پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۱ - Jan 13, 2005
دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار معاون وزير خارجه ژاپن:
ايران در آينده نزديك
غني سازي را آغاز مي كند
011349.jpg
ايرنا:  حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي روز گذشته در ديدار معاون وزير خارجه ژاپن با اشاره به توسعه روابط دو كشور در چند سال اخير، همكاريهاي تهران - توكيو در زمينه انرژي را بخشي از روابط استراتژيك اقتصادي دو طرف خواند.
وي ثبات بازار انرژي را از جمله سياستهاي تهران ذكر كرد و ايران را مكان مناسبي براي ژاپن به منظور سرمايه گذاري در غرب آسيا دانست.
دبير شورايعالي امنيت ملي وجود سلاحهاي كشتارجمعي را براي جامعه جهاني خطرناك خواند و ايران و ژاپن را به عنوان قربانيان سلاحهاي كشتارجمعي، صاحب صلاحيت براي مقابله با اين سلاحها توصيف كرد.
روحاني، مبارزه تمام عيار با توليد، انباشت و بكارگيري سلاحهاي كشتار جمعي همراه با همكاري جامع در زمينه فناوري صلح آميز در چارچوب معاهدات را راهبرد اساسي براي خلع سلاح جهاني دانست و در عين حال تاكيد كرد كه غني سازي اورانيوم براي توليد سوخت نيروگاه هسته اي حق مسلم تمام كشورهاي عضو ان پي تي مي باشد.
روحاني با اشاره به ادامه همكاري ايران با آژانس افزود: همكاريهاي گسترده ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و اجراي پروتكل الحاقي براي ايجاد اعتماد جامعه بين الملل كافي است.
تعليق غني سازي براي ايجاد حداكثراعتماد جهاني در يك دوره موقت و حصول تفاهم با اروپا براي روابطي جامع در كليه زمينه هاي سياسي - اقتصادي - امنيتي و هسته اي است.
وي افزود: ايران اجازه نخواهد داد كه كشورهايي بدنبال توقف غني سازي آن باشند.
ايران در آينده نزديك غني سازي خود را با نظارت آژانس و در چارچوب تعهدات بين المللي آغاز مي كند ضمن اينكه براي هرگونه اعتمادسازي در مورد عدم انحراف غني سازي ايران به سمت ساخت سلاح آمادگي همكاري كامل دارد.
دبير شورايعالي امنيت ملي تصريح كرد: اگر قدرتهاي بزرگ امروز بتوانند ايران را از غني سازي محروم كنند، فردا نوبت ساير كشورهاي جهان و منجمله ژاپن خواهد بود تا از استقلال و خودكفايي محروم باشند. وي در ارتباط با اوضاع عراق، برگزاري انتخابات سالم و آزاد، روي كار آمدن دولت ملي، بازگشت ثبات و امنيت كامل و بازسازي عراق را مورد تاكيد قرار داد و آمادگي تهران را براي همكاري با توكيو و جامعه بين المللي اعلام كرد.
آيساوا معاون ارشد وزير خارجه ژاپن نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت روابط توكيو - تهران از ديدگاه ژاپن، خواستار همكاريهاي دو كشور در راه استقرار صلح و امنيت در منطقه و جهان شد. معاون وزير خارجه ژاپن، ايران را منبع اصلي تأمين انرژي ژاپن ناميد وگفت: ژاپن مصمم است پروژه آزادگان را با موفقيت به اتمام برساند.
معاون وزير خارجه ژاپن با اعلام استقبال توكيو از مذاكرات و تفاهمات ايران و سه كشور اروپايي گفت: ايران با اجراي صميمانه خواسته هاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي مي تواند اعتماد بين المللي در مورد صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي اش را جلب كند.
اعتماد متقابل جامعه بين المللي و ايران بزرگ در اين منطقه حساس براي صلح و ثبات و امنيت جهاني كليدي است.

ديدگاه كارشناسان درباره
آثار مثبت و منفي كاهش سود
تسهيلات بانكي
گروه اقتصادي: روز گذشته يك فوريت طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي متناسب با نرخ بازدهي در بخش هاي مختلف اقتصادي با تأكيد بر نظام بانكداري اسلامي به تصويب مجلس اسلامي رسيد.
براساس اين طرح بانكها با افزايش بهره وري و كارآمدسازي خود و كاهش هزينه ها و انضباط كاري بايد نرخ سود تسهيلات اعطايي به بنگاه هاي اقتصادي را طي ۱۸ ماه ۵/۴ درصد كاهش دهند.
به گزارش خبرنگار ما، نرخ سود تسهيلات در حال حاضر در بخش خدمات ۲۱ تا ۲۴ درصد و در بخش صنعت ۱۵ تا ۱۶ درصد است كه اين نرخ بنا به عقيده عده اي از كارشناسان موجب بالا رفتن هزينه ها مي شود.
ثبات نسبي هزينه هاي بنگاههاي اقتصادي
يك عضو كميسيون انرژي اجرايي شدن اين طرح را زمينه اي براي مهار تورم بيان كرد و گفت: مجلس شوراي اسلامي با اين تحليل كه بايد موانع مختلف سرمايه گذاري در بخش هاي توليدي از سر راه برداشته شوند، قدم هايي برداشته است كه از جمله آنها مي توان به طرح تثبيت قيمت كالا و خدمات دولتي اشاره كرد.
الياس نادران به خبرنگار ما اظهار كرد: در راستاي اجرايي شدن اين طرح كه در همين هفته تصويب شد و به شوراي نگهبان رفت بخشي از هزينه هاي مربوط به بنگاه هاي اقتصادي ثبات نسبي پيدا مي كند.
به گفته وي، بخش ديگري از هزينه هاي مربوط به بنگاه اقتصادي مربوط به اعتباراتي است كه بنگاه ها از سيستم بانكي يا بازار غيرمتشكل پولي مي گيرند، لذا بر اين اساس نرخ سود تسهيلات روي فعاليت آنها و ميزان سودآوري اثر مستقيم دارد.
نماينده مردم تهران تأكيد كرد: در طرح تقديمي به مجلس قرار بر اين است كه ابتدا سود تسهيلات اعطايي بانكها به بنگاه هاي اقتصادي كاهش يابد؛ بدون اينكه روي نرخ سود سپرده ها اثر داشته باشد. سپس بعد از پديدار شدن آثار ضد تورمي آن در ميان مدت امكان كاهش نرخ سود بانكي و تك رقمي شدن آن فراهم شود. وي گفت: در واقع متكي كردن سود بانكي به نرخ تورم و اينكه به دنبال سود مثبت اقتصادي با احتساب تورم باشيم كشور را دچار سيكل معيوب مي كند كه تا امروز شاهد آن بوديم. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نرخ سود سپرده گذاري هاي مردمي نزد بانك نيز كاهش خواهد يافت گفت: فعلاً اين امر صورت نخواهد گرفت اما بعد از ۱۸ ماه نرخ سود تسهيلات بانكي به سپرده گذاري ها نيز كاهش پيدا خواهد كرد.
نادران تأكيد كرد: مجلس براساس نظرات كارشناسي ارائه شده اصرار دارد كه از طريق كاهش ريسك اقتصادي و سياسي، تقليل نرخ سود بانكي براي تسهيلات اعطايي به بنگاه هاي اقتصادي، تثبيت قيمت كالا و خدمات دولتي و رفع ساير موانع سرمايه گذاري در بخش توليدي بستر رشد توليد فيزيكي در كشور را فراهم كند.
دانش جعفري:
افزايش سرمايه گذاري
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز با بيان موافقت خود با اجرايي شدن طرح كاهش نرخ سود بانكي اين اقدام را زمينه اي براي افزايش سرمايه گذاري و كاهش نرخ تورم عنوان كرد. دانش جعفري افزود: از آنجا كه تورم باعث افزايش فاصله طبقاتي مي شود لذا با كاهش نرخ سود بانكي به طور غير مستقيم فاصله طبقاتي هم كمتر خواهد شد.
مفتح: شرايط مناسب براي توليد
در اين ارتباط، مخبر كميسيون برنامه و بودجه مجلس بر اين باور است كه افزايش بهره بانكي شرايط نامناسبي براي توليد ايجاد مي كند. به گفته محمد مهدي مفتح، مشكل بالا بودن بهره بانكي زماني نمود بيشتري پيدا مي كند كه توليد كنندگان ما نتوانند با رقبايي رقابت كنند كه در بازار دنيا سود وام هاي بانكي بسيار كمتري از ايران دارند. وي تأكيد كرد: بايد تلاش كرد سود بانكي كاهش يابد، اما در اين راستا سياست هاي دستوري و بخشنامه اي اثر دراز مدتي ندارد بلكه مشكلات جانبي را زيادتر خواهد كرد. وي افزود: براي كاهش سود بانكي بايد مجموعه اقداماتي انجام شود كه از جمله آنها مي توان به كاهش قيمت پول در بازار پولي كشور اشاره كرد.
نديمي: خوش بينانه نيست
با وجود موافقت عده اي با اجرايي شدن طرح كاهش سود تسهيلات بانكي، برخي نيز با آن مخالفت مي كنند چنانكه مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در اين مورد به خبرنگار ما گفت: اين طرح در رابطه با كاهش بانكهاي دولتي، ادغام و خصوصي سازي آنها و نيز در رابطه با مسائل مرتبط با سياست هاي اقتصادي مي تواند رويكردي قابل توجه به شمار آيد. ايرج نديمي افزود: اما اگر بانكها در رابطه با حفظ سپرده ها و عدم تحميل اين گونه نرخها به مشتري عمل ننمايند، نمي توان طرح فوق را خوش بينانه مدنظر قرار داد. وي به خبرنگار ما گفت: اظهار نگراني از بالا بودن نرخ سود براي عموم سرمايه گذاران اعم از توليدكنندگان و تجار از چند سال پيش تاكنون امري جدي و قابل توجه بوده است.
وي تأكيد كرد: تاكنون سياست هاي پولي و بانكي عمدتاً در رابطه با مسائل تكليفي و دستوري و روابط حاكميتي تعريف شده و از اصول اقتصادي تبعيت ننموده است.
وي تصريح كرد: البته در رابطه با اين طرح نمي توان گفت كه تا ۱۸ ماه آينده ارزش پول و نرخ تورم چقدر خواهد بود.
همچنين نمي دانيم در آن زمان در راستاي تكثر بانكهاي خصوصي و يا حضور بانكهاي خارجي چه تمهيداتي بايد انديشيده شود و مهم تر آنكه در رابطه با مصوبات اخير مجمع تشخيص مصلحت در رابطه با اصول اقتصادي با چه تدابيري در عرصه اقتصادي رو به رو خواهيم بود. وي گفت: تنها دليل كاهش سرمايه گذاري در ايران نرخ سود نيست لذا نظارت بر ميزان انطباق توجيه اقتصادي و فني طرحها و انطباق آن با عملكرد نيز مي تواند در استفاده بهينه از اين فرصت مؤثر باشد.
شيركوند: با واقعيات بانكداري اسلامي مطابق نيست
معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي هم كاهش نرخ سود بانكي را با الزامات و واقعيات بانكداري اسلامي مطابق ندانست و گفت: اين كاهش دستوري با شرايط اقتصادي كشور و آموزه هاي علم اقتصاد همخواني ندارد.
سعيد شيركوند به خبرنگار ما گفت: در واقع كاهش دستوري نرخ سود بانكي با توجه به شرايط تورمي كشور اجحاف به سپرده گذاران است.
وي تأكيد كرد: هم اكنون امكانات و زيرساخت هاي لازم براي تحقق اين ميزان كاهش در مدت ياد شده براي طرح مذكور وجود ندارد. وي گفت: در واقع شوراي پول و اعتبار در راستاي نيل به هدف كاهش نرخ سود بانكي كه طي ۳ سال گذشته هر سال منجر به كاهش يك درصدي اين نرخ شده است، بايد بدون هياهو در سال آينده نيز روال گذشته را پيش بگيرد.
طبيبيان: كل نظام پولي كشور مختل مي شود
رئيس موسسه عالي بانكداري نيز در اظهار نظري پيرامون موضوع فوق به خبرنگار ما گفت: با اجرايي شدن اين طرح كل نظام پولي كشور را مختل خواهد كرد.
محمد طبيبيان افزود: در اقتصاد مكانيزم ها از جمله عرضه و تقاضا قيمت ها را تعيين مي كند و قيمت ها با دستور و تكليف تعيين نمي شوند.
اين اقتصاددان تأكيد كرد: زماني كه اجرايي شدن اين طرح، مشمول سپرده هاي مردمي هم شود ديگر مردم گرايشي به سپرده گذاري بلند مدت در بانكها نداشته و دارايي هاي خود را به سمت بازار طلا، ارز و... سوق خواهند داد كه همين موضوع خود باعث از تعادل خارج شدن اين بازارها و بروز تورم در كشور مي شود.
وي خط مشي فوق را غلط دانست و گفت: راه علمي و منطقي كاهش سود تسهيلات بانكي آن است كه از طريق اعمال خط مشي هاي انضباطي پولي و مالي و تورم كم شود كه در نتيجه آن به تدريج و به صورت خود به خود نرخ تسهيلات بانكي نيز متناسب با تورم كاهش خواهد يافت.
وي در پاسخ به اين پرسش كه با اجرايي شدن طرح مربوطه ميزان تورم چقدر خواهد بود اظهار كرد: زماني كه بودجه آماده شد و نتيجه فروش ذخاير ارزي به بانك مركزي و ساير مقادير كسري بودجه در دست تدارك به وسيله مجلس مشخص گرديد، مي توان ميزان تورم سال آينده را تخمين زد.

رئيس قوه قضائيه براي پيگيري پرونده
وبلاگ نويسان دستور ويژه صادر كرد
فارس: سخنگوي قوه قضاييه گفت: هاشمي شاهرودي روز گذشته براي پيگيري پرونده وبلاگ نويسان دستور ويژه صادر كرده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس؛ جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه عصر امروز در حاشيه ديدارش با هيات رئيسه مجلس در گفتگو با خبرنگاران پارلماني افزود: آقاي هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه دستور داد كه پرونده وبلاگ نويسان از دادسرا گرفته شود و نحوه برخورد با آنها به اطلاع ايشان برسد.
وي با اشاره به ملاقات تعدادي از وبلاگ نويسان با رئيس قوه قضاييه در روز سه شنبه گفت: آقاي شاهرودي دستور داده تا ادعاهاي اين وبلاگ نويسان مورد بررسي قرار گيرد و اگر دلايل و استناداتي مبني بر تخلف وجود داشته باشد با افراد خاطي برخورد شود.

بيشتر انگليسي ها مخالف اشغال عراق هستند
فارس: طبق نظرسنجي جديدي كه ديروز در يكي از روزنامه هاي انگليسي انتشار يافته است، حمايت عمومي  مردم اين كشور از جنگ عراق بسيار اندك است و تنها ۲۶ درصد مردم اين كار را درست مي دانند.
اين نظرسنجي كه اوايل هفته جاري از مردم انگليس انجام شده و در شماره امروز روزنامه تايمز انتشار يافت، حاكي است كه اكثريت قاطع انگليسي ها اعتقاد دارند انتخابات عراق بايد حتما در ۳۰ ژانويه برگزار شود.
به نوشته اين روزنامه، اين در حالي است كه حمايت از جنگ در آوريل سال ۲۰۰۳ و يك ماه پس از آغاز جنگ آمريكا و انگليس در عراق و سرنگوني صدام ۶۴ درصد بوده است ولي پس از گذشت ۱۸ ماه از آن حمايت مردمي  بشدت كاهش يافته است. اين در حالي است كه ۵۳ درصد از پاسخ دهندگان اعلام كردند انجام جنگ در عراق را نادرست مي دانند.درصد افرادي هم كه به اين سوال پاسخ نمي دانم داده اند نيز نسبت به دو ماه پيش از ۱۳ درصد به ۱۸ درصد افزايش يافت.
به نوشته تايمز، براي نخستين بار درصد حاميان حزب كارگر انگليس كه رهبري آن را توني بلر نخست وزير اين كشور بر عهده دارد و اعتقاد دارند جنگ كار نادرستي بوده است از ۴۴ به ۳۷ درصد رسيده است. در عين حال ۵۸ درصد از افرادي كه از آنها پرسش شده، اعتقاد دارند انتخابات عراق بايد در موعد مقرر انجام شود و ۲۶ درصد نيز اعتقاد دارند اين انتخابات بايد به تعويق بيفتد.

بازرسي پليس آلمان از منازل و مساجد مسلمانان
برلين - ايرنا: به  نوشته  مجله  اشپيگل ، پليس  آلمان  ديروز  در پنج  ايالت  اين  كشور چندين  مسجد و اماكن  مسكوني  مسلمانان  را مورد بازرسي  قرار داد.
اين  مجله  آلماني  در صفحه  اينترنتي  خود به  نقل  از اطلاعيه  پليس  شهر فرايبورگ  افزود: در اين  يورش  كه  در پنج  ايالت  برلين ، بايرن ، بادن ورتمبرگ ، نورد راين  وستفالن  و هسن  انجام  شد، چند مسجد و آپارتمان مسكوني  بازرسي  و چندين  نفر دستگير شدند.
به  نوشته  اشپيگل ، پليس  آلمان  از مدتها پيش  درباره  فعاليت  اعضاي يك  شبكه قاچاق  انسان  و تبهكاري  مالي ، كه  آنها را وابسته  به  گروههاي  اسلامي مي داند، تحقيق  مي كرد.
اين  مجله  بدون  اشاره  به  هويت  افراد دستگيرشده  افزود: اين  عمليات  با هدف  دستگيري  ۲۰ عضو اين  شبكه  توسط نيروهاي  اداره  جنايي  ايالت  بايرن  انجام  شد.
خبرگزاري  آلمان  (د.پ .آ) نيز روز سه شنبه  نوشت : ايالت  بايرن  قصد دارد ۱۰اسلام گرا را اخراج  كند.
اين  خبرگزاري  به  نقل  از اظهارات  يك  سخنگوي  وزارت  داخله  ايالت  بايرن  افزود: اين  افراد كه  اعتقادات  افراطي  و اسلام گرا دارند به  عنوان  عناصر خطرناك  طبقه بندي  شده اند و ۴۰ اسلام گراي  ديگر نيز در اين  ايالت  تحت  مراقبت هستند.
به  نوشته  خبرگزاري  آلمان : مقررات  جديد مهاجرت  كه  از اول  سال  ميلادي  جاري رسميت  يافته  امكان  اخراج  خارجيان  از اين  كشور را آسانتر كرده  است .

سئوال مخبر كميسيون امنيت ملي از
وزير دادگستري مطرح مي شود
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز گذشته خود به يك فوريت طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي متناسب با نرخ بازدهي در بخش هاي مختلف اقتصادي رأي مثبت دادند.مشروح مذاكرات نمايندگان در مورد اين طرح در صفحه اقتصادي همشهري آمده است.
سخنان مخبر كميسيون امنيت ملي
به گزارش خبرنگار ما كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي روز گذشته در خصوص سئوالش از وزير دادگستري پيرامون پرونده جانباز رجبي ثاني گفت: منتظر طرح سئوال در صحن علني پيرامون مجلس هستم.وي تصريح كرد: نتيجه بررسيهايي كه انجام دادم اين بود كه نيروي انتظامي وظيفه خود را به دقت انجام داده و وزارت اطلاعات هم در اين پرونده مسئوليت مستقيم نداشته است.
اظهارات نماينده تهران
مهدي كوچك زاده در جمع خبرنگاران، مصاحبه اي ۷۰ دقيقه اي را انجام داد و تأكيد كرد: شوراي هماهنگي تا امروز بسيار سنجيده عمل كرده و عادلانه در خصوص تمام كساني كه خود را در معرض نامزدي قرار داده اند بررسي لازم را انجام داده است. وي افزود: اكنون مانعي بر سر اجماع اصول گرايان بر روي يك نامزد وجود ندارد.
نائب رئيس كميسيون اصل نود در خصوص مسئله بوجود آمده ميان حفاظت اطلاعات قوه قضائيه و مجلس گفت: اين قضيه در سطحي كه مطبوعات نوشته اند نبود ولي انگار افرادي بدشان نمي آيد به اين قضيه دامن بزنند. وي افزود: برخي مطبوعات دنباله رو روشهاي غربي هستند و بدون توجه به نظام اسلامي بسياري از معيارهاي اخلاقي را در انتشار اخبار زير پا مي گذارند.
نطق پيش از دستور
نماينده نوشهروچالوس در خانه ملت در نطق پيش از دستور گفت: فرآيند مدام اصلاحات ضمانت مي كند كه مردم مشاركت حداكثري داشته باشند و خواسته هايشان شنيده و برآورده شود.
به گزارش ايسنا انوشيروان محسني بندپي افزود: اين امر موجب شده تا ماشين حاكميت سياسي مبتني بر مردمسالاري، مسير خود را آرام و پيوسته و به سمت آباداني بپيمايد.
نماينده بابل در مجلس هم در نطق خود گفت: مجلس هفتم مفتخر است با دين مداري و ارزشگرايي و مردم باوري و به دور از منازعات بي حاصل و مشكل ساز سياسي و جناحي، با همه  توان و تلاش در فضاسازي ارزشي و كاري در صدد حل مشكل و رفع محروميت بوده كه با هماهنگي و همكاري دولت و حمايت و همراهي مردم به ثمر خواهد رسيد.

مقام معظم رهبري:
روحاني براي ايفاي نقش اساسي خود بايد
حقيقتا روحاني باشد
ايرنا: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي روز گذشته  در ديدار با دست اندركاران  عقيدتي  سياسي  نيروي  انتظامي ، شان  و نقش  روحانيون  را هدايت  جامعه  خواندند وافزودند: در هر عرصه اي  كه  روحانيون  با هويت  معنوي  و مردمي خود حاضر بوده اند، بركات  فراواني  نصيب  جامعه  شده  است .
آيت  الله  خامنه اي  با اشاره  به  لزوم  ساده زيستي ، پرهيز از ظواهر و مقاصد دنيوي ، گشاده رويي  و برخورد طبيبانه  روحانيون  با مشكلات  و دردهاي مردم ، افزودند: روحاني  براي  ايفاي  نقش  اساسي  خود بايد حقيقتا روحاني  باشد.
ايشان  حضور مجموعه هاي  عقيدتي  سياسي  را در نيروهاي  مسلح  از بركات  الهي  دانستند و خاطرنشان  كردند: عقيدتي  سياسي  در هر جا بامنش  معنوي  و روحاني  فعاليت  كرده ، تاثيرات  بسيار گرانبهايي  داشته  است .
آيت  الله  خامنه اي  گسترش  فعاليت  مطلوب  و موثر مجموعه  عقيدتي - سياسي نيروي  انتظامي براي  تعالي  و تقويت  ارزشهاي  انساني  و ديني  در نيروي  انتظامي را ضروري  برشمردند و خاطرنشان  كردند: پرهيز از تشريفات  و رفتار و برخورد كاملا مردمي و معنوي ، دست اندركاران  عقيدتي - سياسي  را در ايفاي  وظايف  سنگينشان  كمك  مي كند.
رهبر معظم  انقلاب  همچنين  نيروي  انتظامي را بعلت  حضور در متن  جامعه  و زندگي  مردم  و مسئوليت  سنگينش  در حفظ امنيت  و نظم  جامعه ، نيرويي  بسيار مهم  خواندند و افزودند: كارهاي  خوب  هميشه  با استقبال  مردم  روبرو مي شود.
در آغاز اين  ديدار حجت الاسلام  رحماني  رئيس  عقيدتي  سياسي  نيروي  انتظامي گزارشي  از فعاليتهاي  اين  مجموعه  بيان  كرد و افزود: كمك  به ارائه  الگويي  از پليس  خدمتگزار، كارآمد، متدين  و انقلابي  از مهمترين  رويكردهاي  اين  مجموعه  است .

مقام معظم رهبري از برگزاري موفق
رزمايش پيروان ولايت تقدير كرد
گروه سياسي: روز گذشته سرلشكر محمد سليمي فرمانده كل ارتش پيام قدرداني مقام معظم رهبري را به فرماندهان يگانها و پايگاه هاي نيروي زميني و هوايي ابلاغ كرد. در اين پيام آمده است:
امير سرلشكر سليمي فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران
رزمايش بزرگ «پيروان ولايت» كه با موفقيت به انجام رسيد، نمايشگر توانائي ها و ابتكارات چشمگير در بكارگيري امكانات و هماهنگي ميان بخش هاي گوناگون ارتش (نزاجا، نهاجا، سماجا) و سازماندهي پرتلاش بود. از جنابعالي، ديگر فرماندهان ارشد، بويژه فرمانده نيروي زميني و نيز فرماندهان رده هاي مختلف و يكايك رزمندگان ارتش تقدير مي كنم. توفيقات همه شما را از خداوند متعال مسئلت مي نمايم.
سيد علي خامنه اي
فرمانده كل ارتش از صدور اين پيام به عنوان نقطه عطفي در سير فعاليت هاي جان بركفان ارتش جمهوري اسلامي ايران ياد كرد و افزود: آنچه كه امروز جهان را مبهوت كرده پايمردي و اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي به بركت مجاهدت ها و تلاش رزمندگان غيور ارتش و ديگر قواي مسلح در صيانت از مرزها و برپايي اين رزمايش عظيم و بكارگيري انواع تجهيزات زميني و هوايي به رغم تحريم تسليحاتي است كه موجب خشنودي دوستداران انقلاب و نااميدي تمامي دشمنان در تعرض به كشور بوده است.وي خاطرنشان كرد: ما همواره تهديد دشمنان عليه نظام را جدي پنداشته و بر همين اساس براي دفاع مقتدرانه برنامه ريزي كرده ايم و اجازه باج خواهي و زياده طلبي به دشمنان قسم خورده نظام نخواهيم داد و بر همين اساس اجراي رزمايش بزرگ پيروان ولايت آغاز طرح ريزي هاي نوين با تكيه بر نيروهاي از جان گذشته، متعهد و متخصص در تمام رده ها منطبق بر نيازهاي كشور و نقاط ضعف و قوت دشمنان خواهد بود.

شائول موفاز:
آمريكا پيشگام مقابله با ايران باشد
مهر: وزير جنگ رژيم صهيونيستي بار ديگر در اظهارتي ايران را بزرگترين تهديد و خطر براي اسرائيل خواند و گفت: ايران تصميم خود را براي توليد سلاحهاي كشتار جمعي گرفته است.
به گزارش سايت اينترنتي ايلاف، شائول موفاز وزير جنگ رژيم صهيونيستي همچنين گفت: اسرائيل بايد براي مقابله با اين تهديدها بدون اينكه خود پيشتازجنگ باشد آمادگي لازم را داشته باشد و بايد دراين خصوص آمريكا پيش قدم باشد. وي در ادامه همچنين تهديد كرد: چنانچه نيروهاي مقاومت حزب الله لبنان به مقاومت خود عليه اسرائيل در طول خط مرزي در شمال سرزمين هاي اشغالي ادامه دهند اسرائيل به آنها حمله خواهد كرد چرا كه تل آويو درمورد امنيت شهروندان اسرائيلي هرگز سهل انگاري نمي كند.

اخبار كوتاه
امير عباس محتاج:
نيروهاي آمريكايي در درياي خزر نيستند
فارس: فرمانده نيروي دريايي ارتش در باره حضور نيروهاي آمريكايي در جزيره متروكه اي در درياي خزر گفت: حضور نيروهاي آمريكايي در درياي خزر را تأييد نمي كنم.
امير عباس محتاج كه در حاشيه سومين همايش پژوهش هاي زير سطحي دريايي به سوالات خبرنگاران پاسخ مي گفت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اظهار داشت: آمريكايي ها در كشورهاي حاشيه درياي خزر حضور دارند، اما در خود درياي خزر حضور ندارند.
وي با بيان اين كه حضور نامشروع و نامطلوب نيروهاي فرامنطقه اي در خليج فارس و درياي عمان يك تهديد بالقوه است، گفت: ما با ارتقاي توان دفاعي كشور و حفظ هوشياري و آمادگي خود اجازه عملي شدن اين تهديدات را نخواهيم داد و دشمنان نيز مي دانند كه در صورت عملي كردن تهديد، هزينه هاي سنگيني خواهند پرداخت.
محتاج تصريح كرد: امروز نيروي دريايي ارتش در هماهنگي با نيروي دريايي سپاه پاسداران و پشتيباني ساير نيروهاي مسلح از جمله نيروهاي هوايي داراي شرايط خوبي در عرصه هاي پروازي و هوادريا، سطحي و زير سطحي است.
وي بيان داشت: ما با بومي كردن و خودكفا نمودن نيروي دريايي در آنچه كه نياز دارد براي دفاع از منابع و منافع دريايي كاملا آماده ايم.
فرستادگان آژانس انرژي اتمي امروز از پارچين نمونه برداري مي كنند
ايسنا: هيأتي از آژانس بين المللي انرژي اتمي صبح ديروز چهارشنبه براي بازرسي از سايت پارچين به تهران وارد شد.
رياست اين هيات را اولي هانيونن بر عهده دارد. اين هيات كه قرار است يك هفته در ايران بماند امروز از پارچين بازديد خواهد كرد و نمونه برداري هاي محيطي را انجام خواهد داد.
اين در حالي است كه هنوز اروپايي ها براي مذاكرات هسته اي با ايران هماهنگي هايشان را به عمل نياورده اند و تاريخ سفر هيات اروپايي به ايران هنوز مشخص نيست.
روزنامه گاردين:
آغاز بي اعتنايي اروپا به آمريكا
فارس: روزنامه گاردين چاپ لندن نوشت: اتحاديه اروپا با از سرگيري مذاكرات تجاري خود با ايران بي اعتنايي خود به آمريكا را نشان داده است.
گاردين در شماره ديروز خود با اشاره به اين كه مذاكرات تجاري ايران و اروپا از امروز آغاز مي شود، ابراز اميدواري كرد كه سرمايه گذاري خارجي بيشتري در ايران كه يكي از بالاترين نرخهاي رشد اقتصادي جهان را دارد، جذب شود.
بنابراين گزارش، ايران طي سه سال گذشته، متوسط نرخ رشد ۸/۵ درصدي را كسب كرده و نرخ رشد اين كشور در سال ۲۰۰۳ ميلادي نيز به ۴/۷ درصد رسيد و عليرغم كاهش مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا طي سالهاي گذشته هنوز سالانه بيش از ده ميليارد يورو بين دو كشور مبادله تجاري صورت مي گيرد كه ۳۰ درصد كل مبادلات تجاري ايران است.
بنيتا فررو والدنر كميسيونر امور خارجي اتحاديه اروپا آغاز مذاكرات تجاري دو جانبه را علامت شفافي مبني بر خواست اروپا براي همكاري با ايران دانست و گفت: اتحاديه اروپا در راستاي برقراري روابط تجاري با ايران از عضويت اين كشور در سازمان تجارت جهاني حمايت مي كند و توافق دو جانبه نيز هماهنگ با توافقنامه هاي دو جانبه سازمان تجارت جهاني خواهد بود.
گاردين افزود: اتحاديه اروپا با نرخ تعرفه بسيار پايين ايران را به افزايش صادرات محصولات خود به كشورهاي اروپايي تشويق خواهد كرد و ايران نيز علاقمند به ورود شركتهاي اروپايي در پروژه هاي سرمايه گذاري بخشهاي پتروشيمي، حمل ونقل، ماشين آلات و خدمات مالي اين كشور مي باشد.

مراقبيم از پارچين سرقت اطلاعاتي صورت نگيرد
مهر: رئيس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي در دومين همايش سياسي سال ۸۳ سازمان صنايع دفاع، با تشريح روند مذاكرات هسته اي جمهوري اسلامي، تاكيد كرد: خط قرمز ايران در ورود بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به مراكز نظامي از جمله پارچين، حفظ اسرار توانمنديهاي نظامي متعارف كشور است. ما هوشياريم و مراقبيم هيچ عمليات جاسوسي و سرقت اطلاعاتي از اين سايت ها صورت نگيرد. موسويان با اشاره به روند مذاكرات هسته اي ايران، افزود: از ابتداي اين بحران رفع ارجاع آني پرونده كشور به شوراي امنيت و نيز حفظ توان هسته اي جمهوري اسلامي به عنوان دو موضوع اصلي در مذاكرات، هدف گذاري شد و استراتژي نظام بر اين قرار گرفت كه اجماع بين المللي عليه فعاليت هاي هسته اي ايران شكسته شود.
رييس كميسيون سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه ايران تعليق فعاليتهاي غني سازي را به هيچ عنوان بر اساس قطعنامه هاي آژانس نپذيرفت، تاكيد كرد: ما در زمينه تعليق تنها براساس تفاهم سياسي پيش رفتيم و در مقابل تعليق خواسته هاي خود را با جمعي از كشورها مطرح ساخته و در واقع معامله سياسي كرديم.
وي با اشاره به اين موضوع كه در روند اين مذاكرات علاوه بر حل بحران هسته اي كشور، گسترش روابط بين المللي نيز جزو سياست هاي تيم مذاكره كننده بوده است، افزود: ما ديگر با جهان هيچ مشكل و ابهامي درباره صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي خود در ۲۵ سال گذشته نداريم و امروز مذاكرات تنها درباره آينده فعاليتهاي هسته اي ايران است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |