نبود، مي تواند خشونت  به  خرج  دهد.
وي  افزود: كنترل  برخي  از كودكان  ناآرام ، گاهي  اوقات  نياز به  خانواده درماني ، دارو درماني ، تاكيد بر مشاركت  والدين  در بازيهاي  كودكان  و خودداري  از سرزنش  كودك  دارد.

مديركل زندانهاي استان تهران:
امكان فرار از داخل زندانها به صفر رسيده است
فارس: مديركل زندانهاي استان تهران گفت: با توجه به هماهنگي  سازمان زندانها با دادسراها كه طي يك سال گذشته نيز بيشتر شده است امكان فرار از داخل زندانها به صفر رسيده و فرارخارج از زندان نيز كه هنگام انتقال زنداني به مراجع قضايي و بيمارستان صورت مي گيرد به حداقل ممكن رسيده است، بطوريكه طي ۳ ماه گذشته هيچ موردي از فرار زندانيان صورت نگرفته است.
سهراب سليماني كه درباره فرار زندانيان و هشدار رئيس قوه قضائيه در خصوص اين موضوع با خبرنگار اجتماعي فارس گفتگو مي كرد، افزود: با هماهنگي كه از طريق سازمان زندانها با دادسراها و مراجع قضايي صورت گرفته است رسيدگي به جرائم زندانيان خطرناك و شرور توسط قاضي ويژه در داخل زندان صورت مي گيريد و اين افراد به خارج از زندان منتقل نمي شوند.

آموزش پيشگيري از اعتياد در خوابگاه هاي
دانشگاه علوم پزشكي ارائه مي شود
ايلنا: در نيمسال دوم سال تحصيلي ۸۴-۸۳ برنامه  هاي آموزش پيشگيري از اعتياد در خوابگاه  هاي دانشگاه علوم پزشكي ارائه مي  شود.
وحيد مجتهد زاده، كارشناس اداره درمان و سوء مصرف مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: در نيمسال جديد سال تحصيلي، برنامه پيشگيري از اعتياد كه شامل معرفي مواد مخدر جديد و عواقب مصرف آن است، در خوابگاه  ها اجرا مي  شود.
وي افزود: اين آموزش  ها در خوابگاه  ها و محيط  هاي آموزشي دانشجويي به دانشجويان ارائه مي  شود.
به گفته مجتهد زاده، اين آموزش  ها براي خوابگاه  هاي دختران و پسران در نظر گرفته شده و اولويت آموزش  ها براي دانشجويان جديدالورود است.
وي تصريح كرد: از هر دانشگاه علوم پزشكي، يك نماينده انتخاب مي  شود تا آموزش  هاي لازم را از كارشناسان وزارت بهداشت دريافت و به دانشجويان منتقل كند.
اين روانشناس، با اشاره به ضرورت اين آموزش  ها، گفت: جلسات مستمري با حضور نمايندگان دانشگاه  هاي علوم پزشكي و كارشناسان وزارت بهداشت برگزار خواهد شد تا مباحث به روز و جديد به آنها آموزش داده شود.
وي در پايان خاطر نشان كرد: اميدواريم اين اقدامات گسترش يابد و در تمام دانشگاه  هاي كشور نيز اجرا شود.

در صورت تصويب مجلس
۵۰۰ ميليارد ريال براي حل مشكل درماني
فرهنگيان اختصاص مي يابد
گروه علمي فرهنگي: وضعيت درمان فرهنگيان در حال حاضر مناسب نيست و براي حل مشكلات بهداشتي درماني اين قشر پيشنهاد اختصاص ۵۰۰ ميليارد ريال بودجه براي سال ۸۴ را به مجلس شوراي اسلامي داده ايم كه در صورت تصويب، بخشي از مشكلات مزبور حل خواهد شد.
محمد علي كوزه گر مشاور وزير آموزش و پرورش در امور بهداشت و درمان با اعلام اين خبر گفت:متاسفانه  بيمه  تكميلي  و بيمه  پايه  سازمان  خدمات  درماني  سرويس  مناسبي  به  فرهنگيان  ارايه  نمي دهند و فرهنگيان  حق  انتخاب  بيمارستان  را ندارند.
رييس  بيمارستان  فرهنگيان  تهران  به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: سازمان  خدمات  درماني  از ارايه  خدمات  به  فرهنگيان  در بيمارستان هاي  مختلف  كشور خودداري  مي كند كه  اين  امر خلاف  مقررات  جاري  كشور است .
كوزه گر تصريح  كرد: سازمان  خدمات  درماني  به  وظايف  خود در زمينه  بيمه شدگان  فرهنگي  عمل  نمي كند و شايسته  است  مشكل  درمان  يك  ميليون  فرهنگي  و خانواده هاي  آنها كه  حدود چهارميليون  نفر را شامل  مي شود با پيگيري  مسئولان  ذي ربط  حل  شود.
وي  گفت : اختصاص  ۵۰۰ميليارد ريال  در مقابل  بودجه۵۰هزارميليارد ريالي  آموزش  و پرورش  رقم  زيادي  نيست  و در صورت  اختصاص  آن ، مشكل  درمان  فرهنگيان  حل  خواهد شد و هيچ  فرهنگي اي  دغدغه  درمان  خود و خانواده اش  را نخواهد داشت .
وي  افزود: درمان  فرهنگيان  در وزارت  آموزش  و پرورش  از جايگاه  مناسبي  برخوردار نيست  و نمي توان  مسئول  بهداشت  و درمان  فرهنگيان  اين  وزارتخانه  را به  آساني  پيدا كرد و واحدهاي  مختلف  اين  دستگاه  آن  را به  صورت  پراكنده  انجام  مي دهند و در اين  شرايط  تداخل  كارها باعث  شده  كه  كارها به  خوبي  انجام  نشود.
كوزه گر اظهار داشت : براي  حل  اين  مشكل ، پيشنهاد تشكيل  اداره  كل  بهداشت  و درمان  آموزش  و پرورش  به  وزير آموزش  و پرورش  ارايه  شد كه  رسيدگي  به  درمان  و بهداشت  فرهنگيان  و دانش آموزان  در اين  اداره  صورت  گيرد اما هنوز اين  تصميم  به  اجرا در نيامده  است .

جسته ، گريخته
قلب زنان قوي تر است
ايلنا: زنان به دليل داشتن قلب قوي  تر مي  توانند بيشتر از مردان عمر كنند. يك تيم تحقيقاتي از دانشگاه «جان مورز» در ليورپول اعلام كرد: مردان بين ۱۸ تا ۷۰ سال در حدود يك چهارم قدرت قلب براي پمپ كردن خونشان را از دست مي  دهند؛ اما اين تحقيق كه بر روي ۲۵۰ نفر انجام شد، نشان داد كه چنين امري در زنان بين ۲۰ تا ۷۰ سال اتفاق نمي  افتد. محققان گفتند كه اين عامل نشان مي  دهد كه چرا طول عمر زنان ۵ سال بيشتر از مردان است.محققان همچنين گفتند كه ورزش كردن مي  تواند به مردان كمك كند تا قلب خود را سالم نگه دارد؛ قلب ورزشكاران سالخورده به اندازه قلب يك جوان ۲۰ ساله كه ورزش نمي  كند قوي است.
هويج ضد بيماري هاي عفوني
ايرنا:  يك  محقق  مركز بهداشت  شرق  تهران  گفت : خوردن  هويج  مقاومت  بدن  را در مقابل بيماريهاي  عفوني  بالا مي برد«معصومه  كبيري» در توضيح اين مطلب افزود: مصرف  اين  گياه  باعث  كاهش  تحريك  در سرفه هاي  مقاوم  آسم  و خلط هاي  خوني  مي شود. وي ، با اشاره  به  اينكه  هويج ، داراي  آب  و مواد ازته ، چربي  و سلولز و مقداري  ماده  رنگي  كاروتن  (پيش  ساز ويتامين  آ) است ، اظهار داشت : در هويج  نوعي انسولين  گياهي  وجود دارد كه  موجب  كاهش  قندخون  مي شود. كبيري ، ادامه  داد: همچنين  بيماران  ديابتي  مي توانند به  مقدار كم  از اين گياه  استفاده  كنند.
چهارراه سلامت
ايسنا: محققان مركز طبي مايوكلينيك در آمريكا اعلام كردند كه با تغييرات نسبتا جزيي در نحوه زندگي مي توان به تاثيرات مهمي در حفظ سلامتي دست پيدا كرد.راه هايي كه اين مركز مطرح كرده به قرار زير است:
۱- مصرف مواد مضر براي سلامتي را مانند كشيدن سيگار و مصرف نوشيدني هاي الكلي ترك كنيد. ۲- با ساده كردن زندگي انجام كارهايي كه در اولويت هستند و ترك كارهايي كه ضرورت كمتري دارند استرس را از زندگي خود خارج كنيد و يا حداقل آن را تا حد امكان كاهش دهيد. ۳- ساعات خاصي را براي خودتان در نظر بگيريد و با افراد يا فعاليت هايي باشيد كه از آنها لذت مي بريد. ۴-برنامه زماني خاصي داشته باشيد كه براساس آن تست هاي دوره اي مربوط به بيماريهاي متناسب با سن و جنس خودتان را انجام دهيد تا از سلامت خود اطمينان حاصل كنيد.
انتقاد پاپ به فساد اروپا
ايرنا: «پاپ  ژان  پل  دوم» رهبر كاتوليك هاي  جهان  از تصويب  لايحه  ازدواج  همجنس بازان  كه  به  تازگي  توسط  دولت  سوسياليست  اسپانيا صورت  گرفته  است ، بار ديگر انتقاد كرد.مطبوعات  اسپانيا روز سه شنبه  نوشتند: پاپ  در جمع  سفيران  كشورهاي  خارجي   در واتيكان ، تهديدهاي  قانوني  عليه  خانواده  همانند طرح  ازدواج  همجنس  بازان  را از جمله  مشكلات  مهم  كنوني  جهان  برشمرد.پاپ  گفت : محراب  زندگي ، خانواده  است  و اين  محراب  اكنون  با برخي  عوامل  اجتماعي  و فرهنگي  مورد تهديد قرار گرفته  است .وي  هشدار داد كه ، تحت  فشار قرار دادن  بنياد خانواده ، اساس  هستي  و ثبات  زندگي  بشر را به  خطر خواهد انداخت .

عضو هيأت رئيسه مجلس:
موضوع احتساب خدمت سربازي در
سوابق بيمه  شدگان در مراحل پاياني است
مهر: موضوع عدم اجراي قانون احتساب مدت خدمت سربازي به عنوان سنوات خدمتي بيمه شدگان شاغل سازمان تامين اجتماعي در كميسيون اجتماعي مجلس بررسي مي شود.
دكتر علي رضا زاكاني عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام اين مطلب افزود: درباره موضوع خدمت سربازي زنان تاكنون هيچ گونه بحثي در مجلس شوراي اسلامي مطرح نشده است.
وي در حاشيه بازديد از معاونت وظيفه عمومي ناجا در خصوص نتايج اقدامات مجلس پيرامون بازبيني قانون وظيفه عمومي اظهار داشت: اقداماتي در اين خصوص توسط كميته اي مركب از ستاد كل نيروهاي مسلح و معاونت وظيفه عمومي ناجا در حال انجام است و اين كار تا بررسي و بازبيني ماده ۵۵ اين قانون پيش رفته است و با پايان كار اين كميته نتيجه آن به صحن مجلس ارسال خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |