پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۱ - Jan 13, 2005
معاون فني و عمراني شهرداري تهران:
با ساخت و سازهايي كه حريم عمومي
را رعايت نكنند برخورد مي شود
ايرنا: معاون  فني  وعمراني  شهرداري  تهران  گفت : به  منظور حمايت  از حقوق  معلولان  و جانبازان  در رفت  و آمدهاي  شهري ، با ساخت  و سازهايي  كه  حريم  عمومي را رعايت نكنند، برخورد شده  و تخريب  مي شوند.
محمد علي آبادي  گفت: برخي  ساخت  و سازهايي  كه  در شهر صورت  مي گيرد با ورود به سطح  پياده  رو و حتي  خيابان هاي  شهر، مشكلاتي  را در رفت  و آمد جانبازان  ومعلولان  ايجاد مي كند.
وي  تصريح كرد: به  همين  منظور، شهرداري  تهران  بناهايي  را كه  قسمتي  ازآنها در فضاي  پياده  رو و يا خيابان  احداث  شده  است ، تخريب  مي كند.
وي  با بيان  اين كه  پيمانكاران  در هنگام  ساخت  و ساز، نبايد مصالح ساختماني  و لوازم  كار خود را در خيابان  و يا پياده  رو بريزند، گفت : شهرداري  در صورت  مشاهده  چنين  تخلفاتي  در مرحله  اول  تذكر داده ، در مرحله دوم  جريمه  كرده  و در نهايت  عمليات  ساخت  و ساز را توقيف  مي كند.
معاون  شهردارتهران  با اشاره  به  اين كه  فضاي  شهري  تهران  به  دليل  ساختارتوپوگرافي  و ارگانيك  مناسب  براي  رفت  و آمد معلولان  و جانبازان  نيست ، تاكيدكرد: شهرداري تهران  با برنامه هاي  مختلف  سعي  در بهبود وضعيت  رفت وآمد معلولان در شهر دارد.
علي  آبادي  به  اختصاص  ۱۴۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  بازسازي  و بهسازي پياده روهاي  شهر از سوي  شهرداري  اشاره  كرد و گفت : شهرداران  مناطق  ۲۲ گانه تهران  از ابتداي  سال  اقدام  به  همسطح سازي  پياده روها جهت  رفت  وآمد معلولان كرده اند. وي  مهم ترين  مشكل  درراه بهسازي  شبكه  عبوري  شهر براي  معلولان  و جانبازان  را فعاليت  بدون  برنامه  سازمان هاي  خدمات رسان  ذكر كرد كه  با كندن  سطح  معابرمشكلاتي  را در رفت  و آمد معلولان  پديد مي آورند.
وي  از نصب  دستگاه هاي  هشدار به  معلولان  جهت  نصب  در پياده  روهاي  تهران خبر داد و گفت : با نصب  اين  دستگاه ها كه  هزينه  بسيار سنگيني  نيز دارد، بخش عمده اي  از مشكلات  ترددي  معلولان  در شهر حل  خواهد شد.
معاون  شهردار تهران  همچنين  گفت : در سرويس هاي  جديد بهداشتي  احداث شده  در تهران ، مكان هاي  ويژه اي  براي  معلولان  و جانبازان  در نظر گرفته  شده  است .

سالنهاي  رايگان  براي  جشن  ازدواج
زوج هاي  تهراني  زندگي  را با كاشت  نهال  آغاز مي كنند
011328.jpg
گروه شهري:به  منظور احياي  فرهنگ  درختكاري ، گراميداشت  اعياد مبارك  قربان  و غدير، ترويج  سنت  حسنه  ازدواج  و تاكيد بر سلامت  و سبزينگي  زندگي  انسان  و همزمان با روز هواي  پاك ، طرح  مهر سبز، در بزرگترين  بوستان  شهري  ايران  آغاز مي شود.
اسفنديار رحيم مشايي معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران گفت: در اين  روز يكصد زوج  بسيجي  با كاشت  نهال در بوستان  آبي  آزادگان  طرح  بزرگ  مهرسبز را افتتاح  مي كنند.
به  گفته  وي  در قالب  طرح  مهر سبز كه  طي  دو مرحله  صورت  مي گيرد زوجين تهراني  با كاشت  نهالي  شناسنامه  درختي  را كه با هم  كاشته اند به  نام  خود ثبت معنوي  مي كنند و در شناسنامه  آن درخت  نام  زوجين  ذكر مي شود.
وي افزود: اجراي  مرحله  اول  طرح  مهرسبز در هفته  ولايت  از عيد قربان  تا عيد غدير است  و زوج هاي  تهراني  كه  در اين  هفته به  عقد يكديگر درمي آيند در بوستان  آبي  آزادگان  حضور پيدا كرده  و ضمن  كاشت درختي  به  نام  خود هدايايي  به  رسم  يادبود دريافت  مي كنند.
مشايي  از دختران  و پسراني  كه  قرار عقد خود را بين  عيد قربان  تا عيد غدير يعني  از دوم  تا دهم  بهمن  گذاشته اند دعوت  كرد تا ۲۹ دي ماه  جهت  ثبت  نام  و شركت  در اين  طرح  به  نشاني  خيابان  استاد مطهري ، بعد از تقاطع  سهروردي ، شماره ۵۳ سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، طبقه  هفتم ، مراجعه  نمايند.
وي تاريخ  اجراي  مرحله  دوم  طرح سبز را اسفند ماه  و همزمان  با هفته  منابع  طبيعي  اعلام  كرد كه  طي  آن همه  زوج هاي  تهراني  مي توانند در طرح  شركت  كنند.
جايزه به زوج هاي جوان
همزمان  با فرارسيدن  اول  ذيحجه  سالروز ازدواج  حضرت  علي (ع)  و حضرت زهرا (س)  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  به  زوج  هايي  كه  در اين روز به  عقد يكديگر درآيند، هداياي  ارزنده اي  تقديم  مي كند.
در ۱۵ نقطه  شهر تهران  از ديروز به مدت  ۳ روز از زوج  هاي  جواني  كه  ديروز (اول  ذيحجه ) به  عقد يكديگر درآمدند نام  نويسي  مي كند و در مراسم  ويژه اي  كه  در روز عيد غدير خم  برگزار خواهد شد، از آنان  تجليل  مي شود.
ميدان  هاي  ونك ، وليعصر، امام  حسين ، انقلاب، آذري ، هفت  تير، امام خميني ، شوش ، راه  آهن، آزادي ، توحيد، بهارستان، جمهوري  اسلامي ، صادقيه  و خراسان  از مكانهايي  هستند كه  زوج  هاي  جوان  مي توانند با مراجعه  به  آنجا نام  نويسي  كنند.
سالنهاي  رايگان  براي  جشن  ازدواج 
از سوي ديگر، شهرداري  منطقه  ۱۴ براي  برگزاري  مراسم  جشن  ازدواج  آسان  زوج هاي  جوان  ساكن  در محدوده  منطقه ، با حذف  مبلغ  ورودي  در زمينه  در اختيار قراردادن  تالارها و سالن  هاي  پذيرايي  از ابتداي  بهمن  امسال  اقدام  مي كند.حسين باقري گفت:  زوج هاي  جوان  ساكن  در محدوده  منطقه  ۱۴ كه  به  دريافت  وام  ازدواج  از ستاد پيوندهاي  آسماني  شهرداري  تهران  اقدام  كرده اند مي توانند با مراجعه  به  حوزه  امور اجتماعي  و فرهنگي  منطقه  و دريافت  و تكميل برگه هاي  مربوط از تسهيلات  فراهم  شده  استفاده  كنند.

تفكيك زباله از مبدأ در شمال تهران
011325.jpg
گروه شهري:طرح تفكيك زباله از مبدأ در محله هاي شمال غرب تهران آغاز شد.دكترعلي محمد شاعري شهردار منطقه ۲۲ گفت: همزمان با اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ آموزش ها و بيان نكات بهداشتي به صورت چهره به چهره و نيز برپايي دوره هاي توجيهي ويژه شهروندان، شيوه اصولي جمع آوري زباله با بهره مندي از نيروهاي متخصص دانشگاهي، آموزش داده مي شود.شهردار منطقه ۲۲ تهران با احتساب جمع آوري ۵۰ تن زباله تر و خشك از سطح منطقه، سرانه زباله را حدود ۸۰۰ گرم اعلام كرد و افزود: خوشبختانه درصد قابل توجهي از زباله ها، قابل بازيافت هستند، از اين رو با تعاملي كه با مدارس منطقه صورت گرفته، در گام نخست ۵۰ مدرسه تحت پوشش طرح تفكيك زباله از مبدأ قرار گرفتند.

شكارچيان غيرمجاز حيات وحش را تهديد مي كنند
011331.jpg
آسمان آبي ايران: افزايش سلاح هاي غيرمجاز و شكارچيان متخلف و غيرحرفه اي حيات وحش كشور را تهديد مي كند.سيدمحمد مجابي، معاون پارلماني و حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: ما اعتقاد داريم شكارچيان حرفه اي و مجاز كمتر به حيات وحش آسيب مي زنند تا متخلفان و تمامي تخلف هايي كه منجر به شهادت ماموران گارد محيط زيست در طول اين سال ها شده از ناحيه همين شكارچيان غيرمجاز بوده است.وي افزود: سال گذشته ۲ شكارچي متخلف در يكي از مناطق حفاظت شده بوشهر در يك اقدام وحشيانه دو تن از ماموران گارد محيط زيست را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

۸ ايستگاه جديد آتش نشاني
011322.jpg
ايلنا: معاون خدمات شهري شهرداري تهران، از راه اندازي ۸ ايستگاه جديد آتش نشاني تا پايان امسال خبر داد و گفت: اميدواريم تا نيمه اول سال آينده، بتوانيم حدود ۴۰ ايستگاه جديد آتش نشاني در سطح تهران راه اندازي كنيم.محمدجواد محمدي زاده، كاهش زمان حضور ماموران در محل حادثه را يكي از مهمترين استراتژي هاي سازمان آتش نشاني عنوان و تصريح كرد: در سال ،۸۲ اين زمان شش دقيقه بوده است؛ ولي در سال جاري با پراكنش متوازن ايستگاه ها و تامين تجهيزات لازم شهرداري تهران، درصدد هستيم تا زمان حضور ماموران آتش نشاني در محل حادثه را به ۴ دقيقه كاهش دهيم.وي گفت:  درحال حاضر، به ازاي هر ۱۵۰ هزار نفر يك ايستگاه و در مجموع ۵۵ ايستگاه آتش نشاني در سطح تهران وجود دارد.

حريم شهر و حقوق مردم
توسعه شهري اگر انسان محور نباشد به خطا خواهد رفت.تهران در روند توسعه، بيشتر از آن كه انسان مدار باشد، ماشين مدار است. در سايه ماندن حقوق عابران پياده نيز ناشي از همين رويكرد نامتعادل مي باشد. در طول دو دهه اخير كه ساخت و سازها در تهران شتاب گرفته، بسياري از دست اندركاران عليرغم دست و دل بازي در كاربرد مصالح بسيار گرانقيمت و احداث بناهاي لوكس در واگذاري حقوق عابران پياده نهايت خست را به خرج داده اند. نبود نظارت هاي قانوني اين قبيل سوء استفاده ها را بسيار گسترش داده است و در كنار تضييع حقوق عابران پياده، هزاران اصله درخت به علت تجاوز بناها به محدوده پياده رو قلع و قمع شده و يا خشكيده اند. موارد بسياري از اين قبيل تخلفات را در حال حاضر نيز مي توان در تهران مشاهده كرد.
رها كردن مصالح و نخاله هاي ساختماني كه در شماري از خيابان ها باعث انسداد كامل پياده روها و به خطر افتادن جان عابران پياده شده نيز در رديف يكي از رايج ترين تخلفات آشكار شهري در آمده است.
بديهي است، رواج فرهنگ شهرنشيني منجر به پايان يافتن اين قبيل تخلفات خواهد شد، اما تا رسيدن به چنين هدفي، بهتر است، همچنان كه معاون فني و عمراني شهرداري تهران تاكيد داشته با متجاوزان به حريم عمومي برخورد قانوني انجام گيرد و اهرم هاي قانوني براي حفظ حقوق عابران پياده و همچنين درختان همجوار با بناهاي درحال ساخت به كار گرفته شود. فضاي شهرها متعلق به همه مردم است. عبور راحت از پياده روها و برخورداري از چشم اندازهاي مناسب شهري نيز بخش تفكيك ناپذير از اين حقوق مي باشد و نبايد توسط سود جويان مصادره شود.
بهارزاد

عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي استان تهران:
بازسازي بافت هاي فرسوده شهري با
مشاركت صاحبان املاك قابل اجراست
گروه شهري: بازسازي و احياي بافت هاي فرسوده زماني عملي است كه با تمهيدات لازم زمينه مشاركت مردمي فراهم آيد در غير اين صورت هر طرحي با شكست مواجه مي شود.
دكتر ماجدي عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: از آن جا كه ساختمان هاي داخل محدوده بافت هاي فرسوده به افراد مختلف تعلق دارد كه يا خود از آن استفاده مي كنند و يا در اجاره ديگران است، براي احياي چنين ساختمان هايي كه فاقد ايمني هستند، ضروري است زمينه مشاركت مالكان و بهره برداران از اين ساختمان ها فراهم آيد، اين تجربه اي است كه در ساير كشورها با موفقيت همراه بوده است.
وي در توضيح اين فرآيند گفت: در كشورهاي ديگر براي بازسازي بافت فرسوده، نخست طرحي تدوين مي كنند، سپس براساس طرح مورد نظر، بخشهايي از بافت فرسوده را كه از استقلال نسبي برخوردار است مشخص مي كنند و با تجميع واحدهاي مسكوني، تجاري و ديگر كاربري هاي واقع شده در اين بخش، شركتي تشكيل مي دهند كه هر مالكي نسبت به ارزش ملك خود سهام دار اين شركت است. از سوي ديگر بانكها و سازمان ها و نهادهاي سرمايه گذار در اين شركتها سرمايه گذاري مي كنند و با سرمايه آن ها، واحدهاي داخل بافت تخليه، تخريب و بازسازي مي شود. پس از اين مرحله، مالكان سهم خود را دريافت مي كنند و واحدهاي مازاد نيز به متقاضيان فروخته مي شود. اين در حالي است كه تأمين فضاهاي بهداشتي، خدماتي، آموزشي و ديگر فضا هاي مورد نياز در محدوده احيا شده نيز بر عهده همين شركتهاست.
اين استاد دانشگاه در خصوص احياي بافت هاي فرسوده گفت: توسعه و عمران شهري يك اقدام محلي است و اقدام ملي نيست كه دولت در آن دخالت كند بلكه كليه امور بر عهده شهرداري ها و شوراي شهر است. با اين سازوكار كه شهرداري و شوراي شهر پيش قدم مي شوند و بخش خصوصي و بانكها را به اين كار ترغيب مي كنند و به عنوان نمايندگان مردم، زمينه هاي مشاركت را فراهم مي سازند و به تمامي مراحل بازسازي نظارت دارند تا اين فرآيند به سرانجام برسد.
وي بهترين گزينه براي احياي بافتهاي فرسوده را تهيه طرح براي هر بخش از بافت و سرمايه گذاري و جلب مشاركت مردم ذكر كرد و گفت: انبوه سازي يكي از راه حل ها و طرح هاي كلي است كه سبب تجميع قطعات و ايجاد مجموعه هاي جديد مي شود كه هر كس نسبت به سهم خود از آن سود مي برد.

ورودي بزرگراه مدرس از ميدان ۷ تير
فردا مسدود است
از روز جمعه ۲۵ ديماه (فردا) ورودي بزرگراه مدرس از ميدان ۷ تير بسته مي شود.هدف از اجراي اين طرح كاهش زمان تاخير و حذف تقاطع و چراغ راهنمايي شمال ميدان هفت تير مي باشد. به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل ترافيك تهران خيابان هاي بهار شيراز، شهيد سليمان خاطر، شهيد وراويني و زهره به عنوان مسير جايگزين، جهت دستيابي شهروندان به بزرگراه مدرس معرفي شده اند. اين طرح توسط شهرداري تهران با همكاري اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به اجرا در خواهد آمد.

بازديد رايگان از آكواريوم پارك شهر
ايسنا: بازديد از آكواريوم پارك شهر ۲۹ دي ماه همزمان با روز هواي پاك براي دانش آموزان رايگان است.
براين اساس مسئولان مدارس و دانش آموزان مي توانند همزمان با روز هواي پاك با ارايه معرفي نامه به مديريت آكواريوم از اين محل بازديد كنند.آكواريوم پارك شهر در مساحتي به وسعت ۴۰۰ مترمربع و با ۶۰ آكواريوم كه حدود ۲۴ نوع ماهي آب شور و ۴۰ نوع ماهي آب شيرين و لاك پشت هاي سوئدي و سنگاپوري در آن وجود دارد در جنوب شرقي پارك شهر واقع است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |